Spiritualita na prodej

Zážitkový byznys bez hranic. Francouzský dokument

Litujeme, ale video není dostupné
Litujeme, ale video není dostupné

Náboženská turistika dokonce ani v dnešní době není v krizi. Čím dál víc západních turistů odjíždí na druhý konec světa hledat spiritualitu. Kromě specializovaných cestovních kanceláří vzniklo v poslední době také hodně ne zcela běžných iniciativ, například klášter Tham Krabok v Thajsku nabízí obzvláště tvrdou detoxikační léčbu. Závislí na heroinu, kokainu nebo alkoholu tu na vlastní kůži během dovolené mohou prožívat spojení buddhismu a drsné léčby. V Turecku zase program Na jeden měsíc-Súfím umožňuje ponořit se do tajemných rituálů súfíjské kultury, mystické a často skandalizované větve islámu. I ve Francii vznikají různé nové směry. Novinkou je například šamanismus. Majitelé podniků, vedoucí pracovníci i zaměstnanci, ti všichni doufají, že právě tady najdou klíč k úspěchu. V kraji Finistér odolává volání moderní doby zase skupina druidů a snaží se pokračovat v keltských tradicích.

Jaké jsou tyto nové náboženské praktiky, tak odlišné od našich západních zvyklostí? Co lidé objevují v různých iniciačních rituálech a za jakou cenu? V jednadvacátém století je i náboženství na prodej. A je to dobrý obchod. Jaké nové duchovní praktiky jsou dnes populární? Třeba na předměstí Paříže, v Saint-Cloud, se v kanceláři Ictus právě organizuje další zahraniční pobyt. Tunisko, Libanon, dokonce i Čína. Tato společnost nabízí výlety po celém světě. Na první pohled by se zdálo, že je to obyčejná cestovka. Když se ale podíváte lépe, zjistíte, že prodává různé kategorie zájezdů: Duchovní cesta, Duchovní pouť, Samota bez hranic. Thierry Sanson tuto společnost založil před dvanácti lety, když se vrátil z Asie. „Poprvé mě to napadlo v roce 1999. Nabízeli jsme pochody pouští, duchovní pouti, putování k nejdůležitějším křesťanským místům. Nebyla to zrovna nejpříznivější doba, a přesto to vyšlo.“

Cestování za spiritualitou

V roce 2010 odhadovala Světová turistická organizace počet zájemců o náboženskou turistiku na 300 milionů. Zároveň předpověděla dvacetiprocentní nárůst během dvou příštích desetiletí. To pochopitelně neuniklo podnikavcům, kteří se předhánějí v originálních nápadech. Vystoupit na svatyni amerických Indiánů, setkat se s elfy na Islandu, stát se na měsíc budhistickým mnichem? Nic není nemožné.

Súfím v Turecku

Súfismus je duchovní cestou islámu. Tajemství, kterými je obestřen, mají někdy za následek jeho špatnou pověst. Na stáži v Istanbulu se přesto scházejí lidé z různých koutů světa, aby se na 10 dní do této kultury ponořili. Během pobytu se účastníci stanou doslova součástí muslimského světa a kultury. „Chci poznat Turecko, ale ne jako pouhý turista. Chci se něco dozvědět o konkrétním tématu. A především se chci něco naučit,“ říká k motivaci Američanka Barbara.

Účastníci na vlastní kůži poznají zikr, strhující obřad, během něhož se ukáže mystický aspekt súfismu v celé své šíři. Pořádají se tu také kurzy, jejichž obsahem je učení islámu, nebo návštěvy zajímavých míst včetně hrobu zakladatele súfismu Mevlana, zvaného Rúmí. Aby nešlo jen o islám, během pobytu navštíví skupina také jeden chrám a jednu synagogu.

Nový život v Thajsku

Cesta za spiritualitou může mít i zcela jiný účel. Mladý Belgičan Julian, bývalý narkoman, v Thajsku založil detoxikační centrum nadace Nový život, jehož obyvateli jsou narkomani z celého světa. Výstavbu luxusního komplexu, která stála 1,5 milionu eur, zaplatil jeden belgický podnikatel, rovněž bývalý toxikoman. Na provoz nadace potřebuje 5000 eur měsíčně, což je v porovnání se západními odvykacími centry, kde pacient často platí i přes 3000 eur za měsíc, dost skromný rozpočet. Zdejší léčba stojí o poznání méně, asi 10 eur na den. Zahrnuta jsou v tom 3 jídla denně, bazén, parní lázeň a různorodé aktivity.

Všechno tu vychází z buddhistických tradic. Meditace, jóga, návrat k přírodě. Žádný lék se tady nepředepisuje. Atmosféra je uvolněná, jako kdyby pravý důvod pobytu ani neexistoval. Během pobytu pacienti vykonávají činnosti, které jim mají jim pomoci pochopit, odkud se vzala jejich závislost. Musí ale také podstoupit jednotlivé části detoxikačního programu a každý týden se scházet s lektorem na neformálním setkání anonymních narkomanů. Program jde za hranici klasické behaviorální psychoterapie a přivádí pacienty k novému, mnohem duchovnějšímu přístupu k životu.

Detoxikace v budhistickém chrámu

Chrám Tham Krabok leží asi 130 kilometrů od thajského Bangkoku. Byl založen roku 1959 mniškou jménem Lum Pray a dosud v něm pobývalo asi 100 tisíc toxikomanů z celého světa. Většina pacientů pochází z Thajska, kde je velmi rozšířený metamfetamin, ale téměř 25 % pacientů přijíždí ze západních zemí. Díky dobré pověsti kláštera sem přicházejí i populární osobnosti, jako například zpěvák Pete Doherty.

Metody a postupy, které se tu používají, jsou pečlivě střežené. Pacienti začínají den v 5 hodin ráno svou první činností: zametáním nádvoří chrámu. Aby proběhla detoxikace celého těla, musejí podstoupit tři procedury. Nejdříve je čeká parní lázeň, kam chodí každý den, také musejí brát malé černé pilulky, a nakonec přijde tolik očekávaná chvíle požití dávivého lektvaru, připraveného podle bedlivě střežené receptury. Je v něm obsaženo 109 rostlin a dokáže rychle očistit tělo. Důležitá je také duševní detoxikace. Proto jsou tu mniši, kteří učí pacienty meditovat a soustředit se na stav mysli.

Pokud pacient a znovu propadne drogám, už se sem nesmí vrátit. V Tham Kraboku totiž platí jasné pravidlo: léčbu lze podstoupit jenom jednou. Jako by to byl odraz zásady zdejšího chrámu: „Přijímáme zde pouze bojovníky. Ne oběti.“

Vyzkoušet si náboženství

V Thajsku se usadil i australský rodák, podnikatel Ben Bowler. Jeho společnost World Weaver (Tkalci světa) je rozdělená na charitivní a obchodní část. Díky ní se člověk může stát na měsíc měsíc súfím, budhistickým mnichem, ale i muslimem. Na rozdíl od některých jiných organizací se v případě této nezapře obchodní duch. Prakticky celý rozjezd byl spjatý s marketingem prostřednictvím Facebooku. Dodnes je Ben, i přes veškeré úsilí, stále obviňován ze zneužívání náboženství, přestože – jak sám říká – všechny jeho programy, v nichž lidé mají možnost vyzkoušet si různá náboženství, nejsou v současnosti ziskové.

Druidem ve Francii

Do překvapivých duchovních praktik se můžete vrhnout i ve Finistére na západním konci Francie. Nadšení pro ekologii vyvolalo novou vlnu zájmu o keltský polyteistický kult oslavující přírodu, druidismus. Pochází sice z Velké Británie, ale dnes je rozšířen prakticky po celém světě a má asi 2 miliony stoupenců. Druidové neuznávají Boha stvořitele, ale božstva představující různé síly přírody.

Organizace Gorsedd je pevně spojena s místním regionem a s propagováním bretonské kultury a jazyka. Založena byla už v roce 1899 a členství v ní stojí 40 eur ročně. Každoročně pořádá například Samain, svátek zemřelých. Pro obřad, který probíhá v přírodě a netrvá déle než 15 minut, nejsou daná jasná pravidla, je kladen silný důraz na volnost. Jednou ze základních myšlenek je nesmrtelnost duše, a tak v průběhu obřadu může každý nahlas vyslovit jméno zemřelého, kterého chce uctít či vyzvat, aby jej navštívil.

Evropané spiritualitu druidů obdivují čím dál víc, a to díky vyznávaným hodnotám, jako jsou bratrství, úcta k přírodě a právo na svébytnost. Například ve Velké Británii byl druidismus v roce 2010 oficiálně uznán jako náboženství.

Šamanská pomoc podnikatelům

Šamanismus spočívá na celé řadě rituálů, umožňujících komunikovat s duchy a cestovat v jiných dimenzích. Podle přesvědčení šamanů jsou živé bytosti a příroda součástí jednoho celku, který se neustále vyvíjí. Aby se vám dobře vedlo, musíte být v souladu se svým okolím a najít sami sebe. K tomu slouží šamanské cesty, vyvolané rytmickým bubnováním.

Techniky šamanismu používá i Lilian, tak trochu zvláštní poradkyně z Avignonu. Většinou ji oslovují lidé na volné noze, podnikatelé a manažeři, kteří už o šamanismu něco vědí. Například Mark, ředitel společnosti, která má zrovna ekonomické potíže, u Lilian absolvoval víkendovou stáž „Šamanismus a podnikání“, od níž si sliboval získání větší sebedůvěry. Zúčastnění se během víkendu snažili vstoupit do jiného světa, kde má každý svou podobu, vyjádřenou zvířecím totemem.