Silnice a tragické osudy. – Po havárii na motorce přišel o nohu. Jak se s tím vypořádal on a jak jeho rodina?
Obsah dílu
Černé ovce slaví 20 let od svého vzniku. Kdo je odstartoval? Kdo jimi prošel? Co se změnilo? Zkrátka – jak šel čas…
00:00:18 S jarem se vždycky vyrojí motorky a kola.
00:00:21 A s nimi se zvýší statistika úrazů a úmrtí.
00:00:25 Nepozornost a řidičské chyby. To jsou hlavní příčiny.
00:00:28 Vítejte NA SILNICI.
00:00:30 Po havárii na motorce přišel o nohu.
00:00:32 Jak se s tím vypořádal on a jak jeho rodina?
00:00:35 Víte, jak se dá poznat, zda se řidič před havárií připoutal?
00:00:39 Poznatky z nehod, u kterých jsme byli.
00:00:41 Cyklisté ve městě. Jaký mají prostor?
00:00:43 A jak se můžou chránit?
00:00:46 Velká motorka, se kterou řidič narazil do sloupu.
00:00:50 Ale podrobnosti, jak a proč se to stalo, nikdo nezná.
00:00:53 Nejsou svědci, ani viník. Jisté jsou jenom následky havárie.
00:00:57 Motocyklista přišel o nohu.
00:01:02 Já jsem se byl projet, to bylo v neděli 5.dubna
00:01:06 a byla to první vyjížďka na sezónu.
00:01:11 Cíl byl za kamarádem, chtěl jsem se jet podívat do Radotína
00:01:15 za kolegou z práce. Prostě jen tak se projet v neděli.
00:01:22 -Bojím se, nebo mám z nich určitě respekt,
00:01:25 takže to, že jezdil na motorce, se mi vůbec nelíbilo.
00:01:28 Pořád se chtěl jet projet, až tedy navečer říkám,
00:01:31 ať tedy jede, když o to tolik stál.
00:01:34 -Ta motorka patřila tátovi a měli jsme ji tady doma v garáži.
00:01:37 -Tu motorku jsem měl zhruba rok, párkrát jsem na ní jel,
00:01:42 protože jsem si ji sem přivezl až na podzim, před zimou,
00:01:46 takže nebyla nijak rozježděná.
00:01:51 Těžký stroj, ale nesmírně pohodlný a krásně ovladatelný.
00:01:57 Ještě mu nešla nastartovat,
00:01:59 takže já jsem mu ji dokonce sám šel nastartovat.
00:02:03 Pak jsem si to vyčítal pochopitelně.
00:02:07 -Vyjížděl jsem a jel jsem po staré Benešovské,
00:02:10 normálně na Prahu na Jižní spojku.
00:02:13 Zastavoval jsem na Strakonické, tam je benzínová pumpa,
00:02:16 tam jsem si natankoval, koupil pití
00:02:20 a volal jsem kolegovi z práce,
00:02:22 že za 10 minut budu u něj v Radotíně, že se sejdeme.
00:02:27 A pak už si moc nepamatuji, pak už jen tak matně.
00:02:34 A pak si pamatuji vlastně až po nehodě.
00:02:37 Ta nehoda se stala v dubnu roku 2009,
00:02:39 ten motocyklista zničehonic na rovince vjel do protisměru,
00:02:44 narazil do betonového sloupku.
00:02:48 Já jsem přijížděl od Prahy směr Radotín
00:02:50 a stalo se to tady u toho druhého sloupu,
00:02:54 dál jsem nedojel.
00:02:56 Vy jste jel takhle a dostal jste se do protisměru.
00:02:59 Já jsem jel tudy a jel jsem přímo rovně asi,
00:03:02 na ten druhý sloup.
00:03:04 A kde vás našli potom?
00:03:06 Údajně mě našli - já si to totiž nepamatuji,
00:03:09 ale podle těch záběrů, co mám od policajtů dokumenty,
00:03:13 tak vlastně na protější straně, pořád směr Radotín.
00:03:19 Takže jsem se odrazil do protisměru.
00:03:25 Hasiči Radotín, technické družstvo.
00:03:31 Praha 5, Chuchelská. Dopravní nehoda, motocykl.
00:03:36 Posílám.
00:03:39 Tam prý nebyl nikdo.
00:03:40 Co jsem slyšel, tak mě našli ležet na zemi, na silnici.
00:03:44 Nevím kdo.
00:03:45 A jestli zavolal záchranku, policajty, to netuším.
00:03:50 Na nehodu pana Beránka jsme vyjížděli v 17 hodin a 34 minut,
00:03:54 po dojezdu na místo jsme zjistili, že na místě je zraněný motorkář
00:04:00 a záchranná služba už poskytuje první pomoc.
00:04:07 Při příjezdu záchranné služby byl pacient při vědomí
00:04:10 s frakturou pravé pažní kosti
00:04:13 a otevřenou frakturou levé stehenní kosti.
00:04:16 -Vím, že jsem se chtěl zvednout, ale nešlo mi to,
00:04:19 protože jsem měl i zlomenou pažní kost,
00:04:22 asi na pětkrát nebo co.
00:04:24 A viděl jsem skrz kalhoty, jak mi kouká ta stehenní kost.
00:04:30 Takže jednotka provedla zajištění místa nehody,
00:04:33 což bylo v tomto případě zamezení úniku pohonných hmot,
00:04:36 odpojení akumulátoru, řízení provozu, než přijela policie.
00:04:40 A současně jsme pomáhali záchranné službě při úkonech,
00:04:43 které zachraňovaly život pana Beránka.
00:04:47 Pacienta jsme primárně zajistili, zajistili jsme dva žilní vstupy,
00:04:52 aby byly doplněny tekutiny,
00:04:53 které ztrácel při intenzivním krvácení.
00:04:56 Pacient dostal dlahy,
00:04:58 pacienta jsme umístili na vakuovou matraci
00:05:01 a za monitorace vitálních funkcí jsme pacienta převezli
00:05:04 na traumatologii fakultní nemocnice v Motole.
00:05:10 -O nehodě jsem se dozvěděla po telefonu,
00:05:13 kdy mě prozvonilo Pavlovo číslo na mobil.
00:05:18 On mě vždy takhle prozváněl, když se vracel domů.
00:05:21 Tak jsme otevřeli vrata a vrátila jsem se domů.
00:05:25 A on se pořád nevracel, nejel.
00:05:29 -Bylo to šílené,
00:05:31 protože ho vyvezli z operačního pokoje na lůžku bezvládného,
00:05:35 v bezvědomí, na přístrojích.
00:05:38 A teď s ním strašně rychle běželi na JIP.
00:05:41 Čekali jsme před operačním sálem asi 4 hodiny,
00:05:45 takže sama ta doba napovídala,
00:05:48 že ten zákrok nebude jen tak jednoduchý.
00:05:55 -Jednalo se o vysokoenergetické poranění,
00:05:58 jehož následkem on kromě otřesu mozku utrpěl otevřenou zlomeninu
00:06:02 stehenní kosti, v dolní části distálního femuru,
00:06:07 s rozsáhlým pohmožděním bérce.
00:06:10 A zároveň na straně pravé utrpěl zlomeninu distálního humeru,
00:06:14 tedy dolního konce pažní kosti.
00:06:18 U kosti stehenní se jednalo
00:06:20 o poměrně dost katastrofální zlomeninu, ztrátovou,
00:06:24 otevřenou, kdy i část kostní hmoty zřejmě zůstala na místě úrazu.
00:06:30 Další věc, kterou si pamatuji, byla, že jsme hledali
00:06:33 panu Beránkovi část kolene.
00:06:40 Úplně nejvíc nepříjemné v té nemocnici bylo,
00:06:43 že jsem se nemohl otočit ani na jeden bok, nic.
00:06:46 Jenom jsem ležel na zádech a nemohl jsem nic.
00:06:49 To bylo nejhorší, takový nejhorší pocit,
00:06:52 že se člověk ani trochu nemohl otočit,
00:06:54 protože to už byly hodně velké bolesti.
00:06:58 -Vlastně celý pobyt pana Beránka byl ve znamení boje o záchranu
00:07:03 poškozené končetiny.
00:07:06 Skutečně i z toho času,
00:07:08 který až do definitivního řešení trval de facto necelé dva měsíce,
00:07:12 jsme se pokoušeli všemi možnými způsoby končetinu udržet,
00:07:16 zachránit ji.
00:07:18 -Čistili ty svaly a takové.
00:07:20 Přemýšlel jsem nad tím, jestli to pak bude dobré,
00:07:24 co přijde říct doktor po operaci.
00:07:29 K té nehodě, jak se to stalo, jsem se vracel často.
00:07:33 A na nic jsem nepřišel, abych řekl pravdu.
00:07:36 Protože já jsem nejel rychle, nic, jel jsem opatrně.
00:07:40 Než jsem odjížděl, tak i táta říkal,
00:07:43 je to první vyjížďka, je po zimě,
00:07:45 bude provoz i v neděli.
00:07:47 Nejsem si vědomý, že bych udělal nějakou chybu,
00:07:50 rychle jsem nejel, nevím, co se tam stalo.
00:07:53 Policie ten případ předala.
00:07:55 Pro nedostatek důkazů jsme ho odložili s tím,
00:07:58 že nebylo prokázáno jednoznačné zavinění.
00:08:01 Jediný důkaz, který máme, je tachometr,
00:08:04 který se zasekl, rozbil při tom nárazu.
00:08:08 Tam se ta ručička udržela na 50kilometrové rychlosti.
00:08:12 Můj názor je, že sice měl nějakých 1000 km na motorkách najeto,
00:08:17 ale nevěřím, že byl zralý na takhle těžký a silný stroj.
00:08:26 Takže jestli tam došlo k nějaké nepříjemnosti,
00:08:29 jak mi syn vyprávěl, že někoho předjížděl
00:08:33 a ten mu udělal s autem vlnu, tak neadekvátně zareagoval.
00:08:37 To je můj osobní názor.
00:08:42 -Já si myslím, že se lekl a začal brzdit před tím náklonem
00:08:46 a že přední brzda mu pomohla z té zatáčky ven.
00:08:50 Podle mého strach, a ten nepatří za řídítka.
00:08:58 -Já jsem prohlížel motocykl pana Beránka
00:09:00 za účelem zjištění eventuální technické závady
00:09:04 pro Policii České republiky.
00:09:08 A na motocyklu jsem nenašel žádnou technickou závadu,
00:09:12 která by měla za následek zhoršenou ovladatelnost
00:09:15 motocyklu před dopravní nehodou.
00:09:20 -S tou nohou to bylo tak, že jednou to bylo jako dobré,
00:09:24 že se ta noha zachrání, za chvíli se to zase změnilo,
00:09:28 že o tu nohu přijde.
00:09:29 Pak zase dobré, fakt to bylo jednou tak, jednou tak.
00:09:33 To bylo jak na kolotoči.
00:09:36 -Stav bohužel se vyvíjel tak, že zprvu jsme měli dojem,
00:09:42 že záchrana končetiny bude možná. Ale pak se stav zase zvrátil
00:09:45 a docházelo k další nekrotizaci měkkých tkání.
00:09:48 Byla provedena další angiografie, která bohužel prokázala
00:09:52 uzávěr dalších tepen v oblasti bérce.
00:09:55 To je stav, který do budoucna by bezesporu vedl
00:09:58 k odumření končetiny s potenciálními fatálními následky.
00:10:03 -Už jsem začal něco tušit, protože se mě ptali,
00:10:06 jestli něco cítím, že bych měl správně cítit teplo,
00:10:09 třeba v noze, jak mi to tam jde.
00:10:11 A to jsem necítil nic.
00:10:15 -Amputace pro pacienta je jednoznačné řešení,
00:10:18 nevratné, se kterým on se může psychicky velmi dobře srovnat,
00:10:22 ale také nemusí.
00:10:23 Musí podepsat souhlas pozitivní s tím výkonem,
00:10:26 a potom teprve lze výkon uskutečnit.
00:10:30 -Tak jsem tam začal brečet.
00:10:32 Protože já jsem hrál před tím fotbal a takové
00:10:35 a teď jsem si říkal, co bude.
00:10:37 -Myslím si, že rozhodl správně a rozhodl se přesně v době,
00:10:41 kdy bylo jasné,
00:10:43 že už to dál nepovede k lepším koncům.
00:10:45 -Já když jsem se probudil po té amputaci,
00:10:48 tak jsem tu nohu cítil.
00:10:50 Já ji cítím i doteď občas, tomu se říká fantomové bolesti.
00:10:54 A to byla taková sranda - když brácha přišel
00:10:57 a vyvezl mě ven po té amputaci, tak jsme seděli venku,
00:11:01 já jsem si kouřil.
00:11:03 A brácha mi říká asi po 10 minutách: "Co děláš?"
00:11:06 Já říkám: "Co?"
00:11:08 No ta takhle jsem se drbal pod kolenem,
00:11:10 ale já to koleno neměl. Ale myslel jsem si, že se drbu.
00:11:16 -Rodinu v té době to semklo, protože došlo k nějakému neštěstí,
00:11:21 které psychicky svým způsobem poznamenalo určitě nás.
00:11:28 Takže bojovali jsme proti tomu,
00:11:30 snažili jsme se jemu při návštěvách dodávat nějaký optimismus.
00:11:36 Takže i my jsme byli nuceni navzájem se podržet
00:11:40 v těchto chvílích.
00:11:41 A myslím, že díky tomu jsme to všechno zvládli.
00:11:45 -Pan Beránek k nám přišel poprvé v říjnu 2010,
00:11:48 Byl po transfemorální amputaci,
00:11:52 byl vybaven prvoprotézou,
00:11:54 která ovšem nesplňovala požadovaná kritéria,
00:11:57 protože pan Beránek byl na vyšším stupni aktivity,
00:12:01 než byla konstrukce protézy.
00:12:07 Takže jsme se snažili najít pro něj nějaké vhodné řešení,
00:12:11 najít nějaký cíl, který si on stanovil,
00:12:14 co by chtěl dělat,
00:12:16 jestli by se chtěl vrátit zpátky do zaměstnání,
00:12:19 dělat nějaké sportovní aktivity.
00:12:23 -To jsem se pak i docela začal těšit, až se naučím
00:12:26 a zahodím berle.
00:12:28 -Pokud vím, tak v případě pana Beránka
00:12:30 on se zpátky vrátil do zaměstnání, může zase provozovat činnosti,
00:12:35 které dělal předtím.
00:12:37 Takže určitě u něj ten pokrok je značný, je vidět.
00:12:41 -Já se snažím se k tomu moc nevracet.
00:12:43 Nevracíme se k tomu, a když, tak to samozřejmě není nic příjemného.
00:12:50 A tím, že my jsme si vlastně potom pořídili krátce na to Káju...
00:12:54 -Já chci bačkůrky.
-Dám ti bačkůrky.
00:12:57 ...tak jsme se zaměřili na to dítě
00:13:00 a k té nehodě jsme se spíše nevraceli.
00:13:03 -Rodina je rodina, to si člověk uvědomí vždycky,
00:13:06 až když se něco stane.
00:13:08 Když mi to někdo říkal, tak jsem si říkal, jasně, jasně,
00:13:11 ale je to tak.
00:13:13 Pak se těšíte domů a těšíte se i z maličkostí.
00:13:17 Párkrát jsem tudy jel za tím kamarádem znovu do Radotína,
00:13:21 ale moc často už zase ne.
00:13:24 Když tudy jedete, vzpomene si?
00:13:26 Vzpomínám pořád, hlavně na tu ceduli, co tam teď dali.
00:13:30 -Co je tam napsáno?
-Jezděte bezpečně.
00:13:32 -Jezdíte?
-Jezdím.
00:13:34 Já jezdím vždycky bezpečně.
00:13:43 Havárie jsou jejich denním chlebem.
00:13:45 Řeší rozbité plechy i tragické události.
00:13:48 To jsou to policisté, kteří zasahují u nehod.
00:13:51 A my jsme s nimi strávili poměrně rušný den.
00:13:55 (zvoní telefon)
00:13:59 Policie, dopravní nehody, praporčík Reitinger, Budějovice. Prosím?
00:14:03 Ano, rozumím, pošlu vám tam hlídku.
00:14:06 Dopravní policie se dělí na dvě skupiny,
00:14:08 policisty skupiny silničního provozu,
00:14:10 která provádí hlídkovou činnost,
00:14:12 a následně na skupinu dopravních nehod,
00:14:14 jejíž hlavní náplní činnosti je zpracování dopravních nehod,
00:14:18 které se stanou na pozemních komunikacích.
00:14:21 Prosím tě, ulice Dobrovodská, tři vozidla, jedno nákladní,
00:14:24 dvě osobní, jedna zraněná osoba, sanitka jede na místo.
00:14:28 K první vážné dopravní nehodě jsme vyjížděli už v 7 hodin ráno.
00:14:32 Než jsme se dostali na místo, dozvěděli jsme se,
00:14:35 že každý policista, který je zařazen na dopravním inspektorátu
00:14:38 u skupiny dopravních nehod, prochází speciálním kurzem.
00:14:42 Součástí tohoto kurzu je i kurz řešení konfliktních situací
00:14:46 za účasti psychologů.
00:14:51 Pak by měl být připraven na zvládání
00:14:53 zátěžových a stresových situací.
00:14:55 Realita ale není vždy tak jednoduchá.
00:14:57 Ty tragické nehody, kde jsem byl, tak si pamatuji všechny.
00:15:01 A pamatuji si na dopravní nehodu,
00:15:03 kde došlo k uhoření dvou osob ve vozidle.
00:15:06 A tahle nehoda mi zůstává v hlavě pořád.
00:15:08 Už před tím příjezdem vám v hlavě probíhají věci, co bude, jak bude,
00:15:12 prostě už se na to připravujete.
00:15:15 Ale když přijedete na místo, až potom teprve vidíte, co se děje.
00:15:19 -Potřeboval bych sem hlídku na řízení provozu,
00:15:21 protože vozidla jsou přes celou šíři vozovky.
00:15:24 Policisté na místě nehody nejprve od záchranářů zjistili
00:15:27 stav zraněného, pak vyslechli všechny zúčastněné
00:15:30 a provedli dechové zkoušky. Ale tím jejich práce neskončila,
00:15:33 dále na vozovce pomocí spreje vyznačili postavení vozidel
00:15:37 a jejich brzdnou dráhu, pořídili fotodokumentaci
00:15:40 a situační náčrtek dopravní nehody.
00:15:42 Řidič s nákladním vozidlem Tatra nedodržel dostatečnou
00:15:45 bezpečnostní vzdálenost za předním zastavujícím vozidlem,
00:15:48 následně do tohoto vozidla zezadu narazil,
00:15:51 vozidlo Fiat bylo odhozeno do protisměru,
00:15:53 kde se čelně střetlo s protijedoucím vozidlem Kia.
00:15:56 Nezapomínejte na používání bezpečnostních pásů,
00:15:59 protože policie má možnost zjistit,
00:16:02 zda byly při jízdě a následné nehodě použity.
00:16:06 Když je řidič během jízdy připoután,
00:16:08 tak na bezpečnostním pásu to zanechá stopu,
00:16:11 buď různou nataveninu, trhlinu od přezky.
00:16:13 V tomhle případě to zkoumám hlavně z důvodu toho,
00:16:16 že když se podíváte na čelní sklo, je evidentně vidět,
00:16:19 že je vytlačené ven.
00:16:21 A když se podívám zevnitř, tak jsou tam vlasy,
00:16:24 pravděpodobně řidiče, čili je možné,
00:16:26 že bezpečnostním pásem připoután nebyl.
00:16:28 Poškozenému řidiči, ačkoli nebyl viníkem nehody,
00:16:31 hrozí za nepřipoutání postih ve správním řízení
00:16:34 v rozmezí od 1500 do 2500 korun a stržení tří trestných bodů.
00:16:38 A co teprve viník dopravní nehody!
00:16:40 My nestanovíme viníka, my stanovujeme pouze podezřelého,
00:16:43 v tomto konkrétním případě je podezřelým
00:16:46 řidič nákladního vozidla Tatra. V případě správního řízení
00:16:49 s dopravní nehodou s ublížením na zdraví hrozí řidiči pokuta
00:16:53 ve výši 25 000 až 50 000 korun a jeden až dva roky zákaz řízení.
00:16:59 Pokud se vám stane dopravní nehoda, zjistěte si veškeré osobní údaje
00:17:03 všech účastníků nehody, protože i když je na místě policie,
00:17:06 tyto údaje vám nesmí poskytnout.
00:17:08 Tady nejsou žádné osobní údaje, jako jsou data narození,
00:17:12 bydliště, to z důvodu ochrany osobních dat nemůžeme dát.
00:17:15 Pak je tu poučení,
00:17:17 že řidiči jsou povinni si mezi sebou sami ty osobní údaje vyměnit.
00:17:20 Nevím, jestli jste to udělal nebo ne, je to vaše povinnost,
00:17:24 měli byste si minimálně vyměnit telefony.
00:17:26 Šetření nehody, sbírání důkazů a úklid vozovky
00:17:29 trvaly víc jak dvě hodiny.
00:17:31 Po návratu na služebnu policisté ještě museli vypracovat
00:17:34 protokol o dopravní nehodě.
00:17:35 Pak předali službu nové směně, která se na služebně ani neohřála
00:17:39 a už vyjížděla k další dopravní nehodě.
00:17:41 Autobus jel ve svém vyhrazeném jízdním pruhu,
00:17:44 kdy vyjel ze zastávky. Vozidlo bezpečnostní agentury,
00:17:47 které odbočovalo vlastně zde do jednosměrné komunikace
00:17:50 a přejíždělo přes ten vyhrazený jízdní pruh pro autobusy,
00:17:54 tak z našeho pohledu nedalo přednost v jízdě vozidlu,
00:17:57 pro něž je jízdní pruh vyhrazen.
00:17:59 Bloková pokuta za nedání přednosti v jízdě
00:18:02 může být až do výše 2500 korun,
00:18:04 řidič musí navíc počítat se ztrátou 4 bodů.
00:18:06 Na tomto místě to ale není nic neobvyklého.
00:18:09 V poslední době se tu staly tři podobné dopravní nehody.
00:18:14 Oni jedou, vidí autobus, že stojí v zastávce,
00:18:17 jedou podél autobusu, autobus se rozjede.
00:18:20 Oni si myslí, že už jsou před ním a že už tam zajíždí,
00:18:24 takže prostě mají právo tímto způsobem ten autobus ohrozit,
00:18:28 ale to právo nemají, oni jsou ti,
00:18:30 kteří nesmějí žádným způsobem autobusu překážet v jízdě
00:18:34 tím jízdním pruhem, prostě musí mu dát přednost v jízdě.
00:18:37 Bohužel ani večer se neobešel bez vážné dopravní nehody.
00:18:41 U kruhového objezdu se srazila dvě osobní auta a cisterna.
00:18:45 Ve 14 hodin jsme nastoupili, teď máme 20 hodin
00:18:48 a máme již čtvrtou dopravní nehodu.
00:18:50 Na vině byl mladý řidič stříbrného Fiatu
00:18:53 a jeho následné vjetí smykem do protisměru,
00:18:55 kde bočním nárazem trefil předek červeného Fordu
00:18:58 a vážně tak zranil spolujezdkyni řidiče.
00:19:01 Řidič fiatu měl velké štěstí, že jel sám,
00:19:03 protože jeho spolujezdec
00:19:05 by s největší pravděpodobností nepřežil.
00:19:08 Vzhledem k tomu, že sloužíme do rána,
00:19:10 konkrétně do 6 hodin, tak kdo ví, co nás ještě čeká.
00:19:19 Kličkování mezi auty, nervozita na křižovatkách,
00:19:22 řidičské chyby. To jsou některé důvody nehod cyklistů.
00:19:25 Počet jejich smrtelných úrazů je u nás vysoko nad průměrem.
00:19:40 Centrem Prahy projede peloton stovek cyklistů.
00:19:42 Jejich velká jarní jízda právě startuje
00:19:45 na náměstí Jiřího z Poděbrad.
00:19:47 Akce se snaží přimět víc lidí k tomu,
00:19:49 aby využívali kolo jako městský dopravní prostředek.
00:19:52 Při cyklojízdách centrem projíždějí až tisíce aktivistů.
00:19:56 Fakt je, že jízda v pelotonu cyklistů na uzavřené silnici,
00:19:59 kam policie nepustí auta,
00:20:01 nemá s dopravou na kole ve všední dny moc společného.
00:20:05 Já si myslím, že největším nebezpečím pro cyklistu je on sám
00:20:09 a to, jak se chová.
00:20:12 Vůči cyklistům ve městě existuje určitá animozita,
00:20:15 jak ze strany automobilistů, tak ze strany chodců.
00:20:18 Oni se ty předpisy zas tak úplně precizně dodržovat nedají,
00:20:22 protože česká města, specielně Praha není úplně postavena tak,
00:20:26 aby tady byly všude bezpečné stezky pro cyklisty,
00:20:29 ale pokud se ten člověk na tom kole chová nějakým způsobem rozumně
00:20:33 a vnímá svoje okolí a ví, co si může a co nemůže dovolit,
00:20:37 tak je to naprosto bezpečné.
00:20:43 -Cyklisté samozřejmě musí dodržovat všechna pravidla
00:20:47 silničního provozu.
00:20:48 Pro děti do 18 let je povinná cyklistická přilba,
00:20:52 ale tu bych doporučil určitě i všem lidem,
00:20:54 kteří na kole jezdí i po městě.
00:20:56 Povinnou výbavou kola jsou především odrazky,
00:21:00 které musí mít oranžovou barvu, ve výpletu,
00:21:03 dále červená odrazka vzadu a bílá odrazka vepředu.
00:21:06 Za snížené viditelnosti pak musí kolo používat bílou blikačku,
00:21:09 popřípadě světlo vepředu a blikačku červené barvy vzadu.
00:21:12 Dále kolo pro dospělé musí mít dvě na sobě nezávislé brzdy.
00:21:16 Cyklista musí dodržovat stejná pravidla jako řidič auta,
00:21:19 a pokud je poruší, dostává i stejné pokuty.
00:21:22 Jen trestným bodům se vyhne. Znamená to tedy,
00:21:24 že při jízdě na kole pod vlivem alkoholu
00:21:27 může cyklista dostat pokutu až 50 000 korun,
00:21:29 o řidičák za to ale nepřijde.
00:21:31 Měl by také rukama dávat najevo, že se chystá změnit směr.
00:21:34 V praxi to ale mnozí cyklisté nedodržují, prý je to ohrožuje.
00:21:38 Velmi nebezpečné podle mého názoru
00:21:40 je takové to ukazování rukama doleva doprava,
00:21:43 protože jakmile vy na těch kostkách sundáte ruku z řídítek,
00:21:46 tak už je to v podstatě nebezpečné a můžete dostat smyk.
00:21:49 Stačí, když se zařadíte do konkrétního pruhu
00:21:52 a potom v podstatě jedete s auty.
00:21:54 Další problém je skutečně držet se někde v koloně,
00:21:57 kde jedou dva pruhy aut, tak mezi nimi,
00:21:59 protože to místo se najednou může velmi zmenšit,
00:22:02 proto je vždycky nejbezpečnější objíždět auta z levé strany,
00:22:06 kde většinou je tramvajový pás nebo je tam středový pruh,
00:22:10 tam v postatě jste vidět ze všech stran.
00:22:12 Takže vidět a být viděn, známé pravidlo i automobilismu.
00:22:20 Nejbezpečnějším místem pro kola jsou samozřejmě cyklostezky.
00:22:24 Jenže těch není tolik, abyste se dostali všude.
00:22:27 Cyklostezka přitom nemusí být jen
00:22:29 drahý samostatný pruh asfaltu vedle silnice nebo chodníku.
00:22:33 Některá města hledají levnější řešení
00:22:35 v podobě samostatných cyklopruhů na stávající vozovce.
00:22:38 Toto dramaticky ekonomičtější řešení má ale své slabé stránky.
00:22:42 To je taková ta známá věc na těch mostech,
00:22:45 jak je kus cyklopruh a pak najednou není -
00:22:47 cyklisto, pomož si, jak můžeš.
00:22:51 Takže nejlepší je moc této infrastruktuře,
00:22:54 budeme-li to tak nazývat, nevěnovat pozornost
00:22:57 a spíše kombinovat v podstatě tu dopravu tak,
00:22:59 abyste se nezastavovala a aby to bylo co nejefektivnější.
00:23:03 Pro svůj vyšší komfort nebo bezpečí
00:23:05 cyklisté často neváhají jezdit po chodníku.
00:23:08 To ale dopravní pravidla přímo zakazují
00:23:10 s ohledem na bezpečí chodců.
00:23:12 Podle předpisů můžeme po chodníku kolo jen vést,
00:23:15 jinak riskujeme pokutu až do 2000 korun.
00:23:17 Toto pravidlo se nevztahuje na děti do deseti let
00:23:20 a dospělý doprovod.
00:23:21 Cyklistika je u nás hodně rozšířený sport a jezdí čím dál víc dětí.
00:23:25 My se snažíme je něco naučit, aby měly lepší techniku,
00:23:28 aby je to kolo bavilo, aby byly bezpečnější v normálním provozu,
00:23:33 když vyrazí na kole po normální silnici.
00:23:35 Čím je ten cyklista, malý nebo velký,
00:23:38 šikovnější na tom kole, tím je i bezpečnější sám pro sebe,
00:23:41 pro okolí, lépe se orientuje v dopravě.
00:23:44 -Takový tip: zbytečně se necpat na ty hodně obsazené silnice,
00:23:47 protože existuje celkem velká hustá síť ulic,
00:23:50 které jsou vedlejší, které jsou velmi klidné,
00:23:53 kde se dá krásně jet na kole.
00:23:55 Ale vzhledem k tomu, že hodně lidí,
00:23:58 kteří začali jezdit na kole po městě, původně jezdili autem,
00:24:01 jako já když jsem začínal,
00:24:03 tak jsem jezdil prostě tou trasou jako autem.
00:24:06 A to je relativně nebezpečné.
00:24:08 Ve finále jsem zjistil, že tady je vlastně park,
00:24:11 tak já projedu parkem,
00:24:13 a tady vedle té frekventované silnice je ještě jiná,
00:24:16 kde vlastně pojede jedno auto za hodinu
00:24:18 a kde já si v klidu užívám a všechny ty zácpy krásně objedu.
00:24:22 K tomu, aby se auta i kola na silnicích
00:24:25 pohybovala vzájemně ohleduplně,
00:24:27 je potřeba vstřícnost jak na straně řidičů, tak i cyklistů.
00:24:30 Právě ti musí myslet na to, že v případě srážky riskují víc.
00:24:34 Když půjde o život, bude to ten jejich.
00:24:41 Myslete na sebe a taky na nás.
00:24:42 Pište, mailujte, svěřujte se nám se svými zkušenostmi
00:24:46 a varujte ostatní. Bezpečný víkend a šťastný návrat.
00:24:50 Skryté titulky: Alena Kardová, Česká televize 2012
Silnice a tragické osudy. – Po havárii na motorce přišel o nohu. Jak se s tím vypořádal on a jak jeho rodina?
Černé ovce slaví 20 let od svého vzniku. Kdo je odstartoval? Kdo jimi prošel? Co se změnilo? Zkrátka – jak šel čas…