Římská expozice Borghese
00:00:03 Česká televize uvádí japonský dokumentární cyklus
00:00:07 GALERIE UMĚNÍ
00:00:31 Galerie Borghese: Hledání krásy
00:00:44 Každé muzeum vypráví jedinečný příběh.
00:00:48 Dnes se vypravíme do Říma, věčného města.
00:00:51 V jeho severní části se tyčí zelený vrch Pincio.
00:01:04 Zde se nachází park Borghese, největší v Římě.
00:01:12 Kdysi se tu rozkládala rozsáhlá vilová čtvrť,
00:01:15 postavená na objednávku římského aristokrata počátkem 17. století.
00:01:22 Velkolepé zahrady letní vily nechal vystavět kardinál
00:01:25 Schipione Borghese, papežův synovec.
00:01:29 Inspiraci mu poskytli antičtí římští císaři.
00:01:42 Tato prostá, avšak elegantní stavba, bývalá Vila Borghese,
00:01:45 má nyní název Galerie Borghese.
00:01:54 Návštěvníky vítá vkusná, křídově bílá fasáda.
00:01:58 Směsice barokního a neoklasicistního stylu
00:02:01 se k vile římského aristokrata dokonale hodila.
00:02:09 Galerie opatruje uměleckou sbírku rodiny Borghese.
00:02:14 Barvitými stropními malbami počínaje a reliéfními freskami
00:02:18 a plastikami konče - sotva bude stačit jediná prohlídka.
00:02:30 Tato takzvaná "královna soukromých sbírek"
00:02:34 je proslulá především díky obrazu "Láska svatá a láska světská"
00:02:38 benátského mistra Tiziana.
00:02:45 Znázorňuje dvě půvabné dívky ve venkovském prostředí.
00:02:53 Malba sloužila jako svatební dar
00:02:56 pro benátskou aristokratickou rodinu.
00:03:04 Dívka v bílém znázorňuje pozemské vtělení Venuše.
00:03:08 Akt představuje Venuši v její nadpozemské formě.
00:03:12 Pozemská a nebeská láska.
00:03:15 Obraz získal přízvisko "alegorie lásky".
00:03:32 Vkusný erotický výjev - mistrovské dílo mladého Tiziana.
00:03:40 Tato štíhlá žena rovněž znázorňuje Venuši, tentokrát v podání
00:03:44 německého renesančního dvorního malíře Cranacha.
00:03:52 Bohyně lásky v klobouku má přes sebe přehozený průsvitný závoj.
00:03:56 Klobouk se širokou krempou představoval módní výkřik té doby.
00:04:08 Poblíž postává Amorek, je štípán včelami.
00:04:11 Divákovi tím naznačuje, že radost neodbytně provází také bolest.
00:04:23 Jenže - není na téhle sbírce něco podivného?
00:04:28 Proč by církevní hodnostář, kardinál, sbíral erotické výjevy?
00:04:47 "Tak co říkáte sbírce Borghese?
00:04:54 Jsem její vlastník, Schipione Borghese.
00:04:59 Kardinál posedlý krásou, jak mi přezdívají.
00:05:03 Račte si prohlédnout některá nejvybranější díla.
00:05:10 Dech beroucí, že?
00:05:14 Objednal jsem si ji od mistra sochaře jménem Bernini.
00:05:20 Jde o scénu z řecké mytologie, kde bůh podsvětí unáší půvabnou
00:05:24 vílu Proserpinu.
00:05:28 Zjev této mladé dívky s prohnutým tělem,
00:05:31 snažící se vymanit z Plutónova sevření, je zkrátka okouzlující.
00:05:39 Hladký mramor ve tvaru hebkého ženského těla. Jaká technika!
00:06:05 Vytvořit takové dílo z nepoddajného bloku mramoru!
00:06:10 Jistě není přehnané označit toto dílo za sochařský zázrak!
00:06:14 Určitě chápete mou posedlost takovými krásnými předměty.
00:06:32 Mohl jsem si dovolit postavit tuto vilu a začít sbírat umění
00:06:36 poté, co mého strýce zvolili papežem Pavlem V.
00:06:42 Díky jeho postavení mě jmenovali kardinálem,
00:06:46 což mi přineslo bohatství a moc.
00:06:58 V té době vila také sloužila
00:07:01 jako soukromý penzion římské kurie.
00:07:09 Hosté obklopení nejvybranějšími mistrovskými díly malířství
00:07:13 a sochařství se zde oddávali hýřivým oslavám,
00:07:17 jež probíhaly ve dne v noci.
00:07:19 Schipione byl společenský, hostil vysokou společnost, včetně papeže.
00:07:31 Zde je další místnost galerie.
00:07:34 Proslýchá se, že kvůli tomuto mistrovskému obrazu
00:07:37 pro svou sbírku se uchýlil Schipione k použití síly.
00:07:41 "Sejmutí Krista z Kříže" od renesančního umělce Raphaela.
00:07:53 Oltářní obraz namaloval mladý Raphael pro dámu,
00:07:56 členku distingované rodiny z Perugie.
00:08:06 Kristovo tělo je snímáno z kříže.
00:08:18 Truchlící se připravují na pohřeb.
00:08:30 Panna Maria, zdrcená žalem.
00:08:42 Obraz se nacházel v kostele svatého Františka v Perugii
00:08:45 až do chvíle, kdy si ho - dle dobové historky - Schipione
00:08:49 vyhlédl pro svou sbírku.
00:08:52 Jedné noci ho uloupil a odvezl do Říma.
00:09:03 Tento dopis z historické dokumentace
00:09:06 vatikánských tajných archivů je adresován
00:09:08 kardinálu Schipionemu z kostela v Perugii.
00:09:12 Prohlašuje se v něm, že se církev okamžitě vzdává vlastnictví obrazu.
00:09:25 Schipionův strýc, papež Pavel V., jim zaslal vynikající reprodukci,
00:09:30 a duchovní z Perugie tedy neměli jinou možnost,
00:09:33 než váhavě uznat porážku.
00:09:39 Dobře, že obraz nakonec skončil tady.
00:09:43 Mnohem lepší, když tu blízko něho v Římě svítí slunce,
00:09:47 než aby na něj v temném kostele v Perugii sedal prach.
00:09:57 Dianin lov. Další dílo, které jsem musel získat.
00:10:02 Od okamžiku, kdy jsem ho v ateliéru zahlédnul,
00:10:06 naléhavě jsem prosil umělce Domenichina, aby mi ho prodal,
00:10:10 jenže opakovaně odmítal, protože ho namaloval
00:10:13 na zakázku jiného kardinála.
00:10:17 Musel jsem ho na tři dny zavřít do žaláře, aby přišel k rozumu.
00:10:31 Tyto svůdné nahé víly užívající si lov jsou obzvláště atraktivní.
00:10:46 Domenichino byl znamenitý malíř.
00:10:49 Jemnými barvami ztvárnil krásné ženy ze starověké mytologie
00:10:53 tak jako benátští malíři.
00:10:58 Nic jiného než ráj na Zemi.
00:11:08 Řím. Piazza Navona.
00:11:11 Tak jako v antických dobách se tomuto náměstí říká srdce města.
00:11:15 Hemží se tu turisté i místní.
00:11:19 Uprostřed náměstí zní ozvěna vody z fontány
00:11:23 a vytváří zde příjemné a radostné prostředí.
00:11:27 Autorem fontány je Bernini, mistr sochař,
00:11:31 který vytvořil mistrovské sousoší "Pluto a Proserpina",
00:11:35 v galerii Borghese.
00:11:38 Svatopetrské náměstí ve Vatikánu, charakterizované jako
00:11:42 nejdramatičtější prostranství v Evropě.
00:11:46 Rozhlehlé náměstí je rovněž připisováno Berninimu.
00:11:55 Bernini byl všestranný génius, pracoval jako sochař,
00:11:59 architekt a městský projektant v Římě 17. století.
00:12:03 Neobjevil ho nikdo jiný než Schipione Borghese.
00:12:17 Bernini se do Říma přistěhoval již v dětství se svým otcem.
00:12:21 Schipione okamžitě rozpoznal jeho potenciál a stal se jedním
00:12:25 z nejdůležitějších Berniniho mecenášů.
00:12:32 "Apollo a Dafné", práce mladého Berniniho pro Schipioneho.
00:12:43 Výjev vychází z pověsti o proměně od antického římského básníka.
00:12:55 Apollón, bůh slunce, se zamiluje do krásné víly Dafné,
00:13:00 ale ta jej odmítá.
00:13:03 Žádá bohy o pomoc a promění se ve vavřínový keř.
00:13:12 Socha znázorňuje okamžik její přeměny.
00:13:15 Z rukou se stávají větve a chodidla zapouštějí kořeny.
00:13:39 Toto dílo způsobilo obrovskou senzaci a přicházely
00:13:42 si ho prohlédnout houfy, celé zástupy Římanů.
00:14:04 Zde se hrdina ze Starého zákona David chystá utkat
00:14:07 s obrem Goliášem.
00:14:16 S napjatýma nohama a prohnutým tělem působí,
00:14:19 že každou chvílí obživne.
00:14:28 V jeho tváři se zračí zřetelné odhodlání.
00:14:31 Bernini údajně vymodeloval Davidův výraz podle vlastní tváře.
00:14:45 Po Schipionově smrti sloužil Bernini několika generacím papežů.
00:14:50 Jako klíčový hráč obnovy Říma
00:14:53 se stal jedním z nejvlivnějších členů evropského uměleckého světa.
00:15:06 Schipione Borghese dokázal Berniniho genialitu rozpoznat.
00:15:16 Chtěl, aby se z něho stal nový Michelangelo.
00:15:24 Schipione umožnil jako mecenáš Berninimu bezezbytku realizovat
00:15:28 svůj potenciál v této vile.
00:15:37 V 17. století zmítala severní Evropou luteránská reformace.
00:15:42 Hlavní sídlo katolické církve, Vatikán,
00:15:45 odpovědělo anti-reformační kampaní proti kacířství.
00:15:49 K jejich nástrojům patřily i obrazy.
00:15:59 Schipioneho sbírka zahrnuje další takové dílo.
00:16:03 "Madonna dei Palafrenieri" od Caravaggia.
00:16:07 Obraz je známý též pod názvem "Madona s hadem"
00:16:11 a znázorňuje Mariu, ukazující Ježíškovi, jak zašlápnout hada.
00:16:23 Had zde slouží jako symbolické vyobrazení kacířství.
00:16:33 Původně obraz visel nad jedním z oltářů Baziliky svatého Petra,
00:16:38 ale z neznámých důvodů byl záhy odstraněn.
00:16:51 Zdá se, že papežovi se obraz nezamlouval.
00:16:54 Modelem pro postavu Marie
00:16:57 stála dívka z nižších vrstev jménem Elena.
00:17:04 Na religiózní výjev měla prý příliš bujné poprsí
00:17:07 a značně odvážný dekolt.
00:17:10 Papež zjevně usoudil, že se obraz do katedrály nehodí.
00:17:19 Zato já jsem ho zbožňoval od první chvíle.
00:17:23 Je to báječný obraz. Kdo tvrdí,
00:17:28 že obyčejné děvče nedokáže posloužit jako skvělý model?
00:17:34 Umělec Caravaggio rozhodně obyčejný nebyl.
00:17:39 Samozřejmě jsem ho okamžitě zakoupil.
00:17:49 Caravaggio, vlastním jménem Michelangelo Merisi,
00:17:52 je znám jako zakladatel moderního malířství.
00:17:55 Do Říma přišel koncem 16. století.
00:18:06 Tehdy mu ještě chyběla sláva i jmění
00:18:09 a žil v římské chudinské čtvrti.
00:18:11 Začínal jako učeň v malířském ateliéru a postupně
00:18:14 se umělecky vypracovával.
00:18:23 Tato místnost v Galerii Borghese je věnována Caravaggiovým obrazům,
00:18:27 jež nasbíral Schipione.
00:18:32 "Autoportrét: nemocný Bakchus".
00:18:36 Caravaggio ho namaloval jako 23letý, těsně po příchodu do Říma.
00:18:54 Svalnaté tělo a neduživý obličej.
00:18:57 Uvádí se, že si pro ten portrét pózoval sám umělec před zrcadlem,
00:19:01 neboť si nemohl dovolit najmout model.
00:19:14 Kypré ovoce vyhlíží nesmírně realisticky.
00:19:21 Mladík se svérázně usmívá a otáčí se k divákovi,
00:19:25 jako by ho chtěl provokovat.
00:19:33 "Svatý Jeroným".
00:19:36 Zakázka na tento obraz přišla od samotného Schipioneho.
00:19:47 Svatý Jeroným je ponořený do psaní, na stole před ním leží lebka.
00:19:59 Ve světle dochází ke konfrontaci života a smrti.
00:20:04 Krátce po dokončení tohoto obrazu
00:20:07 Caravaggio zabil v hádce člověka a uprchl z Říma.
00:20:10 Byl nucen toulat se zemí a jako 38letý zemřel.
00:20:23 Caravaggio měl odvahu vyjádřit náboženskou tematiku
00:20:27 vlastním způsobem, jež byla od Raphaelových dob znázorňována
00:20:32 pomocí obdobné ikonografie.
00:20:37 Jeho náměty jako rozjímání svatého Jeronýma nad životem a smrtí,
00:20:42 působily velice současně a už tehdy vzbudily
00:20:47 v Římě značnou pozornost.
00:20:52 Schipione okamžitě rozpoznal v Caravaggiově ultra realistickém
00:20:56 stylu počátek nového uměleckého směru
00:21:00 a jeho díla si nesmírně považoval.
00:21:06 Caravaggio, nyní štvanec, namaloval tento hrůzostrašný výjev
00:21:11 v Neapoli krátce před svou smrtí.
00:21:18 David by měl slavit vítězství, ale proč se tváří tak sklíčeně?
00:21:32 Hlava Goliáše je tragický autoportrét samotného umělce.
00:21:44 Caravaggio jako člověk měl sice poněkud drsnější náturu,
00:21:48 ale jeho obrazy otřesou samotnou podstatou duše.
00:22:06 Moje bohatství a moc mi umožnily nashromáždit spoustu
00:22:09 úchvatných mistrovských artefaktů.
00:22:14 Jsem zřejmě šťastlivec.
00:22:18 Krásu ničím nenahradíš.
00:22:32 Po Schipioneho smrti se péče o jeho sbírku ujala rodina.
00:22:44 Ve 20. století přešla sbírka za nepatrný obnos
00:22:49 do vlastnictví italského státu.
00:22:52 Vyhovělo se tak přání Schipioneho, aby se jeho sbírka nerozpadla.
00:23:05 Dostanete-li příležitost navštívit Galerii Borghese,
00:23:09 připomeňte si příběh kardinála a jeho neúnavné hledání krásy.
00:23:15 Lépe než kdokoli jiný pochopil,
00:23:18 že překrásné věci obstojí ve zkoušce času.
00:23:50 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:23:51 ČESKÁ TELEVIZE 2012
Titulní galerie opatruje uměleckou sbírku rodiny Borghese. Barvitými stropními malbami počínaje a reliéfními freskami a plastikami konče. Sotva bude stačit jediná prohlídka. Tato takzvaná „královna soukromých sbírek“ je proslulá především díky obrazu „Láska svatá a láska světská“ benátského mistra Tiziana. Obraz získal přízvisko „alegorie lásky“. Úžasné je Také Raphaelovo „Sejmutí Krista z Kříže“. Oltářní obraz vzniknul jako zakázka pro dámu, členku urozené rodiny z Perugie. Magické sochy Berniniho, obrazy Caravaggia…