Vrtulníky Chinook patří k nejdůležitějším vojenským strojům světa. Nyní je třeba vybavit je nejnovějšími technologiemi tak, aby obstály i na současném bojišti. Britský dokument
00:00:00 Pracují na nejvýznamnějších vojenských projektech.
00:00:04 Spousta věcí, na kterých pracujeme,
00:00:06 má zásadní význam pro záchranu životů našich vojáků.
00:00:10 Je to pro nás velká zodpovědnost.
00:00:16 Jsou průkopníky robotické techniky.
00:00:20 Naši roboti jsou tiší pátrači a ve tmě vidí lépe než lidé.
00:00:31 Vyvíjejí technologie, které ovlivní život nás všech.
00:00:36 Co se týče lidí, kteří v QinetiQ pracují,
00:00:39 tak všichni jsme hodně technicky založení
00:00:41 a všichni musíme mlčet o tom, co děláme.
00:00:44 Milujeme svůj obor,
00:00:46 my jsme pubertu strávili studiem vědy a techniky.
00:00:49 Naši práci nesmí nic zdržet. Čím dříve jsme hotoví,
00:00:52 tím dříve výsledky naší práce zachraňují životy.
00:00:58 Domů se vracím po dvanácti hodinách v práci.
00:01:01 Mnohdy ve tři ráno a přemýšlím o vrtulníku.
00:01:04 V hlavě se vám honí spousta věcí, spousta informací.
00:01:08 Je to náročný, je to těžká práce.
00:01:10 Česká televize uvádí britský dokumentární cyklus
00:01:13 KONSTRUKTÉŘI
00:01:24 Vrtulník Chinook je jedním z nejdůležitějších
00:01:27 vojenských strojů světa.
00:01:32 Dvě stě špičkových leteckých inženýrů
00:01:34 nepřetržitě pracovalo na tom,
00:01:36 aby byl zmodernizován pro válku v Afghánistánu.
00:01:40 Je to hodně velký zápřah,
00:01:42 protože jde o zlomový moment v celém projektu.
00:01:44 Nemůžeme si dovolit, aby to nefungovalo kvůli tomu,
00:01:48 že jsme na zemi něco opomněli.
00:01:50 Cílem naší práce je ujistit se, že všechno bude bezvadně fungovat.
00:01:56 Takže já budu sledovat přístroje - ty okolí.
00:01:59 Postaráš se o ovládací prvky a já o motory.
00:02:02 Jestli bude problém, tak radši v malé výšce než ve velké,
00:02:05 to je mnohem snazší.
00:02:07 Jsem nervózní, protože je to moje první servisní prohlídka,
00:02:11 zrovna jsem složil zkoušky.
00:02:14 Věnujeme tomu dny i noci.
00:02:17 Vlastně v této závěrečné fázi programu
00:02:20 na vrtulníku pracujeme nepřetržitě.
00:02:23 Trvalo to deset měsíců a stálo téměř 9 milionů liber.
00:02:27 A pro všechny zúčastněné je dnešek velkým dnem,
00:02:30 protože tento Chinook konečně poprvé vzlétne.
00:02:34 Pro dodávku čtvrtého stroje
00:02:36 je to nejspíš jeden z nejdůležitějších dnů,
00:02:39 protože dnes se ukáže, že stroj létá,
00:02:41 čímž jsme splnili cíl modernizace.
00:02:43 Bude pěkné vidět ho ve vzduchu, je to výsledek velmi náročné práce.
00:02:48 Toto je příběh společnosti, která pracuje na některých britských
00:02:52 nejtajnějších, nejinovativnějších a nejpřevratnějších projektech.
00:02:57 TECHNIKA V UTAJENÍ
00:03:11 QinetiQ jen ve Velké Británii zaměstnává téměř 10 000 lidí
00:03:16 a závody má na třech kontinentech.
00:03:25 QinetiQ má obrat více než jeden a půl miliardy liber
00:03:28 a patří tak k celosvětovým lídrům
00:03:30 v oblasti nejnovějších vojenských technologií.
00:03:34 Nese to však s sebou i každodenní problémy.
00:03:37 Největší hodnotou QinetiQu je duševní vlastnictví,
00:03:41 my řešíme opravdu velké problémy a je docela zajímavé,
00:03:45 že deset procent našich zaměstnanců ve Velké Británii má doktorát,
00:03:50 takže zaměstnáváme opravdu jen velmi chytré lidi.
00:03:59 QinetiQ pracuje na vládních projektech,
00:04:03 takže všichni zaměstnanci mají bezpečnostní prověrku
00:04:06 minimálně na stupeň "vyhrazené" a často i "tajné".
00:04:13 V mém oboru nepracuje mnoho žen, ale mně se na něm líbí,
00:04:17 že díky němu je možné zachraňovat lidské životy.
00:04:21 Robot dokáže nahradit člověka v nebezpečných situacích,
00:04:25 takže skutečnému nebezpečí nemusí být vystavováni lidé.
00:04:30 Já jsem se vyučil mechanikem v roce 1991.
00:04:34 Potom jsem nastoupil k letectvu k Sedmé peruti,
00:04:38 a když jsem odtamtud odešel,
00:04:39 začal jsem pracovat pro QinetiQ na vrtulnících Chinook.
00:04:44 Od arktického Norska po Bosnu, Afghánistán, mise Spojených národů,
00:04:48 věnoval jsem se jim a byl jsem s nimi při mnoha operacích.
00:04:52 Zabýváme se věcmi, které budou mít v budoucnosti
00:04:55 jak vojenský, tak ekonomický dopad,
00:04:58 takže vládám po celém světě poskytujeme řadu,
00:05:01 řekněme, dobrých rad.
00:05:07 Ale společnost má kontroverzní minulost.
00:05:10 Původně se jednalo o významnou instituci,
00:05:13 věnující se vojenskému výzkumu, která spadala pod britskou vládu.
00:05:17 V roce 2006 vstoupila tato společnost na Londýnskou burzu
00:05:21 a ze dvou státních úředníků se stali multimilionáři.
00:05:25 Dnes je QinetiQ jedním z nejinovativnějších podniků,
00:05:28 který zaměstnává skutečné pány Q ze slavných Bondovek.
00:05:34 Na anglickém venkově, v srdci Salisburské pláně,
00:05:38 má tato společnost jeden z nejdůležitějších areálů.
00:05:41 Závod Boscombe Down patří britskému ministerstvu obrany
00:05:45 a zaměstnává více než 2000 civilistů i vojáků.
00:05:49 Tato výjimečná pracovní síla společně vyvíjí a testuje
00:05:53 nejmodernější technologie. Zdejší letečtí inženýři pracují
00:05:56 na jednom z nejdůležitějších britských projektů.
00:06:00 Upravit vrtulníky Chinook k vojenským účelům,
00:06:03 včetně války v Afghánistánu.
00:06:07 Vrtulníky Chinook jsou jedny z nejvěhlasnějších
00:06:10 a nejvýkonnějších strojů na světě. Od roku 1961 je vyrábí Boeing.
00:06:15 Používají se k transportu vojáků a těžkého nákladu.
00:06:19 Chinook dokáže zvednout dvoupatrový autobus
00:06:22 nebo přepravit dva Land Rovery.
00:06:28 Vrtulníky Chinook se používají k mnoha účelům,
00:06:31 zpravidla jde o doplňování zásob munice, jídla,
00:06:35 přepravu vojáků a jejich stahování z operační zóny.
00:06:39 Díky tomu se méně vojáků pohybuje po zemi,
00:06:42 čímž se snižuje riziko, které představují nástražné bomby
00:06:45 a improvizovaná nástražná výbušná zařízení.
00:06:49 A posledním, možná nejvděčnějším účelem,
00:06:52 je evakuace raněných, což zrovna není vysněná povinnost,
00:06:55 avšak osádka si uvědomuje její význam.
00:06:58 Jen za poslední rok se z bojiště podařilo vyzvednout
00:07:01 zhruba tisíc lidí.
00:07:04 Naléhavá potřeba vrtulníků Chinook v Afghánistánu
00:07:07 se dostala do novinových titulků,
00:07:09 když byla britská vláda kritizována za to, že jich nemá dostatek.
00:07:14 Ve skutečnosti měla k dispozici osm nových strojů,
00:07:17 které však byly zakonzervovány kvůli problémům,
00:07:20 týkajícím se způsobu jejich zakoupení.
00:07:23 Tyto stroje nemohly být poslány do vzduchu.
00:07:28 Zastaraly a jediným způsobem, jak je rychle zařadit do služby,
00:07:32 byla kompletní výměna jejich řídicího systému.
00:07:37 Tři stroje již byly dodány Královskému letectvu,
00:07:40 zatímco práce na zbývajících pěti pokračují.
00:07:55 Pokud mají vrtulníky Chinook bezpečně létat,
00:07:58 musí být vyměněn téměř každý kabel a elektrický spoj.
00:08:03 Musí být nainstalován nový kokpit, upraveny motory a palivové nádrže.
00:08:07 Kapitán Si Jones je zodpovědný za dodávku čtvrtého stroje.
00:08:12 Má pouhých 12 týdnů na montáž, pak musí stroj vzlétnout.
00:08:19 Jak můžete vidět, hlavní součásti jsou v tuto chvíli odmontovány.
00:08:24 Palivové nádrže jsou odmontovány, spousta schránek je prázdná.
00:08:28 Dělá se tu spousta věcí, na stroji pracuje řada techniků.
00:08:35 Až to bude hotové, bude to tu vypadat docela jinak.
00:08:39 Do těchto kovových kotevních bodů tady dole
00:08:42 se namontují sedačky a bezpečnostní pásy.
00:08:45 Můžeme sem rovněž dát balistickou ochranu,
00:08:47 která se namontuje na stěny a po stranách,
00:08:50 takže když budou stroje nasazeny na místech,
00:08:52 jako je například Afghánistán,
00:08:54 tak vojákům poskytnou dostatečnou ochranu.
00:08:57 Za běžných podmínek má tento stroj čtyřčlennou osádku,
00:09:01 vepředu jsou dva piloti, jeden vlevo, druhý vpravo
00:09:04 a dva palubní technici.
00:09:05 V úseku po levé ruce je umístěna avionika,
00:09:08 což je srdce stroje, tím chci říct,
00:09:10 že se tam nachází většina počítačů a dalšího vybavení.
00:09:14 Jak můžete vidět, je tu na montáž připraveno sedm přihrádek,
00:09:17 každá z nich bude osazena letovými počítači
00:09:20 a dalším pro let nezbytným vybavením,
00:09:22 jako jsou komunikační prostředky, vysílačky a takové věci.
00:09:26 Tady je montáž poměrně náročná, protože jak můžete vidět,
00:09:30 vejde se tam pouze jeden člověk a je tam spousta práce.
00:09:33 Když plánujeme takovýto projekt,
00:09:35 musíme mít dostatek času na dokončení práce v této části,
00:09:39 protože do takhle malého prostoru nelze poslat tři nebo čtyři lidi.
00:09:43 Elektrotechnička Jade Watsonová se vrátila z frontové linie.
00:09:47 Předtím jsem byla u letectva, v týmu záchranářů,
00:09:50 kde jsme měli na starost evakuaci raněných.
00:09:53 Díky této zkušenosti vím,
00:09:54 jak moc je důležité dokončit tuhle práci včas.
00:09:58 Když se dodrží termíny, budou tyto stroje dřív hotové
00:10:01 a dřív pomůžou zachraňovat životy.
00:10:05 Na tomto programu se posledních zhruba 15 měsíců
00:10:09 pracuje 24 hodin denně 7 dní v týdnu.
00:10:12 Děláme prakticky nepřetržitě,
00:10:15 abychom urychlili dodávku stroje k operačnímu nasazení.
00:10:21 Každý stroj prochází stejným modernizačním procesem.
00:10:25 Nejprve je každé elektronické zařízení
00:10:27 a téměř každý drát odmontován a zůstane pouze prázdný drak.
00:10:34 Poté je vnitřek stroje kompletně přestavěn.
00:10:45 K výměně zhruba 10 kilometrů kabelů a montáži vybavení
00:10:49 bude jen u čtvrtého stroje třeba mnoha tisíc pracovních hodin.
00:11:03 Kokpit je v tuto chvíli docela osazen,
00:11:06 většina kabelů je instalována,
00:11:08 panely s elektrickými rozvody, které vidíte vlevo a vpravo,
00:11:12 jsou otevřené
00:11:13 a v oblasti hlavního ovládacího panelu jsou zavedeny dráty,
00:11:17 ale výměnné moduly, přístroje a takovéto věci
00:11:19 stále ještě nejsou zapojeny a chybí rovněž podlahy.
00:11:23 Montáži této části se začneme věnovat v následujících týdnech,
00:11:27 tamhle přijdou všechny řídicí páky, semhle zase pedály
00:11:30 a pak všechny standardní přístroje, které se používají během letu.
00:11:34 Odhadem bylo ve stroji vyměněno patnáct nebo šestnáct tisíc kabelů,
00:11:39 což je obrovské množství,
00:11:40 spousta kabelů začíná na téhle straně a končí až na druhém konci,
00:11:45 takže je tu spousta drátů.
00:11:58 V tuto chvíli kontrolujeme všechny kabely
00:12:01 a není to jako u auta, kdy si můžete říct:
00:12:04 "To je dobrý, to bude stačit."
00:12:06 V 9000 metrech není žádný odstavný pruh,
00:12:09 takže všechno musí být v naprostém pořádku.
00:12:12 V těchto strojích létají vojáci
00:12:14 a my si musíme být jisti, že vše bude dobře fungovat.
00:12:20 Je věcí osobní hrdosti, dělat to dobře,
00:12:23 protože v následujících letech bude vaše práce všem na očích.
00:12:27 Je pěkný vidět, jak to nakonec snad poletí.
00:12:54 Vrtulníky Chinook jsou pouze jedním z leteckých projektů,
00:12:58 na kterém inženýři v Boscombe Down pracují.
00:13:01 Lidé zde testují futuristická vojenská letadla
00:13:04 již od roku 1939
00:13:06 a získali tak obrovské znalosti vojenských technologií.
00:13:10 Pravidelně modernizují celou flotilu
00:13:12 britských proudových stíhaček a velkých letadel,
00:13:15 zlepšují a testují jejich výkon.
00:13:17 Mechanik Gass Fountain
00:13:19 pracoval na Boscombeském projektu vrtulníků Chinook deset měsíců.
00:13:25 Tohle je náš hangár, ve kterém jsou stroje.
00:13:28 Pojďme se tam podívat.
00:13:30 Pozor na hlavu.
00:13:36 Když se na chvíli zastavíme tady, tak uvidíte letištní plochu.
00:13:40 Zrovna tam startují dvě trysková letadla.
00:13:43 Ta zelená věž, to je řízení letového provozu,
00:13:46 a v tom hangáru napravo se připravují stroje k letu
00:13:49 a dělají se tam jejich plánované drobné opravy.
00:13:53 Boscombe Down je obrovské středisko,
00:13:55 jsou tu vrtulové letouny, jsou tu tryskáče,
00:13:58 je tu výcvikové centrum pro piloty,
00:14:00 co tu testují věci, které se v letadlech dříve nepoužívaly.
00:14:19 Moderní vojenské technologie nacházejí rovněž civilní využití.
00:14:24 Vrtulníky záchranářů používají termokamery
00:14:27 a letadla nové radarové systémy.
00:14:29 Mezi nové projekty patří bezpilotní letadla - drony,
00:14:32 ovládaná ze země.
00:14:34 V budoucnosti budou využívána také pro policejní sledování,
00:14:38 zemědělské práškování a dokonce i hlášení dopravního provozu.
00:14:46 Nachází se zde jediná škola zkušebních pilotů v Británii,
00:14:50 kde se nejlepší piloti z celého světa
00:14:52 a letečtí inženýři snaží ze sebe a ze strojů dostat maximum.
00:15:00 Inženýři a piloti se dokonce společně snaží využít
00:15:03 zkušenosti z řízení bezpilotních letadel
00:15:06 při pilotování běžného proudového letadla.
00:15:12 Tohle je v podstatě vaše ovládací a kontrolní stanoviště na zemi,
00:15:16 takže všechny tyto přístroje a ovládací a kontrolní prvky
00:15:20 jsou vzájemně propojené taktickými datovými okruhy.
00:15:31 Od své privatizace QinetiQ využívá vojenské inovace
00:15:34 k řešení i dalších celosvětových problémů.
00:15:40 Mnoho věcí, na kterých pracujeme, má zásadní význam.
00:15:44 Zachraňují životy, chrání naše vojáky,
00:15:47 díky nim jsme v neustálém předstihu.
00:15:50 Na naší společnosti je zajímavé, že se při takovéto práci vynoří
00:15:54 celá řada inovativních a chytrých technických nápadů.
00:16:07 Do roku 2020 musí Velká Británie
00:16:10 zvýšit produkci energie z obnovitelných zdrojů
00:16:13 ze dvou na patnáct procent.
00:16:16 Británie je největrnější zemí v Evropě,
00:16:19 proto je pro její energetickou politiku
00:16:22 využití tohoto zdroje klíčové.
00:16:25 Jediná pobřežní větrná turbína může ročně uspokojit
00:16:28 energetické potřeby 1100 domácností.
00:16:33 Avšak je tu jeden vážný problém.
00:16:35 Po celé Velké Británii byla výstavba tisíců turbín,
00:16:38 které by poskytly dostatek energie pro 3,4 miliony domovů,
00:16:43 pozastavena kvůli jejich vlivu na letecké radary.
00:16:51 Řízení letového provozu využívá odrazy radarových impulzů
00:16:55 k určení polohy letících letadel.
00:16:59 Jelikož se lopatky turbín otáčejí,
00:17:02 odrážejí impulzy stejným způsobem jako letadla,
00:17:05 takže řízení letového provozu nedokáže rozlišit
00:17:08 mezi větrným parkem a nízkoletícím cílem.
00:17:12 V současné době se jedná o obrovský problém.
00:17:16 Kvůli letectví stojí výstavba až šesti gigawattů.
00:17:20 Na vyřešení tohoto problému se dost spěchá.
00:17:23 Tato otázka se týká celé řady subjektů působících v letectví.
00:17:27 Jsou to základny Královského letectva,
00:17:30 které se musí starat o řízení letového provozu
00:17:32 a o protivzdušnou obranu.
00:17:34 Dále jsou tu civilní letiště,
00:17:36 která jsou zodpovědná za řízení civilního letového provozu
00:17:40 i zaoceánské lety, které pouze přelétávají.
00:17:43 Na nebi je hotová dálnice.
00:17:51 Avšak v QinetiQ věří, že našli řešení...
00:17:56 ... technologii Stealth.
00:18:00 Více než šedesát let pracují na způsobech,
00:18:03 jak učinit lodě a letadla "neviditelnými"
00:18:05 pro nepřátelské radary.
00:18:07 Nyní se tyto techniky snaží využít k řešení problému větrných turbín.
00:18:12 -Připraven?
-Jo.
00:18:15 Vypadá to dobře, zhruba okolo třiceti decibelů.
00:18:19 Technologie Stealth spočívá ve tvaru a v materiálech.
00:18:22 Takže buď odkláníte signály radaru, který čeká na jejich odraz,
00:18:26 jiným směrem,
00:18:27 čehož docílíte tvarováním letadla nebo lodi,
00:18:30 nebo je uděláte z něčeho, co energii vyslanou radarem pohlcuje.
00:18:35 QinetiQ větrné turbíny nevyrábí.
00:18:38 Při řešení tohoto problému pracují na turbíně,
00:18:40 vyrobené dánskou společností Vestas,
00:18:43 která patří k největším producentům turbín na světě.
00:18:46 Každý centimetr listu rotoru byl přesně navržen
00:18:49 pro maximální výkon.
00:18:51 Tvar, váha a výrobní proces nemohou být změněny.
00:18:54 QinetiQ a Vestas spolupracují na výjimečném řešení,
00:18:57 přidají vrstvu materiálu technologie Stealth
00:19:00 do kompozitního potahu listů vrtule.
00:19:05 Právě se vyměřuje umístění různých materiálů,
00:19:08 abychom je dali na správné místo.
00:19:11 Je důležité,
00:19:12 abychom tyto materiály umístili s přesností na několik milimetrů,
00:19:16 jinak bychom mohli způsobit problémy
00:19:18 při pozdějším sesazování obou částí formy.
00:19:21 Je pěkný dostat se od počítačových modelů
00:19:24 a pracovat pak přímo u zdroje a vidět,
00:19:26 jak se to všechno dává dohromady.
00:19:35 Složení těchto vrstev je samozřejmě přísně střežené tajemství,
00:19:39 ale v principu jde o absorbování většiny radarových impulzů,
00:19:43 takže se jich odráží jen velmi malé množství.
00:19:47 Operátoři radaru dokážou pak turbíny odlišit od letadel.
00:20:07 Počáteční testy jsou pozitivní
00:20:10 a jednotlivé týmy nyní staví první turbínu na světě
00:20:13 s technologií Stealth.
00:20:17 Úspěch projektu by mohl znamenat čistší energii pro každého
00:20:21 a britská společnost by stanula v čele rozšíření
00:20:24 tohoto mnohamiliardového obchodu do celého světa.
00:20:47 Turbíny s technologií Stealth
00:20:49 jsou pouze jedním z tisíce futuristických projektů,
00:20:52 na kterých QinetiQ pracuje.
00:20:55 Zásadním klíčem k jejich úspěchu
00:20:57 je dobrá spolupráce s ministerstvem obrany.
00:21:00 Aby si udrželi postavení důvěryhodného partnera,
00:21:03 je nezbytné, aby QinetiQ a Boeing dodali nové vrtulníky Chinook včas.
00:21:08 Tyto vrtulníky Chinook MK3 mají rovněž vylepšené palivové nádrže.
00:21:12 Gass Fountain má na starosti jejich přípravu před tím,
00:21:16 než mohou být namontovány.
00:21:18 Proti standardním palivovým nádržím mají dvojnásobnou velikost.
00:21:23 Přesný dolet strojů Chinook je přísně střeženým tajemstvím.
00:21:27 Uvnitř nádrže je gumový vak, rozdělený přepážkami na pět sekcí.
00:21:32 Ty zabraňují tomu, aby se palivo přelévalo,
00:21:35 když vrtulník stoupá nebo klesá.
00:21:40 Jeden z palivových přívodů uvnitř této nádrže musí být vyměněn.
00:21:44 Gass tedy musí vlézt dovnitř, aby to udělal.
00:21:48 Vdechnutí výparů z leteckého paliva může být smrtelné,
00:21:52 proto má vlastní požární četa QinetiQu pohotovost.
00:21:56 Protože budu mít na sobě tuhle masku, tak vůbec nic neucejtím.
00:22:01 Ale jinak je to docela smrad.
00:22:03 Představte si, že jste u benzínový pumpy
00:22:06 a tankujete svoje auto,
00:22:07 tak tohle je v podstatě desetkrát horší.
00:22:10 Máme tu vybavení, které nám poskytli hasiči,
00:22:13 kyslíkovou láhev.
00:22:15 Předtím, než tam polezu, tak to ještě všechno zkontrolujou.
00:22:19 -Seš připraven?
-Jdem na to.
00:22:21 Mám tu základní vybavení pro první pomoc,
00:22:24 taky tu máme láhev s kyslíkem pro případ, že by tam zkolaboval.
00:22:28 Praktickej je taky detektor plynů,
00:22:31 ten je v tuto chvíli uvnitř nádrže, kde monitoruje výpary.
00:22:35 Také jsme si přinesli tuhle elektrickou flexu.
00:22:37 Pokusíme se ho odtamtud dostat rukama,
00:22:40 avšak v nejhorším možném případě se ho budeme snažit vyndat
00:22:44 výřezem v kompozitovém plášti.
00:22:49 Aby se zabránilo nebezpečnému hromadění výparů,
00:22:53 je otevřen rovněž druhý průlez na opačné straně nádrže.
00:23:11 Gass musí být opatrný,
00:23:13 protože v nádrži je spousta choulostivých součástek.
00:23:21 Kvůli stísněným podmínkám a výparům
00:23:24 může Gass v nádrži bezpečně strávit pouze dvacet minut.
00:24:12 Pěkně to smrdí. Pěkně.
00:24:20 Gass instaloval nový přívod paliva
00:24:23 a tak nádrže pro čtvrtý stroj mohou být namontovány.
00:24:26 Nádrž se tam musí velice přesně nasadit.
00:24:29 Jsou tam různá místa plná choulostivých spojů a úchytek.
00:24:33 Chlapi proto musí být velmi opatrní, aby nic nepoškodili.
00:24:39 Tohle je nejspíš jedna z časově nejnáročnějších činností
00:24:43 a velice snadno se může něco poškodit,
00:24:46 proto je zapotřebí větší tým a pečlivý dohled.
00:24:53 Chvíle napětí pro celý tým a zvlášť pro Gasse.
00:25:09 Počkej, musíš s tím trochu níž...
00:25:12 Dolů... Ještě níž.
00:25:18 Vak uvnitř nádrže je přichycen padákovými lanky,
00:25:21 takže pokud by došlo k jejich poškození,
00:25:24 což se může snadno stát, znamenalo by to,
00:25:26 že nádrž by se musela zase odmontovat.
00:25:29 Tyhle postranní kryty by se musely vyměnit,
00:25:32 lanka by se musela vyměnit, zabralo by to několik set hodin,
00:25:36 což znamená spoustu času a peněz...
00:25:39 Je to piplačka,
00:25:41 jakmile je nádrž na místě, čeká je šroubování,
00:25:44 které zabere dalších pět nebo šest hodin,
00:25:46 než je nádrž přidělaná, takže to trvá docela dlouho.
00:25:50 Myslím, že bychom je neměli vyrušovat.
00:25:53 Zrovna teď jsou v bodě, kdy se to buď povede nebo nepovede.
00:26:17 V centrále QinetiQu ve Farnborough
00:26:20 se více než dva tisíce lidí zabývá téměř vším,
00:26:25 od rozlehlosti vesmíru až po subatomární částice.
00:26:39 Vyvíjejí zde motory,
00:26:41 které by mohly pohánět vesmírné lodě
00:26:43 za hranice Sluneční soustavy.
00:26:45 Vyrábějí nanomateriály,
00:26:48 které mohou změnit produkci předmětů každodenní potřeby.
00:26:52 Jejich letecké simulátory stírají hranici mezi skutečností
00:26:57 a počítačově generovanou virtuální realitou.
00:27:03 A testují výkonnost a odolnost nejmodernějšího vybavení
00:27:07 v extrémních podmínkách.
00:27:17 A právě zde se doposud vojenský přístroj
00:27:20 upravuje pro civilní potřeby.
00:27:24 Docela důležitý je stav nabití baterie a videosignálu,
00:27:28 nyní je videosignál na trojce,
00:27:30 což je tak na hranici použitelnosti.
00:27:35 Aby se mohla společnost v této oblasti rozvíjet
00:27:39 a využít robotického týmu ve Velké Británii,
00:27:42 musela hledat talentované lidi z celého světa.
00:28:02 Skoro 5000 kilometrů od centrály QinetiQu ve Velké Británii,
00:28:06 na ospalém předměstí v Massachusetts,
00:28:09 leží divize robotiky severoamerického QinetiQu.
00:28:15 Války v Afghánistánu a Iráku nutí zdejší inženýry
00:28:19 k průběžné modernizaci robotů,
00:28:21 aby dokázali čelit nejnovějším hrozbám.
00:28:24 Odpálit!
00:28:26 Doposud bylo do Afghánistánu a na Střední východ posláno
00:28:30 tři tisíce robotů Talon,
00:28:32 aby pomohli v boji proti nástražným bombám.
00:28:35 Naše reportérka Caroline Wyattová mluvila s muži a ženami,
00:28:39 kteří nasazují životy k záchraně ostatních.
00:28:43 Největší zabiják britských vojáků v Hellmandu,
00:28:47 nástražná bomba.
00:28:49 Zhruba osmdesát procent Britů zabitých Talibánem
00:28:52 připravilo o život nástražné zařízení.
00:28:57 Roboti Talon toto riziko pro vojáky snižují...
00:29:02 Nástražné bomby je možné na dálku odpalovat
00:29:05 pomocí mobilního telefonu nebo dálkového ovládání garážových vrat.
00:29:10 Pyrotechnici museli začít místo ruční deaktivace bomby
00:29:14 používat robotické vybavení.
00:29:18 Zde se každý měsíc vyrábí až stovka robotů.
00:29:24 Takže chlapi musej začít pracovat a připravit si potřebný vybavení.
00:29:29 Přesně tak.
00:29:32 Derek Daly má na starosti výrobní linku.
00:29:36 Máme tady připomínku toho, proč chodíme každý den do práce.
00:29:41 Díky tomu si uvědomujeme, že bez našeho robota
00:29:45 by mohl hned první voják přijít o končetinu nebo o život.
00:29:51 Zrovna tenhle kus je zničenej,
00:29:54 ale pokud je to možný, snažíme se je opravit
00:29:57 nebo použít materiál z nich při opravě jiného robota,
00:30:01 aby se mohl vrátit zpátky do boje.
00:30:13 Roboti Talon sem přicházejí v základní výbavě
00:30:17 a zdejší specialisté je přizpůsobují pro zvláštní úkoly,
00:30:21 ke kterým jsou zapotřebí.
00:30:26 Roboti Talon se vyrábějí tak, aby mohli být rychle opraveni.
00:30:30 Proto jejich hlavní součásti mohou být vyměněny
00:30:33 pomocí snadno odnímatelných spojů.
00:30:36 Tito roboti vojákům umožňují
00:30:39 udržovat si bezpečnou vzdálenost 1200 metrů od výbušných zařízení.
00:30:50 Myslím, že panuje mylná představa o využití robotů na bojišti.
00:30:54 Roboti nejsou samostatní, nemohou dělat svá vlastní rozhodnutí.
00:30:58 Jsou to stroje ovládané lidmi a ti rozhodují, kam půjdou,
00:31:02 jak rychle půjdou a co mají udělat.
00:31:05 Pro vojáky na bojišti tak představují ruku,
00:31:07 která je bezpečně dlouhá.
00:31:12 Většina technických údajů o robotech Talon
00:31:15 je přísně střeženým tajemstvím.
00:31:17 Ví se jen, že jejich elektrické motory jsou silné natolik,
00:31:21 že by mohly pohánět malé auto.
00:31:23 Vybaveny jsou až sedmi špičkovými kamerami,
00:31:26 které jejich operátorům poskytují výhled v úhlu 360 stupňů.
00:31:31 A díky infračervenému nočnímu vidění roboti Talon vidí ve tmě.
00:31:35 Našim robotům nevadí noc, jsou to tiší pátrači.
00:31:39 Jejich systémy pro vidění jsou velmi důležité,
00:31:42 ve tmě vidí dokonce lépe než lidé.
00:31:50 Roboti Talon k plnění svých úkolů využívají pohyblivé kleště a rameno
00:31:55 jehož velkou předností je možnost rychlé a snadné výměny.
00:31:59 Nová ramena mohou být k robotovi připevněna
00:32:02 za méně než dvacet minut,
00:32:04 protože rameno bývá velmi často poškozeno výbuchem.
00:32:08 A tak potřebuje nahraditelnou ruku.
00:32:15 Roboti Talon své kvality už prokázali na bojišti,
00:32:19 jsou proto dále upravováni pro vstup do dalších nebezpečných míst.
00:32:24 Jen Paganiová je specialistka na senzory.
00:32:27 Na robotech pracuje už šest let.
00:32:30 Nyní upravuje roboty Talon k využití pro záchranné služby.
00:32:35 Tento vyjímatelný stojan má celou řadu detekčních nástrojů,
00:32:39 jeden ze senzorů je určen k detekci chemických zbraní
00:32:42 a toxických průmyslových chemikálií.
00:32:45 Další senzor je detektor radiace a pak tu máme další přístroj
00:32:50 na měření koncentrace výbušných plynů.
00:32:53 Na tomto konkrétním robotovi máme také senzor teploty.
00:33:00 Teď si ověříme, že všechny detekční nástroje komunikují
00:33:04 s řídicí jednotkou operátora.
00:33:07 První test.
00:33:10 -Kontrola komunikace.
-Ověřeno.
00:33:14 -V pořádku.
-Ověřeno.
00:33:17 Plyny, které robot Talon detekuje, jsou jedovaté.
00:33:20 Jen musí použít bezpečnou chemickou náhražku,
00:33:23 aby zkontrolovala, že senzory fungují.
00:33:25 -Kontrola komunikace.
-Ověřeno.
00:33:29 -V pořádku?
-Ano.
00:33:32 Jen na tomto novém projektu pracovala
00:33:35 se svými kolegy ve Velké Británii.
00:33:38 Určí chlór, určí oxid uhličitý,
00:33:40 ale také vás upozorní na výbušné koncentrace plynů.
00:33:44 Mohli bychom dát jiný senzor, nebo je to složitý?
00:33:47 Hned to pošleme.
00:33:48 Vyzkoušejte to a byla by dobrá rychlá odpověď,
00:33:52 který senzor víc vyhovuje.
00:33:54 -Dám vědět, až to dostaneme.
-Bezva. Díky, Robe.
00:34:04 Díky tomuto vývoji jsou nyní roboti Talon
00:34:07 nasazeni v ulicích Velké Británie.
00:34:12 V Londýně má čtyřiadvacetihodinovou pohotovost specializovaný tým,
00:34:16 který je připraven zasahovat v případě průmyslových požárů.
00:34:20 My jsme tým, který má zasahovat u nebezpečných situací.
00:34:24 Pokud hasiči narazí na nějaké nebezpečné materiály,
00:34:27 můžeme jim pomoct.
00:34:28 Jejich lidé zůstanou v bezpečí a my tam pošleme robota.
00:34:34 Robot Talon a jeho větší bratr Bison
00:34:37 jsou ovládáni ze speciálně vybaveného auta.
00:34:48 Tohle je řídicí středisko v autě.
00:34:50 Zde můžeme nahrávat záběry ze všech kamer všech robotů,
00:34:54 včetně kamery na voze.
00:34:56 Vše je potom důkazní materiál,
00:34:58 pokud by to hasiči později potřebovali.
00:35:04 Pokud bude tento londýnský experiment fungovat,
00:35:07 mohli bychom vidět, jak roboti Talon zasahují
00:35:10 při nebezpečných haváriích po celé Velké Británii.
00:35:14 Máme smlouvu, podle které můžeme být kdykoli zavoláni,
00:35:18 čtyřiadvacet hodin denně.
00:35:21 A já jsem součástí týmu, který má pohotovost,
00:35:24 takže musím být pořád na mobilu. Nesmím si dát ani pivo.
00:35:35 Přestože vše probíhá podle plánu, všichni jsou pod velkým tlakem.
00:35:39 Tým se nyní chystá na velmi složitou část modernizace
00:35:43 a na chyby není čas.
00:35:45 Až do dokončení pracuje bez přestávky denní i noční směna.
00:35:55 Druhá sada pedálů byla namontována včera v noci.
00:35:59 Ještě zbývá dodělat pár věcí,
00:36:01 které umožní propojit sady pedálů prvního a druhého pilota.
00:36:05 A také bylo dokončeno 2028 spojů.
00:36:08 -Prošlo to už výstupní kontrolou?
-Ještě jsem s nima nemluvil.
00:36:13 Jestli to udělali, tak to musíme zapojit.
00:36:17 Budem se na to muset podívat a vyřešit to.
00:36:22 Když jsou téměř všechny kabely řídicích systémů vyměněny,
00:36:25 může být zahájena práce uvnitř stroje.
00:36:28 Nejprve budou nainstalovány komunikační prostředky.
00:36:31 Jen se chci zeptat na řídicí modul,
00:36:33 jak jsme na tom s Pitotovými trubicemi?
00:36:36 Pitotka je téměř zabudovaná, ještě musíme dodělat tuhle stranu.
00:36:40 Tím máme hotovou skoro polovinu řídicího systému.
00:36:43 Taky je hotovo zhruba 90 až 95 procent spojů
00:36:46 a až to bude hotový, tak začneme montovat přihrádky.
00:36:49 Přístroje v kokpitu jsou dvojmo,
00:36:51 jedna sada je pro pilota, druhá pro kopilota,
00:36:54 takže stroj mohou pilotovat oba dva.
00:36:57 Nyní to zkušebně instalujeme,
00:36:58 abychom měli jistotu, že všechny konektory pasují.
00:37:02 Poté budou jednotlivé přístroje zapojeny
00:37:05 a nezávisle na sobě vyzkoušeny.
00:37:11 Modernizace vrtulníků Chinook je v tuto chvíli
00:37:14 jedním z nejdůležitějších projektů QinetiQu
00:37:17 a výkonný ředitel Leo Quinn se o něj podrobně zajímá.
00:37:21 Všechny řídicí systémy jsou zabudované, celý panel je hotový.
00:37:26 Teď to budeme zapojovat,
00:37:28 možná se k tomu dostaneme na dnešní noční směně.
00:37:31 V tuto chvíli jsou chlapi pod velkým tlakem, pracují nonstop.
00:37:35 Při takovém stresu je důležité udržet určitou rovnováhu,
00:37:39 aby to nezašlo moc daleko a nedošlo ke zbytečným úrazům.
00:37:43 Ten tlak nemůže být nesnesitelný.
00:37:45 Proto je při modernizaci vrtulníků Chinook
00:37:48 důležité vytvořit optimální pracovní podmínky
00:37:51 a zajistit, aby si lidé také odpočinuli.
00:38:06 Všichni ti chlapi si ale dobře uvědomují,
00:38:09 jak je jejich práce důležitá.
00:38:13 Pro jednotky NATO v Afghánistánu byl toto nejkrvavější měsíc,
00:38:18 což nejen v Británii vyvolává otázky,
00:38:20 jaká je cena těchto obětí. Jak přibývá mrtvých,
00:38:24 dostává se vláda pod zvyšující tlak ohledně zdrojů a vybavení
00:38:28 pro britské jednotky bojující v Afghánistánu.
00:38:31 Ten tlak je opravdu vysoký,
00:38:34 domů se vracím po dvanácti hodinách v práci
00:38:36 a ve tři ráno se probudím a myslím na vrtulník
00:38:39 a to není zrovna normální.
00:38:41 V hlavě se vám toho honí tolik, máte v ní tolik informací
00:38:45 a to vytváří stres, je to těžká práce.
00:38:47 Víme, co máme udělat, víme, jaký je náš cíl.
00:38:50 Chcete si na víkend udělat volno,
00:38:52 jenže vrátíte se v neděli večer a víte, že už budete mimo.
00:38:55 Dva dny jsou tady dlouhá doba.
00:38:57 Řeknete si dva dny, ale to je 48 hodin práce,
00:39:00 děláme tu 24 hodin denně sedm dní v týdnu tak efektivně,
00:39:04 že v normální práci by to zabralo celý týden.
00:39:07 Tolik se toho dá udělat za ty dva dny,
00:39:09 který by tu člověk nebyl.
00:39:11 Takže když přijdete v pondělí ráno, řekněme v šest hodin,
00:39:15 může být všechno jinak.
00:39:17 Mohla se vyskytnout spousta problémů.
00:39:34 Čas běží a čtvrtý stroj je připravený na montáž rotoru.
00:39:40 Je to citlivá práce.
00:39:42 Každý list rotoru stojí 150 000 liber.
00:39:45 Tohle je poslední fáze montáže, která může zcela ohrozit dodávku.
00:39:52 Začneme to zvedat, pojedeme rovnou nahoru
00:39:55 a jakmile se dostaneme nad tu konstrukci,
00:39:58 Brian na nás kývne, že jsme nad ní. Pak ten list zasuneme.
00:40:04 Briane, chceš ten list z týhle strany?
00:40:08 Až si to Brian převezme, tak to budete moct uvolnit
00:40:11 a půjdete doprostředka,
00:40:13 protože to možná bude chtít trochu usadit.
00:40:29 Blíž k němu.
00:40:33 Rotor je uvolněnej.
00:40:39 Chlapi teď budou připevňovat list rotoru
00:40:42 tímhle koncem k rotorové hlavě
00:40:44 a ta velká stříbrná součástka, kterou vidíte tam nahoře,
00:40:48 to je spojovací čep, kterým se list upevňuje.
00:40:51 Tohle je velmi ošemetný okamžik, všechno to pospojovat.
00:40:58 Vidíte ty čáry po obou stranách rotorového listu?
00:41:02 Vyznačují těžiště listu.
00:41:04 Díky nim víme, kam máme umístit závěs.
00:41:07 Kdyby byl závěs více na jedné nebo druhé straně,
00:41:11 nesedělo by to a list by nešel připevnit.
00:41:14 Teď se musí všechno ještě pořádně usadit.
00:41:18 Tyhle listy jsou docela těžký, jeden váží zhruba 170 kg.
00:41:23 Je to práce náročná na sílu i na čas.
00:41:33 Nepotřebuje to ještě trochu upravit, Briane?
00:41:37 Dobrý, to stačí.
00:41:40 -Který list je další?
-Ten zelenej.
00:41:43 Zavolej, až budeš připravenej, Briane.
00:41:47 Týmová souhra je zde naprosto nezbytná.
00:42:03 S jeřábem nelze pohybovat, proto se musí vrtulník
00:42:07 před montáží listů předního rotoru otočit.
00:42:10 Není to snadný úkol,
00:42:12 protože k otočení je zapotřebí velký manipulační prostor.
00:42:33 Jak můžete vidět,
00:42:35 listy vrtule jsou dlouhé a sahají daleko,
00:42:38 proto musíte dávat velký pozor.
00:42:40 Kdyby se listem narazilo do něčeho - nechci ani domyslet.
00:42:45 Listy jsou vyrobené z kompozitních materiálů
00:42:48 a můžou se poškodit.
00:42:50 Jsou sice velice pevné, mají odolat i střelám a tak podobně,
00:42:54 ale nepočítá se s tím, že budou do něčeho narážet.
00:43:07 Většina vrtulníků má na ocase vyrovnávací rotor,
00:43:10 který stroji brání v tom, aby se celý otáčel kolem dokola.
00:43:15 Helikoptéry Chinook mají místo toho dva tandemové rotory.
00:43:18 Rotorové disky se překrývají,
00:43:20 ale jsou propojené hřídelí tak, aby se listy vzájemně míjely.
00:43:25 Aby byl stroj za letu stabilní,
00:43:27 jeden rotor se točí po směru hodinových ručiček,
00:43:30 druhý proti směru hodinových ručiček.
00:43:33 Tím se vyrovnávají jejich gyroskopické momenty
00:43:36 a vrtulník je stabilní.
00:43:38 Díky tomu nejsou vrtulníky Chinook tak citlivé na změnu těžiště
00:43:42 a mají větší nosnost.
00:43:44 Stroj váží víc než deset tun a unese deset tun,
00:43:47 takže zvednout dvacet tun je hodně.
00:43:50 Každý list rotoru však funguje stejně jako křídlo u letadla,
00:43:54 takže když jich tu máme šest, šest křídel, tak ta už něco unesou.
00:44:01 Když jsou všechny listy rotorů upevněné,
00:44:04 čtvrtý stroj vstoupí do závěrečné fáze bezpečnostních zkoušek.
00:44:08 Pak bude stát před posledním testem: vzletem.
00:44:21 Po deseti měsících je modernizace stroje dokončena.
00:44:27 Byl vybaven podle přesných požadavků Královského letectva
00:44:31 a je připraven k přesunům vojáků a techniky na bojiště.
00:44:36 A nyní ho čeká poslední test: jeho první start a let.
00:44:45 Provádíme předletovou údržbu,
00:44:47 to znamená, že nám nesmí nic uniknout,
00:44:50 všechno musí být zkontrolováno, než bude připraven k letu.
00:44:54 Já budu nahoře a podívám se na tlumiče vibrací
00:44:57 na rotorových hlavách.
00:44:59 Prověřím je, zkrátka udělám celkovou prohlídku,
00:45:02 ujistím se, že je všechno čistý a není žádný viditelný poškození.
00:45:06 Dívám se dovnitř a kontroluju, jestli tu nic nepřekáží,
00:45:09 jestli sem neprosakuje něco odsud, kde jsou hadice brzd.
00:45:13 Ujišťuju se, že všechno vypadá v zásadě dobře,
00:45:15 nic nebrání provozu.
00:45:17 Tenhle stroj za chvíli poletí,
00:45:19 takže pokud narazíme na nějakou vadu, můžeme zabránit nehodě.
00:45:23 V sázce jsou tu lidské životy, nesmíme nic přehlídnout.
00:45:31 Jsem docela nervózní, protože je to moje první servisní prohlídka,
00:45:35 zrovna jsem složil zkoušky.
00:45:53 Všichni na projektu vrtulníků Chinook vědí,
00:45:56 že teď se prověří jejich dovednosti a úsilí.
00:45:59 Když ho vidíte letět a díváte se na něj, říkáte si:
00:46:02 Ano, na tomhle jsem se podílel, tamhle letí kus mý práce.
00:46:06 Je to dobrý, když je všechno hotový,
00:46:09 dostane se vám zadostiučinění, že jste to všechno dali dohromady
00:46:13 a odvedli kus dobrý práce.
00:46:14 Jako veterán vím, kam letí, jak jsou důležitý
00:46:17 a jak moc jich je zapotřebí.
00:46:19 Takže rád vidím, že slouží účelu, pro který byly stavěny.
00:46:29 A pro Sie Jonese je to nejvýznamnější den v roce.
00:46:38 Pro dodávku čtvrtého stroje je to pravděpodobně
00:46:41 jeden z nejdůležitějších dnů, protože dnes prověříme,
00:46:44 že stroj létá a my jsme dosáhli cíle modernizace.
00:46:48 Veškerá dřina posledních měsíců vyvrcholí tím,
00:46:51 že stroj dostaneme do vzduchu.
00:46:53 Je to bezpečný a letuschopný vrtulník, to je to hlavní.
00:46:56 Bude milé vidět ho ve vzduchu, je to vyvrcholení naší těžké práce.
00:47:01 Zkušební piloti QinetiQu, Královského letectva a Boeingu
00:47:05 strávili celé hodiny pečlivým plánováním zkušebního letu.
00:47:09 Budu dávat pozor na výkyvy točivého momentu
00:47:12 nebo jakékoli problémy.
00:47:15 Takže já budu sledovat přístroje - ty okolí.
00:47:17 Postaráš se o ovládací prvky a já o motory.
00:47:20 Dobře. A jestli se vyskytne problém,
00:47:22 tak to přerušíme, radši pomalu než ve spěchu.
00:47:26 Pokud máme mít problém, tak radši v malé výšce než ve velké,
00:47:30 to je pak snazší.
00:47:51 Více než stovce lidí trvala modernizace stroje skoro rok
00:47:55 a teď je v rukou pouhých dvou mužů.
00:48:04 Celý den jsem si procházel všechny možné scénáře a říkal si,
00:48:08 co když se stane tohle, co když selže tamhleto,
00:48:11 co budu dělat. Při běžném letu to nezkoumáte,
00:48:14 ale když před sebou máte první let, první program,
00:48:17 začínám na něj myslet s velkým předstihem.
00:48:21 Třiadvacet let jsem sloužil u americké námořní pěchoty,
00:48:25 byl jsem v první válce v Zálivu, a to v pozemní jednotce,
00:48:29 přesně vím, kdo je náš zákazník. Náš zákazník je mladý branec,
00:48:33 mladý důstojník, který je na pěší hlídce,
00:48:36 někam jede s konvojem, je v motorizované hlídce,
00:48:39 takže dostat ho ze silnice
00:48:41 a vrtulníkem ho přemístit z bodu A do bodu B
00:48:44 je ze všeho nejdůležitější.
00:48:46 A jsem opravdu hrdý na to, že se můžu podílet
00:48:49 na dodání těchto strojů v co nejkratší době
00:48:53 a v co nejlepším stavu.
00:49:34 Baterie - zapnuté.
00:49:36 Pomocný zdroj - vypnutý, kompas - na dva nula nula.
00:49:39 Dobře, nastaveno - jedna nula jedna dva,
00:49:43 přestavuji na dva nula nula.
00:49:50 Dobře, první kontrola brzd. Jdeme na to.
00:50:05 Teď už není cesty zpátky.
00:50:30 Kvalita a úroveň práce, kterou do toho chlapi dali,
00:50:33 je skvělá,
00:50:35 celý pozemní personál se tomu hodně věnoval,
00:50:37 stejně tak piloti a prostě celý tým.
00:50:40 Jsem přesvědčen, že vše půjde dobře.
00:50:51 První let byl úspěšný.
00:50:53 Ale čtvrtý stroj čeká ještě celý měsíc
00:50:56 dalších letových zkoušek, než bude odeslán do aktivní služby.
00:51:01 Avšak pro tým vrtulníků Chinook nic nekončí,
00:51:04 protože musí na frontu dodat další a další stroje.
00:51:40 Titulky: Marie Luzarová Česká televize 2014
200 špičkových leteckých inženýrů společnosti QinetiQ nepřetržitě pracovalo na tom, aby byly vrtulníky Chinook zmodernizovány pro válku v Afghánistánu. Zdokonalení stroje trvalo téměř rok a vyžádalo si náklady přesahující 9 milionů liber. Společnost QinetoQ patří k celosvětovým lídrům v oblasti vojenských technologií a její odborníci pracují na řadě přísně utajovaných projektů především pro britskou armádu. Ačkoliv je jejich činnost běžně obestřena rouškou tajemství, nyní nás nechají nahlédnout do podstaty své práce a přiblíží konkrétní projekty, jejichž výsledky mnohdy ovlivňují životy nás všech.