Pro co všechno žije vitální mladý muž, virtuózní hráč na bajan, skladatel a motorista Jan Meisl. Hudební dokument J. Prokše a R. Motyčky
00:00:18 - Odpovíš mi na pár otázek?
- Hned teď?
00:00:26 - Jdeme dolů?
- Můžeme to udělat tady.
00:00:30 Řekni, jak to bylo v Rusku? Co jsi tam dělal?
00:00:39 Já se musím probudit.
00:01:02 Oni mě vzbudili a chtějí po mě rozhovor.
00:01:09 Oni jsou úplně blbí.
00:01:13 To je bajan značky Jupiter.
00:01:22 Je to nástroj, který v 70. letech zkonstruoval konstruktér Volkovič.
00:01:38 Je to geniální a revoluční nástroj.
00:01:47 Lidé neví, co se na to dá zahrát.
00:01:49 Když udělám koncert, padá divákům čelist dolů, protože toto nikdy
00:02:01 ještě neslyšeli.
00:04:23 Přes "brouky" jsme amatéři, takže zjišťujeme, jak se co dělá.
00:04:26 Dokumentů je hrozně málo.
00:04:33 Máme jednu knihu v němčině "Oprav si sám".
00:04:38 Pomalu knihu studujeme a nasáváme zkušenosti od lidí, kteří s tím
00:04:44 dělali a umí to opravit.
00:04:50 To je nejlepší auto, co muže být, má skvělý tvar.
00:05:09 Devítiletý Libor zahraje na housle, jeho desetiletý bratr Jan
00:05:12 ho doprovodí na akordeon, a oba dva zazpívají.
00:05:16 Jak jim to jde - posuďte sami.
00:06:34 Ve 30. letech se v Rusku formovaly tyto nástroje.
00:06:36 Jeden konstruktér tento nazval podle mytologické postavy Bajana,
00:06:39 což byl hráč na gusli.
00:06:43 Já mám hudbu strašně ráda.
00:06:46 Mamka hrála na činely ve velkém dechovém orchestru.
00:06:50 Když tu nemám nic, tak si pustím hudbu z rádia nebo CD.
00:07:02 Taťka hrál také, takže jsem od počátku chtěla,
00:07:05 abychom děti zapsali do hudební školy na nějaký nástroj.
00:07:10 Děti už taťku předběhly.
00:07:23 Když jsem byl žáček a dostal jsem za samé jedničky akordeon,
00:07:28 tak jsem se do toho tak pustil, že už v páté třídě jsem vyhrál
00:07:32 okresní kolo.
00:07:34 Chodil jsem tehdy k začínajícím učitelům, ne moc slavným.
00:07:40 Nejvíc mě to chytilo až na gymnáziu.
00:07:44 Málem jsem šel na konzervatoř.
00:07:46 Tatínek mě tehdy ale nepodpořil, tak jsem šel studovat
00:07:51 na přírodovědeckou fakultu matematiku-fyziku.
00:07:58 Skočil jsem jako profesor na gymnáziu v Kyjově.
00:08:00 Muziku jsem ale dělal naplno.
00:08:07 Když byli kluci a Věrka malí, tak jsem si řekl, že když jsem sám
00:08:12 šanci profesionálního muzikanta propásl, tak že jim to umožním.
00:08:46 Já jsem 7 let chodil do hudební školy do Kyjova,
00:08:50 v roce 1989 jsem se dostal na konzervatoř,
00:08:58 kde jsem studoval u pana prof. Tesaře.
00:09:10 Už po maturitě jsem šel do Ruska k profesoru Purizovi
00:09:15 na ruskou Akademii.
00:09:22 Poslední dva ročníky jsem zde vystudoval dálkově.
00:09:24 Mezitím jsem studoval v Rusku bajan, k tomu jsem si přibral skladbu.
00:09:32 Ve 3. roč., když jsem byl v Moskvě, tak jsem dělal zkoušky do Prahy
00:09:35 na skladbu.
00:09:49 Jak jsem se dostal k bajanu?
00:09:51 Můj otec hrál na klávesový akordeon, takže už od malička
00:09:55 jsem to slyšel u ucha.
00:10:01 Dokonce mám jednu fotku, kdy se s bratrem na otce vrháme
00:10:08 a oba si chceme zahrát.
00:10:14 Od 5 let hraji, prý jsem si to vybral sám.
00:11:37 Na mezinárodní soutěži jsem byl poprvé v 15 letech,
00:11:39 to jsem ještě hrál na akordeon.
00:11:42 Tam jsem poprvé viděl a slyšel bajan.
00:11:44 Byla to pro mě jediná cesta vpřed.
00:11:47 Řekl jsem taťkovi, že když to nebudu umět, že se na to vykašlu.
00:11:53 Když byl Jenda druhý na MS v 18 letech, měl jít dál studovat
00:11:56 na Janáčkovu akademii.
00:12:01 Vedení Janáčkovy akademie zrušilo akordeon na vysoké škole v ČR.
00:12:11 On mohl jít buď za špičkovým francouzským učitelem,
00:12:14 nebo jsme věděli o nejlepším profesorovi na světě v Moskvě.
00:12:19 On šel tedy do Mosvy.
00:12:22 Studium nás stálo půl milionu.
00:12:26 Já jsem musel vymyslel něco k učitelskému platu.
00:12:31 Protože mám obrovský zahradnický rodokmen,
00:12:34 začali jsme pěstovat zeleninu - rajčata, okurky, papriky
00:12:40 a jezdili jsme s tím do Zlína na rynek.
00:12:42 Když tam přišel kyjovský pan primář, tak jsem se schovával za pult,
00:12:47 aby mě neviděl - profesora a jeho děti.
00:12:49 Takto vzniklo toto šílenství.
00:12:52 Děti už odmítají pracovat, mamka z toho už šílí,
00:12:55 ale byla to jediná šance jak udržet děti na studiích.
00:13:07 Italské koncertní nástroje stojí od 200 tisíc až půl milionu Kč.
00:13:23 Vymyslel jsem typ fóliovníků - 8,5 krát 50 m,
00:13:28 kam se vejde 2000 sazenic.
00:15:44 Čím starší je stroj, tím je větší je z něj požitek.
00:15:48 Motorka i auto má svou duši, a když se s ní člověk umí ztotožnit,
00:15:54 tak je to vzájemné souznění.
00:16:07 Když jsem končil akademii v Praze, tak jsme na všechny konzervatoře
00:16:17 rozeslali dopisy s tím, že jsem dokončil školu.
00:16:25 Některé konzervatoře se ozvaly, že nemají místo,
00:16:28 některé se neozvaly vůbec.
00:16:32 Z Ostravské konzervatoře jsem dostal dopis od ředitele,
00:16:38 že bude vyhlášen konkurz.
00:16:44 Nakonec se to tak setkalo, že jsme si byli potřební.
00:17:07 To je vnitřek nástroje.
00:17:14 Problém je, že tento nástroj není u nás tak rozšířený,
00:17:17 abych se uživil jenom hraním na tento nástroj.
00:17:22 Já potřebuji vychovat třídu a linii žáků, kteří by pokračovali
00:17:32 v učení na konzervatoři.
00:17:37 Toto je systém - jeden rezonátor odpovídá jedné řadě knoflíků.
00:17:52 U akordeonu jsou dvě řady.
00:18:00 Zde jsou tři základní řady a další je dublují.
00:18:09 Toto jsou tzv. otevřené rejstříky, ze kterých vychází zvuk.
00:18:20 Pak byla moderní kývačka.
00:18:27 Někdo si to z péráků předělával na dvousedlo a já to dávám zpátky.
00:18:35 Máme zkoušku.
00:18:39 Čtvrtý ročník má závěrečné zkoušky.
00:19:00 Přísný jsem.
00:19:03 Nedělám vědu z průšvihů, chci je připravit do života na to,
00:19:09 že budou šlapat vedle, že je to normální.
00:19:18 Být u zrodu dobrých žáků stojí za to.
00:19:24 Někteří žáci jsou horší, ale někteří mají talent.
00:19:35 V muzice platí, že člověk je osobnost a kantor mu může diktovat
00:19:47 a radit jen do určité míry.
00:19:59 Já mám rád individuální přístup, protože jsem sám tak byl učen.
00:20:09 Nemám rád nucení.
00:20:57 Chci dosáhnout toho, aby se bajan učil u nás na vysoké škole,
00:21:01 protože v celé Evropě tomu tak je, kromě naší republiky.
00:21:10 Doufejme, že se to podaří prosadit, a že budeme mít vysokoškolské
00:21:16 odborníky, kteří budou moci učit i na konzervatoři
00:21:22 a budou moci tento nástroj rozvíjet dál.
00:21:33 Teď musím udělat projekt celého 5letého studia - vypracovat osnovy.
00:21:47 Když se podíváte na brouka, tak jeho tvary jsou o něčem jiném.
00:23:04 Bajan má taky duši.
00:23:06 Výsledek záleží na souznění hráče a nástroje,
00:23:09 nakolik dokáže hráč svůj nástroj cítit.
00:23:14 S motorem je to stejné - když vidím, že je ložisko špatné,
00:23:17 musím ho hned spravit, aby to bylo zase v pořádku.
00:23:21 U nástroje je to stejné.
00:23:31 Je to pro mne koníček.
00:23:33 Já bych teď měl dělat projekt na vysokou školu,
00:23:36 ale to je měsíc pořádné práce -
00:23:40 sedět nad počítačem a vytvořit koncept vysokoškolského studia.
00:23:48 Mám skládat, ale zatím nemám ani notu.
00:23:56 To teprve čeká v pořadí.
00:24:02 Já jsem slíbil bráchovi, že spolu uděláme péráka,
00:24:07 který tu stojí, a je škoda, že se s ním nejezdí.
00:24:19 Tady je moc místa.
00:24:28 Víš kolik se sem vleze bajanů!
00:24:34 Já hraji v orchestru a je mi trapné, když podávám ruku
00:24:39 dirigentovi, kterou mám špinavou od oleje.
00:24:45 Očista musí být dokonalá, aby koníček byl zakryt v pozadí.
00:24:56 To je zvuk, co?
00:25:00 Libor slyší absolutně, takže u wartburgu věděl,
00:25:07 kdy má zařadit rychlost - podle výšky tónu.
00:25:11 Ve wartburgu totiž nefungoval tachometr a neměl jsem představu,
00:25:15 jakou rychlostí auto jede.
00:25:20 Já jsem věděl, že když je motor na tónu C, jedu kolem 100 km/hod.
00:25:29 Brouci jezdí rychlostí 100 km/hod na tónu A.
00:25:46 Spíš poslouchám, jestli tam něco nerachotí.
00:25:56 Chlap měl dříve koně, které krotil,
00:26:02 dnes mu je nahrazují motorky.
00:28:10 To bude koncert pro bajan a symfonický orchestr.
00:28:15 Zatím mám ale jen začátek.
00:28:20 Vždy někdo přijde, že potřebuje něco jiného, tak to musím odložit.
00:28:26 Jak se to ladí?
00:28:29 Několiksetkrát - rozdělat a opilovat.
00:28:35 Jeho nástroj má své kouzlo.
00:28:38 Když jsme byli na koncertě, tak jeden odborník - učitel řekl,
00:28:44 že housle si dnes může poslechnout docela často, klavír také,
00:28:51 ale že bajan je ojedinělý nástroj, který si každý rád poslechne.
00:28:59 Skladba bude mít 4 věty.
00:29:11 První věta je misterioso - tajemně.
00:29:27 V Praze i v Moskvě jsem studoval obor skladba, protože šíře
00:29:32 repertoáru u nás není tak široká.
00:29:41 Nástroj u nás nemá takovou tradici, aby měl takovou šířku
00:29:44 jako klávesové nástroje nebo smyčce.
00:29:47 Základní kostra u klavíru vychází z improvizace.
00:29:59 Když má člověk propojen vnitřní sluch s prsty, tak kdykoliv si
00:30:05 sedne ke klavíru, musí něco najít.
00:30:14 Já jsem schopen napsat skladbu i bez klavíru.
00:30:27 Klavír mi umožní připravit základní linie,
00:30:32 samotné vypracování už dělám na počítači.
00:30:37 Kdybych se chtěl živit skladbou, musel bych být dobře situovaný
00:30:44 "v cestičkách", a vše ostatní by muselo jít stranou.
00:30:53 Druhá věta bude také toccato - něco rychlejšího.
00:31:03 Jak vypadá muzikant, taková je muzika.
00:31:11 V rodině máme prapředky německé a italské.
00:31:21 Já jsem se narodil na jižní Moravě, což je nejtemperamentnější kraj.
00:31:30 Je potřeba toho využít.
00:31:35 Jenda je "divočák".
00:31:40 My pravděpodobně máme v rodokmenu zakódovánu vytrvalost -
00:31:49 když se do něčeho pustíme, nedokážeme zastavit,
00:31:52 až v těch nejvyšších výšinách.
00:31:56 My si něco vysníme a jedeme jak po žebříčku.
00:32:00 Čím se dostáváme výš, zjišťujeme, že výšiny jsou v nedohlednu.
00:32:12 Čtvrtá věta bude perpetuum mobile.
00:32:32 O prázdninách už určitě uděláme výjezd.
00:32:35 Ještě potřeba udělat čalounění, pak vyrazíme na čundr.
00:32:41 Samozřejmě si s sebou vezmu notový papír a tužku,
00:32:45 protože bez toho to asi nepůjde.
00:32:48 Podněty, které tam vstřebám, budu moci dát na papír.
00:33:09 Letos jsem ukončoval v Praze Akademii múzických umění - skladbu.
00:33:15 Psal jsem závěrečnou absoventskou skladbu a diplomovou práci.
00:33:23 Bajan šel zase na půl roku stranou.
00:33:28 Už se ale těším, že to začne - zase se do toho obuju,
00:33:35 začnu "makat" a studentům ukážu, jak se to má dělat.
00:34:47 Přemýšlel jsem o tom, co je muzika.
00:34:50 Muzika je život.
00:34:53 Je to život, muzika je nekonečná, žije.
00:35:13 Smysl života je o lásce, i muzika je o lásce.
00:35:24 Je to se vším všudy.
00:36:14 Já jsem si to koupil, protože musím používat ruce i nohy.
00:36:23 Muzikanta obohatí, když skládá, diriguje, hraje na co nejvíce
00:36:27 nástrojů, protože každý nástroj se jinak hudebně vyjadřuje.
00:36:33 A člověk si hlavně zařádí.
00:36:46 Skryté titulky: Marie Marek a Josef Batěk