Rady řidičům

Intenzita světel nového a staršího auta je viditelně rozdílná. Starší auta jsou tak hůř vidět. Starší žárovky totiž časem slábnou. Je to plíživý efekt, řidič si na to postupně zvyká a i se staršími žárovkami jezdí stejně rychle, i když nevidí tak dobře.

Nejmodernější jsou xenonová světla, která při jízdě světla automaticky sklápí v závislosti na zatížení vozidla. Jinak by xenony při své intenzitě oslňovaly. Někteří majitelé starších aut si pořizují nehomologovaná ledková svítidla a montují je jako světla pro denní svícení. Jenže i taková auta jsou pak hůř vidět.

Připomeňme, že světla pro denní svícení nemají za úkol osvítit prostor před vozidlem, ale zvýraznit protijedoucí vozidlo. Proto je také světelný tok mnohem menší, není směrován do konkrétních míst. Denní svícení nesmí být používané za snížené viditelnosti. Při rozsvícení hlavních světel nesmí svítit.

Nezapomeňte, že při rozsvíceném denním svícení (většinou automaticky po nastartování) nemusí svítit zadní obrysová světla. Když auto vjede ze světla do stínu, třeba na lesním úseku, vozidlo není zezadu vidět. Nečekejte, až se setmí. Jakmile se sníží viditelnost, raději rozsviťte, je to bezpečnější.