Magazín plný úžasných přírodních jevů, fascinujících záběrů z živočišné říše, velkolepých vizí a jedinečných vědeckých výzkumů

Litujeme, ale video není dostupné
Litujeme, ale video není dostupné

Veronika Boleslavová odhalí, jestli má lež krátké nohy! Už teď vám ale prozradíme, že má mnoho tváří. Muži i ženy lžou totiž jinak, obě pohlaví mají společné snad jen jedno – lžou často. Věřili byste, že denně zalžeme více než jednou? Ročně se pak dostáváme na zajímavá čísla. Ta ještě povyrostou, pokud jsme obchodnice či obchodníci – Svět zázraků vám ukáže, kolik peněz zaplatíte zbytečně jen proto, že sednete na lep prodejcům. A podnikatelé pořád nejsou žádní lháři ve srovnání s tvůrci reklamy. V reklamě totiž není nic, jak se zdá…

Podvody číhající na spotřebitele

Každý den jsme někde podvedeni. Začíná to předraženým benzínem, pokračuje falešnými údaji o váze v supermarketech a končí nehoráznými bankovními poplatky. Řekneme vám, kde číhá nebezpečí a jak je možné se chránit.

Klamání při tankování je v Německu běžné. Hned ráno se tak často chytneme do pasti. Nejen na začátku prázdnin, o víkendu nebo o svátcích se ceny benzinu náhle zvednou. Mění se o 5 eurocentů na litr až několikrát za den. Zvyšují se nebo snižují podle dopravní situace. Ráno potřebují lidé natankovat a tak jsou ceny vysoké a většina lidí nemá povědomí o tom, že tankování v nesprávný čas leze do peněz. Spotřebitelé ale mají možnost se chránit pomocí aplikací na internetu, které zjišťují, kde jsou ceny nejvýhodnější.

I v supermarketu je potřeba být na pozoru. Výběr zboží je obrovský a lákavý. Často klame obal. Slogan jako „250 g zdarma“ je většinou lež. Právě slůvko zdarma je ten největší podvod. U většího balení bychom měli zaplatit pouze cenu menšího balení, ale většinou tomu tak není. Dalšímu triku se říká záměna sortimentu. Na první pohled stejná cena i stejný obal může třeba u sýrů znamenat přírodní a nízkotučnou variantu. Jindy je objem téměř stejných balení jiný. Balení jsou si tak podobná, že si sotva kdo všimne rozdílu. Cena je stejná, množství méně. Hojně se využívá taky optického klamu u obalů. Obaly obvykle obsahují více vzduchu než náplně. Vnější obal přitom na první pohled slibuje něco jiného. Nový, obzvlášť vypečený trik se objevuje u čistících prostředků. Netýká se ceny ani množství, ale obřího otvoru na hrdle láhve. Člověk má hned větší spotřebu. Aby se spotřebitel nenapálil, musí dávat pozor na všechny informace. I na ty, které jsou vytištěné malým písmem. Musí porovnávat ceny a množství obsahu.

Další pastí na spotřebitele je bankomat. Když spěcháme, totiž často využijeme ten nejbližší. Už delší dobu jsou banky v Německu povinné na bankomatu uvádět, bude-li nutné při výběru platit poplatek. U cizích bankomatů se proto zobrazuje výše poplatku. Pokud platit nechceme, nezbývá než najít bankomat jiný, nejlépe od své banky.

Slovo výprodej zní dobře, ale i tady může číhat past. Výrobci zvýší ceny předem a zboží je na první pohled dražší než ve skutečnosti. Jakmile skončí sezóna, dostane se pod původní cenu. To je tzv. mimořádně výhodná cenová nabídka. Zisk prodejce přitom odpovídá regulérní ceně zboží a nejde proto o žádný trhák. Akce se koná jenom na oko! I tady platí: Porozhlédnout se i jinde a srovnávat.

» Společnost» Tipy

Jak lžeme

Existují rozmanité druhy lží a jejich motivů. A navíc jsou specifické pro každé pohlaví. Jak ženy, tak i muži lžou, ale každý jinak. Podle nejnovější studie z Anglie lžou muži v průměru 1092krát za rok. A to se počítají jen nejopovážlivější lži. Když připočítáme lež v nouzi, neúplnou pravdu a falešnou výpověď, lžou muži až 200krát za den. A přitom pouze 70 % z nich trápí špatné svědomí.

Ženy dopadly o trošku lépe, za rok totiž lžou v průměru jen 728krát. A nejen že lžou méně, ale také chytřeji než muži. Jsou údajně lepšími řečníky a zřídkakdy se nechají nachytat. Přesto 82 % žen hryže špatné svědomí a tak se to snaží napravit. Ženy lžou především kvůli někomu jinému. Snaží se své bližní nezranit a lhaním dělají život snazší sobě i ostatním. To z nich dělá oblíbené partnerky k hovoru. Těší se z nečekaných dárků a své okolí zahrnují komplimenty. Odborníci to vysvětlují jejich touhou po harmonii. To se týká i jich samotných. Stáří a tělesnou váhu snižují a mlsají nejraději potají.

Muži lžou nejčastěji sami o sobě. Konec konců musí hájit pověst silného pohlaví. Muži nepláčou, ničeho se nebojí a nedělají chyby. A když přece jen, tak se to nesmí nikdo dozvědět. Pokud muž není schopen dostát svým nárokům, pomůže pak lež. V přehánění jsou mistry světa, především co se týká mužnosti. V sexuálním, profesním i sportovním ohledu.

O jedné věci lžou všichni: o sexu. 34 % dotázaných mužů alespoň 1krát obelhalo ženu, aby ji svedlo. Poctivější jsou muži při udávání počtu svých sexuálních partnerů. Pouze 4 % nemluví pravdu a vymýšlí si 1 až 2 úlovky navíc. U žen to vypadá jinak. 42 % neudává správný počet sexuálních partnerů. Zde platí: méně je více. A lži o falešných orgasmech už patří ke klasice. Naštěstí ve vztahu nejde jen o sex, ale taky o skutečné city.

» Lidé

Foodstyling

V reklamě musí vypadat káva lahodně, jogurt krásně krémový a pizza teplá a chutná. Za krásnými obrázky stojí ve skutečnosti barva, pěna na holení, šikovný foodstylista a speciální technika – profesionální slowmotion kamera a světla.

Úkolem foodstylisty je vyrobit jídlo přímo k nakousnutí. Málo potravin je tak homogenních, že před kamerou dobře vypadá, proto se musí vylepšit. Minimálně stejně důležité jako foodstyling, je i vše okolo. Na prvním místě je kamera – pro natáčení reklam se používá profesionální vysokorychlostní kamera, se kterou je možné natočit zpomalené záběry. Zvláště u jogurtu nebo u nápojů platí: Čím pomaleji se pohybují, tím chutněji vypadají. Pomalé obrázky zprostředkovávají divákovi zdání konzistence a chuti. Právě jogurt je jeden z nekomplikovanějších výrobků k natočení. V reklamě proto jogurt není jogurt, ale směs škrobu, vody a tónovací barvy. Je tekutější než pravý jogurt. Hotová směs se uvedená do pohybu rotorem poháněným vrtačkou natáčí rychlostí 300 obrázků za sekundu, což je 12krát rychleji než je normální rychlost filmování a tekutina pak běžným okem vypadá hustší.

I zmrzlina se natáčí jen stěží, proto se používá směs tuků, škrobu a barvy. Hmota musí být před kamerou stabilní. Pravá zmrzlina by při silném osvětlení dlouho nevydržela. Čokoládová poleva se vyrobí z vody, škrobu a barev a musí přetéct přes všechny kopečky zmrzliny, což vyžaduje speciální talent foodstylisty. Právě díky němu existuje taky reklama, kde káva stéká do šálku, kde pěna láká k ochutnání. Načechraná pěna je ve skutečnosti nepoživatelná, vytvořená z běžného krému na holení. Každá normální kávová pěna totiž zmizí za pár sekund. Pomocí pipety spadne při natáčení pár kapek kávy přesně do středu šálku a hotové záběry zprostředkují perfektní iluzi čerstvé kávy.

V reklamě nepřijdou zkrátka ani oblíbená jídla jako pizza. Ta musí diváky lákat sýrovými vlákny. Při filmování je výjimečně vše pravé. Těsto na pizzu se obloží čerstvými přísadami. Ale originální produkty jsou občas oříšek. Jakmile sýr začne chladnout, už se správně netáhne. Foodstylista proto využívá speciální lampu. Ta teplem o 1000 W dostane pizzu během pár sekund do varu.

Pokud se připravuje reklama na studené nápoje, nesmí chybět ledové kostky. Ty skutečné ale v záři reflektorů nevydrží ani 5 minut. Foodstylista používá výrobek z želatiny, která ale není jako domácí želatina. Je jako guma a kostky ledu z ní sou skutečně pevné. Ze změklých želatinových kostek může vzniknout taky porce sekaného ledu. I se sklenicí se zachází speciálně. Musí vypadat ledově, k tomu poslouží jemné kapičky glycerínu. Pak se do sklenice elegantně nalije koktejl z vody a barvy. V reklamě není nic, jak se zdá. Za vteřinovými uměleckými díly stojí spousta malých i větších lží, triků a kouzel, divákovi samozřejmě utajených.

» Jídlo a nápoje

Nejen naše studio, ale i naše moderátorka Veronika Boleslavová je mistryní převleků. Dejte hlas outfitu, ve kterém jí to sluší nejvíce!

Soutěž

Soutěžte o kouzelné ceny se Světem zázraků!