Popletený šéf Ministerstva hádanek čelí hádankám, které neumí zodpovědět. Kolik jablek se vejde do prázdného košíku?
00:00:21 Yes. Da. Ja. Si, pane premiére.
00:00:25 Mužu aš kaš Jean Valjean.
00:00:28 Jestem zaskočony.
00:00:30 Hirohito, Hirohito. Seňoro...
00:00:33 MLUVÍ ŠPANĚLSKY
00:00:37 Do svidanija. Do svidanija, il seňor premier.
00:00:43 -Hello! Guten Tag, Herr Minister.
-Co to melete, pane tajemníku?
00:00:47 Já jsem si myslel, pane ministře,
00:00:49 že dneska budeme mluvit cizími jazyky.
00:00:50 Prosím vás, já nemám náladu na ty vaše šaškárničky.
00:00:53 Já tady řeším důležitý politický... Co politický?
00:00:57 Státnický úkol, který mi zadal pan premiér.
00:01:02 Velice se omlouvám, pane ministře. Pojďme na to! O co se jedná?
00:01:05 Jde o to, že přijíždí na návštěvu skupina pěti Američanů.
00:01:10 -John, Jack, Bob, Tom and Steve.
-To jsou velice pěkná jména.
00:01:17 Yes. Ale to není důležité. Poslouchejte!
00:01:21 Každý z těch Američanů mluví několika jazyky.
00:01:28 John francouzsky a německy, Jack rusky a čínsky.
00:01:33 Bob čínsky a francouzsky, Tom německy a španělsky
00:01:37 a Steve rusky.
00:01:39 -Chorošo.
-Co prosím?
00:01:41 Nic, to bylo rusky.
00:01:43 Vy jste ale říkal, že se jedná o hádanku.
00:01:45 Ano. Takže premiér potřebuje navrhnout zasedací pořádek tak,
00:01:50 aby když je posadíme k jednomu stolu,
00:01:54 si každý mohl povídat se svými dvěma sousedy vlevo i vpravo.
00:01:58 -To nebude tak složité.
-Samozřejmě že to nebude složité.
00:02:03 Tak pojďme to vyřešit, ať je to hotovo.
00:02:06 Já navrhuji začít takto. Sestavíme si seznam těch,
00:02:11 kteří mluví francouzsky, což je John a Bob.
00:02:15 Pane ministře! Pardon. Takhle. Já se domnívám, že to je zbytečné.
00:02:19 -Zbytečné?
-Ano.
00:02:20 Dobře, tak začneme tím, že si sestavíme seznam těch,
00:02:24 co mluví rusky, což je Jack a Steve.
00:02:27 Pane ministře, vy jste žertéř, že?
00:02:29 -Žertéř?
-Odpověď zní takto:
00:02:32 Pokud má mít možnost každý z těch Američanů,
00:02:37 aby si popovídal se svým sousedem,
00:02:41 tak v tom případě oni můžou sedět jakkoliv.
00:02:47 Jakkoliv?
00:02:49 Třeba Steve vedle Johna, když každý mluví jinými cizími jazyky?
00:02:54 Ano, jinými cizími jazyky, ale vy jste, pane ministře, říkal,
00:02:59 že jsou to všichni Američané, ano?
00:03:03 Všichni Američané mluví anglicky, takže přece můžou sedět jakkoliv.
00:03:08 No jo, vidíte!
00:03:10 Já už jsem si myslel, že na to nepřijdete.
00:03:14 Tak snažím se, co můžu.
00:03:17 Takže vyřešeno mnou. A elegantně vyřešeno.
00:03:25 KLEPÁNÍ NA DVEŘE Dále.
00:03:26 -Dobrý den. -Dobrý den.
-Nazdar!
00:03:28 -Dobrý den.
-Dobrý den, děti.
00:03:30 -Co jste dneska brali ve škole?
-Peníze.
00:03:33 Cože? Vy za školní docházku berete peníze?
00:03:35 -Ne!
-Jenom se nevykrucujte.
00:03:39 Asi budu muset zavolat kolegovi ministru školství.
00:03:42 Ale my žádné peníze nedostáváme.
00:03:44 Pane ministře, já jsem se ptal, jakou berou látku.
00:03:48 Vždyť látky můžou být nebezpečné, zvlášť ty návykové.
00:03:52 Jako školní látky.
00:03:54 Já jsem se ptal, jaké berou učivo.
00:03:56 To samozřejmě vím, ale nechápu, proč jste už panu tajemníkovi
00:04:02 tady dávno neodpověděli na otázku.
00:04:04 Vždyť jsme mu před chvilkou odpověděli.
00:04:07 -Odpověděli?
-Ano. Odpověděli.
00:04:09 -Ve škole jsme brali peníze.
-Ach tak. To jste měli říci dřív.
00:04:14 Co jste o penězích brali?
00:04:17 Zrovna jsme dostali za úkol takovou hádanku.
00:04:21 -Aha. Sem s ní!
-Na hádanky jsme tady zařízení.
00:04:24 Ano, na hádanky jsem tady já zařízený.
00:04:26 Máme zjistit, jaké nejmenší množství českých mincí je potřeba,
00:04:31 aby člověk mohl vrátit jakoukoliv sumu za papírovou stovku.
00:04:35 Cože? Co?
00:04:39 Prostě když nám někdo má zaplatit třeba deset, patnáct
00:04:42 nebo sedmdesát devět korun a dá nám stovku,
00:04:44 tak v jakém počtu potřebujeme jednotlivé mince,
00:04:47 abychom mu vždy mohli vrátit.
00:04:49 To je velice hezká hádanka. Já vás poprosím, pane ministře.
00:04:56 Pojďme se nejprve podívat, jaké mince máme v české měně.
00:04:59 Takže tam máme koruny, dvoukoruny, pětikoruny, desetikoruny.
00:05:05 -Dvacky.
-Ano, dvacky. Správně.
00:05:08 Dvacetikoruny a padesátikoruny.
00:05:11 A musíme vrátit na stovku. Takže jak to zjistíme?
00:05:16 Tak jistota je mít sto korunových mincí.
00:05:19 -Sto korunových mincí.
-To je trošičku nepraktické.
00:05:22 Tak to už je lepší mít 49 dvoukorun a dvě koruny.
00:05:27 Výborně, to už je o 49 mincí méně. A co dál?
00:05:32 A teď musíme využít nějaké pětikoruny.
00:05:36 Výborně, to je dobrý postup.
00:05:38 Budeme pokračovat přesně tak, jak jsme začali. Takže?
00:05:42 Devatenáct pětikorun, dvě dvoukoruny a jedna koruna.
00:05:53 Tak! A šup tam desetikoruny.
00:05:55 To bude devět desetikorun, jedna pětikoruna,
00:06:00 dvě dvoukoruny a jedna koruna.
00:06:04 -A nezapomeňte na dvacky!
-Prosím?
00:06:06 Na dvacky nezapomeňte!
00:06:07 Výborně, pane ministře. Takže dejme tam dvacetikoruny.
00:06:09 Takže čtyři dvacky, jedna desetikoruna,
00:06:15 jedna pětikoruna, dvě dvoukoruny a jedna koruna.
00:06:22 -A jaká nám ještě zbývá mince?
-Dvacka! -Padesátikoruna.
00:06:26 Aha.
00:06:27 Takže to bychom měli jedna padesátikoruna, jedna dvacka,
00:06:32 dvě desetikoruny, pětikoruna, dvě dvoukoruny a jedna koruna.
00:06:39 Výborně. A to je dohromady kolik?
00:06:40 -Sto!
-Ano, je to sto,
00:06:43 ale já jsem se ptal, pane ministře, kolik je to dohromady mincí.
00:06:47 -Sto!
-Ne, pane ministře.
00:06:49 Dohromady je to osm mincí. To je správná odpověď.
00:06:58 Aha. No...
00:07:00 Já teda nechápu, jak chcete stovku poskládat z osmi mincí,
00:07:07 zvlášť když tam máte jednu dvacku, ale budiž. Vyřešeno.
00:07:15 Já mám ještě jednu holčičí hádanku. Můžu ji říci?
00:07:17 A jéje! To bude zase nějaká hádanka o princeznách, že jo?
00:07:21 Neposmívejte se Vladimíře a ty hezky povídej.
00:07:24 -Přesně tak.
-Holka a kluk dokončí školu
00:07:26 a oba nastoupí na ministerstvo hádanek.
00:07:29 Prr! O tom bych musel něco vědět.
00:07:31 -Jen jako.
-No dobře.
00:07:33 Oba mají na začátku stejný plat, ale kluk dostane brzy
00:07:36 o deset procent přidáno a té slečně naopak plat o deset procent sníží.
00:07:41 To je skandál.
00:07:42 To nahlásím ministrovi pro rovné příležitosti.
00:07:45 Pane ministře, pojďme nejdříve vyřešit tu hádanku.
00:07:48 To je pravda. Tak pokračuj, holčičko.
00:07:51 Ale pak se ukáže, že ten kluk je dost neschopný.
00:07:54 To se mi moc nezdá.
00:07:57 Ale jo. Zase mu plat o deset procent sníží.
00:07:59 Té dívce ho naopak o deset procent zvednou,
00:08:01 protože je strašně schopná. Otázka zní:
00:08:04 Jestlipak oba zase berou stejně, a pokud ano,
00:08:07 tak jestli je to stejně jako předtím nebo méně, případně více.
00:08:11 No... Myslím, že první chybu udělali hned na začátku,
00:08:16 když tomu klukovi plat zvedli.
00:08:19 Já tvrdím, že lidé na ministerstvu se mají držet zkrátka.
00:08:22 -To jsem si všiml.
-Prosím? -Nic, nic.
00:08:26 -Tak jaký je výsledek?
-Je nutné si uvědomit,
00:08:30 že když se plat zvedá o určité procento,
00:08:33 tak je to jiné, než když se zvedá o absolutní sumu.
00:08:37 Záleží na základu, ze kterého se procenta počítají.
00:08:41 Co se týče úředníků, je nejlepší základ nula.
00:08:44 -Ale to by asi neprošlo.
-Cože?
00:08:46 -Nic, pokračujte!
-Jistě.
00:08:50 Tím chci říci, že když se někomu plat zvýší o deset procent
00:08:54 a pak mu ho zase o deset procent snížíte,
00:08:58 tak nakonec bude brát jinou sumu, a to sice konkrétně méně.
00:09:04 Aha. Tak kdyby se například jednalo o váš plat, pane tajemníku,
00:09:08 tak bych na tom nic špatného neviděl.
00:09:11 Tak jaká je odpověď? Budou brát oba stejné peníze?
00:09:14 Pojďme si to ukázat na příkladu. Dejme tomu,
00:09:17 že oba dva mají na ministerstvu plat sto tisíc.
00:09:20 Cože? Vy jste se zbláznil, nebo co?
00:09:23 Toto mi u ministra financí absolutně nemůže projít.
00:09:28 Pan tajemník to myslel jen jako. Jako příklad.
00:09:30 Tak dobře, dobře. Pokračujte!
00:09:33 Pojďme! Poprosím o spolupráci, pane ministře.
00:09:35 Ano.
00:09:41 Po desetiprocentním zvýšení bere kluk 110 000 korun
00:09:43 a holka 90 000 korun.
00:09:46 Deset procent ze 100 000 je, jak správně víme...
00:09:50 -Sto!
-Ne. Je deset tisíc, pane ministře.
00:09:54 -Ne, to je deset tisíc.
-To je stejně nefér.
00:09:56 -Teď bere o dvacet tisíc míň.
-Ale pozor!
00:09:59 Když se klukovi ten plat zase sníží o deset procent,
00:10:03 kolik to bude?
00:10:05 Deset procent ze 110 000 je jedenáct tisíc.
00:10:10 A 110 minus 11 je 99. Bude brát 99 000 korun.
00:10:17 Aha. Takže tady ministerstvo ušetřilo?
00:10:20 -A jak to bude s tou dívkou?
-No tak...
00:10:23 Deset procent z devadesáti je devět,
00:10:27 takže 90 000 plus 9 000 je 99 000.
00:10:31 Takže po desetiprocentním zvýšení bude brát 99 000 korun.
00:10:36 Přesně tak.
00:10:38 A ministerstvo ušetřilo ještě jednou.
00:10:40 Super! Máme výsledek, takže budou zase brát stejně.
00:10:43 Ano, budou brát oba stejně, ale co se týče konkrétní sumy,
00:10:48 budou brát o jedno procento méně než předtím.
00:10:51 To procento se ztratí kvůli změně základu,
00:10:55 ze kterého se zvýší či sníží ten plat.
00:10:58 Ale stejně je to nespravedlivé,
00:11:00 když ona byla chytřejší a schopnější než on.
00:11:04 Tak už to, holčičko, na světě chodí,
00:11:08 ale jsou ministerstva, kde je to ještě horší.
00:11:12 Pane ministře, myslím, že jste na něco zapomněl.
00:11:14 -Na co?
-Na razítko.
00:11:15 -Já ho tady mám.
-Já vím, ale...
00:11:19 Aha. Vyřešeno.
00:11:26 Jsem spokojený, jsem spokojený, jsem spokojený.
00:11:29 Tak to mě těší, pane ministře.
00:11:30 Víte, co mě napadlo, pane tajemníku?
00:11:32 Ano?
00:11:34 Co kdybych vám zvýšil plat o deset procent?
00:11:35 -To by bylo skvělé, pane ministře.
-A pak by vám ho o deset procent
00:11:40 snížil a vy byste bral ještě míň.
00:11:43 Ticho! Nekažte to, vy chytrolíni!
00:11:47 V tom případě, pane ministře,
00:11:49 já bych si raději ponechal ten původní plat.
00:11:51 -Jak chcete.
-Tak jdeme.
00:11:54 Kam spěcháte? Jdete domů, nebo co?
00:11:56 Hynkova maminka nás poprosila,
00:11:58 abychom koupili při cestě nějaká jablka.
00:12:01 -Tak mazejte!
-Pane ministře! -No.
00:12:03 Víte, kolik jablek se vejde do tohoto prázdného košíku?
00:12:07 Do tohoto košíku?
00:12:09 Když jsou to obyčejná normální jablka
00:12:12 klasické jablkovské velikosti, dvacet?
00:12:16 -Pane ministře, neunáhlit se!
-Myslíte víc, jo?
00:12:18 Tak, bratru, pětadvacet, ale víc ani slupka.
00:12:22 Žádné.
00:12:24 Jakmile tam dáte jedno jablko, tak už ten košík přece není prázdný.
00:12:27 Ven! Okamžitě ven!
00:12:30 Už ať vás tady nevidím.
00:12:34 -Rošťáčtí! Pane tajemníku?
-Ano?
00:12:39 Ještě jeden chyták, na který mě předem neupozorníte,
00:12:43 a zvýším vám plat o deset procent a pak vám ho střelhbitě
00:12:47 o deset procent zase snížím, abyste věděl!
00:12:50 Ale pane ministře, já jsem v tom nevinně.
00:12:53 -Ticho!
-Ale...
00:12:54 -Počkejte!
-Ano?
00:12:56 Každopádně vyřešeno to je.
00:13:31 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2014
Týdenní zábavně vzdělávací magazín pro děti od osmi do dvanácti let. Na výstřední Ministerstvo hádanek přicházejí hádanky, nad nimiž popletenému ministrovi vstávají vlasy hrůzou. Kolik jablek se vejde do prázdné tašky? Naštěstí jsou tady děti a s řešením pomáhají ze všech sil. A zbylé hádanky vysvětlí upovídaný ministrův tajemník! Těšte se na sérii rafinovaně logických hádanek ze života, které mají překvapivě jednoduchá řešení. Stačí použít rozum, zapojit pohotovost a vtip a zjistíte, že chytrost nejsou žádné čáry!
Hrají: Josef Polášek, Tomáš Matonoha a děti
Scénář: Miloš Čermák, Milan Šíma
Režie: Jan Sládek