Dokument mapuje vydání stylotvorného alba „Bad“ krále popu z roku 1987. Režie Spike Lee
00:00:25 Česká televize uvádí americký dokumentární film
00:00:29 BAD
00:00:43 "Thriller" byl nejprodávanější deskou všech dob,
00:00:46 a skoro nikdo nevěřil, že se dá takový komerční úspěch zopakovat.
00:00:50 Jenže zkuste to vysvětlit Michaelovi!
00:00:54 "Thriller" se stal trhákem i v éře neuvěřitelně úspěšných hitmakerů
00:00:58 typu Madonny, Springsteena či Whitney Houstonové.
00:01:29 "Thriller" zlomil všechny rekordy a stal se nejprodávanějším albem
00:01:33 v dějinách hudebního průmyslu.
00:01:38 -Michael mi tehdy zavolal a stěžoval si: Už nejsem jednička!
00:01:42 Moje deska už není na prvním místě!
00:01:45 Co budeme dělat? A tehdy jsem mu řekl:
00:01:47 Vyspíme se a ráno vymyslíme něco, co tě vrátí na vrchol.
00:01:51 -V koupelně každého hotelového pokoje měl na zrcadle napsáno
00:01:55 fixem: "Musím prodat 100 milionů kusů alba BAD."
00:02:00 Aby to měl před očima, když se podívá do zrcadla,
00:02:04 když si čistí zuby, při česání nebo oblékání.
00:02:10 Když jsme byli během natáčení v Hongkongu, řekl jsem mu,
00:02:14 že na sebe nakládá moc. Že by možná stačilo natočit album
00:02:18 s cover verzemi písniček Jackie Wilsona, Jamese Browna
00:02:22 a jiných zpěváků, kteří ho inspirovali,
00:02:25 a stáhnout se trochu do ústraní.
00:02:28 Podíval se na mě, jako bych spadl z Měsíce.
00:02:32 Michael totiž rád pracoval pod tlakem.
00:02:36 Pak ze sebe i ze svých spolupracovníků dokázal vyždímat
00:02:39 to nejlepší.
00:02:41 Pro Michaela neexistovaly hranice. Chtěl být nejlepší.
00:02:46 Album "Off the Wall" dosáhlo obrovského komerčního úspěchu.
00:02:51 Pak se nechal slyšet, že natočí desku, které se prodá 2x tolik.
00:02:54 A dokázal to! A to byl i případ BAD.
00:02:57 BAD bylo jeho nejúspěšnější album.
00:03:00 5 singlů z něj postupně obsadilo první místa v žebříčku
00:03:03 nejprodávanějších desek. Začalo to v létě 1987.
00:03:06 BAD, The Way You Make Me Feel,
00:03:09 Man in The Mirror a nakonec Dirty Diana.
00:03:12 Toto byla nejvydávanější hudební fotografie roku.
00:03:16 Její příprava trvala 3 dny.
00:03:18 Michael tehdy natáčel klip v newyorském metru
00:03:21 a byl dost unavený.
00:03:22 Po dvou dnech čekání Frank nakonec povídá:
00:03:25 Miku, je načase, abyste ty fotky konečně udělali.
00:03:27 Neochotně souhlasil.
00:03:29 Po třech vyfocených filmech a dvanácti snímcích prohlásil,
00:03:32 že už nemůže. A tady je výsledek.
00:03:40 Jedna z fotografií byla inspirována snímkem Glorie Swansonové
00:03:45 pro časopis Vogue z konce 30. let.
00:03:48 Vznikla tak, že před fotoaparát postavili stativ se zavěšeným
00:03:52 kouskem krajky a fotili přes ni. Výsledný snímek pak vypadal,
00:03:58 jakoby měl Michael přes obličej krajku.
00:04:05 -Nechtěl jsem na obal fotku s kusem hadru přes obličej!
00:04:09 -Volal mi, že ten snímek na obalu nebude!
00:04:13 Chtěli jsme natočit drsné album, a tomu měl odpovídat i obal.
00:04:17 Současně jsme tou deskou chtěli vyslat poselství,
00:04:20 že každý člověk by měl dostat druhou šanci, aby se mohl změnit
00:04:24 k lepšímu.
00:04:52 Titulní skladba alba BAD začíná sólem, o které jsem se podělil
00:04:56 s Jimmym Smithem.
00:05:05 Tohle je základní riff, nad který Jimmy nahrál varhanní sólo.
00:05:10 Tohle je nástup.
00:05:19 A teď přicházím na řadu já. Pozor!
00:05:30 V letech 1986 a 1987 ovládl americkou popovou scénu hiphop.
00:05:36 A Michael se rozhodl zareagovat na nový trend "zlým" chlapcem
00:05:39 ve videoklipu k písničce BAD.
00:05:42 A jako vždy se toho zhostil po svém.
00:05:44 -Prvním krokem bylo angažování Martina Scorseseho,
00:05:48 který měl zrežírovat titulní klip alba.
00:05:51 Ale podle Michaela to byl úvodní krátký film k albu.
00:05:59 Na schůzce s Quincym a Michaelem v Los Angeles jsem zjistil,
00:06:02 že nemají žádnou pevnou představu o příběhu ani hotový scénář.
00:06:06 Proto jsem přizval ke spolupráci Richarda Price,
00:06:09 který pro mě krátce předtím napsal scénář k filmu "Barva peněz".
00:06:15 -Už si přesně nepamatuju, kdo přišel s nápadem,
00:06:19 že by mělo jít o příběh kluků z ghetta,
00:06:22 a abychom se přes italského a židovského astmatika
00:06:25 nakonec propracovali k Michaelovi, jako hodnému klukovi.
00:06:29 -Vznikly 3 verze scénáře.
00:06:32 -Mně a Michaelovi se nejvíc líbila verze s pracovním názvem Tlak.
00:06:36 O nátlaku okolí a vrstevníků.
00:06:39 -Tehdy jsem si v novinách přečetl článek Roberta Sama Ansona
00:06:43 o chlapci jménem Edmund Perry.
00:06:44 Policie přijde v nejbližších hodinách s dalšími informacemi
00:06:47 o smrti mladíka z Harlemu, absolventa výběrové střední školy
00:06:50 v Nové Anglii, který byl nedávno zabit policejní kulkou
00:06:54 na Morningside Drive.
00:06:57 Noviny jsou plné podobných zpráv: Sedmnáctiletý chudý černošský
00:07:01 mladík z Harlemu se spolu s kamarádem pokusil okrást
00:07:04 bílého muže, z něhož se vyklubal policista v civilu.
00:07:08 Ten klip nakonec pojednával o černém klukovi,
00:07:11 který se dostal do vcelku běžného sporu s kluky z černošského ghetta.
00:07:20 Ještě než odejdeš, rád bych ti řekl, že sis v tomhle pololetí
00:07:24 vedl opravdu dobře! Dík!
00:07:27 Protože se snažil vymanit z vlivu prostředí, z něhož vzešel.
00:07:32 Zeptal se: Tady žijou lidi? Jasně! říkám mu,
00:07:36 tohle je ještě dobrý místo! Byli jsme totiž i jinde,
00:07:39 a dovedete si asi představit, jak to tam asi vypadalo.
00:07:43 -Vyděsilo ho to?
-Řekl bych, že trochu ano.
00:07:47 Byl to pro něj asi šok, vidět něco takového.
00:07:51 -Bylo by možná lepší, kdybysme se šli projít sami dva.
00:07:54 -Tu roli jsem získal v konkurzu.
00:07:57 -Jakmile Wesley vešel, nebylo - jak bych to řekl - nebylo co řešit.
00:08:02 -Kluci, kteří se toho konkurzu zúčastnili se mnou,
00:08:07 odpovídali typově b-boyům, s tím jejich: Jó, jasně, chlape!
00:08:15 A to není můj styl. Proto jsem dělal všechno opačně.
00:08:18 Hrál jsem to po svém.
00:08:22 -Na vejšce? Co je tvůj hlavní obor? Jsem na střední,nemáme hlavní obor.
00:08:28 A jaký máš teda vedlejší obory?
00:08:32 -Účinkování Wesleyho Snipese v tomhle klipu se zařadilo
00:08:36 k nejpozoruhodnějším hereckým debutům, protože právě touhle rolí
00:08:41 odstartoval svou hvězdnou kariéru.
00:08:47 -Taky patříš k těm špatnejm? Nebo se řídíš tím, co vám vtloukají
00:08:51 do hlav v týhle holčičí školičce? Jak jsi mohl zapomenout
00:08:54 na svý starý kamarády? Buď patříš k nám, nebo k těm druhejm!
00:08:59 V době, kdy jsme měli hotovou asi tak půlku choreografie,
00:09:02 nám řekli, že konečně našli správný místo, a odvezli nás
00:09:05 do Brooklynu, do stanice podzemky Hoyt Schermerhorn.
00:09:10 V její střední části byl prostor nad nástupištěm, a pamatuji se,
00:09:13 že když jsem tam poprvé vešel spolu s Martinem Scorsesem,
00:09:17 Quincy Jonesem a Michaelem, byli jsme nadšení.
00:09:21 Michaelovi se sice hnusila špína a zápach moči,
00:09:24 ale na druhé straně se mu líbila syrovost a opravdovost.
00:09:30 Bylo to fakt skvělé místo.
00:09:34 Doženeš ho dvěma kroky.
00:09:37 Takhle to bude dobrý. Je dobře schovaný,
00:09:39 odtud ho nevidíme.
00:09:42 A pak se k němu kamera vrátí. Bude to paráda!
00:10:04 -Tohle mi připomíná scénu z Taxikáře.
00:10:06 -Přesně tak. I já ji mám rád.
00:10:12 Co je? Bojíš se mě? Ne, ne!
00:10:14 Co je? Bojíš se mě? Dobře, tak ještě jednou!
00:10:17 Tak takhle to je? Ty už k nám nepatříš?
00:10:20 Už se k nám nechceš znát? Už jsi vlastně na straně těch hodnejch!
00:10:37 -Z Wesleyho při těch slovech přímo sálala zuřivost.
00:10:41 Měl jsem o Michaela opravdu strach.
00:10:43 Vypadalo to, že ho Wesley rozcupuje na kousky.
00:10:46 Michael mě tím způsobem řeči docela zaskočil.
00:10:49 Úplně jsem uvěřila, že se v něm skrývá kousek chuligána.
00:10:56 Přizpůsobíme se mu. Jeden záběr. Miku, ať je po tvém.
00:11:00 V jednom záběru.
00:11:02 -Obklopíme ho, jenže mezi námi a kamerou budou ti tři kluci.
00:11:06 -Neuměl jsem si představit, jak spojit vážné společenské drama
00:11:10 s choreografií téhle úžasné písničky.
00:11:13 Ale výsledek mě ohromil. Fakt!
00:11:40 Tenhle záběr si pamatuju. Tohle je -
00:11:46 Jo, tohle je pořádně. Pokud si vzpomínám, tak teď řekne:
00:11:50 Chceš nás utancovat k smrti?
00:11:52 -Co je? Chceš nás utancovat k smrti?
00:11:55 Ty si snad děláš srandu?
00:12:01 Asi se je chystal utancovat k smrti.
00:12:07 Protože k tomu už nelze nic dodat. No, tak se předveď!
00:12:13 BAD ovlivnil způsob oblékání mládeže mnohem víc než Thriller.
00:12:17 Ten je možná trochu kultovnější, ale BAD zase mnohem víc ovlivnil
00:12:21 kulturu oblékání.
00:12:24 Třeba já se podle něj oblékám dodnes.
00:12:28 Ve chvíli největšího napětí praskne ta trubka.
00:12:30 Jasně. Všichni se otočí.
00:12:37 Tak co bude?
00:12:40 V téhle pozici chvilku zůstaneme.
00:12:53 Zkuste jakoby boxovat pěkně do rytmu.
00:13:04 Přes den jsem pracoval se všemi tanečníky,
00:13:08 a pak jsme spolu s Caszperem odcházeli do hotelu,
00:13:11 kde jsme s Michaelem pracovali do půl třetí, do tří do rána.
00:13:14 Střídavě jsme vymýšleli a nacvičovali různé věci,
00:13:17 pohyby a tak. On s něčím přišel a něco udělal, pak jsem zase přišel
00:13:21 já s nějakým nápadem. Prostě jsme se střídali.
00:13:24 Nevymýšleli jsme choreografii, spíš jsme jen tak mezi sebou
00:13:27 soutěžili. Nutili jsme toho druhého k lepším výkonům
00:13:31 a vzájemně jsme se inspirovali.
00:13:33 Zpočátku jsme se scházeli jenom v trojici s Michaelem a Caszperem,
00:13:36 a pak jsem přizval Gregga Burga.
00:13:39 A tak jsme po zkouškách společně jammovali
00:13:41 a přicházeli s vlastními nápady.
00:13:43 V té době ještě nešlo o žádnou konstruktivní práci.
00:13:49 Spousta lidí se ptá: Co je to "shamone"?
00:13:54 Výrazem "shamone" chtěl Michael smeknout pomyslný klobouk
00:13:58 před Mavis Staplesovou.
00:14:02 Podobné to bylo i s Jamesem Brownem a jeho "Looka here",
00:14:05 či Húúúú! Marvina Gaye.
00:14:09 Líbil se mi způsob, jakým vzdával poctu slavným soulovým zpěvákům.
00:14:16 Tenhle pohyb, tzv. scootin move, byl Michaelovým poznávacím znamením
00:14:22 Tenhle pohyb se dosud ve skupinové choreografii neobjevil.
00:14:25 Říkal jsem mu: Umíš si představit, jak se všichni takhle suneme
00:14:27 před kamerou? Budeme vypadat jako supící vláček!
00:14:33 Ale nakonec to fungovalo úžasně!
00:14:41 Přišel s jakousi strukturovanou choreografií,
00:14:45 kterou měl natolik v krvi, že z ní dokázal kdykoli vystoupit
00:14:48 a zase se do ní na správnou dobu vrátit.
00:14:55 Udělal rotaci o 360 stupňů, vypjal hruď, vymrštil ruku a -
00:15:02 Nikdy jsme nevěděli, kdy k tomu dojde. V tom byla jeho výjimečnost.
00:15:06 Co člověka přiměje k tomu, aby šel a někoho okradl?
00:15:10 Podle mě jde o souběh mnoha věcí: nejistoty, zklamání, vzteku a tak.
00:15:21 Ten výskok s rozpaženýma rukama měl symbolizovat touhu po létání.
00:15:26 Další pohyb zase vyjadřoval hněv, jiný naopak něhu.
00:15:32 Michael viděl West Side Story a znal choreografii
00:15:35 Jerome Robinsona. Musel ji znát, protože spousta prvků pochází
00:15:39 právě z ní.
00:15:41 Greggův přínos spočíval v tom, že to byl vystudovaný tanečník,
00:15:45 ovládající džez a podobné věci.
00:15:47 Všechny figury, které jakoby vypadly z West Side Story,
00:15:50 vnesl do choreografie právě on.
00:15:52 Já jsem se do ní vnesl prvky ze street dance.
00:15:56 -Byl nepřekonatelný, proto jsem se ho nepokoušel napodobovat,
00:16:00 ale hlavně jsem ho nechtěl zklamat.
00:16:06 Chtěli jsme především zachytit jeho taneční mistrovství,
00:16:10 a proto jsme ho potřebovali dostat do záběru celého.
00:16:14 To byl ten hlavní důvod, proč jsem ho přesvědčoval,
00:16:16 aby se kamera pohybovala spolu s tanečníky.
00:16:24 Po tanci se vrací zpět do původní napjaté situace
00:16:27 a dělá to popisně.
00:16:28 Přišel totiž se zajímavým nápadem, říkal mu "breaking",
00:16:32 který byl jakousi reminiscencí na tradici dávných kazatelů.
00:16:36 Snímali jsme to naživo třemi kamerami.
00:16:42 Michael nám řekl: Klid, kluci. Dělejte všechno po mně.
00:16:45 Byl jsem ve skupině jedním z mála zpěváků.
00:16:47 Ostatní kluci byli většinou vystudovaní tanečníci.
00:16:55 Můj bože! Připomínalo mi to kostel Jamese Browna.
00:16:59 V těch posledních třiceti sekundách dal lidem pádnou odpověď na otázku,
00:17:03 kým vlastně je a kde jsou jeho kořeny.
00:17:07 Ta oduševnělost i jeho černošství. Fakt působivé!
00:17:21 Občas jsme nestíhali.
00:17:26 V některých frázích byli kluci úplně mimo.
00:17:53 A svou vizi a své pocity nakonec vyjádřil tím -
00:18:14 Takže bych se s tím měl asi smířit, co?
00:18:25 Před 25 lety jsem seděl při nahrávání písničky
00:18:28 "I Just Cant Stop Loving You" přesně na tomhle místě,
00:18:31 za tímhle klavírem.
00:19:08 Písnička "I Just Cant Stop Loving You" je zajímavá už jenom tím,
00:19:12 že se jednalo o první singl z alba, na které už čekaly popravčí čety
00:19:16 kritiků, aby ho rozcupovaly.
00:19:19 Jenže tahle písnička, myšlená původně jako duet
00:19:21 s Witney Houstonovou, vystoupala nakonec až na 1. místo
00:19:24 v žebříčku nejprodávanějších desek.
00:19:27 Tu cenu dostáváš za stálou uměleckou a technickou dokonalost
00:19:31 všech forem videa a za neustálé posouvání hranic standardů
00:19:35 uměleckých forem.
00:19:42 Byly obavy, že Whitney na sebe strhne víc pozornosti.
00:19:47 Ve studiu nás bylo jenom pár: Michael, Quincy, Bruce Swedien, já.
00:19:53 A Quincy prohodil jen tak přes rameno:
00:19:55 "Sied! Líbí se ti ta písnička?" V té chvíli jsem štrikovala,
00:20:00 a tak jsem jen tak mimoděk odpověděla: Jo! Je hezká!
00:20:05 Optal se: A dokázala bys ji zazpívat?
00:20:07 Jasně, že jo, odpověděla jsem.
00:20:09 Ale když jsem vstoupila do místnosti, kde už byly
00:20:11 připravené dva mikrofony a stojany s notami,
00:20:14 ve kterých byly poznámky: Michael, Sieda, Michael, Sieda,
00:20:17 mi najednou došlo, že budu zpívat duet s Michaelem Jacksonem!
00:20:41 Zpívala jsem se zavřenýma očima.
00:20:45 A Michael po mně začal něco házet, myslím, že to byl popcorn.
00:20:50 Cítila jsem jen cvrnkání do tváří. A do sluchátek se ozval Quincy:
00:20:55 Sied! To studio stojí strašně moc peněz!
00:20:58 Tak neplýtvej drahocenným časem! A Michael se mohl potrhat smíchy.
00:21:05 Ve studiové verzi I Just Cant Stop Loving You
00:21:07 promlouváte k ženě, vedle níž byste chtěl ležet.
00:21:13 Ten text mě napadl právě v posteli. Opravdu?
00:21:16 Skutečně! Ležel jsem v posteli, ale ve vší počestnosti.
00:22:00 K nahrávání klavírních pasáží nebylo třeba žádných not.
00:22:05 Jenom jsem si poslechl demo snímek, uložil jsem si ho do paměti,
00:22:09 krátce to probral s Michaelem, a pak se pokusil převést
00:22:12 jeho představy do řeči tónů.
00:22:44 Vystupování s Michaelem byl neskutečný zážitek.
00:22:47 Každý duet byl trošičku jiný. Dívali jsme se jeden druhému
00:22:51 do očí, a dala jsem se vtáhnout do jeho světa.
00:22:56 Byly to vzrušující chvíle.
00:23:10 Michael Jackson měl intuitivní cit pro rytmiku. Měl to v sobě,
00:23:14 jakoby to s ním pořád šilo. Stačilo mu hudbu jenom pustit.
00:23:19 A spojením rytmu s vynalézavou instrumentací vznikaly
00:23:24 podmanivé skladby.
00:23:28 -Quincy Jones a Michael Jackson se zapsali do dějin
00:23:31 populární hudby.
00:23:33 Bylo to přímo nebeské spojení i díky tomu, že se oba nesmírně
00:23:38 respektovali. Quincy je díky svým aranžérským a skladatelským
00:23:42 schopnostem naprosto ojedinělá osobnost.
00:23:50 Těžil z minulé spolupráce s Countem Bassiem,
00:23:53 Frankem Sinatrou, Rayem Charlesem a Dinah Washingtonovou,
00:23:57 a hrál na trubku v orchestru Lionela Hamptona.
00:23:59 -Ve vztahu mezi producentem a umělcem je nejdůležitější
00:24:03 vzájemná důvěra.
00:24:05 Trošku to připomíná milostný vztah, protože producent musí mít sólistu
00:24:09 opravdu rád. Musí mu přát úspěchy, a rozhodně by ho nechtěl vidět
00:24:14 na kolenou.
00:24:16 Obrazně by měl zpěvák producentovi věřit,
00:24:19 že když skočí bez padáku a záchranné sítě ze 34. patra,
00:24:24 že se mu nic nestane.
00:24:29 Ve studiu Hayvenhurst vybudovaném v domku pro hosty
00:24:33 na pozemku Jacksonových, jsem Michaelovi pomáhal
00:24:35 s nahráváním demo snímků a společně jsme tu rozvíjeli
00:24:39 jeho nápady pro album BAD.
00:24:47 Strávili jsme tu společně nepřetržitou prací 2 až 3 roky.
00:24:51 Celkem jsme tu vytvořili 60 - 65 demosnímků pro album BAD.
00:24:59 -Když se mi nahrávky dostaly do rukou, musel jsem uznat,
00:25:02 že jsou opravdu dobré.
00:25:05 V té době jsem si neuvědomoval, že pracuji jen v jakémsi B týmu.
00:25:09 Quincyho A-team totiž tvořil zvukový inženýr Bruce Swedyen.
00:25:13 Bubeník John Robinson, aranžér Jerry Hey,
00:25:16 baskytarista Nathan East a klávesista Gregg Phillinganes.
00:25:22 Sám jsem tady v Hayvenhurstu začínal s Michaelem,
00:25:26 Johnem Barnesem, Billem Baratrellem a Chrisem Carrelem.
00:25:31 Časem se k nám připojovali další muzikanti.
00:25:33 Tím nejvýznamnějším byl David Williams,
00:25:36 který tu už s námi bohužel není.
00:25:38 Michael prosazoval atmosféru soutěživosti.
00:25:41 Čekal, kdo přijde s nejlepším nápadem.
00:25:44 To byla jedna z věcí, které se v dětství naučil v Motownu
00:25:47 od Berrya Gordyho.
00:25:49 Michael říkával: "Všechno to začíná tady.
00:25:53 V téhle místnosti, a odtud se to šíří do celého světa."
00:26:01 Je dobré, že jsem se sem mohl zase po letech podívat,
00:26:05 protože naposledy jsem tu byl někdy před 25 roky.
00:26:13 Nikdy jsme nevěděli, co nás ten den čeká.
00:26:16 Když Michael dostal nápad, prostě jsme mu ho pomáhali rozvíjet.
00:26:19 Tady mám vícestopý záznam doprovodných sborů,
00:26:22 nazpívaných pouze Michaelem.
00:26:24 Dokázal sám nazpívat všechny střední, hluboké i vysoké hlasy.
00:26:27 Veškeré doprovodné harmonie k téhle písni jsou zaznamenány
00:26:30 na celkem 10 stopách.
00:26:43 Na schůzce s Quincym a Frankem jsme si ujasnili,
00:26:46 co od videa vlastně očekávají.
00:26:49 Chtěli hlavně povznést na novou úroveň vztah Michaela se ženami.
00:26:56 Na přání Michaela se to video mělo odehrávat v chudinské čtvrti.
00:27:14 Když se obrátil k té dívce, lusknul prsty.
00:27:20 Udělal to jenom jednou, a mému bratrovi za kamerou
00:27:23 se to podařilo zachytit. Nikdo neuměl lépe lusknout prsty!
00:27:28 Už nevím, u jaké písničky bylo u jeho jména uvedeno
00:27:31 "luskání prsty".
00:27:34 Pro mě patřil k nejúžasnějším okamžikům pohled na Michaela,
00:27:40 jak kráčí k Taťáně a začíná zpívat.
00:27:53 V té chvíli se všechno zastavilo.
00:27:56 Museli jsme přestat natáčet, protože celý štáb strnul.
00:28:12 Je to první dlouhohrající deska, kterou jsem dostala
00:28:16 ještě jako malá holka.
00:28:19 Dodneška se pamatuju, jak jsem si ji pláčem na mamince vynutila.
00:28:23 Přehrávala jsem si ji pořád dokola jako šílená
00:28:26 a tancovala jsem na ni.
00:28:28 Tímhle klipem se mi splnil dětský sen.
00:28:30 O tom jsem snila od svých pěti či šesti let.
00:28:40 Svým fyzickým zjevem byla ženskou obdobou Michaela Jacksona.
00:28:45 Určitě mu muselo blesknout hlavou, že tvoří dokonalý pár.
00:29:01 Osobně jsem se s Quincym seznámil díky kapele "See Wind",
00:29:05 se kterou jsem v té době vystupoval v jednom klubu v Los Angeles.
00:29:09 Quincy mi jednou večer zavolal: "Jerry, tady je Quincy Jones."
00:29:13 Nevěřil jsem tomu:: "Kdože?" Klidně pokračoval:
00:29:16 "Nechtěl by ses podílet na desce?" "No jasně, že jo!"
00:29:23 Dechovou sekci tvořili 2 saxofonisti - Kim Hutchcroft
00:29:26 a Larry Williams,
00:29:28 trumpetista Gary Grant a trombonista Bil Reichenbach.
00:29:32 -Šlape to!
00:29:38 A zase: 2 trubky a 2 saxy.
00:29:41 Fanoušci se mě pořád dokola vyptávali na jedinou věc:
00:29:44 "Proč tě celou dobu honil, aby tě nakonec jenom objal,
00:29:47 a nepolíbil?" Je to jednoduché:
00:29:50 režisér Joe Pytka mi před poslední scénou, kdy se obejmeme,
00:29:53 pošeptal do ucha: "Nelíbej ho!"
00:29:59 Polibek by byl příliš banální, a nebyl jsem si jistý,
00:30:02 jestli zajít tak daleko.
00:30:04 Ukončili jsme to tedy jen pohlazením a objetím.
00:30:08 Řekl mi: "Původně jsme předpokládali,
00:30:10 že se políbíte, ale Michael je příliš ostýchavý,
00:30:14 proto jsme od toho upustili."
00:30:17 Ale když ke mně Michael nakonec přistoupil a objali jsme se,
00:30:20 voněl jeho dech mátou. Takže mě napadlo -
00:30:25 -Byl to signál pro tebe.
00:30:26 -že na to byl připraven, ale když mi řekli,
00:30:29 abych ho nelíbala, a on se toho sám ve své ostýchavosti neodvážil,
00:30:33 nechtěla jsem toho okamžiku zneužít.
00:30:37 Taťána se nestyděla, nebyla nesmělá.
00:30:41 Jen se řídila příkazem, aby Michaela v klipu nepolíbila.
00:30:52 Teď tu mám dvanáctipalcový singl "Liberian Girl"
00:30:55 a bíty od kapely Run DMC ke skladbě "Sucka MC",
00:30:59 a dohromady to zní takhle:
00:31:07 Quincy chtěl, aby předehra k "Liberijské dívce" navodila
00:31:12 atmosféru Afriky. Tu plochu hraje Michael Boddicker
00:31:16 na syntezátor a všechny zvuky měly navodit atmosféru afrického úsvitu.
00:31:37 Lidi si neuvědomovali význam téhle písně.
00:31:41 Až do let 1987 - 88 totiž nikdo nenapsal tak krásnou skladbu
00:31:46 o afrických ženách.
00:31:49 Michaele! Rád vás vidím! Potěšení na mé straně!
00:31:55 Mám odtud zážitky na celý život. Škoda, že už musím odjet.
00:32:00 Michael se sice snažil vypadat jako běloch a byl posedlý touhou
00:32:03 po dokonalosti, ale Afriku představil jako symbol krásy.
00:32:07 Hrdě se přihlásil ke svým africkým kořenům.
00:32:10 Jezdil do Afriky často a zajímal se o zdejší dění.
00:32:15 Vy znáte nějakou dívku z Libérie?
00:32:35 Hrál jsem na bicí v písničkách "Speed Demon" a "Liberian Girl".
00:32:41 A hodně lidí se mě vyptávalo, proč Michael napsal písničku
00:32:44 o knihovnici.
00:32:47 Jo, holka s brýlemi a tužkou ve vlasech.
00:32:50 Pak si je rozpustí a pohodí hlavou. Fakt jsem si myslel,
00:32:53 že je to o knihovnici!
00:32:55 Ne, ta písnička opravdu nebyla o knihovnici.
00:32:59 Michael se tím královsky bavil.
00:33:02 -Mou nejoblíbenější je "Another Part of Me".
00:33:05 Všechny použité nástroje v písničce i jeho vokály.
00:33:10 To se nedá naučit. S tím se člověk prostě musí narodit.
00:33:15 Sám to tak prožíval. Bylo mu prostě shůry dáno.
00:33:21 Michael původně tu písničku na album nechtěl,
00:33:24 protože ji nahrál už dřív.
00:33:26 Raději by tam viděl "Streetwalkera".
00:33:36 Když Michael začal na písničku spontánně tančit, znamenalo to,
00:33:40 že bude úspěšná. A to bylo i v případě "Another Part of Me".
00:33:44 I ta se dostala na album.
00:33:46 Jacksonovo album BAD obsahuje ryze černošskou muziku.
00:33:51 Troufnu si říct, že to bylo první popové album
00:33:54 předurčené pro vystupování na velkých stadionech.
00:33:57 Když si to poslechl, muselo ho napadnout,
00:33:59 že právě tohle by chtěl zpívat před 60 nebo 80 tisíci lidmi.
00:37:46 Lidi často zapomínají, že Michael byl původně soulový zpěvák,
00:37:49 vyrůstal na písničkách Jackieho Wilsona, Jamese Browna
00:37:52 a podobných zpěváků. Rhythm and blues měl totiž v krvi.
00:38:12 Michaele, díky.
00:38:14 Díky za část hudebního doprovodu k mému životu na koncertní šňůře.
00:38:19 Nečekaně mi zavolal Quincy Jones, že právě pracují na pokračování
00:38:23 alba "Thriller" a potřebují k jedné písničce nahrát pasáž
00:38:27 s rockovou kytarou. Já nejsem studiový hráč.
00:38:32 Jenže mě lákala spolupráce s Michaelem.
00:38:35 Proto jsem se Quincyho zeptal, jestli bude Michael ve studiu.
00:38:38 "Jasně, že tam bude! Je to přece jeho nahrávka!"
00:38:42 Základ k písničce byl delší, asi 8 minut.
00:38:46 V jedné chvíli ke mně přistoupil Michael a zazpíval:
00:38:57 A byl naprosto neoblomnej.
00:38:59 Chtěl tím vyplnit takovou malou skulinku ve třetí frázi.
00:39:02 Jenže mně to k té jemné písničce prostě nesedělo.
00:39:07 Pro Michaela to ale byla skoro otázka života a smrti!
00:39:10 Říkal jsem si, proč kolem toho dělá takovej cirkus?
00:39:13 Sám bych tam nehrál.
00:39:15 Protože nehrát bývá občas stejně důležitý jako hrát.
00:39:25 Ale dobrá pecka!
00:39:28 Michael měl v sobě jakýsi vnitřní mechanismus, cit pro hudbu.
00:39:33 Nedal si pokoj, dokud nenašel přesný rytmus,
00:39:36 ve kterém hrála důležitou roli každá doba,
00:39:39 dokud nenašel ten správný výraz a frázování.
00:39:43 Hudba ho musela přinutit k pohybu.
00:39:45 A jakmile začal trsat, věděli jsme, že jsme namíchali přesnou směs
00:39:48 a všechny synkopy našly své pravé místo.
00:39:52 -Michael mi dal hudbu a povídá: "Poslechni si to.
00:39:56 Nechci, abys mi říkal svůj názor ani své pocity,
00:39:58 nebo hned vymýšlel choreografii. Prostě to k sobě nech promlouvat,
00:40:02 a z hudby poznáš, co je třeba.
00:40:05 -Už na naší první schůzce měl jasnou představu, co chce:
00:40:10 robota, auto, děti.
00:40:15 I jak to vše pospojovat do příběhu s taneční vložkou uprostřed.
00:40:22 Začali jsme dělat na čísle s pracovním názvem Chicago Nights,
00:40:25 což byl ve skutečnosti "Smooth Criminal".
00:40:27 Byl obrovským fanouškem Freda Astaira a přál si,
00:40:31 aby lidi poznali, že mu tímhle klipem skládá hold.
00:40:37 "Shlédnout kvůli tanci kriminálníků všechny slavné filmové tance."
00:40:41 "Studuj velké, aby ses mohl stát ještě větším."
00:40:44 Shlédnout všechny filmy Boba Fosse, tance."
00:40:47 Důkladně prostudovat každý záběr, pohyb, hudbu, a tak dále.
00:40:51 Flash Dance, All That Jazz, závěrečný balet "Girl Hunt"
00:40:55 z filmu Band Wagon.
00:41:45 Na téhle skice načrtl základní obrysy zločincova saka,
00:41:49 které měl v tom videu na sobě.
00:41:55 Včetně pásky na rukávu.
00:42:00 A poznamenal k tomu, že bude potřebovat boty
00:42:03 s "psími dečkami", aby si na ně stačil zvyknout.
00:42:07 Když přišla řeč na styl, promítl jsem Michaelovi
00:42:10 svou nejoblíbenější gangsterku "Třetí muž".
00:42:14 Chtěl jsem ten klip natočit v podobném stylu
00:42:17 a Michael se pro tuhle myšlenku nadchnul.
00:42:20 Použili jsme i stíny ve stylu "filmu noir".
00:43:00 Quincy mi před léty vyprávěl, že Michael měl úžasný cit
00:43:04 pro detail. Že například nazpíval sólový part, a pak se posadil
00:43:08 a poslouchal ho pořád dokola, dokud nevymyslel všechny
00:43:11 doprovodné vokály.
00:43:13 Potom je sám nazpíval, a nešel domů dřív,
00:43:15 dokud nebylo všechno podle jeho představ.
00:43:18 Říkám to kvůli obrovskému dojmu, jaký na mě udělaly vokály
00:43:21 ve skladbě Smooth Criminal".
00:43:26 Dokázal zpívat basem, barytonem i tenorem,
00:43:30 ale obvykle používal tenor.
00:43:34 Dokázal čistě zazpívat malé C, což už je basový tón,
00:43:38 a odtud dokázal čistě a s vibratem vystoupat až ke G 3,
00:43:42 což je víc než 3 a půl oktávy! Opravdu neskutečný rozsah!
00:43:49 Je ale pravda, že si oblíbil hlavně chlapeckou barvu svého hlasu.
00:43:53 Jako by odmítal dospět.
00:43:56 Jednou mi zazvonil telefon, a on řekl "Haló"
00:43:58 dokonale čistým barytonem. Říkám mu: "Michaele,
00:44:01 proč tuhle barvu nepoužíváš víc?"
00:44:04 A on mi odpověděl, že se v téhle hlasové poloze necítí dobře.
00:44:15 Jak vysoko to dneska vytáhneš? Dokud se nezačnu škrtit.
00:44:28 Nevím, proč se pořád ptal, jestli je Annie v pořádku.
00:44:33 Kdo byla Annie? Dodnes to nevím.
00:44:37 Tady za rohem býval takový nazelenalý kufr
00:44:41 s cvičnou zdravotní figurínou, takzvanou Andulou.
00:44:46 Michael totiž absolvoval základní kurs první pomoci, kde se dozvěděl,
00:44:50 že se musí raněné osoby nejprve zeptat, jak se cítí.
00:44:56 -Když budu chtít někomu poskytnout první pomoc,
00:44:58 musím se nejdřív zeptat, jak se cítí.
00:45:00 Páni! A čí životy chtěl zachraňovat?
00:45:06 Všechny cvičné figuríny se jmenují Andula.
00:45:08 Proto se pořád ptal: "Je Annie v pořádku?"
00:45:11 Kolika různými způsoby se dokážete Anči zeptat, jestli je v pořádku?
00:45:15 Podle Michaela to jde patnáctkrát.
00:45:17 Takže třeba:
00:45:27 Jako kdyby jí nebylo dobře!
00:45:30 Abych pravdu řekl, tato písnička mi na rozdíl od Michaela
00:45:33 nikdy moc nepřirostla k srdci.
00:45:36 Michael ji ale miloval od první do poslední noty.
00:45:39 Když jsme k ní připravovali video, měl ji puštěnou na 135 decibelů.
00:45:43 Rvalo to uši.
00:45:50 Původně jsme začínali s 10 nebo 12 tanečníky a tanečnicemi.
00:45:55 A Michael mě potom představil Jeffreymu.
00:45:58 Spolupracoval s ním už předtím a přiučil se od něj některým prvkům
00:46:02 street dance.
00:46:03 Michael nemohl jít někam do klubu a pozorovat tam cvrkot,
00:46:06 protože by ho fanoušci ušlapali.
00:46:08 Tehdy jsem zastoupil jeho oči a potom jsem ho v domě
00:46:11 v Hayvenhurstu seznamoval s nejžhavějšími novinkami.
00:46:15 Jmenuju se Phyllis Brooke a ráda bych věděla,
00:46:17 od koho jste se naučili ty taneční kroky?
00:46:42 Jednou jsem viděl naživo Dona Campbella,
00:46:44 který mi úplně změnil život.
00:46:47 Pohyboval se totiž a tancoval úplně jinak, než všichni ostatní.
00:46:50 Prostě pochodoval do rytmu.
00:46:52 Pochod, pochod, pochod, výskok, stop, nastavit ruku,
00:46:56 plácnout se přes ni, nahrbit ramena, ukázat prstem.
00:47:03 To je locking.
00:47:05 A Michael začlenil jeho prvky do svého tance.
00:47:10 Pozorně se na něj dívejte, a uvidíte, že používá locking,
00:47:13 prostě to tam má.
00:47:20 Třeba tyhle kroky Funky Chicken.
00:47:22 Tohle je Funky Chicken. I tyto prvky odkoukal
00:47:24 z pořadu Soul Train. Michael ho miloval.
00:47:28 Miloval locking, miloval popping a pronikl hluboko do tajů
00:47:31 současného urban dance.
00:47:33 Už tomu dávno neříkám street dance, ulici jsem opustil před lety.
00:47:41 Některé taneční prvky jsem přesunul z jedné pasáže do druhé.
00:48:08 Občas jsem Jefreymu řekl:
00:48:11 "Proč neuděláš tohle ve chvíli, kdy projde kolem
00:48:13 kulečníkového stolu? A tamhle zase udělej tohle."
00:48:24 To jsem převzal z filmů o Bugs Bunnym,
00:48:27 jak se ti zločinci s gangsterskými klobouky trhavě pohybují.
00:48:31 Pokoušel jsem se převést animovaný pohyb do tanečního prvku.
00:48:35 Dobrá, ještě jednou.
00:48:39 A znova, hned po tom klobouku by měla přijít ruka.
00:48:48 U některých z těch prvků jsem dodnes nepochopil, jak je dělali.
00:49:06 Když se zmíním o předklánění v klipu "Smooth Criminal",
00:49:13 každý hned ví, o čem mluvím.
00:49:15 -Rád vzpomínám na nahrávání písničky "Leave Me Alone".
00:49:19 Byla tam tahle předehra:
00:49:27 Hrály tam i smyčce, ale jenom zdůrazňovaly 3. a 4. dobu.
00:49:32 K tomu povídá: "Pusťte se do toho!"
00:49:35 Stál vedle mě a pohupoval se.
00:49:53 Zkusil jste se bránit a říct, že to není pravda?
00:50:05 Až během evropského turné jsem si uvědomila,
00:50:09 co musí Michael denně skousnout.
00:50:12 Lidi se totiž vrhali na naši limuzínu v domnění, že v ní sedí.
00:50:16 A když žijete v takovém světě už od pěti let,
00:50:20 jaký to asi na vás může mít vliv?
00:50:37 Když se podíváte na ten film, na všechny ty obrázky.
00:50:40 Celé to začíná jako 35-milimetrový film, sestavený z vysoké hromady
00:50:44 fotografií. Naši kolegové je vystřihovali celé dva týdny!
00:50:50 Třeba jsme tam měli kluka, co pořád dokola vystřihoval
00:50:53 jenom Michaelovy vlasy.
00:50:55 S nápadem na Chaplina a koulí na řetězu přišel sám Michael.
00:50:59 Na jeho přání tam byla zařazena i sekvence, v níž tančí
00:51:03 s kostrou Sloního muže.
00:51:07 Je to jakýsi odkaz na dobu jeho začátků.
00:51:12 -"Leave Me Alone" značně předběhlo svou dobu.
00:51:17 "Leave Me Alone" patří k mým nejoblíbenějším videoklipům
00:51:20 i písničkám z tohoto alba.
00:51:23 Už jenom koncepce jakéhosi zábavního parku
00:51:25 a způsob grafického zpracování.
00:51:27 Ten klip nemá po vizuální stránce dodnes konkurenci.
00:51:39 Je to pro mě těžké. Můj bratr, legendární král popu
00:51:44 Michael Jackson, zemřel ve čtvrtek 25. června 2009
00:51:50 ve 14 hodin 26 minut.
00:52:12 Promiňte.
00:52:17 Bylo to jako -
00:52:21 Promiňte.
00:52:25 Promiňte, měl jsem toho kluka rád.
00:52:50 Dodnes nemůžu uvěřit, že je opravdu mrtvý.
00:52:54 Měli bychom se stydět. Všichni do jednoho.
00:52:57 Nevím, co Michaela vedlo k tomu, že řekl, že si připadá,
00:53:00 jako když se dívá na muže v zrcadle.
00:53:03 Tak jako se Imagine stalo po smrti Johna Lennona
00:53:06 jakousi hymnou, obrátili se lidi po Michaelově smrti k písničce
00:53:09 "Man In The Mirror".
00:53:24 Bavili jsme se spolu o tom, že by se ta písnička mohla stát
00:53:27 jakousi hymnou. Že z ní má pocit, jako když vychází Slunce.
00:53:31 Quincy chtěl, abych zašla ke Glennu Balardovi,
00:53:33 se kterým jsem v té době psala, a abychom se pokusili
00:53:36 na něco přijít. A Glenn zapnul klávesy a začal hrát.
00:53:45 Jen tak vyluzoval zvuky, a tak jsem bezmyšlenkovitě listovala
00:53:48 svým zápisníkem.
00:53:51 A právě v té chvíli se mi vybavila 2 roky stará příhoda,
00:53:54 kdy jsem ještě psala s jazzovým pianistou Johnem Beaslym.
00:53:58 Jemu tehdy zazvonil telefon, a on ho zvednul,
00:54:01 namísto, aby ho típnul.
00:54:03 "Jo? Děje se něco? No, ne, že bych se zrovna nudil!"
00:54:06 Tehdy jsem si v duchu řekla: "A ty snad něco děláš?!"
00:54:10 A jak si tak listuju tím zpěvníčkem, uvědomila jsem si,
00:54:12 že on tehdy řekl i něco jinýho. Úplně jsem ho slyšela, jak říká:
00:54:16 "Muž? Jakej muž? Jó, muž v zrcadle?!"
00:54:19 Ta slova jsem si bezděčně zapsala, a o dva roky později,
00:54:23 v Glennově domě, se mi ta fráze "Muž v zrcadle" jasně vybavila.
00:54:28 Slova mě napadala tak rychle, že jsem je skoro nestačila
00:54:31 zapisovat, a o 15 minut později jsem už měla hotovou první sloku
00:54:36 a refrén.
00:54:41 Zavolala jsem Quincymu domů, on to zvedl a povídá:
00:54:44 "Sied, mám důležitou schůzku, a nemůžu se ti věnovat."
00:54:48 "Jenom ti přivezu kazetu, nezdržím tě!"-"No tak jo."
00:54:52 Pospíchala jsem k němu, mezi dveřmi jsem mu tu kazetu
00:54:55 vrazila do ruky, a řekla mu, aby mi pak zavolal.
00:55:01 Za pár hodin zazvonil telefon a ve sluchátku se ozvalo:
00:55:05 Sied, tohle je nejlepší písnička, jakou jsem za posledních 10 let
00:55:09 slyšel!" Tak jsem si řekla: Jo!!
00:55:12 Hned od počátku bylo jasné, že to bude dobrá věc,
00:55:16 ale Michael si ji stejně upravil podle sebe.
00:55:19 Nasvědčovalo tomu i nadšení, s jakým tu písničku přijal.
00:55:23 To nebylo obvyklé.
00:55:25 -Řekl mi: "Andraé. Mám tu jednu písničku.
00:55:28 Chci, abyste si ji poslechl, a řekl mi, kam byste dal sbory.
00:55:32 Slyšel jsem vás, a rád bych vás přizval ke spolupráci.
00:55:41 "Change", přesně tady. Jasně, to je ono!
00:55:47 Po skončení nahrávání se všichni rozešli ke svým autům,
00:55:50 tehdy jsem si tu nahrávku ještě jednou přehrál s Quincym.
00:55:53 Řekl jsem mu: Rád bych dal na konec ještě jednou "Change".
00:55:58 Moment váhal, a pak souhlasil: "Jo, máš pravdu."
00:56:03 Vyběhl jsem ven a zavolal lidi zpátky, aby ještě jednou řekli:
00:56:12 Během téhle nahrávací frekvence muselo mezi Michaelem Jacksonem,
00:56:16 Quincy Jonesem, Brucem Swedyenem a muzikanty
00:56:20 jako Gregem Phillinganesem a dalšími dojít
00:56:23 k nějakému zvláštnímu propojení, protože onoho dne vznikla
00:56:27 technicky i zvukově nejdokonalejší nahrávka, jakou jsem kdy slyšel.
00:56:32 Nevidím nikoho, kdo by ho mohl nahradit.
00:56:34 Ta tvrdá disciplína, jaké se musel bez ohledu na to,
00:56:37 zda to bylo pro jeho dobro, od dětství podrobovat,
00:56:40 by už asi v dnešní době neprošla.
00:56:43 -Jako tanečník i zpěvák měl v sobě něco,
00:56:45 co změnilo vzduch v místnosti v okamžiku,
00:56:48 kdy navázal kontakt s publikem. To byl dar.
00:56:51 Na světě je spousta technicky dokonalých zpěváků,
00:56:54 kteří opravdu umějí zpívat, ale nikdo z nich nedokáže
00:56:57 změnit vzduch v místnosti, jako to svedl on.
01:03:58 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2014
Renomovaný americký filmový režisér Spike Lee svým dokumentem prozkoumal zákulisí hudebních klipů propojených s albem Bad. Připomeneme si zde titulní píseň Bad, ale také: Liberian Girl, I Can't Stop Loving You, Man in the Mirror, Smooth Criminal nebo Leave Me Alone. S. Lee vyzpovídal osobnosti, které spolupracovali na albu Bad. Jsou to: Quincy Jones, Siedah Garrett, Sheryl Crow, Kanye West, Martin Scorsese, John Branca, Gregg Phillinganes a další.
Bad 25 je desáté album vydané od smrti krále popu 25. června 2009. Quincy Jones: Ve vztahu mezi producentem a umělcem je nejdůležitější vzájemná důvěra. Trochu to připomíná milostný vztah, protože producent musí mít sólistu opravdu rád. Musí mu přát úspěchy a rozhodně by ho nechtěl vidět na kolenou. Obrazně by měl zpěvák producentovi věřit, že když skočí bez padáku a záchranné sítě ze třicátého čtvrtého patra, že se mu nic nestane".
Jerry Hey: Quincy Jones těžil z minulé spolupráce s Countem Basiem, Frankem Sinatrou, Ray Charlesem a Dinah Washington. Původně hrál na trubku v orchestru Lionela Hamptona. Má na svém kontě řadu znamenitých filmových soundtracků“.
Matt Forger: Michael měl v sobě timing, jakýsi vnitřní mechanismus, seismografický cit pro hudbu. Nedal si pokoj, dokud nenašel přesný temporytmus, důležitá byla každá doba, dokud nenašel správný feeling a frázování, hudba ho musela rozhýbat. A jakmile začal trsat, věděli jsme, že jsme namíchali přesnou směs a všechny synkopy našly své správné místo“.