Mladé dámy, věříte, že držíte osud pevně ve svých rukou? Pozor – skutečnost totiž často bývá o krok napřed i před tou nejdivočejší fantazií… Cyklus neobvyklých kriminálních příběhů (2001). Hrají: T. Vilhelmová, J. Dvořák, M. Dlouhý, J. Šmíd, Z. Černín a další. Scénář I. Hejna. Kamera M. Šec. Režie F. Renč

Litujeme, ale video není dostupné
Litujeme, ale video není dostupné

Zajímalo mě zkusit si něco nového – žánr hororu, thrilleru s minimálními technickými prostředky, s nejmenším počtem herců, bez velkých akčních scén. Scénář nabízel východisko pro psychodrama, pro herecký koncert dvou lidí. Společně s Táňou Vilhelmovou a Jiřím Dvořákem jsme si tedy vyzkoušeli, jestli dokážeme utáhnout napětí po celou hodinu. S Táňou Vilhelmovou už jsem pracoval předtím v Polojasnu, pro hlavní mužskou postavu jsem chtěl neokoukaného herce, objevit někoho nového, aby ten „hlavní netvor“ příběhu byl uvěřitelný, a nesváděl diváky k tomu, aby si říkali – ten a ten známý herec hrál psychopata…

Na horory do kina rád chodím, ale udělat ho není žádný legrace. Klasik žánru Hitchcock to dokázal udělat napínavé i ve scénách, kde k žádným vraždám nedochází. Prostě dokonale dokázal rozpitvat, analyzovat psychologii toho zločinu, a tam máte strach, i když jde někdo jen po ulici a nic se vlastně neděje. Navodit takový podprahový strach je asi v hororovém žánru to nejtěžší. Ukázat, jak někdo někoho honí s kudlou v ruce, to je ta nejsnazší cesta, jak upoutat divákovu pozornost, ale to není ten pravý „psychologický teror“. Není to jednoduché dostat se tím napětím pod kůži, a rozhodně to není v těch verbálních akcích, ale spíše v tom, co se děje kolem.

Filip Renč

Černí andělé

Osmidílný cyklus kriminálních thrillerů, vyprávěných „zevnitř“, bez přispění detektiva, a často i s minimální asistencí policie. Jednotlivé příběhy jsou nazírány optikou některé z hlavních postav. Tento přístup dává autorovi scénáře Ivanu Hejnovi mimořádnou svobodu při výběru témat příběhů i volbě prostředí, ve kterých se odehrávají, což jednoznačně přispívá k vysoké atraktivitě jednotlivých epizod.