S Václavem Žmolíkem o tom, proč někdo ve volném čase staví úzkorozchodnou dráhu (2001). Režie J. Novák
00:00:17 Lidé mívají různé koníčky.
00:00:20 Někdo sbírá obrazy starých mistrů, jiný opravuje starý nábytek,
00:00:25 další má slabost pro veterány a někdo si sežene koleje a pražce,
00:00:30 postaví dráhu, opraví pár důlních mašin a o víkendu jezdí
00:00:35 do bývalého lomu na vápenec.
00:00:38 -Jak se vám jelo?
-Je to bezvadné.
00:00:42 Když jsme sem přišli, byl tu jen tento barák, který patří myslivcům.
00:00:47 Úpravna hornin byla zarostlá a nebyly tu žádné koleje.
00:00:52 Jsme v opuštěném vápencovém lomu, kterému místní říkají Na parapleti
00:00:57 nebo Na stydlých vodách. Nachází se uprostřed Českého krasu u Berouna.
00:01:02 Skupina mladých lidí zde založila Společnost Barbora
00:01:07 a buduje tu skanzen,
00:01:10 který má ukazovat historii těžby vápence v Českém krasu.
00:01:15 Tady nesu fotografie. Pak se podíváme do muzea.
00:01:20 Smělá myšlenka lomařského muzea s názvem Solvayovy lomy
00:01:25 se začala zhmotňovat v polovině 90.let minulého století,
00:01:30 kdy vznikla i tato expozice. V ní jsem se dozvěděl,
00:01:35 že zdejší lomy dosáhly největšího rozmachu ve 30. a 40.letech.
00:01:40 Tehdy patřily belgické společnosti Solvay.
00:01:44 Vápenec vozila do své chemičky v Neštěmicích u Ústí nad Labem.
00:01:49 Pracovalo tu až 168 dělníků a 7 úředníků.
00:01:53 Společnost byla velmi osvícená.
00:01:56 Jako jedna z prvních v Evropě zavedla 8hodinovou pracovní dobu.
00:02:01 Ze stejné doby je i tento parní stroj.
00:02:05 S takovým si hráli továrničtí synkové.
00:02:09 Vy jste jednatelem společnosti v záležitostech strojnických.
00:02:14 Tak mi určitě řeknete nejvíc o technice, kterou tady opatrujete.
00:02:19 To máte pravdu. Tak třeba tento motor -
00:02:23 výrobek moravské strojírny Gerhard Adam z roku 1929 spalující naftu -
00:02:29 v současné chvíli v běhu neuvidíme, protože je v údržbě,
00:02:34 ale během dneška bychom ho mohli uvést do provozu.
00:02:39 Ale ve štole je spousta dalších zajímavých exponátů.
00:02:44 Do štoly je to sice kousek, ale jeli jsme lokomotivou.
00:02:49 Muzeum vlastní 14 lokomotiv a tato je nejstarší.
00:02:54 Byla vyrobena v roce 1939 německou firmou Orenstein a Koppel.
00:02:59 Váží 5 tun a pohání ji dieselový motor o výkonu 22 koní.
00:03:04 Podle té firmy jí říkáme orenštajnka.
00:03:09 Budeme muset přehodit výhybku.
00:03:12 Jo. Před námi jel vlak do skladiště trhavin a k jeskyni.
00:03:17 Tyto lokomotivy jsou jedinečné, protože je málo míst v ČR,
00:03:22 kde bychom je viděli v provozu. Například tato lokomotiva BMW 30
00:03:27 sloužila v ostravských hlubinných dolech.
00:03:30 Svojí výškou se odlišuje od ostatních lokomotiv.
00:03:35 To je zapříčeněno tím, že sloužila v důlních provozech.
00:03:40 Má automatický systém hašení, což při požáru bylo velmi důležité.
00:03:45 Za ní stojí akumulátorová lokomotiva Metalist.
00:03:50 Ke svému pohybu používá elektrickou energii.
00:03:55 Typ této lokomotivy hrál ve filmu Tajemný hrad v Karpatech.
00:04:04 Štola byla vyražena v roce 1930 a její délka byla 219 metrů.
00:04:10 Dnes je dlouhá jen 130 metrů díky několika závalům.
00:04:15 Horníci se obávali neštěstí, proto umísťovali před důlní díla
00:04:20 sošku své patronky - svaté Barbory.
00:04:24 Barbora je patronkou horníků proto, že ji otec schoval před nápadníky
00:04:29 do podzemní kobky, kde trávila život v temnotě jako horníci.
00:04:35 -A víte, co je tohle?
-To nevím.
00:04:39 -Cimrmanova vidlička na varany.
-Něco jako lžíce hladomorka,
00:04:45 která měla díru?
-To je vynález Járy Cimrmana.
00:04:50 Kde se tu vzali varani, nikdo neví. Ale ví se, že pozvali Cimrmana,
00:04:55 aby našel řešení, protože varani prokousávali zaměstnancům boty.
00:05:00 Jára Cimrman uskutečnil bádání a vynalezl tuto vidličku na varany,
00:05:05 kterou zaměstnanci používali k odchytu těchto ještěrů
00:05:10 a k přenosu na bezpečná místa.
00:05:13 To je František - náš jednatel v záležitostech ekologických.
00:05:18 Tak pánové, nastupujeme! Mašina nečeká.
00:05:25 Když se řekne kras, tak si každý představí vápencové území,
00:05:30 kde se vyskytují krasové jevy - jeskyně, propasti a závrty.
00:05:36 Jsme na území Českého krasu, což je náš druhý největší kras
00:05:41 po Moravském krasu. Jsou zde Koněpruské jeskyně
00:05:46 a nejhlubší propast Českého krasu Arnoldka.
00:05:52 V našem lomu máme také jeskyni, která se objevila při těžbě.
00:05:56 Jedeme se tam podívat.
00:06:00 Pánové, vystupovat! Tady naše cesta končí.
00:06:04 Dál musíme pěšky. Ale kdo by se rád neprošel Českým krasem?
00:06:12 Jsme tady. Já se teď pokusím otevřít.
00:06:16 Jeskyně musíme pořádně zabezpečit. Lidi si myslí, že tam jsou poklady.
00:06:22 A když to někdo vylomí, způsobí nám obrovskou škodu,
00:06:27 ale nenajde tam nic. Jenom díru v zemi.
00:06:32 A je to!
00:06:36 Svůj název
- Stará aragonitová jeskyně -
00:06:41 má podzemní prostora podle své hlavní výzdoby - minerálu aragonitu
00:06:46 Otvor ve vstupních dveřích je i kvůli netopýrům, kteří tu zimují.
00:06:51 Speleologové předpokládali, že se tudy prokutají
00:06:55 do svatojánského jeskynního systému, ale tato sonda byla slepá.
00:07:00 Nicméně Solvayovým lomům se v době jejího kopání
00:07:05 říkalo největší světový důl na jíl. Odvezli jej odsud mnoho tun.
00:07:12 Pánové, to je paráda!
00:07:16 Každé spuštění starého motoru byla velká sláva.
00:07:21 -A Gerhard Adam už běží.
-Není to krása?
00:07:26 Tady máme další vynález Járy Cimrmana - pětitaktní motor.
00:07:32 Jeho pracovní cyklus jest: sání, stlačování, výbuch, výfuk a oddych.
00:07:41 Jako další tu máme plán činnosti společnosti Barbora.
00:07:46 Tomáš s Liborem dokončí dřevěnou podlahu ve strojovně,
00:07:51 Balú s Dušanem dokončí nádraží v jižní části lomu a ...
00:07:55 Nakonec proč ne. Proč by člověk ve svém volném čase
00:08:00 o sobotách a nedělích nemohl třeba pokládat trať?
00:08:04 Záleží na tom, jestli se na věci díváte s láskou, nebo s nechutí.
Lidé mívají různé koníčky. Někdo sbírá obrazy starých mistrů. Jiný dává dohromady nábytek po babičce. Další má slabost pro veterány.
A někdo si sežene staré koleje a pražce, postaví úzkorozchodnou dráhu, opraví pár důlních mašin a jezdí o víkendu do bývalého lomu na vápenec. Právě takové lidi našel Václav Žmolík ve skanzenu Solvayovy lomy v Českém krasu a měli mu co ukázat.