Zábavný magazín pro děti, které chtějí vědět víc!
Obsah dílu
Pořad plný zajímavých témat, názorů a neobyčejných hostů, ale i humoru a dobrých tipů! Matěj, Karina, Jakub, Verunka a Tereza, veselá partička, která chce vědět víc a nebojí se zeptat…
00:00:33 Vítejte všichni u dalšího dílu Wifiny.
00:00:36 -Co to meleš? Jaký vítejte?
-Normálka. Pozdrav, ne?
00:00:40 Ale jako ve zprávách. My jsme wifiňáci.
00:00:43 -Vždyť on se to naučí, že jo?
-Tak jak to mám teda říci?
00:00:46 Prostě to zkus nějak normálně. Třeba čau, lidi!
00:00:50 -Čau, lidi.
-Pořádně! Vem to znova.
00:00:53 Čau, lidi!
00:00:55 No vidíš. Dobrý. A teď můžeme popojet.
00:00:58 Hádejte, co se stalo v pátek u nás ve škole.
00:01:00 Povídej!
00:01:02 Podepisovala se tam petice proti známkování.
00:01:05 To jako abyste radši dostávali místo známek razítka jak ve školce?
00:01:08 Ne, jako že místo známkování budeme dostávat slovní hodnocení.
00:01:12 -Tak to si neumím představit.
-Prostě místo pětky ti učitelka
00:01:16 napíše do žákovský dneska jsi to moc neuměla.
00:01:19 Četla jsem, že tohle známkování
00:01:21 už mají v Americe, Francii nebo v Anglii.
00:01:23 Podle mě jsou známky spravedlivější.
00:01:25 No jo, ale to slovní hodnocení není tak drsný.
00:01:28 Když přijdeš domů a řekneš dostal jsem kouli,
00:01:31 tak z toho je průšvih.
00:01:33 Přesně. Když si rodiče přečtou, že jsem to neuměl,
00:01:36 je to totéž, ale zní to jako menší průšvih.
00:01:38 Tak co myslíte, že je lepší? Známkování, nebo slovní hodnocení?
00:01:45 Podle mě slovní hodnocení je takové lepší,
00:01:47 že si to k sobě berete víc,
00:01:49 než když je napsané nějaké číslo na papíře.
00:01:53 Pro mě je lepší slovní hodnocení, protože si myslím,
00:01:56 že ten člověk si to vezme víc k srdci,
00:01:59 než když tam vidí jenom napsané nějaké číslo.
00:02:01 Známkování.
00:02:03 Když by byla třeba hodně špatná známka,
00:02:06 tak to slovní, a když třeba dobrá, tak známkování.
00:02:10 Podle mě to je docela i stejné, protože já mám slovní hodnocení,
00:02:14 ale i v tom je vlastně ta známka.
00:02:18 Známkování, abych přesně věděla, jak na tom jsem.
00:02:27 Tak. Právě jsem na 50 stupňů, 5 minut, 31 vteřin severní šířky
00:02:33 a 14 stupňů, 24 minut a 60 vteřin východní délky.
00:02:38 Já ti vůbec nerozumím. Jaký stupně? Jaký minuty?
00:02:42 To jsou přece zeměpisný souřadnice.
00:02:45 Podle nich dokážeš třeba určit polohu, kde právě jsi.
00:02:48 Jak že to teda bylo?
00:02:50 50 stupňů, 5 minut, 31 vteřin severní šířky
00:02:55 a 14 stupňů, 24 minut, 60 vteřin východní délky.
00:03:00 Jo, tak to jsi někde na náplavce v přístavu?
00:03:04 Přesně tak.
00:03:09 Tady kapitán Matěj.
00:03:12 Právě se nacházím na souřadnicích 50 stupňů a 5 minut severní šířky
00:03:16 a 14 stupňů, 24 minut východní délky.
00:03:20 Pro toho, kdo neví, co je to navigace,
00:03:23 tak stručně řečeno je to určování směrů, tras a tak.
00:03:27 Podle mě je navigace aplikace v mobilu.
00:03:30 Zadám trasu a vím, kam jdu nebo jedu.
00:03:33 To ale až dneska.
00:03:35 Dříve se navigovalo podle hvězd a slunce.
00:03:37 Prvním navigačním přístrojem byl astroláb.
00:03:39 -Astro... Cože?
-Astroláb.
00:03:41 Nikdo přesně neví, kdy a kdo ho vymyslel,
00:03:44 ale mořeplavci podle něj určovali směr svých lodí
00:03:47 už před naším letopočtem.
00:03:49 Dokonalejší přístroj pak byl takzvaný sextant.
00:03:52 Ten měřil úhel mezi sluncem a horizontem.
00:03:54 -Víte, co je to horizont?
-Jasně.
00:03:56 Horizont je tam, kde se spojí země s oblohou.
00:03:59 Správně. A podle úhlu mezi sluncem a horizontem
00:04:02 se pak počítala zeměpisná poloha.
00:04:04 Zní to jednoduše, ale byly to složité výpočty,
00:04:08 protože se muselo počítat s různými polohami slunce,
00:04:11 časovým pásmem a podobně.
00:04:12 Uf. To je na mě moc matematiky.
00:04:14 Jak že funguje ta moderní navigace?
00:04:17 Na to se právě pojedu zeptat. Tak jedeme.
00:04:31 Toto je původní přístroj,
00:04:34 který se používal pro námořní navigaci,
00:04:36 i když je to zvětšený model.
00:04:38 Když námořníci chtěli určit svoji polohu,
00:04:40 tak si ho nejdřív museli seřídit,
00:04:42 to znamená, že ho nastavili na nulu,
00:04:44 a podívali se, jestli v zrcátku i v díře vidí mořskou hladinu.
00:04:48 To máme a teď si našli hvězdu, jejíž souřadnice chtěli změřit,
00:04:52 takže si hledali, hledali, hledali, až našli.
00:04:56 Díky systému zrcátek se dostala ta hvězda,
00:05:00 kterou máme tady, na tom zrcátku, a je tam vidět.
00:05:04 Takže jsme zjistili, že je padesát stupňů nad horizontem.
00:05:09 Teď jako správní námořníci bychom si museli vzít
00:05:12 nějaké námořní tabulky, které se dělaly pro každý rok,
00:05:15 a tam si najít správný přepočet,
00:05:17 a podle nich jsme zjistili, kde vlastně jsme.
00:05:20 Co je to vlastně GPS?
00:05:22 Pro většinu z nás je GPS taková krabička,
00:05:25 která nám říká, kde jsme, nebo to máme v autě
00:05:27 a ukazuje nám to mapu, ale to není úplně pravda.
00:05:31 Ono by se mělo mluvit o tom,
00:05:33 že je to globální navigační systém,
00:05:36 a ten je tvořen nejen těmi krabičkami,
00:05:38 což jsou vlastně přijímače, ale i spoustou družic,
00:05:41 které obíhají kolem Země a které nám navigaci umožňují.
00:05:44 Jak si myslíte, že bude GPS vypadat za pár let?
00:05:47 Mám-li být upřímný, tak bych řekl,
00:05:49 že úplně stejně jako teď, protože vždycky to bude ukazovat
00:05:52 nějakou mapu a vždycky to bude přijímat signál z družic.
00:05:55 A jestli to budeš mít v hodinkách
00:05:58 nebo jestli se ti to bude promítat třeba na brýle,
00:06:00 to už je věc té konstrukce, ale vždycky to bude fungovat tak,
00:06:04 že to bude měřit polohu družic
00:06:06 a z toho určovat tvoji polohu na Zemi.
00:06:09 Na jakém principu tenhle systém funguje?
00:06:12 Je to tak, že kolem Země obíhá asi třicet družic.
00:06:15 To je třeba případ systému Galileo.
00:06:18 Každá z těch družic má na sobě velice přesné hodiny.
00:06:22 Na základě těchto hodin ona vysílá nějaký časový signál
00:06:26 a ten signál přijímají přijímače.
00:06:28 Pokud přijmeš signál alespoň ze tří družic,
00:06:32 ideálně z šesti, tak potom jsi schopen
00:06:36 s určitou přesností určit svoji polohu.
00:06:38 -Kdo to všechno platí?
-Daňoví poplatníci.
00:06:42 Ne, je to tak, že americký systém GPS
00:06:46 je původně vojenská aplikace, to znamená,
00:06:50 že to platí vláda Spojených států.
00:06:53 Pokud se týče evropského systému Galileo,
00:06:56 tak to je civilní záležitost, ale zase v podstatě to jde
00:06:59 z rozpočtu agentur Evropské unie.
00:07:02 Rusko má svůj navigační systém, který se jmenuje Glonass,
00:07:06 takže ten je zase vojenský, a Číňani mají Beidou.
00:07:10 To jsou v podstatě čtyři systémy, které teď fungují.
00:07:14 Většinou to platí vlády těch kterých států.
00:07:17 Mockrát vám děkuju, bylo to strašně zajímavý.
00:07:20 Tak to vidíte.
00:07:22 Dneska byste se bez GPS těžko obešli.
00:07:24 Hustý.
00:07:26 Právě teď, kdybych chtěl určit svoji polohu,
00:07:28 tak bych zaměstnal minimálně tři družice
00:07:31 a šedesát lidí v řídicím středisku.
00:07:33 -To je něco pro tebe, co?
-Vesmír je super.
00:07:36 Bez družic by ses musela do smrti učit matiku a počítat.
00:07:45 Pásky držely kalhoty a ty, jak už jsi nám říkala, Kari,
00:07:48 byly součástí vojenské uniformy.
00:07:50 -Ale zůstaneš u módy, že jo?
-Jo. Neboj!
00:07:54 Kdybyste se podívali do učebnice pro oděvní návrháře,
00:07:57 tak slovo pásek tam nenajdete.
00:07:59 Správně se mu totiž říká opasek.
00:08:01 Prý je to specializovaná oděvní součástka
00:08:04 nebo zvláštní oděvní doplněk.
00:08:05 Zjistila jsem, že opasek slouží k opásání
00:08:09 a přepásání trupu ve výšce boků.
00:08:11 To zní, jako bys mluvila o mučidlech.
00:08:14 -Taky mi to tak připadá.
-A taky jsem zjistila,
00:08:17 že pásek byl na světě daleko dřív než kalhoty.
00:08:20 I pralidi měli na svých kožešinách pásky,
00:08:23 takže pásek je vlastně nejstarší módní doplněk.
00:08:26 Pásky se za dobu své existence vyráběly snad ze všech materiálů,
00:08:29 které člověk znal.
00:08:31 A my si dnes budeme povídat o páscích
00:08:33 jako o módních doplňcích.
00:08:35 No konečně. Pásky mi připadají hodně cool.
00:08:37 Ježíš, co s tím furt máte? Pásek je prostě pásek.
00:08:40 Drží mi kalhoty a frajeřit na něm může tak akorát přezka.
00:08:43 Kubo, dovolím si s tebou nesouhlasit,
00:08:46 protože to není úplně tak pravda.
00:08:48 Pásek může jinak ten tvůj nevšední outfit krásně rozzářit
00:08:50 a můžeš na něm frajeřit od rána až do večera.
00:08:52 V podstatě si můžeš na páscích vytvořit svoji vlastní image
00:08:54 a můžeš být jiný než ostatní.
00:08:56 Verčo, jaký druhy pásků se teď vůbec nosí?
00:08:59 Teri, nosí se všelijaké a v podstatě všechny.
00:09:02 Od těch úplně nejtenčích po ty nejširší.
00:09:04 Záleží jen na našem výběru a na daném outfitu.
00:09:07 Jaký jsou teď trendy v barvách a tvarech?
00:09:09 Hele, trendy pro tuto sezonu jsou úplně stejné.
00:09:13 Tenké, středně široké a úplně široké.
00:09:16 A ten největší trend je právě v tom širokém pásku,
00:09:19 který má na sobě různé aplikace, to znamená korálky, nýty,
00:09:23 má nějakou výraznou sponu, výrazné barvy
00:09:26 a potom tam jsou hlavně ty metalické odlesky,
00:09:29 které jsou teď hodně in.
00:09:31 Jak je to s tím zapínáním? Může bejt taky trendy?
00:09:33 No jasně, právě že my holky máme trošičku dilema,
00:09:36 ale zároveň výhodu,
00:09:38 protože s tím páskem můžeme všemožně kombinovat a hýbat.
00:09:41 Nemusíme ho nutně nosit jenom v kalhotách,
00:09:44 ale můžeme ho nosit přes tuniku v pase, přes šaty,
00:09:46 ale také přes kabáty a přes bundičky.
00:09:48 Jak si mám vybrat materiál?
00:09:50 Důležitá je tam ta kombinace, to znamená, že když chceš,
00:09:53 aby ten pásek byl vidět a byl právě tím doplňkem,
00:09:55 tak musíš zvolit takové kombinace,
00:09:57 aby to bylo na první pohled odlišné.
00:10:00 To znamená, že máš třeba nějaký jednoduchý béžový kabátek,
00:10:03 tak přes to zvolíš lesklý výrazný pásek
00:10:05 nebo naopak může být třeba kožený,
00:10:08 aby tam byla přesně vidět kombinace materiálů.
00:10:11 -Rozumíš?
-Hm.
00:10:13 Jaký jsou trendy klučičích pásků?
00:10:16 V podstatě úplně stejné jako u holek.
00:10:18 Jsou to pásky s různou aplikací.
00:10:20 To znamená, že v případě kluků to jsou nýty, flitry asi těžko,
00:10:23 potom výrazné spony a výrazné barvy.
00:10:26 Teda to jsem netušil, že pásek je taková věda.
00:10:30 No jo, kamaráde. V módě je věda úplně všechno.
00:10:33 Myslíš, že je lepší pásek, nebo kšandy?
00:10:36 -Pásek.
-Rozhodně pásek.
00:10:38 Co radši nosíš? Kšandy, nebo pásek?
00:10:40 Já nenosím nic, ale když tak si vezmu kšandy.
00:10:43 -Jako na volno abych to měla.
-Kdo podle tebe pásek potřebuje
00:10:47 a kdo to nosí jen jako na frajeřinu?
00:10:49 Asi starší lidi potřebují víc pásek
00:10:52 a mladší to nosí jako módní doplněk.
00:10:56 Třeba vojáci měli pásky na to, aby jim držely granáty,
00:10:59 protože kdyby jim spadly, tak by asi vybouchly.
00:11:02 Jestli chcete vidět ten nejdivnější pásek v České republice,
00:11:05 tak si zajděte do Náprstkova muzea v Praze.
00:11:08 Mají tam pásek ze žraločí kůže. Je širokej asi třicet centimetrů
00:11:12 a prý ho nosil nějakej náčelník z Tichomořského ostrova.
00:11:22 Zubaře nesnáším, očkování mi nevadí,
00:11:25 prášky polykat umím, ale zubař mi fakt vadí.
00:11:28 Vždyť už jsi byla zjišťovat, jaký jsou trendy v rovnátkách.
00:11:31 Já vím, ale to jsem se jenom ptala. Tohle bude horší.
00:11:34 Je to prostě divný, když se ti někdo cizí hrabe v puse.
00:11:37 Zubař není někdo cizí, je to doktor nebo doktorka.
00:11:40 No ale stejně.
00:11:42 Třeba ti řeknou, jak to udělat, abys k zubaři vůbec nemusela.
00:11:45 Kéž by! Tak mi držte palce.
00:11:54 Možná se mi posmíváte, že se bojím zubaře.
00:11:57 Ale jak jsem zjistila, může za to evoluce.
00:11:59 To nám chceš namluvit, že zubaře se báli už neandrtálci?
00:12:03 Já si myslím, že jo, ale co vím určitě, je,
00:12:06 že za doby nejslavnějšího lékaře starověku Hippokrata
00:12:09 se na trhání zubů i umíralo.
00:12:11 -Cože? To je strašný.
-Jo, to tedy je.
00:12:14 Podle nejstarších zubařských návodů za všechno mohl zubní červ.
00:12:17 To je něco podobnýho jako zubní kaz?
00:12:19 To asi ne, protože v jedné hodně
00:12:21 staré lékařské knize se doslova píše:
00:12:24 Zaraz jehlu do bolavého zubu a chytni červa za nohu.
00:12:27 Jo, tak to se nedivím, že pacienti umírali.
00:12:30 Zubní červi existovali až do 18. století,
00:12:33 kdy jeden rakouský přírodovědec konečně přesvědčil zubaře,
00:12:37 že je to nesmysl.
00:12:38 Vypadá to, že Karina je v průšvihu.
00:12:42 Chudinka! A to se tolik bála.
00:12:44 Já jsem se jenom přišla zeptat, jak to máme udělat,
00:12:47 abychom se nemuseli bát zubařů.
00:12:49 Musíš si pořádně čistit.
00:12:54 Jak si máme správně čistit zuby?
00:12:57 Aspoň dvakrát denně, vždy po jídle, pak už nic nejíst.
00:13:00 A důležitý je kartáček. Ten by měl vypadat asi takhle.
00:13:03 Mít malou hlavičku, rovná vlákna,
00:13:06 co nejhustěji naskládaná na hlavičce.
00:13:09 Ta vlákna by měla být co nejměkčí.
00:13:12 Je to úplně jednoduché. Zuby se čistí ze tří stran.
00:13:16 Čistí se zvenku, zevnitř a kousací plošky.
00:13:20 Zvenku se to dělá tak, že se dá kartáček touto hranou
00:13:24 hlavičky, těmi štětinkami na hranici mezi zuby a dásní tak,
00:13:28 aby byly štětinky šikmo proti dásni.
00:13:32 Říkáme 45 stupňů.
00:13:34 To je něco mezi tímhle a tímhle, takhle šikmo, abys cítila,
00:13:39 že jsou štětinky i na dásni, i na zubu.
00:13:43 A potom děláš jen takhle maličké kroužky.
00:13:47 To samé je zevnitř.
00:13:49 Zase takhle šikmo štětinky, aby byly i na dásni.
00:13:52 A zase maličké kroužky.
00:13:55 Pak se čistí kousací plošky. To je jediné místo,
00:13:58 které se smí takhle drhnout zepředu dozadu.
00:14:02 Pak je důležité nezapomenout na ty poslední zuby, co tam jsou,
00:14:06 nebo když je tam nějaká mezera, tak pořádně vydrbat
00:14:09 ten poslední zub ze všech stran, je jedno jak.
00:14:11 Důležité je jenom se tam dostat.
00:14:14 Mělo by to celé trvat aspoň tři minuty.
00:14:17 Když je to déle, vůbec to nevadí.
00:14:19 Takhle si zuby teda nečistím. Asi budu muset začít.
00:14:23 Co taková pasta musí umět?
00:14:25 Zubní pasta by měla být jemná.
00:14:29 Zubní pasta vlastně čistí tím, že je v ní takový brusný prášek.
00:14:33 Důležité je, jak hrubý je ten prášek v pastě.
00:14:36 My potřebujeme, aby byl co nejjemnější,
00:14:38 aby se sklovina tím neškrábala, nepoškodila.
00:14:41 Další věc, která je dobrá u zubní pasty, je, když obsahuje fluor.
00:14:45 Uf, už to mám za sebou.
00:14:46 A vy si zapamatujte, co říkal pan zubař.
00:14:49 Pár minut čištění zubů navíc a máte po starostech se zubařem.
00:14:57 Už jsem vám představila hodně hudebních stylů,
00:14:59 které byly moderní, když naši rodiče byli mladí.
00:15:01 Ale dneska si pustíme něco fakt in.
00:15:04 -A to co?
-Drum'n'Bass, zkráceně dnb.
00:15:08 -Dnb? A to je jako co?
-To je prostě odvaz.
00:15:11 Dnb je druh elektronické hudby,
00:15:14 který se začal hrát asi před dvaceti lety,
00:15:17 tedy někdy v době, kdy do klubu chodili trsat vaši rodiče.
00:15:20 Tak to si nedovedu představit.
00:15:22 Dnb jsou hlavně instrumentální skladby.
00:15:24 Jejich rytmus je postavený na bubnech a base.
00:15:27 Odtud také mají svůj název Drum'n'Bass.
00:15:29 Buben a basa? To by mohlo znamenat
00:15:33 i české vánoční koledy. A ty, Janku, na tu basu...
00:15:37 Předchůdcem Drum'n'Bass bylo reggae, breakbeat, rave a jungle.
00:15:41 Některým dýdžejům se začalo zdát,
00:15:43 že tahle hudba ztrácí na rytmu a výrazu,
00:15:46 tak vymysleli Drum'n'Bass.
00:15:48 A vymysleli to moc dobře.
00:15:50 Drum'n'Bass se totiž hraje skoro po celém světě.
00:15:59 Come to me.
00:16:03 In those open arms is where I wanna be.
00:16:13 Livin' free.
00:16:18 I need to be.
00:16:21 I need to be your love.
00:16:37 Livin' free.
00:16:43 I long to be.
00:16:46 I long to be your love.
00:17:02 Inner city life. Inner city pressure.
00:17:07 Inner city life.
00:17:10 Innier city pressre takin' over me.
00:17:15 Yeah yeah yeah.
00:17:20 But I won't let go.
00:17:23 I wont' let go of your love.
00:17:32 Skoro každý den badatelé objeví nového živočicha,
00:17:36 kterého ve své zoologii ještě neznají.
00:17:39 Tím chceš říci, že každý rok máme 365 nových zvířat?
00:17:43 Pst! Neřvi tak! Všechno vyplašíš.
00:17:46 Tebe nikdo neučil, že v džungli nesmíš křičet?
00:17:50 Třeba se mi taky povede najít nějaký nový zvířátko.
00:17:54 -Veru, a kde to vůbec jsi?
-Jsem v džungli,
00:17:57 kterou si pěstují přírodovědci z Karlovy Univerzity.
00:18:07 Určitě už jste slyšeli, že některá zvířata jsou přísně chráněná.
00:18:11 Ale pytláci je stejně loví. Proto nějaký druhy zvířat vymírají.
00:18:15 Prej za to může i oteplování planety.
00:18:18 Možná jo, to nevím. Vědci se o tomhle pořád dohadují.
00:18:22 Dobrá zpráva ale je, že vědci nová zvířata stále nacházejí.
00:18:26 Dokonce i čeští vědci.
00:18:29 Nejčastějšími nováčky v říši zvířat bývají brouci, mouchy a jiný hmyz
00:18:33 nebo ryby a všelijaká mořská havěť.
00:18:36 Často se ale objeví i velká, dosud neznámá zvířata.
00:18:39 Jenom loni to byla beznosá opice, nový druh leoparda,
00:18:42 miniaturní medvídek s ocasem, žralok s nožičkama,
00:18:46 okatá sova z Ománu nebo obrovská svítící škeble.
00:18:50 A vědci tady z přírodovědecké fakulty objevili v Africe
00:18:54 pět nových druhů netopýrů a jeden neznámý druh zlatohlávka.
00:18:57 A jak zjistili, že je to novej druh?
00:19:00 To umí všechny netopýry a zlatohlávky nazpaměť?
00:19:03 -Představ si, že jo.
-Dost dobrý.
00:19:06 Oni jim taky udělali DNA a ta všechno potvrdila.
00:19:17 Objevit nové zvíře je fakt dobrodružné.
00:19:20 Ale pak přichází na řadu věda.
00:19:22 Musí o nováčkovi zjistit spoustu zajímavostí,
00:19:25 třeba co žere, kde bydlí, co má za přátele nebo za nepřátele.
00:19:28 Proto je vědci pozorují.
00:19:30 Ty o nich mluvíš, jako kdyby to byli tvoji kamarádi.
00:19:33 Vždyť taky jo.
00:19:35 Takže tohle je ten váš nový objev?
00:19:38 Ano, toto jsou dva druhy brouků, které jsme tady s kolegy popsali.
00:19:44 Jeden je z Řecka, to je ten větší. A toto je brouk z Indie.
00:19:46 To jsi teda dobrej, žes je našel. Jak je potom zkoumáte?
00:19:50 Kolikrát když je najdeme v terénu, tak ani nevíme,
00:19:53 že jsou to nové druhy.
00:19:55 Musíme si je přemístit do laboratoře,
00:19:58 tam je nějakým způsobem vypreparovat,
00:20:00 to znamená dát je na špendlík nebo nalepit je na nějaký štítek.
00:20:04 Pak teprve začne práce, že se koukáme do literatury,
00:20:08 a koukáme, k jakému druhu to patří, snažíme se to takzvaně určit,
00:20:12 přidat to k tomu druhu, a když jsme si jisti,
00:20:15 že se tam nevyznáme, že to je něco nového,
00:20:18 tak to třeba pošleme kolegům na konzultaci a zeptáme se:
00:20:21 Hele, podívej se, tady mám něco divného.
00:20:24 Tady tento hnojník je divný. Mohl bys mi k tomu říci svůj názor?
00:20:28 A když se třeba shodne, tak pak začneme říkat:
00:20:32 Aha, máme tady asi nový druh. Pak už začne ta práce rutinní,
00:20:36 že se to zvíře nafotí, popíše a vznikne z toho vědecká publikace.
00:20:40 Co tady máš všechno za ty brouky?
00:20:43 Jednak tady mám věci na svůj vlastní výzkum.
00:20:48 Třeba tady je zlatohlávek hladký, který žije i v České republice,
00:20:53 ale tento zrovna pochází z Itálie, proto je trochu jinak zbarvený.
00:21:04 -Já tyhle zvířata zase moc nemusím.
-Moc nemusíš?
00:21:07 Ale myslíš, že zvládneš se podívat na velkého štíra?
00:21:14 -Ty se nebojíš, že tě kousne?
-Ne. Nebojím se.
00:21:17 Jednak toto zvíře trošičku pozná, když se člověk bojí
00:21:21 a špatně s ním zachází, tak se snaží štípnout,
00:21:25 ale toto zvíře mi nic neudělá, jednak není jedovaté
00:21:29 nebo je velice málo jedovaté a jednak je to zvíře,
00:21:32 které nemá tu tendenci, je mírné.
00:21:35 Kdybychom tady měli třeba štíra tlustoocasého ze severní Afriky,
00:21:39 který je smrtelně jedovatý, tak si to nikdy nedovolím.
00:21:42 Paráda! Vidíš to, že to nic není.
00:21:47 Můžou se ještě najít nějaký nový druhy v Česku?
00:21:50 Určitě jo.
00:21:52 Hlavně v takových skupinách, které jsou málo probádané.
00:21:55 Třeba když řeknu mouchy nebo dvoukřídlí,
00:21:58 tam je jich tolik nepopsaných, že určitě se na tom dá pracovat,
00:22:03 a nejenom v těch dvoukřídlých, určitě i v broucích
00:22:06 a v celé řadě dalších hmyzích skupin.
00:22:08 Nejenom u hmyzu najdeš nové druhy,
00:22:10 když se budeš snažit, bez problémů.
00:22:12 Dobrý, co? Tak šup do lesa hledat nový druhy.
00:22:19 Tak tohle je nejslavnější tank druhé světové války.
00:22:22 Je mu sedmdesát let
00:22:24 a už vám ho ukazoval Matěj, když zkoušel jezdit v tanku.
00:22:27 Jo, já si ho pamatuju. Tak proč nám ho ukazuješ znova?
00:22:30 Protože vám chci představit lidi,
00:22:32 kteří mají vojenskou historii jako koníčka.
00:22:34 Hlavně se jich nezapomeň zeptat, proč to dělají.
00:22:37 Můj táta se taky furt kouká na válečný filmy.
00:22:40 Měl by bejt rád, že už žádná válka není, ne?
00:22:42 Kluci si prostě rádi hrají na válku, holky zase s panenkama.
00:22:45 A nepřipadáš si na vojáčka už trošku moc starej?
00:22:48 Já? Počkej, až uvidíš členy Klubu vojenské historie.
00:22:52 Ať se vám to líbí nebo ne,
00:22:54 celý moderní svět je založený na armádě.
00:22:56 To jako že bez armády by moderní svět nebyl?
00:22:59 -Tak o tom teda pochybuju.
-Pochybovat můžete,
00:23:01 ale to je tak jediné, co se s tím dá dělat.
00:23:03 Vojenská síla byla v celé dlouhé historii lidstva
00:23:05 pro státy nutná výbava.
00:23:07 Armáda zabírala území, potlačovala nepokoje
00:23:11 a vůbec byla hlavním nástrojem moci panovníka a jeho vlády.
00:23:14 Dokonce existuje takzvaná trojfunkční teorie,
00:23:18 která za základ společnosti považuje kněze, rolníky a vojáky.
00:23:22 A co ti ostatní?
00:23:23 Ti podle téhle teorie nebyli důležití.
00:23:26 Kněží dávali lidem vládu, rolníci jídlo a vojáci ochranu.
00:23:29 To mi připadá divný, až moc jednoduchý.
00:23:32 Téhle teorii už věří jenom několik málo nadšenců.
00:23:35 Pravda ale je, že armáda je stará jako lidstvo samo,
00:23:38 i když jméno jí dali až staří Římané.
00:23:41 Slovo armáda pochází z latinského slova armata,
00:23:44 což znamená ozbrojený.
00:23:46 Moderní armáda je založena na dokonalé komunikaci,
00:23:49 přesné technice a promyšlené strategii.
00:23:52 Armáda minulého století
00:23:54 byla založena na množství vojáků a jejich kamarádství.
00:23:57 Ale proč by někoho zajímala armádní historie?
00:24:00 Nejvíc právě kvůli tomu kamarádství.
00:24:03 Tenhle Klub vojenské historie se zajímá o tradici
00:24:07 slavného 28. pěšího pluku, který byl založen už v roce 1698.
00:24:12 Páni! Tak to teda mají výdrž.
00:24:15 POKYNY V NĚMČINĚ
00:24:23 Pane oberleutnant, proč má někdo jako koníčka válku?
00:24:27 No válku... Já myslím, že válku nemá nikdo jako koníček.
00:24:33 Válka je hrozná věc a myslím si, že by nebylo dobré,
00:24:36 aby si někdo vůbec hrál na válku nebo měl jako koníček válku.
00:24:39 To, co děláme my, je, že se snažíme dostat se
00:24:43 zájmem o historii co nejblíž, a myslím, že i to,
00:24:46 že nosíme uniformu 28. pěšího pluku,
00:24:49 tak nás jakoby přibližuje té době.
00:24:52 Ten náš koníček je spíš o tom přátelství, o tom setkávání se.
00:24:57 Mohl by se kluk jako já stát členem vašeho klubu?
00:25:00 Já si myslím, že určitě. To je věc, která není nijak omezena.
00:25:04 První světová válka, ve které 28. pěší pluk bojoval,
00:25:08 skončila na podzim roku 1918.
00:25:10 Tehdy taky vznikl náš stát, tehdejší Československo.
00:25:14 Čím je zajímavější než jiné pluky?
00:25:17 Všichni jsme Pražáci
00:25:19 a 28. pěší pluk je od roku 1817 doplňovaný z Prahy.
00:25:24 Rakouská armáda byla rozdělována na jednotlivé regimenty,
00:25:28 pluky pěší, mimo kavalerie apod.,
00:25:31 a každý ten pluk byl dislokován v konkrétním městě,
00:25:35 takže Brno mělo třeba osmý regiment,
00:25:38 Praha měla dvacátý osmý.
00:25:42 To je úžasný a zajímavý, ale ještě mám otázku.
00:25:45 Mohl by mi tamhleten trubač třeba něco zahrát nebo ukázat?
00:25:49 No jasně. Trubač 28. pěšího pluku
00:25:53 neboli regimentshornist je připraven na tvůj rozkaz.
00:25:59 Můžete mi něco zahrát na svolání pluku?
00:26:03 TRUBAČ TROUBÍ
00:26:11 Teď jsi, Kubo, právě slyšel volací signál 28. pěšího pluku,
00:26:15 kdy každý jednotlivý regiment měl speciální volací signál tak,
00:26:20 aby se v bojové vřavě rozlišily.
00:26:23 Co děláte vy, vojíne?
00:26:26 Vojín je vybaven dlouhou rakouskou armádní puškou
00:26:30 typu Mannlicher, kde se umisťovaly náboje.
00:26:35 Ládovalo se shora do zásobníku
00:26:38 a bylo jich vyrobeno přes tři miliony kusů.
00:26:42 Tak co, jsou zajímaví, ne?
00:26:44 Historie lidstva a historie vojenství jsou jako dvojčata,
00:26:48 i když se to někomu nemusí líbit.
00:26:55 A jsme zase na konci. Dnešní Wifina se odhlašuje.
00:26:58 Dneska to ale uteklo.
00:27:00 Jo. Nejdelší čas byl ten před zubařem.
00:27:02 Ještě se ho bojíš?
00:27:04 Zubař mi slíbil, že když si budu čistit zuby tak,
00:27:06 jak mě naučil, tak mi nikdy nic vrtat nebude.
00:27:08 No vida! Ty jsi to teď ukázala všem dětem.
00:27:11 -Takže zubaři teď jsou bez práce.
-A kdyby měli moc času,
00:27:14 tak můžou vyzkoušet náš tip na víkend.
00:27:17 Jestli se vám líbil Klub vojenské historie,
00:27:20 můžete vyrazit buď do Vojenského muzea na Vítkově,
00:27:22 nebo do Lešan u Prahy.
00:27:24 Uvidíte tam přes 700 historických tanků,
00:27:27 kanonů, obrněných nákladních a osobních vojenských aut.
00:27:30 Prostě paráda. Věřím, že se to bude líbit i holkám.
00:27:32 Ale kdyby ne a máte vlastní tipy na zážitky,
00:27:35 tak nám je nezapomeňte napsat na náš web.
00:27:37 Mějte se krásně a uvidíme se zase příští sobotu.
00:27:40 -Nazdárek.
-A nezapomeňte se připojit.
00:27:42 -Ahoj.
-Tak na Wifině zase za týden.
00:27:45 -Ahoj. -Ahoj!
-Ahoj! Čau!
00:28:00 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2014
Zábavný magazín pro děti, které chtějí vědět víc!
Pořad plný zajímavých témat, názorů a neobyčejných hostů, ale i humoru a dobrých tipů! Matěj, Karina, Jakub, Verunka a Tereza, veselá partička, která chce vědět víc a nebojí se zeptat…