Křesťané všech zemí, spojte se! Nevšední pohled do nitra nejznámějšího svatostánku v Jeruzalémě. Německý dokument
00:00:00 Česká televize uvádí dokumentární film
00:00:03 V CHRÁMU PÁNĚ JE MÍSTO PRO VŠECHNY
00:00:31 Mezi lety 326 a 335
00:00:34 byl nad Ježíšovým hrobem v Jeruzalémě vybudován kostel.
00:00:38 Ve všech dobách přitahoval křesťany z celého světa.
00:00:41 Dodnes se o vlastnické právo musí dělit několik náboženských obcí.
00:00:46 Takže se půjdeme podívat do kostela?
00:00:53 Ano? Dobrá. Slyšíte mě všichni?
00:00:58 Vím, je tady hodně turistů a poutníků.
00:01:06 Pokládám za důležité začít právě tady:
00:01:10 u vstupu do Chrámu Božího hrobu.
00:01:13 Já sama jsem až do konce svých studií nevěděla,
00:01:16 že se přímo v mé čtvrti nachází nejposvátnější místo křesťanů.
00:01:20 Úžasné!
00:01:22 Teď projdeme kostelem,
00:01:25 který je mimořádný i tím, že jsou zde četné křesťanské obce.
00:01:29 Tolik různých křesťanů
00:01:30 určitě nejste zvyklí vídat na jednom místě.
00:01:34 Zvu vás na nezapomenutelnou prohlídku,
00:01:36 abyste si sami učinili vlastní představu.
00:01:40 Zbraně odevzdejte těm, kteří zůstanou venku, ano?
00:01:43 Musíme respektovat posvátnost místa.
00:01:46 Připomínám, že uvnitř se nesmí kouřit!
00:01:51 Pospěšte si! A začínáme.
00:01:55 Když se otočíte, uvidíte nahoře jistý... hudební nástroj.
00:02:01 Ano, jsou to varhany! Hrají na ně františkáni.
00:02:04 Slyšíte mě? Takže se rozhlédněte, já počkám.
00:02:23 Jsme na místě,
00:02:25 kde připevnili ke skále kříž s ukřižovaným Ježíšem.
00:02:29 Lidé se zde klanějí a líbají takovou prohlubeň... jámu.
00:02:40 Líbají místo, kde byl ke svaté skále připevněn kříž.
00:02:48 Ježíše sundali z kříže, položili ho na kámen
00:02:53 a zahalili ho do rubáše!
00:02:56 Než ho položili na kámen, pomazali ho olejem.
00:03:01 To se stalo tady. Vedle nás se tedy nachází hrob.
00:03:10 -Tohle je hrob?
-No ovšem!
00:03:15 Také je tu obrovská fronta.
00:03:17 Všichni chtějí vejít do hrobu a pomodlit se tam.
00:03:20 -Čí je to hrob?
-Ježíšův, samozřejmě!
00:03:23 Tady je pohřbený?
00:03:25 Podle křesťanské víry ano. Tady vstal z mrtvých.
00:03:29 Teď přejdeme kousek dál a na něco se podíváme.
00:03:37 Je zde malá kaplička.
00:03:39 Jak vidíte, je to něco úplně jiného.
00:03:42 Tato malá kaple totiž patří Koptům.
00:03:45 Není sice velká, ale Koptové ji hojně využívají.
00:03:50 Nepatří jim sice žádná část hrobu,
00:03:53 ale zato mají svůj kout hned za hrobem.
00:03:59 Koptští křesťané, egyptští křesťané.
00:04:02 Věděli jste, že existují?
00:04:06 Když jsem sem přišel...
00:04:10 to bylo čtrnáctého... listopadu 1994.
00:04:19 Byla půlnoc.
00:04:21 Pršelo a já se Jaffskou bránou vydal k našemu patriarchovi.
00:04:28 Abuna Afrayem koptský kněz
00:04:32 Neměl jsem deštník. Nevěděl jsem, co mě čeká.
00:04:36 Šli jsme do Chrámu Božího hrobu a já se vrátil ke svým bratřím.
00:04:43 Cítil jsem, že... jsem ve Svatém městě.
00:04:49 Užasl jsem. Měl jsem pocit, že chrám Božího hrobu
00:04:53 je i naším svatostánkem, že je to kostel pro všechny.
00:04:59 Když jsem chtěl přistoupit ke hrobu, řekli, že to nejde.
00:05:03 "Proč?"
00:05:04 Prý protože se tam koná řecká bohoslužba.
00:05:08 Je dokonce zakázáno modlit se tam.
00:05:11 Zeptal jsem se, kde je tedy náš kostel.
00:05:15 Ukázali mi malou kapličku, která patří Koptům.
00:05:19 Zeptal jsem se: "To je náš kostel?" Řekli mi, že ano.
00:05:24 Byl jsem... otřáslo mnou, že nám patří tak malý kout.
00:05:33 Ten kámen, který tady vidíte...
00:05:36 Ustupte trochu, aby ho všichni viděli!
00:05:41 Tady se údajně nachází pupek světa.
00:05:45 Pod ním, a to je fakt, jsou sloupy pekla.
00:05:48 Zpočátku to byl obrovský kámen.
00:05:53 Neustále se zmenšuje a zmenšuje a zmenšuje,
00:05:58 a až jednoho dne zmizí, nastane konec lidstva.
00:06:03 Musíš to na něj položit, jinak to nepůsobí.
00:06:09 Vydává takové bzzzzz.
00:06:12 -Já nic neslyším.
-No, takové bzzzzz.
00:06:21 V chrámu Božího hrobu žijí kněží nejrůznějších vyznání,
00:06:26 například řečtí pravoslavní kněží,
00:06:29 ti bydlí hned vedle, možná pod mým pokojem.
00:06:33 Přímo naproti zase arménští bratři.
00:06:37 A vedle koptští bratři. Často se s nimi vídáme.
00:06:41 Často se potkáváme.
00:06:44 Je to zvláštní, myslím, že nikde jinde na světě
00:06:47 nenajdete klášter s tak různorodým osazenstvem.
00:06:50 Ačkoliv my jsme františkánští bratři,
00:06:52 v jistém smyslu tvoříme obec se všemi ostatními bratry.
00:06:58 Bratr Jay františkán
00:07:10 Já obdivuji ostatní náboženské obce.
00:07:14 Krása kostela spočívá také v jeho pestrosti.
00:07:17 Je vyjádřena tou rozmanitou směsí národností,
00:07:21 liturgií a bohoslužeb, odlišných tradic.
00:07:25 Snažím se je poznat a pochopit, chci je obdivovat.
00:07:34 O to se snažím. Není to jednoduché,
00:07:38 ale aspoň se jim pokouším popřát "Buon giorno"
00:07:41 a "Good morning".
00:07:44 Jak jen to jde, snažím se s nimi mluvit.
00:07:47 Ale ne vždy se mi to daří.
00:07:51 První až pátý sloup jsou katolické.
00:07:54 Pak po dvanáctý sloup pravoslavné.
00:07:56 Velké obrazy na desátém a jedenáctém sloupu
00:07:59 jsou však koptské.
00:08:01 Toto je "Status Quo svatých míst". Obsahuje pravidla a nařízení.
00:08:10 Sepsal jej Cust, už nevím přesně kdy,
00:08:14 v době anglického mandátu.
00:08:18 Otec Samuel arménský kněz
00:08:21 Ta kniha obsahuje řadu věcí, o jejichž správnosti...
00:08:26 pochybujeme nejen my, ale i Řekové, katolíci a Arméni.
00:08:34 Pokud vám některé věci vyhovují, tak je dodržujete.
00:08:43 Například tam stojí, že řekněme v pondělí a...
00:08:49 ve středu musíte uklízet vy,
00:08:53 v úterý a v pátek mají uklízet ostatní.
00:08:58 Ale co ve čtvrtek?
00:09:00 Když někdo z nás nějakou dobu uklízí ve čtvrtek bez povolení,
00:09:05 tak usoudí, že má právo uklízet tam už napořád,
00:09:09 tím spíš, když tam uklízel už několik let.
00:09:14 Čili pokud ti pár let uklízím dům, tak patří mně.
00:09:19 Divím se, jak je to možné!
00:09:21 Ale patrně je to jiný způsob myšlení,
00:09:24 typický pro Blízký východ.
00:09:28 Dřív tady hledali způsoby a cesty, jak něco někomu vzít
00:09:33 a toho druhého omezit, vytlačit, to bude asi ta pravá příčina.
00:09:40 Někteří lidé tak přemýšlejí dodnes:
00:09:44 jak se zbavit těch druhých?
00:09:47 Jak je vyhodit z Chrámu Božího hrobu?
00:09:54 Když jste slabí a ustoupíte, nakonec prohrajete, to je jisté.
00:10:03 Etiopané měli kdysi na svatých místech významná práva.
00:10:06 V sedmnáctém století přišli o práva v samotném chrámu,
00:10:10 spolu s jinými menšími obcemi,
00:10:12 které neměly na zaplacení daní turecké vládě.
00:10:16 Kdysi jsme měli v chrámu i my svou kapli, to už je hodně let.
00:10:23 Dodnes jsme sice na stejném místě, ale na střeše.
00:10:30 Není... není to daleko od hlavního místa.
00:10:37 Je to propojené.
00:10:41 Abuna Gebreselassie etiopský kněz
00:10:45 Dlouho jsme trpěli, abychom tady mohli být.
00:10:48 Toto je naše místo od pradávných dob,
00:10:52 etiopské místo, etiopský majetek, etiopský klášter.
00:11:00 Pozemský život přináší samé utrpení a samé nesnáze...
00:11:08 Takový je pozemský život, ale my jsme trpěliví...
00:11:22 Musíme bojovat až do konce... tohohle života.
00:11:44 Řecký pravoslavný patriarchát
00:11:47 je považovaný za ztělesnění Svatých dějin.
00:11:53 Když mluvíme o Svatých dějinách, tedy o dějinách Spásy (Vykoupení),
00:11:59 tak ty se začaly psát na hoře Sinaj
00:12:02 a vyvrcholily tady v Jeruzalémě.
00:12:06 Je to instituce, která si už přes dva tisíce let
00:12:10 uchovává nepřetržitou dějinnou kontinuitu.
00:12:18 Theophilos III. řecký patriarcha
00:12:21 Z právního hlediska existuje zásada, že zvyk plodí zákon.
00:12:27 Je to tak?
00:12:31 Právě proto všechny zdejší náboženské obce tak žárlivě...
00:12:37 střeží svá práva... a své výsady.
00:12:52 Dřív to byla jen tři písmena. Až kam mi paměť sahá,
00:12:58 tak pokaždé, když jsme se pokoušeli to slovo doplnit,
00:13:04 Řekové a katolíci nám v tom zabránili,
00:13:08 zcela bezdůvodně. Proč?
00:13:11 Jen protože tady mají právo chodit nahoru a dolů?
00:13:16 Tvrdí, že bez jejich povolení to slovo nemůžeme doplnit.
00:13:22 Ale podle mě to patří nám. A tak jsem jednou v noci svému...
00:13:28 ministrantovi nařídil, aby ho dokončil.
00:13:35 Představený řecké církve, dnešní patriarcha,
00:13:39 na to přišel, přiřítil se a křičel:
00:13:43 "Na to nemáš právo!"
00:13:45 Já na to: "To jsem se naučil od vás!
00:13:48 Vy jste si taky něco připsali na svůj majetek, co jste neměli.
00:13:53 Věc je vyřízena!"
00:13:59 Měl jsem dokonce pokušení vestavět tady dveře,
00:14:03 kdyby s tím dělali velké cavyky. Pak bych tady jednoduše zamknul.
00:14:10 Ale to by asi bylo přespříliš.
00:14:19 Dávejte tady pozor. To je takové hloupé...
00:14:25 z křižáckých dob, nikdo neví, co bylo uprostřed.
00:14:30 Tady nahoře taky. Byl to nějaký jmenný seznam?
00:14:33 Byl to stará křižácká hrobka? Nikdo neví.
00:14:39 Všechno tady nahoře je prastaré.
00:14:46 Páter Robert františkán
00:14:56 Někdy mi je líto Koptů, když mají liturgii zrovna v době,
00:15:01 kdy se slouží naše mše doprovázená varhany.
00:15:13 Jenže... varhanní hudba je něco nádherného.
00:15:17 Když se tady rozezvučí varhany v plné síle,
00:15:21 je ještě hezčí být katolíkem.
00:15:24 Ale to neznamená, že nesoucítíte s ostatními.
00:15:31 Nejasnosti ohledně dob bohoslužeb
00:15:34 řeší společně představení jednotlivých vyznání.
00:15:37 Tak zajišťují harmonické soužití.
00:15:59 (varhany)
00:16:33 To je moje cela. Tady jsem každou noc.
00:16:37 Zde odpočívám.
00:16:39 Když jsem unavený nebo ospalý, na chvilku si lehnu.
00:16:44 A tohle je můj psací stůl,
00:16:47 pokouším se psát, když nejsem ospalý.
00:16:50 Postupně, po kouskách, si píšu deník,
00:16:54 tady je, podíváme se...
00:16:59 Každý den začínám datem,
00:17:02 člověk nikdy neví, co se může přihodit.
00:17:05 Když hledáte stránku, hned vidíte i datum.
00:17:10 Takže každý den začínám datem,
00:17:13 a pokud je to nějaký svátek, připíšu ho tam.
00:17:17 A také co se toho dne událo.
00:17:19 Jsou tady nejen Arméni, ale i Řekové a katolíci.
00:17:23 Protože to spolu souvisí.
00:17:25 Někdy zaznamenávám jejich svátky a jak je slaví.
00:17:29 Například v devět mají procesí, kdo je vede,
00:17:32 jak to procesí prochází, třikrát nebo dvakrát,
00:17:36 jestli obcházejí "Kámen pomazání" nebo ne.
00:17:40 Okuřují kadidlem?
00:17:44 Většina událostí se opakuje,
00:17:46 jen se koná v jiné dny, v jiné roky.
00:17:56 Máme tu velký časový plán. Neznám ho nazpaměť,
00:18:00 každý den se musím kouknout na papír, co následuje.
00:18:04 Časový rozvrh je nabitý, jsou v něm běžné dny,
00:18:07 pak státní svátky a neděle, a taky církevní svátky.
00:18:12 A mezitím opět běžné dny.
00:18:15 Pokaždé se to liší, není to opakovaná rutina.
00:18:18 Dokonce ani za měsíc nevím všechno.
00:18:21 S každým dnem přichází nová liturgie, nový časový plán.
00:18:27 Když slaví svátky Řekové, změní to i náš časový plán.
00:18:32 Když slaví Arméni, také to náš časový plán změní.
00:18:36 Je to tady velice složité.
00:19:58 Jedno je jisté: Kristus si nepřál tři sta různých církví -
00:20:03 evangelickou, katolickou, anglikánskou, koptskou,
00:20:07 arménskou a syrskou, chtěl mít církev jedinou.
00:20:11 A tato jednota je podle mě obsažena v katolické církvi.
00:20:17 O Květné neděli mají katolíci právo
00:20:19 mít během bohoslužby rozestavěné lavice.
00:20:22 Ty však musí hned poté odklidit.
00:21:48 Když slavíme v Chrámě Božího hrobu svátky společně,
00:21:52 Koptové se modlí koptsky a arabsky, Syřané aramejsky,
00:21:57 Řekové řecky, Arméni arménsky a někdy všichni naráz.
00:22:04 Ptám se, proč jsme všichni tak hloupí!
00:22:08 Můžeme to přece zařídit tak,
00:22:11 aby měl každý příležitost pomodlit se ve svém čase.
00:22:17 Ale myslím, že Bůh zná naše srdce.
00:22:21 I bez řeči rozezná naši lásku k němu.
00:23:02 Vyprávěli mi, že se tady boxuje.
00:23:05 Ale ten den to mnou skutečně otřáslo,
00:23:08 byl jsem nešťastný, když jsem viděl, co se děje.
00:23:16 Nedokázal jsem se z toho vzpamatovat celý týden.
00:23:21 Byl jsem naštvaný na celý ten systém tady.
00:23:25 Jednou jsem dokonce řekl, ať ten chrám spadne,
00:23:28 ať se Chrám Božího hrobu zboří,
00:23:31 jak to Ježíš předpověděl o chrámě jeruzalémském.
00:23:34 Ať spadne, vždyť bratři se tady stejně jen perou a hádají.
00:23:38 O Květné neděli se stalo,
00:23:41 že jsme stáli před Svatým hrobem a konali svou bohoslužbu.
00:23:52 My tvrdíme, že v tu dobu se v místnosti Božího hrobu
00:23:58 nesmí zdržovat žádný řecký mnich.
00:24:02 Řekové se ohradili, že to tak dělají odnepaměti,
00:24:06 a že na to tudíž mají právo. Já řekl, že nemají;
00:24:10 a tak jsme toho mnicha vyhodili a začaly potíže.
00:24:14 O tom není pochyb, situace v Chrámě Božího hrobu je...
00:24:22 v současnosti hodně...
00:24:29 ... dynamická, řekl bych.
00:24:32 Ale občas, to je pochopitelné, čím je někdo... menší,
00:24:42 tím víc se snaží chránit se. Vynucuje si pozornost,
00:24:48 a pak se stává, že dochází k nejrůznějším třenicím.
00:24:58 No, tolik let, když přijde na...
00:25:02 Nechci to srovnávat s katolíky. Když jsou u hrobu katolíci,
00:25:06 nezdržuje se vevnitř žádný řecký mnich.
00:25:11 Proč se tam tedy zdržují, když jsme tam my?
00:25:16 Tohle všechno se vyvíjelo a krystalizovalo
00:25:20 postupně v průběhu dějin,
00:25:24 a přesto i dnes, když se vyskytnou nějaké...
00:25:28 neshody a hádky, kvůli nejrůznějším otázkám,
00:25:32 pak se všechny obce sejdou a společně to prodiskutují.
00:25:37 Moji lidé toho mnicha vyhodili, ať už právem či neprávem,
00:25:42 já to nezpochybňuji. Musím hájit své lidi.
00:25:47 Jestli chybují oni, chybuji i já.
00:25:49 Pokud konají správně oni, konám správně i já.
00:25:52 Musíme se tedy hájit, pokud to nikomu neublíží,
00:25:56 a dotáhnout to důsledně do konce.
00:25:58 Teprve pak můžeme zasednout a jednat.
00:26:01 Nemělo by se to stávat, ale stává se to.
00:26:03 Lidi dělají chyby, i my jsme jen lidi a chybujeme.
00:26:08 Ježíš má s lidmi soucit, slitování.
00:26:14 Je jako otec nebo matka,
00:26:17 kteří vidí, jak se jejich děti občas hádají.
00:26:21 A občas jsou šťastné.
00:26:26 A když jsme šťastní my, je šťastný i Ježíš.
00:26:30 Když se hádáme, říká:
00:26:32 "Až vyrostou a dospějí, poznají mou vůli.
00:26:36 Když ji nepoznají dnes, poznají ji zítra."
00:26:48 Na tomhle světě nemůžeme najít lepší život.
00:26:53 Až v příštím světě budeme mít lepší místo, lepší svět.
00:27:01 V příštím životě, teď ne.
00:27:05 Teď je těžká doba, svět plný strastí.
00:27:12 Jak víte, lidé mají dvojí... přístup k životu:
00:27:18 optimistický a pesimistický.
00:27:22 Když všechno vidíte pesimisticky, tak to tak zůstane.
00:27:28 Pokud všechno vidíte optimisticky...
00:27:31 pak to tak vidíte napořád...
00:27:34 Pokud... jde o mě, já všechno vidím optimisticky.
00:28:02 Traduje se, že jmenování muslimských strážců
00:28:06 pochází z doby kalifa Omara.
00:28:07 Klíč byl svěřen do péče rodiny Nusseibehových,
00:28:10 aby se předešlo sporům o jeho držení
00:28:12 mezi různými křesťanskými obcemi.
00:28:14 Můj rod sahá do sedmého století,
00:28:17 kdy do Jeruzaléma přišel kalif Omar.
00:28:20 Řecký patriarcha tehdy předal klíč muslimskému představenému,
00:28:25 a ten ho svěřil do péče mé rodině.
00:28:29 Wajeeh Nusseibeh dveřník chrámu
00:28:32 Kostel se otvírá každý den ve čtyři ráno a zavírá v osm večer.
00:28:39 V půl osmé začínáme zamykat, to znamená, že zaklepeme na dveře,
00:28:44 po patnácti minutách zaklepeme znovu
00:28:47 a v osm zaklepeme naposledy, pak musí všichni ven.
00:28:51 Jsme tady proto, aby se křesťané lépe snášeli,
00:28:54 a aby nedocházelo k rozepřím. Jsme nestranní.
00:29:02 Status quo chrámu by neměl být porušen,
00:29:05 jinak by byly ještě mnohem větší problémy.
00:29:09 Mezi křesťany by vypukla Svatá válka,
00:29:12 mezi východní a západní církví, Syřany a Kopty a Armény a tak dál.
00:30:21 Víte, v tomto chrámu jsou dvě muslimské rodiny.
00:30:25 Moje rodina opatruje klíč od chrámu.
00:30:28 Abdilkadr Joudeh klíčník
00:30:32 Tenhle... podívejte, to je originál.
00:30:39 Tohle je kopie. Klíč od Chrámu Božího hrobu.
00:30:45 Tenhle je starý. Je mu takových tisíc let.
00:30:51 Tohle je kopie.
00:30:53 Ta druhá rodina se k nám přidala.
00:31:00 V roce 1612 si nechali od sultána vystavit doklad jako důkaz,
00:31:05 aby je nikdo neobtěžoval,
00:31:08 poněvadž dobře věděli, že je zde ještě jedna rodina,
00:31:13 totiž naše.
00:31:16 Dostali povolení a od té doby s námi spolupracují.
00:31:21 Když stoupám po žebříku, musí být klíč předán mně.
00:31:25 Já pak odemknu chrám. Když jsem s tím hotov,
00:31:29 vrátím klíč té druhé rodině, co tu s námi je, rodině Joudeh.
00:31:37 My ten chrám ale neotvíráme, nezamykáme a nelezeme po žebříku.
00:31:44 Proč?
00:31:45 Poněvadž všichni moji předkové nosili turban,
00:31:49 byli to muslimští kněží.
00:31:54 Jak může muslimský kněz odemykat dva zámky,
00:31:58 lézt po žebříku
00:32:00 a dřít se s otevíráním obou křídel bezmála dvoutunových dveří?
00:32:09 To se neslučuje... s jeho ctí, s jeho čestnou prací.
00:32:18 A tak... tím pověřili jednu muslimskou rodinu,
00:32:23 světskou, nejsou to kněží, mezi nimi není žádný duchovní.
00:32:30 Jmenují se Nusseibehovi. To jsou dveřníci.
00:32:34 My jim předáme klíč, aby chrám otevřeli,
00:32:37 pak si ho od nich vezmeme, dáme jim ho, aby zamkli,
00:32:40 a zase si ho od nich vezmeme. Mám na to jednoho zaměstnance.
00:32:45 Ukážu vám v mobilu jednu fotografii.
00:32:52 Vidíte? To jsem já s papežem Janem Pavlem.
00:32:56 Už jsem dostal hodně darů.
00:32:59 Potkal jsem se s mnoha prezidenty a ministry z celého světa.
00:33:04 Tady jsem s papežem Janem Pavlem.
00:33:11 Patriarcha římskokatolické církve, papež Jan Pavel
00:33:16 a já, když ho přijímám.
00:33:20 Dal mi tuhle medaili...
00:33:25 Nejdůležitější vyznamenání jsem dostal já.
00:33:31 Tenhle patriarcha dostal taky medaili, ale menší,
00:33:35 já dostal velkou medaili od papeže.
00:33:40 Podívejte, tady jsem stejně vysoký jako chrám!
00:34:27 Celá skupina před Chrámem Božího hrobu.
00:34:30 Šest dolarů...
00:34:50 Takže: Kalvárie, kde se odehrálo ukřižování,
00:34:55 Golgota, a zde Ježíšův hrob...
00:34:58 Ty ocelové nosníky ve tvaru T kolem hrobu
00:35:02 se po zemětřesení v roce 1929 staly nezbytnými.
00:35:07 Celá stavba by mohla být nebezpečná, kdyby ji nepodpíraly.
00:35:11 Pravda, ke kráse a nábožnosti místa příliš nepřispívají.
00:35:23 Jeden po druhém! Jeden po druhém!
00:37:33 (zvony)
00:38:20 V noci máme bohoslužbu.
00:38:23 Svatá místa musíme vykouřit kadidlem,
00:38:27 v zimě ve dvacet tři třicet, v létě v nula třicet.
00:38:34 Ve stejnou dobu se ve svém sektoru modlíme nešpory.
00:38:39 Jelikož všichni konají pobožnosti před Kristovým hrobem,
00:38:43 musíme se střídat.
00:38:49 Jako první konají svou pobožnost u Kristova hrobu Řekové,
00:38:54 pak, kolem třetí hodiny, když skončí, předají hrob nám.
00:39:01 Pak přebíráme my a sloužíme mši do půl šesté letního času.
00:39:08 Když skončíme, přepustíme místo katolíkům.
00:39:13 Takže liturgie a mše jsou součástí naší práce.
00:39:18 Vlastně je to hlavní činnost!
00:39:25 Kdybychom nesloužili mše, proč bych tady vlastně byl?
00:39:29 To bych mohl přijít až ráno, do té doby jsou dveře zamčené.
00:39:32 Nic se neděje. Takže...
00:39:35 Takhle se to dělá už po staletí a my v tom pokračujeme,
00:39:39 opakujeme to stále znovu a znovu.
00:42:25 Vím, že Liverpool hraje s Chelsea v Lize...
00:42:30 ne, Liverpool hraje s Manchesterem a Chelsea hraje s Arsenalem.
00:42:39 Na první pohled není patrné, že tohle je místo,
00:42:42 k němuž se upíná naše víra ve vzkříšení.
00:42:46 Ale je to tady.
00:42:53 Zbourat to nejde, znovu postavit taky ne,
00:42:56 protože to by bylo...
00:42:59 Tak daleko jsme ještě v soužití různých vyznání nedošli,
00:43:03 a to by vyžadovalo společný postup všech.
00:43:16 Turecká vláda měla obavy, že fanatismus a nadšení davů
00:43:20 by o Velikonocích mohlo vyústit ve vzpouru,
00:43:23 a tak obvykle rozmístila kolem chrámu
00:43:26 velké množství vojáků.
00:43:30 Netlačte se!
00:44:25 Pocházím z Gruzie. Jsem přešťastná, moje duše...
00:44:32 já nevím, nepotřebuji vodu ani vzduch, tak jsem šťastná!
00:44:40 Mohli jsme držet ruce nebo obličej dlouhou dobu v ohni,
00:44:44 ale nepálilo to!
00:44:46 Je to zázrak!
00:44:48 Kéž by ten oheň přišel z nebes!
00:44:50 Rád bych viděl zázrak, to se rozumí!
00:44:53 Ale... není důležité, jak se ty zvěsti šíří,
00:44:57 zda to byl zázrak nebo ne.
00:45:00 Když se mě zeptáte, myslím, že to zázrak nebyl.
00:45:04 Kdo ten oheň zapálil?
00:45:06 My, na památku Kristova zmrtvýchvstání.
00:45:10 Dějiny vyprávějí, že se v minulosti děly zázraky.
00:45:14 Je jen na vás, jestli tomu věříte nebo ne.
00:45:18 Ale děly se,
00:45:19 a pokud se dějí i dnes, tak proč to nepřiznat?
00:45:22 A proč také nepřiznat, že se nedějí.
00:45:27 Proč bych měl lhát? Mám lhát, aby bylo křesťanům líp?
00:45:33 A když nebudu lhát, budou zklamaní?
00:45:36 To přece není nutné!
00:45:40 Když tvé dítě potřebuje jízdní kolo, tak mu ho koupíš.
00:45:46 Tím mu pomůžeš. A pak ho poprvé postrčíš,
00:45:50 vysvětlíš mu, jak na to, aby se naučilo jezdit na kole.
00:45:56 Ale nejprve potřebují všichni postrčit.
00:46:08 Když jsem měl jít na první svaté přijímání,
00:46:12 připravoval jsem se na to.
00:46:13 Čekal jsem, že se setkám s Bohem, že ho ucítím.
00:46:16 Ale u toho přijímání se nic nestalo, a já byl zklamaný.
00:46:20 Pak bylo na řadě biřmování, další malý krůček.
00:46:23 Když děti povyrostou a začnou "brát rozum",
00:46:26 jdou na biřmování, které jim udělí kněz.
00:46:29 Není to u protestantů taky tak? Tam biřmování uděluje biskup.
00:46:33 Já se modlil, připravoval,
00:46:34 čekal, že do mě vstoupí Duch Svatý, že ho uvidím.
00:46:38 Nic se nestalo.
00:46:39 Biskup rychle udělil biřmování třem stovkám dětí,
00:46:42 já byl jen jedním z mnoha.
00:46:44 Byl jsem hrozně zklamaný. Vůbec nic se nestalo.
00:46:49 Až později jsem pochopil, že Bůh k nám přichází svými cestami.
00:46:54 Ne tak, jak to chci já.
00:46:58 Dnes bezpečně cítím, že Bůh je, promlouvá,
00:47:02 koná a povoluje a tak dále. Nemám o tom nejmenší pochybnosti.
00:47:14 Předsevzal jsem si, že se stanu svatým.
00:47:18 Ne že ještě tolik a tolik vydělám, ne že ještě to či ono vykonám,
00:47:23 ne že toho či onoho dosáhnu, nýbrž že se stanu svatým.
00:47:29 To je veskrze lidské předsevzetí. Má své vrcholy i pády,
00:47:33 jsou okamžiky jasného vědomí víry, pouta s Bohem, bezpečí v Bohu.
00:47:38 A pak jsou také velmi,
00:47:40 velmi zvláštní okamžiky plné pochybností,
00:47:43 ďábelského pokušení všechno zahodit a vzdát a říct:
00:47:46 Víš co? Já to balím, budu dělat něco jiného...
00:47:52 Ale tak to nejde. Nikdo nechce budit dojem,
00:47:56 že se každý den vznáší v sedmém nebi
00:47:59 v nábožném a mystickém opojení. To nejde.
00:48:02 Tak to v životě nechodí.
00:48:16 To je tedy Kristův hrob.
00:48:20 Tady byl Kristus pochován a tady vstal z mrtvých.
00:48:26 Je to výš, než leželo původní místo.
00:48:30 Je to praktičtější pro... potřeby bohoslužeb.
00:48:38 Samo sebou, každý si sem postaví stůl, aby to měl výš.
00:48:43 Tato část patří katolíkům, prostřední část je řecká,
00:48:47 pravý roh s obrazem a světly a svíčky patří Arménům.
00:49:02 Miluju to tady. Miluju to tady.
00:49:06 Z nějakého důvodu mě pobyt tady neunavuje,
00:49:10 jsem tady už devátý rok.
00:49:12 Nemůžu si stěžovat. Jsem tady prakticky každou noc.
00:49:16 Takže... těší mě to, opravdu mě to těší.
00:49:32 I když si tím upírám spoustu věcí, které bych mohl dělat venku,
00:49:37 nevadí mi to. Tohle je mnohem lepší.
00:49:40 Mnohem lepší.
00:49:46 To je...
00:49:49 To je Jákobův žebřík. Cesta do nebe je svízelná...
00:49:55 Dobře vím, jak je těžká,
00:49:58 ten žebřík totiž nevede rovně vzhůru,
00:50:01 vychyluje se tu na jednu, tu na druhou stranu.
00:50:07 Někdy mám strach, že z něj spadnu.
00:50:15 Ale my říkáme, že když budeme hledat Ježíše Krista,
00:50:20 našeho Pána a jeho svaté, přijdeme do nebe.
00:50:27 Ale musíme být opatrní. Musíme být v životě opatrní.
00:51:06 V chrámu Páně je místo pro všechny.
00:51:49 Titulky: Marie Luzarová Česká televize 2012
Chrám Božího hrobu v Jeruzalémě je jedním z nejzvláštnějších míst této planety – a to zdaleka ne pouze z náboženských důvodů. Svatostánek stojí na místě, kde byl před více než dvěma tisícovkami let ukřižován Ježíš Kristus. Z původní prosté křesťanské baziliky, postavené ve čtvrtém století, se postupem času stal roztodivný slepenec připomínající labyrint. Každý z křesťanských směrů si nárokoval právo na kousek území. Dnes je tedy chrám pečlivě rozparcelován, i když ne každý je s rozdělením spokojen. Konflikty jsou tu téměř na denním pořádku. O Velikonocích, kdy do chrámu proudí davy poutníků, tu platí zvláštní a velmi přísně dodržovaný řád, aby se dostala na řadu každá z liturgií. Lehké to nemají ani samotní poutníci. Křížovou cestou se musí doslova prodrat přes stánky velmi aktivních prodavačů, hustě zabydlenou čtvrtí plnou úzkých křivolakých uliček.