Slovo kreativního producenta ČT

Asi před rokem, po několika měsících natáčení, přišla do České televize stížnost od paní, která se během jedné z akčních scén seriálu cítila ohrožena zasahující speciální jednotkou maskovaných těžkooděnců a zejména pak snajprem, který vše jistil z helikoptéry. V černých dodávkách nebyla URNA, ale komparz a v helikoptéře samozřejmě neseděl snajpr, ale náš kameraman. Paní jsme se omluvili, kameraman Marek Janda dostal na letecké záběry jiného kulicha a já si poprvé řekl, že by to celé mohlo vypadat opravdu dobře. Ještě o rok dříve jsme totiž měli jen pár stránek scénáře pilotní dvacetiminutovky a k tomu spoustu ambicí. Volně inspirováni severskou detektivní školou, jsme chtěli natočit napínavou, akční, skvěle obsazenou detektivní road movie sérii ve stylu „noir“, která bude směle konkurovat zahraničním, zejména britským a dánským seriálům tohoto žánru. A chtěli jsme, aby to vypadalo spíš jako film, než jako televize. A chtěli jsme se vejít do běžného seriálového rozpočtu České televize. Ha ha ha.

Pak přišel první důležitý zlom, Honza Pachl nejenže stihnul napsat scénář v termínu, ale navíc se mu vážně povedl, četlo se to jako kniha a přesvědčit herce, které jsme chtěli, pak nebyl problém. Mimochodem, Jaromír Hanzlík přečetl všechny díly za den a noc a na další den si vyžádal schůzku s tím, že lepší detektivku nečetl, a že se mu líbí všechno až na jeho postavu. Dostavil se na čas a se scénářem, v němž měl podtržené nejen všechny své repliky a akce, ale též všechno, co s charakterem jeho postavy souviselo. Nikdy bych nevěřil, že se dá osmdesát procent hercových připomínek a nápadů implantovat do již hotového scénáře, a že to bude ku prospěchu věci. Ale jde to. Tolik k omílané profesionalitě českých herců. Jaromíre, díky.

Druhým zlomem bylo schválení seriálu Programovou radou ČT. Také tady se sluší poděkovat za odvahu, s níž ředitelé posvětili riskantní projekt, který se škatulkám české televizní tvorby vymyká. Produkce připravila natáčení v rekordně krátkém čase a v srpnu loňského roku se začalo s předtáčkou v děčínských loděnicích. A to byl třetí zlom. Kromě Děčína jsme točili na třech stovkách lokací, namátkou v Praze, Sázavě, Ústí nad Labem, Mostu, nebo v polském Gdaňsku a na poloostrově Hel.

V seriálu se objeví 74 herců a 908 komparzistů. Celkový počet natáčecích dní se zastavil na čísle 137, přičemž padlo 8 400 klapek a herci se oblékli do celkem 3 900 kostýmů… Zničili jsme hezkou řádku aut a přívěsů, vystříleli spoustu munice a využili všechny kaskadéry od Petra Drozdy. Šlo jim to dobře a někteří si v seriálu zahráli. Skuteční herci si na druhou stranu vyzkoušeli role, pro ně ne zcela vlastní. Jaromír Hanzlík si poprvé zahrál zápornou postavu, Pavel Řezníček se naučil závodně řídit, Hynek Čermák boxovat, Predrag Beljac házet nožem a Marika Šoposká už se nebojí hadů…

Natáčení skončilo v červnu roku 2013, nyní se pracuje na postprodukci druhé série, neboť seriál Cirkus Bukowsky je rozdělen do dvou sérií po šesti dílech. Těšit se můžete na silný, napínavý příběh se silnou atmosférou a na všechno, co jsme si slibovali na začátku.

Příjemnou zábavu.