Další díl dokumentárního cyklu se bude věnovat nebezpečí sekt
00:00:26 Tenkrát jsem to ani tak nevnímal.
00:00:29 Ale z dnešního pohledu bych mohl říct, že to byl dost velký
00:00:32 psychický nátlak. Nijak ve zlém, stále s úsměvem.
00:00:35 Ale nátlak se může dělat i v rukavičkách.
00:00:40 Skutečně z ní udělali takového nemyslícího robota.
00:00:45 A v tom je skrytá hrozba.
00:00:50 Riziko sekt je v tom, že je to časovaná bomba,
00:00:53 kde závisí na tom, co se tomu vůdci zrodí v hlavě.
00:00:59 Zdálo se mi, že mě to netýká, že je to něco úplně vzdáleného.
00:01:04 Měla jsem už v té době vlastně dospělou dceru,
00:01:09 která ukončila střední školu.
00:01:13 A v podstatě jsem byla velice ráda, když jsem se dověděla,
00:01:17 že navázala známost s nějakým hochem a chodí s ním do společnosti,
00:01:23 o které mluvila jako o vysokoškolácích.
00:01:31 Sekty lze charakterizovat tak, že jsou to totalitní
00:01:34 náboženské skupiny. Tzn. náboženské nebo takové vzdáleně náboženské,
00:01:38 paranáboženské skupiny, kde je vždycky rozhodující
00:01:41 obrovská moc vůdce nad řadovými členy.
00:01:44 Když ten vůdce cokoliv prohlásí za pravdu, tak ti lidé přijímají
00:01:48 bez jakékoliv kritické kontroly.
00:01:51 Cokoliv ten vůdce naznačí, že by se mělo udělat,
00:01:54 tak ti řadoví členové to vnímají jako pro sebe zavazující.
00:01:58 Zavazující jejich svědomí a udělají to.
00:02:01 Nedokázala jsem tomu uvěřit.
00:02:04 Ona byla vždycky chytrá, vnímavá, přemýšlivá.
00:02:08 Ráda se zabývala různými teoriemi, myšlenkami, filozofiemi.
00:02:13 A skutečně neměla ráda stereotyp.
00:02:17 Tak jsem vždycky myslela, že se přece jen dokáže zorientovat,
00:02:21 když jí pomůžu dát další podklady.
00:02:24 Vím, že vždycky měla výhrady k tomu, když jí někdo něco přikazoval.
00:02:30 Že musí, i když jí už bylo 18, 19, 20 let.
00:02:34 A tady jí v podstatě řeknou: Jedeš! Půjdeš! Uděláš!
00:02:41 Je to ještě horší. A v tom si myslím, že je ten nesmysl.
00:02:49 Já jsem se s ní seznámil 25.1.1994 na Kačerově.
00:02:54 Byl jsem osloven otázkou typu: zda přemýšlím o tom, co je to Bůh,
00:02:58 co je to pravda, láska a pod.
00:03:02 A protože jsem skutečně byl člověk, který působil na gymnáziu,
00:03:06 a zajímal jsem se trošku o filozofii a podobná témata.
00:03:12 Takže jsem odpověděl, že ano. A oni na to odpověděli tím,
00:03:16 že mě pozvali, abych si o tom přišel popovídat.
00:03:18 Maličkou osobní zkušenost mám. Já tu skupinu nechci jmenovat,
00:03:23 protože si nemyslím, že bych je mohl nazvat sektou.
00:03:27 Ovšem určité prvky té manipulace tam byly.
00:03:31 Tu zkušenost mám z doby, kdy jsem byl na gymnáziu.
00:03:37 Ve věku 15-16 let, kdy se člověk ptá na ty otázky, co bude potom atd.
00:03:47 Tak vlastně v tom okamžiku jsem potkal skupinu lidí,
00:03:49 kteří tu odpověď měli.
00:03:54 Mladý člověk se začne zajímat o otázky smyslu života,
00:03:58 o otázky filozofie, o otázky náboženství.
00:04:01 Rodič se zapře a řekne: Prrr! A to je ta chyba.
00:04:05 V podstatě kdyby ten rodič jakoby zahrál na tyto struny
00:04:09 a předkládal mu alternativy... A řekl: Jo, to je dobře,
00:04:14 že se o to zajímáš. Zajdi si támhle na tu přednášku...
00:04:18 Tak to je vlastně ten směr, kdy si člověk najednou začne
00:04:22 získávat informace z různých zdrojů.
00:04:25 A právě proto, že to vzdělání je tou imunitou, tak najednou vidí,
00:04:28 že to, co slyší v té sektě, nemusí být tak úplně správné.
00:04:35 Celé to setkání bylo na základě toho: zahltit informacemi.
00:04:41 Takovou měrou, aby ten někdo získal až záměrně zmatek
00:04:45 a pak měl třeba potřebu přijít ještě jednou.
00:04:49 Třeba proto, aby si sám udělal jasno.
00:04:53 Nebezpečí sekt vidím v jejich schovanosti.
00:04:58 Oni nedávají najevo co jsou.
00:05:01 Myslet si, že když se mluví o moonistech, že se člověk setká
00:05:04 s člověkem, který řekne: Jsem moonista, je nesmysl.
00:05:07 Sekty vědí, že mají špatné renomé, tak se schovávají za nejrůznějšími
00:05:11 organizacemi, které zdánlivě nemají s náboženskou společností
00:05:16 nic společného.
00:05:23 Začala mít trošku jiný názor a pohled na svět.
00:05:28 Doma se cítila utlačovaná a tam našla porozumění.
00:05:35 Každý si ji vyslechl, každý jí rozuměl, byla s nimi legrace.
00:05:40 To jsou neustálé úsměvy.
00:05:43 Tam se nestane, aby se na vás jakýmkoliv způsobem zamračili.
00:05:46 Jednání mezi nimi je velice slušné a korektní. K vám také.
00:05:50 Až to zase malinko zabíhá...
00:05:53 Protože přehnaná úcta hostitele je až obtěžující.
00:05:59 Členství v té skupině neznamená, že by člověk najednou
00:06:02 přestal mít problémy. A že by tím, že má nějaké
00:06:06 odpovědi na ty otázky, ztratil pochybnosti.
00:06:11 Samozřejmě ty pochybnosti jsou nazvány tak, že je to útok od zlého,
00:06:17 že je to něco špatného a že by ty pochybnosti měl potlačovat.
00:06:20 A neznamená to, že by ty pochybnosti neměl.
00:06:25 Pravda je, že z povrchního hlediska to vypadalo, že je lepší.
00:06:28 Ale rozhodně byla neupřímná a postupem doby se mně zdálo,
00:06:35 že vlastně přestává mít takové upřímné, normální city.
00:06:42 To jsem zjistila třeba v situaci, kdy jsem se dozvěděla,
00:06:47 že při sportovním zájezdu na řece se utopil jeden z jejich členů.
00:06:58 A ono se vlastně kolem toho nic nedělo.
00:07:02 A když jsem se jí na to přímo zeptala, tak pokrčila rameny.
00:07:06 A vyšlo z toho, že se vlastně nic nestalo,
00:07:11 že on jenom přešel do království nebeského.
00:07:14 Nebylo potřeba býti smutným, stačilo se neustále usmívat
00:07:17 a být zcela klidný.
00:07:20 Oni se nemusí zabývat problémy světa,
00:07:22 oni si nemusí zajišťovat svou budoucnost.
00:07:25 Jejich životy už jsou zabezpečeny. Jejich životy jsou připraveny.
00:07:27 Oni věří ve Venda Mooa a nic je z toho nemůže vykolejit.
00:07:33 Ta psychická závislost na vůdci se vytváří velmi rychle.
00:07:37 Tím spíš, že do sekt nevstupují žádní gauneři.
00:07:43 To jsou lidé, kteří také touží po krásných ideách.
00:07:47 Kteří jsou zraňováni chaotickým, zlým světem.
00:07:51 Takže oni jsou tou krásou té ideje velmi připoutáni.
00:07:56 Těch změn jsem si nejvíc všímala a snažila jsem se je řešit v době,
00:07:59 kdy byla na 3denním pobytu v Železné u Berouna.
00:08:05 Měli tam nějaká hry, zábavy, písně, zpěvy.
00:08:10 Byly to nádherné 3 dny aktivity.
00:08:16 A po tomto semináři, o kterém jsem později zjistila,
00:08:20 že je dost pravidelný, tak už nebyla vůbec šance
00:08:25 k nějakému návratu.
00:08:27 Tak tam byl se mnou hlavní kámen úrazu, protože já jsem
00:08:31 už od narození byl individualista a samotář.
00:08:35 Ale tam byl pokyn úplně jiný. Neustále kolektivisticky.
00:08:38 Neustále pohromadě a vždycky pohromadě.
00:08:41 Jakmile jste se na chvilku odloučila, už jim to bylo podezřelé
00:08:44 a už jim to bylo divné: Proč jsi smutný?
00:08:46 Já říkám: Já nejsem smutný. Já si přemýšlím o svém.
00:08:49 O tom, co jste mi řekli, o svých věcech...
00:08:52 Vypadáš tak smutně. Pojď mezi nás! Bude ti určitě veselo a dobře.
00:08:56 Když mluvíme o manipulaci, tak samozřejmě nejde mluvit o tom,
00:08:59 že je to něco, co se dá poznat na první pohled.
00:09:02 Samozřejmě, že jsou situace, kdy člověk hned vidí,
00:09:05 že se ho někdo snaží manipulovat. Ale pokud chce být manipulátor
00:09:09 úspěšný, tak to musí dělat daleko rafinovanější a skrytější formou.
00:09:14 Ono se třeba stalo, že tam hráli fotbal.
00:09:17 To jsem já kategoricky odmítl, protože sportovně nejsem nadaný.
00:09:22 A i v tu dobu ke mně přišel jeden z nich a začal se se mnou
00:09:24 zase o tom bavit.
00:09:26 Takže v podstatě v tom nebyla skoro žádná přestávka.
00:09:28 Když už jste u nich neplnil ani představu společenské zábavy
00:09:32 tak už k vám patrně někoho okem poslali,
00:09:34 aby s vámi o tom zase aspoň hovořil.
00:09:37 Takže jste neměl ani chvilku času na to, zapochybovat o tom,
00:09:41 že to, co se vám říká, že je pravdivé.
00:09:43 Takže si myslím, že ten kolektivizmus
00:09:46 tam působí hlavně proto, aby ten někdo, kdo je vlastně
00:09:48 vtahován do toho kruhu, to neměl čas zpochybňovat.
00:09:53 Stěžejním problémem je konflikt generační.
00:09:56 Kdy dítě je tvrdě pod vlivem takových těch rodičů,
00:10:00 kteří si činí nárok na toho mladého člověka.
00:10:05 A ten mladý člověk se nedokáže a nemá sílu se vymanit
00:10:09 z tohoto rodičovského vlivu a podstatě je tam dlouhotrvající
00:10:13 konflikt o tu autoritu a o tu emancipaci.
00:10:17 A může se stát, že se objeví sekta a ten mladý člověk do ní vstoupí
00:10:24 právě proto, aby se emancipoval od těch nadměrně
00:10:28 ochranitelských rodičů.
00:10:32 Aby se konečně mohl, tak jak on to vnímá, postavit na vlastní nohy.
00:10:36 Ale to, že fakticky vyměňuje jednu autoritu za druhou on nevnímá,
00:10:40 protože ta sekta se k němu nechová jako rodič.
00:10:43 Ta se k němu chová jako dospělý k dospělému.
00:10:46 Samozřejmě jej ona ovládá naprosto dokonale.
00:10:49 Ale ta formální stránka toho rodičovského přístupu
00:10:51 tam prostě není.
00:10:53 A on je za to tak vděčný, že opustí ty své hyperprotektivní
00:10:57 rodiče jenom proto, aby mohl mít ten pocit, že je svobodný.
00:11:09 Nechala jsem se i přemluvit na to, abych se zúčastnila semináře
00:11:14 pro rodiče členů moonistů.
00:11:22 A ta přednáška vůbec neodpovídala programu,
00:11:27 který jsme se tam měli dovědět, protože jsme se začali dozvídat
00:11:32 základy náboženství.
00:11:35 Moje kamarádka neodolala a občas se pokusila položit nějakou otázku.
00:11:40 Ale vždycky byla odkázána na to, že se to dozví později,
00:11:44 že musíme začít od začátku.
00:11:47 Na tuto metodu jsem pak narazila mnohokrát při jakýchkoliv otázkách,
00:11:52 na které oni nebyli připraveni, nebo které se jim zrovna nehodily.
00:11:59 Já jsem člověk dost náchylný k diskusím.
00:12:05 Ale toto bylo vyloženě totalitní přesvědčování.
00:12:10 My tu pravdu máme, my vám ji chceme pouze předat.
00:12:13 Vy se nezajímejte o to, jestli ta pravda je podložená.
00:12:17 Pouze nás vyslechněte, pasivně naši pravdu přijměte
00:12:20 a to stačí. Víc nemusíte. A věřte!
00:12:25 Mě tenkrát zajímala kromě náboženských věcí také filozofie.
00:12:29 Ale filozofie byla zlá, světská záležitost,
00:12:33 protože se vlastně snažila lidským rozumem přijít na věci,
00:12:37 které přísluší náboženství, které přísluší Bohu.
00:12:44 Už o tom 3. sezení o víkendu bylo poznat,
00:12:48 že ta nauka jde zcela otevřeně do soukromí všech těch přívrženců.
00:12:55 A že jim zcela normálně i v soukromí přikazuje, jak se mají chovat,
00:13:00 koho mají uznávat, koho ne, koho se mají vyvarovat.
00:13:03 Všechny věci, které nesouvisely s tou skupinou a všechny věci,
00:13:07 které by nějakým způsobem odporovaly učení té skupiny,
00:13:11 tak jsou označeny za věci nepatřičné, za věci, které pocházejí od ďábla.
00:13:19 Ta informační záležitost spočívá na tom černobílem vidění světa.
00:13:23 Protože ta sekta vždycky prezentuje svět jako: je zde dobro, to jsme my,
00:13:27 a zlo, to je ten ostatní svět.
00:13:31 Takže potažmo to znamená, že všechny informace,
00:13:33 které dáváme my, jsou jsou správné.
00:13:36 Všechny informace, které přicházejí z okruhu mimo nás, jsou zlé.
00:13:40 Potom to končilo tak, že jsem opouštěl známé pro nedostatek času.
00:13:48 Měla se zúčastnit nějakého 3týdenního semináře někde v Polsku.
00:13:54 A musela požádat o dovolenou, kterou samozřejmě nedostala.
00:14:01 A ona to vyřešila tím, že když jí nechtějí vyjít vstříc,
00:14:04 tak odejde. A to bylo její poslední zaměstnání.
00:14:09 Od té doby už se nevrátila ke své práci, ani nehledala jinou.
00:14:16 Samozřejmě během té doby ve skupině vzniká ještě sociální závislost.
00:14:21 Protože oni se na tu skupinu tak upnou,
00:14:25 že ztrácejí běžné sociální kontakty. A během několika měsíců
00:14:28 už neznají nikoho jiného, než členy té sekty.
00:14:33 Takže ten případný odchod je o to těžší,
00:14:36 že najednou vyvstává otázka: Kam půjdu, když odejdu?
00:14:40 Nikoho neznám. Kdo mě přijme?
00:14:43 Většinou, když přijede, tak nejede rovnou k nám,
00:14:47 ale jede do toho centra a tam se někdy i ubytuje.
00:14:51 A pak teprve k nám třeba zaskočí a třeba tady pár dní přespí.
00:14:55 Ale téměř v každém státě mají nějaká centra.
00:15:00 A tam ona vždycky zajede a tam nějakou dobu žije.
00:15:04 Ona se objeví tak jednou za 1/4 roku s takovou nuceně pozitivní náladou.
00:15:10 Klidně i po půlnoci, kdykoliv. Bez jakéhokoliv ohlášení.
00:15:17 Z čeho vlastně žije dodnes nevím.
00:15:20 Ta materiální závislost je tam také, ale paradoxně to může být závislost
00:15:25 ne ta, že by ti lidé nutně museli strkat peníze do té sekty,
00:15:30 i když to dělají, ale vzniká i opačná.
00:15:33 Protože najednou tady vzniká vazba: my jsme do vás tolik investovali...
00:15:37 Opět je to další pouto, které ty lidi v sektě drží.
00:15:43 Já jsem tam zjistila, že všichni mluví úplně stejně.
00:15:48 Stalo se mi, že mluvila dívka, kterou jsem neviděla.
00:15:52 Odpovídala někomu na nějakou otázku. Nebo projevovala svůj názor.
00:15:57 A já jsem měla pocit, že je tam moje dcera.
00:16:01 Věděla jsem, že tam nemůže být, ale v tu ránu jsem měla pocit,
00:16:04 že je to ona, protože mluvila úplně to samé.
00:16:08 Mluvila stejně, měla úplně stejný názor.
00:16:12 A když jsem pak poslouchala ostatní, tak také mluvili všichni stejně.
00:16:15 Oni jsou všichni stejní!
00:16:18 V sektách se mentální manipulace samozřejmě uplatňuje.
00:16:21 Na druhou stranu bych to tak nedémonizoval.
00:16:25 Myslím si, že se uplatňuje stejně, jako v jiných oblastech života.
00:16:28 Neustále jsme zaplavováni reklamou, politickou propagandou atd.
00:16:35 Po tom, co jsem se toho hodně dověděla a nastudovala,
00:16:38 tak jsem zjišťovala, že postupy získávání členů i ten jejich život
00:16:44 v komunitě, ty jejich ideály a vlastně utopistické myšlenky,
00:16:51 že jenom oni udělají mír na celém světě,
00:16:55 tak mi to čím dál víc připomínalo naši komunistickou výchovu.
00:17:01 Ten pocit vyvolenosti, jakože my máme v rukou záchranu světa,
00:17:05 který spěje spěje do záhuby, to je tam obrovsky silně akcentované.
00:17:09 Čili ten pocit vyvolenosti je markantní.
00:17:12 Pro to okolí je markantní vždycky.
00:17:18 Když jsem jí sdělila, že jsem zjistila,
00:17:21 že Moon vlastní nejméně jednu továrnu na zbraně,
00:17:26 tak v tom neviděla nic hrozného.
00:17:29 Buď to brala jako lež nebo si zase našla svoje zdůvodnění,
00:17:34 proč to tak musí být.
00:17:36 Když někomu předložíte nějakou informaci a on zajímá o to,
00:17:40 co to vlastně říkáte, tak je to dobré.
00:17:44 To přemýšlí, protože hledá pravdu. Ale jakmile jeho první zájem je o to,
00:17:47 kdo to říká, tak už je to čistě modus obhajovací nebo sektářský.
00:17:55 Protože pro něj je mnohem důležitější odkud ta informace pochází.
00:17:59 A podle toho on ji buď příjme nebo odvrhne.
00:18:05 Jsou skupiny, které vám nadiktují seznam povolené literatury.
00:18:10 A ostatní knihy jsou zakázány a je třeba se jim vyhýbat.
00:18:15 Pak jsou skupiny, které to nechají na citu toho člověka.
00:18:18 A je to velmi individuální, co pro koho je
00:18:21 a co pro koho není vhodná literatura.
00:18:27 Je tam i ta manipulace, aby tam vůbec nebylo ani ohrožení
00:18:29 těmi informacemi.
00:18:32 Aby, i kdyby člověk vůbec chtěl hledat ty zdroje z vnějšku,
00:18:34 tak aby prostě nemohl.
00:18:39 V té problematické situaci, kdy ten člověk odchází
00:18:42 a přerušuje kontakty s přáteli a s rodinou,
00:18:46 jde o to, aby ti přátelé a ta rodina neztratili snahu tomu člověku pomoci.
00:18:51 Takže v této fázi jde o to sehnat informace,
00:18:55 získat někoho, kdo o tom ví trochu víc
00:19:00 a snažit se nějak společně tomu člověku pomoci.
00:19:04 Já jsem se ještě tehdy hodně pokoušela ji přesvědčovat,
00:19:08 ale čím víc jsem to dělala, tím méně mě poslouchala.
00:19:12 Když se stane, že rodiče najednou zjistí,
00:19:15 že se jejich dítě dostalo do skupiny,
00:19:18 o níž oni mají obavu, že by mohla být sektou,
00:19:21 tak hlavně nepropadat panice.
00:19:23 Snažit se pořád tvářit, že je všechno v pořádku,
00:19:26 je tedy někdy nad moje síly. Nedokážu to.
00:19:29 Ona ano. Ona to dokáže. Je k tomu vlastně vedena.
00:19:36 Rodič v té panice reaguje instinktivně, obranně
00:19:40 a potažmo útočně.
00:19:42 Má tendenci to tomu člověku rozmlouvat.
00:19:45 Naprosto samozřejmou reakcí je, že se to dítě stáhne.
00:19:49 Příště už si to velmi rozmyslí, než doma něco řekne.
00:19:52 On to možná ještě 1x-2x zkusí, ale pak už ne.
00:19:56 Potom už si to nechává pro sebe. A pokud nemá někoho,
00:20:00 kdo by si s ním o tom povídal, tak si o tom bude zase povídat
00:20:03 jenom s těmi lidmi, kteří mu o tom vlastně povídají.
00:20:06 A tam už se roztáčí ta spirála té pozitivní zpětné vazby
00:20:10 a v podstatě už nemá úniku.
00:20:16 Když ten člověk odejde z rodiny a bouchne za sebou dveřmi,
00:20:20 tak je strašně důležité vědět, že ten člověk se vnitřně
00:20:24 s těmi lidmi nerozchází.
00:20:27 Že uvnitř v něm je stále kdesi vztah k té rodině.
00:20:35 A stále je tam ta potřeba s tou rodinou nějak vycházet.
00:20:41 A jde o to, aby ta rodina tomu člověku umožnila přijít zpět.
00:20:50 Máme dost velké problémy a o čem se vlastně bavit.
00:20:55 Už jsem vzdala to neustálé kázání a upozorňování a snažím se
00:20:59 s ní vycházet jenom v tom nejlepším.
00:21:04 Ale pak těch témat, o kterých si můžeme povídat, je strašně málo.
00:21:10 Jestliže ten člověk opustil všechny svoje koníčky
00:21:14 a najednou se věnuje jenom tomu společenství, té skupině,
00:21:18 tak ta rodina by mu měla být schopna dát tu zpětnou vazbu na to,
00:21:23 co měl rád předtím.
00:21:26 Jestliže rád hrál tenis, tak ho vzít na ten tenis.
00:21:29 Jestliže četl rád knížky, tak mu ukázat,
00:21:31 že ty knížky má stále v knihovně. Jestliže rád chodil do kina,
00:21:34 tak ho vezmu do kina nebo na výstavu.
00:21:38 Asi největší bezpečí proti sektám je to, když ti rodiče budou
00:21:42 s těmi dětmi nejen mluvit o tom, že ten svět je takový jaký je,
00:21:46 že se zde míchá dobro a zlo, že život je o hledání smyslu.
00:21:50 Ale když ty děti vidí, že ti rodiče v tom dokáží žít,
00:21:55 že mají jasno ohledně svého životního smyslu.
00:21:58 To není jenom vypěstovat v dětech citlivost pro tyto otázky,
00:22:03 ale ukázat jim i to vlastní, osobní řešení.