Jak vzít život do svých rukou
Pětiminutové příběhy lidí, kteří se ocitli na složitém životním rozcestí a nakonec se dokázali opět zvednout, kráčet dál vlastní cestou.
00:00:11 Janu Petrovičovi je 22 let. Tomáši Ryndovi o rok víc.
00:00:15 Oba pochází z Děčína a momentálně studují vysokou školu v Praze.
00:00:20 V Ústeckém kraji jsem dělal střední školu,
00:00:22 konkrétně gymnázium v Děčíně, čtyřleté.
00:00:27 Následně jsem potom šel na vysokou školu do Prahy.
00:00:28 Po gymnáziu jsem se tedy rozhodoval,
00:00:32 kam půjdu na vysokou školu a rozhodl jsem se pro Prahu.
00:00:34 A tady studuju na Vysoké škole ekonomické mezinárodní obchod.
00:00:39 Plány a nadšení těmto studentům rozhodně nechybí.
00:00:43 Teď mě například baví předmět Světová ekonomika,
00:00:46 kde rozebíráme právě aktuální dění,
00:00:48 například krizi v Řecku a ty současné problémy světa.
00:00:53 Momentálně studuju provozně- ekonomickou fakultu
00:00:56 na Vysoké škole zemědělské v Suchdole.
00:01:00 Konkrétně bych se ve svém oboru chtěl zaměřit na bankovní sféru.
00:01:03 Myslím si, že v tom je veliký potenciál
00:01:07 a rozhodně je to pro mě velikým lákadlem.
00:01:10 Zájem o obor je určitě důležitý,
00:01:11 ale v realitě je spousta absolventů,
00:01:13 kteří těžko hledají uplatnění.
00:01:15 Jde o to, říct nějakou prognózou,
00:01:19 jaká povolání, jaké profese budou v budoucnosti potřeba.
00:01:25 To znamená, abysme nevychovávali zbytečně právníky,
00:01:28 když je nepotřebujeme,
00:01:29 a naopak nepodcenili "výchovu"
00:01:33 jiných profesních oblastí,
00:01:37 které by vlastně ve finále mohly nám zkomplikovat
00:01:42 naši ekonomickou situaci.
00:01:46 Šel jsem do Prahy s tím, že bych tam chtěl odstudovat,
00:01:49 a potom, kdyby to bylo možné,
00:01:51 tak bych se vrátil zpátky do Děčína nebo do Ústeckého kraje,
00:01:55 protože to je v podstatě můj domov.
00:01:58 Ústecký kraj má v rámci České republiky
00:02:00 nejméně obyvatel s vysokoškolským a vyšším odborným vzděláním,
00:02:04 naopak drží první příčky v nižších úrovních vzdělanosti.
00:02:07 To pochopitelně významně ovlivňuje trh práce.
00:02:10 Bylo pro mě velikým přínosem, když jsem zjistil,
00:02:12 že na webu Ministerstva práce a sociálních věcí
00:02:17 je k dispozici program,
00:02:20 který po zadání mých preferovaných zaměstnání či oboru,
00:02:25 ve kterém chci dále pracovat,
00:02:27 je možné zjistit možnosti získání daného pracovního místa
00:02:33 či pracovní pozice v Ústeckém kraji.
00:02:38 Ta metodika je určena pro každý jeden kraj České republiky,
00:02:42 ale protože sběr dat není úplně jednoduchou a levnou záležitostí,
00:02:46 museli jsme se v rámci projektu omezit pouze na jeden pilotní kraj,
00:02:51 na kterém jsme tu metodiku nebo ten model vyzkoušeli.
00:02:56 Odhadování vzdělanostních potřeb v regionech
00:02:58 je důležité ke snížení nezaměstnanosti.
00:03:01 Stojí především na aktuálních údajích
00:03:02 například Českého statistického úřadu.
00:03:05 Výsledky jsou směrodatné hlavně pro odborníky krajských úřadů,
00:03:08 kteří řeší problematiku školství a podnikání.
00:03:11 Mají v rukou budoucnost.
00:03:14 Měli jsme na to dva roky,
00:03:15 s tím, že první půlrok jsme se museli podívat do toho kraje,
00:03:19 abychom zjistili a pohovořili s rozhodujícími zaměstnavateli,
00:03:22 s velkými školskými zařízeními a s lidmi z krajského úřadu.
00:03:32 Vypracovaný model umožňuje, aby si žáci a jejich rodiče
00:03:35 mohli vybírat učební nebo studijní obor hlavně podle profesí,
00:03:39 které v Ústeckém kraji s výhledem do blízké budoucnosti
00:03:42 budou potřebné.
00:03:45 Zaměstnavatel se naopak může podívat,
00:03:47 jestli v podstatě bude ten vývoj kontinuálně pokračovat,
00:03:50 jakou má šanci, že na trhu najde adepta s profesí, kterou potřebuje.
00:03:58 Ten program může být užitečný i pro lidi,
00:04:00 kteří jsou nezaměstnaní
00:04:02 a mají možnost si zvolit rekvalifikační obor,
00:04:06 protože si můžou nahlédnout do toho programu a zjistit,
00:04:09 co by bylo pro ně perspektivní v tomto smyslu.
00:04:17 Myslím si, že je to skutečně zajímavý software,
00:04:20 který může mnoha mladým lidem a studentům pomoci,
00:04:24 jak při rozhodování kam za prací,
00:04:27 tak i například při rozhodování, jakou školu zvolit.
00:04:33 Přišel jsem na to, že ty vyhlídky nejsou zrovna růžové,
00:04:35 takže je možné, že se neuchytím například v tom Ústeckém kraji,
00:04:41 ale že budu muset hledat práci i někde jinde.
00:04:44 Třeba zrovna vy budete mít více štěstí.
00:04:46 Stačí se podívat na webové stránky
00:04:48 Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí.
00:04:52 Skryté titulky: Vlasta Malíková Česká televize 2013
Jak vzít život do svých rukou
Pětiminutové příběhy lidí, kteří se ocitli na složitém životním rozcestí a nakonec se dokázali opět zvednout, kráčet dál vlastní cestou.