Slavný Jumbo Jet byl po 40 let nezaměnitelným králem oblohy. Společnost Boeing nyní přichází se zbrusu novým modelem, který bude schopen konkurovat stále oblíbenějšímu Airbusu A 320 a A 380. Americký dokument z cyklu Továrny dneška
00:00:03 (muž) Nejnovější Boeing 747. Verze 8.
00:00:12 Právě se po dráze rozjíždí ke vzletu.
00:00:16 Najednou pilot dupne na brzdy.
00:00:23 Kotouče se při brzdění rozpálily do červena.
00:00:28 Přijíždějí hasiči, ale zbytečně.
00:00:32 Nešlo o pokus způsobit havárii, ale o jednu z mnoha zkoušek,
00:00:36 které musí nejnovější verze 747 podstoupit.
00:00:41 Pokud by se objevily plameny, neprošla by.
00:00:45 Jumbo Jet byl 40 let nezpochybnitelným králem oblohy.
00:00:52 Nyní ho o korunu připravil ještě větší Airbus A 380.
00:00:58 Ale zástupci Boeingu ji chtějí zpět.
00:01:02 Rozhodli se svou ikonu letectví kompletně přestavět.
00:01:06 Toto je jedna z největších budov na světě,
00:01:08 továrna společnosti Boeing.
00:01:14 Česká televize uvádí americký dokumentární cyklus
00:01:18 Továrny dneška. Boeing 747 verze 8
00:01:24 Po nekonečných pěti minutách začali hasiči chladit
00:01:28 rozpálené brzdy podvozků Boeingu 747. I verze 8 prokázala,
00:01:32 že dokáže bezpečně přerušit vzlet, a umožní tak cestujícím uniknout.
00:01:40 U Boeingu doufají, že to bude jediné vynucené přerušení vzletu.
00:01:47 Boeing 747 verze 8
00:01:50 je technologicky nejmodernějším modelem
00:01:53 vlajkové lodi společnosti.
00:01:56 Bude to nejdelší letadlo na světě a navíc nejúspornější ve své třídě.
00:02:03 Tento krasavec, stejně jako všechna Jumba,
00:02:07 vznikl v Everettu ve státě Washington,
00:02:10 kousek severně od Seattlu.
00:02:14 Výrobní závod společnosti Boeing je nejrozsáhlejší na světě.
00:02:18 Malba na vratech je zapsána jako největší
00:02:21 v Guinnessově knize rekordů.
00:02:27 Jak je velký?
00:02:30 Dovnitř by se vešel celý Disneyland
00:02:32 a ještě by zbylo místo na parkoviště.
00:02:45 Toto je víc než jen továrna. Je to malé město!
00:02:50 S vlastní požární jednotkou
00:02:53 a sedmi nejrušnějšími bufety ve Spojených státech,
00:02:56 přímo na území závodu.
00:03:02 Pohyb zaměstnancům usnadňuje celá flotila
00:03:05 průmyslových kol a trojkolek. Většině lidí trvá celé měsíce,
00:03:09 než si zapamatují, kde který provoz v závodě leží.
00:03:15 Rozloha je ohromující.
00:03:18 Bylo to dost náročné.
00:03:21 Nevěděl jsem, kde budu pracovat, ani jak se tam dostanu.
00:03:25 Pracuji tu 23 let, a stejně tu občas zabloudím.
00:03:43 Obří budova je tak velká, že se říká,
00:03:46 že u stropu na úrovni 11. podlaží se dělají mraky.
00:03:51 Všude kolem je změť částí letadel všech možných tvarů a velikostí.
00:03:59 Ale existuje způsob, jak udržet pořádek.
00:04:04 Každý typ letounu, který společnost vyrábí,
00:04:07 má svůj vyhrazený prostor.
00:04:10 Tato plocha je vyčleněna pro firemní chloubu, Boeing 747.
00:04:21 První letoun, který tu byl postaven, byl původní Jumbo Jet.
00:04:27 A rychle si vybudoval pověst nezpochybnitelného krále oblohy.
00:04:35 Jeho nadvláda zůstala neochvějná bezmála 40 let.
00:04:40 Až do roku 2007, kdy ho velikostí i kapacitou překonal Airbus A 380.
00:04:48 Letoun se dvěma palubami uveze 550 cestujících.
00:04:55 Byl odpovědí na rychlý nárůst objemu letecké přepravy
00:04:59 v posledním desetiletí.
00:05:02 Letecká doprava se prudce rozvíjí. Lidé létají stále častěji,
00:05:07 letadla jsou plná, takže roste poptávka po nových strojích.
00:05:16 A ne po ledajakých strojích.
00:05:19 Dopravci potřebují co nejekonomičtější letadla.
00:05:24 A 380 tento požadavek splňuje.
00:05:28 V takové konkurenci přestává staré Jumbo stačit.
00:05:36 Při rostoucích cenách paliva a přísnějších předpisech
00:05:41 na ochranu životního prostředí je příliš drahé a málo ekologické.
00:05:50 Ale Boeing nechce své milované dítko jen tak odvrhnout.
00:05:54 Místo vyvíjení zcela nového typu,
00:05:57 což by zabralo léta práce a stálo miliardy dolarů,
00:06:01 se rozhodli původní konstrukci od základu zmodernizovat
00:06:05 a postavit lepší a ekologičtější Jumbo.
00:06:10 Verze 8 bude rychlejší.
00:06:14 Bez tankování dokáže obletět třetinu zeměkoule
00:06:18 a bude spalovat palivo účinněji než předcházející verze.
00:06:25 Myslíme si, že 747 má ideální velikost,
00:06:30 a to přesto, že Airbus nabízí větší A 380.
00:06:35 Náš nový typ bude mít menší spotřebu paliva
00:06:38 na jednoho cestujícího,
00:06:40 což je pro provozovatele důležitý ukazatel při rozhodování,
00:06:45 jak velký letoun si budou pořizovat.
00:06:48 Ale A 380 už létá, takže Boeing má co dohánět.
00:06:53 Ještě štěstí, že ve vedlejším hangáru
00:06:56 jsou k dispozici nejmodernější technologie.
00:06:59 Vyrábí se tu převratný Boeing 787 Dreamliner
00:07:03 s potahem z uhlíkových kompozitů.
00:07:09 Propůjčí nové konstrukci křídla a úspornější motory.
00:07:17 Letou ponese označení Boeing 747 verze 8 Jumbo Jet.
00:07:26 Využije nejnovější technologie a zkušenosti
00:07:30 z vlastního čtyřicetiletého provozu.
00:07:39 Příběh Boeingu 747 začal v polovině 60. let.
00:07:43 Zavedení proudových letadel
00:07:46 způsobilo prudký nárůst objemu letecké přepravy.
00:07:50 Narůstaly i požadavky na mezikontinentální přepravu.
00:07:55 V čele stála společnost Pan Am.
00:08:00 V roce 1965 Pan Am sháněla větší letadla s větším doletem.
00:08:07 Její prezident Juan Trippe se setkal s prezidentem společnosti
00:08:11 Boeing Williamem Allenem. Požádal ho, aby postavil letadlo
00:08:15 s doletem 5000 kilometrů, schopné přepravit 350 cestujících.
00:08:20 Tedy dvakrát víc, než bylo tehdy běžné.
00:08:24 To byla výzva pro šéfkonstruktéra Joea Suttera,
00:08:27 později známého jako "otec Jumbo Jetu".
00:08:32 Měli jsme vyvinout letoun pro 350 cestujících, místo pro 100.
00:08:37 Jenže jak to udělat?
00:08:40 Jako první nás napadlo položit dva trupy na sebe.
00:08:44 40 let před A 380 Joe Sutter zvažoval použití dvou palub.
00:08:50 Když se na to naši inženýři podívali podrobněji,
00:08:53 narazili na řadu problémů. Sepsali mi jich asi tucet.
00:08:57 Proto jsme se vydali cestou širšího trupu
00:09:01 s dvěma uličkami mezi sedadly.
00:09:04 Traduje se, že prezident společnosti Pan Am řekl:
00:09:07 "Jestli to dokážete postavit, tak já to koupím."
00:09:10 Podepsal kontrakt na 25 Jumbo Jetů
00:09:13 za 3 miliardy 700 tisíc dolarů při dnešním kurzu.
00:09:18 Boeing výzvu přijal. Mělo to drobný háček,
00:09:22 neměl dostatečně velký výrobní závod.
00:09:25 Proto společnost v roce 1966 zahájila výstavbu
00:09:29 největšího výrobního závodu na světě.
00:09:38 Dělníci začali stavět první prototyp,
00:09:41 sotva byla budova vztyčená.
00:09:44 Říkali jim Incredibles, Úžasňákovi.
00:09:49 Jejich symbolem byla postavička lesníka Paula Bunyana,
00:09:53 který chodil se sekerou a kácel stromy.
00:09:58 Na rovinu, naši inženýři nebyli tak hrrr. Měli svoje úkoly,
00:10:03 věděli, co mají dělat, a prostě to udělali.
00:10:10 Nicméně úžasní byli, prototyp Boeingu 747 byl hotový
00:10:15 pouhých 28 měsíců po prvním náčrtu.
00:10:20 Slavnostní roll out se uskutečnil
00:10:23 v mateřském závodě Boeingu 30. září 1968.
00:10:28 Jen křtění šampaňským nešlo podle plánu.
00:10:31 Teď odpočítávání. Nepřerušujte mě! Budu odpočítávat, 1, 2, 3!
00:10:38 Teď!
00:10:41 Dobře. Počkejte, počkejte!
00:10:49 Dobrá, tak znovu.
00:10:53 Raz, 2, 3...
00:11:04 Narazili jsme na nějaké ty problémy,
00:11:07 ale když jsme poprvé vzlétli,
00:11:09 myslím, že na ně všichni okamžitě zapomněli.
00:11:13 Lidé se mě často ptali,
00:11:15 jestli jsme se nebáli o vlastní bezpečnost.
00:11:19 Ale ne, nebyl na to čas. Měli jsme plné ruce práce,
00:11:22 museli jsme myslet na spoustu věcí a hrozně jsme se těšili.
00:11:29 Když jsme vystoupili, obklopil nás dav.
00:11:32 Byly to skvělé okamžiky a skvělé letadlo.
00:11:37 Ale typ 747 byl považován jen za přechodné řešení.
00:11:42 V polovině 60. let svět toužil po supersonických letadlech.
00:11:46 Cestující chtěli létat rychleji než zvuk.
00:11:52 Společnost Boeing odhadovala, že prodá nejvýš 50 kusů.
00:11:57 Všichni věřili, že budoucnost bude patřit nadzvukovým letadlům
00:12:00 s měnitelnou geometrií křídel,
00:12:04 která měla konkurovat evropskému Concordu.
00:12:08 Ale sen o nadzvukových letadlech ztroskotal na ekonomice dopravy.
00:12:13 Spotřeba paliva byla obrovská.
00:12:16 Projekt Boeingu skončil u plnorozměrné makety.
00:12:20 Místo toho se Jumbo Jet s úspornými motory
00:12:23 stal z outsidera králem oblohy.
00:12:28 Od roku 1968 vyrobila společnost Boeing přes 1400 Jumbo Jetů.
00:12:35 Společně nalétaly ekvivalent sto tisíc letů na Měsíc a zpět.
00:12:45 Všechny byly vyrobené zde v montážním závodě společnosti.
00:12:52 Během 45 let se tu mnoho nezměnilo. Jumba se stále vyrábějí ručně.
00:12:58 Neuvidíte tu žádné roboty.
00:13:09 Při výrobě je nutné udržovat rovnoměrné tempo.
00:13:14 Občas musíme někde trochu přidat.
00:13:18 Od toho máme mechaniky schopné pomoci ostatním
00:13:21 a potom se vrátit zpět ke své práci
00:13:25 a pokračovat v montáži normálním tempem.
00:13:29 V tomto závodě se nic nevyrábí.
00:13:32 V Everett je jen obří montážní závod.
00:13:37 Přivážejí se sem jednotlivé díly ze všech koutů světa.
00:13:42 Sedačky z Německa, části křídel z Číny, klapky z Austrálie.
00:13:50 Nová verze 8 se skládá z více než šesti milionů součástek.
00:13:55 Je bezpodmínečně nutné, aby tu všechny byly přesně včas.
00:14:01 Dodávky just in time jsou osvědčeným způsobem,
00:14:05 jak ušetřit náklady tím, že se součástky nekupují příliš brzy
00:14:09 a nemusejí se dlouho skladovat.
00:14:12 Je s tím spojeno jedno riziko. Nemusí to vždy klapnout.
00:14:16 Ano, občas nám některé součástky dojdou.
00:14:20 Klíčem k úspěchu je zajistit, aby výroba mohla pokračovat.
00:14:25 Součástky, které by mohly způsobit zastavení montáže,
00:14:29 prostě dojít nesmí.
00:14:33 Jedněmi z největších komponentů jsou motory,
00:14:36 kus za 20 milionů dolarů.
00:14:40 Motory patří mezi nejdražší části.
00:14:45 Právě zde se dá ušetřit nejvíc nákladů.
00:14:49 Proto na naše letadla montujeme motory
00:14:53 jen den nebo dva před dokončením.
00:14:55 Musejí dorazit přesně včas.
00:15:00 Motor nikdo nenamontuje jinam,
00:15:03 ale letadlo se skládá z dalších 6 milionů součástek.
00:15:06 A všechny nemají rozměry sedmitunového motoru.
00:15:12 Zdravím. Máte se? Dobře.
00:15:15 Potřebuji ponornou měrku a vrtací nástavec.
00:15:21 Díky elektronickému sledování všech součástek
00:15:25 je neustále přehled, kde se která nachází.
00:15:29 Tady to je. Ještě něco? To je ono. Děkuji.
00:15:32 Prosím. Mějte se.
00:15:35 Montáž začíná tím nejdůležitějším, křídlem.
00:15:45 Prostor pro montáž křídel zabírá čtvrtinu hangáru
00:15:49 pro stavbu Jumbo Jetů.
00:15:53 Křídla pro 747 jsou největší, jaká společnost Boeing kdy vyráběla.
00:16:01 Na každé by se vešly čtyři rodinné domy.
00:16:09 Hlavně díky konstrukci křídla
00:16:11 je nová verze Jumba úspornější a ekologičtější.
00:16:16 Boeing 747 celých 40 let používal křídla s technologií z 60. let.
00:16:24 Dnešní křídla, vyvinutá například pro typ 787, mají jiný profil
00:16:29 s větším vztlakem a menším odporem, což snižuje spotřebu paliva.
00:16:38 Na začátku montáže je křídlo kvůli snazšímu přístupu
00:16:42 postavené na hranu.
00:16:45 Kostru křídla tvoří 3 podélné nosníky a 55 žeber.
00:16:54 Dohromady drží tvar a zajišťují potřebnou tuhost.
00:17:00 Křídla za letu nesou celou hmotnost letadla
00:17:03 a přenášejí namáhání od turbulencí.
00:17:06 Navíc je v každém křídle 58 tun paliva.
00:17:13 Hliníkový potah je ke kostře upevněn tisíci šroubů.
00:17:18 Všechny jsou důležité.
00:17:22 Jakákoli chyba by mohla stát lidské životy.
00:17:27 Každý spoj se kontroluje dvakrát.
00:17:30 Upevnil jsem panel k nosníku
00:17:33 a všechny matice utáhl momentovým klíčem.
00:17:36 Potom to vždy projdeme ještě jednou, abychom měli jistotu,
00:17:40 že jsou všechny dotažené na správný moment.
00:17:44 Křídlo postupně získává svůj typický tvar a profil,
00:17:49 díky kterému udrží ve vzduchu 440tunový Jumbo Jet.
00:17:57 Při pohybu křídla vzduchem vzniká na horní straně oblast podtlaku
00:18:01 a na spodní straně oblast přetlaku. Dohromady tvoří vztlak.
00:18:06 Za letu proudí vzduch kolem křídla.
00:18:09 Přetlak i podtlak, nebo chcete-li jejich výslednice,
00:18:13 působí stejným směrem, vzhůru.
00:18:17 Má to však jeden háček.
00:18:20 Na konci křídla dochází k přefukování vzduchu
00:18:24 z oblasti přetlaku na spodní straně
00:18:27 do oblasti podtlaku na straně horní.
00:18:29 Výslednému víru se říká vortex nebo vous.
00:18:32 Přefukováním dochází ke snížení rozdílů tlaků
00:18:36 a poklesu výsledného vztlaku.
00:18:40 Zlepšení napomáhají winglety na konci křídla.
00:18:46 Tyto nástavce konců křídel upravují generování vírů
00:18:50 a snižují indukovaný odpor.
00:18:54 Nové křídlo však nebylo bez problémů.
00:18:59 Během zkušebních letů se objevovalo třepetání, flutter,
00:19:03 přibližně v rozsahu 5 centimetrů.
00:19:09 Během zkušebních letů jsme se dostávali
00:19:12 až do mezních režimů letové obálky.
00:19:15 Do mezní výšky, k nepřekročitelné rychlosti.
00:19:18 Při kombinaci vysoké rychlosti, určitého zatížení
00:19:21 a množství paliva docházelo k třepetání konců křídla
00:19:24 a vibracím motorů.
00:19:27 V extrémním případě může flutter způsobit ulomení konce křídla
00:19:31 kvůli únavovým lomům. Proto je nepřípustný a musí být odstraněn.
00:19:36 Jinak by mohl být program vývoje tohoto typu ohrožen,
00:19:39 a nebylo by to poprvé.
00:19:49 V 60. letech měl původní Jumbo Jet jiné problémy s křídlem.
00:19:54 Zkoušky v aerodynamickém tunelu ukázaly nerovnoměrné rozložení
00:19:58 vztlaku na křídle. Hrozilo, že ho bude nutné předělat.
00:20:02 Situaci zachránil Joe Sutter.
00:20:06 Navrhli jsme zkroutit konce křídel o několik stupňů dolů.
00:20:10 Tipoval jsem, že by to mohlo pomoci. Zkusili jsme to
00:20:13 v aerodynamickém tunelu a opravdu to fungovalo.
00:20:19 Tato jednoduchá úprava rozložila silové zatížení rovnoměrněji
00:20:24 a model 747 mohl jít do výroby.
00:20:28 Toto řešení bylo nakonec pojmenované
00:20:32 po svém tvůrci Joe Sutterovi.
00:20:35 Zkroucení křídla nakonec pomohlo Úžasňákovým
00:20:38 dokončit prototyp Jumba včas.
00:20:42 U verze 8 se našlo jiné řešení, typické pro 21. století.
00:20:47 Letoun je řízený pomocí počítačů a systému fly by wire.
00:20:53 To je obrovský pokrok proti klasickému řízení
00:20:57 pomocí kladek a lan.
00:21:02 Když pilot pohnul řízením, ovládal pomocí lan přímo řídící plochy.
00:21:09 U systému fly by wire jsou do okruhu zařazené ještě počítače.
00:21:15 Když pilot pohne řízením, vyšle po vodiči elektronický signál
00:21:19 k výkonnému prvku, který ovládá řídící plochu.
00:21:24 Díky tomu je možné do procesu zapojit počítače
00:21:28 a s pomocí moderních technologií upravit letové charakteristiky.
00:21:38 Flutter se podařilo odstranit drobnými zásahy počítačů
00:21:42 do ovládání mechanizace křídla.
00:21:46 Jednoduché řešení přesně v duchu odkazu Joea Suttera.
00:21:50 Jsem skutečně hrdý, že mohu pracovat na letadle,
00:21:54 které Joe Sutter a jeho inženýři navrhli, postavili
00:21:57 a zalétali v době, kdy já jsem ještě ani nechodil do školky.
00:22:03 Joe Sutter a jeho Úžasňákovi dali v roce 1968 světu stroj,
00:22:08 který se stal největší ikonou dopravního letectví.
00:22:12 S typickým hrbem.
00:22:14 Ten nebyl navržen kvůli pasažérům první třídy,
00:22:18 jak se obecně myslí.
00:22:20 Protože společnost Boeing věřila, že budoucností letecké dopravy
00:22:23 jsou nadzvuková letadla, Jumbo mělo být nákladním letadlem.
00:22:28 Naštěstí se nám podařilo skloubit požadavky
00:22:31 na přepravu 350 cestujících
00:22:35 a požadavky na velkou kapacitu pro přepravu nákladů.
00:22:39 Postavili jsme optimální letoun pro cestující i pro náklad.
00:22:45 Cestující nastoupí snadno. Horší je to s rozměrným nákladem.
00:22:51 Zvažovali jsme různé koncepce. Jednou z nich byla odklápěcí příď.
00:22:56 Rozhodli jsme se, že se bude nakládat přídí.
00:23:02 Při nakládání přes odklápěcí příď bylo potřeba odstranit z cesty
00:23:06 všechny překážky. Především kokpit.
00:23:10 Bylo jej nutné zvednout, a tak se zrodil typický hrb.
00:23:15 Prezident společnosti Pan Am Juan Trippe
00:23:18 rozpoznal možnosti nového řešení.
00:23:21 Juan Trippe se otočil, podíval se dozadu a zeptal se:
00:23:24 "A co bude tady?" Hlavní inženýr mu řekl,
00:23:27 že by to bylo dobré místo pro odpočinek posádky.
00:23:31 Juan Trippe odpověděl: "Ne, tohle bude pro cestující!"
00:23:36 A tak vznikla pověstná horní paluba.
00:23:42 U nové verze je typický hrb prodloužený
00:23:46 na celou délku trupu 737.
00:23:53 V továrně zatím pokračují montáží trupu.
00:23:57 Skládá se z několika sekcí.
00:24:00 Zadní,
00:24:01 střední
00:24:03 a přední, včetně zmíněného hrbu.
00:24:08 Každá sekce je připojena panel po panelu.
00:24:12 Všechny panely potahu jsou chráněné zelenou vinylovou fólií
00:24:16 před poškozením během montáže.
00:24:20 Jen příďový kužel je z jednoho kusu.
00:24:24 Spodní část trupu se montuje vzhůru nohama,
00:24:27 kvůli rychlejší práci. Potom je na speciální stolici
00:24:31 otočena o 180 stupňů, aby k ní bylo možné připevnit horní část.
00:24:40 Po smontování má takové rozměry, že s ní dokáže manipulovat
00:24:45 jen obří 34tunový jeřáb.
00:24:50 Jednotlivé sekce po celém komplexu přemisťuje
00:24:54 26 jeřábů pohybujících se po padesáti kilometrech drah.
00:25:00 Můžeme pilotům klidně říct: "My jsme to zvedli do vzduchu první."
00:25:04 Zvedneme to, přelítneme s tím někam jinam
00:25:07 a zase to posadíme na zem, aby na tom mohli technici dál pracovat.
00:25:12 Lidé, kteří mají strach z výšek,
00:25:14 by si měli raději najít jinou práci.
00:25:21 Než se sekce trupu přemístí k finální montáži,
00:25:25 je nezbytně nutné ověřit, že nikde nic nezůstalo.
00:25:32 Zapomenutý šroubek by mohl způsobit katastrofu, pokud by se
00:25:36 skutálel na špatné místo. Třeba do motoru nebo do nádrže.
00:25:41 Důležitý je každý nýt nebo matice.
00:25:45 Jeden starý mechanik mi kdysi říkal:
00:25:47 "Kvantita je dobrá, ale kvalita je mnohem lepší."
00:25:56 Jsou 2 hodiny ráno. Ale u Boeingů nikdy nespí.
00:26:02 V největší budově světa probíhají mimořádně náročné manévry.
00:26:12 Technici dokončili křídla a jednotlivé sekce trupu.
00:26:18 Teď je čas smontovat je dohromady, aby celek vypadal jako Jumbo Jet.
00:26:26 Spojování tří sekcí trupu je jednou z nejnáročnějších prací
00:26:31 v celém montážním procesu.
00:26:34 Proto se dělá uprostřed noci.
00:26:39 Je to bezpečnější. Dole se pohybuje méně lidí
00:26:44 a je tedy menší pravděpodobnost zranění.
00:26:48 Části letounu v hodnotě mnoha milionů dolarů
00:26:52 se pohybují směrem k sobě. Je to velmi delikátní operace.
00:26:56 Personál musí věnovat pozornost nejmenším detailům.
00:27:00 Obsluha připravuje přední sekci na připevnění křídel.
00:27:04 Při spouštění musejí být obzvláště opatrní.
00:27:08 Musíme se ubezpečit,
00:27:11 že sekce jsou na stolicích umístěné naprosto přesně. Jde o milimetry.
00:27:17 Křídla jsou už upevněna ke střední části trupu.
00:27:21 Rozpínají se téměř přes celou šířku montážní haly.
00:27:25 Dva traktory musejí tahat přesně stejnou rychlostí,
00:27:29 aby jeden konec křídla neškrtl o boční stěnu haly.
00:27:33 Rezerva mezi stěnou a konci křídla je pouhých 5 centimetrů.
00:27:41 Jako další se připevňuje ocasní část trupu.
00:27:46 Letoun začíná dostávat tvar.
00:27:49 Je 76 metrů dlouhý a má rozpětí 68,5 metru.
00:27:57 Aby vypadal takto, musely na něm pracovat tisíce lidí.
00:28:02 Organizovat a řídit tak složitou operaci není nic snadného.
00:28:10 Společnost Boeing s tím má za více než 40 let bohaté zkušenosti.
00:28:21 Před zahájením produkce typu 747 měl Boeing velké finanční obtíže.
00:28:27 Byl blízko bankrotu.
00:28:31 Docházelo k propouštění a byl vyvíjen tlak na zastavení výroby.
00:28:37 Pracovali jsme velmi usilovně,
00:28:40 abychom dokončili všechny výkresy včas.
00:28:43 Konstrukční divize měla v té době 4500 lidí.
00:28:48 Chtěli, abych část zaměstnanců propustil, přitom bych potřeboval
00:28:53 dalších 800 techniků. Říkal jsem si, že asi přijdu o práci,
00:28:57 ale musím jim říct, jak to vidím.
00:29:01 Řekl jsem jim, že i kdybych dělal pro společnost Boeing nemožné,
00:29:05 tak když budu muset propustit své lidi, je celý program pohřben.
00:29:12 Osud nové generace Jumbo Jetu také visel na vlásku.
00:29:17 V roce 2008 zahájili obráběči společnosti Boeing
00:29:21 dvouměsíční stávku. Napjatý harmonogram se ocitl v ohrožení.
00:29:27 Každý den stál společnost sto milionů dolarů.
00:29:31 Stávka a problémy při vývoji křídla
00:29:34 způsobily dvouleté zpoždění v zahájení dodávek.
00:29:38 Někteří zákazníci své objednávky zrušili.
00:29:42 Společnost se přesto soustředila na dokončení prvního prototypu.
00:29:51 Je čas namontovat motory.
00:29:55 Čtyři úplně nové pohonné jednotky. Motory starého Jumba Jetu
00:30:00 měly spotřebu 12 tisíc litrů na hodinu letu.
00:30:10 Při rostoucích cenách ropy se provozovatelé
00:30:14 snaží spotřebu minimalizovat.
00:30:18 Výběr úspornějších motorů bude pro úspěch nové verze rozhodující.
00:30:26 Jedním z lídrů vývoje proudových motorů
00:30:29 je společnost General Electric.
00:30:32 Jejich nová generace motorů je úspornější
00:30:35 než všichni jejich předchůdci.
00:30:38 Boeing výrobce vyzval, aby motory upravil pro nový Jumbo Jet.
00:30:43 Nebylo to nic levného. Každý motor stojí 20 milionů dolarů.
00:30:48 Je to jednoznačně nejdražší část celého letounu.
00:30:51 Přitom se počítá s každým centem.
00:30:56 Kompozitní materiály použité na lopatky kompresoru
00:31:00 ušetřily 180 kilogramů hmotnosti na každém motoru.
00:31:04 Vynásobeno čtyřmi to znamená dalších 10 cestujících.
00:31:11 Díky menšímu počtu lopatek a menším otáčkám
00:31:15 jsou to nejtišší motory, jaké v GE vyrobili.
00:31:19 Kompresor stlačí při menším příkonu víc vzduchu,
00:31:23 což znamená menší spotřebu paliva. Jak je to možné?
00:31:33 Jen 10 procent vzduchu prochází spalovací komorou,
00:31:37 kde se do něho vstřikuje palivo. To hoří a roztáčí turbíny,
00:31:41 pohánějící velké dmychadlo umístěné vpředu,
00:31:45 které protlačí vnějším pláštěm motoru
00:31:48 zbývajících 90 procent vzduchu a tím vytváří tah.
00:31:54 Motory i při nižší spotřebě dokážou pohánět
00:31:57 plně naložený Jumbo Jet rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.
00:32:08 Jediný tento motor má téměř stejný tah jako 4 motory bombardéru B-52.
00:32:20 V montážním závodě zatím navěšují motory.
00:32:24 Na pylonech pro motory visí těžké betonové bloky.
00:32:29 Bez nich by se letoun zvrátil dozadu.
00:32:34 Každý motor váží 7 tun.
00:32:37 Všechny 4 je potřeba přemístit z vozíků na pylony.
00:32:43 Je to jako zavěšovat 4 slony. Musí se pracovat pomalu a opatrně.
00:32:51 Trochu to napni a zkusíme to.
00:32:55 Při nepřesné práci by se mohly motory vzpříčit
00:32:58 a montáž by se hodně zkomplikovala.
00:33:01 Čtyřicet pět! Máš to tam, kdes to chtěl mít.
00:33:05 Jsme dobře sehraný tým. Docela nám to spolu jde.
00:33:08 Všichni vědí, kde mají být a co mají dělat.
00:33:11 Nula! Vytahuji čepy!
00:33:14 Důležitá je komunikace. Snažíme se problémům předcházet.
00:33:28 Popruhy zajištěny.
00:33:32 Chybí ještě asi 30 centimetrů.
00:33:36 Potom vytáhneme čep z předního závěsu.
00:33:40 Vpředu je kolík, který musí lícovat s otvorem v loži.
00:33:43 Namažeme ho, aby se snáze osazoval a posuneme motor o 15 centimetrů.
00:33:47 Prověříme, že nikde nic nepřekáží a můžeme motor posunout
00:33:51 o zbývajících 15 čísel a upevnit 4 šrouby.
00:33:55 Jsou tu minimální tolerance na setiny milimetru. Jdeme na to!
00:34:04 Celý těžký motor drží jen 8 šroubů.
00:34:09 Všichni čtyři to utahujte najednou.
00:34:18 Máte to na 50 procent?
00:34:21 Ještě ne, ještě ty spodní. Dobře.
00:34:24 Zadní závěsy se utahují momentem 625 newtonmetrů, přední na 510.
00:34:32 Přední závěsy jsou slabší.
00:34:35 To je schválně, aby se při nějaké závadě utrhly první.
00:34:39 Motor by spadl dolů a dozadu,
00:34:42 aniž by poškodil křídlo nebo vztlakové klapky.
00:34:49 A je to.
00:34:51 Zbývá namontovat ještě 3 motory.
00:34:55 Aby to mechanici stihli, budou muset pracovat i příští noc.
00:35:03 Po týdnech horečného úsilí už by bylo téměř možné nahodit motory.
00:35:15 Ale předtím je potřeba všechno pečlivě přezkoušet.
00:35:19 Jeden okruh po druhém.
00:35:23 Elektrické generátory letounu by dokázaly krýt spotřebu
00:35:27 asi padesáti rodinných domů.
00:35:30 Na palubě je 214 kilometrů elektrických vodičů.
00:35:36 Všechny se sbíhají ve společném rozvaděči.
00:35:40 Tvoří nervový systém letadla.
00:35:48 Systém fly by wire je řízený počítači.
00:35:53 Ale let není plně automatizovaný.
00:35:57 Piloti mohou kdykoli převzít řízení.
00:36:01 Každý systém je pro případ poruchy několikanásobně zálohovaný.
00:36:05 Klapky se vysouvají hydraulicky. Kdyby hydraulika nefungovala,
00:36:10 můžeme je vysunout pneumaticky, pomocí stlačeného vzduchu.
00:36:15 Kdyby ani to nešlo, jde to ještě elektricky.
00:36:19 Všechno je několikrát zálohované.
00:36:23 Technici používají speciální počítač,
00:36:26 kterým prověřují všechny obvody.
00:36:42 Okamžik pravdy.
00:36:45 Připojení na vnější zdroj energie a první zapnutí palubních systémů.
00:36:57 Oživení palubních systémů
00:37:01 je jedním z rozhodujících kroků montáže.
00:37:06 S navěšenými motory je letoun zdánlivě připraven k letu.
00:37:11 Ale nejprve potřebuje interiér.
00:37:15 Stejně jako nové motory a křídlo,
00:37:18 i interiér je převzatý z menšího bratra, z Dreamlineru.
00:37:25 Nové barvy, více prostoru a tlumené osvětlení.
00:37:31 Zákazníci mívají vlastní představy
00:37:34 o barevném provedení svých Jumbo Jetů.
00:37:37 Mohou je mít ve firemních barvách uvnitř i zvenčí.
00:37:46 Ve stříkací hale se nejprve umyje vinylová ochranná fólie.
00:37:55 Potom se ručně nastříká základová barva.
00:37:59 Následuje několik vrstev barvy, podle přání konkrétního zákazníka.
00:38:34 Barvy se nanášejí v předepsaném počtu vrstev.
00:38:38 Příliš silný nátěr by mohl zamaskovat
00:38:41 příznaky únavy materiálu
00:38:44 a hmotnost barvy by jen zbytečně zvyšovala spotřebu paliva.
00:38:48 Běžně se použije kolem 500 kilogramů barvy.
00:38:52 Barevný kabát vydrží 4 roky.
00:38:57 Tento letoun je ve firemních barvách Boeingu,
00:39:01 ve kterých se zúčastní zkušebních letů.
00:39:05 Před zahájením provozu bude muset projít celou řadou
00:39:08 náročných letových zkoušek.
00:39:14 Zkušební piloti budou létat v mezních režimech,
00:39:17 jaké cestující nikdy nezažijí,
00:39:20 pokud to nejsou zaměstnanci Boeingu.
00:39:24 Při tomto letu nestačí odložit zavazadla.
00:39:27 Technici Boeingu musejí všechno pečlivě upevnit.
00:39:31 Od svačin po notebooky.
00:39:34 Kdybychom to neupevnili, všechno by létalo vzduchem.
00:39:37 Skončilo by to u stropu a pak by nám to spadlo na hlavu.
00:39:42 Jedním z nejnáročnějších testů, pro letadlo i techniky na palubě,
00:39:45 je ověření namáhání za letu.
00:39:49 Musíte na to mít žaludek.
00:39:58 Může to vypadat jako zábava, ale jde o vážnou práci.
00:40:03 Zkoušky namáhání při letových manévrech prověří celý letoun.
00:40:09 Piloti provádějí náročné manévry se změnami přetížení
00:40:13 z nula na 2G během několika sekund.
00:40:18 Trup i křídla jsou namáhané vnějšími silami.
00:40:22 Ze začátku je to pro všechny ohromná zábava,
00:40:26 ale po několika hodinách je to přejde.
00:40:31 Dřív nebo později je to přestane bavit.
00:40:36 Při těchto testech se různé zatížení simuluje nádržemi s vodou.
00:40:40 Piloti nebo technici mohou vodu přečerpávat
00:40:44 zepředu dozadu a naopak.
00:40:48 Tím se simulují různé způsoby rozložení nákladu za letu.
00:40:56 Těžiště vpředu, těžiště vzadu, prázdný letoun, naložený letoun.
00:41:02 Musíme si být jisti,
00:41:05 že stroj bez problémů zvládne celý rozsah letové obálky.
00:41:10 Dalším testem je zkouška minimální rychlosti odlepení.
00:41:14 Zkušební piloti se snaží dostat Jumbo do vzduchu
00:41:18 při co nejnižší rychlosti.
00:41:20 Někdy škrtne ocas o dráhu. Aby letoun prošel,
00:41:24 musí se při minimální rychlosti od ní spolehlivě odlepit.
00:41:28 I kdyby pilot musel nečekaně zvednout letadlo do vzduchu
00:41:32 a škrtl při tom ocasem o dráhu,
00:41:35 letadlo musí začít bezpečně stoupat.
00:41:38 Při tomto testu je pod ocasem upevněn
00:41:41 dlouhý blok z tvrdého dřeva,
00:41:45 takže můžeme vláčet ocas po zemi bez obav, že poškodíme potah.
00:41:53 Dále jsou na řadě testy flutteru. Jak už jsme řekli,
00:41:56 flutter je třepetání křídla nebo ocasní plochy.
00:42:03 Systém fly by wire by tomu měl zabránit.
00:42:09 Objevuje se při vysokých rychlostech,
00:42:12 mimo běžnou letovou obálku,
00:42:15 v režimech, kam by se pilot běžně neměl dostat.
00:42:19 Flutter vyvoláme záměrně a sledujeme,
00:42:22 jak reaguje řízení kolem všech tří os a zda dochází k útlumu flutteru.
00:42:27 Potlačení třepetání musí být rychlé a hlavně plynulé.
00:42:33 Zkoušky pokračují ověřením chování letadla na pádové rychlosti.
00:42:40 Piloti aerolinek jsou vycvičeni tak, aby věděli,
00:42:44 jak zabránit pádu, ale málokdy, pokud vůbec někdy,
00:42:48 si pád s dopravákem doopravdy zkusí.
00:42:52 My musíme sledovat celý průběh pádu.
00:42:56 Dělali jsme jich stovky.
00:42:59 Tohle letadlo je při pádu "hodné" a odpouští chyby.
00:43:03 Když dojde k přetažení letadla a ztrátě rychlosti,
00:43:06 křídlo přestane dávat vztlak a letoun přejde do pádu.
00:43:12 Stačí trochu potlačit a dát řízení do neutrálu.
00:43:17 Někdy řízení jen pustím a letadlo pád vybere samo.
00:43:23 Tento letoun vyrobily tisíce dělníků z 6 milionů součástek.
00:43:34 Prošel všemi testy, kterým jej zkušební piloti podrobili.
00:43:40 Zrodil se navzdory všem odkladům a zdržením.
00:43:47 Teď stačí složit 333 milionů dolarů
00:43:51 a fungl nový Boeing 747 verze 8 může být váš.
00:43:57 Nový Jumbo Jet má před sebou poslední nejnáročnější zkoušku,
00:44:02 obstát v silné konkurenci svých rivalů.
00:44:06 Piloti se na novou verzi 8 mohou těšit. Je to fantastické letadlo.
00:44:12 Boeing 747 verze 8 je podle mě letadlo pro další čtvrt století.
00:44:22 Největší budovu světa, obří montážní závod společnosti Boeing,
00:44:27 opouští 3381. stroj.
00:44:32 Trochu pozdě, ale vyplatilo se čekat.
00:44:36 Boeing 747 verze 8 je opět králem oblohy.
00:44:47 Skryté titulky: Václav Píbl Česká televize 2014
Nová verze populárního Boeingu 747 vzniká v jedné z největších továrních hal na světě nedaleko amerického Seattlu. Každý typ letounu, který se zde vyrábí, má svůj vlastní vyhrazený prostor. To je i případ nejmodernějšího letadla současnosti. Stále rostoucí hustota letecké dopravy si vyžádala vysokokapacitní stroje, mezi nimiž se dosud nepřekonaným králem stal Airbus A 380. Odpovědí Boeingu na tuto nepsanou výzvu nebyl vývoj zbrusu nového letounu, ale výrazná modernizace legendárního Jumbo Jetu. Verze 8 je rychlejší, pohodlnější a, jak jistě ocení letečtí dopravci i ochránci životního prostředí, úspornější a ekologičtější.