Medailon význačného britského fotografa. Francouzský dokument
00:00:02 Česká televize uvádí dokumentární film
00:00:35 Možná jsem se měl jmenovat Bailey Bailey.
00:01:00 Na počátku 60. let se stal Bailey během velice krátké doby legendou.
00:01:14 Co říkáte lidem, které fotografujete?
00:01:20 Sedni si sem.
00:01:22 Bailey už půl století křižuje zeměkouli.
00:01:28 Jednou jako fotograf, jindy jako filmový tvůrce, malíř či sochař.
00:01:43 Můžeš si opřít paži, jestli chceš. Nemysli na oblečení.
00:01:51 Snad aby unikl pasti, kterou na něj nastražila
00:02:11 Můžeš si dát ruku do vlasů.
00:02:13 Vymysli si nějaký příběh, jestli chceš.
00:02:19 Vždycky něco začnu a pak -
00:02:21 Přesně. Já nedělám bůhvíjak velké množství fotek.
00:02:40 Když se dívám na jeho fotografie, mám pocit, že jsem je udělal já.
00:03:08 Když model vstoupí do místnosti, už tehdy ho fotografuju.
00:03:22 Když je špatná, nijak se ji nesnažím zlepšit,
00:03:28 A když je v dobré náladě, tak ji ještě podpořím.
00:04:28 Nehýbej se. Takhle se podívej.
00:04:54 Mít styl je nebezpečné.
00:04:56 Člověk se může snažit styl nemít, ale to je něco jako kdyby tvrdil,
00:05:04 Už sám fakt, že to vysloví, je politikum.
00:05:26 Mám tendenci k minimalismu.
00:05:31 Zní to tak domýšlivě!
00:05:34 Jsem minimalistický proto, aby se lidé soustředili
00:05:40 Nezajímají mě její ruce, odmítám hloupé pózy,
00:07:49 To spíš před fotografií vás napadne: "Ona je mrtvá."
00:08:00 Je stravitelnější na fotografii než jako obraz nebo kresba,
00:08:15 Teď jsou lidé přesvědčeni, že všichni podvádějí.
00:08:52 Bailey vítá svého přítele Martina Harrisona,
00:09:14 Myslím, že jazyk je nejvíc sexy ze všech částí těla.
00:09:32 Lidé na tohle téma žertují, protože on se nikdy nepřestal
00:09:45 Abychom zjistili, ke kterému druhu pták patří,
00:09:53 Jsou to prchavé obrazy, které se jedním mávnutím křídel
00:09:58 Přejít od pozorování ptáků k zachycení prchavých okamžiků
00:10:28 Domnívám se, že část jeho úspěchů pramení právě z frustrace.
00:10:35 Svou cestu si musel najít úplně sám.
00:10:44 Člověk nepotřebuje mluvit, slova jsou zakletá ve fotoaparátu,
00:10:55 Podívejte se třeba na jeho fotografii,
00:11:39 Jak říkal Paul Valéry, je to sama podstata myšlenky.
00:12:23 Hodně mi pomohl.
00:12:26 Díky němu jsem mohl fotografovat pro Daily Express.
00:12:33 Frenchovým asistentem jsem byl jen 11 měsíců.
00:13:06 Tohle jsme měli společné. V začátcích mi to hodně pomohlo.
00:13:59 Pokud jde o Vogue, víte, většina lidí je přesvědčená,
00:14:07 Ale neexistuje nic konzervativnějšího!
00:14:22 Tohle přece nemůžeme ve Vogue otisknout.
00:15:14 Bylo to úplně poprvé, kdy měli v Anglii mladí lidé
00:16:33 Výborně. Neobracej tělo. Zůstaň takhle. Super. Bezva.
00:17:04 Myslím si, že je to proto, že ta žena nestojí,
00:17:10 Sklání se k vycpané, mrtvé veverce.
00:18:06 Čtveřice žen a za nimi nejspíš Himálaj.
00:18:41 Miluju způsob, jakým jsou osvětlené.
00:18:52 Později jsem si zamiloval novou vlnu, a pak Italy.
00:19:02 A Viscontiho, který nás pohřbil pod tunami dobrého vkusu.
00:19:38 Ten pohled je skvělý. Miluju tě, Samantho.
00:19:43 Teď zrovna je můj život plný Samanth.
00:20:01 Několikrát jsem ji fotil. Byla to potvora.
00:20:12 Tak fajn. Už se nehýbej.
00:20:45 Jean měla výhodu, že byla neobyčejně krásná.
00:20:59 Šupákům stejně jako intelektuálům.
00:21:03 Měla něco, co bychom mohli nazvat demokratickou krásou.
00:21:26 Ona byla velmi krásná, lidem se líbila a byla nesmírně žádaná.
00:21:33 Jsem přesvědčený, že mohl dělat určité věci právě proto,
00:21:54 Těšil se, že konečně uvidí všechny své oblíbené jazzmany.
00:22:04 fotografovat ji v newyorských ulicích.
00:22:18 To, co je zachraňuje před jistou ledovou dokonalostí,
00:22:37 Kontakt mezi ním a dívkou obvykle probíhal prostřednictvím očí.
00:23:24 Mezitím natočil krátký, velmi osobní film nazvaný
00:23:39 JEKOT DÍVEK
00:23:49 Baileymu se samozřejmě nevyhnula ani anglická popová revoluce.
00:24:03 S výjimkou přátelství s Mickem Jaggerem se jeho styky
00:24:25 Když vyšla jeho kniha Box of Pin-Ups, ultrakonzervativních
00:25:17 Bohužel jsme nemohli použít fotografie,
00:25:22 Ale oni i přesto poznamenali mé dětství, protože v mé čtvrti
00:25:39 Se svým asistentem Markem a dcerou Palomou nás Bailey
00:26:22 Všechno tady kolem bylo srovnané se zemí, vybombardované.
00:26:58 Netušil jsem, že je to jeden z největších gaunerů všech dob.
00:27:05 Já v téhle díře prožil téměř celou válku.
00:28:19 Rok 1965. Francouzská herečka Catherine Deneuveová si bere
00:28:28 Vzpomínám si, že to hodně lidí šokovalo,
00:28:33 Tohle manželství bylo vůbec hodně rychlé a také romantické.
00:29:05 A pak už se zase všechno rychle vrátilo do normálních kolejí.
00:29:39 Když jsem šla poprvé k němu domů, upozornil mě, že má hodně ptáků.
00:30:13 A také cosi živočišného, a to i když fotografuje ženy,
00:30:22 Je v nich něco živočišného, a to na nich mám ráda.
00:31:47 Já jsem Antonioniho neznal.
00:31:50 Nápad na Zvětšeninu nepocházel od něj, nýbrž od Carla Pontiho.
00:32:18 Ne, je to film o fotografovi. Tak dobře, povídám.
00:33:11 Věděli, že jsem si koupil vrtuli za 8 liber.
00:33:38 -A proč jsi mi nic neřekl?
-Protože jsem se styděl!
00:34:39 -U Cecila se mi líbí, že je skandální,
00:35:15 Kdyby to bylo možné, změnil byste ve svém životě něco?
00:35:37 Když ti bylo tak šest sedm, měl jsi nějaké představy,
00:36:00 -Andy? To jsem já. Chci se zeptat, co je to Pop Art. Co je to?
00:36:12 -V budoucnosti bude mít každý právo na svou čtvrthodinku slávy.
00:36:19 Bojím se podívat na své jizvy, tak radši rovnou skočím do postele.
00:36:46 Ano. Je to jako radio-taxi v Londýně.
00:36:55 To je krajina jako stvořená pro akční scény,
00:37:51 Je to potomek koní, kteří pracovali v dolech.
00:38:05 Inspirace může vzejít z oblastí, které jsou vám cizí.
00:38:39 Vidíte dítě, které umírá hlady, a když se tam vrátíte odpoledne,
00:38:45 Za takové fotografie si nikdy nenechávám zaplatit.
00:39:03 Čím víc toho vidíte, tím víc se toho ve vás hromadí.
00:39:26 Tedy jednoho určitě, a ten druhý se mu už blíží.
00:39:39 Jsem sice odpůrcem války, ale řekl jsem si,
00:39:50 A protože jsem sám byl v Air Force, vládla tam trochu taková
00:39:58 A tohle je jediná květina, kterou jsem v Afghánistánu viděl.
00:40:10 Palomo? Můžeš mi přinést krabici s kostmi?
00:40:45 Nejlepší ze všeho jsou náhody. Náhody jsou pro tvorbu nezbytné.
00:41:05 Ovšem předpokládám, že ji můžeme vyprovokovat a doufat,
00:41:18 Potřebovali bychom ještěrku.
00:41:23 Dobrý fotograf interpretuje skutečnost.
00:41:47 Řekl jsem si, že ty dvě lebky budou představovat Johna a Paula.
00:41:57 Je zvláštní, jak člověk může dojít na stejné místo,
00:42:41 Svým způsobem jsou to portréty lebek.
00:42:52 Daleko od bolestí světa, do bezpečí útočiště,
00:43:03 Nádhera! To jsem ještě nikdy neviděla!
00:43:26 Ženy jsou prazvláštní živočichové. Jo.
00:43:37 Tentokrát jsi dopadl opravdu moc dobře.
00:43:53 Ráda s ním pracuju, mám vždycky obrovskou radost, rozesmává mě.
00:44:00 Protože je Bailey dyslektik, neumí se příliš dobře vyjadřovat slovy.
00:44:35 Musí zapojit i jinou část mozku, tu magickou.
00:44:42 Vládne jakýmsi jazykem beze slov, kterým se dokáže s modelem domluvit
00:45:55 Ale když člověk o těchhle věcech moc přemýšlí, ztratí přirozenost.
00:46:08 Je velice lichotivé být múzou velkého fotografa
00:46:14 Mně to připadá jedinečné, má to v sobě cosi magického.
00:46:33 Kate Mossová je krásná, že?
00:46:37 Je krásná, aniž by byla krásná, to je pekelné!
00:46:44 Pouze Jean Shrimptonová a ona jsou takové.
00:46:59 Je to jen obraz, a přesto je v něm cosi nevysvětlitelného.
00:47:12 Mám v osobním životě neuvěřitelné štěstí.
00:47:20 Není to žádný mrňousek, naopak, je dost velká.
00:47:35 Ta magnólie už musí kvést. Marku, viděl jsi magnólii?
00:48:14 Je to něco nehmatatelného. Tajemství.
00:48:38 A tam je její otec. Proměnil se - V magnólii. Star Wars.
00:48:49 Tamhlety jsem si nechal přivézt vrtulníkem.
00:49:01 Nejsem její otec, jsem její manžel.
00:49:13 Když děti dělají to, co se po nich chce, tak se to tak dá říct, že?
00:49:24 Spíš se zeptej, jestli jsem dobrý milenec.
00:49:38 Život, to je myslím hlavní téma Baileyho díla.
00:49:56 Chce všechno vědět. Dokonce i když jde k lékaři.
00:50:52 To miluju. Je to jako úd v kočičce! V obrovské kočičce!
00:51:31 Výborně!
00:51:33 Rychle. Rychle. Dělej!
00:51:41 Musí to jít hrozně rychle za sebou. Dobře, takhle zůstaň.
Jeden z nejslavnějších fotografů dvacátého století, prosadil se jako portrétista hudebníků, herců a modelek. Fotil The Beatles, The Rolling Stones a Andyho Warhola. Dvorní fotograf předního světového časopisu modelové módy Vogue; byl prvním mužem francouzské herečky Catherine Denevueové. Jeho fotografické portréty jsou hodnoceny jako ikony popkultury.