00:00:11 Česká televize uvádí japonský dokumentární cyklus
00:00:14 GALERIE UMĚNÍ
00:00:35 Museo Civico v Sansepolcru:
00:00:39 Ideální domov pro Pierra della Francesku
00:00:49 Každé muzeum vypráví jedinečný Příběh.
00:00:55 Sansepolcro v západní části Toskánska střední Itálie.
00:01:02 Městečko Sansepolcro se svými 15 tisíci obyvateli si uchovává
00:01:06 středověkou atmosféru.
00:01:11 V 10. století ho založili mniši.
00:01:14 Vystavěli zde kapli pro uložení relikvií,
00:01:17 získaných z Kristovy hrobky.
00:01:20 Právě z italského výrazu pro hrobku, "sepolcro",
00:01:23 vzniklo jméno města.
00:01:26 V 15. století se tu narodil jistý chlapec.
00:01:29 Později se z něho stal jeden
00:01:32 z nejslavnějších renesančních malířů.
00:01:35 Pierro della Francesca.
00:01:38 Jeho dílo je tolik přitažlivé díky charakteristickým
00:01:42 majestátním výjevům a využití svěžích barev.
00:01:46 Dnes se zaměříme na mistrovská díla,
00:01:49 jež Pierro ve svém rodném městě vytvořil,
00:01:53 a prozkoumáme jejich skrytá tajemství.
00:01:59 Stará radnice v centru Sansepolcra.
00:02:02 Postavili ji ve 14. století a nyní v této budově sídlí
00:02:06 Museo Civico, městské umělecké muzeum.
00:02:13 Provoz muzea byl zahájen před 100 lety.
00:02:16 Vystavuje umělecká díla spjatá s městem,
00:02:19 například obrazy místních rodáků a fresky z okolních kostelů.
00:02:26 Toto muzeum je obzvláště pyšné - jak také jinak - na Pierrovy malby.
00:02:39 Oltářní obraz namaloval Pierro pro chrám,
00:02:42 který s rodinou navštěvoval.
00:02:50 V horní části je zobrazen Kristus na kříži,
00:02:53 vespod a na bočních panelech jsou zpodobněny postavy
00:02:56 různých světců, doplněné výjevy z Bible.
00:03:00 Uprostřed se nachází Misericordia - blahovolná Panna Maria.
00:03:10 Vyniká nad ostatními, s otevřeným pláštěm,
00:03:15 jako by jím chtěla zahalit věřící, jež klečí před ní.
00:03:23 Třetí postavou zleva je samotný Pierro.
00:03:26 Na obraze jsou rovněž zachyceni vlivní občané a muži,
00:03:30 kteří chrámu přispívali.
00:03:36 Ženy upřeně hledí k Panně Marii.
00:03:40 Zcela napravo je žena církevního mecenáše.
00:03:47 Panna Maria má symetrické, majestátní vzezření.
00:03:51 Nicméně nejpůsobivější je její hluboce lidský, laskavý výraz.
00:04:00 Historici umění prohlašují, že jde o jedno z nejkrásnějších
00:04:03 znázornění tváře v renesančním malířství.
00:04:10 Z více než 20 dochovaných Pierrových obrazů
00:04:13 tu najdeme celkem čtyři.
00:04:19 Nástěnná malba, objevená na radnici v roce 1954.
00:04:22 Výraz mladíka prozrazuje muka.
00:04:26 Údajně to je svatý Julián, jenž bezděčně zabil své rodiče
00:04:30 a celý život strávil v pokání za své hříchy.
00:04:42 Tohle je Svatý Ludvík z Toulouse.
00:04:44 Narodil se jako člen francouzské královské rodiny,
00:04:48 ovšem namísto dráhy hýčkaného aristokrata se rozhodl
00:04:52 zasvětit svůj život zbožnosti.
00:04:55 Nicméně právě urozený původ zajistil tehdy ještě mladému
00:04:58 Ludvíkovi výsadní pozici biskupa.
00:05:05 Pierro mistrovsky zachytil zmatek a nejistotu,
00:05:08 již tehdy Ludvík jistě prožíval.
00:05:14 Půvab maleb Pierra della Francesky bezpochyby umocňují lidé,
00:05:18 jež portrétoval.
00:05:21 Z jeho živoucích znázornění lze usoudit,
00:05:24 že jako model pro Marii a světce s největší pravděpodobností
00:05:28 posloužili lidé z okolí Sansepolcra.
00:05:32 Fyzické znaky jako udivený výraz a býčí šíje evokují sedláky.
00:05:37 Postavy nám připadají povědomé, přesto zároveň působí hrdě
00:05:41 a jsou obdařeny duchovní kvalitou.
00:05:44 Právě díky tomuto dualismu je Pierro tak podmanivý.
00:05:58 Pierro della Francesca se narodil někdy okolo roku 1412
00:06:02 v rodině městského ševce.
00:06:05 Jako 16letý nastoupil do učení k místnímu umělci.
00:06:10 Měl za úkol zdobit dlouhé svícny, jež se používaly při náboženských
00:06:13 procesích, dále navrhoval zástavy a nakonec se podílel i na tvorbě
00:06:17 oltářního obrazu v místním chrámu.
00:06:23 Jako slavný renesanční malíř trávil Pierro čas ve venkovském
00:06:27 rodném městečku jen zřídka.
00:06:34 Pierro zůstal občanem města a okolí Sansepolcra
00:06:37 až do své smrti v 80 letech.
00:06:41 Hodně cestoval, ovšem Sansepolcro vždy považoval za svůj domov.
00:06:55 Součástí muzea je také sál, kam mohou místní obyvatelé kdykoli
00:06:59 nahlédnout a spatřit jistý Pierrův obraz.
00:07:03 Jde o mistrovské dílo světové extra třídy
00:07:07 a zdejší lidé jsou na něj nesmírně pyšní.
00:07:17 "Vzkříšení". Znázorňuje Krista, vystupujícího z hrobky.
00:07:22 V ruce třímá prapor křesťanství.
00:07:26 Jeho majestátní póza vyjadřuje nade vší pochybnost,
00:07:30 že se tu přihodil Zázrak.
00:07:45 Jeden ze strážných, střežících hrobku,
00:07:48 k němu překvapeně vzhlíží,
00:07:51 zatímco další dva spí hlubokým spánkem,
00:07:54 aniž by si byli nastalé situace vědomi.
00:07:57 Čtvrtý strážný si zakrývá tvář - není schopen uvěřit tomu,
00:08:01 co se mu odehrává přímo před očima.
00:08:04 Kristus - symbol města, spojovaného s touto hrobkou.
00:08:09 Jeho tělo působí pevně, připomíná antickou sochu
00:08:14 a jeho výraz vyvolává nenápadný dojem síly.
00:08:22 Nad čím Pierro při tvorbě tohoto mistrovského díla uvažoval?
00:08:27 Abychom to zjistili, zamíříme do oblasti,
00:08:31 propojené s umělcovým jménem.
00:08:36 Pierro namaloval "Vzkříšení" jako 50letý.
00:08:39 Zhruba v té době si vytvořil silné pouto k jednomu městu.
00:08:50 Urbino - staré sídlo, leží 70 km východně od Sansepolcra.
00:09:01 Za Pierrových časů byl urbinský dvůr významným centrem
00:09:05 renesanční kultury a scházelo se zde mnoho umělců.
00:09:15 Zdejším vládcem byl tehdy Frederico da Montefeltro,
00:09:19 osvícený muž, zaštiťující umění.
00:09:23 Pozval do Urbina také Pierra.
00:09:29 Montefeltrův palác nyní slouží jako umělecké muzeum.
00:09:37 Zde je Montefeltrova pracovna.
00:09:48 Nádherná knihovna s mřížovými dveřmi.
00:09:52 Vidíte hudební nástroje na poličce?
00:10:01 Vida, někdo zapomněl zavřít dveře.
00:10:08 Ale kdepak. Je to nástěnná malba. Žádná knihovna.
00:10:17 Palác v Urbinu sloužil
00:10:20 jako místo studijních aktivit, kde vědci objevovali nové koncepce,
00:10:25 především v oborech architektury a matematiky.
00:10:28 Právě atmosféru učenosti zachytil Pierro de la Francesco.
00:10:32 "Bičování Krista". Reprezentativní Pierrovo dílo.
00:10:37 Totožnost tří postav v popředí je námětem častých debat.
00:10:41 Bez rozuzlení.
00:10:48 Kristus jako by hrál v kompozici jen vedlejší úlohu -
00:10:52 je daleko vzadu, nalevo.
00:10:55 Pozoruhodným rysem této malby je ve skutečnosti De Franceskovo
00:10:59 sofistikované znázornění perspektivy.
00:11:02 Sledujte seřazení dlaždic na podlaze.
00:11:11 Budete-li pozorovat stropní trámy a černobílé dlaždice směrem
00:11:14 k zadní části výjevu, zjistíte, že se v určitém bodě čáry sbíhají.
00:11:20 Jedná se o úběžný bod.
00:11:23 Veškeré aspekty obrazu směřují k tomuto bodu a demonstrují
00:11:26 tak Pierrovo přesné uplatnění perspektivy.
00:11:30 Jak přesně tedy Pierro svou kompozici stvořil?
00:11:35 Nejprve seřadil vodorovně dlaždice jako čtvercovou mřížku
00:11:38 a poté sestavil mozaikový vzor dlaždic a určil tak přesné
00:11:42 místo sloupu, kde bude stát Kristus.
00:11:48 Poté propočítal, kudy dovnitř vnikne světlo,
00:11:51 a vymezil pozice dalších sloupů a lidských postav.
00:11:58 Pierro nejspíš vytvořil trojrozměrný prostor
00:12:00 a poté tento prostor přenesl na plátno s využitím perspektivy.
00:12:11 Pierro nebyl jenom malíř, ale zároveň matematik.
00:12:16 Nadšeně se věnoval studiu matematiky,
00:12:19 dokonce publikoval vědecké texty na téma geometrie a perspektiva.
00:12:31 Ilustrace v jeho knížce.
00:12:34 Pierro plánoval všechno - od architektonických aspektů
00:12:37 až po rozměry a velikost lidských hlav,
00:12:40 založených na propracovaných výpočtech.
00:12:48 Vrátíme se do muzea v Sansepolcru a ke "Vzkříšení".
00:12:52 Pierro při tvorbě této kompozice
00:12:55 využil mnohem složitější způsob znázornění perspektivy.
00:12:59 Kristus hledí přímo na nás a je umístěný přesně tak,
00:13:03 aby upíral pohled v dokonale přímém směru
00:13:07 k jakémusi vzdálenému bodu za námi.
00:13:11 Naopak strážní se stíny pod bradou jsou znázorněni tak,
00:13:15 abychom získali dojem, že k nim vzhlížíme zespodu.
00:13:18 Použití pomocných čar naznačuje, že se úběžný bod nachází nízko.
00:13:29 Podívejme se na obraz z odlišného úhlu.
00:13:31 Úběžný bod v sektoru se strážnými se nachází na spodní části obrazu.
00:13:41 Naopak perspektiva Krista leží značně vysoko nad strážnými.
00:13:46 Pierro zahrnul do své kompozice dvě oddělené zóny perspektivy.
00:13:54 Spodní perspektiva a přední perspektiva.
00:13:58 Pierro nejspíš použil dvě perspektivy proto,
00:14:02 že pokud by zachytil ze spodní perspektivy také Krista,
00:14:06 jeho postava by ustoupila do zadní části obrazu
00:14:09 a naposled by se zmenšila.
00:14:12 Jenomže to právě Pierro nechtěl.
00:14:14 Aby zdůraznil Kristovu slávu,
00:14:17 Pierro musel znázornit Syna Božího v popředí.
00:14:20 Pokusil se vytvořit výjev se dvěma odlišnými
00:14:23 a současně přirozenými perspektivami.
00:14:25 U spících strážných, opřených o hrobku, a Kristova chodidla
00:14:29 přesahujícího okraj hrobky Pierro mistrně prolnul obě perspektivy:
00:14:33 tedy strážných v popředí a samotného Krista.
00:14:42 Za tahy štětcem na "Vzkříšení"
00:14:45 se skrývají propracované výpočty, jež mohl provést pouze matematik.
00:14:49 Kdo by to byl řekl? Ale počkat, to není všechno.
00:15:00 Pierro také používal vyspělé techniky nanášení barev,
00:15:03 charakteristické pro období renesance.
00:15:06 Dozvěděli jsme se to při restaurování obrazu,
00:15:10 kde tyto techniky použil.
00:15:13 Arezzo - místo na předměstí Sansepolcra.
00:15:17 V tomto chrámu se skví obraz,
00:15:20 který Pierro namaloval ve stejné době jako "Vzkříšení".
00:15:29 Na posvátném místě v zadní části chrámu je celá zeď
00:15:32 pokryta Pierrovým cyklem fresek.
00:15:41 "Legenda o pravém kříži".
00:15:44 Tento cyklus je považován za jeden z největších
00:15:47 úspěchů italské renesance.
00:15:53 Vypráví příběh o dřevu, použitém na zhotovení kříže,
00:15:57 na němž byl Kristus ukřižován.
00:16:02 Klanící se "Královna ze Sáby".
00:16:08 Svatá Helena - stvrzující, že kříž objevený v zemi dlouho
00:16:12 po Kristově umučení je opravdu tím, na němž byl ukřižován Ježíš.
00:16:20 "Zápas Hérakla s Chosroem".
00:16:23 Tehdy se Kříž stal pro všechny křesťany předmětem uctívání.
00:16:30 Bitva mezi Perskou a Byzantskou říší
00:16:33 je zachycená ve skvostných barvách.
00:16:36 V roce 1991 došlo konečně
00:16:39 k zahájení rekonstrukce nástěnných maleb.
00:16:43 Práce trvaly 10 roků.
00:16:46 Při tomto projektu restaurátoři zjistili,
00:16:49 že Pierro použil dvě techniky - freskomalbu a současně temperu -
00:16:53 a stvořil tak sytě barevný svět.
00:16:57 Silvano Lazzeri je malíř a restaurátor,
00:17:00 a během projektu restaurování fresek působil jako hlavní
00:17:04 technický a umělecký poradce.
00:17:07 Požádali jsme pana Lazzeriho,
00:17:10 aby nám předvedl obě della Franceskovy techniky.
00:17:13 Nejprve freskomalbu.
00:17:18 Abyste mohli namalovat fresku, musíte zeď omítnout sádrou.
00:17:22 Omítku tvoří několik vrstev,
00:17:25 dokud nezískáme vrstvu zhruba 3-4 mm.
00:17:33 Zatímco je sádra stále vlhká, nanesou se pigmenty.
00:17:37 To jim umožní vsáknout se do sádry a docílí lesku,
00:17:41 tolik typického pro takový způsob malby.
00:17:46 Malíři většinou využívali tuto techniku
00:17:48 ke tvorbě nástěnných maleb.
00:17:52 Naopak temperové malby
00:17:55 vznikají prostřednictvím pigmentů rozpuštěných v oleji.
00:17:58 Tato metoda umožňuje malířům pracovat na suché i vlhké sádře,
00:18:02 umožňuje jim smíchat barvy a malovat na již pokrytou vrstvu.
00:18:06 Této metody se většinou využívá při tvorbě panelů.
00:18:18 Pan Lazzeri během restaurování ozářil nástěnné malby
00:18:22 ultrafialovým světlem, odhalil tak kompozici z pigmentů
00:18:26 i techniku využitou k malbě fresek.
00:18:31 Namodralé oblasti označují místa,
00:18:33 kde byla použita metoda freskomalby.
00:18:36 Bílé a načervenalé oblasti odhalují místa,
00:18:40 kde byla použita tempera.
00:18:42 Pierro naplánoval využití obou technik v mnohem větším rozsahu,
00:18:46 než pan Lazzeri očekával.
00:18:49 Kombinací obou technik della Francesca dosáhnul
00:18:51 maximálního možného vyjádření světla a barev.
00:18:54 Jeho fresky vydávají neopakovatelnou záři.
00:18:59 Dosáhl toho tak, že do pigmentu přimíchal
00:19:03 světélkující vápno s názvem "bianco sangiovanni".
00:19:07 Získal tím dokonalost nanesených barev,
00:19:11 propůjčil jim průzračný aspekt a fresky tak rozjasnil.
00:19:16 Prohlédněte si, jak Pierro namaloval stan.
00:19:19 Červená a oranžová září tak jasně díky tomu,
00:19:23 že do pigmentů přimíchal "bianco sangiovanni".
00:19:27 Naopak u "Zápasu Hérakla s Chosroem" je na výzdobě
00:19:31 Héraklova křesla patrná charakteristika tempery.
00:19:36 Takhle skvělého vzoru je možné dosáhnout
00:19:40 pouze pomocí temperové techniky,
00:19:44 umožňující opakované nanášení barev.
00:19:49 Pierro pigmentům a jejich rozpouštění skvěle rozuměl,
00:19:52 využil toho ve svůj prospěch.
00:19:55 Jak vidíte na tomto vyobrazení bitvy.
00:19:58 Dokázal zachytit vzory na přilbách vojáků,
00:20:02 zevrubný design praporu i barevné svršky.
00:20:07 Obě techniky Pierro použil také u "Vzkříšení".
00:20:14 Červená, zelená a modrá
00:20:16 na oblečení strážných živě kontrastují.
00:20:24 Stromy v pozadí, scenérii a rozjasněnou oblohu namaloval
00:20:28 s použitím tempery.
00:20:34 Ovšem lesku Kristovy velkolepé postavy mohl dosáhnout
00:20:38 pouze technikou freskomalby.
00:20:41 Pierro do tohoto mistrovského díla zahrnul své veškeré dovednosti.
00:20:47 To odráží brilantní uvažování malíře a zároveň
00:20:50 vlasteneckého ducha místního občana.
00:20:57 Za della Franceskova života
00:21:00 procházelo Sansepolcro velkými útrapami.
00:21:08 Toto kdysi samosprávní město přišlo o nezávislost
00:21:11 a dostalo se do područí mocných městských států,
00:21:15 jako byl Řím a Florencie.
00:21:22 V polovině 15. století město od Florencie opětovně získalo
00:21:25 správní pravomoci a obnovilo místní radnici.
00:21:34 Pierro získal zakázku na vytvoření nástěnné malby pro budovu radnice.
00:21:43 Touto nástěnnou malbou bylo právě "Vzkříšení".
00:21:47 Dnes už víme, že to bylo dílo určené výhradně pro toto místo -
00:21:51 radnici, a v širším měřítku i pro město samotné.
00:22:02 Slouží jako svědectví o úsilí zdejších obyvatel a jejich snaze
00:22:06 obnovit nezávislost Sansepolcra.
00:22:10 Výjev znázorňuje nejen vzkříšení Krista, ale i obnovu Sansepolcra.
00:22:15 Právě z tohoto důvodu della Franceska použil
00:22:19 na svém obrazu perspektivu, převratnou techniku postupného
00:22:23 nanášení barev a veškeré své dovednosti.
00:22:30 Muzeum zde stojí kvůli Pierru della Franceskovi.
00:22:36 Kdyby na tuto zeď nenamaloval "Vzkříšení Krista",
00:22:40 žádné muzeum by na tomhle místě nevzniklo.
00:22:45 Celý svět nás zná jako Pierrovo město.
00:22:53 Cokoli se tu přihodí, každý se hned strachuje,
00:22:56 zda je "Vzkříšení" v bezpečí.
00:23:03 Lidi tu o Pierrovi hovoří důvěrně, jako by šlo o člena rodiny.
00:23:11 Mezi obyvateli Sansepolcra a Pierrem vzniklo skálopevné pouto.
00:23:21 Když navštívíte Muzeum v Sansepolcru,
00:23:25 postůjte před Pierrovými mistrovskými díly.
00:23:28 Možná rozpoznáte přítomnost tohoto muže - místního rodáka
00:23:32 a nedostižného malířského génia.
00:23:57 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:24:01 ČESKÁ TELEVIZE 2013
Městečko Sansepolcro v západní části Toskánska střední Itálie se svými patnácti tisíci obyvateli si uchovává středověkou atmosféru. V desátém století ho založili mniši, vystavěli zde kapli pro uložení relikvií získaných z Kristovy hrobky. Právě z italského výrazu pro hrobku, „sepolcro“, vzniklo jméno města. V patnáctém století se tu narodil jistý chlapec. Později se z něho stal jeden z nejslavnějších renesančních malířů. Piero della Francesca. Jeho dílo je tolik přitažlivé díky charakteristickým majestátním výjevům a využití svěžích barev