aneb domácí tvůrci s mezinárodními úspěchy. Tomáš Hanák na další odvážné výpravě do hlubin normalizační a normalizované kinematografie, tentokrát s filmovou historičkou Michaelou Mertovou. Slavný Krysař Jiřího Barty jen těsně unikl cenzurním nůžkám a s problémy se potýkal i světově uznávaný Jan Švankmajer

Dvanáctidílný seriál o principech a podmínkách tvorby v různých oblastech československé kinematografie v období tzv. normalizace (1969–1989). V deváté části bude pozornost věnována výhradně tvorbě animované. Dozvíme se, jakou pozici a jaký kredit měl u tvůrců ředitel Kamil Pixa a proč měl přezdívku Al Capone. Nahlédneme i do pozadí vzniku fenomenálních večerníčkových cyklů. Tvůrci připomenou i některé filmy, které podobně jako v hrané tvorbě neušly cenzurním zásahům. V čem tkvěla kvalita filmů slavného tria Macourek – Born – Doubrava? A jaký byl vztah Krátkého filmu k Janu Švankmajerovi? Proč měl být slavný Krysař Jiřího Barty přestřihán a z jakého důvodu se tak nakonec nestalo? Odkud přicházela do Krátkého filmu mladá krev, jejíž úspěchy byly na mezinárodní scéně nezpochybnitelné? O tom bude devátá část cyklu Těžká léta československého filmu, kterou vás provede herec Tomáš Hanák. Jeho hostem ve studiu bude filmová historička Michaela Mertová.