Unikátní projekt, ve kterém poprvé zazní kompletní symfonická hudba Antonína Dvořáka. J. Bělohlávek s Českou filharmonií a M. Ebenem tentokrát představí hudbu 4. symfonie. A také to, jak vznikala a kam tehdy jako varhaník Dvořák nastoupil
00:00:52 Sem, do kostela svatého Vojtěcha, nastoupil v roce 1874
00:00:58 čerstvě ženatý Antonín Dvořák na místo varhaníka.
00:01:01 Jakkoliv by se mohlo zdát, že se profese
00:01:04 varhaníka a skladatele výborně doplňují,
00:01:07 není to tak úplně jednoduché.
00:01:09 Varhaník tráví spoustu času v kostele při mších
00:01:12 i několikrát denně. A není vždy snadné
00:01:14 najít koncentraci na skládání
00:01:17 tak velkého opusu, jakým je symfonie.
00:01:24 Když Dvořák přišel, nevšiml si nikoho, nepozdravil
00:01:28 a usedl ihned k varhanám.
00:01:32 Hrací stůl starého nástroje byl umístěn stranou,
00:01:35 varhaník musel sledovati pohyb ředitelovy taktovky
00:01:39 v zrcadle nad klávesnicí zavěšeném
00:01:42 a tak obrácen byl, sedě u varhan, ke sboru,
00:01:47 řediteli i všem účinkujícím zády.
00:01:50 Proto vídal jsem tvář Dvořákovu jen zřídka,
00:01:53 ale vzpomínám, že mně, dítěti, ten přísně pohlížející,
00:01:57 stále vážný a divnými myšlenkami zabraný muž, naháněl strach.
00:02:14 Když Josef Bohuslav Förster zpíval v kostelním sboru,
00:02:18 tak měl evidentně z Dvořáka strach.
00:02:22 Aspoň to píše ve svých pamětech.
00:02:24 Byl Dvořák opravdu takový podivín?
00:02:26 A nebo byl jenom v tom nezvyklém městském prostředí trošku zamlklý?
00:02:31 Já si nemyslím, že bychom mohli Dvořáka
00:02:33 označit jako podivína.
00:02:36 Je možné, že jeho vizáž mohla někdy trošku nahánět strach,
00:02:41 zejména pokud se něčím rozzuřil nebo rozrušil,
00:02:46 něčím byl zaujat, tak mohla jeho vizáž
00:02:49 skutečně nahánět trošku hrůzu. A pro ty mladé kluky ve sboru
00:02:53 to byl určitě veliký respekt, který před ním měli.
00:02:57 A jinak byl Dvořák velmi dobrosrdečný člověk
00:03:00 a dokázal se radovat z drobných, všedních věcí.
00:03:04 Například známe jeho lásku k mašinkám,
00:03:07 na které se chodil pravidelně dívat na nádraží.
00:03:10 A současně také jeho zbožnost, jeho hluboký vztah k Bohu
00:03:16 mu umožnil, že překonal mnoho tragických událostí,
00:03:21 které ho v životě potkaly.
-A těch bylo opravdu dost.
00:03:25 Třeba když mu 4 roky po svatbě zemřely vlastně hned
00:03:28 tři děti těsně po narození.
00:03:31 Dvořákovi tehdy bydleli v ulici Na rybníčku,
00:03:34 ve svém prvním vlastní bytě, a Dvořák tam napsal
00:03:38 tři opery, klavírní koncert, Moravské dvojzpěvy,
00:03:43 Stabat Mater... A co vůbec nechápu,
00:03:46 během stěhování ještě tady Symfonii D moll.
00:03:49 Ano, to je ta naše symfonie, kterou se budeme zabývat.
00:03:53 Je to skutečně neuvěřitelný výčet skladeb.
00:03:56 Ta symfonie asi vznikala 3 měsíce.
00:04:01 A brzy po jejím dokončení Bedřich Smetana řídil
00:04:05 provedení jedné její věty s velkým úspěchem.
00:04:08 A přesto na celkovou premiéru si musela počkat 18 dalších let.
00:04:15 Následovala osud svých předchůdkyní.
00:04:18 A ta premiéra vlastně nastala, až v době, když se Dvořák
00:04:23 loučil před svým odjezdem do Ameriky.
00:04:25 A sám si to provedení řídil.
00:04:27 Je u té 4. symfonie vidět nějaký posun?
00:04:31 -Proti těm prvním třem?
-Já myslím, že zásadní.
00:04:34 Ty první tři symfonie bychom mohli označit,
00:04:37 že byly spíše rapsodiemi, nebo hudebními básněmi, fantaziemi.
00:04:44 Tahle 4. D moll, ta je vlastně první,
00:04:48 která je skutečně formálně ucelená.
00:04:51 Je to skutečná symfonie. Například její 1. věta
00:04:54 má sonátovou formu jako vytesanou z kamene.
00:04:58 To znamená - jasné, lapidární hlavní téma,
00:05:01 vedlejší kontrastní téma, pak obě témata
00:05:05 jsou prováděna v díle, kde se ta hudba vyvíjí,
00:05:11 různě se proplétá a obměňuje.
00:05:15 No a posléze jsou v repríze obě témata prezentována
00:05:19 znovu, jakoby prošla vítězným bojem.
00:05:23 Mohli bychom si tedy přestavit to hlavní téma?
00:05:25 Samozřejmě.
00:05:29 Po krátkém úvodu orchestru se ozve
00:05:33 v plném plénu tento motiv, tohle hlavní téma:
00:05:54 No, tohle muselo znít na varhany krásně.
00:06:00 ZVUK VARHAN
00:06:18 Dvořák v kostele svatého Vojtěcha taky jistě hrál
00:06:21 spoustu barokní hudby.
00:06:23 A třeba se tím nechal inspirovat.
00:06:26 Ovšem vedlejší téma věty už je zase typicky dvořákovské.
00:06:49 Ve středním dílu se pak tato obě témata setkají
00:06:53 a různě se proplétají, zápasí spolu.
00:06:56 A konečně v repríze, kde se to všechno opakuje,
00:07:00 jsou prezentována už trošku v jiném světle,
00:07:03 jako by prošla vítězným bojem.
00:07:06 Tak já myslím, pane dirigente, že jsme zralí na to,
00:07:08 abychom si celou první větu poslechli.
00:20:08 Druhá věta jsou Variace.
00:20:10 Což by měla být forma založená na postupném obměňování tématu.
00:20:16 Marku, teď jste vyslovil přesnou definici,
00:20:20 jako se píše v nauce o hudebních formách.
00:20:23 Ale nebyl by to Dvořák,
00:20:25 aby si nevymyslel nějakou zvláštnost.
00:20:29 Tyhle variace se vyznačují tím,
00:20:32 že téma se vlastně vůbec neobměňuje.
00:20:34 Je to široká, poměrně dlouhá melodie,
00:20:37 která se opakuje celkem pětkrát
00:20:41 a pokaždé v trochu jiném hávu - s jiným harmonickým vývojem,
00:20:46 s jinými protihlasy.
00:20:49 Jedna variace je kontrapunktická, což považujeme
00:20:51 za inspiraci barokní hudbou.
00:20:55 A celá ta věta vlastně vyznívá
00:20:58 jako určitá forma smutečního pochodu.
00:21:01 Což by nebylo divu vzhledem k tomu, co se v té době,
00:21:05 ve Dvořákově rodině odehrávalo.
00:32:40 Ta první třetina věty, kterou jsme slyšeli,
00:32:42 to by mohla být skvělá filmová hudba.
00:32:44 Ale potom se Dvořák tak jakoby zakademizoval.
00:32:47 -Trošku zklasičtěl.
-Ano.
00:32:50 Ale na začátku 3. věty to bude zase docela filmové.
00:32:55 -Skoro je to až kovbojka.
-Jo?
00:32:57 Ono taky to scherzo mělo snad vzniknout dřív než celá symfonie.
00:33:03 Je to taková hypotéza, že to snad snad byla
00:33:06 samostatná skladba s názvem Capriccio.
00:33:08 A Dvořák ji až dodatečně zařadil do té symfonie.
00:33:12 Ovšem, na druhou stranu, poslechněte si tohle.
00:33:33 -Tenhle motiv známe!
-Ano.
00:33:35 To je motiv hlavního tématu z 1. věty.
00:33:38 Aha! A ten vlastně Dvořák má v tom scherzu.
00:33:43 Ten ho tady používá jakoby návrat k tématu,
00:33:47 které použil v té 1. větě.
00:33:48 Tak to scherzo asi nevzniklo dřív.
00:33:51 A i kdyby vzniklo, tak s ním stejně musel
00:33:53 Dvořák nějak pracovat, zakomponovat ho.
00:33:56 Což o to, dneska by to nic nebylo.
00:33:58 Na počítači vsunete hotové skladby
00:34:01 pár taktů jakoby nic.
00:34:03 Ale za Dvořáka to byla poctivá ruční práce.
00:34:05 Ještě bych vás rád upozornil na jednu věc,
00:34:08 která je také trošku zajímavá, nebo je to neobvyklé.
00:34:12 Dvořák v určitém místě, v tom scherzu, v triu
00:34:16 používá najednou dvě pikoly.
00:34:18 Oba flétnisté musejí vyměnit své nástroje za pikolu.
00:34:21 A to já myslel, že je to celkem běžná záležitost.
00:34:24 Že flétnista mění pikolu.
00:34:26 Hraje se stejně, jenom to zní o oktávu výš.
00:34:29 Ano. Flétnista, jeden - tak to je normální.
00:34:32 Ale že by oba dva flétnisté, že by hrály
00:34:35 obě dvě pikoly současně, to byla v té době už zase novinka.
00:34:39 A tento zvukový efekt používal později,
00:34:42 o desetiletí později Mahler s velkým úspěchem.
00:34:46 Tak to vypadá, že je to další Dvořákův pohled
00:34:50 do křišťálové hudební koule.
00:41:27 To muselo být pro Dvořáka docela obtížné,
00:41:29 tohle rozpohybované téma ještě něčím překonat ve finále.
00:41:35 Asi ano, ale zvládnul to dokonale.
00:41:38 Udělal to velmi jednoduché.
00:41:42 Hlavní téma je jak snadná otázka.
00:41:51 Stejně jednoduchá odpověď.
00:42:01 To je fakt jednoduché. To stačí jako téma na finále?
00:42:05 Zjevně ano, když se to umí.
00:42:07 A tomuto hlavnímu tématu sekunduje
00:42:10 ještě jiné téma, širší, doprovodné.
00:42:13 Ale to hlavní neustále získává víc a víc půdu
00:42:17 až převezme vládu nad celou větou.
-To je hrozný.
00:42:20 Dvakrát pět tónů. Jednou jde ten poslední nahoru,
00:42:23 podruhé dolů - a je to. To se nabízí citovat
00:42:27 skladatele a malíře Vladimíra Franze, který řekl:
00:42:31 "Dvořák, ten i kdyby vařil knedlíky,
00:42:34 tak mu z toho vyleze muzika."
00:53:11 Skryté titulky: Alena Fenclová 2014
Natočení všech devíti symfonií Antonína Dvořáka s jasným a skvělým rukopisem šéfdirigenta Bělohlávka a nezaměnitelnou interpretací orchestru České filharmonie je pro českého diváka skvělou příležitostí, jak atraktivní formou poznat celou Dvořákovu symfonickou tvorbu. Ve vysílání půjde o devět strhujících pořadů, kde se divák dostane až na dřeň Dvořákovy tvorby, a to díky dokonale natočené a skvěle vizualizované hudbě. Tu atraktivně a vtipně přiblíží i dialogy Marka Ebena s Jiřím Bělohlávkem. Dnešní díl je věnován Symfonii č. 4.