Mimořádný díl je věnovaný letecké katastrofě z října 1975. Při návratu českých turistů z dovolené posádka letadla nezvládla přistávací manévr a letadlo se zřítilo v pražském Suchdole. Exkluzivní rozhovory s pasažéry, kteří přežili, dalšími svědky a experty. Plus materiály z archivního fondu Úřadu pro civilní letectví Národního archivu
00:00:19 Dobrý večer. Dnešní díl Tísňové linky bude mimořádný.
00:00:23 Začínáme tady, na Letišti Václava Havla,
00:00:26 odkud na podzim roku 1975
00:00:29 odlétala skupina českých turistů na dovolenou do Jugoslávie.
00:00:33 Domů už se mnoho z nich nikdy nevrátilo,
00:00:36 i když k tomu chyběl opravdu jen malý kousek.
00:00:39 Jejich letadlo se zřítilo při přistání
00:00:42 pár stovek metrů odtud na pražském Suchdole.
00:00:45 Rozhodli jsme se všem těm, kteří tenkrát letadlem cestovali,
00:00:49 věnovat vzpomínku,
00:00:51 a také připomenout hlavně záchranáře z pražské záchranky,
00:00:55 kteří tenkrát všem pomáhali do posledních sil.
00:00:59 Právě tady, na letišti Ruzyně, jak se letiště tenkrát jmenovalo,
00:01:03 to před sedmatřiceti lety všechno začalo.
00:01:07 Manžel říkal: Mně se vůbec nechce letět,
00:01:11 nejlepší by bylo, kdybysme jeli na chatu,
00:01:14 tam si sedli na mez a ty bys udělala bramboračku.
00:01:19 Psal se říjen roku 1975,
00:01:22 když se Libuše Velichová s manželem Vladimírem
00:01:25 chystali na čtrnáctidenní letecký zájezd do Jugoslávie.
00:01:29 Vladimír Velich, radiooperátor Státní letecké inspekce
00:01:33 na ruzyňském letišti,
00:01:35 dostal tehdy dovolenou u moře jako dárek od svého zaměstnavatele.
00:01:40 Dostal to vlastně k padesátinám.
00:01:42 Syn byl už ženatý, už jsme byli babička a dědeček,
00:01:47 a dceři bylo sedmnáct.
00:01:50 Na dovolenou odlétají manželé Velichovi
00:01:53 spolu se sto třinácti českými turisty,
00:01:56 a i když se jim původně příliš nechtělo,
00:01:59 po přistání v černohorském Tivatu
00:02:01 rychle podlehnou atmosféře přímořského letoviska
00:02:04 a hotelového komplexu Plavi Horizont.
00:02:06 Koupali jsme se, ale byla i chladná rána a večery,
00:02:10 takže tak za poledne,
00:02:12 a tři výlety jsme měli, to bylo pěkný,
00:02:16 to všechno bylo pěkný.
00:02:19 Mezi českými turisty byl i Vlastimil Slezák.
00:02:22 Bylo mu tehdy pětadvacet let a zájezd k moři dostal
00:02:26 na doporučení svého plicního lékaře.
00:02:28 Doma ale musel nechat svou těhotnou manželku.
00:02:32 Já jsem tam byl sám,
00:02:33 protože to byl poukaz pouze pro jednoho.
00:02:36 Já nevím, jestli to odboráři měli tak spočítaný,
00:02:40 ale bydlel jsem s nějakým chlapíkem z Opočna.
00:02:45 Dny strávené u moře rychle utíkaly
00:02:47 a končila i sezóna v hotelu Plavi Horizont.
00:02:50 Velichovi, Vlastimil Slezák i ostatní čeští turisté
00:02:54 jsou posledními hosty roku 1975.
00:02:57 Čeká je ještě jeden nocleh a ve čtvrtek 30. října odlet domů.
00:03:03 Ten den začal velmi neobvykle, možná téměř osudově.
00:03:07 Měli jsme špatný sny,
00:03:09 myslím, že jsme měli takovou intuici.
00:03:12 Zdálo se mi o mojí mamince, jak nám ustlala postel.
00:03:19 Manželovi říkala, aby si lehnul na tu postel,
00:03:23 a mně říkala ty si lehni na tu zem.
00:03:27 A jemu se zdálo totéž.
00:03:31 Seděli jsme na posteli a byli jsme z toho úplně špatní.
00:03:35 A manžel ještě říkal:
00:03:37 Já mám strach, aby se těm dětem něco nestalo,
00:03:41 jeli jsme tak nakvap...
00:03:43 Měli jsme strach.
00:03:45 Shromáždili nás v takový prosklený hale,
00:03:49 ale letadlo nebylo, letadlo potom přiletělo
00:03:52 a ti netrpěliví cestovatelé
00:03:55 běželi k tomu letadlu velkou rychlostí.
00:03:58 Já jsem říkala, že zase budeme sedět vzadu,
00:04:01 a manžel říkal, že je to lepší vzadu,
00:04:04 protože kdyby se něco stalo, tak ten ocas vždycky vydrží.
00:04:07 První sedadla, ty byly úplně napěchovaný,
00:04:11 a vzadu bylo místo, tak jsme postupovali dozadu.
00:04:14 Já jsem teda seděl vzadu a pak jsem se dozvěděl,
00:04:17 že vedle mě seděl pan Velich a paní Velichová.
00:04:20 Já jsem seděl na sedadle u uličky,
00:04:23 paní Velichová u okna a pan Velich uprostřed.
00:04:26 Posádku letadla typu DC-9
00:04:28 jugoslávské letecké společnosti Inex - Adria
00:04:31 tvoří dva zkušení piloti, kapitán Miodrag Marović,
00:04:34 kopilot Jovan Popov a tři letušky.
00:04:37 Start byl na moře, a já si říkám,
00:04:40 že spadnout do moře by bylo nemilý.
00:04:42 Krásně byly vidět Alpy.
00:04:44 A pak pan Velich povídá, že jsme nad Českým Brodem.
00:04:48 Já povídám: Jak jste to poznal?
00:04:50 A on říkal, že vidí komín cukrovaru.
00:04:52 Manžel paní Velichové je obrovský milovník letadel.
00:04:56 Součástí jeho povolání radiooperátora
00:04:58 jsou také lety na kalibračním letounu IL-14,
00:05:01 a tak přesně ví, kde se právě nacházejí.
00:05:05 Toto letadlo provádělo takzvané měřící či kalibrační lety
00:05:09 a prověřovalo vlastně technickou způsobilost
00:05:13 a přesnost radionavigačních zařízení.
00:05:15 Tito lidé, kteří létali v těchto posádkách,
00:05:19 znali okolí Prahy dokonale,
00:05:22 doslova do písmene znali každý kámen,
00:05:25 osamělý strom, usedlost, záhyby cesty,
00:05:28 to všechno oni znali a naprosto přesně
00:05:31 dokázali identifikovat a určit svoji polohu.
00:05:34 Vstávali jsme vždycky v půl čtvrtý ráno,
00:05:38 aby přišel včas a aby všecko zkontroloval,
00:05:41 protože říkal, že nikomu nevěří, že to musí všechno udělat sám.
00:05:46 A taky vždycky říkal,
00:05:49 že letadlo je nejbezpečnější.
00:05:54 A tohle se nám stalo...
00:05:58 Všechna technická zařízení,
00:06:00 která pomáhají pilotům při přistání,
00:06:02 jsou ve čtvrtek 30. října 1975
00:06:05 kolem deváté hodiny ráno mimo provoz
00:06:08 a procházejí běžnou údržbou.
00:06:11 Bylo nádherně,
00:06:13 my jsme si ukazovali na panelácích, kde bydlíme.
00:06:17 Ale když jsme přilétali do toho Suchdola nad tu řeku,
00:06:21 tak to už nebylo vůbec vidět.
00:06:25 Když jsme poblíž Prahy vletěli do poměrně husté mlhy,
00:06:29 tak manžel, který je zaměstnán na letišti v Praze-Ruzyni
00:06:33 jako technik - inspektor přes radiová zařízení,
00:06:36 mě informoval o tom, že letadlo bude dělat zatáčku
00:06:40 a přejde na přistání.
00:06:41 Když jsem pak ucítila klesání, manžel říkal,
00:06:44 že to pilot vzal příliš prudce a že je zvědav, jak mu to vyjde.
00:06:49 To je jediné, co mi manžel říkal.
00:06:51 Když jsem se na něj podívala, tak jsem měla dojem, že má strach.
00:06:55 Já jsem seděla na pravé straně za křídlem, na sedadle u okna.
00:07:00 Uprostřed seděl manžel
00:07:02 a vedle něj nějaký mládenec, kterého však neznám.
00:07:05 Mládenec, který tehdy seděl na krajním sedadle
00:07:08 vedle manželů Velichových
00:07:10 a jehož jméno paní Velichová neznala třicet sedm let,
00:07:14 je pan Vlastimil Slezák.
00:07:16 -Vzpomínáte si na něj?
-Vzpomínám. Ten seděl mezi námi.
00:07:21 Na kraji seděl, mezi vámi seděl manžel.
00:07:24 Manžel, a on seděl vedle.
00:07:27 Ano, stalo se...
00:07:32 V ten den bylo jednak mlhavé počasí,
00:07:34 i když pro daný způsob přiblížení bylo v limitech.
00:07:38 Ale z důvodu plánované údržby
00:07:41 byl vypnutý hlavní přibližovací systém ILS.
00:07:45 To je úplně normální,
00:07:47 je to běžný jev, se kterým se setkáme i dneska,
00:07:50 takže není to nic nestandardního, nic, co by bylo výjimečné.
00:07:55 Věž s piloty komunikuje v angličtině, jak je to běžné.
00:07:59 Předává informaci posádce, která zareaguje trochu překvapeně.
00:08:17 Posádka se musí k přistávací dráze přiblížit
00:08:21 pomocí dvou radiomajáků NDB.
00:08:23 Právě tyto radiomajáky pan Velich běžně kontroloval a kalibroval.
00:08:27 Radiomajáky jsou v pořádku,
00:08:30 přesto přiblížení na letiště neprobíhá tak, jak má.
00:08:34 Tento způsob přiblížení je pro posádku podstatně náročnější
00:08:39 a vyžaduje mnohem lepší koordinaci
00:08:42 a vzájemnou spolupráci obou pilotů.
00:08:50 Přílet nad letiště,
00:08:52 přesněji řečeno nad radiomaják Papa Romeo, byl v pořádku,
00:08:57 odlet od tohoto radiomajáku a zpětné nalétnutí na osu taky,
00:09:01 ovšem když letadlo na zpětném kurzu křižovalo osu,
00:09:06 tak nezměnilo kurz, pokračovalo původním směrem
00:09:11 a odchylovalo se od přibližovací osy směrem na jih
00:09:16 a to až do konečné vzdálenosti přibližně jeden kilometr.
00:09:21 Rovněž posádka v této závěrečné fázi
00:09:23 nedodržela výškový profil letu,
00:09:27 klesali až do výšky sto metrů pod práh dráhy,
00:09:30 to znamená, že nikdo z pilotů
00:09:33 se dostatečně nevěnoval těm výškoměrům.
00:09:38 Letadlo tak míří přes Vltavu
00:09:41 přesně do tří čtvrtin suchdolské skály.
00:09:43 Pilot to zjistí v posledním okamžiku,
00:09:46 protože Suchdol a okolí je zahaleno v husté mlze.
00:09:49 Přesto ještě udělá maximum a letadlo zvedá.
00:09:52 Vlastimil Slezák si poslední chvíle letu
00:09:55 před plánovaným přistáním dobře vybavuje.
00:09:58 Vzpomínám si, že bylo vidět vršky stromů
00:10:01 a bylo slyšet,
00:10:03 jak ty motory jsou dotlačený k nějakýmu nejvyššímu výkonu,
00:10:07 bylo slyšet, jak ty motory řvaly.
00:10:10 Vladimír Velich, sedící na prostředním sedadle,
00:10:13 pochopí, že letadlo je příliš nízko,
00:10:16 a jeho profesní znalosti se mu stávají osudnými.
00:10:19 Odpoutal se, to byla rychlost,
00:10:22 on se odpoutal a pak říká: Zvedni to!
00:10:31 A pak už nic, to bylo poslední...
00:10:44 Je devět hodin a dvacet minut.
00:10:47 Dopravní letadlo se sto patnácti českými turisty
00:10:50 a pěti členy posádky
00:10:52 se právě zřítilo do zahrádkářské kolonie v Praze - Suchdole
00:10:56 a roztříštilo se na kusy.
00:10:59 Věž nemá o pádu letadla zatím ani tušení
00:11:02 a marně se pokouší o spojení s piloty.
00:11:10 Uvolněte dráhu, my ho nevidíme, na spojení není.
00:11:13 Hele, volejte ho na frekvenci.
00:11:24 Zatím šokovaní obyvatelé zahrádkářské kolonie
00:11:27 vybíhají mezi trosky a snaží se pomoci.
00:11:32 To letadlo, to bylo jako z papíru.
00:11:36 Hrozný to bylo.
00:11:39 Tady dopadlo, převrátilo se.
00:11:42 Tady bylo pole.
00:11:50 Dispečerka pražské záchranné služby Marie Fořtová
00:11:54 je ve čtvrtek kolem deváté ráno s kolegy na kontrolním dnu
00:11:59 před předáním stavby zcela nového dispečinku.
00:12:02 Už za chvíli bude jeho provoz neoficiálně zahájen
00:12:06 tím nejdramatičtějším možným způsobem.
00:12:09 Já jsem to vzala a byla to domácí linka,
00:12:12 byla to kolegyně, která mně říkala:
00:12:16 Přijď sem dolů i s doktorem,
00:12:19 máme velký hromadný neštěstí v Suchdole.
00:12:24 Na linku 155 jako první volá jakási paní,
00:12:27 že nízko nad ní přeletělo asi práškovací letadlo
00:12:31 a spadlo někam do Suchdola.
00:12:33 Nic víc záchranáři nevědí.
00:12:35 Zkušená dispečerka Marie Fořtová ale okamžitě jedná.
00:12:39 My jsme v tu chvíli měli jednu posádku,
00:12:42 která chvilku předtím vykládala pacienta v roztocké nemocnici,
00:12:47 tak ty jsme tam poslali,
00:12:49 takže jsme během tří minut
00:12:52 měli erudovanou informaci o tom, co se stalo.
00:12:57 Já na to nemůžu zapomenout,
00:13:00 protože kdybyste to viděli...
00:13:03 Šel jsem do práce a vedle plotu byli ty lidi...
00:13:11 Když se ohlásil kolega řidič, který tam byl,
00:13:15 tak byl v tom telefonu strašně vystresovanej,
00:13:19 doslova křičel, ať pošleme všechno, co máme,
00:13:24 že jsou tam jatka, že je to velký dopravní letadlo,
00:13:28 pošlete všechno, co máte.
00:13:31 Krátce před pádem letadla
00:13:33 nastoupila na záchranku denní služba.
00:13:36 Dvoučlenné posádky se ihned rozdělují
00:13:38 a vyjíždějí se všemi převozovými a záložními sanitkami.
00:13:42 Do Suchdola tedy jede téměř dvojnásobný počet sanitek,
00:13:46 než jaký běžně zajišťuje provoz v Praze.
00:13:49 Hned jsme obvolávali jednotlivé nemocnice,
00:13:53 aby se připravily, že jim budeme dovážet pacienty.
00:13:59 Když jsme přijížděli,
00:14:01 tak už z dálky jsem viděl motor letadla
00:14:05 a blízko toho motoru jsem viděl tělo.
00:14:08 Pravděpodobně to byl pilot,
00:14:11 protože měl leteckou modrou uniformu.
00:14:13 Za dalších padesát nebo sto metrů
00:14:15 se začaly na zemi vyskytovat trosky.
00:14:18 Nikdo, kdo to neviděl, si to neumí představit.
00:14:21 Co jsme viděli, když jsme tam jako první přijeli,
00:14:25 tak to byla hromada těl,
00:14:28 a pak hromada rozházenýho materiálu po loukách.
00:14:32 Hodně jich sedělo v tu dobu v sedačkách,
00:14:36 protože to vylítalo včetně sedaček.
00:14:39 Ten trup se rozlomil, i ta podlaha vylétla ven
00:14:43 a všechno se rozsekalo úplně na mraky.
00:14:47 Vlastimil Slezák uprostřed zkázy a trosek
00:14:50 jako jeden z mála po celou dobu nepozbyl vědomí.
00:14:54 To sedadlo se utrhlo a byl tam chaos.
00:14:57 Ten pan Velich mi přistál na prsou a jeho paní byla kus dál ode mě.
00:15:03 Měl jsem pravou ruku zlomenou a jak jsem byl připoutanej,
00:15:09 tak jsem chtěl tu přezku povolit, abych ho mohl zvednout,
00:15:14 ale jednou rukou člověka nezvednete.
00:15:18 Já mám pocit, že jsem byla úplně v bezvědomí, když to žuchlo.
00:15:23 Teprve potom jsem se nějak probrala,
00:15:27 viděla jsem manžela, a pak už zas nic.
00:15:34 Pak mě až tahali za ty ruce.
00:15:37 Tahali mě nějak takhle nahoru,
00:15:40 ale jak, to nevím, já jsem se nemohla podívat.
00:15:44 Jak jsem se podívala na manžela, tak pak jsem musela zavřít oči,
00:15:49 protože mě hrozně řezalo v očích.
00:15:54 To běžíte, někdo je před vámi,
00:15:57 podíváte se,
00:16:00 a bohužel, životní funkce žádný.
00:16:04 Běžíte dál, někdo tam volá,
00:16:07 přiběhnete k tomu zraněnýmu a on říká:
00:16:11 Tam vzadu někdo volá, mně je celkem dobře,
00:16:14 běžte k němu, běžte se tam podívat.
00:16:17 Tak jsem tam běžel, hotovo. Vrátil jsem se, a taky hotovo...
00:16:21 Tak pokračujete dál, přijdete na někoho, kdo žije,
00:16:24 zkontrolujete jenom co a jak, na nosítka a do auta,
00:16:28 protože to je opravdu jako ve válce.
00:16:31 Posádky se nám ohlásily, že mají naloženo,
00:16:35 žádná jména nebo diagnózy nebo něco takového,
00:16:39 ne, mám jednoho těžkýho a dva lehký.
00:16:44 A já jsem je třeba poslala někam a udělala jsem si čárku,
00:16:48 prostě těžkej a lehkej,
00:16:51 abysme rozváželi ty pacienty do těch špitálů,
00:16:55 aby oni to taky stihli ošetřit.
00:16:59 Když je potom záchranáři vytahali ven,
00:17:02 tak jsem viděl, jak tam leželi lidi potrhaný, znetvořený.
00:17:07 Říkali mi: Hlavně nikam nekoukejte, nic nevidíte, nic neslyšíte.
00:17:12 To bylo velmi rychlý,
00:17:15 záchranáři, kteří tam byli, dělali prostě nemožný,
00:17:18 ti se snažili, co to šlo.
00:17:21 Tam byla taková symbióza duší,
00:17:25 že jsme si nemuseli ani třikrát čtyřikrát něco vyprávět,
00:17:29 protože všichni jsme přijeli a prostě dělali jsme.
00:17:34 Přesně, dělali jsme, co jsme uměli.
00:17:38 Vlastimila Slezáka,
00:17:41 který má jako zázrakem jen oděrky a zlomenou ruku,
00:17:44 odvážejí do motolské nemocnice.
00:17:46 Na stejné místo záchranáři transportují
00:17:49 i těžce zraněnou Libuši Velichovou
00:17:51 s rozdrcenou pánví a s přelámanýma nohama.
00:17:54 Její první myšlenky patří manželovi.
00:17:59 Přijel syn...
00:18:07 Kleknul si takhle u postele,
00:18:10 chytil mě za ruku a říkal:
00:18:13 Mami, prosím tě, aspoň ty...
00:18:18 Tak jsem věděla, že už je konec.
00:18:23 Těžký to bylo. A je, celou dobu.
00:18:33 Pád letadla přežívá v prvních dnech zhruba padesát cestujících.
00:18:37 V kolonce smrtelná zranění
00:18:39 jsou ale údaje den co den přepisovány,
00:18:42 jak těžce zranění v nemocnicích umírají.
00:18:45 Nakonec se ustálí na čtyřiceti přeživších
00:18:48 a sedmdesáti pěti zemřelých cestujících.
00:18:51 Umírají i oba piloti a dvě letušky,
00:18:53 Třetí letuška, Taťána Rijavec,
00:18:56 která seděla mezi cestujícími v zadní části letadla, přežívá.
00:19:01 Letadlo dopadlo víceméně naplocho,
00:19:04 což v daném případě znamenalo, že letadlo se tříštilo postupně.
00:19:08 Byla tam poměrně dlouhá brzdná dráha,
00:19:12 což vlastně způsobilo, že tolik lidí přežilo.
00:19:15 I tak to patří do kategorie zázraků.
00:19:18 Zázrakem je i to,
00:19:20 že neumírá nikdo z obyvatel hustě obydlené oblasti Suchdola.
00:19:25 Zmínky o obětech z řad zahrádkářů se neuvádí
00:19:28 ani v pečlivě vedené kronice zahrádkářské kolonie.
00:19:31 Během toho neštěstí nedošel žádný ze zahrádkářů k újmě,
00:19:35 kromě matgeriálních škod.
00:19:38 Byl podzim, mlha, zima,
00:19:40 30. října je tady už málokdo.
00:19:46 Pád letadla okamžitě šetří StB.
00:19:49 Když zjistí, že příčinou pádu není výbuch bomby,
00:19:53 předává vyšetřování Veřejné bezpečnosti
00:19:56 a speciální vyšetřovací komisi Ministerstva dopravy.
00:19:59 Nenašel jsem tam nic, co by svědčilo o tom,
00:20:02 že by ta vyšetřovací komise něco zanedbala
00:20:05 nebo něco zamlčovala.
00:20:10 Já jsem tady nebyl třicet sedm let.
00:20:13 To je zajímavý, vrátit se po takových letech na to místo.
00:20:18 Tady někde musel být ten dřevník, co se to na něm rozbilo.
00:20:24 Asi někde tady, no...
00:20:28 Ale tady se to úplně všecko změnilo.
00:20:31 Jsou tady stromy...
00:20:35 To tehdy byla holá louka, to je úplně k nepoznání.
00:20:42 Pitevní protokoly ukázaly, že druhý pilot
00:20:45 měl zvýšené množství adrenalinu v krvi,
00:20:49 čili stresového hormonu,
00:20:51 zatímco kapitán byl v klidu,
00:20:53 čili měl klidové množství adrenalinu.
00:20:56 To právě svědčí o tom, že řídil druhý pilot.
00:21:00 Neměl konkrétní představu o poloze vůči dráze, vůči letišti,
00:21:05 letadlo se někam řítilo a on nevěděl kam.
00:21:08 Kapitán se, podle mého názoru,
00:21:11 díval do té přibližovací mapky,
00:21:14 příliš se v ní neorientoval
00:21:18 a ta posádka nespolupracovala.
00:21:22 Znalecké posudky
00:21:24 i vyšetřovací komise Ministerstva dopravy
00:21:27 dochází k závěru, že za pád letadla
00:21:29 nemůže stav počasí na letišti v Ruzyni
00:21:32 ani čs. služba řízení letového provozu
00:21:34 ani radionavigační zařízení,
00:21:37 technický stav letadla nebo výbuch či požár na palubě.
00:21:41 Jako příčina je stanovena chyba posádky,
00:21:44 která nedodržela výšku a trajektorii letu.
00:21:47 Mlha nad Vltavou u Suchdola tragédii napomohla.
00:21:51 Kdyby bylo hezký počasí, tak by se to určitě nestalo,
00:21:56 a kdyby bylo horší počasí, tak by se to také nestalo,
00:21:59 protože by posádka nezahájila přiblížení,
00:22:02 čili bylo to tak přesně na hranici,
00:22:05 kdy to letadlo bylo v limitech a mohlo zahájit přiblížení,
00:22:09 ale bohužel, posádka to nezvládla.
00:22:11 No, co už na to můžu říct... Nic.
00:22:18 Já myslím, že to máme napsaný.
00:22:20 Jen se narodíme, tak to máme napsaný.
00:22:24 Tuto přezku z bezpečnostního pásu dostal pan Slezák od kamaráda,
00:22:28 který tehdy sloužil u policie a hlídal uzavřený areál.
00:22:32 Přezka z bezpečnostního pásu je jeden z mála pozůstatků letadla,
00:22:36 který se dochoval.
00:22:38 Trosky byly po havárii zničeny a leží několik metrů pod zemí
00:22:42 vedle silnice ze Sedlce na Suchdol.
00:22:44 Já jsem tenkrát jezdil jako řidič autobusu,
00:22:47 a zrovna když jsem jednou vyjížděl nahoru,
00:22:50 tak mě tady zastavili policajti a říkali, že musím počkat.
00:22:54 Přijela Tatra a začala se točit, tak jsem koukal, kam to sklápí.
00:22:59 Sklápěli to tady na tu levou stranu.
00:23:01 Já jsem seděl opřenej za volantem
00:23:03 a koukal jsem na to, jak to tam sklápěj.
00:23:06 Takže v tý rokli je to zasypaný, tam je pohřbený to letadlo.
00:23:11 Pražská záchranka zvládla hromadné neštěstí
00:23:14 na tehdejší dobu unikátním způsobem.
00:23:16 Na místě zasahovalo třicet devět sanitek
00:23:19 a poslední zraněný se dostal do nemocnice
00:23:22 čtyřicet minut po prvním telefonátu na linku 155.
00:23:25 Po letech byl zásahu věnován poslední díl seriálu Sanitka.
00:23:29 Ten operátorce Marii Fořtové, která celý zásah řídila,
00:23:33 přinesl překvapení.
00:23:35 Po čtrnácti letech mně děvčata z dispečinku volala,
00:23:39 že mám návštěvu.
00:23:41 Ve dveřích stál pán s kytkou a první jeho otázka byla:
00:23:45 Víte, co bude v neděli dopoledne v televizi?
00:23:48 Já říkám, že vím, že bude poslední díl seriálu Sanitka
00:23:53 a spadlé letadlo v Suchdole.
00:23:56 A on říkal: A já jsem jeden z těch, který ten pád přežil
00:24:02 a přišel jsem vám poděkovat.
00:24:06 Před dvěma lety, při pětatřicátém výročí katastrofy,
00:24:10 se spojili letečtí nadšenci
00:24:12 a založili iniciativu Pomník pro Suchdol.
00:24:15 Je to vlastně největší letecká nehoda na území České republiky.
00:24:19 A dodneška na tom místě, jak jsme viděli,
00:24:22 nikde není nejmenší připomínka té události,
00:24:25 není tady pomníček, není tady kámen,
00:24:28 kam by se dala položit svíčka nebo kytička.
00:24:30 Přijde mi to, že to tady schází.
00:24:33 Byla to skutečně ojedinělá událost, zasloužilo by si to památníček.
00:24:39 Quido Herczeg po odchodu z pražské záchranky do důchodu
00:24:42 létá pouze z bezpečí pevné země.
00:24:45 Do dopravního letadla nikdy nenastoupil.
00:24:48 Vlastimil Slezák letěl poprvé letadlem
00:24:52 z Holešova do Prahy na jaře 1975.
00:24:55 Tehdy letadlu praskl přívod paliva a motor přestal fungovat.
00:24:59 Letadlo nouzově přistálo.
00:25:02 O tři měsíce později přežil pád letadla v Suchdole.
00:25:06 Potřetí už osud pokoušet nehodlá.
00:25:10 Libuše Velichová sdílí názory svého milovaného muže,
00:25:14 že letadlo je nejbezpečnější dopravní prostředek, a létá dál.
00:25:20 Já jsem ráda, že jste si vzpomněli, po těch sedmatřiceti letech.
00:25:25 Můj muž by si to určitě zasloužil. Moc.
00:25:33 Na některé příběhy bychom prostě nikdy neměli zapomínat.
00:25:37 Možná vám teď také vaše starosti připadají jako maličkost.
00:25:41 Uvidíme se zase za týden v úterý,
00:25:43 u Tísňové linky na Jedničce.
00:25:48 Skryté titulky: M. Čumpelíková Česká televize 2013