Velmistři přírodopisné fotografie. Francouzský dokument
00:00:50 Česká televize uvádí francouzský dokumentární film
00:01:13 FOTOGRAFOVÉ DIVOČINY
00:01:39 Manželé Denis-Huotovi mají neobyčejný život.
00:01:41 Jsou fotografové.
00:01:43 Fotografují zvířata a specializují se na africkou faunu.
00:01:47 Jejich snímky se pravidelně objevují
00:01:50 v časopisech po celém světě.
00:01:52 Vydávají knihy u těch největších nakladatelství.
00:01:55 Jejich práce o migraci pakoňů jim vynesla prestižní ocenění -
00:01:59 cenu World Press.
00:02:04 Zvířata mě přitahovala už od malička.
00:02:08 Moc mě zajímalo sledovat jejich chování.
00:02:11 Studoval jsem veterinu, ale rok před ukončením školy
00:02:14 jsem toho nechal.
00:02:16 No, nebylo to moc chytré. Ale tehdy jsem si řekl, že jediné,
00:02:20 co mě opravdu baví a co chci dělat, je fotografování zvířat.
00:02:28 A tak jsem školu opustil a začal se věnovat fotografiím.
00:02:39 V 18 letech se Michelovi podařilo vyfotografovat souboj divočáků.
00:02:43 V lese na ně čekal celé hodiny.
00:02:45 Jeho fotky okamžitě koupila jedna agentura.
00:02:48 Michelovi již dříve učaroval seriál Daktari.
00:02:51 Věnoval se tedy fotografování a při tom poznával i život zvířat.
00:03:05 Michel dělí svůj život mezi Normandii a Keňu.
00:03:09 Christine tráví více času ve Francii.
00:03:11 Stará se o jejich syna Davida, navrhuje témata reportáží,
00:03:14 komunikuje s tiskem a různými vydavatelstvími.
00:03:18 Už známe představy jednotlivých redakcí,
00:03:21 takže dokážeme odhadnout, které fotky se budou líbit,
00:03:24 a které ne.
00:03:26 Pak se snažíme fotografie propojit a vymyslet téma,
00:03:29 případně připravit další knihu.
00:03:39 Nemáme přesně rozdělené úkoly, protože fotíme oba.
00:03:44 Já se starám spíš o jednotlivé záběry
00:03:47 a o následnou úpravu fotek a Christine spíš o slovní doprovod,
00:03:50 výběr fotografií a přípravu reportáží.
00:03:55 Pořídit fotky není jednoduchá práce,
00:03:58 ale rozhodně je nejzajímavější.
00:04:00 Vždycky se totiž může stát něco neobyčejného.
00:04:04 A je to taky nejzábavnější. Ano, to je pravda.
00:04:08 Možná bychom mohli trochu přidat intenzitu barev.
00:04:12 Tady je to trochu víc.
00:04:16 Ten bílý odlesk v oku vytváří bílou šmouhu.
00:04:22 Podívej, tady je dvojitý odlesk.
00:04:26 Teď pro něj děláme méně, než dřív.
00:04:29 Přešel na digitál, a tak nemusíme zpracovávat diapozitivy.
00:04:33 Stačí jen vytisknout některé obrázky.
00:04:36 Dřív to bylo hektické, protože přivezl 400 filmů,
00:04:39 a chtěl je mít všechny hotové za dva dny!
00:04:43 Stál jsem u té mašiny a díval se, jak zpracovávají moje filmy.
00:04:52 Bezvadný, to je dobrý.
00:04:56 Skvělé! Je to naprosto přesné.
00:05:02 Po dvou měsících tady bývá naprosto nesnesitelný.
00:05:06 Myslí jen na jedno: kdy nasedne do letadla a zase se tam vrátí.
00:05:10 Může se z toho zbláznit!
00:05:13 Je pravda, že tak po měsíci a půl tady mám chuť se tam vrátit.
00:05:16 Ale i tam je to stejné!
00:05:18 Po měsíci a půl v Africe se už zase těším sem.
00:05:28 V jedné garáži v Nairobi zatím odpočívá kouzelný automobil:
00:05:32 Offroad s náhonem na 4 kola, vybavený tak, aby umožňoval
00:05:36 fotografování zvířat a život v divočině.
00:05:40 Tohle auto, které Michel sám vymyslel od A do Zet,
00:05:44 je výsledkem 25 let zkušeností při stopování africké fauny.
00:06:04 Každá cesta do divočiny představuje spoustu času
00:06:07 i finančních prostředků.
00:06:09 Na každé výpravě se fotografové musí pokusit
00:06:12 o jednu fotografii, která si získá redaktory
00:06:15 nebo vydavatele.
00:06:21 Západ Keni je rájem pro fotografování přírody.
00:06:25 Je to jedno z těch vzácných míst, kde najdete obrovské množství
00:06:28 různých zvířat.
00:06:38 Tady se setkávají filmaři a fotografové z celého světa.
00:07:03 Plameňáci ve vodě na sobě mají krásné odlesky!
00:07:07 Tak je vem!
00:07:17 Všechny záběry děláme z auta, a to z jednoho prostého důvodu.
00:07:21 Kromě plameňáků, ke kterým se můžete připlazit,
00:07:24 většinu zvířat lidská silueta vyděsí, a okamžitě utečou.
00:07:28 Ale auto je jim naprosto lhostejné.
00:07:42 Mám spíš tendenci pracovat s detailními záběry.
00:07:45 Jakoby sevřeně, zhuštěně.
00:07:48 Moje fotky jsou zaplněné, mám tam maximum toho,
00:07:51 co se dá zachytit.
00:07:54 Christine naopak používá větší celky,
00:07:56 nechává si trochu víc prostoru.
00:08:20 Svoje fotky nepodepisujeme každý zvlášť.
00:08:23 Vždycky je podepíšeme oba: Christine a Michel Denis-Huotovi.
00:08:27 Používáme jen společný podpis.
00:08:39 Michel si zařídil v Keni statut rezidenta,
00:08:41 aby mohl snadněji získat nezbytné povolení k fotografování
00:08:45 v přírodních rezervacích.
00:08:50 Samice nejsou tak zajímavé.
00:08:52 Ale mláďata si chtějí hrát, jako obvykle.
00:08:56 Někdy si hrají, i když se jim zrovna moc nechce.
00:09:00 Jo, mláďata.
00:09:06 Samci se vždycky jenom dívají.
00:09:17 Tohle by šlo.
00:09:22 To je ono! Nehýbej tím uchem, sakra!
00:09:35 V rezervaci Masaj Mara je tolik zvířat,
00:09:38 že vás až překvapí, jak blízko se k sobě dostanou
00:09:41 lovci a jejich případná kořist.
00:09:44 Denis-Huotovi sledovali 25 let smečky místních lvů.
00:09:49 Z těchto šelem se postupně staly skutečné hvězdy
00:09:52 jejich nejkrásnějších fotografií.
00:09:55 Co znamená fotografovat zvířata? Je to hledání nemožného.
00:09:59 Snaha udělat ohromující fotku.
00:10:02 Můžete strávit celé dny čekáním, a přitom nespatříte
00:10:05 nic neobvyklého. A pak, najednou, zachytíte fantastický okamžik!
00:10:10 Velice často je to jen letmá chvilka,
00:10:12 ale vy cítíte, že jste udělali opravdu dobrou fotografii.
00:10:23 Fotky velkých koček při lovu jsou v časopisech velmi žádané.
00:10:27 Nedají se získat lehce, protože se všechno odehrává
00:10:30 v obrovské rychlosti.
00:10:32 Když začne být horko, je lepší zkusit najít gepardy.
00:10:36 Ti loví vždycky během dne.
00:10:39 Na rozdíl od lvů, kteří raději odpočívají ve stínu.
00:10:44 Jeli jsme savanou a pak jsme najednou uviděli tuhle krajtu.
00:10:47 Krásné zvíře! Může mít tak 2 metry 20.
00:10:50 Vystoupil jsem z auta, abych ji mohl vyfotit.
00:11:07 Krucinál!
00:11:12 Krajta utekla a obtočila se kolem zadního kola u auta.
00:11:16 Musel jsem začít odmontovávat kolo, abych ji odtamtud dostal.
00:11:20 Tady je západka.
00:11:22 Jo.
00:11:23 Co hever? S tím ti nepomůžu.
00:11:28 Dávej pozor!
00:11:30 Nevypadá naštvaně. Je docela v pohodě.
00:11:34 Neslyšela jsem ji vydávat takové ty typické zvuky.
00:11:38 Nefuní? Vypadá docela klidně.
00:11:41 Zase, páni! Naštěstí mě nekousla.
00:11:51 No tak. Držím ji za hlavu.
00:11:57 Dobrý, dobrý, jde ven.
00:12:04 V nejhorším případě vás může kousnout.
00:12:07 Není jedovatá, způsobí jen menší ranku.
00:12:10 Ale když si dáte pozor, nic hrozného neriskujete.
00:12:41 K talentu fotografa zvířat patří i schopnost
00:12:44 vytvářet si příležitosti.
00:12:46 Christine a Michel se rozhodli zajet až k téhle skupince hrochů.
00:12:51 Ti si našli útočiště v malé bažině, ukryté za kopečkem.
00:12:57 Je to jedna z mála skupin, která k sobě nechá lidi přiblížit.
00:13:03 Je tam mládě. Půjdeme na to pomalu.
00:13:06 Pokusíme se, aby tam zůstali.
00:13:09 Blíž už nepůjdeme.
00:13:11 Navíc je tam spousta ostnáků. Zkusím opatrně vystoupit.
00:13:15 Trochu jsme je vylekali!
00:13:18 Opatrně! Tak. Tohle vypadá na slušný úhel.
00:13:30 Co si mám vzít, 70 až 200? Jo.
00:13:34 Jestli se bude něco dít. Je to lepší, než z druhé strany.
00:13:39 Tady je převis, takže se odtud bude fotit líp.
00:13:45 Ani celek není špatný.
00:13:48 Podívej, je tam jeden velký. Leze přímo před nás.
00:13:53 A za ním jsou ostnáci.
00:13:55 Podívej, ten maličký!
00:13:57 Pozor, dívej se!
00:13:59 Škoda, špatně otočil hlavu!
00:14:04 S tím nic nenadělám. Můžu ti říkat, co dělají.
00:14:07 Ale teď nevím, tohle nepůjde.
00:14:11 Když tak si vezmi pětistovku.
00:14:13 Ale jestli se budou hýbat, bude lepší si nechat 70 až 200.
00:14:17 Kdyby se začali prát, já to nevezmu.
00:14:20 Podívej se na toho napravo.
00:14:25 Kdyby se chtěl o kousek otočit - no vida!
00:14:30 Musíš ho tam mít.
00:14:32 A navíc mám v pozadí hlavu dalšího hrocha, vypadá to dobře.
00:14:41 Času, kdy se dají v Africe udělat dobré fotky, není mnoho.
00:14:46 V polovině dne je světlo příliš tvrdé.
00:14:54 Auto má dostatečné zásoby vody i paliva,
00:14:56 a umožňuje fotografům naprostou soběstačnost mimo civilizaci
00:15:00 po dobu tří týdnů.
00:15:03 Prosím tě, vyndej papiňák. Nakonec nám toho moc nezbyde.
00:15:16 Jsme Francouzi, a tak se snažíme dělat si svoje jídlo.
00:15:20 V poledne máme čas, protože stejně mezi půl jedenáctou
00:15:23 a třetí odpoledne nefotíme. Takže si můžeme připravit
00:15:26 něco dobrého.
00:15:28 Navíc tu máme dobré maso, ovoce i zeleninu.
00:15:31 Je radost z toho vařit.
00:15:33 Stejně bychom nemohli pořád jíst konzervy.
00:15:36 Neděláme to, ani když jsme ve Francii.
00:15:40 Je zataženo.
00:15:42 Když je pod mrakem, zvířata se dají většinou do pohybu.
00:16:09 Podívám se na to. Možná, že tam nakonec něco bude.
00:16:14 Hele, auto! Není to John? Kde?
00:16:19 Johne, Johne, slyšíš mě? Poslouchám.
00:16:22 Máte práci? Zastavíme se u vás.
00:16:24 Klidně, pojeďte.
00:16:26 Jedeme za ním? Jo, pozdravíme ho.
00:16:31 I když si člověk umí sám dobře poradit a má zkušenosti,
00:16:34 je dobré vyměnit si poznatky s ostatními obyvateli buše.
00:16:39 Ahoj, Johne, ahoj Tinny! Jak se máte?
00:16:43 Potkali jsme místní řidiče. Jsou v rezervaci na stálo.
00:16:48 Pořád sledují zvířata. Mají rádi zdejší přírodu.
00:16:51 Můžeme si s nimi vyměnit spoustu zkušeností.
00:16:54 Vždycky si s nimi rádi popovídáme.
00:16:59 Viděli jsme také tři gepardí bratry.
00:17:02 Ano?
00:17:04 Viděl jsem je támhle. Vidíš tu velkou bažinu?
00:17:07 Jo.
00:17:08 Tam dole. Byli to tři samci.
00:17:11 Možná to zkusíme, ale jsou hodně rychlí.
00:17:14 To jsou. Zkusíme je najít.
00:17:16 Možná budete mít štěstí. Spíš už budou pryč.
00:17:20 Mějte se!
00:17:30 Po 25 letech strávených v divočině, zná člověk nejenom lidi,
00:17:34 ale i zvířata.
00:17:36 Tyhle tři gepardy sledovali Michel a Christine ještě v době,
00:17:39 kdy byly šelmy se svou matkou.
00:17:41 Teď ale musejí fotografové pospíchat, protože gepardi
00:17:45 se velmi rychle přemisťují. Snadno urazí za den i 60 kilometrů!
00:17:50 Právě jsme narazili na tři gepardí bratry.
00:17:53 Mají splasklá břicha. Nejspíš nelovili
00:17:56 od včerejšího rána. Tak to by si měli pospíšit.
00:18:02 Možná se staneme svědky nějaké akce.
00:18:05 Jestli ale budeme na vhodném místě, jestli půjde fotit,
00:18:08 to už je jiná věc.
00:18:10 Kolem toho moc není. Ale ano, pakoně.
00:18:14 Pár pakoňů.
00:18:40 Jde na to. Podívej, podívej!
00:18:43 Jsme úplně špatně.
00:18:44 Jsme na špatném místě. Nemáme správný úhel.
00:18:55 Zastavil se!
00:18:57 Je to škoda, ale spoustu záběrů z lovu prošvihneme prostě proto,
00:19:00 že se samotný lov neodehrává tam, kde bychom potřebovali.
00:19:04 Zaujmeme pozici, ale pak už nesmíme zvířata rušit.
00:19:08 Vybereme si místo a snažíme se neupozornit býložravce
00:19:11 na přítomnost gepardů.
00:19:13 A pak už jen můžeme předvídat, co se asi stane.
00:19:18 Možná se zkusíme posunout trochu dozadu.
00:19:23 Zkusíme si najít místo podle světla.
00:19:26 Světlo půjde odtamtud.
00:19:29 Teď musíme čekat.
00:19:31 Na nějakou akci nebo na krásné světlo.
00:19:34 Najdeme si místo.
00:19:36 Odtud to vypadá velice hezky, krásná planina, černé nebe,
00:19:39 které se posunuje dozadu. Mohla by to být hezká atmosféra:
00:19:43 gepard na planině, s černým nebem v pozadí.
00:19:46 Když budeme mít štěstí, třeba začnou lovit.
00:19:58 Fotografování zvířat, to je spousta čekání a málo akcí.
00:20:03 Musíte se zabavit. Občas se díváme po krajině.
00:20:08 Ale když se pořád nic neděje, zabavíme se Sudoku,
00:20:12 nebo čteme knížky.
00:20:14 Ukrátíme si tak čas, než se začne něco dít.
00:20:29 Když cítíme, že by mohlo dojít k lovu, vylezu si na střechu.
00:20:32 Většinou si s sebou beru pětistovku. A pak se snažíme fotit.
00:20:42 Pozor, jde na to! Vyráží, Chris!
00:20:49 Je moc daleko, nemůžu fotit.
00:20:52 Už je za ní. Upadla. Musela zakopnout.
00:20:59 Jdeme na to. Zastavím tady, najdu si místo.
00:21:08 Ne, nedostal ji. Nezabili ji.
00:21:17 Vida, ještě vyskočila. Nemůžu, je moc blízko.
00:21:21 Abychom dokázali zachytit situaci, kterou jsme právě viděli,
00:21:25 museli bychom od nich být trochu dál.
00:21:28 Gepardi dokáží běžet až rychlostí 100 kilometrů za hodinu.
00:21:31 Tihle tři byli pomalejší.
00:21:33 Ale bylo to nejmíň tak 70 nebo 80 kilometrů v hodině.
00:21:39 Na začátku lovu jsme stáli na špatném místě,
00:21:42 ale pak jsme měli štěstí, protože se vrátili přímo před nás.
00:21:47 Byla to malá gazela. Nezabili ji hned.
00:21:50 Trochu si s ní hráli. To dělají často.
00:21:53 Podařilo se nám udělat opravdu dobré obrázky.
00:22:03 Ne, tady je tráva.
00:22:07 Tohle není zajímavé.
00:22:13 Podívej!
00:22:17 Jeden z nich jde s kusem kořisti pryč. Už se nechce dělit.
00:22:41 Fotit zvířata znamená věrně reprodukovat, co jste viděli.
00:22:45 Jednak proto, že je to naše vášeň.
00:22:47 A taky proto, že chceme předat určité poselství.
00:22:50 Tohle nádherné místo existuje jen díky tomu, že je chráněné!
00:22:55 Kdyby o tom nikdo nepřinášel svědectví, ochrana zdejší přírody
00:22:59 by brzy skončila.
00:23:02 A je úkolem fotografů divočiny ukázat tuhle krásu,
00:23:06 nejenom drsné scény.
00:23:09 Často zachytíme velmi něžné okamžiky.
00:23:11 Dnes ráno to byly dvě lvice, jak se olizovaly.
00:23:15 Byla to moc hezká, opravdu dojemná scéna.
00:23:20 Je třeba ukázat krutost přírody i její něžnou stránku.
00:23:42 Jedním ze specifik rezervace Masaj Mara jsou bouřky,
00:23:45 které obvykle přicházejí od východu nebo od Viktoriina jezera.
00:23:50 Nebe se najednou úplně zatáhne, a přitom je stále vidět
00:23:54 sluneční svit.
00:23:56 Získáte tak naprosto neuvěřitelné pozadí:
00:23:59 černé nebe, do toho sluneční světlo a zvířata.
00:24:39 Nevím, jestli žere nebo jen přežvykuje.
00:24:42 Jako kdyby se šklebil. Podívej se!
00:24:45 Copak jim ty volavky vadí? Ne, spíš my jim vadíme.
00:24:48 Jsme přímo proti němu. Skončíme s hrochem na kapotě.
00:24:53 Už jsme měli krajtu v kole, ale hroch na kapotě
00:24:56 by nebyl nejlepší.
00:24:58 Ani s tím deštěm to není špatné. Naopak, je to skvělé!
00:25:01 Už ho nemám v záběru. Jak to, že ne?!
00:25:04 Nemám ho tam celého. Jasně.
00:25:09 Zepředu, vida, ještě volavka, kterou má přímo před čumákem.
00:25:15 Tak. Miluju focení za deště.
00:25:17 Můžete tak udělat neuvěřitelné fotky.
00:25:20 Když máte štěstí a zastihne vás déšť,
00:25:23 když se pořádně rozprší, dostanete do snímků
00:25:25 naprosto úžasnou atmosféru!
00:26:23 Pokračuj, to je dobré. Tohle už není tak zajímavé.
00:26:26 Tohle ne. Do koše! Tahle je špatná. Tohle se docela povedlo.
00:26:30 Vzlet, špatné, špatné, špatné. Mně se víc líbí tahle.
00:26:35 Tohle není špatné. Tahle je dobrá.
00:26:37 Ta předtím ne, tahle není dobrá. Tahle se nepovedla.
00:26:41 Ta je dobrá. Tahle ne.
00:26:44 Tahle není špatná! Jak zvedá nohu, podívej.
00:26:49 Ta je dobrá. Tahle ne.
00:26:52 Tahle se mi líbí, podívej na tu hlavu.
00:26:54 Podívej, jak tam stojí! Ano.
00:26:56 Tohle je super. Tu můžeme nechat.
00:26:59 Při výběru fotek se nikdy neshodneme. Často se hádáme.
00:27:02 Já si jich chci někdy nechat moc.
00:27:04 Jsou fotky, které Michel zbožňuje, a mně se vůbec nelíbí.
00:27:07 Takže oba musíme dělat ústupky.
00:27:10 Tuhle ano! Tahle je jasnější. Ale je to -
00:27:15 Když jsem sám, vyřazuju a vyhazuju.
00:27:18 S Christine je to trochu náročnější,
00:27:20 ale i tak to funguje dobře.
00:27:22 Tahle je legrační. Zvětši trochu tu hlavu.
00:27:25 Každopádně máme potřebu si od sebe odpočinout.
00:27:28 Jinak by to bylo peklo. Pracovat spolu a žít spolu,
00:27:31 to je hrozně těžké.
00:27:32 Tahle ne. Tady už je ten hroch.
00:27:35 Bezvadný! Prší na něj.
00:27:37 Moc hezký záběr!
00:27:41 Měla jsem strach, aby to nebylo přeexponované. Kolik?
00:27:45 Osmdesátina vteřiny na devítku clonu.
00:27:47 Jasně. Tahle není dobrá.
00:27:51 Tahle je pořád nejlepší. Tahle je trochu moc velká.
00:27:55 Ano, ta druhá je trochu lepší. Tahle je rozhodně lepší.
00:27:59 Ten odlesk mu dopadá na tlamu. Tahle se mi líbí.
00:28:02 Báječné je, že byl mokrý.
00:28:04 Tady máš dvě malé volavky. Možná je tahle lepší.
00:28:09 Větší detail. Snažil ses mít to horizontálně.
00:28:12 Ale máš tam jenom vertikály! Ano, vertikály. Tahle není dobrá.
00:28:15 Tahle taky není dobrá. Najdeme lepší!
00:28:19 Pro mě je Afrika druhý domov. Nebo možná první
00:28:22 a Francie je druhý. Nevím, těžko se rozhoduju,
00:28:24 které z těch dvou míst je pro mě důležitější.
00:28:29 Žít tady nastálo by asi bylo dost těžké,
00:28:32 protože by vám spousta věcí chyběla.
00:28:36 Ale na druhou stranu, žít nastálo ve Francii,
00:28:39 to by asi pro mě taky nebylo, protože by se mi stýskalo
00:28:43 po Africe!
00:28:50 Je to horké! Až moc.
00:28:57 Volal jsi mě? Nevolal.
00:29:00 Hotovo? Ano, hotovo.
00:29:02 Ještě bych si na chvíli lehla. Klidně, zatím se osprchuju.
00:29:09 Naprostá nutnost ve výbavě našeho auta je stan na střeše.
00:29:13 Spíme ve výšce dvou metrů nad zemí, takže nás zvířata nikdy neobtěžují.
00:29:19 Milujeme, když se kolem auta utáboří lvi.
00:29:22 Ve střešním stanu se cítíme v naprostém bezpečí,
00:29:25 i když nám třeba zrovna nepřeje počasí.
00:29:28 Jsme v suchu a je nám dobře.
00:29:32 Máme rádi, když nás budí řev lvů nebo křik hyen.
00:29:36 Možná jsme trochu blázni, ale máme to rádi.
00:29:44 Síla fotografů spočívá v jejich pohyblivosti.
00:29:47 Mohou sledovat zvířata téměř kamkoliv a být ve správnou chvíli
00:29:51 na správném místě - v hodinách svítání nebo za soumraku,
00:29:55 kdy turisté buď ještě nedorazili, nebo se už museli vrátit do hotelu.
00:30:00 V těchto vzácných okamžicích se rozehrává velké divadlo
00:30:04 života zvířat. Divadlo, které může vidět a zachytit jen pár lidí.
00:30:23 Lvi teď mají období páření. To je skutečná výzva.
00:30:28 Než se podaří udělat opravdu dobrou fotku,
00:30:31 trvá to někdy i několik dní.
00:30:48 Když je páření v plném proudu, můžete ho v průběhu 2 až 3 dnů
00:30:53 vidět třeba každých 10 minut.
00:30:55 Každopádně ale stojí za to se držet 2, 3 hodiny v blízkosti lvů,
00:30:59 kteří se chystají spářit.
00:31:01 Tak se dá totiž udělat celá série fotek.
00:31:06 Nemůžeme se pořád přemisťovat.
00:31:10 Někdy je potřeba vidět tak 5, 6 i 7 spáření, než dostanete to,
00:31:16 co jste chtěli.
00:31:21 Většinou je to lvice, která se dožaduje spáření.
00:31:25 Když se k tomu rozhodne, jde za samcem.
00:31:28 Většinou poodejdou stranou.
00:31:30 Takže se ocitnete na špatném místě, i když jste původně stáli dobře.
00:31:34 Posunou se, a my se musíme přemístit také.
00:31:37 Spáření trvá jen několik vteřin. 3 až 5 vteřin maximálně.
00:31:41 A než rozjedete auto a najdete si vhodné místo, bez trávy a křoví,
00:31:46 které by vám vadilo, už je po všem.
00:32:09 Skoro ten správný směr. Téměř dobré. No tak.
00:32:17 Teď se to nepovedlo. Sakra. 3, 4, 5, 6.
00:32:34 Když se lev zakousne lvici do krku, lvice někdy zareaguje.
00:32:39 Když ji víc stiskne, lvice vycení zuby.
00:32:42 A lev to udělá taky.
00:32:44 To je druh snímků, o který se snažíme.
00:32:47 Teď se nám to na několika snímcích povedlo.
00:32:49 Můžeme být docela spokojeni.
00:32:51 A taky jsme udělali fotky s opravdu pěkným světlem.
00:32:58 Tohle je druhá série se světelnými skvrnami na pozadí.
00:33:29 Obrázky s mláďaty jsou žádané jak pro časopisy,
00:33:33 tak pro dětské knihy.
00:33:51 I když je možné se v rezervaci Masaj Mara přiblížit ke zvířatům
00:33:55 s pomocí automobilu poměrně snadno, nesmí se nikdy zapomínat
00:33:59 na reálně hrozící nebezpečí.
00:34:02 Tito Masajové přišli v noci o krávu.
00:34:04 Nedostatek čerstvé pastvy je přiměl hnát svá stáda
00:34:07 až do samého srdce rezervace, což je zakázáno.
00:34:34 Jednou za rok se stáda pakoňů stahují ke břehům řeky Mara,
00:34:38 kde se spojují v jedno obrovské stádo.
00:34:41 To je známá "velká migrace".
00:34:48 Zvířata jsou hnána mocnou silou a vydávají se hledat
00:34:53 čerstvou pastvu.
00:34:59 Pro fotografa je nejzajímavější okamžik, kdy se tisíce pakoňů
00:35:02 shromáždí kolem řeky Mara. Atmosféru dokresluje zvířený prach.
00:35:08 Některé fotky pak vypadají jako fotografie obrazů.
00:35:17 Fotíme oba dva. Jeden třeba na střeše,
00:35:20 druhý u dveří. Býváme dost nervózní.
00:36:12 A je to, jsou tam pěkně seřazené.
00:36:16 Je to pěkně do čtverce, ty máš ráda takové fotky.
00:36:24 Trochu dopředu, přímo před tebou.
00:36:27 Ptáci. Letící čápi?
00:36:33 Tohle jsou čápi, kteří létají z místa na místo a hledají potravu.
00:36:38 Teď je to pro ně asi trochu těžší, protože je opravdu sucho.
00:36:42 Není tu moc hmyzu, různých obojživelníků a dalších zvířat,
00:36:45 která mají na jídelníčku.
00:36:48 Většina hejna si ale nesedla. Škoda.
00:36:52 Bylo by fajn, kdyby hořelo jako minule.
00:36:56 Ale nehoří. Ne.
00:37:05 Čápi využívají požárů v buši ke sbírání hmyzu,
00:37:08 který utíká před ohněm.
00:37:11 Oheň pak vytváří clonu, a ta fotografiím dodává
00:37:14 až impresionistický nádech.
00:37:36 V rezervaci Masaj Mara slouží většina přistávacích ploch
00:37:39 pro letadla také k vypravení turistů do hotelů.
00:37:42 Náš fotografický pár letadla často využívá k vyřízení
00:37:46 různých zásilek, především z Nairobi.
00:37:49 Dnes si ale Michel vyžádal Richardovo letadlo z jiného důvodu.
00:37:57 Chce fotit z výšky.
00:37:59 Proto potřebuje letadlo s křídly umístěnými vysoko.
00:38:02 Aby zvětšili úhel záběru, musí odmontovat i dveře.
00:38:39 Fotky z letadla přinášejí zase jiný úhel pohledu.
00:38:44 Nejde už jenom o zvířata samotná, protože u takovýchto snímků
00:38:48 nefotíte jednotlivé kusy, ale spíš zvířata
00:38:51 v jejich přirozeném prostředí.
00:39:03 Nebudete fotit ze vzduchu, když chcete zdokumentovat
00:39:06 chování lva. Spíš tehdy, když chcete zachytit celá stáda.
00:39:13 Nebo třeba místo, kam se soustřeďuje velké množství
00:39:16 hrochů, s hezkým výhledem na řeku. To všechno můžete vidět seshora.
00:39:59 Díky létům praxe si Christine a Michel vytipovali
00:40:02 nejzajímavější místa, kde se v určitou dobu
00:40:05 jistý druh zvířat vyskytuje.
00:40:07 Místo Double Gorge mají spojeno s leopardy,
00:40:10 nejtajemnějšími ze všech velkých koček.
00:40:16 Pro nás je leopard vždycky velká výzva.
00:40:20 Udělat dobré snímky leoparda je velice těžké.
00:40:23 Nejdřív ho musíte najít a pak ho několik hodin sledovat,
00:40:26 abyste viděli nějakou akci. Strávíte s nimi poměrně dost času.
00:40:36 Je to nádherné zvíře! Je to esence síly, krásy a energie.
00:40:42 Zvíře, které má noblesní chování.
00:40:47 Je mezi těmi černými kameny.
00:41:04 Skoč, skoč, skoč. Tak je to dobře.
00:41:08 No tak, vylez nahoru.
00:41:11 K leopardovi máme zvláštní vztah, protože mu věnujeme spoustu času.
00:41:16 Je to zvíře, které se dokáže schovat naprosto všude.
00:41:20 Dokáže vám proklouznout během jedné vteřiny nepozornosti.
00:41:24 A když se rozhodne odejít, prostě zmizí.
00:41:27 Dokáže se schovat do koruny stromu tak, že ho nevidíte.
00:41:37 Leopard má ve zvyku nosit si kořist do korun stromů, kde je v bezpečí
00:41:40 před zloději.
00:41:49 Zapíšeš si místo? Ano, zaznamenám to podle GPS.
00:41:54 Všechny stromy tu vypadají stejně. To máš pravdu.
00:41:58 Označit, tak, potvrdit. A je to, máme to zadané.
00:42:02 Vymažu poslední mapu. Dobře, jdeme na to.
00:42:29 Tahle ne, tahle ne. Uchvátila mě ta rychlost.
00:42:32 Tady je to lepší. Má lepší postavení. Zívá.
00:42:37 Zívá, ale tahle není tak dobrá. Tady je pěkně.
00:42:44 Tahle je dobrá. Na té druhé není hezké to křoví.
00:42:47 Dobře.
00:42:48 Nechám tu první. Tohle je ještě lepší.
00:42:51 Tady překáží tráva. Tady něco vadí.
00:42:53 Tady je u kmene stromu, předtím, než vyskočil.
00:42:56 Má dobrý postoj s hlavou dozadu. Ano, tady je.
00:42:59 Ano. Ta poslední.
00:43:01 Tady čeká, než vyleze na strom.
00:43:03 To je totéž. Dvakrát totéž.
00:43:06 Potřetí. Počtvrté totéž. Tohle je hezké.
00:43:10 Ano, zadní nohy jsou rozmazané. Ale hlava a přední nohy jsou ostré.
00:43:16 Přesně tak.
00:43:18 Tahle taky ne. Tady má hlavu za stromem.
00:43:21 Ne.
00:43:23 Ta poslední není špatná.
00:43:26 Tohle ne, a tady to začíná být hezké.
00:43:28 Náš příběh je trochu složitý. Každopádně tedy ten můj.
00:43:32 Byla jsem inženýrka informatiky.
00:43:34 Na začátku pro mě fotografování zvířat rozhodně nebyl cíl.
00:43:37 Se světem zvířat jsem neměla vůbec nic společného.
00:43:41 Ale měla jsem ráda fotografování a taky jsem moc ráda cestovala.
00:43:45 Fotila jsem krajiny a lidi.
00:43:47 Jezdila jsem se stejnou agenturou jako Michel.
00:43:51 O lásce na první pohled by se toho dalo napsat hodně.
00:43:55 Když jsem se vrátila z Tanzanie, rozhodla jsem se, že všeho nechám,
00:44:00 a budu následovat tohoto muže.
00:44:04 Tehdy byl navíc ještě ženatý a působilo to plno problémů.
00:44:08 Ani já jsem tenkrát nebyla sama.
00:44:11 Následující rok byl pro nás pro oba poměrně složitý.
00:44:32 Neváhala jsem a všechno jsem opustila.
00:44:35 Říkala jsem si, že se něco naučím přímo v Africe.
00:44:39 Celý rok jsme v Tanzanii zůstali na jednom místě.
00:44:42 A tak jsem se to naučila.
00:44:57 Je několik fotografií, které nás poznamenaly.
00:45:01 Třeba proto, že vyhrály nějakou cenu.
00:45:05 Myslím například snímek delfína, který skáče před přídí
00:45:08 ropného tankeru. To je pro nás zásadní fotka.
00:45:13 Pak třeba fotografie dvou hrochů, kteří zívají při západu slunce.
00:45:18 Jsou to snímky, které mě hned napadnou,
00:45:21 když se mě někdo na něco podobného zeptá.
00:45:26 Moje oblíbené fotky jsou možná ty poslední, které Michel udělal,
00:45:30 než jsem přijela do Keni.
00:45:32 Jsou to snímky souboje mezi paviány.
00:45:35 Ty jsou podle mě pozoruhodné!
00:45:42 Jejich souboj se odehrával na prašné zemi, což dodalo
00:45:45 tu zvláštní atmosféru.
00:45:50 Bojovali o to, kdo si odnese mrtvé mládě gazely.
00:45:54 Byli jako šílení.
00:45:56 A právě tohle jejich "pomatení" dává těmto snímkům tu sílu.
00:46:04 Přibližují se k buvolům.
00:46:08 Pozor, pozor, opatrně, opatrně.
00:46:10 Už jsou docela blízko.
00:46:13 Útočí! Hoď sebou, hoď sebou.
00:46:16 Otevři to!
00:46:18 Připrav se, jdeme na to. Počkej, připevním to.
00:46:24 Ne, nech to být, nech to být, to nevadí.
00:46:26 Můžeš zastavit, hotovo.
00:46:29 Skočily na buvola. Leží na zemi. Kruci, ostatní buvoli lvici honí.
00:46:33 No tak, hoď sebou!
00:46:42 Podívej se na ně!
00:46:47 Další buvoli!
00:46:49 Do háje, to je pech!
00:47:05 To bylo opravdu něco výjimečného, pohádkové záběry.
00:47:09 Něco takového jsme ještě neviděli. Už jsme viděli lov na buvoly,
00:47:13 většinou za špatných světelných podmínek.
00:47:16 A navíc se vždycky pokusily ulovit nějakého osamělého buvola.
00:47:21 Nikdy nezkoušely ulovit buvola ze stáda.
00:47:23 To je opravdu něco ohromujícího.
00:47:30 Co děláš? Podej mi moje pouzdro.
00:47:33 Mám jednu třístovku, kde je ještě 18 snímků.
00:47:36 Dobře.
00:47:37 To je snad poprvé, kdy vidíme tak krásný lov na buvola.
00:47:41 Nejde jen o tu samotnou akci, ale o všechno, co se děje kolem.
00:47:46 Pohyb buvolů.
00:47:48 Taky bylo dobře, že tu se mnou tentokráte byla Christine.
00:47:51 Přece jenom trávím poměrně dost času touláním po buši o samotě.
00:47:56 Když tu byla Christine, mohli jsme pracovat současně.
00:48:00 Já jsem se snažil o detaily, ona o větší celky.
00:48:03 Rozdělili jsme si úkoly, jednotlivé záběry.
00:48:05 A díky tomu máme množství různých snímků.
00:48:09 Jeden lov máme zblízka i z větší dálky. Bylo to vážně zajímavé.
00:48:13 Kolem se děla ještě spousta dalších věcí.
00:48:19 Snaží se ho udusit. Povalily ho.
00:48:23 Viděla jsi tu lvici, která se snaží ho zadávit?
00:48:27 Jedna z nich skočila na něj a táhne.
00:48:31 Některé fotky jsou drsné. Ale taková je příroda.
00:48:34 Příroda není něžná. Nejde tady o to,
00:48:37 jestli je to něžné nebo ne. Zvířata takový pojem neznají.
00:48:52 Je to něco podobného, jako u válečných zpravodajů.
00:48:55 Vzdálenost, kterou vytváří hledáček fotoaparátu,
00:48:59 a nutnost přinést dobré snímky, způsobují,
00:49:02 že se člověk od sledované scény odpoutá.
00:49:36 Rozhodně lepší. To ano, je to o moc lepší.
00:49:40 Vypadá to pěkně.
00:49:45 Díky digitálu už jich teď dělám míň, ale i tak to představuje
00:49:49 několik tisícovek snímků. Řekl bych 7-8.000,
00:49:55 které si necháme a musíme znovu protřídit.
00:50:03 Nakonec jich zůstanou odhadem tak 3-4.000,
00:50:07 které by mohly být slušné.
00:50:10 A ty opravdu hodně dobré, to jsou tak 3 nebo 4.
00:50:13 Nejvíc tak 10 fotek za 2 měsíce fotografování, ale ne víc.
00:50:22 Na některých cestách neuděláme žádnou výjimečnou fotku.
00:50:25 Ale řekla bych, že z jedné cesty je jich tak kolem třiceti.
00:50:30 Možná ne těch úplně výjimečných, ale těch velmi dobrých fotek
00:50:33 bude tak kolem třiceti!
00:50:42 Fotografie zvířat oslovují široké publikum,
00:50:45 protože v nich ožívají všeobecně platná témata.
00:50:49 Mluví o mateřské lásce, o nadvládě, o násilí, o smrti.
00:51:02 Za několik měsíců se Michel opět vydá do Keni.
00:51:06 Christine se k němu připojí po Davidových závěrečných zkouškách
00:51:09 ve škole.
00:51:11 6 týdnů svobody v nedotčené savaně.
00:51:15 Nová výzva pro fotografování nemožného.
00:51:33 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2013
Manželé Christine a Michel Henis-Huotovi mají neobyčejný život. Specializují se na přírodopisnou fotografii. Zaměřují se na africkou faunu. Jejich snímky se pravidelně objevují v časopisech po celém světě. Vydávají knihy u těch největších nakladatelství. Jejich práce o migraci pakoňů jim vynesla prestižní ocenění: cenu World Press. V osmnácti letech se Michelovi podařilo vyfotografovat souboj divočáků. V lese na ně čekal celé hodiny. Jeho fotky okamžitě koupila jedna agentura. Michelovi již dříve učaroval seriál Daktari. Věnoval se tedy fotografování a přitom poznával život zvířat. Dělí svůj život mezi Normandii a Keňu. Christine tráví více času ve Francii. Stará se o jejich syna Davida, navrhuje témata reportáží, komunikuje s tiskem a různými nakladatelstvími. Z jediné výpravy do Afriky vytvoří kolem osmi tisíc snímků. Odhadem tak polovinu z nich vyberou jako ’slušné’. A ty opravdu hodně dobré jsou podle autorů, tak tři nebo čtyři. Nejvíc tak deset fotek na dva měsíce fotografování, prý ne víc.