00:00:10 Česká televize uvádí japonský dokumentární cyklus
00:00:14 GALERIE UMĚNÍ
00:00:36 LOUVRE: NEJOSLNIVĚJŠÍ SBÍRKA KRÁLE SLUNCE
00:00:46 Každé muzeum vypráví jedinečný příběh.
00:00:50 Dovolte mi, abych vám představil
00:00:52 hvězdu dnešního vyprávění: Ludvíka XIV.
00:00:55 Král Slunce, jak mu říkali, v 17. století vládl Francii
00:00:59 jako absolutistický monarcha.
00:01:08 Jeho portrét v životní velikosti,
00:01:11 namalovaný na 3 metry vysokém plátně,
00:01:14 vystavuje muzeum Louvre v Paříži.
00:01:20 Obraz vyvolává ohromující pocit velkoleposti a síly.
00:01:24 Ludvík XIV. ve věku 63 roků.
00:01:28 Zaujímá vpravdě královský postoj.
00:01:35 Ach, tolik mi lichotíte!
00:01:38 Přesto tento portrét jistě patří ve sbírce k nejvydařenějším.
00:01:42 Došlo Vám, doufám, že Louvre je Moje muzeum!
00:01:53 Ale samozřejmě!
00:01:55 Louvre kdysi sloužil jako palác francouzské královské rodiny.
00:01:59 Počínaje 12. stoletím nechal každý král přistavět další část.
00:02:09 Východní křídlo vzniklo na přání Ludvíka XIV.
00:02:14 Návrh si vybral z nespočtu
00:02:17 předložených architektonických projektů.
00:02:20 Dnes bychom ten proces označili jako "výběrové řízení".
00:02:29 Louvre již neslouží jako královská rezidence,
00:02:32 ale jako umělecká galerie se sbírkami
00:02:36 nashromážděnými generacemi francouzských králů.
00:02:39 Vůbec nejrozsáhlejší sbírku sestavil Ludvík XIV.
00:02:44 Vaše Veličenstvo, prokázal byste nám laskavost?
00:02:49 Bude mi potěšením. Začneme sbírkou italských obrazů.
00:02:55 Toto je "Pastorální koncert" od Tiziana.
00:03:00 Patří k výkvětu benátského malířství.
00:03:06 Koupil jsem ho od německého bankéře.
00:03:09 Je to žena, bohyně, nebo snad prostitutka?
00:03:13 Toto tajemství považuji za svůdně přitažlivé.
00:03:21 Kéž bych mohl žít na takovém místě a celý den naslouchat tónům flétny!
00:03:28 Pokaždé, když se na tenhle obraz zahledím, uvádí mne do světa snů.
00:03:37 Zde máme "Věštkyni", znamenitý obraz Caravaggia,
00:03:41 oblíbeného italského umělce.
00:03:44 Jako by Věštkyně rafinovaně kamuflovala čtení
00:03:48 z mladíkovy dlaně, aby mu mohla stáhnout prsten.
00:03:55 Uhlazený švihák to s pohledem upřeným na ženu ani nevnímá.
00:04:02 Ten obraz jsem dostal darem od jistého aristokrata v Římě.
00:04:05 Takhle to ženy ve velkých městech s muži koulely. Ano, vykutálené.
00:04:12 Tohle je úchvatný obraz.
00:04:15 1,5 metru vysoký, 2,5 metru napříč.
00:04:19 Autorem je Rubens.
00:04:24 Výjev se odehrává ve Flandrech, dnešní Belgii.
00:04:27 Rubens znázorňuje tradiční festival s ohromnou energií.
00:04:36 Sám si v oslavách libuji. V mládí jsem býval pěkné kvítko.
00:04:41 Komorník mi častokrát vyhuboval.
00:04:48 Jaká vzrušující atmosféra!
00:04:51 Stačí mrknout na tanečníky, obratem bych se k nim přidal.
00:05:01 Tak co? Líbila se vám menší prohlídka mých obrazů?
00:05:05 Mám jich ještě mnohem víc. Škoda že vám je nemohu ukázat všechny.
00:05:14 Ludvík XIV. usedl na trůn jako čtyřletý.
00:05:22 Toto je portrét krále ve věku 10 let.
00:05:25 Ve skutečnosti tehdy ještě nevládl.
00:05:28 Státní záležitosti vyřizoval jeho zmocněnec - první ministr.
00:05:34 Vaše Veličenstvo, jaké jste měl dětství?
00:05:38 Cože? No, byl jsem vážně fešák.
00:05:41 Jak zněla otázka? Moje dětství?
00:05:44 Sledujte můj portrét. Ne obličej. Podívejte se na moje nohy.
00:05:56 Jako mladík jsem aktivně provozoval balet.
00:06:06 Tančil jsem ve vlastním královského baletu
00:06:09 před dvořany a hosty ze zahraničí.
00:06:13 Sklízel jsem aplaus.
00:06:21 Tanec, hudba, obrazy a sochy.
00:06:24 Těšit se z umění mne naučila moje první láska.
00:06:28 Tehdy jsem žil jako ve snu, a formovala mě láska a umění.
00:06:38 Mimochodem, znáte baletní postoje? Základy dnešního baletu?
00:06:43 Osobně jsem je pojmenoval.
00:06:50 Na každý pád můj sen netrval dlouho.
00:06:56 Když mi bylo 22 let, první ministr umřel.
00:07:03 Potom jsem vládl Francii. Sám. Na balet už nezbýval čas.
00:07:15 Paříž. Město umění.
00:07:19 V 19. století tu tvořili dodnes vyhlášení umělci
00:07:23 jako Renoir a Monet.
00:07:28 Ale jak se vůbec Paříž stala městem umění?
00:07:35 Správná otázka.
00:07:37 Možná to ode mě bude znít arogantně,
00:07:41 ale ve skutečnosti je to moje pracovní náplň.
00:07:45 Pochopíte to při pohledu na mé francouzské obrazy ze 17. století.
00:07:53 Zde máme "Vylodění Kleopatry v Tarsu" od Clauda Lorraina.
00:08:02 Z uměleckého pohledu byla tehdy nejrozvinutější zemí Itálie,
00:08:06 zdroj kultury renesance.
00:08:09 Lorrain se narodil ve Francii,
00:08:11 studoval však v Římě a proslavil se po celé Evropě.
00:08:18 Obraz znázorňuje Marka Antonia a Kleopatru při schůzce v
00:08:22 přístavu pod nadvládou Říše Římské.
00:08:27 Na Lorrainovi byl nejpřitažlivější jeho talent
00:08:30 poeticky nastínit atmosféru a světlo - tedy aspekty krásy,
00:08:34 které hodlal zdůraznit.
00:08:39 Vytříbeně zachycené nepatrné proměny oblohy.
00:08:43 Inspiraci Lorrainem lze najít v dílech pozdějších malířů.
00:08:48 Oblíbil jsem si umělecká díla svých krajanů,
00:08:51 kteří působili v Římě.
00:08:54 Do své sbírky jsem zařadil mnohá Poussinova díla.
00:08:58 Ten obraz znázorňuje idylický život v Arcadii -
00:09:02 na imaginárním místě, kde nikoho netrápí žádné starosti.
00:09:07 Pastýři se pokoušejí rozluštit písmena vyrytá na starém náhrobku.
00:09:15 "Jsem přítomna i v Arcadii."
00:09:18 Znamená to, že smrt nás dostihne kdekoli,
00:09:21 dokonce i v zemi zaslíbené.
00:09:25 Poussinův svět nasadil ostatním francouzským malířům
00:09:28 laťku hodně vysoko, a to na dlouhou dobu.
00:09:32 Královskou sbírku tvořilo před vládou Ludvíka XIV.
00:09:36 pouhých 100 obrazů.
00:09:39 Za jeho panování se rozšířila na více než 3000 kusů.
00:09:43 A král pouze nesbíral umění.
00:09:47 Podporoval francouzské umělce. Tuto skutečnost nelze opomíjet.
00:09:51 A pochopitelně Louvre vděčí za svou existenci právě Ludvíku XIV.
00:09:59 Teď vás zavedu do nejúchvatnější části tohoto již tak
00:10:02 mimořádného galerijního muzea.
00:10:05 Toto rozlehlé nádvoří,
00:10:07 ekvivalent tří podlaží samotné budovy, působí překvapivě útulně.
00:10:16 Právě zde objevíme sbírku soch Ludvíka XIV.
00:10:20 Její součástí je 40 mramorových soch,
00:10:24 původně určených pro zahrady v Chateau de Marly,
00:10:27 letní rezidenci za hranicemi Paříže.
00:10:31 Tento koutek ukazuje podobu tehdejší královské zahrady.
00:10:39 Tady - mocně vyhlížející socha, zachycuje okamžik,
00:10:42 kdy kůň vyráží vpřed.
00:10:46 Jde o významné, tři metry vysoké dílo,
00:10:49 pocta mé vznešenosti, majestátu Ludvíka XIV.
00:10:54 Vzpomínám si dobře na dobu vzniku soch v Marly.
00:10:58 Celý ten obrovský podnik jsem řídil sám.
00:11:01 Nakonec ho během dvou let úspěšně dokončila
00:11:04 skupina francouzských sochařů.
00:11:07 Co vy na to?
00:11:09 O nic horší než sochy zhotovené v Římě, rodišti tohoto řemesla.
00:11:13 Mramor byl nesmírně drahý materiál.
00:11:18 Ale Ludvík XIV. na tvorbě mramorových soch nijak nešetřil.
00:11:26 Kámen nechal dopravit z Itálie lodí,
00:11:30 a tehdy dostat obrovské množství těžkého kamene do Francie
00:11:33 samo o sobě představovalo mamutí úkol.
00:11:38 Žádný předchůdce ani nástupce Ludvíka XIV. nenechal zhotovit
00:11:43 sochy v tak grandiózním měřítku.
00:11:51 Dovolte, abych vám předvedl mimořádně pozoruhodnou ukázku
00:11:54 z mé sbírky soch.
00:11:58 Řecký sportovec Milo chtěl dokázat svou sílu tím, že rozštípne strom,
00:12:03 jenže mu v prasklině uvízla ruka.
00:12:07 Vtom jej napadal lev. Výjev prostoupila hořká agónie.
00:12:16 Když moje královna tuto sochu spatřila, vyhrkla: "Nebožák!"
00:12:21 U žádné jiné francouzské sochy
00:12:24 jsem nespatřil až natolik živoucí výraz.
00:12:29 Tuto sochu jsem hodlal umístit do svého nového sídla -
00:12:32 paláce ve Versailles.
00:12:40 Versailles, 20 km jihozápadně od Paříže.
00:12:44 Bývala to vesnička, kde členové královské rodiny pořádali hony.
00:12:49 Ludvíku XIV. ještě nebylo ani 30,
00:12:53 když zde zahájil výstavbu nádherného paláce.
00:12:57 Jeho dokončení trvalo 50 roků.
00:13:07 V srdci paláce dominuje Zrcadlový sál - obrovská,
00:13:11 73 metrů dlouhá síň.
00:13:15 Na večerní bankety, pořádané králem,
00:13:18 se tu scházelo 15 tisíc aristokratů.
00:13:25 Představte si světlo lustrů, odrážené v zrcadlech
00:13:29 a barevné šaty urozených dam, šustících po celém sále.
00:13:34 Taková krása a pompéznost musely působit až nadpozemsky.
00:13:42 Chtěl jsem stvořit něco dosud nevídaného.
00:13:46 Byl to sen mladické nerozvážnosti. Ale přesto jsem si ho splnil.
00:13:54 Králové po celé Evropě začali budovat paláce podobné tomu mému.
00:13:59 Docela mne těšila skutečnost,
00:14:02 že Versailles zažehlo takovou soutěživost.
00:14:05 Palác Versailles je moje umělecké dílo.
00:14:12 Nezbytným doplňkem prostorného paláce ve Versailles
00:14:15 je nádherný nábytek.
00:14:18 Nespočet dobových artefaktů je nyní vystaven v Louvru
00:14:22 v oddělení dekorativních umění.
00:14:27 Naprosto impozantní skříňka.
00:14:31 Jak vidíte, tady uprostřed ji zdobí postava Ludvíka XIV.
00:14:37 Aby ji dokázali zhotovit, museli královi umělečtí truhláři
00:14:41 spolupracovat se sochaři a společnými silami tento
00:14:45 umělecký předmět sestavit.
00:14:49 Název díla zní "Skříňka ozdobená postavou Ludvíka XIV."
00:14:57 Řemeslná kvalita nábytku Ludvíka XIV. musela vyvolávat
00:15:00 stejnou míru respektu, jakou královi prokazovali dvořané.
00:15:08 Král povolal nejlepší francouzské řemeslníky,
00:15:12 a ti následně v rámci vzájemného konkurenčního boje zhotovili
00:15:15 okázalý nábytek.
00:15:24 Toto je práce řemeslníka jménem André-Charles Boulle,
00:15:29 dvorního uměleckého truhláře Ludvíka XIV.
00:15:33 Skvostný šatník vysoký 260 cm.
00:15:36 Boulle působil jako dvorní umělecký truhlář
00:15:40 až do své smrti v 90 letech.
00:15:49 Boulleho práce charakterizovaly tyto detailní ozdobné marketerie.
00:15:53 Do povrchu vyřezal vzory,
00:15:56 jež následně vyplnil kontrastním materiálem,
00:15:59 například kovem, perletí nebo různými typy dřeva,
00:16:02 a vytvořil tak dřevomalbu.
00:16:05 Francie pochopitelně neměla na marketerie monopol.
00:16:09 Ovšem Boulle byl pravým mistrem svého řemesla.
00:16:13 Stvořil svět vytříbené dokonalosti.
00:16:18 Řemeslná zručnost předtím stála ve srovnání s malířstvím
00:16:22 a sochařstvím o stupínek níže.
00:16:25 Ovšem za mých časů získali řemeslníci mnohem lepší pozici.
00:16:29 Vznikla nová kategorie - dekorativní umění.
00:16:35 Koho by napadlo, že jde o součást šatníku?
00:16:40 Výjev svou nevázaností a lehkou hravostí připomíná obraz.
00:16:45 Toto novátorské umění vzniklo v mé vlasti - v mé Francii.
00:16:52 Ludvík XIV. nebyl žádný troškař.
00:16:55 Uměleckým truhlářům posílal jednu zakázku za druhou,
00:16:59 objednával koberce a šperky
00:17:03 a řemeslníkům při práci udílel rady.
00:17:08 Dalo by se říci, že se stal otcem francouzských dekorativních umění.
00:17:15 To zdaleka není vše.
00:17:18 Bylo by ode mne nemístné, kdybych opomněl výkvět
00:17:21 francouzského dekorativního umění - gobelínové tapiserie.
00:17:27 Přesně tak.
00:17:29 Máte jistě na mysli soupravu obřích tapiserií
00:17:32 zachycují historii Scipia, generála z dob antického Říma.
00:17:37 Tato tapiserie znázorňuje Scipiův příjezd do Afriky.
00:17:41 Je to mimořádně impozantní práce s ohledem na to,
00:17:44 že oděv působí, jako by se třepotal ve větru,
00:17:47 postavy působí jako živé.
00:17:51 Tapiserie zdobily zdi paláce, a udržovaly v místnostech teplo.
00:17:56 Ovšem tapiserie není obraz.
00:17:58 Výtvarný motiv je utkaný v samotné látce - jedno vlákno po druhém.
00:18:03 Pozorně si prohlédněte nedostižné francouzské dekorativní umění,
00:18:08 jež vznikalo podle mých instrukcí.
00:18:18 Gobelíny. 13. městský obvod v Paříži.
00:18:22 Právě zde najdeme dílnu, Gobelínovou manufakturu.
00:18:27 Před 350 lety ji založil právě Ludvík XIV.
00:18:32 Dílnu nyní spravuje stát.
00:18:42 Protože tkalcovská práce se provádí na straně,
00:18:46 která bude sloužit jako rub tapiserie,
00:18:49 tkadlena kontroluje správnost vzoru na přední části pomocí zrcadla.
00:18:54 Tkalcovská metoda se od 17. století nezměnila.
00:18:58 37 tkalců a tkadlen pracujících v této dílně
00:19:01 jsou státní zaměstnanci.
00:19:04 Každé tapisérii se věnují dva současně.
00:19:08 Práce na této konkrétní tapiserii započaly před třemi lety.
00:19:11 Její dokončení očividně potrvá další rok.
00:19:19 Časová náročnost výroby gobelínů spočívá v přesně
00:19:23 stanovených nárocích na kvalitu.
00:19:26 Jedno vlákno po druhém.
00:19:29 Barevné příze se navíjejí na tkalcovskou osnovu,
00:19:32 a tak vzniká pevně utkaný motiv dle požadovaného vzoru.
00:19:40 Za časů Ludvíka XIV. bylo
00:19:43 na každou tapiserii použito kolem 50 barev.
00:19:46 Schopnost odborné manipulace se spoustou barevných vláken
00:19:50 vyžaduje řemeslný fortel, předávaný z generace na generaci.
00:20:00 Budova je přístupná veřejnosti a slouží jako výkladní skříň
00:20:04 tradičních francouzských dekorativních umění.
00:20:08 A nahoře nad schodištěm...
00:20:11 Veličenstvo, nezachycuje tato tapiserie událost z vašeho života?
00:20:17 Má název "Návštěva Ludvíka XIV. v Gobelínové manufaktuře".
00:20:22 Jsem tam osobně v dílně při prohlídce výrobků.
00:20:27 Vím, že to bylo rok po otevření manufaktury.
00:20:30 Tehdy se tu nevyráběly pouze tapiserie.
00:20:37 Řemeslníci mi nosili své nejlepší výrobky, jeden za druhým.
00:20:42 Přesto šlehačku na dortu představovaly právě tapiserie.
00:20:50 Jejich přepychová kvalita zaujala královské rody
00:20:54 a aristokraty po celé Evropě.
00:20:57 Gobelínové tapiserie se staly
00:21:00 hlavním francouzským vývozním artiklem.
00:21:08 Tato tapiserie je mistrovské dílo z dob vlády Ludvíka XIV.
00:21:13 Zajímavým aspektem této práce je to, že zachycuje -
00:21:18 podobně jako fotografie - epizodu ze života krále.
00:21:23 Kupříkladu stříbrné předměty, jež na tapiserii vidíte,
00:21:28 už neexistují.
00:21:30 Ludvík XIV. se na sklonku svého života ocitl
00:21:33 v hluboké finanční tísni.
00:21:36 Nechal roztavit svoje stříbro, aby měl čím financovat válku.
00:21:41 Díky Ludvíku XIV. Francie získala největší prestiž
00:21:44 ze všech evropských zemí.
00:21:47 Nicméně král své rozmary financoval z obrovských daní,
00:21:51 což pro lid znamenalo velkou zátěž.
00:22:04 V roce 1715 Ludvík XIV., Král Slunce, umírá.
00:22:08 Vládl 72 roků.
00:22:16 Zemřel nejopěvovanější monarcha francouzské historie.
00:22:21 Ovšem když Paříží procházel smuteční průvod,
00:22:25 lidé po něm házeli kamení.
00:22:34 Ludvík XIV. zasvětil svůj život snaze o ideál krásy.
00:22:39 Jeho vášeň představovala životadárnou vláhu
00:22:42 pro rozkvět francouzského umění.
00:22:57 Po jeho smrti se umělecké sbírky, jež shromáždil,
00:23:02 staly základními uměleckými kameny všech oddělení Louvru.
00:23:06 Zde, na hlavním náměstí Louvru, před vchodem,
00:23:08 jímž denně projde 20 tisíc návštěvníků,
00:23:10 stojí jediná bronzová socha.
00:23:13 Vaše Veličenstvo, tohle je vaše socha, nepletu se?
00:23:17 Jsem polichocen, že jste mě poznal.
00:23:19 Většina lidí si mě nevšímá,
00:23:22 a pak si připadám ztracený a osamělý.
00:23:25 Nevěnují mi pozornost.
00:23:29 Ale teď už je to vlastně jedno.
00:23:32 Ale doufám, že si na mě sem tam vzpomenete.
00:23:36 A na moje muzeum. Můj Louvre!
00:23:39 Drahocenná klenotnice, vytvořená z mých snů.
00:23:56 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:24:00 ČESKÁ TELEVIZE 2013
Louvre kdysi v Paříži sloužil jako palác francouzské královské rodiny. Počínaje dvanáctým stoletím nechal každý král přistavět další část. Východní křídlo vzniklo na přání Ludvíka XIV. Design si vybral s nespočtu předložených architektonických návrhů. Dnes bychom takový proces pojmenovali jako „výběrové řízení“. Louvre již neslouží jako královská rezidence, nýbrž jako umělecké muzeum a galerie se sbírkami nashromážděnými generacemi francouzských králů. Vůbec nejrozsáhlejší sbírku sestavil Ludvík XIV.