00:00:08 (komentář) Plácido Domingo
je nepochybně
00:00:10 nejvýznamnějším žijícím
představitelem
00:00:12 současného světa opery.
00:00:14 Zdá se, že je to muž,
který zvládne cokoliv.
00:00:19 Běžný smrtelník by se
zcela spokojil s postem
00:00:22 uměleckého ředitele
losangelské opery,
00:00:24 ale Domingo má
v sobě energii
00:00:26 i pro tutéž funkci
ve washingtonské opeře.
00:00:34 Domingo je skvělým
klavíristou
00:00:36 a stal se také obecně
uznávaným dirigentem,
00:00:40 což se podaří jen
málokterému zpěvákovi.
00:00:47 Ztvárnil více operních
rolí než kdokoliv jiný ―
00:00:49 podle posledních údajů
jich bylo 126 ―
00:00:53 a patří mezi nejlepší
operní herce.
00:00:55 Má obrovské charisma
a ženy jej zbožňují.
00:01:20 Dominga označil
hudební časopis BBC
00:01:23 za "největšího pěvce
všech dob"
00:01:26 a časopis Newsweek
za "krále opery".
00:02:47 Ano, Domingo je skutečně
mimořádná osobnost
00:02:50 a tento pořad nám ho
přiblíží jako člověka
00:02:53 i jako operního pěvce
00:02:55 v jeho největších
a nejslavnějších rolích.
00:03:20 Jednou z rolí,
00:03:21 kterou Plácido Domingo
skvěle ztvárnil,
00:03:23 je postava Dona Josého
v Bizetově Carmen.
00:11:37 Domingo se narodil
21. ledna 1941 v Madridu,
00:11:42 kde žil do svých
osmi let.
00:11:44 Poté se mu domovem
stalo Mexiko.
00:12:12 Oba Domingovi rodiče byli
profesionální zpěváci
00:12:15 a v Mexico City vedli
hudební společnost,
00:12:17 která uváděla španělské
lidové zpěvohry ―
00:12:20 takzvané zarzuely.
00:12:24 Mladý Plácido se začal
objevovat na jevišti
00:12:27 po boku svého otce ―
rovněž Plácida ―
00:12:29 nejprve v menších
barytonových rolích.
00:12:32 Když mu bylo
sedmnáct let,
00:12:33 upoutal však na sebe
pozornost v hlavní roli
00:12:36 ve velmi populární
zarzuele El Gato Montes.
00:13:17 Plácido Domingo
v Mexico City
00:13:19 studoval na místní
konzervatoři kromě zpěvu
00:13:22 také klavír a dirigování.
00:13:24 A zde se poznal
i se svou budoucí ženou,
00:13:27 Martou Ornelasovou.
00:13:51 Na přelomu 60.
a 70. let
00:13:54 Domingo debutoval
na prknech
00:13:55 všech významných
operních domů světa ―
00:13:58 od Covent Garden
přes Metropolitní operu
00:14:00 až po postrach všech
začínajících pěvců ―
00:14:03 milánskou La Scalu,
00:14:04 která je domovem
italské opery
00:14:07 a jejího slavného
skladatele
00:14:08 Giuseppa Verdiho.
00:14:37 V La Scale debutoval
Domingo
00:14:39 ve Verdiho opeře Ernani.
00:20:03 Psanci a rozpolcení
hrdinové
00:20:05 byli pro Dominga vždy
oblíbeným druhem postav.
00:20:08 Mezi ně patří
00:20:09 i mexikánský lupič
Rammeres
00:20:11 z Pucciniho opery
Děvče ze zlatého Západu.
00:32:11 Jakmile začala
jeho kariéra,
00:32:13 Domingo se stal jedním
z nejzaměstnanějších tenorů.
00:32:17 Jezdil po celém světě
00:32:18 a zpíval italský, ruský
německý, španělský
00:32:21 a francouzský repertoár.
00:32:23 Ztvárnil v řadě produkcí
jak známé,
00:32:25 tak i méně známé role.
00:32:30 V roce 1982 ho angažoval
filmový režisér
00:32:34 John Schlesinger
00:32:35 do své vůbec první opery,
kterou inscenoval ―
00:32:38 do Offenbachových
Hoffmannových povídek.
00:33:23 Hoffmannovy povídky,
které vycházejí
00:33:25 ze skutečného
životního příběhu
00:33:27 německého spisovatele
Ernsta Hoffmanna,
00:33:30 inscenoval John Schlesinger
00:33:32 v Londýnské královské
opeře Covent Garden.
00:38:38 Všechny Hoffmannovy
pokusy o lásku
00:38:40 končí neúspěšně
00:38:42 a jeho pádu už
nelze zabránit.
00:40:05 Nakonec se opilec
Hoffmann
00:40:07 dostane až
na samé dno,
00:40:09 ale zachrání ho
jeho láska k umění.
00:45:21 Samson si volí Dalilu
00:45:23 prostřednictvím
své věrnosti Bohu ―
00:45:25 tím však zrazuje
svůj hebrejský lid
00:45:28 a končí oslepen
a uvězněn
00:45:30 filištínskou armádou.
00:51:32 Domingo postupem času
začal zpívat
00:51:34 stále více německého
repertoáru,
00:51:37 který ovšem vyžaduje
úplně jiný druh zpěvu
00:51:40 než italská
či francouzská opera.
00:51:42 Zpočátku to bylo
pro něj dost obtížné
00:51:45 a dokonce si způsobil
problém s hlasivkami,
00:51:47 ale protože
k německé opeře
00:51:49 měl silný citový vztah,
00:51:51 díky technice a úsilí
problém překonal.
00:53:03 Lohengrin je příběhem
rytíře svatého grálu,
00:53:06 který musí opustit zemi,
do níž přijel,
00:53:09 pokud někomu ― včetně
své nové manželky ―
00:53:12 řekne své skutečné jméno.
00:54:36 Pro lyrického tenora
jako je Domingo
00:54:38 se často považuje
zpívání Wagnera
00:54:41 za nebezpečí pro hlas.
00:54:43 Wagner je obvykle doménou
hrdinských tenorů,
00:54:46 kteří mají silné
nižší rejstříky.
00:56:52 Další druh opery,
00:56:53 kde to Domingo takříkajíc
"dělá po svém",
00:56:55 je veristická opera,
00:56:57 v níž nevystupují
mýtické postavy
00:56:59 nebo králové,
00:57:00 ale obyčejní muži
a ženy.
01:02:02 Jednou z nejúspěšnějších
Domingových rolí
01:02:05 je Otello ve stejnojmenné
opeře Giuseppa Verdiho.
01:02:08 Zpíval ho na mnoha
prestižních scénách.
01:02:12 Mimo jiné i v Královské
opeře Covent Garden.
01:13:28 Skryté titulky
Jan Šmíd