S Václavem Žmolíkem za pozoruhodnou technickou památkou na jižní Moravě (2000). Režie J. Novák
00:00:19 Vždycky jsem chtěl jet na hausbot. Na Slapy, do Francie, do Holandska.
00:00:24 Pak mi ale kamarád poradil, abych jel na Slovácko.
00:00:29 A tak jsem jel a teď jsem tady.
00:00:34 Ve Spytihněvi nedaleko Otrokovic na Baťově kanálu na hausbotu.
00:00:39 A kam tady všichni jezdí? Do Hradiště za galánečkami,
00:00:43 do Ostrohu na pivo, do Strážnice na vínečko...
00:00:48 Všude se dostanete.
00:00:50 Zná to každý vodák ze své kanoe, i každý rybář ze své pramice.
00:00:55 Z vody vypadá svět kolem nás prostě jinak.
00:01:01 Když není mlha, napravo jsou vidět Chřiby se známou siluetou Buchlova,
00:01:07 vlevo Kněžpolský les, za námi a před námi Baťův kanál.
00:01:12 Takové malé Holandsko na jihovýchodě Moravy.
00:01:17 Se stavbou kanálu bylo započato 16.října 1934.
00:01:22 A to ze dvou důvodů. Jednak kvůli zavlažování luk a polí,
00:01:27 jednak kvůli přepravě lignitu z Rohatce u Hodonína
00:01:31 do Baťových závodů ve Zlíně a v Otrokovicích.
00:01:36 Název zní Vnitrozemský kanál. Lidi jej ovšem přejmenovali na Baťův.
00:01:42 Protože bez Bati, by se tu postavilo pouze závlahové zařízení.
00:01:47 Ale nejvíc peněz na stavbu poskytla tehdy Země moravskoslezská.
00:01:53 Hotovo bylo na podzim 1938.
00:01:56 Vnitrozemský průplav byl postaven pro lodi o nosnosti 150 tun,
00:02:01 38 metrů délky, 5 metrů šířky a ponor 120 centimetrů.
00:02:05 Hloubku má 140 - 160 centimetrů.
00:02:08 Ta loď byla tak veliká, jako celá plavební komora.
00:02:13 A podjezdné výšky pod mosty jsou 220 centimetrů.
00:02:18 Na břehu každé komory je baťovský domeček pro obsluhu.
00:02:23 Jako ve Zlíně. A tady srdce každého technika zajásá.
00:02:27 Vzpěrná vrata plavební komory.
00:02:31 Plavební komora je jeden z nejstarších strojů.
00:02:36 Bez benzinu, bez elektriky se tady zvedaly 150tunové lodi
00:02:41 o 2 - 3 metry. Plavební komora, to jsou horní vrata,
00:02:46 horní ohlaví, napouštěcí stavidlo, dolní ohlaví, dolní vzpěrná vrata,
00:02:51 vypouštěcí šubry, vyvazovací pacholata, vyvazovací kříže.
00:02:56 Tady musí srdce každého inženýra opravdu poskočit.
00:03:03 Takových komor bylo na Baťově kanálu postaveno 14.
00:03:08 Dnes je jich v provozu 10.
00:03:11 Až poplujete, pozor na jejich manipulační řád.
00:03:17 Je to takový zvláštní svět první republiky.
00:03:22 Takové rozumné rozměry. Taková atmosféra jazzu.
00:03:27 Poezie 30.let.
00:03:30 Já jsem tady přivadrovalec. Přišel jsem z Beskyd.
00:03:36 A tady jsem se setkal s kanálem. Prý že to je plavební kanál.
00:03:41 Ptal jsem se, proč tady nic nejezdí.
00:03:46 Pak se našli všelijací lidi, dali jsme se dohromady,
00:03:51 trošku jsme to zkoordinovali, a tak to tu začalo fungovat.
00:03:56 Připlouváme k českému královskému městu Uherskému Hradišti.
00:04:01 Založeno bylo roku 1257 na jednom ze zdejších ostrovů
00:04:06 králem železným a zlatým Přemyslem Otakarem II.,
00:04:11 aby zabezpečilo hranici markrabství moravského s horními Uhrami.
00:04:16 Řeka Morava byla k plavbě využívána odjakživa.
00:04:21 Třeba podle výnosu zemských stavů z roku 1542
00:04:26 musela být zajištěna průplavnost jezů pro vory,
00:04:30 aby státní pokladna nebyla ochuzena o daň z plavby.
00:04:42 Řeka Morava tehdy vytvářela četné meandry, slepá ramena a ostrovy.
00:04:47 Ve vodě se prohánělo mnoho ryb,
00:04:50 a tak na březích vznikaly osady rybářů jako třeba Kostelany.
00:04:56 Ryby odtud se vozily na stoly mnichům z velehradského kláštera.
00:05:02 Candáti, štiky, okouni, sumci, cejni, parmy.
00:05:07 Ryb tu prý bývalo bohatě.
00:05:10 V 15.století se v Kostelanech proslavili i vývozem raků.
00:05:15 Rybáře mají Kostelanští dodnes na obecní pečeti.
00:05:20 V muzeu se člověk dozví všechno, natož pak na naučné stezce.
00:05:32 Moudrý člověk žil odnepaměti na březích Moravy
00:05:37 v souladu s přírodou a nechal tu vedle sebe žít i jiné boží tvory.
00:05:42 V lužních lesích žil srnec obecný, zdejší luh hryzal bobr evropský,
00:05:49 v tůních koncertovaly ropuchy, skokani a kuňky
00:05:54 a tu a tam přelétla i tuze vzácná koliha veliká.
00:06:06 Moudrý člověk se bude snažit, aby tomu tak bylo i nadále.
00:06:14 Plavba po kanálu byla pomalá. Koně, traktory a remorkéry
00:06:19 s názvy Baťa 1 a Baťa 2 tudy táhli nákladní čluny naložené lignitem
00:06:24 rychlostí pouhých 5 kilometrů v hodině.
00:06:28 Silniční doprava je rychlejší.
00:06:31 I proto v roce 1961 nákladní dopravě po Baťově kanálu odzvonilo.
00:06:37 Žádná velká škoda. Na kanál před pár lety po holandském,
00:06:42 francouzském a anglickém vzoru přišli turisti.
00:06:46 Po letech v zaměstnání jsem chtěla zkusit něco jiného.
00:06:51 A tady byla taková šance, tak jsem toho využila.
00:06:56 A myslím si, že úspěšně.
00:06:59 Slyšel jsem o vás, že kupujete místo auta lodi.
00:07:04 To byla taková příhoda ze začátku mého podnikání,
00:07:09 kdy jsem nevěděla, jak to bude. Chtěli jsme kupovat nové auto,
00:07:13 a místo toho jsme koupili loď.
-Manžel se prý divil.
00:07:18 Jenom krátce.
00:07:20 Nalevo vykukuje věž kostela ve Vnorovech.
00:07:26 Folklor, vinné sklípky, krásná příroda i památky minulých věků,
00:07:31 to všechno je tady v moravské zemi, kde prý klobásky rostou na stromech
00:07:36 a víno a slivovice prý tečou i v potocích.
00:07:41 Lodím Baťovy Moravské plavební a.s. trvala cesta z Otrokovic do Rohatce
00:07:46 10 hodin. Dnešnímu cestovateli může trvat libovolně dlouho.
00:07:52 Záleží jenom na tom, co všechno chce kolem Baťova kanálu vidět.
00:07:57 Nezapomeňte, co praví klasik:
00:08:00 "Nejkrásnější pohled na svět je z koňského hřbetu a z lodi."
00:08:05 Nebo že bych to o té lodi řekl jako první já?
Malé Holandsko na jihu Moravy, takové jsou břehy Baťova kanálu. Tato pozoruhodná technická stavba byla vybudována v letech 1934 až 1938. Ovšem sloužila jen krátce. Dnes se místní nadšenci snaží dílo našich dědů po technické stránce restaurovat a oživit turistickým ruchem. Obé zaznamenali tvůrci pořadu Počesku, kteří propluli po Baťově kanálu na hausbótu.