00:00:10 Česká televize uvádí japonský dokumentární cyklus
00:00:14 GALERIE UMĚNÍ
00:00:35 Galerie dell'Accademia:
00:00:38 Barevná hostina ve městě vodních kanálů
00:00:50 Každé muzeum vypráví jedinečný Příběh.
00:00:53 Dnes navštívíme Benátky, město vodních kanálů.
00:00:57 Benátkám se říkává také "Královna Jadranu".
00:01:01 Světlo a rozčeřená voda,
00:01:03 tolik charakteristické pro toto město,
00:01:06 jež podporovalo rozvoj svébytného malířského stylu s názvem
00:01:10 "Benátská škola", oplývá nádhernou paletou barev i atmosférou.
00:01:13 Tintoretto, Veronese a Tizian.
00:01:18 Dnes se zaměříme na tyto tři mistry Benátské školy 16. století.
00:01:30 Při návštěvě Benátek lidé nejprve míří na Náměstí svatého Marka.
00:01:34 Zvonice, sahající k nebesům, elegantní Dóžecí palác a úchvatná
00:01:38 Bazilika lákají návštěvníky v průběhu celé historie města.
00:01:53 Nastoupíme ke skupině do vodního autobusu,
00:01:56 zamíříme Grand kanálem ke Galerii dell'Accademia,
00:01:59 pokladnici benátských mistrovských artefaktů.
00:02:08 Vylodíme se přímo před vchodem do Galerie dell'Accademia.
00:02:12 Starý kostel a klášter dodávají galerii starobylý půvab.
00:02:24 Společně s davem zamíříme dovnitř.
00:02:34 Galerie dell'Accademia vystavuje
00:02:38 benátská mistrovská díla ze 14. - 18. století.
00:02:41 Galerie původně sloužila jako umělecká Akademie
00:02:44 a byla založena v roce 1750.
00:02:48 Oficiální otevření muzea proběhlo v roce 1882.
00:03:01 Náměstím svatého Marka kráčí
00:03:04 slavnostní procesí se svatou relikvií.
00:03:08 Obraz zachycuje křesťanský obřad Slavnost povýšení svatého kříže.
00:03:15 Velkolepá Bazilika září zlatou barvou.
00:03:18 Shromáždily se tu stovky lidí.
00:03:22 Detaily výjevu, jež tak živě zachytil Gentile Bellini,
00:03:25 připomínají vznešenost Benátek 15. století,
00:03:29 kdy město prosperovalo jako centrum námořního obchodu.
00:03:38 Madona s dítětem se třemi hudebními anděly a šesti svatými.
00:03:43 Jedná se o Oltářní obraz svatého Joba
00:03:46 a namaloval jej Giovanni Bellini, Gentileho bratr.
00:03:51 Na tomto obraze se Giovanni poprvé pokusil
00:03:55 aplikovat techniku olejomalby, vynalezenou ve Flandrech.
00:03:57 Dokázal definovat světlo a stín
00:04:01 pomocí jemného barevného stínování odrazů.
00:04:04 Mladé tělo svatého Šebestiána a důstojné,
00:04:07 realisticky znázorněné postavy svatých,
00:04:10 vyvolávají pocit lidské vřelosti.
00:04:20 Křehká postava Madony zahalené v jasně modré róbě.
00:04:25 Jedná se o mistrovské dílo Benátské školy,
00:04:28 vyzařuje důstojnost, vyvolává meditativní atmosféru.
00:04:39 Nepochybně nejznámější obraz
00:04:42 Galerie dell'Accademia - "Bouře" od Giorgioneho.
00:04:51 Tento obraz současně patří i k nejtajemnějším malbám,
00:04:55 jež Galerie kdy vystavovala.
00:04:58 Tajemství spočívá ve skutečnosti,
00:05:01 že námět obrazu nikdo vlastně pořádně nerozluštil.
00:05:06 Mladík postává pod shlukem stromů.
00:05:12 V trávě sedí nahá žena a kojí dítě. Koho tyto osoby představují?
00:05:19 Tato otázka vyvolala nesčetné diskuze,
00:05:21 ovšem nikdo nedospěl k žádným závěrům.
00:05:29 Oblohu rozčísne blesk, a vytváří tak zlověstnou atmosféru.
00:05:35 Giorgione zemřel jako mladý muž.
00:05:37 A jeho život zůstává podobně jako tento obraz zahalený tajemstvím.
00:05:43 Značný zájem o jeho obraz vyvolaly
00:05:46 možná právě tyto nezodpovězené otázky.
00:05:53 "Festa della Sensa" neboli "Oslava nanebevzetí"
00:05:56 se v Benátkách koná každý květen.
00:05:59 Není to pouze náboženská událost,
00:06:02 ale zároveň oslava snoubení Benátek s mořem.
00:06:06 Tato tradice pochází ze středověku a původně připomínala vítězství
00:06:10 v námořní bitvě, jež se odehrála v Den nanebevzetí.
00:06:15 U příležitosti výročí této události vládnoucí dóže vyplul na otevřené
00:06:19 moře v okázale vyzdobené slavnostní lodi Benátské republiky
00:06:23 a vhodil do vody zlatý prsten se slovy:
00:06:27 "Uzavíráme s tebou sňatek, ó moře, symbole věčného dominia."
00:06:32 V podstatě se jednalo o rituál s prosbou,
00:06:35 aby Bůh požehnal Benátkám.
00:06:38 Benátky získaly díky obchodu s Východem značné jmění
00:06:41 a tato prosperita přinesla zlaté časy rovněž uměleckým kruhům.
00:06:45 Tizian přišel do Benátek z vesnice na úpatí Alp počátkem 16. století.
00:06:51 Stal se nejslavnějším malířem v benátském uměleckém prostředí.
00:07:02 Religiózní Tizianův obraz
00:07:05 je umístěný v rohu Galerie dell'Accademia.
00:07:08 Mladá Panna Maria stoupá po schodišti do chrámu.
00:07:18 Kněžské roucho je provedeno v jasných barvách.
00:07:22 Marie, obklopená svatozáří zaujímá ladnou pózu.
00:07:34 Bohaté barvy a nečekaně přirozený přístup -
00:07:38 tento unikátní tizianovský výraz nemohl vzniknout
00:07:42 jako součást fresek nebo temperových maleb,
00:07:45 ale díky tehdy nové malířské technice s názvem olej na plátně.
00:07:56 Nalevo malíř umístil rozechvělý dav, upozorňující na tuto událost.
00:08:01 Takto kvalitní a nekonvenční religiózní obraz znamenal
00:08:04 ve své době naprostý unikát.
00:08:14 Tato neskutečná síla výrazu způsobila,
00:08:18 že zakázky od aristokratů z celé Evropy jen pršely.
00:08:32 Na nároží malého kanálu se tyčí gotická stavba.
00:08:36 Jde o Kostel Santa Maria Gloriosa dei Frari.
00:08:50 Zde v posvátném prostředí pod jemným světlem pronikajícím oknem
00:08:54 visí Tizianovo mistrovské dílo, jež umělec namaloval
00:08:58 v počátcích své dráhy.
00:09:00 "Nanebevzetí Panny Marie".
00:09:04 Obrovský oltářní obraz, vysoký téměř sedm metrů.
00:09:08 Pozornost okamžitě zaujme Marie v červeném šatě,
00:09:12 stoupající k nebesům v doprovodu andělů.
00:09:15 Marie je mladá a půvabná.
00:09:17 Shora ji vítá Všemohoucí.
00:09:29 V dolní části je 12 apoštolů,
00:09:32 upírajících zrak na tento nebeský zázrak a intenzivní pohyb.
00:09:38 Tizian dosáhl této barevné harmonie díky mistrnému využití
00:09:42 sofistikované techniky olejomalby.
00:09:51 Jeho mistrovské dílo vdechlo renesančnímu malířství svěží život,
00:09:56 umožnilo vznik odlišné tradice ve srovnání s Římem a Florencií.
00:10:00 To znamenalo počátek nového,
00:10:03 typicky benátského malířského stylu.
00:10:07 Město Benátky je postavené na moři.
00:10:10 Nástěnné malby v budovách jsou mnohem náchylnější k poškození
00:10:13 působením vody a nevydrží příliš dlouho.
00:10:17 Jenže benátští malíři byli lišáci.
00:10:20 Na rozdíl od běžné metody používali techniku olejomalby.
00:10:24 Právě díky této technice mohli dokončit své malby
00:10:28 ve velmi krátké době.
00:10:31 Při každém tahu štětcem se mohli dotýkat předchozí vrstvy
00:10:34 nebo malovat rovnou přes ni.
00:10:37 Kompozici obrazu bylo možné neustále pozměňovat
00:10:41 a malíři to poskytovalo větší svobodu k vyjádření svých nápadů.
00:10:46 Pravým pokladem Galerie dell'Accademia
00:10:50 je Tizianovo poslední dílo Pieta.
00:10:53 Panna Maria podpírá Kristovo tělo.
00:10:56 Naříkající Máří Magdalena natahuje ruku v zoufalství,
00:10:59 Svatý Jeroným na kolenou vzhlíží ke Kristově tváři.
00:11:11 Pomocí několika vrstev barvy a volných, lehkých tahů štětcem
00:11:15 Tizian skloubil barvu a formu v dokonalé harmonii.
00:11:31 Tizian, sám pociťující blízkost smrti, prodchnul dílo
00:11:35 zármutkem v souvislosti s lidskou smrtelností.
00:11:40 Jeho malba je výrazem duše,
00:11:43 ve skutečnosti přesahující pouhou sféru barvy a formy.
00:11:56 V Benátkách se objevili dva nesmírně nadaní malíři,
00:11:59 kráčející ve šlépějích Tizianova uměleckého odkazu.
00:12:07 První byl Tintoretto, benátský rodák,
00:12:10 a Veronese - ten se narodil v nedaleké Veroně.
00:12:13 Stali se z nich soupeři, malíři téže éry.
00:12:21 Veronese přišel do Benátek jako 25letý.
00:12:24 Záhy předvedl svůj ohromný talent,
00:12:27 zaujal Tiziana a získal výsadní postavení mezi místními malíři.
00:12:37 "Svatba svaté Kateřiny" v Galerii dell'Accademia.
00:12:41 Obraz znázorňuje legendu, obestírající svatou Kateřinu.
00:12:49 Během modlitby ke Svaté Matce Boží údajně prošla vizí,
00:12:53 v níž se stala Ježíšovou nevěstou.
00:13:06 Kateřininy šperky a róba jsou prostě úchvatné.
00:13:10 Totéž platí o delikátní barvě těla dítěte.
00:13:19 Tyto bohaté, jasné odstíny jsou pro Veroneseho typické.
00:13:30 V Maseru na předměstí Benátek stojí vila proslulého rodu Barbaro.
00:13:36 Vilu projektoval Andrea Paladio, význačný architekt své doby.
00:13:45 Veronese získal zakázku na vnitřní nástěnnou výzdobu.
00:13:49 Naprosto velkolepá místnost, co tomu říkáte?
00:13:59 Vida, za dveřmi pokukuje děvčátko. Nebo ne? Jde o pouhou iluzi.
00:14:06 Veroneseho geniální výzdobě se dostalo nadšeného přijetí,
00:14:10 což ještě umocnilo jeho pověst.
00:14:14 Další objednávky jen pršely.
00:14:23 Jsme v rozsáhlé výstavní síni ve druhém podlaží
00:14:26 Galerie dell'Accademia.
00:14:29 Zde vystavují nejvýznamnější mistrovské dílo,
00:14:32 jež Veronese za svou kariéru namaloval.
00:14:35 "Hostina v domě Leviho".
00:14:38 Je to obří plátno 5,5 metru vysoké a 12,8 metrů široké.
00:14:44 Tento obraz, původně vystavený v jídelně kláštera,
00:14:47 vychází z námětu Poslední večeře.
00:14:50 Kristus a apoštolové uprostřed sedí tiše u stolu.
00:14:59 Jenže kolem nich lidé hlučně holdují jídlu a pití
00:15:04 během grandiózní večeře.
00:15:07 Ten žertovně opilecký výjev byl ovšem s ohledem na obraz
00:15:10 s náboženskou tematikou až příliš sugestivní a Veronese
00:15:13 si jím vysloužil obvinění z kacířství za nevhodné
00:15:16 znázornění posvátné události.
00:15:23 Proto malbu pojmenoval "Hostina v domě Leviho",
00:15:26 podle scénky popsané v bibli, a tak díky změně názvu díla
00:15:30 těsně vyvázl z hrozící šlamastyky.
00:15:38 Bez ohledu na to se vskutku jedná
00:15:42 o bouřlivé znázornění v oslnivých barvách.
00:15:45 Červená, žlutá, zelená, karmínová, růžová, modrá.
00:15:49 Veronese s barvami čaroval. "Hostina v domě Leviho"
00:15:53 hraje jasnými barvami jako velká květina v pugétu
00:15:57 benátského renesančního malířství.
00:16:07 Tyto dva obrazy jako by měly
00:16:10 s Veroneseho mistrovským dílem soupeřit.
00:16:13 Namaloval je jeho rival Tintoretto.
00:16:17 Tintoretto byl svéhlavý, a tato jeho vlastnost zjevně způsobila,
00:16:21 že jej za pouhých několik dní z Tizianova ateliéru vyhodili.
00:16:25 Ten obraz mu přinesl první umělecký úspěch.
00:16:34 Zachycuje svatého Marka, jak přichází na pomoc otrokovi,
00:16:39 Kristovu stoupenci - rozhněval svého pána a vyslouží si výprask.
00:16:44 Tělo ležícího otroka je zachyceno naprosto realisticky.
00:16:49 Přítomnost přihlížejících je zcela hmatatelná.
00:16:56 Tintorettova silná osobnost se projevuje v kontrastu světla
00:17:00 a stínu a v dynamické kompozici obrazu.
00:17:14 Zatímco Veronese získal mecenáše z aristokratických kruhů,
00:17:18 Tintoretto našel sponzory u církví a bratrstev, občanských sdružení
00:17:22 založených z náboženských a humanitárních důvodů.
00:17:27 Zámožní občané z jednoho bratrstva pak nechali postavit
00:17:30 výstavní síň a požádali umělce, aby pro ni namalovali obrazy.
00:17:40 "Ukřižování" vzniklo na zakázku Bratrstva San Roche.
00:17:43 Gigantický obraz s úhlopříčkou
00:17:47 12 metrů zachycuje výjev s téměř 90 postavami.
00:18:00 V Itálii poloviny 16. století katolická církev urputně
00:18:04 posilovala víru a rituály, aby zabránila snahám o reformaci.
00:18:09 Tintoretto na tuto dobu zareagoval tvorbou nespočetných obrazů
00:18:14 s náboženskou tématikou, včetně "Ukřižování",
00:18:17 prosyceného pro tohoto malíře typicky dramatickým patosem.
00:18:30 V Galerii dell'Accademia vystavují další Tintorettův obraz.
00:18:34 Pojednává o zázraku, spojeném se svatým Markem.
00:18:40 Nebe náhle zahalí temná mračna, blíží se bouře.
00:18:46 Světcovi stoupenci změny počasí využijí, překvapí nevěřící,
00:18:50 a dříve než mohou Markovo tělo spálit,
00:18:53 odnesou si svatého mučedníka pryč.
00:19:03 Znázornění svatého Marka má pronikavě šokující charakter.
00:19:15 Je to fantaskní výjev, připomíná divadelní drama.
00:19:26 Sám Tintoretto byl muž světla a stínu a v nitru ukrýval své běsy.
00:19:31 Jeho autoportrét odráží nejen jeho vnější rysy a výraz,
00:19:36 ale i neklidného ducha.
00:19:39 Naopak Veronese symbolizoval poklid a krásu - své postavy
00:19:43 prezentoval s božskými vlastnostmi.
00:19:46 Tintorettovo umělecké využití světla a stínu,
00:19:50 prosycené vlastním citem pro otevřenost,
00:19:53 znamenalo v pravém slova smyslu počátek moderního malířství.
00:19:56 Nepochybně inspirovalo
00:19:58 expresionistické hnutí 19. a 20. století.
00:20:12 Dóžecí palác představoval politické centrum Benátské republiky,
00:20:15 symbol její 500leté prosperity.
00:20:22 Oslnivě nádherné stropní malby doslova vyrážejí dech.
00:20:27 Mezi dvěma znamenitými malíři, Veronesem a Tintorettem,
00:20:31 vypukla otevřená konfrontace právě zde, v Sále Velké rady -
00:20:35 nejvýznačnějším místě paláce.
00:20:42 Zakázku původně získal Veronese a začal pracovat na stropní
00:20:47 malbě s názvem "Triumf Benátek".
00:20:52 Vojáci na koních, urození muži a ženy shromáždění na balkóně.
00:21:00 Nad mraky zosobnění Benátek, přijímající korunu vítězství.
00:21:10 Toto mistrovské Veroneseho dílo oslavuje pomocí oslnivých barev
00:21:15 mír a prosperitu Benátek.
00:21:24 V roce 1588 však Veronese náhle onemocněl a zemřel,
00:21:28 aniž by dokončil obraz na hlavní zdi.
00:21:33 Projekt převzal Tintoretto.
00:21:35 Ráj - zrodila se jedna z největších olejomaleb světa.
00:21:40 Plátno o výšce 7 metrů měří napříč 22 metrů.
00:21:50 Tintoretto, v benátských uměleckých kruzích již nyní považovaný
00:21:55 za Mistra, dokončoval obraz čtyři roky.
00:21:58 Doprostřed Tintoretto znázornil Krista zalitého světlem
00:22:03 a Pannu Marii s hvězdnou korunou.
00:22:12 Tato masivní nástěnná malba vychází ze starověké legendy.
00:22:16 Benátky byly založeny v den Zvěstování a městu
00:22:20 požehnala samotná Panna Maria.
00:22:29 V roce 1594, dva roky po dokončení svého mistrovského díla,
00:22:34 které vyzdvihlo hrdost a vznešenost Benátské republiky,
00:22:38 Tintoretto ve věku 75 let umírá.
00:22:51 Tizian, Veronese a Tintoretto:
00:22:54 tři nejvýznačnější reprezentanti zlatého věku benátského malířství.
00:22:59 Tintoretto se rozloučil jako poslední,
00:23:02 a v té době již lesk města začínal blednout.
00:23:05 Republika pozvolna chřadla.
00:23:08 A jako by následovala zapadající slunce,
00:23:12 ke konci svých dní se chýlila i benátská renesance.
00:23:17 Pokud někdy navštívíte Galerii dell'Accademia v Benátkách,
00:23:21 najděte si čas k ocenění skvělých mistrovských obrazů,
00:23:25 které ve městě vodních kanálů vznikly.
00:23:28 Je to vážně ideální místo, kde si lze vychutnat
00:23:32 tu nejpřepychovější barevnou hostinu na světě.
00:23:36 A vězte, že takové Umění očišťuje.
00:23:54 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:23:57 ČESKÁ TELEVIZE 2013
Při návštěvě Benátek lidé nejprve míří na Náměstí sv. Marka. Zvonice, sahající k nebesům, elegantní Dóžecí palác a úchvatná Bazilika lákají návštěvníky v průběhu celé historie města. Zamíříme Grand kanálem ke Galerii dell’Accademia, pokladnici benátských mistrovských artefaktů. Galerie vystavuje obrazy ze čtrnáctého až osmnáctého století. Bratři Gentile a Giovanni Belliniové, Ghiorghione, ale hlavně Tizian, Veronese a Tintoretto, ti zde jsou zastoupeni reprezentativně. Je to ideální místo, kde je možno si vychutnat nejpřepychovější barevnou hostinu na světě. A vězte, že takové umění očišťuje.