Dokument o natáčení českého filmu Zuzany Liové je zároveň pozvánkou ke sledování jeho premiéry 27.8.2013 na druhém programu České televize (2011)
Film o filmu Dům
00:00:08 Koukni! Něco jsem vymyslel. Tahle zeď půjde pryč.
00:00:13 Vybouráme okno a budeš z toho mít další pokoj.
00:00:15 -Na co jsem to dělala?
-Chtělas víc místa, ne?
00:00:19 Nebudu dělat něco, co zítra zase zničíš.
00:00:24 Ty mi ještě jednou poděkuješ.
00:00:30 Tento film je o velmi krásném a zajímavém vztahu otce s dcerou.
00:00:45 Je to konstrukce,
00:00:47 kterou si vymyslel otec pro své dvě dcery.
00:00:55 Je to příběh rodiny, která si díky své tvrdohlavosti
00:01:01 a jednoduchosti neumí najít k sobě cestu. Nebo ji hledá.
00:01:10 Lidé nemají peníze, nemají práci
00:01:14 a týká se to v podstatě i toho filmu, co točíme.
00:01:20 No tak já myslím, protože jsem matka a rodič,
00:01:26 že to je mimo jiné taky o obtížnostech rodičovské lásky.
00:01:33 Když se to podaří, tak lidi ze svý zkušenosti životní
00:01:38 tam uvidí věci, který zažívají dnes a denně.
00:01:43 Jana má problémy. Už půl roku nezaplatili nájem.
00:01:47 Její věc. Ať jí pomůže ten její grázl.
00:01:54 Domů.
00:01:56 Neměla jsem se do něj zamilovat.
00:02:00 Já se těším, až odsud vypadnu.
00:02:02 -Kam?
-Do Londýna.
00:02:19 Kdyby se s ním něco stalo, tak to dám zbourat.
00:02:37 Film Dům je o vztahu otce a jeho dvou dcer.
00:02:44 Je o tom,
00:02:47 jak on obětuje v podstatě všechny své síly
00:02:51 na stavbu domu pro své dcery, ale dcery ten dům nechtějí.
00:02:57 Mají jiná očekávání od života, a tak na sebe nějak narazí.
00:03:02 Pro mě je to příběh otce, který sní o jakési dokonalé rodině,
00:03:07 která žije pospolu.
00:03:10 Pro mě to je rodina, která má problémy jako mnoho jiných.
00:03:15 A otec, který se snaží tu rodinu udržet
00:03:18 v takové své tradiční představě, jak má rodina fungovat.
00:03:21 A ono to nejde.
00:03:29 Z VARHAN ZNÍ OŠKLIVÝ ZVUK
00:03:40 Otec to myslí dobře se svým velkým darem,
00:03:43 ale ty dcery ten dar nechtějí. A ta mladší,
00:03:47 která je hlavní postavou filmu, neví, jak ten dar přijmout.
00:03:51 Oni se mají asi velmi rádi, ale tím, že jsou jinak staří
00:03:58 a mají jiné cíle, tak vlastně si to neumějí říct,
00:04:04 a proto jsou vlastně v takovém konfliktu spolu.
00:04:09 Naše spojení s filmem Dům začalo v roce 2008,
00:04:12 kdy nás oslovila Zuzana Liová, režisérka a scénáristka,
00:04:15 jestli bychom jí nepomohli tento už tehdy známý scénář realizovat.
00:04:21 V té době měl tento scénář za sebou
00:04:24 slovenské národní ceny Tibora Vichty za nejlepší scénář
00:04:28 a Cenu Krzysztofa Kieslowského z roku 2001 z Cannes.
00:04:37 Nás na tom scénáři vedle jeho nesporných kvalit ve smyslu příběhu
00:04:44 zaujala především jeho specifičnost.
00:04:48 Z toho textu bylo jako zcela zjevný,
00:04:52 že Zuzana o světě, o kterým píše, ví naprosto všechno.
00:04:56 A v tom jsme viděli jako velký potenciál kvality,
00:05:02 že když někdo do takové míry zná prostředí, o kterým píše,
00:05:05 tak to nás fascinovalo a to byl aspoň pro mě hlavní argument,
00:05:10 proč jsme do toho šli.
00:05:12 Inspirací pro postavu otce byly pro mě i zážitky z dětství.
00:05:18 Když jsme viděla, jak mnoho kamarádů mého otce
00:05:23 a i můj otec sám stavěli domy pro ty své rodiny.
00:05:29 A byla to jediná věc, jak se ti muži za socialismu realizovali.
00:05:34 Nemohli cestovat, nemohli nijak jinak viditelně dokázat,
00:05:40 že to jsem já a tohle jsem v životě udělal a dokázal.
00:05:45 Naším cílem bylo vybrat zároveň co nejlepší obsazení,
00:05:48 ale zároveň nejen známějšími herci,
00:05:52 ale i herci, kteří mají šanci rezonovat.
00:05:55 Mým přáním bylo nalézt herce,
00:05:58 který se co nejvíc potká s nějakou energií té postavy,
00:06:06 kterou já mám v sobě.
00:06:08 Judita je prostě ten typ herečky,
00:06:11 která v sobě nese část té postavy, kterou hraje.
00:06:14 Byl casting, kde se nakonec rozhodovalo mezi dvěma herečkami.
00:06:17 Jedna z nich byla Judita, druhá byla o trochu starší.
00:06:21 A volba byla jednoznačně ve prospěch Judity
00:06:25 právě kvůli těm kvalitám jisté nevinnosti a naivity,
00:06:31 která pochází právě z té filmové nezkušenosti.
00:06:35 Velmi mnoho věcí mám s Evou společných.
00:06:39 Ale já žiju v lepších podmínkách a mám větší štěstí
00:06:43 s rodinou, s otcem a se všemi, abych dosáhla nějakých svých cílů.
00:06:50 Takže Eva musela víc zabojovat a být silnější než já.
00:06:56 Od jisté doby už jsem věděla, že chci, aby pan Krobot hrál otce.
00:07:01 Takže potom jsem to už trošku i přizpůsobovala,
00:07:05 na základě našich rozhovorů už jsme pracovali s tou postavou.
00:07:10 Takové jemnůstky se tam dořešily.
00:07:14 Myslím si, že to je jakoby člověk, kterej se opravdu snaží,
00:07:20 a ono mu to nějak nejde. Což máme asi tak všichni.
00:07:25 A to si myslím, že je takový hlavní téma. Kdyby se tohle podařilo
00:07:28 vlastně jakoby dostat do nějakého oblouku té postavy,
00:07:32 tak bych byl hodně rád.
00:07:35 Na začátku, když jsme měli první čtené zkoušky,
00:07:38 tak jsem se ho velmi bála, protože se mi zdál takový...
00:07:46 Takový nějaký přísný.
00:07:49 Asi jsem v něm viděla toho Imricha, jak jsem si ho představovala.
00:07:53 To je taková zvláštní věc, která se stane docela výjimečně,
00:07:57 že nemusíte moc mluvit kolem a moc si vysvětlovat,
00:08:01 nějak se ovlivňovat, přemlouvat partnera, něco na něm vyžadovat.
00:08:05 Tam se stala taková divná věc, že se třeba dojmeme ve stejnou chvíli.
00:08:09 Nebo že vlastně jakoby, myslím si, jako kdybychom trošku v té postavě
00:08:15 otce a dcery vlastně trošičku viděli jeden druhého.
00:08:21 Což, si myslím, že je docela dobrej předpoklad pro to,
00:08:24 aby ten vztah i v tom filmu byl zajímavej.
00:08:36 Akce!
00:08:38 Sis něco zapomněla?
00:09:02 Scénář byl budovanej primárně jako příběh dcery,
00:09:07 to znamená, byl vyprávěnej z úhlu pohledu té mladé Evy,
00:09:13 která se konfrontuje se svým otcem, který pro ni staví ty domy.
00:09:17 A bylo nádherný sledovat, jak během natáčení
00:09:24 jako nejenom skvělým hereckým výkonem Miroslava Krobota,
00:09:29 ale i právě originalitou tohoto původního nápadu
00:09:34 ta postava otce získává navrch. A skutečně já věřím,
00:09:39 že ten výslednej tvar se oproti scénáři liší právě tím,
00:09:42 že se z toho stal příběh otce.
00:09:50 Kde je stará?
00:09:52 Ty to nevíš? Kleplo ji.
00:09:56 Učitel byl takový první hmatatelný a reálný únik,
00:10:00 který si ona mohla prožít a splnit si touhu po lásce.
00:10:07 Po nějakém objetí, po blízkosti, kterou nedokáže najít doma,
00:10:12 respektive tam se jí nedostává.
00:10:14 Oba dva se setkali v takové etapě svého života,
00:10:21 kdy se oba cítili nějak osamělí.
00:10:25 Já hraju učitele angličtiny, který se zaplete
00:10:31 s mladší z otcových dcer, to znamená s Evou,
00:10:34 kterou učí angličtinu na gymnáziu.
00:10:38 A sám neví, jestli to je útěk,
00:10:45 nebo je to upřímná láska.
00:10:48 Nebo je to útěk od jeho života, který momentálně prožívá.
00:10:53 Zuzka se mě zeptala, co si myslím o tom vztahu,
00:10:56 když jsem si poprvé přečetla ten scénář.
00:11:00 Tak jsem jí řekla, že si spolu málo povídají.
00:11:04 A Majo i Zuzka mi to vysvětlily,
00:11:07 že oni dva si asi nějak extra nepotřebují povídat,
00:11:12 protože asi ani nemají nějaké až takové jako společné téma
00:11:17 nebo nějaké společné cíle, protože Jakub je starší než Eva.
00:11:24 Postava matky nikdy nebyla pro mě taková prvoplánová,
00:11:30 prvoplánový protihráč. Ale ona je, jak já ji cítím,
00:11:34 takový prostředník mezi různými tlaky
00:11:38 a snaží se - asi trošku nešikovně, ale nejlíp jak může -
00:11:44 nějak uspořádat ty věci.
00:11:46 Snaží se je udobřovat, jednou toho, podruhé toho druhého,
00:11:51 ale nedokáže je dát dohromady.
00:11:53 Nemá to jednoduchý, protože na jednu stranu chápe svoje dcery,
00:11:59 ale chápe a miluje svého muže, který je věru těžkým oříškem.
00:12:07 Ten film získal fantastický kritiky právě ve Variety
00:12:11 a Hollywood Reporter, kterých si nesmírně vážíme,
00:12:15 které jsou pro československé filmy v podstatě bezprecedentní.
00:12:20 Ten Dům jako takový je nesmírně chytrou
00:12:26 a přesnou metaforou vztahů v té rodině.
00:12:30 A co je ni fascinující, je to, že pro ten středoevropský region
00:12:36 je a bylo po dekády typické právě to,
00:12:40 že každej chtěl postavit dům, zasadit strom, mít rodinu.
00:12:44 To znamená, ta stavba domu je něčím,
00:12:48 co prochází napříč generacemi, a my věříme,
00:12:52 že to je fenomén, nebo že to je platforma jako,
00:12:55 na které bude snadné se pro diváky s tím identifikovat.
00:13:00 S tím příběhem identifikovat.
00:13:05 Co si může divák odnést z tohoto filmu?
00:13:08 Je to určitě pravdivá emoce, kus nějakého pravdivého osudu,
00:13:13 což, myslím, není úplně běžná hodnota,
00:13:18 kterou si můžeme v dnešní době z filmu, z kina odnášet
00:13:23 vzhledem ke stále víc upřednostňované umělosti příběhů,
00:13:28 které se v současné době vyprávějí.
00:13:32 Já asi osobně myslím, že divák si z tohoto filmu může odnést...
00:13:36 Šance dát si pop corn.
00:13:55 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2011