Německo očima Davida Šťáhlavského
Premiéra: Čtvrtek 3. 10. 2002 na ČT100:00:17 Nebývá zvykem prozrazovat věk žen, ale když jde od dámu na kolejích
00:00:21 a její sté narozeniny, pak je vše jinak.
00:00:23 Řeč je o U-Bahnu, česky o podzemní dráze - metru,
00:00:26 které je pilířem městské hromadné dopravy zde v Berlíně.
00:00:37 Provoz zahájil U-Bahn v roce 1902 - v symbióze s S-Bahnem,
00:00:40 tedy městskou, původně parní dráhou.
00:00:43 S-Bahn je rychlodráhou sahající až na předměstí Berlína.
00:00:47 Občas přitom zajede i do podzemí.
00:00:51 Mladší sourozenec U-Bahn se z podzemí občas vynoří na povrch.
00:00:56 Když v r. 1882 vznikla městská dráha, měl Berlín přes 1 milion obyvatel.
00:01:02 Když o 20 let později po Londýně, Budapešti, Glasgow a Paříži
00:01:07 vzniklo první německé metro, blížila se německá metropole
00:01:10 už k hranici 2 milionů obyvatel.
00:01:17 Ne vždy se U-Bahnu říkalo tak vznešeně - "Železná dáma",
00:01:18 pro mnohé Berlíňany byl obávanou tunelovou sovou.
00:01:22 Císař Wilém II. se železného oře tak bál, že se slavnostního
00:01:27 zahájení provozu raději nezúčastnil.
00:01:31 Slavný mikrobiolog R. Koch dokazoval, že metro je semeništěm nákazy.
00:01:37 Císař se poprvé do U-Bahnu odvážil až v roce 1908.
00:01:39 S podzemkou se císař ale nikdy nezžil.
00:01:42 Podle nepotvrzených historických zvěstí si císař při nástupu
00:01:45 do vlaku srazil z hlavy svou pověstnou Pikelhaubnu -
00:01:50 přilbu s bodcem.
00:01:54 První vlak vyjel z Postupimského náměstí 15. února 1902.
00:01:59 Zelenou mu odmával tehdejší pruský ministr dopravy.
00:02:03 Technicky se začala trasa připravovat už v 80. letech 19. st.
00:02:08 Na přípravě se podílely firmy Siemens a AEG.
00:02:15 O 100 let později se Berlín sám chlubí tím,
00:02:18 že má nejlepší dopravní systém v Evropě.
00:02:21 Zlí jazykové tvrdí, že by Berlín klidně předčila Paříž,
00:02:24 nebýt častých stávek pařížských dopraváků.
00:02:26 Něco podobného je v Berlíně nemyslitelné.
00:02:32 Velkým problémem německého U-Bahnu je nedostatek peněz.
00:02:35 Z finančních důvodů byl také na neurčito odložen velkorysý
00:02:38 projekt dostavby tzv. Kancléřské trasy.
00:02:42 Ta měla vést z Alexandrova přes Postupimské náměstí,
00:02:46 až k budově nového kancléřství.
00:02:50 Cestovat U-Bahnem je pohodlné a rychlé,
00:02:53 pro našince ale ne právě levné.
00:02:56 Běžné jízdné s přestupem přijde na 2,10 EUR - tedy asi 60 Kč,
00:03:01 proto také mnozí Berlíňané dávají přednost jízdě na kole.
00:03:05 Přesto se ale ročně sveze U-Bahnem na 400 milionů lidí.
00:03:11 Ve svém rozletu byla berlínská podzemka výrazně přibržděna
00:03:14 "Berlínskou zdí".
00:03:16 Zatímco tramvajový provoz byl zničen válkou,
00:03:20 U-Bahn fungoval dále, i když to byla velice složitá jednání
00:03:24 obou radnic - v sovětském sektoru na východě
00:03:26 a americko-britsko-francouzském na západě,
00:03:29 aby bylo možné provozovat podzemní dráhu až do osudného dne
00:03:33 13. srpna 1961.
00:03:38 Pamětníci ze západního Berlína dodnes vzpomínají na tísnivý pocit,
00:03:42 který prožívali při průjezdu podzemní částí východního Berlína -
00:03:48 ztemnělými stanicemi s pozuby ozbrojenými vojáky Lidové armády
00:03:51 NDR.
00:03:54 Dnes už berlínské metro znovu spojuje všechny části města
00:03:57 bez rozdílu, navíc je vysoce bezpečné.
00:04:00 K jediné smrtelné nehodě tu došlo v roce 1908 - krátce po návštěvě
00:04:03 císaře Viléma.
00:04:04 Z Berlínského podzemí vás zdraví David Šťáhlavský.
00:04:09 Skryté titulky: Marie Marek a Josef Batěk