Sandro Boticelli a jeho květinová oslava radosti ze života. Japonský dokumentární cyklus
00:00:07 Česká televize uvádí japonský dokumentární cyklus
00:00:11 GALERIE UMĚNÍ
00:00:34 Galerie Uffizi: Botticeliho vzkaz v řeči květin
00:00:45 Italské město Florencie dodnes dýchá antickou historií.
00:00:50 Jejím centrem protéká řeka Arno.
00:01:02 Poblíž proslulého mostu Ponte Vecchio stojí úchvatná,
00:01:06 světle šedá budova s mnoha okny.
00:01:15 Galerie Uffizi, svatostánek renesančního malířství.
00:01:19 Každý milovník umění ji musí alespoň jednou navštívit.
00:01:24 Muzeem každoročně projde přes milion návštěvníků z celého světa.
00:01:45 Název muzea odkazuje na historii samotné budovy:
00:01:48 Kdysi zde sídlil správní úřad, tedy "Uffizi" florentské vlády.
00:01:54 Sbírkám dnešní galerie Uffizi vévodí umělecká díla,
00:01:58 jež obstaral vládnoucí rod Medici.
00:02:02 V roce 1591 vláda zavedla systém žádanek, umožňující obyvatelům
00:02:06 Florencie a návštěvníkům tato umělecká díla zhlédnout.
00:02:10 Galerii Uffizi lze tudíž považovat
00:02:13 za jedno z nejpamátnějších muzeí na světě.
00:02:21 V muzeu převládají umělecká díla převážně od italských umělců
00:02:25 z 13.-18. století.
00:02:33 Jedním z nejrenomovanějších obrazů galerie
00:02:37 je Tizianova Venuše Urbinská, znamenitý příklad uměleckého aktu.
00:03:09 Leonardo da Vinci namaloval své "Zvěstování" asi jako 20letý.
00:03:15 Da Vinci se narodil na předměstí Florencie a ve městě studoval.
00:03:25 Z mistrovského zachycení perspektivy a detailního provedení
00:03:28 portrétovaných lze vypozorovat první záblesk da Vinciho génia.
00:03:42 Autorem tohoto obrazu Ježíška s rodinou v bohatě zdobeném
00:03:45 kulatém rámu je Michelangelo.
00:03:52 Další slavný umělec, jemuž byla Florencie blízká.
00:04:02 Renesanční umění rozkvetlo právě ve Florencii,
00:04:05 a naplno ožívá i v Galerii Uffizi.
00:04:16 Zdi galerie krášlí spousta mistrovských artefaktů,
00:04:21 ovšem těmi nejoblíbenějšími jsou bezesporu obrazy Botticelliho,
00:04:26 tvořící nepochybně nejrozsáhlejší uměleckou sbírku
00:04:31 jeho prací na světě.
00:04:37 Sbírka mapuje Botticelliho uměleckou cestu
00:04:41 od jeho raných prací až po tvorbu ze sklonku života.
00:04:58 Zrození Venuše", mistrovské dílo, měříci tři metry úhlopříčně.
00:05:04 Malba znázorňuje Venuši, zrozenou z moře,
00:05:07 odvátou západním větrem na pobřeží.
00:05:14 Venuše vánek jí čechrá zářivě zlaté vlasy.
00:05:29 Zefír, bůh západního větru, nadouvá líce a vyfukuje vzduch,
00:05:35 unášející Venuší dál.
00:05:38 A jeho žena Flora, bohyně květeny.
00:05:42 Flora rozhazuje růže květinu triumfu lásky.
00:05:55 Sladká Venuše rovněž připomíná květinu,
00:05:58 jež nejvíce rozkvetla právě v období renesance.
00:06:09 "Zvěstování" Botticelliho freska znázorňuje archanděla Gabriela
00:06:14 při návštěvě Panny Marie, kde jí sděluje, že se jí narodí Kristus.
00:06:31 Lilie v Gabrielově ruce symbolizuje Mariinu neposkvrněnost.
00:06:41 V Botticelliho dílech se objevuje mnoho rostlin a květin,
00:06:44 a každá má zásadní význam.
00:06:52 Město Florencie je podobně
00:06:55 jako Botticelliho obrazy učiněná zahrada.
00:06:57 A také jeho jméno odráží skutečnost,
00:07:00 že lidé antického Říma nazývali na počest bohyně květeny
00:07:03 toto místo "Městem Flóry".
00:07:06 Květinové téma lze rovněž nalézt v dalším symbolu Florencie
00:07:10 Santa Maria del Fiore neboli katedrála Panny Marie Květinové,
00:07:14 ozdobené obří kupolí.
00:07:19 Florencie, město květin, za Botticelliho dob -
00:07:23 od 15. století do počátku 16. století - kypělo životem.
00:07:30 Zlatý věk Florencie přilákal řadu mimořádně talentovaných umělců
00:07:34 a podnítil vznik konkurenčního prostředí.
00:07:39 Botticelli byl vpravdě mužem své doby.
00:07:45 Kniha ze 16. století
00:07:48 "Životy nejznamenitějších malířů, sochařů a architektů"
00:07:52 od historika umění jménem Giorgio Vasari patří
00:07:57 k nejstarším kronikám života a díla renesančních malířů a sochařů.
00:08:02 V knize se dočteme také o Botticellim.
00:08:12 Podle Vasariho dokázal Botticelli rychle zvládnout vše,
00:08:15 nač se zaměřil.
00:08:18 Ale byl neposedné dítě.
00:08:21 Botticelliho otec se strachoval o synovu budoucnost
00:08:24 a poslal ho do učení na zlatníka.
00:08:30 Tehdy zlatníci úzce spolupracovali s umělci.
00:08:34 Historka praví, že Botticellimu učarovaly obrazy,
00:08:38 a tak se rozhodl pro uměleckou dráhu.
00:08:47 Nakonec se Botticelli vypracoval jako osobitý malíř a jeho nadání
00:08:52 si povšimla rodina Medici, vládnoucí Florencii.
00:08:56 "Adorace mágů" ztvárňuje tři východní mudrce,
00:09:00 oslavující zrození Krista,
00:09:03 a patřila k oblíbeným námětům medicejských.
00:09:16 Postava mága klečícího před Marií připomínala Cosima de Medici,
00:09:20 zakladatele této zámožné dynastie.
00:09:31 Další postavy na výjevu
00:09:34 rovněž reprezentují členy vládnoucího rodu.
00:09:37 Napravo od Marie je Lorenzo, přezdívaný Lorenzo Nádherný,
00:09:42 jenž vládl Florencii během nejoslnivějšího období renesance.
00:09:54 Za ním sleduje obdivovatele svého díla nikdo jiný než sám Botticelli.
00:10:01 Botticelli se stal oblíbencem ve florentských uměleckých kruzích
00:10:05 pod záštitou Lorenza Nádherného.
00:10:19 Rodina Medici spravovala i několik vesnic na předměstí Florencie.
00:10:25 Vila v Careggi,
00:10:28 v kopcovité oblasti severozápadně od Florencie.
00:10:33 Botticelli zjevně patřil k častým Lorenzovým hostům.
00:10:41 Medicejská vila se stala těžištěm florentské kultury,
00:10:44 kde se scházeli vzdělanci, recitovali poezii
00:10:48 a probírali filozofické otázky své doby.
00:10:54 Také Botticelli s sebou do tohoto prostředí jako host
00:10:58 nepochybně vnesl čerstvý vánek pronikavé nové kultury.
00:11:16 "La Primavera", další obraz v galerii Uffizi,
00:11:20 je stejně oblíbený jako "Zrození Venuše".
00:11:27 Toto mistrovské dílo zrcadlí, jaký vliv mělo na Botticelliho
00:11:30 kulturní ovzduší, ve značné míře pěstované Lorenzem Nádherným.
00:11:38 Postavy vystupující na této malbě jsou námětem řady výkladů,
00:11:42 ovšem žena uprostřed, zdánlivě vládnoucí této "říši",
00:11:46 je považována za Venuši, bohyni lásky.
00:11:50 Tři postavy napravo jsou pravděpodobně Zefír,
00:11:53 bůh západního větru, nymfa Chloris a Flora,
00:11:56 bohyně květeny.
00:12:05 Amorek, Venušin syn, míří svůj šíp lásky na Venušiny služebné,
00:12:09 tři Grácie: Rozkoš, Cudnost a Krásu.
00:12:19 Úplně nalevo v tuláckém klobouku je Merkur, posel bohů.
00:12:29 Pohříchu Botticelli neprozradil, kdy a kdo si ten obraz objednal,
00:12:33 ani to, jaký význam malba ukrývá.
00:12:41 Kunsthistorici získali příležitost ukojit svou zvědavost
00:12:44 při restaurování obrazu v roce 1981.
00:12:48 Část obrazu zachycující trávu
00:12:51 poněkud potemněla vlivem změny barvy lakované vrstvy.
00:12:55 Když se tato povrchová vrstva očistila,
00:12:58 objevilo se množství živě zbarvených květin.
00:13:20 Tohle je barvínek.
00:13:25 Je to jedna z květin,
00:13:28 jež jsou na Botticelliho obrazu "La Primavera" zastoupeny.
00:13:38 Guido Moggi kdysi učil botaniku na Florentské univerzitě.
00:13:42 Při práci na záchraně obrazu "La Primavera" přizval
00:13:47 jeden z restaurátorů profesora Moggiho, aby vyjádřil odborný
00:13:50 názor na květiny, znázorněné na malbě.
00:13:53 Podrobně obraz prostudoval.
00:13:56 Ohromil ho Botticelliho horlivý pozorovací talent.
00:14:00 Jen v oblasti trávy Botticelli
00:14:03 namaloval 500 rostlin více než 40 druhů.
00:14:08 Botticelli tyto rostliny zachytil přesně.
00:14:12 Určitě musely růst někde opodál, nebo si je možná sám natrhal,
00:14:17 eventuálně mu je někdo přinesl.
00:14:21 Prezentuje je totiž do nejmenších detailů.
00:14:25 To má značný význam.
00:14:27 Pro vaši informaci - převládá názor, že umělci začali realisticky
00:14:30 běžně ztvárňovat rostlinný život zhruba od 16. století.
00:14:37 Dokladem budiž Dürer - ten údajně patřil k nejlepším a nejslavnějším,
00:14:43 co se vytříbeného znázornění rostlin týče.
00:14:51 Jenomže Botticelli žil několik desetiletí před Dürerem.
00:14:55 Takže lze tvrdit, že Botticelli jako vůbec první
00:14:58 zachytil na plátně rostliny neuvěřitelně autentickým způsobem.
00:15:10 Paní Levi Danconová se zabývá studiem umělecké ikonografie.
00:15:15 Označila citáty ohledně květin v knihách zabývajících se
00:15:18 botanikou a filozofií, včetně literatury,
00:15:21 již Botticelli nejspíš četl a pečlivě zkoumal kvůli vodítkům,
00:15:26 jak květiny má na obrazu "La Primavera" namalovat.
00:15:31 Veškerá flóra i fauna mají v renesančním umění svůj význam.
00:15:39 Botticelli vytvořil také oltářní obraz pro rodinu Bardiů.
00:15:44 Nyní se nachází v Berlínské obrazové galerii.
00:15:48 Tuto malbu Botticelli doplnil o význam rostlin, jež zachytil.
00:15:56 Protože oltářní obraz vznikl zhruba ve stejné době jako "La Primavera",
00:16:04 víme, že Botticelli si byl vědom symbolického významu rostlin,
00:16:08 jež ztvárnil na obrazu "La Primavera".
00:16:12 Nyní se na základě výzkumu paní Danconové pokusíme o výklad obrazu.
00:16:19 Postavy se nacházejí v pomerančovém háji,
00:16:23 a podle mytologie antického Říma symbolizují pomerančovníky svatbu.
00:16:28 Plody pomerančovníku byly symbolem rodiny Medici,
00:16:31 a můžeme se dohadovat, že tento obraz sloužil
00:16:34 jako svatební dar pro jednoho z členů rodiny medicejských.
00:16:39 Ale čí svatba to byla?
00:16:47 Vavříny zcela napravo naznačují, že by mohlo jít o Lorenza.
00:16:53 Jsou zde dva stromy odlišného vzrůstu, z čehož historici umění
00:16:56 vyvozují, že tento obraz sloužil jako svatební dar
00:17:00 Lorenza Nádherného svému bratranci Lorenzu di Pierfrancescovi.
00:17:12 Podle mýtů se chlípný Zefír zmocnil krásné nymfy Chloris násilím.
00:17:18 Poté svého neurvalého činu litoval, oženil se s ní a věnoval jí
00:17:22 překrásnou zahradu, takže se proměnila ve Floru, bohyni květeny.
00:17:30 Víme, že tato postava je Chloris díky bílému hvozdíku u její paty -
00:17:34 květiny, symbolizující zasvěcení panny do tajemství lásky.
00:17:44 Napravo jsou kosatce, jež Chloris zjevně obdržela ke svatbě.
00:17:57 Modré květiny, padající z úst Chloris, jsou chrpy,
00:18:02 reprezentující manželský svazek.
00:18:06 Mění se v růže, květiny triumfu lásky,
00:18:09 jež se pnou okolo pasu Flory jako stuha.
00:18:15 To zdůrazňuje přeměnu Chloris, nyní provdané,
00:18:18 na Floru, bohyni květeny.
00:18:26 Flora je zkrášlena květinami,
00:18:30 tolik příznačnými pro svatby a půvabné nevěsty.
00:18:44 Nalevo od Venuše se odvíjí další příběh.
00:18:50 Grácie uprostřed je Lorenzova nevěsta.
00:18:58 Merkur, na něhož Grácie vrhá zamilovaný pohled,
00:19:02 je samotný Lorenzo, ženich.
00:19:07 U Merkurových nohou rozkvétá len.
00:19:10 Len přivolává oheň, a když vzplane,
00:19:13 umožňuje Merkurovi vyšplhat na nebesa.
00:19:16 Aby ten pohyb vystihl,
00:19:21 doplnil Botticelli plamenný motiv na Merkurovu róbu.
00:19:31 Obraz rovněž zahrnuje myšlenku, že žhavý plamen lásky
00:19:36 mezi nevěstou a ženichem pozvedá dvojici k nebesům,
00:19:40 kde se jim dostane vznešenější lásky ze strany bohů.
00:19:46 Od živočišné touhy, jež vedla Zefíra ke zneuctění Chloris,
00:19:51 k nebeskému potěšení.
00:19:55 Podle Levi Danconové zachycuje
00:19:59 "La Primavera" cestu vznikající lásky.
00:20:02 Obraz mohl opravdu sloužit jako svatební dar,
00:20:05 nabádající novomanžele, aby se drželi cesty
00:20:08 vedoucí k úspěšnému manželství a spoustě šťastných okamžiků.
00:20:19 Tato malba vypráví příběh, jenž Botticelli spřádal
00:20:23 jazykem několik set květin, a je darem i v jiném smyslu
00:20:27 jedná se o dokonalý dárek renesance pro nás, naši současnost.
00:20:40 Květinové období ve florentské historii,
00:20:43 jež Botticelli znázornil na obrazu "La Primavera",
00:20:47 ve skutečnosti viselo na ošidných vážkách osudu.
00:20:50 Vládu trápily finanční potíže a další problémy a v roce 1478
00:20:54 Lorenzo Nádherný čelil pokusu o atentát.
00:21:00 Vůdce vzbouřenců nechal pověsit z okna radnice
00:21:03 a nařídil Botticellimu, aby výjev namaloval.
00:21:18 Přívětivá záře, jíž byly Botticelliho obrazy prodchnuté,
00:21:22 se postupně vytrácela.
00:21:27 Ježíšek na Mariině klíně svírá granátové jablko.
00:21:31 Toto ovoce je symbolem Vzkříšení.
00:21:45 Zdá se, jako by Mariina zarmoucená tvář
00:21:49 odrážela smutek samotného Botticelliho.
00:22:04 Po smrti Lorenza Nádherného opustil Botticelli konvenční
00:22:09 umělecké kruhy a zbrusu přepracoval svůj malířský styl.
00:22:15 Tento obraz znázorňuje Nevinnost jako nahého chlapce,
00:22:20 vláčeného Pomluvou, to je žena v modrém plášti,
00:22:23 a soudce s oslíma ušima, což věstí, že vynese podjatý rozsudek.
00:22:32 Bolest a osamění, které Botticelli v posledních letech prožíval,
00:22:37 se projevují na zdrcující atmosféře krize
00:22:41 a podrážděných výrazech na tomto obrazu.
00:22:45 Dokonce i květiny, jež na obrazu "La Primavera" oslavovaly lásku,
00:22:49 zde slouží jako ostentativní ozdoba ve vlasech Pomluvy.
00:23:19 Na nádvoří galerie Uffizi jsou ve sloupech vytesány sochy
00:23:23 florentských renesančních umělců.
00:23:30 Ovšem Botticelliho podobiznu zde nenajdeme.
00:23:37 Jeho absence je důsledkem skutečnosti, že zemřel v ústraní
00:23:42 a téměř zcela se na něj zapomnělo, až do konce 19. století,
00:23:47 kdy jeho jméno opětovně získalo obrovský zvuk.
00:23:51 Dnes se do Florencie hrnou davy lidí z celého světa,
00:23:55 aby si prohlédli Botticelliho nádherné obrazy.
00:24:06 Pokud se ocitnete v Galerii Uffizi,
00:24:09 postavte se před Botticelliho malby a pozorně naslouchejte.
00:24:13 Možná zaslechnete poselství, zapsané řečí květin.
00:24:46 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:24:49 ČESKÁ TELEVIZE 2012
Botticelliho obrazy obsahují průvody zářivých postav, krásně ozdobených a popisovaných se zaujetím pro každou významnou podrobnost, jako je tvar prstu nebo prstenec vlasů. Všechny tyto postavy radostně oslavující kvetoucí přírodu, zaujímají své symbolické místo v alegorii života. Symbolický význam, který je osvětluje a zdobí, je důležitější než individuální charakter každé jednotlivé tváře a předmětu. Onen průvod kráčí nad všemi ostatními významy – kráčí s ročními obdobími, kráčí od zrození k smrti, kráčí mezi nebem, zemí a peklem. Primavera česky znamená jaro, vděčí za svůj vznik literárnímu vlivu Poliziana a Lorenza de’Medici. Vyjadřuje však ještě dokonaleji než jejich básně jarní období renesanční Florencie, které mělo být brzy nato zatemněno živelnou pohromou, morem a náboženským fanatismem. Obraz lze charakterizovat jako „Venuše obklopená Gráciemi a květinami symbolizujícími jaro“. Na dramatickém symbolismu obrazu mají svůj podíl divadla a šarády, pořádané rodinou Medicejů. I obraz sám může být považován za fantazii, v níž se božstva smilují a zosnují setkání dvou milenců v jarním lese. Vpravo posunuje Boreas nesmělou urozenou dívku za postavou jara. Tři Grácie tančí a Kupido míří svým šípem na mladého muže. Samotný obraz je možná nejradostnější, který kdy byl namalován, nesporně je však nejradostnějším ze všech obrazů Botticelliho. Je to malba dokonalé harmonie, v níž jsou lidské bytosti tak přirozené jako květiny a drapérie Grácií nasvědčují, v čem je Botticelli řeckému duchu nejblíže.