Popletený šéf Ministerstva hádanek čelí hádankám, které neumí zodpovědět: Jak nejrychleji opéct tři topinky?
00:00:20 Potápíme se! Pomoc!
00:00:25 Potápíme se!
00:00:28 A to není všechno. Je muž přes palubu.
00:00:30 KLEPÁNÍ NA DVEŘE
00:00:32 A je bouřka! To vidím taky. Muž přes palubu!
00:00:36 Plavu mu na pomoc.
00:00:39 -Ahoj!
-Plavu mu na pomoc.
00:00:43 Ahoj!
00:00:45 Pane tajemníku, proč jste tak familiérní?
00:00:50 -Ahoj!
-My si tykáme?
00:00:54 Puč! Už nejsem ministr! Odvolali mě.
00:00:57 Ale ne, pane ministře, já říkám ahoj,
00:00:59 protože ahoj je pozdrav námořníků.
00:01:01 Aha. Ahoj.
00:01:04 -Vy někam plujete?
-Já nikam nepluju, ne.
00:01:08 Já tady mám urgentní hádanku od ministra námořnictví.
00:01:14 -Já možná znám její znění.
-Ano?
00:01:18 Jste si nějak moc jistý a bystrý.
00:01:22 Proč má vnitrozemský stát jako my ministerstvo námořnictví?
00:01:27 Nebuďte hubatý, pane tajemníku.
00:01:30 Přece moc dobře víte,
00:01:32 že toto ministerstvo zřídil sám pan premiér.
00:01:34 -Já vím. Jak zní ta hádanka?
-Ano.
00:01:37 Máme loď. Na té lodi máme žebřík.
00:01:43 -Nejspodnější příčka toho žebříku leží přesně na hladině. -Ano.
00:01:48 -Příčky na žebříku jsou od sebe vzdáleny dvacet centimetrů. -Ano.
00:01:53 -Máme příliv.
-Ano.
00:01:55 A já se ptám, když tento příliv se zvedá o deset centimetrů
00:01:59 za jednu hodinu, za jak dlouho dosáhne následující příčky?
00:02:12 Počkejte, pane ministře, ale to je přece naprosto jednoduché.
00:02:16 Tak samozřejmě, že to je jednoduché,
00:02:18 protože kdyby to byla těžká neodstřelitelná hádanka,
00:02:23 tak bych vás nevolal a zlikvidoval bych ji sám.
00:02:25 -Samozřejmě jako obvykle.
-Takže řešení pojď, pojď, pojď!
00:02:29 Počkejte, pane ministře. Vždyť je to triviálně jednoduché.
00:02:32 Já bych se nebál použít přímo výraz, jako že to je banální.
00:02:35 No tak jistě. Dvacet centimetrů špricle.
00:02:41 Deset centimetrů za hodinu. Na to nezapomeňte!
00:02:45 Pane ministře, vy jste dneska humorista.
00:02:48 -Proč?
-Pardon.
00:02:52 Přece víme, že ta rychlost přílivu vůbec není důležitá.
00:02:56 Samozřejmě že není důležitá, vždyť to víme, ne?
00:03:00 A proč jako?
00:03:03 Protože žebřík stejně jako celá loď
00:03:09 a hlavně hladina moře se současně zvedá s přílivem.
00:03:16 -S přílivem?
-S přílivem.
00:03:19 -S jakým přílivem?
-Vy jste říkal, že je příliv.
00:03:23 -Já jsem to říkal?
-Ano.
00:03:25 Takže z čehož nám vyplývá řešení jako...
00:03:29 Že se ta voda tam nikdy nedostane.
00:03:32 -Nikdy?
-Nikdy.
00:03:34 Takže...
00:03:38 -Fakt?
-Fakt.
00:03:40 Čestné námořnické.
00:03:42 Jo.
00:03:48 -Pane ministře, vy budete svačit?
-Ale...
00:03:51 KLEPÁNÍ NA DVEŘE Dále.
00:03:53 -Dobrý den. -Dobrý den.
-Dobrý den.
00:03:55 Hohó! Pan ministr drží ovocnou dietu, co?
00:03:59 Ty nebuď taky, myslím, drzá! No a co?
00:04:01 Já tady řeším důležitý problém ministra ovoce a zeleniny,
00:04:05 teda ministra zemědělství.
00:04:07 On má totiž problém se spotřebou jablek.
00:04:11 -A problém zní?
-Problém zní,
00:04:14 aby žáci více jedli jablka na školách.
00:04:16 -Jablka nejsou tak špatná.
-A to jde nějak zařídit?
00:04:20 Pan kolega ministr se domnívá, že ano.
00:04:23 -A jak na to chcete jít?
-To si poslechni, to je zajímavé.
00:04:27 Každý žák si hodí korunou, a když mu padne lev,
00:04:31 dostane banán a už dál nesmí házet.
00:04:35 -A když panna?
-Dobrá otázka.
00:04:37 Když padne panna, dostane jablko, ale hází dál.
00:04:42 Pakliže mu padne panna, dostane druhé jablko.
00:04:45 A tak pořád dokola, dokud mu nepadne lev.
00:04:48 -A tím přestává házet.
-Aha. To je velice zajímavé.
00:04:52 -Ale proč to bude dělat?
-To je snad jasné, ne?
00:04:55 Přece chce žákům rozdat víc jablek.
00:04:58 A taky chce zjistit, jestli to bude fungovat.
00:05:00 Tak ono je to logické,
00:05:03 poněvadž v tom případě potom budou mít jenom jeden banán,
00:05:06 ale teoreticky mohou mít více jablek, ale teď nevím,
00:05:10 jestli to v praxi bude fungovat.
00:05:12 A to je právě ta hádanka.
00:05:19 Já se obávám, pane ministře, že vašeho kolegu musím zklamat.
00:05:23 -Opravdu?
-I po zavedení tohoto pravidla
00:05:26 bude poměr mezi jablky a banány pořád stejný padesát na padesát.
00:05:30 -Jak je to možné?
-Poprosím.
00:05:36 Podívejte se.
00:05:38 Na začátku je pravděpodobnost padesát na padesát.
00:05:41 -To víme.
-Půlka žáků dostane banán
00:05:43 a půlka žáků dostane jablko. Ti, co dostali banán,
00:05:48 už další ovoce nedostanou, a ti, kteří dostali jablko,
00:05:52 házejí dál, ale pořád pravděpodobnost zůstává,
00:05:56 že polovina dostane jablko a polovina dostane banán.
00:06:00 A tak bychom mohli pokračovat dál, dál a dál.
00:06:03 Vždycky zůstane poměr padesát na padesát.
00:06:07 Je mi líto.
00:06:08 Tak to pan ministr zemědělství bude zklamaný,
00:06:12 že ten jeho vynález vlastně nefunguje, že?
00:06:17 Nechcete jablíčko? Je sladké.
00:06:20 Děkuji, pane ministře. Já kdyžtak bych si dal ten banán.
00:06:24 Jo, ale ten já mám taky rád stejně jako to jablíčko.
00:06:27 -Takže sedněte si.
-Ano.
00:06:33 Vyřešeno, děti.
00:06:38 Prosím, prosím, my jsme z té ovocné hádanky dostali velký hlad.
00:06:44 Tak snad jste dneska obědvali.
00:06:45 Ve školní jídelně byla žemlovka.
00:06:47 A jak jistě uznáte, žemlovka se jíst nedá.
00:06:52 Počkejte! Vy jste mi pěkně rozmazlená partička.
00:06:54 Vždyť ta děcka nechte. Nakonec mají pravdu.
00:06:59 -Pane ministře?
-Co? No...
00:07:01 Já v jejich věku vzpomínám,
00:07:04 že jsem se také žemlovce ve školní jídelně vyhýbal.
00:07:06 Pane ministře, nezlobte se, ale to není výchovné.
00:07:09 Tak co, vy rošťáci? Co byste si dali?
00:07:12 -Topinky.
-Hele, jaký mají vkus.
00:07:17 Topinečky, k tomu tataráček, česnek, čtyři pět piveček.
00:07:21 Počkejte, pane ministře.
00:07:22 Nezlobte se na mě, ale to opravdu není výchovné.
00:07:24 Výchovné nevýchovné.
00:07:26 Topinka, člověče, víte, to je taková věc.
00:07:31 Tak dobrá, ale spojíme to s hádankou.
00:07:34 -Jo! Super!
-Tak dobře.
00:07:37 Kolik vás je? Tři. Výborně. Takže si osmažíme tři topinky.
00:07:42 Ale pozor! Na pánev se nám vejdou pouze dvě.
00:07:47 A opečení jedné strany topinky trvá jednu minutu.
00:07:51 Otázka zní:
00:07:53 Jakým způsobem musíme opéci všechny tři topinky,
00:07:56 abychom to udělali co nejrychleji.
00:08:00 No! Co koukáte? Šup, šup!
00:08:02 Smažit topinky do mojí ministerské kuchyně.
00:08:06 -Nashle!
-Nazdar! Nazdar! Nazdar!
00:08:08 A já to zadávám.
00:08:15 Topinky můžeme v pohodičce opéci za čtyři minuty.
00:08:19 Nejdřív dáme na pánev dva krajíce chleba, opečeme z jedné strany.
00:08:24 To je první minuta. Pak z druhé strany, druhá minuta.
00:08:29 Dáme na pánev třetí krajíc a i ten opečeme z obou stran.
00:08:33 To jsou dvě minuty.
00:08:35 Dvě minuty a dvě minuty jsou dohromady čtyři minuty.
00:08:39 Ale pozor! Ono to jde ještě jinak.
00:08:42 Dávejte pozor. Začneme stejně.
00:08:45 No dobře. Tak se ukažte.
00:08:48 Dáme na pánev dva krajíce a opečeme je z jedné strany.
00:08:53 Jedna minuta. Jeden krajíc otočíme
00:08:57 a druhý dáme na talíř. Místo něj položíme
00:09:00 na pánev třetí krajíc, opečeme.
00:09:03 Za druhou minutu máme jednu topinku hotovou
00:09:06 a druhou opečenou z jedné strany a na talíři máme ještě třetí,
00:09:11 taky opečenou z jedné strany, takže je obě dáme
00:09:15 neopečenými stranami na pánev, za minutu jsou obě hotové.
00:09:20 A my taky. Tři topinky jsou opečené za tři minuty.
00:09:26 -To je vše, pane ministře.
-Jo.
00:09:29 No, no... Vždyť...
00:09:31 Možná vypadám, jako kdybych tomu nerozuměl,
00:09:34 ale já tomu setsakra rozumím. A dobře.
00:09:38 Vyřešeno.
00:09:43 Já myslím, že by to pro dnešek stačilo.
00:09:47 Vynikající postřeh, pane tajemníku.
00:09:49 Já si myslím, pane ministře, že bychom měli jít domů
00:09:53 a připravovat se na zítřek, číst lejstra a tak.
00:09:56 Ano a něco si doma zobnout, jako k jídlu, rozumíte?
00:09:59 Já bych si třeba teď dal nejraději husu.
00:10:02 -A to já bych si také dal husu.
-Já znám jednu hádanku na husu.
00:10:06 No ne, jen si klidně jezte svoje topinky.
00:10:08 Ne, počkejte, pane tajemníku.
00:10:10 Jen ať tu svou chytrou hádanku řeknou. Prosím.
00:10:14 Jde jedna husa za druhou. Kolik jich tam je?
00:10:17 To je trapně jednoduché, že, pane tajemníku?
00:10:21 Počkejte, pane ministře. Já si nejsem tak jistý.
00:10:25 Moment! Vezmeme-li v úvahu, že jde jedna husa za druhou,
00:10:29 tudíž my neznáme konečný... Počkejte. Ještě jednou.
00:10:34 Jedna husa jde za druhou. To vlastně my neznáme celkový počet.
00:10:38 To znamená, že to musíme spočítat...
00:10:42 To je zapeklité, velice zapeklité.
00:10:45 Počkejte, pane tajemníku, snad nechcete říci,
00:10:47 že vás ti topinkojedi dostali do úzkých.
00:10:50 Samozřejmě že ne, pane ministře, ale počkejte, nechte mě soustředit.
00:10:54 My tedy víme, zopakujeme, že jedna husa jde za druhou.
00:10:58 To znamená, že my musíme optimálně použít výchozí algoritmus.
00:11:03 Ano, už vím. Ideální možnost jedna husa jde za druhou.
00:11:06 To znamená, že když vezmeme algoritmus,
00:11:08 který dosadíme do rovnice, že těch hus je nekonečno...
00:11:12 DĚTI I PAN MINISTR SE SMĚJÍ Moment! Čemu se smějete?
00:11:18 Protože jsou tři. Když jde jedna za druhou, tak je to ta třetí.
00:11:22 Další už za sebou nemá.
00:11:24 Pane tajemníku, vy jste mě totálně zklamal.
00:11:27 Já jsem překvapen, že tak triviální záležitost nezvládáte.
00:11:32 -Pane ministře, můžu poznámku?
-Hm.
00:11:34 Toto byl primitivní, laciný, naivní chyták.
00:11:44 Víte co? Vemte si ty topinky a běžte si je sníst domů,
00:11:47 ať nám to tady nezamastíte. Šup! Šup!
00:11:49 A počkejte! Seřaďte se za sebe jeden za druhým
00:11:52 a teď odejděte jeden za druhým jako husy.
00:11:56 Kač, kač, kač!
00:12:00 -Na shledanou!
-Nazdar! Nazdar!
00:12:02 Ňa, ňa, ňa, ňa! Nechcete si dát jedno vyřešeno?
00:12:06 -Ne.
-Já vám to dám.
00:12:08 -Není třeba.
-Dobře, rád sám.
00:12:42 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2014
Týdenní zábavně vzdělávací magazín pro děti od osmi do dvanácti let. Na výstřední Ministerstvo hádanek přicházejí hádanky, nad nimiž popletenému ministrovi vstávají vlasy hrůzou. Jak nejrychleji opéct tři topinky? Naštěstí jsou tady děti a s řešením pomáhají ze všech sil. A zbylé hádanky vysvětlí upovídaný ministrův tajemník! Těšte se na sérii rafinovaně logických hádanek ze života, které mají překvapivě jednoduchá řešení. Stačí použít rozum, zapojit pohotovost a vtip a zjistíte, že chytrost nejsou žádné čáry!
Hrají: Josef Polášek, Tomáš Matonoha a děti
Scénář: Miloš Čermák, Milan Šíma
Režie: Jan Sládek