Má nový model světoznámé italské značky naději stát se ikonou mezi sportovními vozy? Posuďte sami a navštivte s námi výrobní halu, která spíše připomíná umělecký ateliér. Americký dokument z cyklu Továrny dneška
00:00:03 Firma Ferrari. Po desetiletí legenda v automobilovém odvětví.
00:00:11 Nyní představila svůj nový model.
00:00:17 Jeden a čtvrt tuny vysoce výkonného sportovního vozu.
00:00:22 Navržený s precizností kosmické lodi.
00:00:27 Nejrychlejší a nejvýkonnější produkční vůz,
00:00:31 který kdy Ferrari ve své historii nabídlo.
00:00:35 A tady se vyrábí.
00:00:47 Česká televize uvádí americký dokumentární cyklus
00:00:52 Továrny dneška. Ferrari Fiorano 599
00:00:57 Špičkové sportovní vozy.
00:01:00 Jsou rychlé, luxusní a velmi, velmi drahé.
00:01:07 Každý z nich je hodný obdivu. Ale jen jeden se stal ikonou.
00:01:13 Ferrari...
00:01:17 Pro některé je to jen automobil.
00:01:23 Pro jiné umělecké dílo.
00:01:29 Pro mnohé je ztělesněním obojího.
00:01:34 Jméno Ferrari v sobě spojuje vysoký výkon
00:01:37 a dech beroucí design.
00:01:42 Jen pár vozů se může pyšnit takovou aurou a pověstí legendy.
00:01:49 Známe jej z okruhů závodů Formule 1,
00:01:54 jako vůz s největším počtem vítězství v tomto sportu.
00:02:00 A známe jej i jako automobil prohánějící se po silnicích,
00:02:05 ikonický supersport po mnoho let.
00:02:11 Každé Ferrari, ať již určené pro závody anebo na silnici,
00:02:15 je ručně vyrobeno.
00:02:18 Severní Itálie. Město jménem Maranello.
00:02:22 Právě zde najdeme kolébku Ferrari.
00:02:28 Dílem špičkově vybavená garáž, dílem ateliér.
00:02:37 Místo, kde se surový kov přetváří v ryzí sílu.
00:02:43 A místo, kde se auta modelují jako sochy.
00:02:49 Tovární haly jsou stejně tak elegantní a moderní jako vozy,
00:02:54 které se tu vytvářejí.
00:02:57 A protože Ferrari vyrábí jak silniční, tak i závodní stroje,
00:03:01 pyšní se továrna několika unikátními zařízeními.
00:03:05 Vzdušným tunelem pro výzkum a vývoj
00:03:09 navržený italským architektem Renzem Pianem.
00:03:13 Hala, kde vznikají motory, je zalita denním světlem.
00:03:17 Jsou zde i stromy, aby poskytovaly správnou vlhkost pro jejich výrobu.
00:03:24 Je zde i tříkilometrová dráha,
00:03:27 na které se testují nejnovější sportovní vozy Ferrari,
00:03:30 určené jak na závodní okruhy, tak na silnice.
00:03:35 Toto jsou místa, která stojí u zrodu
00:03:39 každého nového vozu značky Ferrari. A pro každého ze 3000 zaměstnanců,
00:03:43 kteří zde pracují, je to naplnění jejich snu.
00:03:47 Pro nás, pro Italy, bylo Ferrari vždycky velkým mýtem.
00:03:50 Chci říct, že každý tady snil o Ferrari už od mládí.
00:03:55 Jen pár lidem zvenčí a ještě méně fotografům
00:03:58 se podaří dostat do automobilky Ferrari. Ostraha je zde vysoká.
00:04:05 Tým Ferrari z Formule 1, který zde také sídlí,
00:04:09 musí čelit všudypřítomným hrozbám průmyslové špionáže.
00:04:15 Ovšem jejich závodní tajemství
00:04:19 se samozřejmě využívají v silničních vozech.
00:04:26 Toto je nejrychlejší a nejvýkonnější produkční vůz,
00:04:31 jaký kdy Ferrari vyrobilo. Fiorano 599.
00:04:36 Jeho maximální rychlost je 330 kilometrů v hodině.
00:04:39 A jeho cena? Ta by přesáhla 5 milionů korun.
00:04:46 Obdivem nešetří ani prezident automobilky Ferrari
00:04:51 Luca di Montezemelo.
00:04:55 Pro mě tenhle typ vozu ztělesňuje volnost.
00:04:59 Brzdy, akcelerace, řízení, motor, hudba,
00:05:03 díky všem těmto ingrediencím je Ferrari tak jedinečné.
00:05:09 Pět let výzkumu a vývoje se promítlo
00:05:12 i do posledního modelu Ferrari. Stejně tak jako 60 let historie.
00:05:19 Legendární zakladatel automobilky Enzo Ferrari byl duší závodník.
00:05:26 Pro něj byly silniční vozy jen způsobem,
00:05:29 jak mohl financovat svůj závodní tým Formule 1.
00:05:35 První sportovní vozy značky Ferrari byly sice krásné na pohled,
00:05:39 ale také proslulé svým těžkým ovládáním.
00:05:43 Kvůli typickým závodním rysům nebyly vhodné na běžné ježdění.
00:05:48 Ale v průběhu mnoha let se Ferrari stále více přibližovalo
00:05:52 k vytvoření sportovního vozu, který by zkušenosti z Formule 1
00:05:56 dokázal přetavit v dokonalý silniční vůz.
00:06:00 A Fiorano 599 tím autem je.
00:06:05 Návrháři i technici Ferrari čelili velké výzvě.
00:06:10 Postavit vůz s duší a rychlostí speciálu z Formule 1,
00:06:15 který však bude snadné řídit i na silnicích v reálném světě.
00:06:20 Musí být krásný, aby naplňoval odkaz a heslo Ferrari
00:06:24 "ztělesnit umění v pohybu".
00:06:28 A zároveň se musí obléci do luxusu,
00:06:31 aby si zasloužil vysokou prodejní cenu.
00:06:35 Závodní vůz. Sériový vůz. Umělecké dílo. Luxusní předmět.
00:06:42 Velká výzva pro tým z automobilky Ferrari v Maranellu.
00:06:47 Je to ohromný komplex.
00:06:50 45 budov s celkovou rozlohou 50 fotbalových hřišť.
00:06:56 Tady, v osmi separátních odděleních automobilky,
00:06:59 bude vznikat model 599 od nuly.
00:07:03 Od ohně ve slévárně, po krásu v karosárně.
00:07:08 Od robotické přesnosti v motorárně a lakovně,
00:07:12 přes ruční výrobu koženého čalounění 599.
00:07:17 A následně až na montážní linku, kde se vše sestaví dohromady.
00:07:24 A jaký je první úkol? Dát 599 její typický rys: rychlost.
00:07:31 Tento typ se pyšní vidlicovým dvanáctiválcem
00:07:35 s výkonem 620 koňských sil.
00:07:43 A slévárna je to místo, kde vznikají klíčové komponenty.
00:07:49 Zde musejí slévači Ferrari odlít dvě hlavní části motoru.
00:07:54 Hlavu a blok válců.
00:07:59 Většina automobilek tyto části vyrábí masově,
00:08:04 ale ve Ferrari se zhotovují na míru.
00:08:08 Pro každý motor je připravena samostatná forma.
00:08:13 Ty se vyrábějí ze zhutněného písku a pryskyřice.
00:08:20 Ostatní automobilky používají jen pískové formy.
00:08:24 Špičkové továrny, jako je Ferrari, upravují formy ručně.
00:08:35 Dokončit takovou formu na jeden dvanáctiválcový motor
00:08:40 trvá asi 5 hodin.
00:08:45 Pak se jako složitá trojrozměrná skládanka musí dát dohromady.
00:08:50 Jde o to minimalizovat různé úlomky a praskliny.
00:08:55 V této formě se pak odlije hlava válců 599.
00:09:01 Svářecí hořák začerní pískovou formu tenkou vrstvou uhlíku.
00:09:07 Oxidace tu plní funkci maziva,
00:09:10 po němž roztavený kov plynule stéká do všech částí formy.
00:09:17 Je čas. Forma je připravená.
00:09:25 Je nutné dodržet přesný postup odlévání.
00:09:29 Jakákoliv vada by mohla snížit výkon motoru.
00:09:36 Tavení kovu je prováděno se stejnou pečlivostí
00:09:40 jako příprava formy.
00:09:43 Během samotného tavení nesmí dojít k žádné chybě.
00:09:48 Musíme získat nejvyšší kvalitu,
00:09:51 protože jen ta je schopna obstát v autě,
00:09:55 které jede rychlostí přes 300 kilometrů v hodině.
00:09:59 V teplotách přes 700 stupňů Celsia se rodí srdce motoru 599.
00:10:12 Toto bude konečný výsledek.
00:10:17 A takto to celé začíná.
00:10:22 Ve slévárně firmy Ferrari je už hlavní pec v chodu.
00:10:27 Kov, který bude hlavní částí výkonného motoru 599, se už taví.
00:10:34 Mezi kusy surového materiálu, které skončí v peci,
00:10:38 jsou i již dříve utavené komponenty,
00:10:42 které však neprošly přísnými testy kvality Ferrari.
00:10:45 Kov se rozpouští téměř okamžitě díky výkonnosti použité pece.
00:10:51 Na roztavení dvou tun kovu v peci během jednoho dne
00:10:54 je zapotřebí tolik elektřiny,
00:10:58 která by rozsvítila jeden dům na celý rok.
00:11:04 Surový roztavený kov se nalije do obrovských tyglíků
00:11:08 pro další purifikaci.
00:11:11 Při teplotě 700 stupňů Celsia vypadá jako tekuté stříbro.
00:11:15 Jedná se však o utajovanou a velmi silnou hliníkovou slitinu,
00:11:20 speciálně vyrobenou pro motory Ferrari.
00:11:30 Do tavícího tyglíku je přidán dusík a ten na sebe váže nečistoty,
00:11:35 které pak vyplouvají na povrch.
00:11:40 Čistá slitina, ze které budou vyrobeny
00:11:44 jednotlivé komponenty motoru, je přelita do menších sběrných nádrží.
00:11:50 Z této formy ze zhutněného písku se brzy zrodí hlava válců
00:11:55 jednoho z nejvýkonnějších motorů určených pro silniční vůz.
00:12:03 Kov je vypouštěn do formy.
00:12:07 Nový odlitek tu vznikne každých 10 minut.
00:12:14 Je neuvěřitelné, že pouze jedna z padesáti součástek
00:12:18 neprojde testem kvality a je poslána zpátky do šrotu.
00:12:23 Důvodem je péče, která je věnována přípravě jak forem,
00:12:27 tak i materiálu.
00:12:30 Pro nás ve slévárně je to jako zázrak,
00:12:33 protože z ničeho se postupně rodí něco,
00:12:37 co pak další lidi ve Ferrari dovedou k dokonalosti.
00:12:42 Zatímco se ve slévárně tvoří srdce dvanáctiválcového motoru Ferrari,
00:12:47 v další budově technici modelují jeho tělo.
00:12:51 Tak jako u jiných výrobců špičkových sportovních vozů,
00:12:56 je i u Ferrari karosárna částečně umělecké studio.
00:13:01 599 je nejen posledním uměleckým skvostem značky Ferrari,
00:13:05 ale také vrcholnou ukázkou aerodynamiky.
00:13:10 Tisíce hodin investovaných do designu sportovního vozu,
00:13:14 který není jen krásný, ale dokáže také vzdorovat proudění vzduchu
00:13:18 skoro stejně jako Ferrari z Formule 1.
00:13:22 Ve své podstatě je trup nového modelu
00:13:26 pravým opakem leteckého křídla. Jeho aerodynamický tvar
00:13:30 vytváří ve vysokých rychlostech negativní vztlak.
00:13:34 To znamená, že proudění vzduchu kolem karosérie tlačí vůz k zemi.
00:13:42 V maximální rychlosti přes 330 kilometrů v hodině
00:13:46 se přítlačná síla rovná až 180 kilogramům.
00:13:55 Díky takovému přítlaku je řízení mnohem bezpečnější
00:13:59 a tažná síla v zatáčkách mnohem vyšší.
00:14:04 Aerodynamický trup Ferrari však potřebuje silnou podporu.
00:14:09 Jestliže chcete s vozem Formule 1 jezdit i po silnici,
00:14:14 musíte mít šasi, které se vyrovná s vysokými rychlostmi
00:14:17 a velkým výkonem.
00:14:20 Šasi vyrobené pouze z hliníkové slitiny
00:14:24 musí být dostatečně odolné, aby zvládlo tři věci.
00:14:28 Ustát účinky vysokých rychlostí.
00:14:31 Unést 230 kilogramů těžký dvanáctiválec
00:14:34 s ohromným točivým momentem a výkonem.
00:14:38 A zajistit podvozek,
00:14:41 který poskytuje silnou podporu pro zavěšení kol.
00:14:49 Ve vysokých rychlostech vibrují kola vertikálně
00:14:53 tak rychle jako sbíječka,
00:14:57 proto Ferrari vybavilo šasi 599 vysoce tuhým zavěšením kol.
00:15:02 Díky kvalitním lepidlům a precizním rukodělným svárům
00:15:06 jsou všechny spoje na tomto podvozku
00:15:09 tak silné jako původní kov.
00:15:13 Běžné podvozky u aut jsou svářeny strojově,
00:15:16 ale u vysoce výkonných sportovních vozů, jako je 599, se svářejí ručně
00:15:21 To znamená, že šasi může mít zcela konkrétní tvar,
00:15:25 a části karosérie tak na něj lépe sednou.
00:15:29 Již svařené šasi 599 s několika připevněnými částmi karosérie
00:15:34 se nyní přesouvá na automatickou linku.
00:15:47 Je to v podstatě gigantická sešívačka.
00:15:53 Robot, který je naprogramován,
00:15:57 aby snýtoval přes 180 přesně určených míst na celém podvozku.
00:16:03 Tyto nýty zajistí, že se vůz při rychlostech
00:16:06 přes 330 kilometrů v hodině udrží pohromadě.
00:16:15 Pokaždé, kdy se tyto čelisti sevřou,
00:16:19 spojí jedním vysoce odolným nýtem až tři vrstvy pevného hliníku.
00:16:25 Ale šasi nemůže pokračovat dále po lince,
00:16:30 dokud neprojde tvrdou zkouškou.
00:16:37 Ke slovu se dostává další robot, vybavený snímačem ve tvaru jehly.
00:16:44 Ten otestuje šasi na 800 různých místech.
00:16:52 Na každém z nich se dotkne kovu.
00:16:58 Porovnává konkrétní karosérii s počítačovým modelem.
00:17:03 A hledá malé praskliny
00:17:06 nebo jakýkoliv jiný kaz na trupu celého šasi.
00:17:11 Jestliže něco najde, je celé šasi posláno zpět,
00:17:16 ale to se stane jen jednou ve sto případech.
00:17:19 Tento důraz na dokonalost má svůj důvod.
00:17:22 Sebemenší kaz na jakékoliv části vysoce výkonného sportovního vozu
00:17:27 může způsobit "dominový efekt". A ovlivnit všechny ostatní díly.
00:17:33 Ve vysokých rychlostech může tlak na šasi změnit prasklinu v puklinu
00:17:37 a vážně tak ohrozit strukturální integritu vozu.
00:17:43 Po důkladném vyšetření se robotická ruka naposledy zvedne.
00:17:48 Kovový skeleton 599 je nyní připraven na montáž
00:17:53 zbylých částí karosérie.
00:18:01 Ve slévárně mezitím dokončili odlitek motoru.
00:18:09 Po 7 minutách je už dostatečně vychladlý,
00:18:13 aby z něj odstranili formu.
00:18:16 Na tomto postupu žádnou modernu nehledejte.
00:18:20 Stlačený písek se prostě odrolí od pevného kovu.
00:18:27 Specifikace vysoce výkonného motoru 599 vyžadují,
00:18:31 aby všechny jeho části byly perfektní.
00:18:34 Účinné rentgenové paprsky skenují jednotlivé části odlitku
00:18:38 a hledají v kovu mikroskopické trhliny nebo kazy.
00:18:42 I ta nejmenší vibrace způsobená defektem na hotovém motoru
00:18:47 by se ve vysokých rychlostech mnohokrát znásobila.
00:18:51 Nejhorší možný scénář: celý motor by přestal fungovat.
00:18:56 Části, které prošly rentgenovým testem, jsou ručně dokončeny,
00:19:00 a pak je čeká další zkouška.
00:19:03 Není překvapením, že slévači v automobilce Ferrari si myslí,
00:19:07 že vytvářejí něco víc než jen motor.
00:19:11 My tu vyrobíme jeho duši
00:19:14 a pak někdo jiný přidá další orgány, aby mohl žít.
00:19:21 V karosárně se kov mění na umělecké dílo,
00:19:25 protože trup 599 se tam potká se svým šasi.
00:19:29 Když si někdo představí Ferrari, tak ho napadnou hlavně dvě věci.
00:19:33 Zaprvé motor a jeho typický vysoký výkon. A zadruhé vnější krása.
00:19:44 Stejně jako šasi, je i celá karosérie Ferrari z hliníku.
00:19:50 Nejen že jde o nejvýkonnější silniční vůz,
00:19:53 který kdy tato automobilka vyrobila,
00:19:57 díky celohliníkové konstrukci je také nejlehčí.
00:20:01 Navíc má 599 mnohem větší hnací výkon než jiná auta.
00:20:10 Technici už nasadili dveře, střechu a kufr do správných pantů
00:20:15 a utáhli je s přesností na desetinu milimetru.
00:20:19 A odtud už jde opravdu jen o umění.
00:20:23 Cílem je vytvořit tělo, které bude tak dokonalé, jak jen to jde.
00:20:30 Specialisté nyní zkoumají problémová místa,
00:20:34 promáčknutí nebo vady, bez ohledu na velikost.
00:20:38 Pro pracovníky Ferrari už to není auto, ale sochařské dílo.
00:20:46 V uzavřené místnosti z plexiskla, kam nepronikne jediné zrnko prachu,
00:20:50 probíhá poslední kontrola,
00:20:54 po které je 599 konečně propuštěna z karosárny.
00:20:58 Naším úkolem je garantovat dokonalý tvar, povrchovou úpravu
00:21:03 a následně perfektní lak tohoto vozu.
00:21:09 Toto umělecké dílo z hliníku
00:21:13 je nyní na cestě k úspěšnému dokončení.
00:21:17 Ve slévárně a karosárně už svou práci odvedli.
00:21:21 Duše 599 byla utavena ze surového kovu.
00:21:25 Její tělo stvořeno s velkou pečlivostí.
00:21:29 Ale ještě je třeba provést spoustu mechanických zázraků,
00:21:33 než se tělo a duše spojí jednou provždy.
00:21:43 V továrně Ferrari v Maranellu v severní Itálii
00:21:46 udělá polotovar 599 další krok vstříc cílové pásce.
00:21:54 Toto je lakovna Ferrari, dílo 21. století.
00:21:59 Jedna z nejmodernějších v celém automobilovém průmyslu.
00:22:04 Pracovní prostředí zde hraje klíčovou roli.
00:22:08 Většina materiálů je zde na bázi vody.
00:22:11 A téměř všechen odpad je použit a znovu recyklován.
00:22:20 Závodníci Formule 1 se nemusejí obávat rzi,
00:22:24 ovšem 599 je určena na silnice.
00:22:29 Před samotným lakem je každá karosérie
00:22:33 důkladně ošetřena proti korozi.
00:22:36 Ferrari tvrdí, že jde o nejdokonalejší
00:22:41 antikorozní úpravu na světě. Tvrzení, jež se dá stěží ověřit,
00:22:45 protože chemické procesy, které tu probíhají, jsou přísně tajné.
00:22:53 Jednotunové trupy se ponoří, smáčejí a poté vysuší.
00:23:00 Každá z těchto obřích lázní má podobné chemické složení,
00:23:05 jaké má i trup.
00:23:07 Tím na něm vytvoří velice tenkou vrstvu ochrany proti různým prvkům.
00:23:12 Tyto antikorozní koupele dále poskytnou trupu 599
00:23:16 i kladný elektrický náboj.
00:23:19 To je podstatné pro další fáze procesu lakování.
00:23:24 Na konci tunelu leží samotné srdce lakovny.
00:23:28 Prosklený, hermeticky uzavřený sál, obývaný půvabnými roboty
00:23:34 a jejich lidskými kontrolory.
00:23:39 Oddělení jsou utěsněná, to proto, aby do nich nepronikl průvan,
00:23:44 který by mohl způsobit,
00:23:47 že by vzduchem poletovaly jednotlivé částice nátěrů a barev,
00:23:51 a povrch by tak byl nerovný.
00:23:54 První je podkladový nátěr.
00:23:58 Speciální směs, která spojí vlastní barvu s karosérií.
00:24:02 Podklad je jemný prach, tak jemný, jako tělový pudr.
00:24:08 Uchytí se na trupu kvůli kladnému elektrickému náboji,
00:24:12 kterým byl předtím nabit.
00:24:16 Roboti jsou naprogramováni tak, aby podkladový nátěr vytvořil
00:24:20 na povrchu vrstvu tenkou asi jako lidský vlas.
00:24:27 Karosérie pak zamíří do obří pece,
00:24:31 kde se podkladový nátěr vpeče dovnitř, spojí se s kovem,
00:24:34 a vytvoří tak základní vrstvu pro poslední fázi procesu lakování.
00:24:40 Každá fáze výroby Ferrari je o kráse... a síle.
00:24:49 Vidlicový dvanáctiválec 599 je tou silou.
00:24:54 A vzniká zde, v motorárně značky Ferrari.
00:25:02 Bloky a hlavy válců, odlité ve slévárně,
00:25:06 jsou zde upravovány do téměř mikroskopických detailů.
00:25:15 I zbylých 800 částí motoru je pečlivě opracováno.
00:25:22 Motorárna Ferrari je architektonický triumf.
00:25:27 Přirozené světlo zaplavuje prostor skrz skleněnou střechu.
00:25:32 Je to ekologicky šetrné
00:25:35 a poskytuje dostatek světla pro zaměstnance.
00:25:38 Stromy rostoucí uvnitř jsou raritou,
00:25:42 kterou nenajdete snad v žádné jiné automobilce na světě.
00:25:46 Tyto stromy pomáhají udržovat ideální vlhkost
00:25:49 i kvalitní úroveň ovzduší pro stavbu motorů.
00:25:53 Vytvářejí i mnohem lepší pracovní prostředí.
00:25:57 Tato továrna je hodnocena jako jedno z nejlepších
00:26:00 pracovních míst v celé Itálii.
00:26:03 Zaměstnaci Ferrari se necítí být pouhými techniky na montážní lince,
00:26:08 ale řemeslníky, kteří vytvářejí výrobky vlastníma rukama.
00:26:12 Mojí vášní je stavět Ferrari. A pokaždé, když vidím Ferrari,
00:26:16 jsem moc pyšný, protože vím, že v jeho motoru je kus mého srdce.
00:26:28 Každý úkon při vzniku dalšího Ferrari musí být zaznamenán
00:26:33 do výrobního průkazu.
00:26:37 Já a všichni lidi tady neseme svou odpovědnost za to,
00:26:42 co vyrobíme. Jsme podepsáni pod vším, co jsme udělali,
00:26:47 takže všechno se dá zpětně lehce dohledat.
00:26:55 Všude v motorárně jsou vidět zaměstnanci Ferrari,
00:26:58 jak do nejmenších detailů obrábějí díly dvanáctiválcového motoru.
00:27:05 Italové mají pověst
00:27:08 jedněch z nejlepších kovoobráběčů na celém světě.
00:27:14 Tato malá součástka je jedním z 800 dílů, které má motor 599.
00:27:21 A její výroba zabere skoro celou hodinu.
00:27:28 Ale i když je důraz kladen na rukodělnou výrobu,
00:27:32 najdeme zde přesto dva speciální roboty.
00:27:38 Tomu prvnímu z nich tu říkají Romeo a Julie.
00:27:44 Tyto dvě ruce jsou Romeo a nasazují Julii prsten.
00:27:52 Ovšem není to běžný prsten.
00:27:56 Tento prsten je sedlo ventilu v hlavě motoru.
00:28:00 Slouží jako těsnění pro ventil, který se pohybuje a umožňuje
00:28:04 nasávání vzduchu do komory, v níž se mísí s palivem a exploduje.
00:28:10 A protože se ventil pohybuje nahoru a dolů tisíckrát za vteřinu,
00:28:14 musí být jeho sedlo perfektně upevněno.
00:28:18 Kdyby se uvolnilo, mohlo by způsobit jeho zničení.
00:28:27 Romeo namočí každé sedlo ventilu do lázně s kapalným dusíkem,
00:28:31 ve které se zmrazí na mínus 180 stupňů Celsia a o něco se zmenší.
00:28:36 Julie drží hlavu motoru,
00:28:39 zatímco Romeo umisťuje sedlo ventilu na místo.
00:28:44 Nejdříve si to ale vyzkouší,
00:28:47 to kvůli správné pozici obou komponentů.
00:28:51 Laserové senzory stanoví přesné nastavení
00:28:54 a pak Romeo posadí sedlo ventilu na správné místo.
00:29:04 Během několika vteřin se zmrzlé sedlo zahřeje a roztáhne.
00:29:08 Tím dojde k pevnému utažení.
00:29:17 Druhý z robotů v motorárně má za úkol vyladit další důležitý díl:
00:29:22 klikovou hřídel.
00:29:31 Síla, generovaná motorem 599,
00:29:34 je přenášena přes klikovou hřídel...
00:29:39 převodovku, hnací hřídel
00:29:46 a kola... až na samotnou silnici.
00:29:54 Při maximální rychlosti se kliková hřídel v 599
00:29:58 otočí víc než stokrát za vteřinu.
00:30:01 Pokud by selhala, písty, k ní připojené,
00:30:04 by mohly prorazit blok válců a zničit celý motor.
00:30:15 Kliková hřídel je srdcem celého motoru, a proto každý,
00:30:20 i ten nejmenší zásah, musí být maximálně precizní a dokonalý.
00:30:28 Jakákoliv vada by mohla při maximálních otáčkách
00:30:32 8000 za minutu způsobit pro motor ničivé vibrace.
00:30:42 Robot klikovou hřídel provrtá, ofrézuje a zbrousí.
00:30:48 Aby byla perfektně vyvážená.
00:30:58 Výkon motoru se dá také zvýšit odstraněním nadměrného kovu.
00:31:03 Čím méně kliková hřídel váží, tím je snazší ji roztočit,
00:31:07 a čím rychleji se točí, tím větší výkon motor generuje.
00:31:14 V prostorách motorárny se vyrábí, upravuje
00:31:17 a kontroluje 800 různých dílů.
00:31:24 Od svého zrodu z roztaveného kovu ve slévárně
00:31:28 bude motor 599 již brzy složen do konečné podoby.
00:31:33 Zatímco v motorárně získá svou sílu,
00:31:36 lakovna dodá Ferrari jeho krásu, díky níž je slavný.
00:31:44 Nyní se obléká do posledních vrstev barvy.
00:31:51 Na rozdíl od základu se tato barva aplikuje nástřikem.
00:31:55 Robotické ruce po vozu rozprašují nepatrné kapičky.
00:31:59 Jejich pohyby byly precizně naprogramovány
00:32:02 na počítačovém modelu. Roboti aplikují přesné množství barvy,
00:32:05 aby dosáhli rovnoměrného povrchu.
00:32:12 Když se podíváte na linie toho auta, tak na nich poznáte,
00:32:17 že jsme se snažili odvést perfektní práci.
00:32:23 Na barvu se nanese ultra odolný bezbarvý keramický lak.
00:32:30 Bezbarvý nástřik, který používáme, je jemný a kvalitní.
00:32:36 Je to keramický lak, velmi odolný, velmi lesklý a taky dlouho vydrží.
00:32:44 Tento nátěr chrání vůz především před poškrábáním.
00:32:48 Což jistě oceníte,
00:32:51 když jste schopni utratit za auto několik milionů.
00:32:58 I když do standardu patří 12 barev,
00:33:01 může si majitel 599 zvolit, jakou barvu chce.
00:33:08 Povrch se leští tak dlouho, až vypadá jako čiré sklo.
00:33:15 Než však každé Ferrari opustí lakovnu,
00:33:18 musí projít přísnou výstupní kontrolou.
00:33:25 Sebemenší povrchový kaz na laku je znovu vyleštěn a prověřen.
00:33:31 Hloubka barvy je měřena ultrazvukovou frekvencí
00:33:34 na tisícinu milimetru, aby bylo dosaženo rovnoměrnosti
00:33:38 jak povrchu, tak i barvy.
00:33:46 A když nejde vada rozleštit,
00:33:49 je celá karosérie poslána zpět na lakovací linku.
00:33:54 Roboti se starají o barvu, ale motor budou skládat lidé.
00:34:04 Každý motor postaví jeden člověk vlastníma rukama.
00:34:11 Složit dohromady stovky přesně vyrobených dílů
00:34:14 je práce jen pro nejzručnější zaměstnance Ferrari.
00:34:23 Mechanik vkládá do válců písty,
00:34:26 které budou měnit explozivní energii na hnací sílu.
00:34:40 Pak vloží do bloku nejdůležitější díl celého motoru: klikovou hřídel.
00:35:01 Zbytek motoru mu pak roste pod rukama několik hodin.
00:35:17 Motor je hotov až těsně před koncem pracovní doby.
00:35:23 Na počátku byl oheň a surový kov, a toto je výsledek.
00:35:33 Technici v lakovně i motorárně Ferrari dokončili svou práci.
00:35:38 A nyní se spojí dohromady krása s výbušnou silou
00:35:43 a 599 se přiblíží svému cíli.
00:35:51 Továrna Ferrari v Maranellu již dala svému novému modelu
00:35:55 výkonné srdce a krásné tělo. Dva úkoly splněny.
00:36:01 Ale jeho síla musí být využita a jeho tělo se udržet na nohou,
00:36:05 jestliže se má tento dědic speciálu z Formule 1
00:36:09 uplatnit i na silnici.
00:36:13 A to je úkol pro závěrečnou montážní linku.
00:36:21 Na běžné montážní lince se vůz nemá nikdy zastavit.
00:36:26 Zde se ovšem zastaví celkem dvaatřicetkrát.
00:36:35 Na své cestě linkou se konečně potkají ty největší,
00:36:39 nejtěžší a nejdůležitější části s trupem 599,
00:36:43 aby odsud mohla vystřelit rychlostí přes 300 kilometrů v hodině.
00:36:52 Jen dvanáctiválcový motor je odpovědný za jednu pětinu
00:36:57 celkové hmotnosti vozu.
00:37:00 Motor se musí přišroubovat k šasi a napojit na kabeláž.
00:37:07 Divoká italská hrdost žene mechaniky vpřed.
00:37:16 Samozřejmě že jsme všichni hrdí na svou práci,
00:37:20 protože ze sebe musíme vydat to nejlepší,
00:37:24 aby byl každý další vůz stejný jako ten předešlý.
00:37:33 Motor už je usazen, ale to je jenom polovina práce.
00:37:38 Zbývá ještě převodové ústrojí, jež se skládá ze samotné převodovky
00:37:43 a masivní hnací hřídele, které jsou již spojeny.
00:37:50 Motor generuje výkon 620 koňských sil.
00:37:55 Všechen tento výkon je přenášen hnací hřídelí
00:37:58 přes převodovku na nápravy a kola automobilu.
00:38:06 Hnací hřídel je jedinou součástí modelu,
00:38:10 která byla vyrobena z oceli.
00:38:13 A musí být, aby vydržela obrovský nápor síly z motoru.
00:38:24 Tato síla je v novém Ferrari řízena
00:38:27 čistokrevnou závodní převodovkou.
00:38:34 Změna převodů v 599 je prakticky okamžitá.
00:38:38 V mžiku jedné desetiny vteřiny je veškerý výkon motoru
00:38:42 změněn na vyšší nebo nižší převod.
00:38:46 To je desetkrát rychleji,
00:38:49 než funguje převodovka v běžném rodinném voze.
00:38:54 Jen o pouhý zlomek rychleji to dokáže závodní vůz Formule 1.
00:39:02 Toto mimořádné převodové ústrojí umožňuje Ferrari
00:39:06 akcelerovat na všechny převodové stupně
00:39:09 a dvousetkilometrové rychlosti v hodině dosáhnout za 11 vteřin.
00:39:14 Ovšem pouze v případě, že technici odvedou dobrou práci.
00:39:23 Na montážní lince dokončují instalaci motoru
00:39:27 a převodového ústrojí.
00:39:37 Jenže rychlost je pro sportovní vůz málo,
00:39:40 musí se také udržet na silnici.
00:39:44 Odpružení kol u vysoce výkonných vozů, jako je Fiorano 599,
00:39:48 je mnohem důležitější, než je tomu u běžného vozu.
00:39:54 K odpružení kol tady slouží revoluční tlumiče,
00:39:58 vyvinuté ve Spojených státech.
00:40:01 Zatímco ty konvenční jsou naplněny olejem,
00:40:05 tlumiče použité na tomto modelu
00:40:08 v sobě skrývají magneticky nabitou kapalinu.
00:40:12 Je to jako u dvou opačných magnetů.
00:40:16 Reagují na každou nerovnost terénu mnohem dříve
00:40:19 a mnohem přesněji než olejové tlumiče.
00:40:26 Montáž těchto tlumičů je zásadní a důležitý krok
00:40:30 ve finální sestavě vozu.
00:40:36 Mechanici Ferrari dokáží nainstalovat tento klíčový díl
00:40:39 do jedné hodiny.
00:40:42 Továrna v Maranellu již stihla vybavit své dílo rychlostí,
00:40:46 krásou a pohodlným řízením.
00:40:51 Ale stále ještě chybí jedna důležitá věc: luxus.
00:40:58 To je úkol pro oddělení výroby interiéru,
00:41:01 kde 599 získá své luxusní kožené vybavení.
00:41:06 Každý kus je individuálně řemeslně zpracován.
00:41:17 Vyškolený tým šiček tak pokračuje v dlouholeté italské tradici
00:41:22 výroby kožených doplňků.
00:41:26 Šiju tady 7 let, ale stále toho neumím dost,
00:41:30 pořád se mám co učit. Je důležité být velmi pečlivý.
00:41:39 Speciálně vybraná hovězí useň se tu používá na čalounění,
00:41:43 palubní desku i lemování Ferrari.
00:41:50 Takto se vytváří interiér v 21. století.
00:41:54 Počítač řídí celý systém střihů,
00:41:57 aby se předešlo i těm nejmenším vadám na kůži.
00:42:02 Zákazníci Ferrari si za dokonalost platí, a ne málo.
00:42:07 Laserový paprsek řízený počítačem přesně nastříhá jednotlivé kusy.
00:42:15 Ale kromě této práce je vše v rukou lidí.
00:42:19 Jehla a niť vytvářejí jedinečné interiéry
00:42:22 ve všech odstínech barevné škály.
00:42:26 Máte-li dost peněz, Ferrari vám vyrobí do vašeho vozu 599,
00:42:30 jakou barvu chcete. Stejné je to i s prošíváním.
00:42:34 Našim klientům nabízíme 12 různých barev
00:42:38 pro interiéry v jejich autech.
00:42:42 Ale na požádání jim dodáme jakýkoliv odstín.
00:42:46 Tato kůže je stejná,
00:42:49 jaká se používá při výrobě luxusního evropského nábytku.
00:42:53 Ferrari vám ze stejného materiálu vyrobí i shodná zavazadla.
00:42:58 Vše se zde šije, natahuje a aplikuje s maximální pečlivostí.
00:43:04 Od tohoto madla až k palubní desce.
00:43:09 Nastříkat, sešít a zkompletovat jeden kožený interiér Ferrari
00:43:14 trvá v průměru 30 hodin.
00:43:17 Je to hrdost, protože když vidím venku na ulici Ferrari,
00:43:21 tak se vždy zastavím a řeknu si:
00:43:24 "Možná jsem v něm šila část interiéru."
00:43:28 Pokaždé, když jeden dokončíme, tak jsme ohromně spokojení,
00:43:33 protože jde o manuální práci, kdy z ničeho vznikne něco.
00:43:37 A vidět, že to něco je jedno z nejprestižnějších aut na světě,
00:43:42 to nám dává velký pocit spokojenosti.
00:43:50 Na závěrečné montážní lince se mezitím dál pokračuje
00:43:54 v sestavování ohromné skládačky jménem Ferrari.
00:44:01 Počítačem řízené ovládací prvky uvnitř 599 jsou téměř totožné
00:44:06 s těmi v kokpitu závodního vozu Formule 1.
00:44:13 Palubní počítač vozu monitoruje všechny elektronické systémy.
00:44:17 Všechno, od vyhřívání sedadel
00:44:20 až po velmi důležitý systém kontroly trakce.
00:44:25 Ten vyhodnocuje data přicházející ze senzorů na kolech 599,
00:44:29 která ovlivňují ovládání vozu tak,
00:44:32 aby měl nad ním řidič kontrolu v jakékoliv situaci.
00:44:38 Na mokru systém sníží rychlost převodu stupňů,
00:44:42 aby zabránil smykům.
00:44:47 Kola 599 jsou vyrobena z hliníkové slitiny.
00:44:51 Jsou neuvěřitelně lehká a neuvěřitelně silná.
00:44:55 Díky svým závodním kořenům mají pneumatiky dvakrát větší stopu
00:44:59 než běžné pneumatiky.
00:45:02 Větší plocha na silnici znamená větší přilnavost
00:45:06 při akceleraci a v zatáčkách.
00:45:10 Čelní sklo je vytvarováno tak,
00:45:13 aby přesně odpovídalo aerodynamickému profilu vozu.
00:45:21 Každá část musí projít finální kontrolou.
00:45:26 A teprve potom je 599 udělena její vlastní medaile:
00:45:32 Znak vzpínajícího se koně.
00:45:40 Ale přes veškerou péči a hrdost, které se vůz těšil během výroby,
00:45:45 musí hotové Fiorano 599 dokázat,
00:45:48 že je připraveno vyrazit na silnici.
00:45:51 Což u Ferrari znamená,
00:45:54 že je v podstatě připraveno se vydat na závodní okruh.
00:45:58 A zde podstoupí hotový model svou závěrečnou zkoušku.
00:46:03 Na továrním závodním okruhu Ferrari.
00:46:08 Zaměstnanci Ferrari již svou práci skončili.
00:46:12 Ze surového kovu postavili zbrusu nový automobil,
00:46:16 jenž získal podobu sportovního vozu.
00:46:19 Ale každý z nich musí složit finální test.
00:46:23 Toto je závodní dráha Ferrari v Maranellu.
00:46:27 A tady padne konečné rozhodnutí.
00:46:33 Na této dráze testuje Ferrari své vozy pro legendární tým Formule 1.
00:46:41 A zde se podrobí testům i 599, aby se zjistilo,
00:46:46 zda splňuje vysoké nároky svého tvůrce.
00:46:51 Společnost má 15 velmi zkušených testovacích jezdců.
00:46:55 Každý z nich nyní použije všechny své schopnosti, aby určil,
00:46:59 jestli tento vůz odpovídá výkonnostním požadavkům nebo ne.
00:47:07 Vysoko na seznamu důležitých bodů je systém kontroly trakce.
00:47:13 Maličké senzory upevněné za koly
00:47:16 posílají data do palubního počítače.
00:47:20 A bleskově upravují nastavení ovládání vozu.
00:47:27 Na závodním okruhu testovací jezdec nejprve zkouší jízdu
00:47:31 s vypnutou kontrolou trakce.
00:47:40 Potom provede ten samý manévr se zapnutým systémem.
00:47:50 Pro běžného řidiče by toto vylepšené chování vozu
00:47:53 mohlo hrát významnou roli v tom,
00:47:57 zda udrží nebo ztratí kontrolu nad řízením.
00:48:01 Ale i když se 599 pyšní závodním rodokmenem, není určena na dráhu.
00:48:07 A proto musí podstoupit ještě druhou část zkoušky,
00:48:10 a to v kopcích nad automobilkou Ferrari.
00:48:17 Zkoušky odpružení a ovládání se odehrávají v reálném prostředí.
00:48:23 Stejně jako testování převodovky,
00:48:27 jež umožňuje řazení za desetinu vteřiny.
00:48:31 Každá změna převodového stupně se téměř okamžitě projeví
00:48:35 i na přenosu síly na kola.
00:48:38 Kdyby se převod jen o zlomek vteřiny zpozdil,
00:48:42 mohla by se zadní kola zablokovat a vůz by se dostal do smyku.
00:48:45 To by na běžné silnici mohlo být smrtelné.
00:48:50 Testovací jezdci tlačí 599 až na samou hranici.
00:48:54 Neustále kontrolují palubní desku.
00:48:58 Porovnávají předpokládané parametry vozu
00:49:02 s jeho aktuálním výkonem.
00:49:06 Jeho dvanáctiválcové srdce pumpuje jako nikdy předtím.
00:49:12 A aerodynamické tělo prořezává italský vzduch.
00:49:17 Toto nové Ferrari složilo všechny požadované zkoušky.
00:49:21 A je na cestě ke svému majiteli, který na něj čeká už dva roky.
00:49:29 Vytvořit dílo spojující krásu a sílu trvá téměř dva měsíce.
00:49:38 Každé oddělení a každý pracovník byl součástí týmu,
00:49:42 který přivedl Fiorano 599 na svět.
00:49:49 Den po dni, část po části, jeden krok za druhým.
00:49:55 Tak se zrodila nová ikona.
00:50:02 Skryté titulky: Václav Píbl Česká televize 2014
Světoznámý architekt pro ně vytvořil speciální vzdušný tunel, mají vlastní testovací závodní okruh a v jejich montážní hale to vypadá jako ve výtvarném ateliéru nebo botanické zahradě. Takové jsou výrobní prostory proslulé značky Ferrari v italském Maranellu. A právě zde jsou stavěny nejen stroje určené pro závodní klání, ale vznikl tady i nový vlajkový vůz Fiorano 599, jenž hravě dosáhne rychlosti 330 kilometrů v hodině a je tak nejvýkonnějším a nejrychlejším sériově vyráběným modelem značky Ferrari.