Filmový magazín, jehož obsah tvoří ukázky ze studentských filmů a rozhovory s autory. Součástí pořadu je také rubrika Návštěva, která vždy představuje výraznou filmařskou osobnost, jež má i blízký vztah k filmovému školství a ovlivňuje i budoucí filmaře

Obsah dílu

Přehrát vše

Angažované filmy, neboli filmy zabývající se s určitou mírou naléhavosti nejrůznějšími společenskými a politickými problémy, tvoří také podstatnou část studentské a krátkometrážní tvorby, zejména v oblasti dokumentu. K tomuto tématu vrátíme hned dvakrát, v únorovém díle v podobě filmů ženských autorek, v březnu pak představíme mužské filmy včetně jejich autorů.

Tereza Reichová se v dokumentu Kruh zabývala pozoruhodnou rekonstrukcí serie událostí: hádka mezi mládežnickou hlídkou dělnické strany a romskými svalovci na Janovském sídlišti byla natočena místním novinářem a převzala ji televize Nova do hlavních zpráv, o pár týdnů později následoval masový pochod „slušných bílých“ proti místním Romům, který přerostl v dosud nevídané násilí. Režisérka sama byla během natáčení zraněna. O několik měsíců později se vrátila na místo kruhového objezdu v Janově, kde došlo k největším srážkám s policií, a postupně konfrontuje jednotlivé aktéry se svým materiálem i otázkami, které vzbuzuje.

Apolena Rychlíková ve svém dokumentárním eseji Padá vláda něco si přej bilancuje výboje protivládních hnutí a skupin na jaře 2012: Stop vládě, ProAlt, Skutečná demokracie, Holešovská výzva, Nadace proti korupci a další. V rozhovorech s iniciátory a aktéry demonstrací a při obnažování jejich názorů a občanských postojů vyvstává základní nemožnost dialogu a neexistující, utopické vize jako retardér společného postupu a široce prosaditelného úspěchu. Poéma angažovanosti na pozadí postupného soumraku Nečasovy vlády.

Nepokradeš studentky dokumentu Martiny Malinové, mj. spoluautorky v Průvanu již vysílaného filmu Televizní oslava, reflektuje krádeže mladých lidí v nejrůznějších obchodech jako svého druhu životní styl, protestující proti hodnotám konzumu i současné společnosti.

Na tematickou linku navážeme i v sekci Volný styl, kde se s Hanou Novákovou ponoříme do její experimentální ateliérové eseje Banglantida, tematizující globální oteplování.

Magazín uzavírá Zkušená návštěva, kterou je tentokrát kunsthistorička současného umění a profesorka Vysoké školy umělecko-průmyslové Milena Bartlová, která se zamyslí nad vývojem a rolí angažovaného umění v naší civlizaci.

Magazín Průvan v novém roce mění svoji podobu – stává se více dokumentární sondou, bez moderátorů, přičemž nadále představuje studenty filmu, mladé filmaře a jejich dílo. Vytváří jej v autorské spolupráci dokumentaristé Vít Janeček a Zuzana Piussi.