Skutečně je znáte? V první části výpravné historické rekonstrukce čtyřdílného příběhu, který hluboce ovlivnil naši minulost, hrají R. Zach, O. Novák, J. Abrhám, M. Bahul, P. Špalková, J. Vondráček, L. Jůza, P. Borovec a další. Scénář P. Hudský a M. Oščatka. Kamera D. Ployhar. Režie P. Nikolaev
00:01:13 Cyril a Metoděj.
00:01:16 Tvůrci prvního slovanského písma.
00:01:19 To bývá všechno, co většina lidí ví o mužích,
00:01:22 jejichž dílo a obětavost měly pro slovanské národy nedozírný význam.
00:01:29 O mužích, kteří se snažili spojit Východ a Západ.
00:01:34 Cyril i Metoděj jsou jména řeholní, tedy jména,
00:01:38 která bratři přijali až po vstupu do kláštera.
00:01:41 Cyril se původně jmenoval Konstantin
00:01:44 a Metoděj se jmenoval Michael.
00:01:48 Dějištěm našeho příběhu jsou především území
00:01:51 bývalé říše římské,
00:01:53 která se na konci antiky rozpadla na dvě části.
00:01:56 Její západní část se podařilo sjednotit
00:01:59 až po několika stoletích Karlu Velikému.
00:02:03 Od roku 843 si vládu nad ní rozdělili jeho tři vnukové.
00:02:09 Část zahrnující mimo jiné i Bavorsko
00:02:12 připadla Ludvíkovi, zvanému Němec.
00:02:15 Východní část Říše římské zvaná Byzanc se však zachovala
00:02:20 a v jejím druhém největším městě Soluni začíná náš příběh.
00:02:55 JE SLYŠET PLÁČ NOVOROZENCE
00:02:59 Narodil se ti bratříček!
00:03:09 Pojď, podívej!
00:03:15 Takhle vypadá každé dítě?
00:03:18 Jestli chceš, tak si ho můžeš pohladit.
00:03:21 -Víš, jak se bude jmenovat?
-Nevím. -Konstantin.
00:03:29 Nikdy nezapomenu na den, kdy se narodil můj bratr.
00:03:35 Konstantin byl tehdy slabý a křehoučký.
00:03:38 Otec musel rychle zavolat kněze,
00:03:40 kdyby ho náhodou k sobě povolal Bůh.
00:03:45 Záhy se ale ukázalo, jak je Konstantin výjimečný.
00:03:53 Podívej!
00:03:54 Konstantin.
00:03:57 To jsi ty.
00:04:08 A tohle zase ty.
00:04:26 Co to je?
00:04:30 To jsi vymyslel?
00:04:32 Modlitba k svatému Řehoři Naziánskému.
00:04:38 Ó Řehoři, tělem jsi člověk, ale duší svou jsi anděl.
00:04:43 Tvá ústa jako archandělé oslavují Boha
00:04:47 a celému světu podávají výklad pravého učení víry.
00:04:53 Osviť mou mysl,
00:04:56 přijmi mne, který s láskou před tebou poklekám,
00:05:00 a buď mým učitelem.
00:05:31 HUDBA
00:05:50 HUDBA
00:06:21 -Nemám hlad. -Měl bys něco sníst. Už nejíš dva dny.
00:06:26 To chceš kvůli tomu sokolovi truchlit až do smrti?
00:06:30 Jestli chceš, koupím ti jiného ptáka.
00:06:33 Tak to na světě chodí, Konstantine.
00:06:34 Všechno pozemské štěstí má svůj konec.
00:06:38 Žádného ptáka už nechci.
00:06:41 Ani krahujce nebo výra?
00:06:44 Chci najít radost, která trvá věčně.
00:06:48 Taková radost ale na Zemi není.
00:06:50 Pokud není tady na zemi, tak musí být v něčem vyšším.
00:06:54 Na nebi. U Boha.
00:07:48 Víte, co se mi dneska v noci zdálo?
00:07:51 Shromáždily se přede mnou všechny dívky z města,
00:07:54 abych si jednu z nich vybral za ženu.
00:07:57 -Tomu říkám sen!
-A kterou sis vybral?
00:08:01 -Jmenovala se Sofia.
-A z těch všech právě tu?
00:08:04 -Sofie? To znamená moudrost.
-Dobře sis vybral.
00:08:16 Náš otec byl drungáriem,
00:08:18 tedy druhým nejvýznamnějším mužem v celé provincii.
00:08:23 Jsem na tebe hrdý.
00:08:26 Až dokončíš studium práv v Konstantinopoli,
00:08:28 tak určitě nastoupíš u dvora. Nebo se staneš někde místodržícím.
00:08:34 A kdoví? Třeba nastoupíš místo mě přímo tady v Soluni.
00:08:40 Nerad bych tě zklamal. Chtěl bych pomáhat lidem.
00:08:45 Správně!
00:08:47 Taky jsem si to přál, když jsem byl v tvém věku.
00:08:51 Hlavně...
00:08:54 Hlavně nevstupuj do kláštera!
00:08:56 Stačí, kdyby snad někdy na duchovní dráhu vstoupil
00:08:59 tvůj bratr Konstantin.
00:09:01 Jsi nejstarší a někdo musí zachovat rod.
00:09:32 Sbohem!
00:09:57 Michael odjel do Konstantinopole na studium práv,
00:10:01 které bylo v Byzanci předpokladem k výkonu služby ve státní správě.
00:10:06 Po studiích odešel do Strymonského kraje,
00:10:09 kde byl jmenován archontem,
00:10:11 vysokým státním hodnostářem jednoho slovanského území.
00:10:18 Hodně času jsem musel tehdy trávit přímo v boji
00:10:22 potlačováním vzpurných Slovanů.
00:10:25 Kdyby chtěl nějaký malíř zachytit obraz zmaru a zkázy,
00:10:29 nenašel by lepší místo.
00:10:32 Násilí rodilo další násilí.
00:11:30 Máme ho!
00:11:36 Mám jejich vůdce, pane. Kdy nařídíš popravu?
00:11:42 Odveďte ho!
00:11:46 -Měli bychom ho pustit. Tohle nikam nevede. -Ale to...
00:11:48 Pokud chceme, aby přijali našeho Boha,
00:11:50 měli bychom se chovat v duchu Kristovy mírnosti.
00:11:54 Nic proti mírnosti, pane, ale je to zvěř.
00:11:56 Když ho nepopravíme, zítra zabijou oni nás. Za to ručím.
00:12:02 Věř mi, pane.
00:12:04 Dáš jim svobodu a zítra zaplaví celou oblast Bulhaři.
00:12:08 Oni se k nim přidají a budou jim pomáhat.
00:12:10 Proto nás sem císař poslal.
00:12:12 Není jiné východisko než exemplární trest.
00:12:53 Otče,
00:12:56 osvoboď mě od všeho, co je marné a zbytečné.
00:13:00 A vzdaluje mě od Tebe.
00:13:03 Ukaž mi, kudy mám jít, abych byl s Tebou a plně Ti sloužil.
00:13:08 Přijď!
00:13:10 Udělej něco a projev se v mém životě.
00:13:37 Pošli Konstantina k mému bratranci Theoktistovi.
00:13:42 Je rádcem u císařovny.
00:13:45 Popros, ať se o něj postará.
00:13:55 Konstantinopol.
00:13:57 Mocné město, kterému dominovala Hagia Sofia,
00:14:01 chrám boží moudrosti. Tato stavba byla po tisíc let
00:14:06 největším křesťanským chrámem světa.
00:14:10 Eunuch Theoktistos byl logothetos tú dromu,
00:14:14 to znamená jeden z nejvyšších úředníků byzantské říše
00:14:18 a důvěrník císařovny Theodory.
00:15:05 V době, kdy ke dvoru přišel Konstantin,
00:15:08 nastoupil vládu Michael III., jemuž tehdy byli jenom tři roky.
00:15:14 Vládu za něj vykonávala matka Theodora s eunuchem Theoktistem,
00:15:19 který byl naším příbuzným.
00:15:25 Slyšeli jsme, že jsi velmi nadaný chlapec.
00:15:28 Hlavně na jazyky. Kolik jich tedy umíš?
00:15:32 Kromě řečtiny mluvím také slovansky.
00:15:35 A studoval jsem latinu a hebrejštinu.
00:15:37 Je to opravdu mimořádně chytrý chlapec.
00:15:42 Pokud bude chtít, mohl by se už zúčastňovat
00:15:45 našich debat o přečtených knihách.
00:15:49 Vítej v Konstantinopoli, Konstantine.
00:15:55 Bylo fascinující, jak rychle udělal Konstantin u dvora kariéru.
00:16:08 Co studuješ?
00:16:21 Jsi tak mladý a už ti říkají Filosofe.
00:16:26 Co podle tebe vlastně je ta filosofie?
00:16:35 Je to poznání věcí lidských i božských,
00:16:40 které vede člověka k ctnostnému životu.
00:16:45 Protože pouze a jen vlastními skutky ctnosti
00:16:49 se může člověk připodobnit Bohu.
00:17:00 Měl by ses oženit.
00:17:03 Znám jednu krásnou a bohatou dívku ze vznešeného rodu.
00:17:08 Byl jsem jí kmotrem při křtu. Jestli chceš, dám ti ji za ženu.
00:17:12 Já se nechci ženit.
00:17:14 Není důležité, co chceš nebo nechceš,
00:17:17 ale co je a co není pro tebe výhodné.
00:17:19 A věř mi, že ten sňatek pro tebe výhodný je.
00:17:23 -Já si ji vzít nemůžu.
-Proč?
00:17:27 Už jsem si vybral. Ještě jako dítě.
00:17:31 Sofii. Moudrost.
00:17:35 Věř mi, že sňatek s tou dívkou ti zajistí vysoké postavení.
00:17:39 Mohl by ses stát stratégem.
00:17:41 -A být nešťastný jako můj bratr?
-Tak co by sis přál?
00:17:46 Zasvětit život Bohu. A dál studovat.
00:17:50 V tvém případě už není co studovat.
00:17:54 Pořád je co studovat.
00:18:00 Theoktistos s Fotiem se obávali, že Konstantina u dvora neudrží.
00:18:06 Rozhodli se mu proto nabídnout místo knihovníka
00:18:09 u chrámu Boží moudrosti.
00:18:12 K tomu bylo zapotřebí mu udělit nižší svěcení.
00:19:10 Božská milost, jež vždy nemocné léčí
00:19:13 a nedostávající se doplňuje,
00:19:17 ustanovuje Konstantina zbožného hypodiakona na diakona.
00:19:34 Axios! Axios! Axios!
00:19:46 Konstantin byl vysvěcen na diakona
00:19:50 a byl ustanoven patriarchovým chartofylakem,
00:19:53 to znamená knihovníkem
00:19:55 v patrně nejvýznamnější knihovně křesťanského světa té doby.
00:20:09 Po nějaké době se Konstantin rozhodl
00:20:12 tajně opustit i toto relativně klidné místo
00:20:15 a uchýlil se do malého kláštera na ostrově v Marmarském moři.
00:20:34 Kláštery byly stavěny na odlehlých místech.
00:20:38 Na pouštích, ostrovech či v horách.
00:20:42 Od mnichů se nežádala práce ani jiná konkrétní činnost.
00:20:46 Byzantská mystika vyžadovala především
00:20:49 soustředěnou kontemplaci a rozjímání.
00:21:22 -Bůh s tebou, bratře.
-I s tebou.
00:21:30 A jak to bylo s tou slavnou disputací na obranu obrazu?
00:21:38 Už o sto let dřív za vlády císaře...
00:21:45 Ty to zapisuješ?
00:21:48 Musím.
00:21:50 Jedině písmo dovede přesně zachytit, jak to bylo.
00:21:53 Jinak se slova překroutí.
00:21:57 Dobře.
00:22:00 O sto let dřív za vlády císaře Konstantina Kopronyma,
00:22:05 vyvrcholily v Byzanci ikonoklastické bouře.
00:22:13 Obrazoborci ničili ikony, vytloukali mozaiky.
00:22:18 A obrazy na stěnách kostelů
00:22:20 přemalovávali bílou nebo červenou barvou.
00:22:29 Ať nezůstane ani jediná!
00:22:39 V roce 843
00:22:42 císařovna Theodora s podporou svého rádce Theoktista
00:22:45 svolala synodu do chrámu Boží moudrosti,
00:22:49 která ikonoklasmus odsoudila a obnovila ctění obrazů.
00:22:57 Jestli se, otče, svého bludu, neodřekneš,
00:23:00 budeš ze svého úřadu sesazen.
00:23:06 Řídím se pouze Božími příkazy, jak jsou psány v Písmu
00:23:10 a u církevních otců!
00:23:14 Už v desateru daném Mojžíšovi Bůh modly zakázal.
00:23:20 Neučiníš si modly a nebudeš se jim klanět!
00:23:25 Jsme svobodní a hrdí, jsme věřící.
00:23:30 Ne pohané, kteří musí Bohy vidět.
00:23:35 Věříme v Boha skrytého, neviditelného,
00:23:40 který se zjevil skrze svého Syna Krista.
00:23:47 My věříme, oni se pověrečně krčí.
00:23:54 Pokud mě někdo nepřesvědčí, neodvolám!
00:24:10 Tenhle mladík?
00:24:14 Je to důstojné? S ním se mám bavit?
00:24:18 Nebo s ním mám zápasit jako v cirku?
00:24:22 Pověz mi, otče, je duch silnější v muži zkušeném,
00:24:30 anebo v mladíkovi, který viděl ve svém životě jen zlomek toho,
00:24:34 co člověk starý?
00:24:38 Samozřejmě v muži starém.
00:24:40 Z toho plyne, že máš oproti mně velkou výhodu.
00:24:47 Dobrá. Tak mluv.
00:24:53 Z toho všeho, co bylo proti uctívání obrazů řečeno,
00:24:58 stačilo říct jedinou větu, ostatní bylo zbytečné.
00:25:04 Ta věta zní:
00:25:06 Svaté obrazy jsou proti Božímu příkazu,
00:25:09 že si lidé nesmí udělat modly. To je pravda.
00:25:15 Ale musíme dělat rozdíl mezi tím, co je svatý obraz
00:25:21 a co je obraz svatého.
00:25:25 Svatý obraz je modla,
00:25:27 protože se mu někdo klaní tak, jak to náleží jedině Bohu.
00:25:34 Ale obraz svatého je obraz člověka,
00:25:39 kterému náleží úcta světce.
00:25:52 To opravdu není nic svatého.
00:25:58 Je to dřevěná deska,
00:26:01 pár barev
00:26:07 a docela pěkný rám.
00:26:11 Nedovedeš-li to odlišit ty, který jsi vzdělaný,
00:26:15 neštvi na ně lidi hloupé a zlé, kteří to teprve nemohou rozeznat,
00:26:20 a ničí, co je krásné a hodné úcty.
00:26:28 Je krásný. Kdo z nás to dovede?
00:26:35 Jen ten, koho vede Duch svatý a vroucí víra,
00:26:39 může něco takového dokázat.
00:27:07 Roku 856 byl císařovnin důvěrník Theoktistos zavražděn,
00:27:13 císařovna Theodora byla poslána do kláštera
00:27:17 a vlády se s pomocí svého strýce Bardase
00:27:20 ujal mladý císař Michael III.
00:27:27 -A ty?
-Já?
00:27:32 Byl jsem unaven a znechucen nekončícími krutostmi.
00:27:40 Opustil jsem úřad archonta a vstoupil do kláštera na Olympu.
00:27:59 Do smrti nezapomenu na chvíli
00:28:02 kdy jsem poprvé zdolal příkrý svah maloasijského Olympu
00:28:07 a se zatajeným dechem jsem spatřil obrysy starobylého kláštera.
00:28:12 Nikdy předtím ani potom jsem nepocítil takový klid.
00:28:56 Slibuješ strávit zbytek života v odříkání?
00:29:00 Slibuji.
00:29:03 Slibuješ navždy setrvat v klášteře a plnit svěřené úkoly?
00:29:09 Slibuji.
00:29:11 Slibuješ dbát rad svého duchovního otce
00:29:13 a chovat v lásce své bratry?
00:29:17 Slibuji.
00:29:22 Je postříháván boží služebník Metoděj,
00:29:25 ve jménu Otce,
00:29:30 i Syna,
00:29:35 i Svatého ducha.
00:30:23 Proč nejsi na hostině? Císař se po tobě ptá.
00:30:28 Sliboval jsi mi klid na studium.
00:30:31 A ten tu rozhodně nemám.
00:30:34 Pořád mě taháš ke dvoru do plytkých zábav
00:30:37 a dvorských intrik. Obtěžuje mě to.
00:30:42 Ruší můj klid. Nezajímá mě to.
00:30:45 Nemůžeš se stále všeho a všech stranit.
00:30:50 Císaře obzvláště ne.
00:30:54 Očekává tě.
00:30:58 A obleč si něco pořádného, jdeš ke dvoru.
00:31:25 Tak co si přeješ?
00:31:29 Chtěl jsem tě poprosit o svolení vrátit se do kláštera.
00:31:37 A když ti ho nedám?
00:31:47 Můžeš se tam vrátit.
00:31:49 Ale nejdřív pro mě uděláš ještě jednu službu.
00:31:53 Arabové v Samaře napadají křesťany.
00:31:56 Vydej se tam a obhaj naši víru.
00:31:59 Jsi duchapřítomný a pohotový, jsi mistr slova v debatách.
00:32:21 Cesta z Konstantinopole do Samarry
00:32:24 byla dlouhá asi dva tisíce kilometrů.
00:32:28 Samarra byla hlavním městem abbásovské islámské říše
00:32:32 a v té době byla i sídlem chalífa.
00:32:46 Konstantinovým úkolem bylo obhájit křesťanské učení
00:32:50 proti arabským teologům.
00:32:53 V ostrých debatách,
00:32:55 v nichž se přeli o otázkách přírodovědeckých a filosofických,
00:32:59 dokázal Konstantin arabským učencům svou převahu.
00:33:27 Sám si však byl vědom toho, že problém života křesťanů
00:33:31 v bagdádském chalifátu v Samaře nevyřešil.
00:33:35 Nepodařilo se mu ani odvést domů křesťanské zajatce
00:33:40 a spory s Byzancí se brzo obnovily.
00:33:45 Po dlouhé zpáteční cestě
00:33:48 se Konstantin vrátil domů úplně vyčerpán.
00:33:52 Tak moc se těšil na klid a odpočinek,
00:33:55 ale opět ho rušily dvorské intriky a zákulisní boje.
00:34:02 Když se dozvěděl, že jsem v klášteře Polychron,
00:34:05 vyžádal si od císaře svolení opustit dvůr
00:34:08 a odebral se za mnou.
00:35:14 Nad Soluní jsem vypustil svého sokola.
00:35:18 Čekal jsem, čekal, kdo mi ho přivolá.
00:35:23 Volal jsem, sokole, sokole, vrať se mi zpět.
00:35:28 Bez tebe by se mi nelíbil svět.
00:35:33 Brácho!
00:35:36 Ty jsi už velkej.
00:35:38 Tohle je tvoje?
00:35:41 Pojď, posaď se.
00:35:48 Michaeli.
00:35:51 Přijal jsem řeholní jméno Metoděj.
00:35:55 Metoděj.
00:35:57 Slyšel jsem, jak sis vedl v kalifátu.
00:36:00 Jsem na tebe pyšný.
00:36:04 To hlavní se mi ale nepodařilo.
00:36:07 Dát svobodu křesťanským zajatcům.
00:36:11 S tebou bych to dokázal.
00:36:15 Taky jsi mi chyběl.
00:36:18 Neuměl jsem zabránit násilí.
00:36:22 Tvá mírnost a moudrost mi chyběla.
00:36:28 Jak je to dlouho?
00:36:31 Hodně.
00:36:38 Tou dobou Konstantinopol napadli na svých lodicích
00:36:41 Byzantincům dosud neznámí Rusové. Bojovníci se na několik týdnů
00:36:45 zmocnili pobřeží, město však nedobyli.
00:36:50 Co můžeme dělat, aby nás takhle nemohli opět překvapit?
00:36:53 Zkusme obnovit spojeneckou smlouvu s chazarským kaganem.
00:36:57 Jeho Rusové také stále ohrožují.
00:37:00 Ale koho tam ale pošleme?
00:37:04 Spojme to s misijním posláním.
00:37:07 U Chazarů působí židovští učenci a snaží se je obrátit na svou víru.
00:37:14 Pošleme tam Konstantina. Je vynikajícím znalcem
00:37:17 starozákonných knih. Ten bude umět s Židy diskutovat.
00:37:23 A navrhuji, abychom tam poslali i Metoděje,
00:37:27 Ten má spoustu diplomatických zkušeností.
00:37:33 A tak jsme vyrazili. Konečně poprvé spolu.
00:37:38 Po cestě jsme se na nějakou dobu zastavili v Chersonu.
00:37:42 Jak se později ukázalo, byla to šťastná okolnost.
00:37:54 -Zřejmě byl přece jenom pohřben.
-Kdo?
00:37:57 Hrob svatého Klimenta musí být někde tady poblíž Chersonu.
00:38:00 Svatého Klimenta hodili někam do moře s kotvou na krku.
00:38:03 Ano, ale pak to bylo jinak. Našel jsem to ve staré kronice.
00:38:09 -Co to je? -Je to psáno jazykem, kterému už dnes nikdo nerozumí.
00:38:13 Ale já jsem ho rozluštil.
00:38:15 Stojí tam, že křesťané Klimenta vylovili
00:38:17 a pohřbili někde na pobřeží.
00:38:20 To je velká věc. Víš to jistě?
00:38:23 To místo vystupuje z moře jen občas.
00:38:26 Možná, že je to ostrov. Postavili tam kapli.
00:38:33 Takových míst je v okolí spousta. Můžeme hledat měsíce, a marně.
00:38:38 Kronika dává určitý návod.
00:38:44 Pozítří bude luna v první čtvrtině, to je moře nejnižší.
00:38:48 Musíme vyrazit co nejdříve.
00:39:06 HUDBA
00:39:49 Takových chvil jsme spolu nezažili mnoho.
00:39:53 Cítili jsme se znova jako dva malí kluci.
00:39:57 Netušili jsme, jak důležitý bude zítřek pro naše životy.
00:41:27 HUDBA
00:42:22 Svatý Kliment. Velká osobnost raného křesťanství.
00:42:26 Byl čtvrtým římským papežem,
00:42:28 žákem svatého Petra a přátelil se s dalšími apoštoly.
00:42:32 Mučednickou smrt v moři našel již před sedmi sty lety.
00:42:48 Ostatky svatých měly v té době nesmírný význam.
00:42:53 V jednom dopise křesťanům se například píše:
00:42:56 Jsou nám dražší než drahokamy a milejší než zlato.
00:43:07 Naše cesta za chazarským kaganem nebyla zbytečná.
00:43:11 Vyjednali jsme svobodu pro všechny byzantské zajatce
00:43:15 a potvrdili s Chazary územní spojenectví.
00:43:19 Od té doby nám ostatky svatého Klimenta nesly štěstí.
00:43:39 Nepochyboval jsem, že uspěješ,
00:43:41 ale že takto překonáš mé očekávání...
00:43:44 Bez svého bratra a ostatních bych to nikdy nedokázal, pane.
00:43:49 Jsi skromný, Filozofe, ale to tě ctí.
00:43:52 Pokud si budeš přát, necháme tě vysvětit na biskupa
00:43:55 a jmenujeme tě arcibiskupem.
00:43:58 Chtěl bych se raději vrátit do kláštera, můj pane.
00:44:03 Jeden skromnější než druhý.
00:44:07 Dobře. Vrať se tedy do kláštera,
00:44:10 ale jako jeho představený, jako hegumenos.
00:44:19 A teď ty, můj milý Filozofe.
00:44:21 Přej si, co chceš, a máš mé slovo, že všechno bude splněno. Cokoliv.
00:44:28 Já...
00:44:31 Mluv. Co si přeješ?
00:44:36 Jsem unavený, pane. Chtěl bych si odpočinout.
00:44:47 Dobře tedy, zajistíme ti místo v Chrámu U svatých apoštolů.
00:44:52 Tam se můžeš věnovat svým zájmům.
00:44:56 Při té příležitosti byl Konstantin vysvěcen i na kněze.
00:45:05 Přesto Konstantinovi a Metodějovi nebylo dopřáno klidu.
00:45:10 Stovky kilometrů odtud se přihodily věci,
00:45:12 které oběma bratrům změnily život.
00:45:39 Řím stále mlčí. Déle už čekat nemůžeme.
00:45:43 Říkal jsem to hned od začátku.
00:45:46 Cizích vojáků jsme se zbavili, ale jejich kněze jsme vyhánět neměli.
00:45:50 Bez křesťanství se neobejdeme.
00:45:53 Morava si samostatnost jistě zaslouží,
00:45:56 ale k tomu nutně potřebujeme vlastní biskupství.
00:45:59 Já bych ještě počkal.
00:46:02 Obávám se, Gorazde, že papež nám v tomto nepomůže.
00:46:06 Určitě má své důvody, proč nám ještě neodpověděl.
00:46:09 Souhlasím.
00:46:12 Je tu ale ještě jedna možnost.
00:46:17 Zopakujeme svou žádost, ovšem tentokrát se obrátíme jinam.
00:46:24 Do Cařihradu.
00:46:27 Chceš se obrátit na Byzanc?
00:46:30 A proč ne? Je to mocná říše. Silná a bohatá.
00:46:35 A jejich patriarcha má značné možnosti.
00:46:39 Na tom něco je. Morava je ještě pořád misijním územím.
00:46:43 Snad byzantský císař
00:46:45 žádost o vyslání křesťanských učitelů neodmítne.
00:46:52 Kdo je pro poselstvo do Byzance?
00:47:03 Svatopluku?
00:47:21 Po přednesení žádosti knížete Moravanů Rostislava
00:47:25 se císař Michael opět obrátil na Konstantina a Metoděje.
00:47:31 Já vím, že je to pro tebe těžké, Filosofe, a že jsi unavený,
00:47:35 ale musíš tam jít.
00:47:37 Takový úkol nezvládne nikdo jiný než ty.
00:47:43 Půjdu rád.
00:47:46 Kdybych odmítl, bylo by to provinění proti vůli Boží
00:47:49 a zločin vůči lidem, kteří žádají o pomoc.
00:47:53 Jenom na jednu věc se chci zeptat.
00:47:58 Mají jejich lidé knihy ve svém jazyce?
00:48:07 Nemají.
00:48:12 Ale bez knih přece nelze ničeho dosáhnout.
00:48:16 A jak jim chcete dát knihy, když Slované nemají ani písmo,
00:48:19 které by odpovídalo zvláštnostem jejich jazyka?
00:48:21 Víš dobře, Filosofe, že řada lidí se pokoušela, ale nepochodili.
00:48:26 Písmo je Boží dar a Bůh ho dá tomu, komu chce.
00:48:31 Kdo jiný by se to mohl dokázat, když ne ty?
00:48:33 Znáš tolik jazyků a ve všech čteš i píšeš.
00:49:02 Ukáže-li mi Bůh, jak najít písmo pro Slovany,
00:49:06 bude to výraz Boží vůle a požehnání naší cesty.
00:49:23 Jsem rád, že poslali na Moravu zrovna vás.
00:49:29 Co Bůh řídí, dobře řídí.
00:49:34 Stačilo málo a všechno mohlo dopadnout úplně jinak.
00:51:32 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2013
První část čtyřdílné historické rekonstrukce mapuje dětství obou bratrů a počátky jejich podivuhodné cesty.
Narozeni pod Olympem, ve druhém největším městě tehdejšího Řecka Soluni. Původně se jmenovali Konstantin a Michael, Cyril a Metoděj byla jejich pozdější řádová jména. Starší Michael odjel z domova do Konstantinopole jako první, na studia práv. Jeho posláním měla být státní správa, a tak se přes jeho touhu po řeholním životě také stalo. I mladší Konstantin, který vyspíval v mimořádnou osobnost své doby, byl po otcově smrti poslán do Konstantinopole a přijat ke dvoru císaře. Bylo překvapivé, jak rychle pronikl ke dvoru, jak hluboká byla jeho touha po vědění, jak brzy mu říkali filosofe. Jeho první velká a vítězná disputace u císařského dvora, týkající se svatých obrazů, překvapila svou mimořádnou úrovní. Konstantin uspěl i v diplomatickém jednání v Sýrii, ale sám toužil především po klidu pro svou duchovní práci a to u dvora nebylo jednoduché.
Setkání obou bratrů v klášteře se stalo rozhodujícím momentem jejich dalšího života. Na další diplomatické výpravě spolu objevili vzácnou relikvii, ostatky svatého Klimenta, která pro ně bude mít v budoucnosti velký význam. Císař v Konstantinopoli však měl mít pro Konstantina ještě jeden rozhodující úkol. Kníže velké Moravy Rastislav, bojující o samostatnost, požádal Konstantinopol o pomoc. Bratři úkol přijali – a na jeho počátku byla nezbytnost připravit pro misi nebývalou věc: vlastní, úplně nové písmo pro Slovany, aby mohli číst knihy ve vlastním jazyce.