Poznejte náročné podmínky, s nimiž se musí vyrovnat piloti i cestující během přistání na nejnebezpečnějších letištích světa. Americký dokument
00:00:02 (muž) Každý den prověřují i ty nejzkušenější piloty.
00:00:07 Ani v době špičkových technologií nelze pominout jasné varování:
00:00:12 K tragédiím může dojít kdykoliv.
00:00:19 Mohou mít nejrůznější příčiny.
00:00:22 Krátké dráhy, vysoká nadmořská výška,
00:00:26 nepředvídatelné počasí, obtížný terén,
00:00:29 složité přiblížení na přistání.
00:00:32 V nejhorších případech je to kombinace několika
00:00:35 rizikových faktorů.
00:00:38 Představíme vám deset nejobávanějších letišť na světě.
00:00:49 Česká televize uvádí americký dokumentární film
00:00:53 NEJNEBEZPEČNĚJŠÍ LETIŠTĚ SVĚTA. Díl 2.
00:01:01 Důvody, pro které jsme je zařadili na náš pomyslný žebříček
00:01:05 jsou rozmanité. Některá jsou riziková kvůli hustému provozu.
00:01:12 Na jiných se zase letadla přibližují
00:01:16 nad hustě obydlenými oblastmi.
00:01:20 A tento vzdušný přístav má pro změnu
00:01:24 neuvěřitelně krátkou ranvej.
00:01:34 Na třetí příčce našeho seznamu
00:01:37 se umístil francouzský ostrov Svatého Bartoloměje v Karibiku.
00:01:42 Krátký let ze Svatého Martina trvá pouze dvanáct minut.
00:01:46 I to však stačí na to,
00:01:49 aby některým cestujícím vstávaly vlasy na hlavě hrůzou.
00:01:53 Svatý Bartoloměj, letiště Gustava III.
00:01:57 V provozu od roku 1945. 165 tisíc letů ročně.
00:02:01 Nízké přiblížení nad pozemní dopravou. Délka dráhy 640 metrů.
00:02:10 Kdo nemá pevné nervy, ať tam neletí.
00:02:14 Přiblížení k tamnímu letišti je opravdu hororový zážitek.
00:02:20 Letěl jsem na Svatého Bartoloměje mnohokrát
00:02:24 a pokaždé mi běhal mráz po zádech. Viděl jsem i cestující,
00:02:28 kteří po vystoupení z letadla poklekli na kolena
00:02:31 a líbali pevnou zem.
00:02:50 Ale málokdo ví, že piloti, kteří sem smějí létat,
00:02:54 musí předtím absolvovat mnoho cvičných přistání.
00:02:59 Začínají pochopitelně jenom přeletem.
00:03:03 I když už jsme tu měli kabrňáky, kteří byli přesvědčení,
00:03:07 že to zvládnou sami hned napoprvé. Neskončilo to dobře.
00:03:14 Tento záběr byl pořízen v roce 2009.
00:03:19 Názorně ukazuje, jak to dopadne,
00:03:22 když pilot na krátké dráze přecení své síly.
00:03:45 Naštěstí se tady všechny havárie obešly bez obětí na životech.
00:03:51 Podceňovat dráhu na Svatém Bartoloměji se prostě nevyplácí.
00:03:55 Musíte mít nalétáno spoustu hodin a získat potřebnou licenci.
00:04:01 Dráha 2-8, Tango Whisky, jsme připraveni.
00:04:04 (muž) 2-8, rozumím. Kurs 2-3-1, krátké finále.
00:04:10 Přistávání na zdejší dráze komplikuje i obtížné přiblížení.
00:04:17 Pokud sem chcete létat, musíte mít speciální osvědčení.
00:04:21 Letiště má krátkou dráhu, která je ze tří stran obklopená kopci.
00:04:26 Směrem od vody nejsou v cestě žádné překážky,
00:04:29 ale chybí tu prostor pro nezdařené přiblížení.
00:04:33 A bývají tu potíže s větrnými poryvy.
00:04:43 Velké riziko také představuje provoz na silnici,
00:04:47 kterou letadla přelétávají při přistávání.
00:04:51 Když se vám objeví velký náklaďák v ose sestupu,
00:04:54 musíte se mu vyhnout, a to může být velmi nebezpečné.
00:05:06 Aby sem člověk mohl létat, musí mít velmi dobrou koordinaci pohybů
00:05:10 a mimořádný cit pro řízení.
00:05:18 Výcvik nových adeptů provádíme za různých povětrnostních podmínek.
00:05:24 Musí si sami vyzkoušet, co to s nimi ve vzduchu udělá.
00:05:28 Vítr vane od jihu.Okey. Teď změnil směr.Ano.
00:05:34 Důležité je zachovat klid za všech okolností.
00:05:38 Přistání vyžaduje od pilotů značnou zručnost.
00:05:43 A kdo to zvládne tady, může létat kdekoliv.
00:05:52 180 kilometrů, 500 metrů. Jak odpovídáme?
00:05:57 Rozumím. Rychlost 180.
00:06:01 Tady musíme naklonit nalevo, úplně na ucho.
00:06:40 Pro nás to nejsou obyčejní piloti. Říkáme jim "páni letci",
00:06:46 protože kdo úspěšně projde výcvikem tady v Karibiku,
00:06:51 může směle usednout za knipl jakéhokoliv letadla
00:06:55 kdekoliv na světě.
00:06:58 Nebezpečnost letiště lze posuzovat podle nejrůznějších kritérií.
00:07:04 Místo v našem žebříčku jim zajistily takové okolnosti,
00:07:07 jako jsou hustota provozu...
00:07:10 Ve Spojených státech to je nejrušnější letiště
00:07:13 s jedinou dráhou.
00:07:16 Poloha...
00:07:18 Pro mě je určitě nejzáludnější to na ostrově Madeira.
00:07:22 Nadmořská výška...
00:07:26 Vail ve Skalistých horách patří mezi velmi problematická letiště.
00:07:31 Ambiciózní projekt...
00:07:34 Dráha v Courchevelu má na konci rampu
00:07:37 a jízda po ní připomíná horskou dráhu.
00:07:40 Obtížné přiblížení...
00:07:44 Takové podmínky jako na Kai Tak jsem nezažil nikde jinde na světě.
00:07:49 Pozemní doprava...
00:07:52 Je to neuvěřitelné,
00:07:55 ale zdejší přistávací dráhu přetíná čtyřproudá silnice.
00:07:59 Výstřední zábava...
00:08:03 Jednoho mladíka to tady odmrštilo patnáct metrů daleko.
00:08:07 Nebo krátká ranvej...
00:08:10 Někteří cestující tu po vystoupení z letadla poklekali na kolena
00:08:15 a líbali pevnou zemi.
00:08:25 Za dalším letištěm našeho seznamu se vypravíme do Střední Ameriky.
00:08:35 Uprostřed pohoří Sierra Madre
00:08:39 leží hlavní město Hondurasu Tegucigalpa.
00:08:44 Zdejší mezinárodní letiště Toncontin
00:08:47 jsme v našem pomyslném žebříčku zařadili na druhou příčku.
00:08:56 Když jsem tam poprvé přistával, byl to pro mě opravdový šok.
00:09:01 Nepřeháním.
00:09:04 Pokud se podíváte na okolní hory, tak nemáte dobrý pocit.
00:09:09 Tegucigalpa je ze všech letišť nejnebezpečnější.
00:09:14 Všichni se tam bojí létat. Ale musí ten strach ovládnout.
00:09:21 Je to letiště s nejkratší přistávací dráhou,
00:09:26 na které mohou přistávat velká dopravní letadla.
00:09:30 Musíte k němu přistupovat s respektem a pokorou.
00:09:35 Pokud nedáváte pozor, může se vám to šeredně vymstít.
00:09:45 Mezinárodní letiště Toncontin, otevřeno 5.ledna 1934.
00:09:50 Nejkratší ranvej s mezinárodním provozem. Extrémní úhel sestupu.
00:09:54 Sráz na konci dráhy.
00:09:59 Toncontin má mezi piloty špatnou pověst.
00:10:04 Největší nebezpečí tu hrozí ze dvou důvodů:
00:10:07 z obtížného přiblížení a z krátké ranveje.
00:10:13 Přistávající letadla musí prudce klesat.
00:10:16 Nutí je k tomu strmý terén a výjimečně krátká dráha.
00:10:22 A na jejím konci se pak zlověstně rýsuje dvacet metrů hluboký sráz.
00:10:34 Musíme být pořád ve střehu. Letiště je obklopené horami.
00:10:42 Během přiblížení se spíše než na palubní přístroje spoléháme
00:10:47 na vytipované orientační body. Takže kolem zalesněného kopce
00:10:53 k dálnici a pak přelétneme dům s bazénem.
00:10:57 Prostě postupujeme od místa k místu až do cíle.
00:11:05 Na ranveji máme značku a o 150 metrů dál ještě jednu.
00:11:11 Pokud se nám nepodaří dosednout mezi nimi, zvedneme příď
00:11:15 a dáme plný tah. Opakujeme okruh a zkusíme to znovu.
00:11:27 Poloha letiště Tegucigalpa v sobě skrývá další nebezpečí.
00:11:32 Frontální systémy valící se přes hory přinášejí prudké srážky
00:11:37 a snižují viditelnost. 21. října 1989 se v hustém dešti
00:11:43 blížil ke zdejšímu letišti Boeing 727 honduraské letecké společnosti.
00:11:50 Pokus o přistání tehdy skončil nejhorší leteckou katastrofou
00:11:54 v dějinách země.
00:11:57 Podle závěrečné zprávy vyšetřovací komise sklesalo toto letadlo
00:12:01 pod bezpečnou výšku a narazilo přímo do úbočí kopce.
00:12:13 Ze sto pětatřiceti lidí na palubě jich nehodu nepřežilo 131.
00:12:20 Kdoví, proč se to stalo. Dráha jejich letu ukazuje,
00:12:24 že v závěrečné fázi prakticky vůbec nedodržovali
00:12:28 minimální letovou výšku.
00:12:32 Postup přiblížení je v takovýchto případech přesně definován.
00:12:37 Bohužel nebyla to jediná nehoda. V roce 1997 přejel zdejší dráhu
00:12:43 nákladní letoun amerického letectva.
00:12:47 Tři členové posádky zahynuli.
00:12:52 Tyto tragédie jsou pro všechny piloty více než jasným varováním.
00:13:03 Čím to však je, že jim přistání na letišti v Tegucigalpě
00:13:08 působí takové potíže?
00:13:10 Využijete vlastní schopnosti a všechno,
00:13:14 co jste se dosud naučili.
00:13:17 Stoj řídíme pouze ručně. Postupně vás provedeme procesem přiblížení.
00:13:22 Tady vidíme Airbus společnosti Taca.
00:13:26 Má vysunutý podvozek a klesá pěkně pomalu.
00:13:30 Má také vysunuté klapky, které mu umožňují snížit rychlost.
00:13:35 Pilot točí mírnou zatáčku. Za chvíli bude muset změnit směr
00:13:39 prudce doprava, aby letěl rovnoběžně se silnicí,
00:13:43 která vede pod těmi kopci.
00:13:47 V tom bodě je asi 180 metrů nad letištěm
00:13:52 a terén míjí s rezervou 60 metrů. Teď se mu začíná zrychlovat tep.
00:13:58 Vidí letiště, pohledem hledá bílou čáru na začátku dráhy
00:14:03 a řídí letoun tak, aby klesal přímo k ní.
00:14:09 Když se rozhlédne kolem, vidí,
00:14:13 že je nějakých pětačtyřicet metrů nad terénem.
00:14:17 Už brzy zatočí doleva a srovná se do osy ranveje.
00:14:21 Soustředí se na prostor přistání.
00:14:25 Za okamžik by měl dosednout přesně na ty bílé čáry.
00:14:30 Teď je asi deset metrů nad zemí a blíží se k prahu dráhy.
00:14:35 Vypadá to dobře. Přesně na místo, perfektní.
00:14:44 Obraceče tahu jsou vysunuty, stejně tak spoilery na křídle.
00:14:48 Pomocí těchto ploch letadlo brzdí. 188 lidí na palubě spoléhá na to,
00:14:54 že je posádka dopraví bezpečně k terminálu.
00:14:59 To je její prvořadý úkol.
00:15:04 Ne každé přistání však proběhne takto hladce.
00:15:09 K jedné z posledních nehod tu došlo v roce 2008.
00:15:13 Byl podmračený den. První pokus o přistání se pilotovi nepodařil.
00:15:19 Oznámil to cestujícím s tím, že to zkusí znovu.
00:15:23 "Nic se neděje," prohlásil, "budu vás informovat."
00:15:30 Nezdařené přiblížení na Toncontin je stresující.
00:15:35 Já bych raději zvolil přelet na jiné letiště.
00:15:38 Druhý pokus zvýší pilotovo psychické napětí,
00:15:42 začne se obávat, že se dopustí osudné chyby.
00:15:46 Vítr vanul převážně od jihu.
00:15:50 Při letu na sever tak zvyšoval relativní rychlost letadla.
00:15:55 Pilotovi doporučili, aby se otočil a přistál proti větru,
00:16:00 ale on to ignoroval.
00:16:03 Proč se tak rozhodl? To se nikdy nedozvíme,
00:16:07 protože už bohužel není mezi námi.
00:16:13 Dosedli jsme naprosto hladce, ani to s námi neškublo.
00:16:18 Ale vzápětí začal pilot velmi prudce brzdit.
00:16:24 Potom se nám zdálo, že brzdit úplně přestal,
00:16:28 a následoval pocit,
00:16:32 jako když se na horské dráze řítíte prudce dolů.
00:16:39 Přistával s větrem v zádech. Dosedl v poslední čtvrtině dráhy
00:16:45 a pak z ní vyjel.
00:16:57 Není tam žádný únikový prostor. Ať uhnete doleva, doprava,
00:17:01 nebo pokračujete rovně, vždycky vás čeká strmý svah.
00:17:13 Letadlo prorazilo plot na konci dráhy
00:17:17 a zřítilo se na rušnou ulici pod kopcem.
00:17:24 Kabina se začala zaplňovat kouřem.
00:17:28 Ze schránek nám na hlavy padala zavazadla.
00:17:34 Pak nastalo ticho. A my jsme vůbec nevěděli,
00:17:39 co se s námi vlastně stalo.
00:17:45 Pád z dvacetimetrové výšky nepřežilo pět osob.
00:17:50 Tři na palubě a dvě na zemi.
00:17:55 Dneska se snažím létat jen menšími letadly.
00:17:59 Ta přistanou a hned zastaví.
00:18:02 V těch velkých ujíždíte po přistání ještě stovky metrů a nevíte kam.
00:18:09 Navzdory veškeré moderní technice
00:18:12 není vyjetí z dráhy žádnou zvláštností.
00:18:20 Ve Spojených státech došlo od roku 1984
00:18:24 každý měsíc k několika takovým případům.
00:18:29 Alarmující statistika nezůstala bez odezvy.
00:18:34 Na dvaceti amerických letištích je v současné době instalováno
00:18:38 předpolí se speciálními retardéry.
00:18:42 Pod zkratkou EMAS se skrývají vrstvy desek z lehčeného betonu,
00:18:47 který je položen na konci ranveje. Pod hmotností letadla se bortí
00:18:52 a podstatně zpomalí a zkrátí jeho dojezd.
00:18:58 Účinnost systému už byla několikrát úspěšně ověřena v praxi.
00:19:07 I v Tegucigalpě se rozhodli zvýšit bezpečnost svého letiště.
00:19:14 V roce 2009 bylo na šest týdnů uzavřeno.
00:19:18 Během výluky byla dráha prodloužena o 270 metrů.
00:19:23 Potřebná plocha vznikla srovnáním zvlněného terénu.
00:19:29 Od té doby se tu hodně změnilo. Dráha se prodloužila
00:19:33 a trochu rozšířila. Tamhle za tou branou vede hlavní silnice,
00:19:38 po které jezdí autobusy a nákladní auta.
00:19:43 Kvůli větší bezpečnosti leteckého provozu u ní instalovali semafory
00:19:47 a dokonce tam stojí policejní hlídky,
00:19:50 které dohlížejí na to, aby je řidiči respektovali.
00:19:54 Letadla tak teď mohou mnohem bezpečněji klesat na přistání.
00:20:12 I po rekonstrukci však nebezpečí v Tegucigalpě zcela nepominulo.
00:20:20 Problémy letiště se nepodařilo úplně odstranit.
00:20:25 Přírodní podmínky nezměníte a přistávací dráha je stále krátká.
00:20:30 Ty úpravy jsou pouze kosmetické. Hory stojí dál na svém místě
00:20:36 a ranvej nemá optimální polohu a délku.
00:20:41 Proto mě docela překvapuje,
00:20:44 že i za těchto okolností se počet nehod nijak nezvyšuje.
00:20:49 Myslím, že je to dáno povahou pilotů. Milují výzvy.
00:20:55 Tím nechci říct, že by zbytečně riskovali.
00:20:59 Tady však mohou v praxi uplatnit veškeré zkušenosti a dovednosti,
00:21:03 které získali za předchozí roky létání.
00:21:07 Pokud to zvládnou, získají sebevědomí.
00:21:11 Když se jim to nepovede, musejí otočit a zkusit to znovu.
00:21:15 Tady se chyby nepromíjejí.
00:21:24 Představili jsme vám letiště,
00:21:27 na kterých se můžete setkat se zvýšeným rizikem.
00:21:30 Jednou je to obyčejná neukázněnost a nezodpovědnost.
00:21:34 Jindy záludný vítr, jako třeba na Gibraltaru.
00:21:40 Ukázali jsme vám tragédie v horách i na plážích.
00:21:46 Některé způsobilo špatné počasí, jiné příliš hustý provoz.
00:21:55 Žádné z uvedených letišť se však nevyrovná nejpodivnější položce
00:22:00 na našem seznamu.
00:22:06 První příčku v našem žebříčku obsadilo nepálské letiště Lukla.
00:22:14 Lukla v sobě spojuje všechny rizikové faktory,
00:22:17 které jsme doposud zmínili.
00:22:21 Nadmořská výška, vysoké hory, střih větru, turbulence,
00:22:27 krátká ranvej a proměnlivé počasí.
00:22:31 Je prostě krajně nebezpečné.
00:22:39 Letiště Lukla, Nepál. Otevřeno v prosinci 1964.
00:22:43 Délka dráhy 487 metrů. Nadmořská výška 2860 metrů.
00:22:49 Nízká viditelnost.
00:22:53 Nepálské letiště nese jména Edmunda Hillaryho a šerpy Tenzinga Norgaye,
00:22:58 kteří jako první pokořili vrchol Mount Everestu.
00:23:05 Leží v severovýchodním cípu Nepálu v samotném srdci Himálaje.
00:23:14 Mezi Káthmándú a Luklou se denně uskuteční na třicet letů.
00:23:20 I když jsou obě města od sebe vzdálena pouhých 130 kilometrů,
00:23:24 často v nich panuje naprosto rozdílné počasí.
00:23:28 S nadmořskou výškou 2860 metrů
00:23:32 patří Lukla k nejvýše položeným letištím na světě
00:23:35 a je považováno za bránu k Everestu.
00:23:43 Na konci dráhy, dlouhé zhruba půl kilometru,
00:23:47 se hrozivě otevírá šest set metrů hluboké údolí.
00:24:00 Většina lidí si pochopitelně o našem letišti předem opatří
00:24:04 všechny dostupné informace. Přesto jsou zaskočeni.
00:24:12 Všichni turisté dobře vědí,
00:24:16 že je na Lukle nečeká žádné jednoduché přiblížení.
00:24:20 Ale při přistávání jsou v šoku.
00:24:35 Byl to nejděsivější zážitek v mém životě,
00:24:39 už sem nikdy nepoletím.
00:24:41 Všude kolem nás byly vysoké hory a já jsem přemýšlela,
00:24:45 kde tady chtějí přistát. Z okénka jsem viděla jenom horské hřbety,
00:24:50 a když jsme začali klesat, tak se mi málem zastavilo srdce.
00:25:01 Na opačné straně jako by dráha stoupala k himálajským vrcholkům.
00:25:07 Při sklonu 12 stupňů odpovídá rozdíl mezi oběma konci
00:25:12 výšce desetipatrové budovy.
00:25:15 Tu kratičkou ranvej jsme spatřili až těsně před přistáním.
00:25:22 A po dosednutí jsme pojížděli na nějaký kopeček.
00:25:29 Teprve na tomto letišti poznáte, co je to opravdový strach.
00:25:37 Ale to, že dráha vede do kopce, usnadňuje letadlům zpomalení.
00:25:44 Když přistáváte v Lukle a minete poslední bod pro dosednutí,
00:25:50 už nezabráníte nárazu. Z dráhy vyjet nemůžete
00:25:55 a provést průlet taky ne. Jste v pasti.
00:26:03 Proto musejí posádky projít důkladným výcvikem.
00:26:13 Každý tu začíná od nuly.
00:26:16 Ani piloti, kteří jinde výtečně obstáli,
00:26:19 si tady jen tak sednout za knipl nemohou.
00:26:23 Musejí se, stejně jako horolezci, nejdříve aklimatizovat
00:26:27 ve zdejším prostředí.
00:26:31 Přistání povolujeme pouze s instruktorem.
00:26:39 Člověk musí mít značné zkušenosti. Přezkoušením procházejí i kapitáni
00:26:44 s množstvím nalétaných hodin, a ne všichni uspějí.
00:26:52 Do ráje poblíž střechy světa přilétá během sezóny
00:26:56 až pět set cestujících denně.
00:27:05 Přiblížení do Lukly je zrádné, protože v této nadmořské výšce
00:27:10 ztrácejí motory letadel svůj plný výkon.
00:27:13 Jakmile začnou klesat, není cesty zpět.
00:27:16 Proto je koordinace s řízením letového provozu životně důležitá.
00:27:23 Všichni musejí být připraveni.
00:27:27 Když letadlo vzlétne z Káthmándú, tak tady spustíme sirénu
00:27:32 a tím vlastně informujeme všechny dopravce i pasažéry.
00:27:38 Zvukový signál varuje i místní obyvatele,
00:27:42 kteří si přes dráhu zkracují cestu do města.
00:27:58 Jakmile ve dvou tisících osmi stech metrech začnete klesat,
00:28:03 tak se už nemůžete vrátit. Na druhý pokus už nemáte šanci
00:28:09 a musíte přistát.
00:28:16 Za nejnebezpečnějšími letišti jsme procestovali celý svět.
00:28:21 Tady je jejich seznam.
00:28:25 Číslo deset: Lindbergh Field v San Diegu.
00:28:30 Devět: Funchal na portugalském ostrově Madeira.
00:28:35 Osm: letiště okresu Eagle poblíž lyžařského střediska Vail
00:28:40 ve Skalistých horách.
00:28:43 Sedmé místo obsadil Courchevel ve francouzských Alpách.
00:28:50 Číslo šest: legendární Kai Tak v Hongkongu.
00:28:56 Pět: mezinárodní letiště na Gibraltaru.
00:29:02 Číslo čtyři: letiště Princezny Juliány na Svatém Martinu.
00:29:10 Tři: letiště Gustava III. na Svatém Bartoloměji.
00:29:16 Číslo dvě: letiště Toncontin v honduraské Tegucigalpě.
00:29:24 A v čele našeho pomyslného žebříčku se umístila "brána k Everestu"
00:29:29 nepálské letiště v Lukle.
00:29:40 Letiště nenese jméno Edmunda Hillaryho a Tenzinga Norgaye
00:29:44 pouze z úcty k jejich historickému výstupu.
00:29:48 Slavný Novozélanďan se velkým dílem zasloužil o jeho zřízení.
00:29:53 Kromě toho, že mělo horolezcům usnadnit přístup
00:29:57 do základního tábora pod Everestem,
00:30:00 chtěl také pomoci místním obyvatelům.
00:30:06 Sir Edmund Hillary tím chtěl vzdát hold lidem,
00:30:10 kterých si tolik vážil a které miloval.
00:30:19 Chtěl tady budovat školy,
00:30:22 ale ty potřebují učebnice a školní pomůcky.
00:30:26 Proto hledal místo, kde by mohla přistávat malá letadla,
00:30:29 která by dopravila potřebný náklad.
00:30:33 Od kmene Šerpů získal pozemek i povolení ke stavbě letiště.
00:30:38 Tehdy tu byla jenom skalnatá stráň zarostlá křovisky a nízkými stromy.
00:30:43 Během dne místní lidé rozbíjeli kameny a mýtili porosty.
00:30:48 Po setmění pak Hillary pracoval se stovkou mužů na srovnání dráhy.
00:30:52 Každému koupil zdejší pivo, a když ho vypili,
00:30:56 pochodovali celou noc sem a tam, aby plochu udupali.
00:31:08 Stavba byla dokončena v roce 1964
00:31:12 a po nutných úpravách slouží dodnes.
00:31:22 V Lukle nejsou žádné silnice ani auta.
00:31:25 Jediné stroje, které tu můžete vidět, jsou letadla.
00:31:32 Celý region je naprosto závislý na leteckém zásobování.
00:31:37 Dováží se sem rýže, léky, předměty denní spotřeby,
00:31:41 mýdlo, všechno. Spousta zdejších domů má plechovou střechu.
00:31:47 Veškerý materiál sem byl dopraven letadly nebo vrtulníky.
00:31:53 Tato oblast je ze sedmdesáti procent téměř nedostupná.
00:31:58 Jedinými dopravními prostředky jsou tedy letadla a helikoptéry.
00:32:05 Většina místních lidí ani neví, jak auto vypadá.
00:32:09 Ale letadla vídají odmalička.
00:32:16 Letiště se postupně modernizuje.
00:32:20 V roce 2001 získala dráha nový povrch.
00:32:23 Některé věci však změnit nejde.
00:32:26 Například proměnlivé povětrnostní podmínky.
00:32:32 Počasí je nepředvídatelné. Dopoledne tu bývá obvykle jasno.
00:32:38 A proto se většinou létá právě v dopoledních hodinách.
00:32:46 Ráno je u nás obloha jako vymetená a vane jenom slabý vítr.
00:32:53 Odpoledne vítr zesílí a začnou se kupit mračna.
00:32:57 A večer je už úplně zataženo.
00:33:01 Když je jasno, létáte v turbulencích.
00:33:06 Když je oblačno, nevidíte skoro nic.
00:33:09 Tady se nenudíte.
00:33:13 Navzdory všem varováním
00:33:16 nejsou nehody na letišti v Lukle ničím ojedinělým.
00:33:22 K dosud nejvážnější došlo v říjnu roku 2008.
00:33:28 My posádkám neudělujeme povolení ke vzletu nebo přistání.
00:33:33 Pouze je informujeme o počasí a stavu dráhy.
00:33:37 Toho dne jsme pilota upozornili, že je pod prostorem
00:33:41 pro konečné přiblížení mlha, a on pokračoval v letu.
00:33:46 Zřejmě nepředpokládal, že mlha tak rychle vystoupá až k němu
00:33:51 a ztratil vizuální kontakt.
00:33:55 Viděli jsme ho klesat na přistání. Čekali jsme, až se vynoří z mlhy,
00:34:01 ale letěl příliš nízko a nakonec narazil do svahu.
00:34:09 Potom vyšlehly plameny.
00:34:25 Na palubě bylo devatenáct lidí. Osmnáct z nich zahynulo.
00:34:46 Přežil pouze pilot.
00:34:56 Byl hrozně popálený.
00:35:08 Od nehody uplynulo už několik let. Většina trosek byla odklizena.
00:35:16 Ale pořád tady zůstává mnoho stop, které ji připomínají.
00:35:23 Například tohle jsou hodinky jednoho z cestujících.
00:35:29 Pravděpodobně ukazují čas, kdy se to stalo.
00:35:34 Je těžké představit si člověka, který je měl v tu chvíli na ruce.
00:35:41 Jsou celé seškvařené.
00:35:47 Skutečnou příčinu havárie se určit nepodařilo.
00:35:51 Ztráta osmnácti lidských životů
00:35:55 však bude trvalou připomínkou zdejších rizik.
00:36:05 Na piloty tu číhá celá řada nástrah. Počasí. Oblačnost.
00:36:12 Déšť. Námraza. Sníh. Měnící se vítr.
00:36:18 Dalším faktorem je terén.
00:36:21 Jak sami vidíte, létáme mezi rozeklanými vrcholky hor.
00:36:26 A pak je tu dráha vedoucí do kopce.
00:36:31 Musíte se trefit přesně. Tohle všechno smícháme dohromady,
00:36:35 vypijeme jako zázračný elixír a jdeme na věc.
00:36:40 Všechno musí být tady.
00:36:50 Skryté titulky: Václav Píbl Česká televize 2013
Mnohá letiště světa svou polohou či konstrukcí každý den prověřují schopnosti pilotů i psychickou odolnost cestujících. V druhém dílu amerického dokumentu zavítáme na letiště Gustava III. na ostrově Svatý Bartoloměj, jehož ranvej je extrémně krátká a navíc ze tří stran obklopená zalesněnými kopci. Pasažéři zde mnohdy po přistání líbají pevnou zem. Dále nás čeká mezinárodní letiště Toncontin v honduraské Tegucigalpě a v neposlední řadě asi nejnebezpečnější letiště na světě nacházející se v nepálské Lukle. To nese jméno prvního pokořitele Mount Everestu a svého stavitele, Edmunda Hillaryho, a v náročnosti přistání si v mnohém nezadá ani s vyčerpávajícím horským výstupem.