O zvycích spojených se slavením vánočních svátků v různých zemích. ### Režie R. Chudoba
00:00:33 Kristovo narození se slaví po celém světě s 2-týdenním
00:00:36 rozdílem. V některých pravoslavných zemích, mezi něž
00:00:39 patří i Makedonie, se doposud slaví 7. leden podle starého
00:00:43 juliánského kalendáře. A takto dnes vypadá oslava vánoc v jedné
00:00:48 malé západo-makedonské vesnici.
00:00:53 Ruch, křik dětí.
00:00:59 Večer 5. ledna odcházejí muži a děti z vesnice do blízkého lesa,
00:01:03 aby posbírali štědrovečerní větve, které jsou obvykle z dubového
00:01:07 stromu - symbolu věčnosti a pevnosti. Větvičky se pokládají
00:01:10 na jedno určené místo, které je podle víry vesničanů
00:01:14 místem posvátným.
00:01:17 Zpěv dětí - koleda.
00:01:49 Zatímco muži a děti jsou zaměstnáni sběrem a lámáním
00:01:52 štědrovečerních větviček, hospodyně připravují zvláštní
00:01:56 štědrovečerní večeři pro zítřejší večer.
00:02:00 Zpěv dětí - koleda.
00:02:10 Ruch.
00:02:35 Ruch.
00:02:44 Po návratu z lesa zanechají hospodáři štědrovečerní
00:02:47 větvičky na dvoře a některými z nich ozdobí dveře, čímž vítají
00:02:52 koledníky v předvečer vánoc.
00:02:55 Ruch.
00:03:08 Makedonský výraz pro Štědrý večer - Badnik, pochází ze slova
00:03:11 Budni, což znamená, že všichni lidé budou celou štědrovečerní
00:03:15 noc vzhůru, budou probuzeni čili budni.
00:03:19 V brzkých ranních hodinách připravují hospodyňky těsto na
00:03:23 chlebovou placku zvanou pogača, do které se vkládá stříbrná
00:03:26 mince, jako znamení štěstí a úspěchu pro každého,
00:03:29 kdo ji nalezne.
00:03:37 Když hospodyně připravují štědrovečerní večeři, jež musí být
00:03:41 postní, vesnické děti se sbíhají na kopci a z nasbíraných dubových
00:03:45 větví zapalují veliký oheň. Jedni věří, že oheň představuje
00:03:50 slunce, podle druhých vyhání zlé síly od všeho živého ve vsi.
00:03:56 Ruch - praskot ohně, zpěv dětí.
00:04:15 Děti se pomalují po tváři uhlíky z opálených větví a poté se
00:04:18 vydají na koledu ke všem domům ve vesnici.
00:04:22 Po soumraku se začne v domácnostech s přípravou
00:04:25 slavnostních stolů, na nichž se bude konat obřadní sváteční
00:04:29 večeře. Malí koledníci jsou však již před domem a zpívají koledy.
00:04:34 Přitom se žertovnými výrazy obracejí na hospodáře:
00:04:37 - Pojďte dál, děti milované. A odkud jste přišli?
00:04:39 - Jsme Kromidovi.
00:04:40 - Ať žije v radosti tato vesnice i celá naše země.
00:04:49 Štědrovečerní stůl prostírá nejstarší hospodář v rodině.
00:04:53 Večeře je postní a jejím cílem je podle tradice to, aby pomocí
00:04:58 magických principů zabezpečila bohatou úrodu všem druhům
00:05:01 zemědělských plodin. Hospodář chodí okolo stolu a drží v rukou
00:05:05 chlebovou placku pogaču, ve které je zapečena stříbrná mince.
00:05:10 Přitom každý z rodiny se jí dotkne. Posléze ji hospodář
00:05:13 s hospodyní rozlomí na kousky a rozdělí mezi přítomné členy
00:05:16 rodiny, přičemž po jednom kousku ponechají Bohu, domácnosti
00:05:21 a dobytku. Šťastlivce, který nalezne ve svém kousku stříbrnou
00:05:25 minci, hospodář bohatě obdaruje a ostatní mu poblahopřejí.
00:05:30 Ruch.
00:05:47 Vesničané přicházejí do kostela na slavnostní ranní liturgii,
00:05:51 je zasvěcena Kristovu narození. Ženy nesou košíky s jídlem,
00:05:55 jež zanechají v kostelní jídelně. Po bohoslužbě v kostele usednou
00:06:00 všichni vesničané ke stolu a pozvednou číše se zdravicí:
00:06:04 "Narodil se Kristus pán".
00:06:07 Ruch.
00:06:13 Kolem poledne se vesničané vracejí domů. Muži sbírají slámu,
00:06:17 která zbyla ze Štědrého večera a pálí ji se zbylými
00:06:20 štědrovečerními větvičkami na ohni uprostřed dvorů. Mladí koledníci
00:06:25 znovu chodí po domech celé vesnice a přeskakují oheň. To symbolizuje,
00:06:29 že opouštějí dětský věk a stávají se dospívajícími mládenci.
00:06:44 Slavnostní vánoční den dosahuje svého vrcholu, když se všichni
00:06:48 sejdou kolem svátečního stolu. Je na něm bohatý výběr
00:06:52 makedonských národních jídel.
00:06:55 Zpěv.
00:07:09 Zpěv.
00:07:32 Vánoční Brusel nabízí mezinárodní městskou náladu. Členové mladého
00:07:36 finského sboru z Helsinek přijíždějí do Bruselu, kde
00:07:40 předvádějí finské vánoční zpěvy.
00:07:44 V téže době odjíždějí bruselské děti z letiště Bruxelles National
00:07:48 na setkání se Santa Klausem za polárním kruhem ve Finsku.
00:07:53 Ruch.
00:08:19 Zpěv.
00:09:06 Ruch.
00:09:22 Ruch.
00:09:28 Přejeme krásné vánoce a šťastný Nový rok.
00:09:35 Ruch.
00:10:01 Zpěv.
00:10:33 Dějiny Ruska jsou úzce spjaty s vánočními tradicemi.
00:10:37 Vánoční stromky a malé zvonice jsou postaveny poblíž chrámů.
00:10:41 Nyní má každý možnost zvonit na vánoce na zvony, tak jak to bývalo
00:10:46 zvykem před mnoha lety. Vyzvánění zvonů se navrátilo na Rus.
00:10:52 Hudba - vánoční zpěvy.
00:11:06 Hudba.
00:11:36 Roku 1917 přišli k moci bolševici. Vyhlásili novou epochu a zavedli
00:11:40 nový kalendář. Zrušili staré tradiční svátky a zavedli nové.
00:11:46 Bolševici proklamovali heslo - "Zboříme Starý svět a postavíme
00:11:50 Nový". Bolševici pod vedením Lenina a Trockého spustili křížové
00:11:54 tažení proti náboženství a proti Ruské pravoslavné církvi.
00:11:59 Bratrovražedná válka vypukla po celé zemi.
00:12:06 Hudba.
00:12:24 V roce 1917 o tom napsal nově zvolený patriarcha Tychon:
00:12:29 "Pokřivení učitelé slíbili postavit novou společnost, ale
00:12:32 byli jsme svědky krvavého boje mezi těmito architekty. Slíbili,
00:12:36 že přinesou mír na zemi a sjednotí národy, avšak vyvolali
00:12:41 pouze zmatení jazyků a zákeřné nepřátelství mezi bratry. Opusťte
00:12:45 bláznivý sen, který vám nabízejí pokřivení učitelé, jež volají
00:12:50 po velkém bratrství národů a přitom se vrhají do oceánu
00:12:54 totální války. Navraťte se k Bohu".
00:12:58 Synod Ruské pravoslavné církve tento vzkaz podepsal. V té době
00:13:02 Synod sídlil v Chrámu Krista Spasitele v Moskvě. Chrám, stejně
00:13:07 jako věřící lidé, se stal obětí totalitní vlády. Tato největší
00:13:12 pravoslavná katedrála byla v roce 1932 vyhozena do povětří.
00:13:20 Ruch.
00:13:25 Letos se bude poprvé konat vánoční bohoslužba v tomto chrámě, který
00:13:29 byl zcela rekonstruován a posvěcen. Nyní je to hlavní
00:13:33 moskevský chrám. Byl postaven a vyzdoben během velmi krátkého
00:13:38 času, aby byl připraven na oslavy třetího milénia. Pro Rusy má Chrám
00:13:44 Krista Spasitele symbolický význam. Legenda tvrdí, že obnovení
00:13:49 chrámu přinese Rusku duchovní a hospodářskou obnovu.
00:13:54 Byl postaven původně v roce 1812 poté, co ruská armáda rozprášila
00:13:59 Napoleonovy jednotky. Chrám Krista Spasitele se stal symbolem
00:14:05 pokání a naděje.
00:14:09 Hudba - vánoční zpěvy.
00:14:41 Zpěv.
00:14:46 Vánoce se slaví v Bosně a Hercegovině dvakrát - katolíci
00:14:50 a protestanti 25.12. a pravoslavní 7.1.
00:14:54 Zpěv.
00:15:09 Vánoce v katolické tradici této země jsou velmi přátelské
00:15:13 a zaměřené především na rodinu. Zvyky tvoří důležitou součást
00:15:18 oslavy narození Ježíše Krista.
00:15:21 Rodiny se scházejí, rozvíjejí vzájemné vztahy
00:15:25 a navzájem o sebe pečují.
00:15:34 Společné večerní modlitby jsou běžné v mnoha částech Bosny
00:15:39 a Hercegoviny. Na Štědrý večer tato chvíle modlitby znamená pro
00:15:43 rodinu velmi důležitý okamžik.
00:15:47 Hudba, zpěv.
00:16:37 Modlitba.
00:17:03 Rodiny a farníci tráví mnoho času přípravami jesliček ve svých
00:17:07 domovech a v kostelích.
00:17:14 Hudba, pokračování modlitby.
00:17:21 Když je společně na vánoce oslavován Bůh, je na všechny
00:17:25 přenesen velký díl milosti. Půlnoční mše v sarajevské
00:17:29 katedrále je hojně navštěvována, a to nejen katolíky.
00:17:51 Rok se blíží ke svému konci, kolo času zůstává stát, připravuje
00:17:54 se na nový koloběh. Když se nepohybuje Bůh, neměli bychom se
00:17:58 pohybovat ani my - tak přemýšleli kdysi lidé. Proto byly až do
00:18:03 2. poloviny 18. století na mnoha místech Severního Fríska
00:18:07 všechny pohyblivé věci vyřazeny mimo provoz. Od 25.12. až do 5.1.
00:18:13 platil 12-ti denní klid.
00:18:18 V těchto dnech měli lidé mnoho času a mohli si také patřičně
00:18:23 užívat radostí. Měli legraci z mnoha věcí, například z mouchy.
00:18:28 To byla taková vánoční muška. Lidé pozorovali tyto opravdu
00:18:32 vzácné potvůrky právě na vánoce velmi intenzivně. Pokud ještě
00:18:37 některé seděly na trámu, lidé je počítali. Když napočítali mnoho
00:18:42 mušek, znamenalo to štěstí, za každou mušku se v příštím roce
00:18:46 mělo objevit v truhle 100 tolarů.
00:18:54 Na magické síly vánočních mušek dnes už doopravdy nikdo nevěří.
00:18:59 Jiný zvyk se však v mnoha oblastech do dnešní doby dochoval.
00:19:02 Mezi svátky se nesmí v žádném případě věšet prádlo !
00:19:07 Mezi vánočními svátky a Silvestrem nesmí být pověšeno
00:19:13 prádlo. Jinak to znamená, že do rodiny přijde neštěstí. A bude to
00:19:17 tak zlé, že v rodině někdo zemře.
00:19:25 Pověra o ležících zvířatech pochází z oblasti Pinnenbergu.
00:19:29 Na Štědrý večer o půlnoci se jde sedlák podívat do chléva
00:19:32 na dobytek. Pokud všechna zvířata leží na pravém boku, znamená
00:19:36 to štěstí, pokud některá leží na levém boku, rok bude špatný.
00:19:41 Po dlouhou dobu věřili lidé, že je dobytek schopen mezi sebou
00:19:44 v určitou hodinu o Štědrém večeru rozmlouvat.
00:19:55 Lidé věřili, že se zvířata o půlnoci zvednou a rozmlouvají
00:19:59 spolu. To se však o této svaté hodině, jež začíná půlnocí, stalo
00:20:04 pouze jednou. Také si vyprávěli, jak jeden zvědavý čeledín,
00:20:08 který pracoval na dvorku a který
00:20:11 to slyšel, vešel do stáje, aby mohl naslouchat "cože si to ta
00:20:14 zvířata spolu povídají". Udělal to a pak toho litoval, neboť
00:20:19 druhého dne promluvil o tom, co se mu stalo a o tom,
00:20:22 co zvířata říkala, a oněměl !
00:20:28 Hudba.
00:20:33 V Tonderschských slatinách se po mnoho staletí umývalo sváteční
00:20:37 nádobí teprve 10 minut po půlnoci. Podle staré pověry se pak
00:20:40 mladým děvčatům zjevovaly při mytí talířů tváře budoucích milenců.
00:21:02 Ve venkovských společnostech na západním břehu Irska je den
00:21:06 2. svátku vánočního, 26.12., nazýván "Den střízlíka".
00:21:13 Hudba.
00:21:17 Den začíná tím, že se polapí střízlík obecný, jeden z mála
00:21:21 ptáků, kteří zůstávají v Irsku během studených zimních měsíců.
00:21:25 Dnes bude tento ptáček korunován na "Krále ptáků".
00:21:30 Mládenci pak v přestrojení nosí střízlíka po krajině.
00:21:35 Tato tradice je zakořeněna v keltské mytologii a její stopy
00:21:46 mohou být rozpoznány u většiny keltských národů v západní
00:21:49 Evropě. Střízlík měl v křesťanských spisech špatnou
00:21:52 pověst. Jeden příběh vypráví o tom, jak střízlík zradil
00:21:55 Ježíše Krista. Když byl Ježíš uvězněn, tloukl střízlík svým
00:21:59 křídlem na buben, aby na něho upozornil vojáky.
00:22:02 Vypadá to, jako by se střízlíčí hoši chystali k boji,
00:22:05 ale bubnování a rytmus hudby je jen silnou ozvěnou pohanské
00:22:09 předkřesťanské doby.
00:22:11 Staří muži ze Západního Limericku opět prožívají své mládí
00:22:14 a chystají se na střízlíka. Většina z nich je převlečena
00:22:17 do ženských šatů. Jejich převlek je staví do výhody, jaké se těší
00:22:21 svobodní mladíci.
00:22:23 Víme, že střízlík je velmi plodný, má mnoho mláďat. Proto se k němu
00:22:27 mladí muži často připodobňují.
00:22:34 Hudba.
00:22:38 Střízlíčí chlapci si zvolí kapitána, který povede jejich
00:22:42 skupinu na dlouhé cestě. Ale je tu ještě jeden důvod,
00:22:45 proč hodlají polapit střízlíka. Po 1. svátku vánočním jsou
00:22:48 všechny peníze utraceny, nicméně chlapci chtějí, aby slavnosti
00:22:51 pokračovaly.
00:22:54 Dalším problémem je najít dům, kde bychom mohli uspořádat
00:22:56 večírek. Ale jakmile je místo nalezeno, uspořádáme tam
00:22:59 o týden později velký mejdan. Bude tam jídlo, pití, hudba,
00:23:03 tanec a ženy až do rána.
00:23:09 Dědeček mi řekl slova jedné písničky, kterou slyšel od svého
00:23:12 dědečka. Byla opravdu dost krutá :
00:23:15 Malý hnědý střízlík, ukrytý pod kamenem. Holí po něm mrštím
00:23:19 a učiním ho králem. Oj, paní domácí, o pití vás žádáme.
00:23:24 Jsme střízlíčí chlapci a veselí zde hledáme.
00:23:33 Jediná změna, kterou pozoruji, je to, že dnes jezdíme autem.
00:23:37 Když jsem byl mladý, tak jsme na střízlíka chodili po vlastních.
00:23:41 Jednoho roku jsme si půjčili náklaďák a všichni si vylezli na
00:23:44 korbu. To byla panečku podívaná !
00:23:47 Obvykle šlo o dlouhý pochod od rána do noci, při setmění jsme
00:23:51 už byli úplně vyčerpáni.
00:23:56 Kapitán vede svůj oddíl na dlouhé cestě plné hudby a tance.
00:24:00 Budou kráčet mnoho mil a budou zváni do domácností. Všude, kde
00:24:04 dostanou peněžní dar, zanechají požehnání. Legenda také mluví
00:24:09 o prokletí těch domácností, kde nebyli střízlíčí chlapci
00:24:13 přizváni k teplu ohně.
00:24:16 Hudba.
00:24:45 Hudba.
00:25:12 - Kdo z vás má na starost peníze?
00:25:14 - Tady já, dej je sem !
00:25:16 - Sbohem a díky za pozvání.
00:25:19 - Přijďte za rok zase.
00:25:21 - Ano, s boží pomocí.
00:25:24 Většina domácností střízlíčí chlapce pozvala dál, ale někteří
00:25:27 lidé před nimi zabouchli dveře. Mysleli si, že jsou praštění.
00:25:34 Jakmile nastane noc, střízlíčí chlapci skončí svůj den
00:25:37 v nejlepším domě ze všech - v místní hospodě u baru.
00:25:41 Nejprve tančí venku a čekají, až je muzikanti, kteří sedí
00:25:44 uvnitř, pozvou dál a až jim zákazníci dají příslib
00:25:48 peněžité podpory.
00:25:53 Hudba.
00:26:38 .
Koprodukční pořad o zvycích spojených s vánočními svátky v různých zemích Evropy. Makedonské pravoslavné Vánoce začínají sbíráním dubových větví jako symbolu věčnosti a síly. Irský lidový svátek je spojen s 26. prosincem, sahá až do keltské mytologie a je uchováván ve venkovských společnostech západního pobřeží Irska. Vánoce v Bosně a Hercegovině začínají v předvečer svátku zapálením ohně, pokračují společnou rodinnou modlitbou a vrcholí půlnoční mší v sarajevské katedrále. Ruský příspěvek ukazuje Vánoce i ve starých archivních záběrech z carského Ruska a leninské éry a slavení Vánoc.