Unikátní projekt, ve kterém poprvé zazní kompletní symfonická hudba Antonína Dvořáka. J. Bělohlávek s Českou filharmonií a M. Ebenem tentokrát představí hudbu 3. symfonie. A také to, co tehdy Dvořáka spojovalo se Smetanou a Wagnerem
00:00:52 "Mladý Antonín Dvořák oplývá bohatstvím myšlenek
00:00:55 a podává je vždy plnýma rukama jako nějaký Krézus.
00:00:59 Básnická koncepce jest veskrze velezajímavá,
00:01:02 základní motivy vesměs plny energického citu a výrazu,
00:01:06 tématická práce důkladná,
00:01:09 orchestrace na výši moderního umění.
00:01:12 V tom leží cos obdivuhodného.
00:01:15 Tvůrčí fantazie objevuje se tu v lesku nejskvělejším.
00:01:19 Avšak zároveň vidno, že skladatel bujného oře
00:01:22 své fantazie ještě zcela neovládá pevnou rukou,
00:01:26 že se vždy ještě unášeti dá pouhým svým nadšením,
00:01:29 což má za následek, že architektonické poměry skladby
00:01:34 stávají se méně organickými,
00:01:36 že ztrácejí souměrnosti a přehlednosti.
00:01:39 Pozornost a vnímavost posluchače tak někdy umdlívá."
00:01:44 Tohle není recenze odborného časopisu,
00:01:50 ale kritika z novin.
00:01:51 Takhle se tehdy ještě referovalo v denním tisku. Úžasný.
00:01:54 Jazyk sice vzletný,
00:01:56 ale rýpnout si uměl kritik už tehdy.
00:01:59 Pozornost posluchače občas umdlívá.
00:02:02 To máte pravdu, ale já si myslím, že rýpnutí umělci neublíží.
00:02:06 Jestliže kritik umí doložit svůj kritický soud
00:02:10 jasnými argumenty, tak ta kritika může být
00:02:13 naopak pomocí, je to vlastně ten její hlavní význam.
00:02:18 A mnohoznačná kritika Dvořákovi opravdu neublížila.
00:02:22 Třetí symfonie měla premiéru na Žofíně
00:02:25 a byla opravu úspěšná.
00:02:28 Tady máme tři velikány své doby.
00:02:30 A jak vidíme, všechny tři busty
00:02:32 mají stejný objem. Tedy vizuálně.
00:02:35 Nebudeme je ponořovat do kapaliny.
00:02:37 Toto je Richard Wagner, pna Bedřich Smetana,
00:02:40 pan Antonín Dvořák.
-Pánové, dobrý den.
00:02:42 A my víme, ze Smetanových ranných děl,
00:02:46 že Smetana se Wagnerem inspiroval a vzhlížel k němu.
00:02:51 No, ale měli bychom asi vysvětlit,
00:02:53 proč u Dvořákovy symfonie mluvíme o Smetanovi a Wagnerovi.
00:03:00 No, to já myslím, že je z důvodu toho,
00:03:02 že při premiéře 3. Dvořákovy symfonie
00:03:05 se všichni tři géniové jaksi sešli.
00:03:09 A to je vlastně pravda, protože Dvořákova symfonie
00:03:12 měla premiéru na Žofíně a dirigoval ji nikdo jiný
00:03:15 než právě Bedřich Smetana. Jak byl na tom se sluchem?
00:03:19 V té době ještě dobře.
00:03:21 Sice už ho trochu začínaly trápit různé šelesty v uších,
00:03:24 ale stále byl schopen naprosto jasně a přesvědčivě
00:03:28 kontrolovat kvalitu orchestru.
00:03:31 On totiž měl předtím řídit Dvořákovu operu Král a uhlíř.
00:03:36 A tu on odmítl.
00:03:41 Ale pozor, ne snad proto, že by se mu nelíbila,
00:03:43 že by se k ní točil zády, ale proto, že věděl,
00:03:46 že orchestr Prozatímního divadla nebyl na té úrovni,
00:03:50 aby ji provedli dobře.
00:03:52 Ale stejně si myslím, že to muselo Dvořáka mrzet.
00:03:56 Určitě, ale myslím, že ne moc na dlouho.
00:03:58 Aha!
00:04:01 On totiž Smetana na příští filharmonický koncert
00:04:04 si vybral právě 3. symfonii Antonína Dvořáka.
00:04:08 -A to znamenalo naprostý zlom!
-Co se zlomilo?
00:04:13 No, pro Dvořáka to byla vlastně první jeho symfonie,
00:04:16 kterou živě slyšel na vlastní uši.
00:04:20 To je pravda, protože ty první dvě vlastně pořád ležely v šuplíku.
00:04:24 No, právě.
00:04:26 A v té době se vůbec nepsaly symfonie.
00:04:28 V té době byly v módě rapsodie nebo symfonické básně,
00:04:32 ale ne symfonie. Tvrdilo se totiž,
00:04:35 že symfonická forma byla dovršena Beethovenem.
00:04:40 Že Beethoven vyčerpal tuto formu, ale už nemá význam
00:04:44 tyhle kolosy dál psát.
00:04:47 No a přijde Dvořák a přinese svou 3. symfonii
00:04:50 ve svých 24 letech!
00:04:52 Takže Dvořák opět předběhl dobu, protože zanedlouho poté
00:04:55 měla premiéru i 1. symfonie Johanese Brahmse.
00:05:00 V čem byla ta 3. Dvořákova ještě novátorská?
00:05:04 Také ve svém formálním uchopení.
00:05:07 Dvořák napsal 3větou symfonii.
00:05:10 To do té doby byla naprostá výjimka.
00:05:13 A Dvořák v té snaze uchopit tu skladbu koncízně,
00:05:18 velmi sevřeně, tak používal motivickou jednotu
00:05:25 i pro všechny věty.
00:05:28 To, co se ozve na začátku 1. věty,
00:05:30 což vypadá takhle...
00:05:50 Tenhle motiv potom používá i v dalších větách
00:05:54 a samozřejmě zejména v té 1. ho rozvíjí.
00:05:57 A dociluje tím jednotu tématickou.
00:06:01 Ale to dělali ji jiní skladatelé, třeba Bedřich Smetana v Mé vlasti.
00:06:04 Jistě, ale Smetanova Vlast začala vznikat
00:06:07 asi tak půl roku poté, co Dvořákova 3. symfonie zazněla.
00:06:11 Takže - kdoví, jestli náhodou Smetana,
00:06:14 50letý jubilant, se nepoučil u 25letého Dvořáka.
00:06:19 Ale já si myslím, že to vzájemné skladatelské ovlivňování
00:06:23 mezi Dvořákem a Smetanou bylo oboustranné.
00:06:27 Protože zase Smetanův vliv pomohl Dvořákovi
00:06:32 oprostit se od vlivu Wagnerova.
00:06:34 Už ho oprošťuju. Jak Smetanu, tak Dvořáka.
00:06:39 Ostatně ten Wagner, to jsem se chtěl zeptat.
00:06:42 Jak jste hrál to téma ze symfonie, můžete ho zahrát ještě jednou?
00:07:05 Nepřipomíná vám to tu slavnou Wagnerovu melodii?
00:07:10 Jo, vy myslíte tu...
00:07:25 To je jasné.
00:07:27 Ta příbuznost se způsobena tím obalem, tím...
00:07:38 Ten obal, ten samozřejmě okamžitě naváže pozornost
00:07:42 a člověk má pocit, že je to stejná hudba.
00:07:45 Ale ono je víc těch prvků, které bychom mohli přičíst
00:07:50 Wagnerovu vlivu u Dvořáka. Například na konci 3. věty
00:07:54 v té symfonii, když chce udělat slavnostní závěr,
00:07:59 tam se jasně projevuje, že to ještě není typický Dvořák,
00:08:04 ale že tam nějaká ta stopa wagnerovského myšlení je.
00:08:08 Ale, jak říkám, to vzájemné ovlivňování skladatelů
00:08:12 není nic neobvyklého a žák se učí vždycky od učitele.
00:08:19 Koneckonců i ta jistá příbuznost může být určitým
00:08:24 vodítkem pro posluchače, když slyší novou hudbu.
00:08:28 A teď v tom zaslechnou nějaký motiv nebo intonaci,
00:08:32 která je jim povědomá,
00:08:34 tak mohou tu novou skladbu lépe přijmout.
00:19:56 Teď nás čeká pomalá věta, u které vždycky hrozí
00:19:59 to riziko, o kterém píše kritik -
00:20:02 "vnímavost posluchače umdlívá".
00:20:05 Já myslím, že v tomto případě nebude umdlívat,
00:20:07 protože ta věta plyne volným sice tempem,
00:20:15 ale je to tempo klidného, důstojného pochodu.
00:20:18 A má střední díl, který se rozjasní
00:20:22 a ozvou se názvuky v hornách, které nám připomínají
00:20:26 Smetanovu Vltavu a nebo Smetanův Vyšehrad.
00:20:29 Aha! Takže Dvořák inspirující Smetanu.
00:20:32 No, chcete-li, tak ano, ale myslím si,
00:20:35 že ty vlivy se často přeceňují.
00:20:38 Já myslím, že celková doba, ve které to dílo vznikalo,
00:20:43 nahrávala tomu. Bylo to po rakousko-uherském vyrovnání.
00:20:52 A to byl moment, kdy Češi vlastně ztratili naději
00:20:55 na důstojnější postavení v rámci monarchie.
00:20:59 A tehdy se samozřejmě vzedmula vlna vlastenectví,
00:21:03 nebo možná vlastenčení, a ta se projevila i v umění.
00:21:08 A projevila se tím, že se objevovaly hrdinské motivy,
00:21:12 rytířské motivy.
00:21:15 A přesně takovouto atmosféru můžeme ve 2. větě vycítit.
00:36:50 Třetí symfonie měla pro Dvořáka ještě jeden
00:36:52 velmi příjemný aspekt.
00:36:55 Přinesla mu totiž pěkné finanční ohodnocení.
00:36:59 Ano, Dvořák přiložil partituru symfonie
00:37:02 spolu ještě s dalšími díly ke své žádosti o stipendium
00:37:06 z Nadace pro podporu umění.
00:37:09 A v porotě seděl Eduard Hanslik a Johanes Brahms.
00:37:12 -A ti oba byli Dvořákovi nakloněni.
-Ti byli.
00:37:15 Ale nicméně z posledních výzkumů doktora Jiřího Berkovce
00:37:19 v této věci jsme se dozvěděli, že Brahms
00:37:22 přece jenom v této porotě nebyl.
00:37:25 Ale porota dostala žádosti i z jiných oborů,
00:37:29 nejenom hudebníci, skladatelé, ale také spisovatelé a výtvarníci
00:37:33 žádali o podporu.
00:37:35 Ovšem porota přidělila veškeré finance Dvořákovi.
00:37:39 -To by byl dneska pěknej šrumec.
-To možná byl tehdy také.
00:37:43 Ale já si myslím, že je zjevné, že porota jednoznačně pochopila
00:37:49 výjimečnost Dvořákova talentu a přidělila mu veškeré finance.
00:37:54 A to bylo 400 zlatých po dobu pěti let.
00:37:57 -Bylo to hodně?
-To bylo velmi mnoho peněz.
00:38:01 Protože, když si Dvořák nechával rozepsat
00:38:04 3. symfonii, tak ten rozpis stál 30 zlatých.
00:38:11 To znamená, že by mohl po dobu pěti let
00:38:14 každý rok nechat rozepsat 13 nových symfonií.
00:38:18 To by se mu ovšem zavařil mozek.
00:38:21 V každém případě je pochopitelné, že finále 3. symfonie
00:38:24 zní tak optimisticky, protože je to dílo
00:38:27 mladého skladatele,
00:38:28 který se těší z prvních velkých úspěchů.
00:38:32 Jak uměleckých, tak i finančních. A navíc se definitivně
00:38:36 odpoutává, stejně jako Smetana, od vlivu velkého německého mistra.
00:48:06 Skryté titulky: Alena Fenclová 2014
Natočení všech devíti symfonií Antonína Dvořáka s jasným a skvělým rukopisem šéfdirigenta Bělohlávka a nezaměnitelnou interpretací orchestru České filharmonie je pro českého diváka skvělou příležitostí, jak atraktivní formou poznat celou Dvořákovu symfonickou tvorbu. Ve vysílání půjde o devět strhujících pořadů, kde se divák dostane až na dřeň Dvořákovy tvorby, a to díky dokonale natočené a skvěle vizualizované hudbě. Tu atraktivně a vtipně přiblíží i dialogy Marka Ebena s Jiřím Bělohlávkem. Dnešní díl je věnován Symfonii č. 3.