00:00:19 -Děti jsou radost i starost.
Ale i naše budoucnost.
00:00:23 Vítejte u dalšího Světa zázraků,
00:00:26 ve kterém budou hrát
prim naši nejmenší.
00:00:32 Vzdělání je nejlepší investice.
00:00:35 Kdy s ním ale začít?
Vaše ratolesti se mohou vzdělávat,
00:00:39 i když ještě nosí plenky.
Kurzy pro nejmenší zažívají boom.
00:00:44 Jsou opravdu takovým přínosem?
Nemělo by dětství být víc o hraní
00:00:48 a učení nechat až do školy?
00:00:52 -Justus a Paul jsou malí vědci.
Tshinciao se učí anglická slovíčka.
00:01:00 -Two, three, four.
00:01:02 -Všechny děti jsou ve svém živlu.
Hrají si a učí se.
00:01:06 Nabídka výuky pro nejmenší
je stále rozmanitější.
00:01:09 Některé kurzy jsou bizarní.
Například děti se učí znakovou řeč.
00:01:16 -Ptáček.
00:01:26 -Existuje jóga pro děti
00:01:29 a pro ty nejambicióznější
kurzy astronomie.
00:01:36 -Rodičovství se změnilo
a i podmínky pro děti se změnily.
00:01:41 Páry mají míň dětí než dřív.
A méně času věnovat se jim.
00:01:47 Zato existuje víc možností
jak "projekt dítě" zvládnout.
00:01:52 Jako jsou vzdělávací kurzy.
00:01:56 -V Německu každé dítě do 8 let
navštěvuje minimálně jeden kurz.
00:02:01 Experti se přou, zda se
zapojování do aktivit vyplatí.
00:02:05 Kroužky, kurzy nebo angličtina.
Má něco z toho smysl?
00:02:13 Východně od Mnichova sídlí
německá pobočka celosvětového lídra
00:02:18 na poli vzdělávacích kurzů
pro malé děti.
00:02:22 Za 69 eur měsíčně, tedy 1 725 Kč,
00:02:25 se může začít s výukou
hned po narození potomka.
00:02:30 Jsme se skupinou dětí ve věku
od 6 do 10 měsíců.
00:02:37 -Je důležité, aby se děti bavily.
Vychováváme je komplexně.
00:02:42 Rozvíjíme fyzické,
ale taky další schopnosti.
00:02:46 Psychické, sociální a kognitivní.
00:02:50 -Co zní složitě,
vypadá ve skutečnosti jednoduše.
00:02:55 Skupina, kde jsou v kontaktu
děti s dětmi a matky s matkami.
00:02:59 To je u dětí důležité
pro rozvoj sociálních návyků.
00:03:03 Cvičení není příliš odlišné
od hraní doma nebo v jeslích.
00:03:13 Podobné kurzy pro děti
zažívají v Německu boom.
00:03:18 Matky už nechtějí
celé dny trávit doma
00:03:21 a hledají pro sebe i své dítě
užitečné rozptýlení.
00:03:25 Kurzy jsou vítaným zpestřením.
00:03:28 Důležité je i to, že se při
nich setkáváte s jinými rodiči.
00:03:39 -Můžete sdílet radosti i starosti.
00:03:42 Zjistíte, s jakými problémy
se kdo potýká. Je to fajn.
00:03:46 -Společný čas
hraje podstatnou roli.
00:03:50 Prostřednictvím her naše budoucí
generace objevuje svět kolem sebe.
00:04:01 O 35 km dál u Starnberského jezera
se už specializují.
00:04:06 Společně se tady setkávají
budoucí němečtí vědci.
00:04:10 "Science Lab", vědecká laboratoř.
Kurzy pro děti od 4 let.
00:04:16 A jak už název napovídá,
učí se tady vědecky experimentovat.
00:04:21 Cílem je pomalu se seznamovat
00:04:23 se zázračným světem
přírody a techniky.
00:04:27 -Jde o to, aby to děti braly vážně,
a chtěly na otázky dostat odpovědi.
00:04:32 Naučili jsme se hlavně to,
00:04:35 jak jim dát šanci dosáhnout
pocitu úspěchu vlastními silami.
00:04:40 -Dnes je tématem "teplo".
Všechno točí kolem něj.
00:04:44 Mladí vědci se učí
fyzikální zákony,
00:04:47 ke kterým se děti dostanou
až v pozdějších ročnících ZŠ.
00:04:53 Formou her poznávají
fenomén zvaný fyzika.
00:04:58 -Kam jde teplý vzduch?
-Pod stůl.
00:05:02 -Vážně?
-Ne.
00:05:05 -Kam teplý vzduch jde, Philippe?
-Nahoru.
00:05:09 -Přesně tak, nahoru.
00:05:13 -V laboratoři je důležité,
aby učitel zvědavost dětí nebrzdil.
00:05:20 I nejmenší si už v raném věku
všímají přírodovědných fenoménů
00:05:24 a probouzí se v nich zvědavost.
00:05:36 -Kdo za to může, že se to točí?
-Buď rodiče, nebo vítr.
00:05:41 -Máte v domě průvan Paule?
00:05:45 Objevuje se ten vítr většinou kolem
Vánoc a pak se to roztočí?
00:05:50 -Ventilátor!
00:05:52 -Takže dáme vedle ventilátor,
aby se to točilo?
00:05:56 -Pro rodiče je důležité,
že to děti baví.
00:06:00 Přesto jim i vedoucím kurzů
jde o prestiž.
00:06:03 Průzkumy ukazují,
00:06:05 že tlak na úroveň vzdělání
se neustále zvyšuje.
00:06:15 -Setkáváme se také s rodiči,
kteří mají určité postavení.
00:06:21 Jsou vzdělaní,
úspěšní a mají strach,
00:06:24 že děti toho nedosáhnou,
přestože po tom velmi touží.
00:06:30 -Většinou jsou to děti
dobře vydělávajících rodičů,
00:06:34 kteří si drahé kurzy mohou dovolit.
Soukromá podpora není neomezená.
00:06:41 Přehnaně ctižádostivé rodiče
musí ale vedoucí kurzů brzdit.
00:06:50 -O takových věcech by si lidé,
00:06:53 kteří kurzy nabízí,
měli s rodiči promluvit.
00:06:56 Aby měli představu, co dítě čeká,
v čem jim učení může pomoci.
00:07:01 Děti se nesmí přetěžovat.
Já si vždy všimnu, když nezvládají.
00:07:05 -Pokud se vše odehrává v pohodovém
duchu a prokládá se hrami,
00:07:09 jsou děti stále aktivní a zvědavé
a schopné si zapamatovat informace.
00:07:16 Když se zápal pro vědu udržuje,
00:07:19 mohou být nadějí
pro další vědeckou generaci.
00:07:23 Rodiče se také zajímají
o cizí jazyky.
00:07:26 Mnozí věří, že nikdy
není brzy s nimi začít.
00:07:31 Soukromé jazykové školy
Helen Doron nabízí anglické kurzy
00:07:35 pro kojence od 3 měsíců.
00:07:38 Dnes probíhá hodina
dětí ve věku od 3 do 5 let.
00:07:42 -Cílem je, aby děti měly pocit,
že anglicky mohou mluvit
00:07:47 jako ve svém rodném jazyce.
A aby je učení bavilo.
00:07:53 -Cvičení připomínají
normální hodiny ve školkách.
00:07:58 Vše probíhá v cizím jazyce.
Ke klasické výuce to má daleko.
00:08:04 Přesto má vzdělávání velký efekt.
00:08:09 -Rodiče dětí, kteří jsou
u nás zapsaní, doufají,
00:08:14 že děti budou mít ve škole
jednodušší start.
00:08:17 A že jejich angličtina
bude na vyšší úrovni.
00:08:26 -Důkazem budiž 5letý Tshinciao.
00:08:29 Mluví německy,
španělsky, francouzsky.
00:08:32 Ve čtvrtek chodí na angličtinu.
00:08:35 -Two, three, four, five, six,
seven, eight, nine, ten.
00:08:43 -Pro matku, rozenou Kolumbijku,
je důležité, aby uměl hodně jazyků.
00:08:48 I když ji odborníci nabádají,
aby to nepřeháněla.
00:08:53 -Říkají, že toho je na něj moc.
Spousta lidí zastává názor,
00:08:57 že můj syn se narodil tady,
tak proč by měl umět španělsky.
00:09:01 Stačí němčina.
To je hloupé a ignorantské.
00:09:06 Co to je "stačí jen němčina"?!
00:09:08 Mám němčinu ráda,
ale jen němčina nestačí.
00:09:14 -Bez angličtiny se v dnešním
globalizovaném světě neobejdeme.
00:09:20 Nedivíme se rodičům,
00:09:22 že chtějí dát svým ratolestem
nejlepší start do života.
00:09:26 Nestačilo by počkat,
až začnou chodit do školy?
00:09:30 Rodiče to vidí jinak.
00:09:33 -V předškolním věku jsou děti
zvědavé a učenlivé.
00:09:37 V kurzech není na ně vyvíjen
takový tlak, jako často ve škole.
00:09:42 Nejsou to žádné předměty, jen hry.
A díky zábavným metodám
00:09:46 si děti jazyk oblíbí
a neučí se ho se sebezapřením.
00:09:50 -Dřív stačily školka a hřiště.
00:09:53 Dnes se rodiče
pod vlivem moderních trendů
00:09:56 snaží pro děti dělat mnohem víc.
00:09:59 -Vzdělání má čím dál větší hodnotu.
Je to důležitá investice.
00:10:04 Nejen průběh a úspěšné ukončení,
ale i včasný začátek studia
00:10:09 leží rodičům víc na srdci.
00:10:13 -Pro mnohé děti začíná tlak
na studijní výsledky na ZŠ.
00:10:17 Klasický scénář: dítě má jít
co nejdřív na gymnázium.
00:10:21 Jiná možnost neexistuje.
00:10:23 Dřív stačil učební obor
s výučním listem.
00:10:27 Dnes bez maturity člověk
o dobrou práci nezavadí.
00:10:30 V současné době jde v Německu
42 % školáků na gymnázium.
00:10:35 A trend narůstá.
00:10:39 Výuka angličtiny může rodiče
stát 49 eur, asi 1200 Kč měsíčně.
00:10:46 Každých pár týdnů se otevře
pobočka jazykové školy Helen Doron.
00:10:53 Hravá výuka má spoustu výhod,
které mohou mít pozitivní následky.
00:11:06 Pokud se kurzy pro nejmenší
nezmění na celodenní zápřah,
00:11:11 nehrozí žádné nebezpečí
z přetížení dětí.
00:11:15 Je ale lepší, aby rodiče
dávali dětem víc volnosti.
00:11:19 Potomci se učí
i v každodenním životě.
00:11:22 Hraním, předčítáním
a časem tráveným pohromadě.
00:11:30 -Kutil Hendrik má v zásobě
originální nápady,
00:11:34 jak z něčeho obyčejného vykouzlit
něco zábavného nebo užitečného.
00:11:39 Tady je další díl triků.
Dnes to bude o zelenině!
00:11:49 -Společně budeme kutit.
Vezmeme si do parády zeleninu.
00:11:53 Nebudeme ji krájet a vařit.
Budeme s ní dělat něco jiného.
00:11:59 Budeme s ní muzicírovat.
00:12:08 Nebude to úplně tohle,
ale něco podobného.
00:12:16 Nejdřív potřebujeme mrkev.
00:12:19 -Budeme z ní vyrábět flétnu.
Rozpůlíme ji a do silnějšího
00:12:24 konce vyvrtáme díru.
Ostrým nožem vyřízneme obdélník
00:12:28 a vydlabeme vzduchový otvor.
-Tělo flétny je hotové.
00:12:33 Žádný zvuk nevydává,
protože nám chybí náustek.
00:12:39 Ten si také vyrobíme.
Potřebujeme kovovou trubičku,
00:12:45 na kterou nasuneme mrkev.
00:12:53 -Vrták a trubička
musí mít stejný průměr!
00:12:56 Vytáhneme ji
a část mrkve odloupneme.
00:13:00 Vytvoříme druhý otvor pro vzduch
stejně jako u těla flétny.
00:13:03 Část mrkve odřízneme.
00:13:06 -Máme hotový náustek i tělo flétny.
Obě části zasuneme do sebe.
00:13:12 Oba otvory pro vzduch
se srovnají do jedné linie.
00:13:17 Vepředu musí zůstat otvor,
do kterého budeme foukat.
00:13:24 Tón je znělý. My chceme víc.
Do těla flétny vyvrtáme otvory.
00:13:30 Flétna z mrkve je hotová.
Vyzkoušíme trochu mrkvové hudby.
00:13:44 Paráda!
00:13:47 -Měli bychom založit skupinu.
Víc hudebníků a víc nástrojů.
00:13:58 -Řekl bych,
že zní přijatelně.
00:14:01 Ale existuje orchestr,
který na zeleninu hraje.
00:14:05 UKÁZKA
00:14:17 -Co zbývá dodat?
Hodně zábavy při muzicírování.
00:14:21 Na viděnou příště
u dalších zajímavých tipů!
00:14:36 -Ne náhodou to dotáhl
na nejlepšího přítele člověka.
00:14:40 Pes je považován
za velmi inteligentního tvora.
00:14:43 Kanadští vědci tvrdí,
00:14:46 že psi jsou chytřejší
než malé děti.
00:14:49 My jsme se to rozhodli otestovat.
00:14:52 -Mnoho psů má prý za ušima.
00:14:55 Jak chytří jsou
naši zvířecí společníci?
00:14:59 Ve 3 pokusech to ukáže Bello
a jeho psí kumpáni.
00:15:02 Mohou se do nás vžít
a využívat slabin přesně jako děti.
00:15:07 Odkoukávají finty a triky
a vyčmuchají kdejakou skrýš.
00:15:12 Může být pes chytřejší
než 2 leté dítě?
00:15:15 To ověříme v souboji mezi
00:15:17 7letou fenkou Bendou
2letým Lennartem.
00:15:25 Lassie a její příbuzní
jsou chytrá zvířata.
00:15:28 Třeba ovčáci nebo lovečtí psi
si zapamatují až 100 povelů
00:15:32 a rozlišit 250 různých podnětů.
Pes a člověk tvoří skvělý tým.
00:15:41 -Člověk je pro psa jedinec
stejného pseudodruhu
00:15:45 následkem 15 000 let trvající
společné pracovní historie.
00:15:51 -Naši 4nozí přátelé
nejsou hloupí, právě naopak.
00:15:55 Přesvědčují nás o tom během pokusů.
-Nahoře, tady to je, sýr.
00:16:02 -Objekt touhy je na polici?
00:16:06 Půjde dostat dolů,
snaží se ukázat Maya paničce.
00:16:09 -Je tam něco?
Ukaž mi to!
00:16:15 -Odborník na psy Udo Gansslosser
sleduje pokusy na monitoru.
00:16:20 Toto jednání je důkaz inteligence.
00:16:23 Majitel si myslí,
že pes je vycvičený.
00:16:26 Jde ale o něco jiného.
00:16:31 -Psi nás umí dobře využívat.
Že zvíře s člověkem manipuluje,
00:16:36 ukazuje, že je schopné
se do něj vžít, aby dosáhlo svého.
00:16:41 Co se bude odehrávat dál
a zvládne pes získat pamlsek?
00:16:49 -Maya se snaží paničce ukázat,
že na regálu něco pro ni je.
00:16:54 Panička už to konečně pochopila.
Maya si může pochutnat na sýru.
00:16:59 Pokus číslo 1 - známka 2+.
00:17:03 -Schopnost spolupracovat
je důležitá součást
00:17:06 společenské inteligence.
To předurčuje psa
00:17:09 být přítelem člověka
a umožňuje mu přizpůsobovat se,
00:17:13 jak se mu to hodí.
00:17:16 -Dělá to z něj chytřejšího
tvora než je dítě?
00:17:20 Nemyslíme. Novorozenci přesně vědí
00:17:23 co dělat,
aby se svět točil kolem nich.
00:17:27 Ale co je Bellovi
a jeho psím společníkům do toho?
00:17:31 Mohou si všímat, co umí ostatní
a inspirovat se tím.
00:17:35 Z přístroje vypadávají pamlsky.
Když někdo ví, jak na to.
00:17:39 Border kolie Rico nemá ponětí
a panička nechce pomoct.
00:17:47 7letá fenka chrta Benda
kouzelný trik zná.
00:17:55 Rico si všechno prohlédl
a udělal stejně. Může si pochutnat.
00:18:01 Za výkon dostává čistou 1.
00:18:05 -Je pozoruhodné,
že si ukládají informace,
00:18:08 které se jim mohou hodit.
Schopnost něco pochopit
00:18:13 je jeden z kroků v procesu učení
a zavdává plánovanému jednání.
00:18:22 -Učit se od ostatních
naše děti zvládají bez problémů.
00:18:26 Už v 9 měsících začínají
batolata napodobovat ostatní.
00:18:31 Žádný plusový bod pro Waldiho.
00:18:34 3. příklad.
00:18:36 Ve psovi se probouzí Einstein,
tzv. objektová stálost.
00:18:39 Většina zvířat i 2letých dětí
na věc zapomene,
00:18:43 jakmile zmizí ze zorného pole.
Kříženec Jonny ukazuje,
00:18:47 že je na tom líp.
I když se truhlice schová.
00:18:56 -Výborně jsi to zvládl!
-Taky si myslíme. Dáváme 1+.
00:19:02 -Toto je náročný úkol.
Musí mít představu
00:19:07 o prostorové souvztažnosti
věcí v místnosti.
00:19:11 To souvisí se schopností
zapamatovat si,
00:19:15 kde se která věc nachází.
00:19:21 -To není špatné, ale to zvládají
i naši potomci v 1,5 roce.
00:19:27 Odborníci po vyhodnocení pokusů
00:19:30 s našimi věrnými druhy
tvrdí následující:
00:19:38 -Psi jsou, co se týká
duševního vývoje a inteligence,
00:19:43 zhruba na úrovni
2,5 až 3letých dětí.
00:19:50 -Tvrzením nevěříme.
Chceme to ověřit těžkým pokusem.
00:19:55 Dvěma protivníky.
Pes proti dítěti.
00:20:02 Testujeme schopnost
rychlého mapování.
00:20:08 Ze 3 věcí znají naši soupeři
2 dobře a 1 vůbec.
00:20:12 Dokážou oba neznámý objekt
vylučovací metodou identifikovat?
00:20:18 Místem konání souboje jsou jesle,
do kterých Lennart chodí.
00:20:22 Porota je vychovatelka Anke,
máma Kirsten a psí panička Manuela.
00:20:28 Lennart by ve 2.5 letech
měl mít mapování dost pomalé.
00:20:33 A má je pomalé také Benda?
Jaké jsou sázky?
00:20:37 -Lennart vyhraje
a psa položí na lopatky.
00:20:41 -Je to podle mě 50 na 50.
00:20:44 -Pes je pes a dítě je dítě.
Myslím, že Lennart bude lepší.
00:20:49 -3:1 pro Lennarta. I panička
pochybuje o vítězství svého psa.
00:20:54 Uvidíme! Máme 3 kola testů.
Budeme mít jednoznačného vítěze?
00:21:00 -Podívej se, co je to?
-Měsíc.
00:21:04 -A co je tohle?
-Maňásek.
00:21:08 -Můžeš podat časovač do zásuvky?
00:21:14 -Pro Lennarta žádný problém.
Jak si s tím poradí Benda?
00:21:18 -Podej klíč.
Podej ponožku.
00:21:25 Podej telefon.
Ano! Šikovný pejsek!
00:21:32 -Oba soupeři byli úspěšní.
Nebyla to ale náhoda?
00:21:36 Jdeme na 2. kolo!
00:21:39 -Lennarte, hasičské auto.
A tohle je delfín.
00:21:43 Můžeš podat přehrávač MP3?
Podívej se, určitě ho poznáš.
00:21:48 No super!
00:21:51 -Podej žábu. Žábu přines!
Výborně!!
00:21:57 -I ve 2. kole máme remízu.
Bude to těsné.
00:22:01 -Podáš mi deodorant? Děkuji!
00:22:09 -Přines mi panenku!
00:22:15 Ano!
-Benda to málem pokazila.
00:22:19 V posledním momentě to zachránila.
Dostane 0,5 bodu srážku.
00:22:24 Bylo těsné, ale dítě se ukázalo
jako trochu chytřejší než pes.
00:22:29 Lennartova máma je na syna hrdá.
00:22:33 -Co mám říct, je to můj kluk!
00:22:35 -V žádném případě nejsem zklamaná.
Zvládla to báječně.
00:22:39 Pokaždé to nevyjde.
Lennart je chytré dítě
00:22:43 Vítězství si určitě zasloužil.
00:22:46 -Chytrý prcek se ukazuje
jako velkorysý vítěz.
00:22:50 I když Benda udělala chybu,
expert věří, na psí inteligenci.
00:22:56 -Rád bych připomněl to,
že jsou psi,
00:22:59 kteří tohle zvládnou se 200 věcí.
00:23:03 -Na to bude Benda ještě cvičit.
Ale k čemu jsou složité pokusy?
00:23:08 Zapomětlivá panička
ocení jiné věci.
00:23:13 -Jéé, moje klíče.
00:23:18 Tak na shledanou!
00:23:24 -My už také Svět zázraků
pro dnešek opustíme.
00:23:27 Na viděnou příště!
00:23:48 Skryté titulky M. Vrbská
Česká televize Brno, 2013
00:23:50 .