Prezidentská limuzína

Skupina nadšenců pátrá po tajemství dokonalosti auta, které používá první muž Spojených států. Americký dokumentární film

Litujeme, ale video není dostupné
Litujeme, ale video není dostupné

Dojde-li k ozbrojenému útoku na jedoucí vůz, o přežití posádky rozhoduje jeho odolnost. Pancéřované automobily musejí obstát v nejkritičtějších situacích. Čím významnější osobu přepravují, tím dokonalejší ochranu musejí poskytovat. Absolutní špičku představuje pojízdná pevnost amerického prezidenta známá jako „Šelma“. Legendární vůz inspiroval skupinu znalců k vytvoření vlastního modelu. Otestovali na něm nejrůznější překážky s cílem zjistit, co je třeba k výrobě dokonalého pancéřovaného automobilu.

Klikněte pro větší obrázek Americká vláda odhaduje, že se 80 až 90 procent teroristických útoků a pokusů o únos odehrává, když je oběť v automobilu. V Texasu proto vyrábějí auta, která přečkají všechny myslitelné hrozby. Trent Kimball a jeho tým vyvíjejí vozidla vybavená špičkovou technikou. Ročně přestaví stovku aut pro zákazníky z celého světa. Inspiraci nalézají v dlouhé řadě vozů od papamobilu až po pancéřovaného Bentley královny Alžběty. Za absolutní vrchol v oboru však považují nejlépe chráněný vůz všech dob.

Americký prezident jej převzal po inauguraci v roce 2009. K běžné limuzíně má opravdu hodně daleko. Šelma je nejmodernější pancéřovaný vůz, jaký kdy měla tajná služba k dispozici. Je to v podstatě tank převlečený za osobní automobil. Znalci z oboru odhadují, že je postaven na podvozku třítunového nákladního vozu. Měří asi 5,5 metru a váží kolem 7 tun. Údajně je vybaven kamerami pro noční vidění, v náraznících jsou umístěny střílny slzného plynu, ve dveřích skryty nejmodernější zbraně a v kufru zásoba krve pro nouzové transfúze. Dveře z masivní oceli mají vážit až 200 kilogramů. Tloušťka neprůstřelného skla se odhaduje na 15 centimetrů. V případě zásahu palivové nádrže brání výbuchu speciální obal a pěna. Kevlarové pneumatiky jsou odolné vůči proražení i průstřelu.

Klikněte pro větší obrázek Ale to vše jsou pouhé dohady. Veškeré použité technologie podléhají přísnému utajení. Po útocích z 11. září 2001 se dokonce vyžaduje, aby byla dosluhující prezidentská limuzína na závěr vždy zničena. Když je vyřazena ze služby, stává se, že ji odvezou na střelnici, a tam testují její odolnost proti výbušninám. Hrozby, kterým obrněné vozy čelí, se neustále vyvíjejí. Totéž platí pro prezidentskou limuzínu, která musí být vždy minimálně o krok napřed.

Texaský tým prověřil klíčové části pancéřovaného vozu. Ani při nejlepší snaze se však nedokázal vyrovnat nejdokonalejšímu vozu své kategorie. O tom, co všechno dokáže zvládnout, ví jenom tajná služba. Skutečné vlastnosti prezidentské limuzíny zůstanou navždy zahaleny tajemstvím. To ovšem neznamená, že není co zdokonalovat. Vláda pravděpodobně financuje vývoj materiálů, o kterých se dosud nic neví. A netýká se to jen pancéřování, ale i systémů uvnitř vozidla. Tajná služba ve svém úsilí nikdy nepoleví, nová řada limuzín bude ještě lepší než ta předchozí.