00:00:00 .
00:00:20 -Začíná Svět zázraků, zdravím vás.
Kam se vydáme?
00:00:24 Na cestu do zemské atmosféry,
do výroby leteckých turbín.
00:00:29 Na internet za podivnými bytostmi.
00:00:35 Vzpomínáte si na skok
Felixe Baumgartnera?
00:00:40 Jak skočil z výšky 39 km?
Všechny to fascinovalo.
00:00:45 A zřejmě i 3 mladíky
z naší první reportáže.
00:00:49 Pojďte se podívat.
Cesta do vesmíru začíná!
00:00:55 -Blomberg v Nordhein Westfalen.
Tady žijí chytré hlavičky.
00:01:00 Hračičkové, 23letý student
ekonomiky Marcel Dierig.
00:01:05 22letý Tobias Lohf,
student mechatroniky
00:01:10 a Marvin Rissiek, 23letý
student mediální informatiky.
00:01:18 Člověk nemusí být z NASA,
aby mohl provádět experimenty,
00:01:22 řekli si tito pánové.
Už celkem 8x připevnili kameru
00:01:25 na balón a poslali ji do vesmíru.
Ale nikdy výš než do výšky 30 km.
00:01:32 To chtějí dnes změnit.
I když nahoře vládnou
00:01:36 extrémní povětrnostní podmínky.
00:01:41 Výška 90 km. 3 vzduchové vrstvy.
Spodní sahá do výšky 11 km.
00:01:48 Je označována jako troposféra.
Nad ní leží stratosféra,
00:01:52 ke které patří i ozónová vrstva.
00:01:55 Od 50 do 90 km
mluvíme o mezosféře.
00:02:01 Při překročení obou spodních vrstev
panuje teplota od -50 stupňů C.
00:02:07 V ozonové vrstvě teplota stoupá,
00:02:10 protože ozon absorbuje
ultrafialového záření
00:02:14 a mění ho na tepelnou energii.
Nad stratosférou teplota klesne,
00:02:19 protože tam již ozon nepůsobí.
00:02:23 Od 2000 m se snižuje
hladina kyslíku.
00:02:26 Kyslík je produkován rostlinami
z oxidu uhličitého
00:02:30 a má vysokou specifickou váhu.
00:02:33 Zemská přitažlivost
váže plyny na jejím povrchu.
00:02:37 Proto s výškou klesá hladina
kyslíku a tím i tlak vzduchu.
00:02:42 Brzy ráno začíná pokus.
Od této chvíle se odpočítává.
00:02:49 Tzv. radiová sonda měří vnější
teplotu, výšku a čas letu.
00:02:57 GPS udává souřadnice pozdějších
míst nálezu s maximální přesností.
00:03:03 Plus mínus 2 metry.
00:03:06 Marcel a Marvin slepují krabičku
a provádějí poslední kontrolu.
00:03:11 GPS se připevní na dno
a kamera se aktivuje.
00:03:15 -Kamera běží.
00:03:17 -A může být zasazena do krabičky.
00:03:20 Padák se má postarat o přistání.
Je umístěn 2 m pod balonem.
00:03:25 Krabička dalších 5 m.
00:03:32 Jako vlákno použijí nylon.
00:03:35 Kontrola, pak se vše přilepí
a připraví na cestu.
00:03:44 -Balon se musí naplnit.
Použijeme meteorologický balon,
00:03:49 protože vystoupá výš.
Dokáže uzvednout 2,5 kg závaží.
00:03:56 -Potřebujeme 2000 l helia
a chceme mít jen trochu navíc.
00:04:00 Čím méně hélia použijeme,
tím výš může balon vystoupat,
00:04:05 protože se v něm
rozpíná méně plynu.
00:04:08 -Proti narušení leteckého provozu,
00:04:11 musíme předem vyřídit povolení
startu u letecké bezpečnosti.
00:04:16 -Máme celkovou hmotnost
2,4 kg a čas startu sedí.
00:04:20 Tak ho můžeme nechat odstartovat.
00:04:23 -Počasí je perfektní.
00:04:25 Je šance, že balon
vystoupá nad 30 km
00:04:28 a překoná dosavadní rekord.
Teď už musíme jen doufat.
00:04:35 Kamera stoupá nahoru 2 hodiny.
Vysoko, kde ani letadla nelétají.
00:04:41 Balon stoupá, mění se tlak vzduchu.
Dochází tak k rozpínání balonu.
00:04:47 Dosáhne-li maxima, praskne.
00:04:52 -Obdržel jsem data
od radiotelegrafisty.
00:04:56 Balon se nachází ve výšce 6 km.
Nahoře je poloviční tlak vzduchu
00:05:01 a letí směr Hannover,
tedy na severovýchod.
00:05:09 -Mladíci následují souřadnice,
které jim hlásí radiotelegrafista.
00:05:17 Během toho balon stoupá výš
a protrhává mraky.
00:05:24 Po 1,5 hod dosáhl výšky 30 000 m.
Rekord je na spadnutí.
00:05:30 Ale ještě to bude kritické.
00:05:33 Tlak se bude zmenšovat,
balon může každou chvíli prasknout.
00:05:38 Aby tomu zabránili, vytvořili
mladíci extrémně lehkou sondu.
00:05:44 Potřebovali: polystyren, lepidlo,
pásku, kameru, baterku s USB,
00:05:51 GPS, balon a padák.
Náklady 25 000 Kč.
00:05:56 Výhodná koupě na let do vesmíru.
00:06:02 Nejdřív se nařežou polystyreny.
Potřebujeme dno, stěny a víko.
00:06:07 Pravítkem si naměříme
a nakreslíme strany.
00:06:12 Poté co je 6 částí hotovo,
udělá se otvor pro kameru.
00:06:18 A jde se lepit.
00:06:20 -Kouknu ještě jednou
kvůli hranám.
00:06:23 -Na lepení použijí polystyrenové
lepidlo, protože sonda je na cestě
00:06:28 vystavena enormní zátěži.
00:06:31 Po přilepení stran se krabice
přelepí páskou kvůli stabilitě.
00:06:38 Pak je krabička hotová.
00:06:42 Do polystyrenového boxu
teď přijde kamera.
00:06:46 Dodávané obrázky
mají vysokou kvalitu.
00:06:50 Nevýhoda je, že baterka vydrží
2 hodiny - potřebujeme min. 4.
00:06:58 -Když kameru propojíme USB kabelem
s vysokokapacitními baterkami,
00:07:04 bude kamera fungovat až 10 hodin.
To by mělo stačit.
00:07:08 -Ještě ochránit kameru před
extrémní teplotou až -60 stupňů C.
00:07:14 Proto bude box z polystyrenu.
00:07:17 Je lehký, izoluje a dokáže
zmírnit náraz při přistání.
00:07:24 -Tady máme náš GPS tracker.
S ním budeme moci box lokalizovat.
00:07:31 -Pro co nejlepší obrázek
se přidají po stranách malá křídla.
00:07:36 Připevní se špejlemi a páskou.
00:07:41 Polystyren jsme vybavili
00:07:44 a dostali se na váhu 550 gramů.
00:07:49 -Ano, to je perfektní.
Krásně lehké.
00:07:54 -Balon se dostal do výšky 34 km.
Úkol je splněn, rekord je překonán!
00:08:03 Pak balon o průměru 10 m praskne.
00:08:11 Na začátku box padal 25 m/s.
Pořád ale brzdil, vzduch byl hustší
00:08:17 a padák mohl vytvořit větší odpor.
00:08:23 Balon vystoupal díky heliu.
00:08:26 Překročil troposféru
a prolétl ozonovou vrstvou.
00:08:31 Obsah kyslíku a tlak vzduchu
byl stále menší.
00:08:35 Balon se rozpínal, až prasknul.
00:08:42 Musel přestát povětrnostní podmínky
v troposféře i teplotní rozdíly
00:08:48 od plus 20 do mínus 60 stupňů.
00:08:52 Na cestu dolů
potřebovala kamera 45 minut.
00:08:58 Mise splněna. Ale ještě
se musí najít polystyrenový box.
00:09:04 Podle počasí a větru
to může trvat celé odpoledne.
00:09:09 Mladíci mohou sledovat
jen data radiosondy.
00:09:14 Projíždí kolem Hannoveru
a po 2 hodinách jsou k dispozici
00:09:18 souřadnice GPS přístroje.
To znamená, že box přistál.
00:09:24 Od startu jsme se vzdálili 150 km.
00:09:28 Box je v nedohlednu
a vše komplikuje špatný terén.
00:09:37 Překážka byla z cesty odstraněna,
ale autem už pokračovat nemůžeme.
00:09:43 Takže po svých. Napětí stoupá.
00:09:50 Vynálezci se orientují
podle souřadnic GPS přístroje.
00:10:02 Přes pole míří doprostřed lesa.
00:10:07 -Myslíte, že už jsme tu?
-Ještě 170 m.
00:10:11 -Támhle je to světlejší,
možná je tam paseka.
00:10:15 -Po 45 minutách chůze je na světě!
Marcel objeví krabici první.
00:10:21 -Je to ona. Je to ona!
-Přežila to?
00:10:26 Je ještě celá?
-Ano, ale roztrhnutá vespod.
00:10:33 Nahoře visí padák, podívej.
-Kamera leží uvnitř boxu.
00:10:38 -Snad to přežila.
-Vypadá v pohodě.
00:10:45 -Téměř vše je splněno,
rekord překonán.
00:10:50 Jen ještě chybí obrázky z kamery.
00:10:57 -Radiová sonda nám prozradila,
že jsme dosáhli výšky 34 km.
00:11:02 To je náš nejlepší výkon.
00:11:06 -Teď si mohou oddechnout.
A vydat se domů.
00:11:10 Mise splněna - rekord překonán!
Kamera urazila 34 km výšky.
00:11:17 Výlet zdokumentovala
fantastickými záběry.
00:11:21 Perfektní výsledek!
00:11:27 -Ročně vzlétne do vzduchu
v o něco větším osobním letadle
00:11:33 víc než 10 milionů Čechů.
00:11:36 Při letu nám nezbývá
než důvěřovat inženýrům,
00:11:39 kteří se podílejí na celém procesu.
00:11:43 Na výrobě dílů, bez nichž by se
bílí obři do vzduchu nevznesli.
00:11:48 To se týká i turbín.
U nich hraje roli lidská přesnost.
00:11:52 Malá chybička
může mít fatální následky.
00:11:56 -Manchester, 2. 5. 2007.
00:12:00 Při startu letadla vletí pták
přímo do motoru.
00:12:03 Sotva letadlo vzlétlo,
začíná hořet.
00:12:06 Záchranáři spěchají na pomoc.
233 lidí vyvázlo bez zranění.
00:12:13 Každou sekundu stoupá
do vzduchu civilní letadlo.
00:12:17 Bez síly turbíny by nevzlétlo.
Střet s ptákem, špatná montáž,
00:12:21 důvody, proč se mohou
být lidské životy ohroženy.
00:12:26 A z dovolené je rázem katastrofa.
00:12:32 Vysoce kvalifikovaní inženýři
a odborníci se starají při montáži
00:12:37 o každou drobnost, každý šroubek,
prověřují konstrukci pořád dokola.
00:12:46 Jsou zodpovědní za to,
aby motory osobního letadla
00:12:51 byly bez závad, bez potíží
dorazily k zákazníkovi.
00:12:56 Za 1 rok opustí 500 motorů
tohoto německého Rolls Royce
00:13:00 stanoviště firmy
v Dahlewitzu.
00:13:03 Pracuje zde 2200 zaměstnanců
24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
00:13:11 -Tady nejde nic samo.
00:13:14 Člověk se musí
spolehnout na celý tým.
00:13:18 -Spolupráce
je na celosvětové úrovni.
00:13:21 Stavební díly
jsou vyráběny v zahraničí.
00:13:25 Konečným místem je Dahlewitz.
Zde je čeká závěrečná montáž.
00:13:29 Předtím musí díly
prohlédnout tento muž.
00:13:33 Díly, které projdou jeho rukama,
smí být zabudovány do motoru.
00:13:38 Alex Winkler, kontrolor kvality.
Špatnou práci ihned rozpozná.
00:13:46 -Máme určité požadavky na kvalitu,
já mám za úkol odhalit odchylku.
00:13:53 -Jeho pracovní místo:
největší sklad motorů v Německu.
00:13:59 Tady se kontroluje
přes jeden milion dílů.
00:14:04 Objeví-li se defektní díl,
musí být z řetězce vyřazen,
00:14:10 jinak by to mohlo mít
za následek konstrukční chybu.
00:14:14 Vyučený mechanik motorů ví přesně,
na kterých dílech záleží.
00:14:18 U převodovky se musí dávat pozor
na spoje a spojovací díly.
00:14:22 Mohou být pórovité, netěsné.
To může být nebezpečné.
00:14:28 Unikající palivo může
v motoru způsobit požár.
00:14:32 Proto se každé 3-4 roky provádí
u motorů velká údržbová kontrola.
00:14:37 Zaměřuje také na trhliny.
00:14:42 Fluorescenčním olejem se najdou
vady i velikosti jednoho mikronu.
00:14:49 Přes nejvyšší bezpečnostní
opatření dochází k nehodám.
00:14:54 Z motoru šlehají jiskry.
Příčina je nejasná.
00:14:59 Posádka Boingu 747
reaguje profesionálně.
00:15:03 -Vážení cestující,
máme trochu potíže.
00:15:06 Ale jsme připraveni.
Normálně to děláme v simulátoru.
00:15:11 -V takových situacích je důležité,
aby pasažéři zůstali v klidu.
00:15:15 Letadlo nouzově přistane
na letišti vzdáleném 20 km.
00:15:19 Tady vypnul 1 ze 4 motorů.
Častou příčinou je střet s ptákem.
00:15:24 Alex si je vědom své zodpovědnosti.
00:15:27 Chyba dílu může
zastavit montážní proces.
00:15:31 Důležité je 1000 dílů precizně
a bezchybně spojit v jeden celek.
00:15:36 -Ano máme dobrý čas.
00:15:39 -Stres mít nesmíte.
00:15:41 -Starší kolegové
vnášejí klid a pohodu.
00:15:45 Pro Julianu je kolega oporou,
00:15:48 protože se může plně
koncentrovat na svoji práci.
00:15:53 -Ty mě doplňuješ ve zkušenostech.
-Co to povídáš?
00:16:01 Vyjádřit to slovy není jednoduché.
00:16:06 Nemusím tolik mluvit,
jde to ruku v ruce.
00:16:12 Mám určité grify,
není potřeba moc říkat.
00:16:17 -Holgr je v leteckém
provozu už 38 let.
00:16:20 Ví, že pro nerozvážnost
tady není místo.
00:16:24 Striktně podle montážních spisů
se zpracovává jeden díl za druhým.
00:16:28 Hotový motor musí fungovat
bez sebemenšího problému.
00:16:34 Jak ukazují videa
z dovolené v Karibiku,
00:16:37 v turbíně vzniká obrovská síla.
Letadla přistávají za jednou pláží.
00:16:42 Kvůli adrenalinu riskují
lidé často život.
00:16:47 Cítit vítr z turbíny
je nebezpečný kousek.
00:16:54 Žena, která se drží plotu,
je větrem smetena.
00:16:59 Silou větší,
než si dokázala představit.
00:17:05 Jak motor funguje?
00:17:08 Vzduch je nasáván vepředu
na lopatkách a stlačuje se.
00:17:12 Ten putuje do spalovací komory,
kde se spaluje s kerosinem.
00:17:19 Plyn roztáčí turbínu,
turbína pohání kompresor.
00:17:24 Za turbínou je vysoký tlak
a tepelná energie
00:17:28 se mění na kinetickou,
čímž vzniká tah motoru.
00:17:34 Nejtvrdší podmínky
jsou v turbíně motoru.
00:17:37 Přes 2000 stupňů C.
00:17:40 Titan by se tu rozpustil
a dokonce i vznítil.
00:17:46 Lopatky v turbíně se vyrábí
00:17:48 z nejmodernějšího kovu,
který je neustále testován.
00:17:54 -Díky testům přesně víme,
jakou má materiál životnost.
00:18:01 -Ačkoliv táhne jednotlivá lopatka
turbíny takovou váhu,
00:18:05 jakoby se na ni pověsil
dvoupatrový autobus,
00:18:09 mají lopatky životnost asi 20 let.
00:18:13 Nebezpečí pro motor
představuje střet s ptákem.
00:18:18 Test ukáže, co se stane,
když vlétne do turbíny divoká husa.
00:18:23 Síly při nárazu jsou
10 000x vyšší než váha zvířete.
00:18:30 V Dahlewitzu se testují materiály,
kontrola se týká lidských výkonů
00:18:35 a každého výrobního kroku.
00:18:39 Na konci řetězce stojí Štefan.
Razítkem posvětí,
00:18:46 že je motor 100% v pořádku.
Zda jsou v palubní knize
00:18:51 zaznamenána kritéria kvality
a naposledy se podívá na motor.
00:18:56 Jeho zrak, sluch a hmat
rozhodují o vítězství
00:18:59 nebo porážce létajících pohonů.
00:19:03 -Pokud najdu chybu,
nepustím to dál.
00:19:08 Ale jsem optimista.
00:19:13 -Ve vzduchu je
na 1. místě bezpečnost.
00:19:17 Ta nezávisí jen
na technickém pokroku,
00:19:21 ale také na lidském
výkonu a zodpovědnosti.
00:19:30 -Mořské panny, vetřelec,
lidsko-zvířecí mutace.
00:19:36 Na internetu se to
podobnými obrázky hemží.
00:19:40 Videa s nejrůznějšími kreaturami
zažívají v současnosti boom.
00:19:44 Čemu se dá věřit a čemu už ne?
Mít strach nebo se smát?
00:19:48 Posuďte sami!
00:19:51 -Na Zemi zabydlený vetřelec?
Pravda nebo podvrh?
00:19:55 Obrázky někdy zaskočí i vědce.
Přesto je na internetu hltáme.
00:20:04 Tento potápěč přísahá,
že obrázky nejsou zfalšované.
00:20:10 Ukazují mořskou pannu
na otevřeném moři.
00:20:19 -Mořští biologové se domnívají,
že známe 10-15 % druhů živočichů,
00:20:25 které se v moři pohybují.
00:20:28 Jsem přesvědčený,
že v budoucnu se nám podaří objevit
00:20:31 velmi bizarní organismy.
00:20:34 -90 % obyvatel moře neznáme.
00:20:38 Bylo něco pravdy
na legendách o rybích lidech?
00:20:42 Nebo jde o počítačovou animaci?
00:20:47 Zkusme to odhalit.
Grafik dokáže vytvořit
00:20:50 na počítači mořskou pannu.
Použitím programu se zrodí postava.
00:20:58 Aby animace působila věrohodně,
zhoršíme její kvalitu filtrem.
00:21:06 Teď už neexistuje žádný rozdíl
mezi videem našim z internetu.
00:21:14 Údajné nálezy mrtvol mají
dokazovat existenci mořských panen.
00:21:20 Stačí bližší prozkoumání
a ukáže se, že jde o podvod.
00:21:26 -U stvoření je rozpoznatelné,
že jde o špatně udělané falzum.
00:21:31 V jedné bytosti se spojují
části skeletu a mumifikované části.
00:21:36 To k sobě nepatří.
00:21:41 -Příroda často překvapí víc
než grafický podvrh.
00:21:46 Toto video bylo
shlédnuto 8 milionkrát.
00:21:51 Jde o novorozeně
s genetickým defektem.
00:21:54 Děti s tímto onemocněním
umírají v prvních týdnech života.
00:21:59 Na internetu se dá najít ledasco.
Některé obrázky jsou pravé,
00:22:03 spousta je zfalšovaná.
Najdete tam bytosti skutečné,
00:22:07 ale nejde o vetřelce nebo monstra,
jak jsou vykreslována.
00:22:12 Tato bytost, která údajně přišla
00:22:16 ze vzdálené planety,
je bezbranný mořský tvor.
00:22:20 Kytarovec křivoústý,
který leží na zádech
00:22:24 a jeho žábry na břichu
vypadají jako obličej.
00:22:30 Opravdová je i tato ryba.
Je totiž napadena parazitem.
00:22:35 Její jazyk požírá sviňka.
Zatne pevně drápky a živí se jí.
00:22:46 -Lidi vždycky
přitahovaly zvláštnosti.
00:22:50 Proto se tak často prezentují.
Vzpomeňme na liliputy v cirkuse.
00:22:57 A část těchto show
v dnešní době převzal internet.
00:23:03 -Přesto na Zemi
můžeme potkat stvoření,
00:23:06 pro které není vysvětlení.
00:23:10 Dobré ale je zůstat
zdravě skeptický.
00:23:17 -Jaké jsou vaše zkušenosti
s nejrůznějšími bytostmi,
00:23:21 které jste už potkali
nebo je zplodila vaše fantazie?
00:23:24 Napište nám.
00:23:28 A nezapomeňte se podívat
s jakými bytostmi a zázraky
00:23:32 se můžete setkat příště.
Mějte se zázračně! Na viděnou!
00:23:41 Skryté titulky M. Vrbská
Česká televize Brno 2013
00:23:44 .