Putování hudebníka a filmaře Martina Kratochvíla po jedné z nejstarších obchodních tras světa. Dokumentární cyklus
00:01:05 (HUDBA)
00:01:20 Jak těžko lze najít cestu
00:01:23 v přeskupujících se píscích Arabského poloostrova,
00:01:27 tak těžký je i úkol našeho seriálu. Najít, popsat a objasnit
00:01:32 skoro 5 000 let trvající obchod s kadidlem po kadidlové stezce,
00:01:37 která je místy v historii jasně zaznamenána,
00:01:41 většinou však byla nejasná a amorfní
00:01:44 a stále měnila směr i polohu, tak jako duny pouští.
00:01:49 Měnily se i klimatické poměry.
00:01:52 V místech, kde dnes projde jen domestikovaný velbloud,
00:01:56 byly snad v minulosti zelené pastviny.
00:02:00 I když je náš úkol přetěžký
00:02:03 a asi nikdy nedostojí exaktním požadavkům historického bádání,
00:02:08 přece jen některá fakta známe.
00:02:11 A pro jiná si přivlastníme licenci, často příslušející filmové řeči.
00:02:16 Byla kadidlová stezka vůbec definovanou spojnicí
00:02:20 míst výskytu s místy obchodu i spotřeby?
00:02:24 Nebyla někdy jen mýtem? A byla jen jedna?
00:02:28 Jak šly dějiny a měnily se způsoby transportu,
00:02:32 tak se měnila i stezka.
00:02:35 Vyvěrá někde z mlhavých temnot dávnověku,
00:02:39 kdy lidstvo nemělo psané dějiny,
00:02:42 a prochází obdobími lépe dokumentovanými,
00:02:45 jako jsou křesťanství a islám. V minulém díle jsme popsali
00:02:50 světová centra výskytu kadidlovníku.
00:02:53 Stromu, jehož pryskyřice má ony blahodárné vlastnosti
00:02:58 i vůni vztaženou až ke svatosti.
00:03:01 V tomto díle se rozhlédneme po místech,
00:03:05 která pro obchod s kadidlem, a vlastně i pro jeho konzumaci,
00:03:09 měla v dějinách klíčový význam. Začněme u bájných měst,
00:03:14 jejichž existence i lokalita je dodnes hádankou,
00:03:18 která však rostla a bohatla na trhu s kadidlem.
00:03:30 (muž) V koránu je zmínka o bájném městě Ubar,
00:03:34 kde probíhal obchod s kadidlem.
00:03:37 V minulosti proběhlo několik archeologických výprav
00:03:41 a jedna z nich objevila místo, které mohlo být pravděpodobně Ubar,
00:03:46 i když dnešní odborné kruhy to trochu zpochybňují.
00:03:51 Podrobné fotografie Země
00:03:54 z kosmických lodí vesmírného projektu NASA
00:03:58 odhalily v poušti severně od dofarských nalezišť kadidlovníku
00:04:02 stopy po karavanních cestách,
00:04:05 mířících přes největší poušť světa Rub al-Chálí do Mezopotámie.
00:04:10 A poslední oázou, nabízející vodu před strastiplným přechodem pouště,
00:04:16 bylo prý bájné město Ubar, nebo Wubar,
00:04:19 známé svou zkažeností, pýchou a především velkým bohatstvím,
00:04:24 které snad inspirovalo biblickou pověst o Sodomě a Gomoře.
00:04:31 Snad vypadalo tak, jak nám ukazuje kamera.
00:04:38 Cena, kterou karavany musely platit za ustájení zvířat a za vodu,
00:04:43 byla vysoká. Celá 1 desetina jejich drahocenného nákladu.
00:04:48 A kadidlo se hodilo i místním kněžím.
00:04:52 Trest za využití vody a nezaplacení byl vysoký, smrt pro obchodníka.
00:05:00 Kolem roku 300 našeho letopočtu přišel boží trest.
00:05:06 Město se propadlo do pekelných propastí.
00:05:10 Ve 4. století se pak obchod s kadidlem navíc zhroutil
00:05:14 a zhroutilo se i město,
00:05:18 hrající tak významnou roli ve starověkém obchodu s kadidlem.
00:05:22 Archeologové určili několik možných lokalit,
00:05:26 který by mohly být pozůstatky bájného města.
00:05:30 Má se za to, že nejpravděpodobnějším místem
00:05:34 je archeologická lokalita Shisr v jižním Ománu.
00:05:42 Největším odbytištěm pro vonnou pryskyřici kadidlovníku
00:05:46 byl starověký Egypt.
00:05:48 Na pyramidách najdeme tento text:
00:05:52 Náhle se otevřela cesta vzhůru, po které mohu vystoupit až do nebe.
00:05:57 Tou cestou je božský dým kadidla, stoupající do výšin.
00:06:03 První zmínka o kadidle v Egyptě pochází z roku 2 200 před Kristem,
00:06:08 z let 5. a 6. dynastie. Uvádí, že drahocenná substance
00:06:12 přišla do Alexandrie ze země Kúš, z dnešního Súdánu.
00:06:17 A typické kuželovité pokrývky hlavy egyptských vznešených dam
00:06:22 prý byly tuky smíchané s kadidlem. Ve velkém horku tuk roztál
00:06:27 a vonná mast pomalu stékala na hlavu ženy.
00:06:32 Masivním odběratelem arabského kadidla byl Řím,
00:06:37 zejména ve své pozdní době.
00:06:40 Ve starých chrámech na Arabském poloostrově a taky v Řecku a Římě
00:06:45 se obětovávala spousta zvířat,
00:06:48 a to samozřejmě způsobovalo ne moc příjemný zápach,
00:06:53 proto se používalo kadidlo, aby eliminovalo ten odér.
00:06:57 Ale nejen tato funkce byla v Římě připisována kadidlu.
00:07:02 Vznešená společnost toužící po přepychu
00:07:05 používala kadidlovníkový, tedy boswelliový olej,
00:07:09 i pro lékařské a kosmetické účely.
00:07:12 Otroci v unktuariu masírovali římské ženy vonným olejem,
00:07:16 zatímco jiní otroci, zvaní kosmeté,
00:07:19 používali vonných mastí ke kultivaci kůže římské smetánky.
00:07:23 Je známá historka ze starověkého Říma,
00:07:27 kdy císař Nero na pohřbu své manželky
00:07:30 nechal spálit až 1 000 tun kadidla,
00:07:34 což odpovídalo celoroční spotřebě římského impéria.
00:07:39 A dlužno dodat, skoro celé produkci Dofaru.
00:07:43 Kadidlo se cenilo v období Říma i nad zlato
00:07:47 a zatěžovalo státní pokladnu,
00:07:50 proto římský císař poslal výpravu na jih Arabského poloostrova,
00:07:55 aby římské vojsko obsadilo zdroj kadidla.
00:08:00 Bohužel se mu to nikdy nepodařilo a skončili před Maribem.
00:08:04 Římská armáda byla poražena a nikdy vlastně nedošla do oblasti,
00:08:09 kde roste kadidlo, ke zdroji kadidla.
00:08:13 Plantáže kadidlovníků byly střeženy nejen vojensky,
00:08:18 ale jejich lokalizace byla zatajována
00:08:21 a do světa byly vypouštěny pověsti
00:08:23 o záhadných úmrtích po dotyku posvátného stromu.
00:08:27 Také báje o otrávených létajících hadech
00:08:30 měly odstrašit možné narušitele.
00:08:34 Navíc sběrači kadidla byli součástí posvátného ritu,
00:08:38 nesměli mít ve dny práce s pryskyřicí pohlavní styk.
00:08:42 A byli vázáni mlčenlivostí.
00:08:58 Jeruzalém byl v dávných předkřesťanských dobách
00:09:02 místem vysoké spotřeby kadidla.
00:09:06 (MUEZZIN SVOLÁVÁ K MODLITBĚ)
00:09:26 Která jest to, jenž vstupuje z pouště jako sloupové dýmu,
00:09:31 okouřena jsouc mirrou a kadidlem,
00:09:34 dražším nad všelijaký prach apatekářský?
00:09:38 Tak vítá podle Bible král Šalamoun sličnou královnu ze Sáby.
00:09:43 Ta nepřijela do posvátného města za milostným dobrodružstvím,
00:09:47 ale k ochraně svých exportních zájmů.
00:09:51 Kontrolovala tehdy jižní část trhu s kadidlem.
00:09:55 Její dominance ale utrpěla, když Šalamoun přerušil
00:09:59 přirozené pokračování kadidlové stezky na západ.
00:10:07 Skutečným hegemonem kadidlového trhu byla po staletí Petra.
00:10:12 Jedna z civilizací, která nejvíc profitovala z obchodu s kadidlem,
00:10:18 byli Nabatejci, kteří měli své hlavní město Petru
00:10:22 a druhé hlavní město Madáin Sálih v Saudské Arábii.
00:10:26 Obrovsky zbohatli z obchodu z kadidlem a vlastně kontrolovali
00:10:30 celou severní polovinu Arabského poloostrova.
00:10:34 Prohlédněme si nejdřív ono významné město kadidlové stezky,
00:10:38 které ještě dnes bere dech svými chrámovými stavbami,
00:10:43 vysekanými z monolitického pískovce.
00:10:47 (HUDBA)
00:11:38 Více než 3 000 tun kadidla bylo ročně roztříděno
00:11:43 a přebaleno v ulicích Petry a posláno do dalších destinací.
00:11:47 Buď na sever do arabských zemí a Sýrie,
00:11:51 nebo na západ do Jeruzaléma, Egypta a dál do římského impéria.
00:12:01 (HUDBA)
00:12:16 Teolog a filosof Michel de Montaigne píše:
00:12:20 Všiml jsem si, že vonné substance ve mně působí změny
00:12:25 a působí na mého ducha svými kvalitami.
00:12:28 To mne vede k souhlasu s teorií,
00:12:31 že uvedení kadidla do kostelů má pozvednout ducha
00:12:35 a pročistit naše smysly,
00:12:37 a tím nás lépe připravit k modlitbě a rozjímání.
00:12:42 Jen těžko se dá uvěřit, že rané křesťanství,
00:12:46 snad v odporu k římským heretikům,
00:12:49 bohatě vykuřujícím kadidlo při kdejaké příležitosti,
00:12:53 zakazovalo použití všech vonných látek při bohoslužbách.
00:12:57 Císař Theodosius i svatý Augustin odmítali tělesné požitky,
00:13:01 spojené s vonnými oleji i vykuřováním.
00:13:05 Jejich postoje byly, mimo jiné, pohromou pro celý kadidlový trh,
00:13:10 který vážně upadal. Kolem 8. století ale přišel
00:13:15 triumfální návrat kadidla do křesťanského ritu,
00:13:19 který trvá dodnes.
00:13:23 (HUDBA)
00:13:41 Východní křesťanské církve, odštěpivší se od katolického ritu
00:13:45 po chalcedonském koncilu někdy v 5. století po Kristu,
00:13:48 nikdy nezaznamenaly absenci kadidla ve svých svatostáncích.
00:13:53 Snad protože obě význačné církve, etiopská ortodoxní a koptská,
00:13:59 existují přímo v zemích produkujících kadidlo
00:14:03 a o vůni posvátné pryskyřice tam nikdy neměli nouzi.
00:14:07 Nutno podotknout, že substance používané v etiopských kostelech
00:14:12 nejsou čistým kadidlem,
00:14:15 ale rafinovaným mixem různých jiných vonných bylin,
00:14:19 kde ale kadidlo hraje hlavní roli.
00:14:23 Ostatně zeměmi Afrického rohu procházel i čilý obchod s kadidlem.
00:14:31 Egypťané dopravovali kadidlo z bájné země Punt,
00:14:36 o které se pořád spekuluje, kde se vlastně nachází.
00:14:40 S největší pravděpodobností, podle dostupných materiálů,
00:14:44 to byla Etiopie nebo Eritrea.
00:14:47 Já mám svoji osobní teorii, na které pracuju,
00:14:51 a podařilo se mi objevit nějaká místa,
00:14:54 kde potřebuju udělat archeologický průzkum
00:14:57 a pravděpodobně dokázat,
00:15:00 že to místo bylo trošičku někde jinde.
00:15:03 Je těžko se hledají archeologické důkazy pro fenomén,
00:15:08 trvající mnoho tisíc let. Ale i tak se objevují nová fakta.
00:15:13 Velkou neznámou a panenskou půdou pro nové objevy,
00:15:18 týkající se kadidla a kadidlové stezky,
00:15:22 je africké pobřeží Rudého moře,
00:15:25 kde v minulosti kvetl čilý obchod s kadidlem.
00:15:29 Jeho centrem byla města Gondar a Aksum.
00:15:33 Poslechněme si, co říká africký badatel a průvodce v Gondaru.
00:15:42 V minulosti tady existovali karavanní obchodníci - avakalové.
00:15:48 Nakupovali zboží v jižních částech Etiopie,
00:15:52 a tím zbožím bylo kadidlo, zlato a kůže vzácných zvířat.
00:15:57 Zboží převáželi na hřbetech velbloudů nebo oslů
00:16:01 z jižní Etiopie sem do Gondaru.
00:16:05 Nad Gondarem se jejich cesty rozdělily do 2 směrů,
00:16:09 jeden pokračoval na sever do přístavu na pobřeží Rudého moře,
00:16:15 druhá cesta vedla na západ
00:16:18 do města Gelava na etiopsko-súdánské hranici.
00:16:24 Přestože královské sídlo v Gondaru
00:16:27 postavil král Fasilades až v 17. století,
00:16:31 dává svojí vznosností a evropsky orientovaným hradním stylem
00:16:36 tušit význam bývalého hlavního města Etiopie
00:16:40 a důležité karavanní cesty trhu se zlatem a kadidlem.
00:16:44 (HUDBA)
00:17:15 Překladištěm a velkým trhem s kadidlem
00:17:19 byl od nepaměti i syrský Damašek. O Damašku se říká,
00:17:23 že je nejstarším nepřetržitě obývaným městem světa.
00:17:28 Zde prokazatelně žil člověk už před 5 000 lety.
00:17:32 Tak stará je i kadidlová stezka a obchod s kadidlem,
00:17:36 který v Damašku kvete dodnes. Spolu s Bosrou, Petrou a Gazou
00:17:41 byl Damašek jakousi konečnou stanicí
00:17:45 pro karavanní provoz z arabského jihu.
00:17:49 Tady se drahocenné zboží prodávalo tureckým
00:17:53 nebo západoevropským kupcům,
00:17:56 aby na hřbetech koní nebo na palubě lodí vážilo cestu do Evropy.
00:18:02 Velcí vládci islámu,
00:18:05 kteří po tisíciletí bytovali v Damašku,
00:18:07 měli vůči kadidlu tolerantní postoj.
00:18:09 Islám totiž kadidlo k bohoslužbě nevyžaduje,
00:18:13 ale také nezakazuje.
00:18:16 jeden z nich vyjádřil svůj názor těmito slovy:
00:18:20 Všichni jsme věřili a věříme, že Bůh miluje krásu
00:18:24 a jeden aspekt krásy je příjemná vůně.
00:18:27 Ať už jste muslim, křesťan, žid, nebo věřící jiného náboženství,
00:18:32 jistě nechcete vstoupit do svatostánku,
00:18:36 který by nevoněl čistotou.
00:18:38 Místo modlitby musí být čisté a vonné,
00:18:42 aby se zalíbilo Bohu.
00:18:45 Ostatně prorok Muhammad říká:
00:18:48 Vůně je potrava ducha, která ho probouzí,
00:18:51 a duch je velbloudem,
00:18:54 kterého člověk řídí a kterým se nechá vést.
00:19:45 Skryté titulky: Matěj Hodr Česká televize 2013
Už přes pět tisíc let obchodují lidé s kadidlem. Hudebník a filmař Martin Kratochvíl se vydal do míst, kde kadidlovník roste, a po trasách dávných karavan, jež vzácnou látku převážely. Hledal jejich stopy v Etiopii, Ománu, Jemenu, Saúdské Arábii, Jordánsku a Izraeli. Tudy proudila vzácná hmota vyvažovaná zlatem do Středomoří a často ještě dále. Autor nás zavádí do historie a připomíná takové postavy jako královnu ze Sáby, Alexandra Makedonského, krále Nabuchodonozora, Džingischána nebo císaře Nerona. Pryskyřice kadidlovníku hraje svou exkluzivní roli dodnes. Stále se používá při náboženských obřadech, ve farmacii, medicíně i při výrobě parfémů.