Kdo z nás by nechtěl mít geniální dítě? Tyhle výjimečné schopnosti ale bývají často vykoupeny těžkou daní, autismem, různými syndromy nebo jen velkými problémy ve škole
00:00:14 Matyáši, mohl bys nám vysvětlit, jak funguje jaderná elektrárna?
00:00:18 Tak ta funguje tak,
00:00:19 že tam je reaktor velkej asi jako tahle třída,
00:00:23 v něm jsou uranový a řídící tyče,
00:00:26 a když ty řídící tyče vytahuješ, tak se to jakoby zapne
00:00:31 a ta voda se začne ohřívat v primárním okruhu.
00:00:36 -A mohl bys nám to namalovat?
-Hm.
00:00:39 Kdo z nás by nechtěl mít geniální dítě?
00:00:41 Mozart už v 5 letech skládá svoje první klavírní sonáty,
00:00:44 v šesti koncertoval před císařovnou Marií Terezií
00:00:48 a v jedenácti složil první symfonii.
00:00:50 Tyhle výjimečné vlastnosti
00:00:51 ale bývají často vykoupeny krutou daní:
00:00:53 autismem, různými syndromy,
00:00:55 nebo třeba jen velkými problémy ve škole.
00:00:58 Jenže tihle mimořádní jedinci vždycky posouvali lidstvo dopředu
00:01:01 a tak je jistě dobré je vyhledávat
00:01:03 a podporovat jejich talent, co to jen jde.
00:01:12 -Vítám tě u nás, Matyáši!
-Děkuju.
00:01:15 -Pana inženýra Vaculíka už znáš.
-Tak pojď, jdeme na to!
00:01:19 My bysme potřebovali srovnat
00:01:21 tu naši původní generaci klavíru s novými nástroji,
00:01:25 tak jestli by ses toho ujal.
00:01:27 Máme dva kusy a pan Vaculík by ti řekl,
00:01:29 -co všechno bysme chtěli vědět.
-Dobře.
00:01:37 Když byl miminko, tak já jsem si třeba myslela, že neslyší,
00:01:41 protože mně přišlo, že vůbec nereaguje na zvukové podněty.
00:01:46 Takže jsme se vydali k lékaři,
00:01:49 tam nejdřív taky jim přišlo, že neslyší,
00:01:50 pak řekli, že asi slyší, ale zjistili zase jiné závady.
00:02:08 On třeba vůbec nebyl schopen být ve školce,
00:02:10 protože mu vadilo, že ty děti křičej.
00:02:14 No, a potom zase postupně se teda ukázalo,
00:02:18 že má absolutní sluch,
00:02:20 a že třeba pozná, kolik má tón herzů,
00:02:22 což už je jako schopnost,
00:02:24 kterou asi nemá ani každý, kdo má ten absolutní sluch.
00:02:28 Jak ví, že ten tón prostě není agresivní,
00:02:29 že je takovej měkkej, to se mně moc líbí.
00:02:36 Tam neshledávám taky žádnou závadu.
00:02:40 Možná ten pedál. Ten je na mě takovej docela lehkej, musím říct,
00:02:42 tam by možná stálo za úvahu,
00:02:44 i když to je samozřejmě věc názoru, trošku...
00:02:48 Nevadí, zachytíme.
00:02:52 Když jsme dorazili do hudební školy,
00:02:54 teda po naléhání mých rodičů,
00:02:56 že opravdu bychom ho tam měli zapsat,
00:02:58 tak tenkrát mě poslali za panem ředitelem
00:03:01 a já jsem se ho ptala,
00:03:03 že máme syna, že má rád muziku, a že by chtěl hrát na klavír.
00:03:09 A on tenkrát se mě zeptal, jestli jsme hudebníci,
00:03:11 a já jsem říkala, že ne.
00:03:13 A on říkal: "Tak tomu my nedáváme vůbec žádnou šanci."
00:03:18 O Matyášovi si rodiče původně mysleli, že bude hluchý,
00:03:22 jenže on už v 9. třídě dirigoval Českou filharmonii.
00:03:26 Po celé Evropě dnes platí za špičkového klavíristu,
00:03:29 který je díky svému nadání schopen pomáhat i v komerční sféře.
00:03:35 Je mi 12 let a zajímám se o všechny důležité věci,
00:03:40 které jsou v tomhle státě.
00:03:43 Možná jste to přehnal s tím internetovým sázením.
00:03:46 Já myslím, že to není špatný.
00:03:49 Mikimu je dnes 17 let,
00:03:51 ale upozornil na sebe už jako malý kluk,
00:03:53 který měl velký sen - být v Praze na billboardech,
00:03:56 jezdit limuzínou jako primátor Prahy
00:03:59 a udělat pořádek nejenom v městské kase,
00:04:02 ale i v městské dopravě.
00:04:05 Do těch dvou let se mi jakoby spíš zdálo, že bude třeba pozadu,
00:04:07 že to bude jakoby určitý způsob nějakého postižení,
00:04:10 nějaké retardace.
00:04:12 Nekomunikoval, vůbec nemluvil,
00:04:13 nepoužíval žádný slova, ani žádný slabiky.
00:04:19 No, a tak samozřejmě jsem to řešila s dětskou doktorkou
00:04:22 a ona mi potom pořád říkala:
00:04:25 "Ještě budete hrozně překvapená, jak bude mluvit."
00:04:28 Kolegové a kolegyně, milá Rado a taky milý Pavle,
00:04:35 byli jsme zvoleni lidem tohoto hlavního města,
00:04:39 abysme dělali něco rozumnýho,
00:04:42 a ne to, že se tady hádáme kvůli nějakým 800 milionů,
00:04:46 i když holt je to výrazná část toho rozpočtu.
00:04:50 No, a potom najednou začal mluvit.
00:04:52 O prázdninách se prostě rozhodl a začal mluvit
00:04:54 a do 14 dní uměl i číst.
00:04:56 Nastoupil prostě do standardní školky a vydržel tam 14 dní.
00:05:01 Paní učitelka mi pak řekla, že ho mají hrozně rádi,
00:05:04 že je strašně fajn, že jim bude moc chybět,
00:05:06 ale že by bylo lepší, kdyby tam nechodil.
00:05:09 Já tě uškrtím! Já tě uškrtím!
00:05:12 Oni měli otiskovat listy
00:05:14 a Miki prostě se šestkrát zeptal, jako proč.
00:05:16 Proč jako to mají dělat.
00:05:18 Řekl, že by bylo lepší, kdyby si ty papíry složili
00:05:19 a udělali si z nich notebooky a hráli si jako na řídící věž.
00:05:25 Takže prostě potom nikdo neobtiskoval listy.
00:05:28 Miki měl velice rychle větší autoritu,
00:05:30 než všechny paní učitelky.
00:05:33 Opravdu uvažuji o tom, že bych se politikem stal.
00:05:37 Přemýšlím nad tím,
00:05:39 jestli bych nejdřív neměl spíš kandidovat
00:05:42 na nějakou městskou část, nebo rovnou na Magistrát.
00:05:46 Furt se nad tím rozmýšlím, jestli hnedka jít na Novou radnici,
00:05:50 anebo si vybrat některou z těch 22 radnic v Praze.
00:05:58 I třeba často jsem se musela konfrontovat s lidma na ulici,
00:06:00 kdy Miki prostě v nějakým záchvatu vzteku
00:06:03 jsem si vyslechla stokrát, že neumím vychovávat dítě.
00:06:07 Tak jsem se pak už naučila ptát těch lidí, kolik vychovali autistů.
00:06:12 Každý jeho slovo, jako každý moje slovo,
00:06:14 může být kdykoliv vytaženo z kontextu, kdokoliv!
00:06:20 Každý médium si ho může zkreslit tak, jak chce.
00:06:26 Takže můžeme přejít k tomu předávání.
00:06:29 Pokud si někdo chcete děti vyfotit,
00:06:31 tak samozřejmě teď je nejlepší doba.
00:06:34 A my je tady ještě necháme chvilku stát, abyste si je mohli vyfotit.
00:06:39 Tento certifikát potvrzuje,
00:06:40 že Hochmanová Jana udělala zkoušku nanečisto Mock Yle - Movers
00:06:45 s výsledkem 14 erbů z patnácti.
00:06:47 Zkouškové centrum Cambridge Park velmi doporučuje kandidátovi
00:06:51 přihlásit se na skutečnou zkoušku
00:06:53 Cambridge English Young Learners Movers.
00:07:00 (Děti se zdraví s učitelkou francouzsky)
00:07:07 Malou Janu jsme objevili na znojemské základní škole.
00:07:10 V 9 letech perfektně ovládá 2 světové jazyky
00:07:13 a v mnohém už dávno předběhla své vrstevníky,
00:07:16 a tak chodí na výuku se staršími dětmi.
00:07:21 (konverzují francouzsky)
00:07:26 Janička, vlastně když zastoupila do 1. třídy,
00:07:29 tak už uměla výborně číst, už četla téměř rok,
00:07:34 měla přečteno několik knížek, a i psala.
00:07:39 Takže ona se v té škole začala nudit docela brzy.
00:07:47 Dlouho jsme to teda neřešili,
00:07:49 až když se to dostalo do té fáze, že začala i trošku zlobit,
00:07:55 tak potom teprve jsme se vydali za odborníkem
00:07:58 a nějak to začali řešit.
00:08:02 Ona už odmalinka měla svoji knihovnu,
00:08:05 a to každý den projížděla jedno leporelo za druhým,
00:08:09 jednu knížku za druhou.
00:08:11 Ona třeba vydržela i hodinu ve věku třeba 2 let sedět u knížek.
00:08:16 Jí žene kupředu něco se dozvědět, něco novýho zjistit.
00:08:20 A i to, že je relativně dost ambiciózní,
00:08:23 tak prostě dosáhnout toho cíle, toho výsledku.
00:08:28 To prostě, byť to třeba někdy vypadá, že ona to vzdala,
00:08:31 tak ona se nikdy nevzdá.
00:08:33 Ona se potom zavře v pokojíčku
00:08:34 a pak přijde, že to udělala, že to má.
00:08:37 Toto je vlastně naše herna.
00:08:38 My tady máme s Vaškem takové obrázky, máme Xbox, televizi.
00:08:42 Tady jsou vlastně obrázky,
00:08:43 co jsem já malovala ve školce a co on teďka maluje.
00:08:46 Domeček a prostě hračky, no.
00:08:50 V pondělí mám gymnastiku,
00:08:53 v úterý mám výtvarku a angličtinu, kterou dneska teda nemám.
00:08:57 Ve středu, což je zítra, budu mít gymnastiku a klavír,
00:09:03 ve čtvrtek mám klávesy a gymnastiku a v pátek gymnastiku.
00:09:09 Mám od rána do večera nějakej program.
00:09:14 Ráno jdu do školy,
00:09:15 popřípadě jedu na hodinu do Pardubic nebo do Prahy.
00:09:18 Pak se vrátím, jedu za slepicema, obsluhuju je, krmím,
00:09:23 cvičím, že jo, pak na klavír.
00:09:25 To vlastně dělám ještě před těmi slepicemi většinou.
00:09:30 A večer případně dělám něco do školy, nebo takovýhle věci.
00:09:32 Takže opravdu prostě od rána do večera já mám nějakej program
00:09:35 a jsem za to strašně rád.
00:09:39 Matyáš má spoustu dalších aktivit, nejenom teda tu hudbu, ale i pekl.
00:09:44 Ale ne pekl, že by dělal nějakej koláč nebo bábovku,
00:09:47 ale třeba i buchty, záviny, rolády.
00:09:52 No, a já jsem mu nadával, že má velkou spotřebu vajec.
00:09:59 -Takže k tomu přistoupil vědecky,
-no, pragmaticky,
00:10:02 prostě jako když je nedostatek vajec, tak začal chovat slepice.
00:10:09 Já jsem požádal, bohužel, teďka si říkám bohužel, kamaráda.
00:10:14 Popsal jsem mu tu situaci a on říkal:
00:10:18 "Tady jako u nás je pozemek velkej, tak ať si to tady udělá."
00:10:23 Jenže to jsme netušili ještě,
00:10:25 do jakejch jako až megalomanskejch rozměrů se to dostane.
00:10:31 Ty slepičky a potom támhleten kohout,
00:10:33 protože oni jsou takhle namíchaný, tak ty pocházej z Gratzu
00:10:37 a tam já jsem měl právě klavírní recitál.
00:10:41 A když jsem pak na večeři
00:10:43 s honorárním konzulem a jeho asistentkou vyprávěl,
00:10:47 že prostě mám slabost pro tohleto plemeno,
00:10:49 který se v tom Štýrsku vyskytuje,
00:10:53 tak mně sjednali s jedním chovatelem poblíž toho Gratzu,
00:10:56 že si tam druhej den můžu pro ty vajíčka přijet.
00:10:59 Mně to zní prostě libozvučně,
00:11:01 a když kokrhá ten kohout nějakej, tak vím, kterej to je.
00:11:06 Jednoho dne takhle manžel přišel domů
00:11:08 a říkám: "Co to tady je pod tou knihovnou za krabici?"
00:11:13 Já, když jsem přišla domů,
00:11:15 tak jsem si myslela, že máme novou pračku, že jo.
00:11:17 -No, a ona to byla líheň
-na asi 197 vajec.
00:11:23 No, a v tý teď už teda třikrát líhnul, no.
00:11:27 Já bych určitě chtěl dosáhnout co nejvyšších kvalit těch plemen,
00:11:31 protože si myslím, že i to je poslání právě toho chovatele.
00:11:36 A taky chovat takovýhle plemena,
00:11:38 jako jsou třeba ty Drážďanky nebo Štýřanky,
00:11:42 který se v Česku skoro nevyskytujou,
00:11:45 ale přitom je to hrozná škoda,
00:11:46 protože zrovna ty Štýřanky jsou naprosto vynikající nosnice.
00:11:52 V podstatě můj obdiv, můj větší obdiv jako matky,
00:11:56 má za ty slepice.
00:12:02 -Fakt?
-Fakt.
00:12:04 To je strašně práce.
00:12:06 Je to strašně práce a je to práce, kterou já bych třeba dělat nemohla.
00:12:09 Mně se zvedá žaludek, když přijdu k těm kuřatům.
00:12:13 Musíte to čistit, musíte denně.
00:12:16 Když nebudu jeden den hrát, tak se nic nestane,
00:12:18 ale o ty zvířata se prostě musíte postarat.
00:12:21 A navíc, jako v tý hudbě
00:12:22 my ho třeba podporujem, my mu pomáháme,
00:12:24 ale s těma slepicema my mu vůbec nepomáháme.
00:12:28 To je právě ono, tohle. To tady vůbec nemá co dělat.
00:12:37 Tady budu muset dát něco...
00:12:45 Co si o tom myslíš, co tady prezentovala ta ODSka?
00:12:48 Myslím si, že je to dobré.
00:12:53 Ještě nevíme, co předvede konkurent, náš velký soupeř.
00:12:57 Uvidíme. Já tam dneska pojedu se podívat, co pak předvedou.
00:13:01 Ty reformy, ten třináctej důchod, to je pitomost.
00:13:05 A největší pitomost je to,
00:13:07 že chtějí dávat důchody z dividend ČEZu,
00:13:09 to je ta největší pitomost.
00:13:11 Protože kdyby vlastně celý ten zisk, podle mě,
00:13:13 už těch 57 procent toho zisku
00:13:16 automaticky jde do státního rozpočtu,
00:13:19 takže nechápu, z čeho chtějí dělat takový bordel.
00:13:23 Mikuláš je autista
00:13:25 a jeho genetické postižení ho jednou odsoudí
00:13:26 k úplné slepotě.
00:13:28 Bydlí s maminkou a třemi sourozenci v Praze
00:13:30 a pořád ho komunální politika zajímá.
00:13:34 Já pořád dělám do politiky,
00:13:36 ale už spíš z tý celostátní jsem sešel na tu pražskou.
00:13:41 Jako mám pořád nějaký styky v tý celostátní,
00:13:44 ale spíš teď řeším tu komunální.
00:13:47 No, jestli se tomu dá říkat komunální,
00:13:50 spíš takovou jako pragocentristickou politiku.
00:13:56 Tři čtvrtě roku mám do toho, než mi bude 18,
00:13:58 ale až podám přihlášku do strany,
00:14:00 tak budu připravovat se svými spolupracovníky
00:14:05 Čebou a Karbulkou, to jest možným sekretářem
00:14:08 a možným ředitelem magistrátu, budeme připravovat různé materiály
00:14:14 a budeme se bavit s různými lidmi, co bysme tady v Praze udělali.
00:14:20 Miki se zná v podstatě se všemi primátory Prahy,
00:14:23 od doby, kdy byl schopen s nimi nějakým způsobem komunikovat,
00:14:27 takže prostě dneska si z něho dělám srandu,
00:14:29 že když jde do magistrátní kanceláře,
00:14:32 tak prostě Bém už tam nesedí, Svoboda už tam nesedí
00:14:36 a Miki je tam pořád.
00:14:40 Malá Jana se rozhodla účastnit mezinárodně uznávaného IQ testu,
00:14:43 pořádaného dětskou Mensou.
00:14:45 V případě, že uspěje, otevře se jí další možnost setkávat se
00:14:49 se stejně inteligentními kamarády.
00:14:52 Je potřeba, abyste dosáhli na výsledek percentil 99 nebo 100,
00:14:56 u starších je to IQ 130 a vyšší.
00:15:00 Víte všechno? Všichni? Výborně!
00:15:03 Tak já vám přeju hodně štěstí, pusťte se do testu.
00:15:05 Začněte od začátku a pokračujte až do konce.
00:15:08 Pokud byste udělali chybu, není problém,
00:15:10 škrtněte, napište správnou odpověď.
00:15:12 To je nějaký lehký...
00:15:14 Vyhledávání talentovaných dětí je obrovsky důležité.
00:15:16 Umíme to velice dobře v oblasti hudby nebo uměleckého nadání,
00:15:21 umíme to výborně jako stát v oblasti sportovního nadání,
00:15:24 ale ty děti intelektově nadané mnohdy zapadnou,
00:15:29 nebo je ten systém nedokáže podchytit včas.
00:15:32 K tomu, aby teda dokázalo mimořádně dobře hrát na piano,
00:15:35 potřebuje určitý trénink,
00:15:36 stejně tak to mají i ty děti intelektově nadané.
00:15:41 -Tak co, je to těžký?
-Hodně. Hodně.
00:15:45 Zezačátku to bylo lehký, ale teď je to strašně těžký.
00:15:47 -A co bylo nejtěžší?
-Tohle.
00:15:50 Takže si myslíš, že to dopadne jak?
00:15:57 Máte posledních 5 minut.
00:15:59 Dobrý indikátor toho nadání jsou rodiče.
00:16:02 To, čeho si všimneme téměř vždycky je,
00:16:04 že velmi brzo začne počítat, mnohdy se naučí samo číst,
00:16:08 ve velice útlém věku začne používat složité věty,
00:16:13 jsou schopný sdělovat myšlenky,
00:16:15 které bychom od dětí tohoto věku neočekávali.
00:16:19 Takže to už je první indikátor toho, že asi se něco děje.
00:16:28 První bod, kdybych já se stal primátorem je,
00:16:31 že budu usilovat o to,
00:16:34 aby první úsek, který postavíme, byl...
00:16:39 -Počkej tady, já tam pak neslyším.
-Jéjej!
00:16:47 je úsek z původního depa Písnice na Hlavák.
00:16:51 To znamená, že bysme museli až tam úplně dozadu prodloužit podchod.
00:16:55 Já si osobně myslím, že tohle nádraží se rozšiřovat jednou bude.
00:17:00 Miki teď chodí na gymnázium pro zrakově postižené
00:17:02 tady v Butovicích, takže vlastně zažívá si
00:17:05 takový jako už ty studentský roky, v podstatě.
00:17:10 A já jsem za to moc ráda,
00:17:11 protože poprvé je vlastně v kolektivu kluků a holek,
00:17:15 který mají sami nějaký hendikep.
00:17:21 No, a tady vždycky chodím fotit. Tady dozadu.
00:17:24 Tady si vždycky stoupnu, teď vidím, že přijíždí Jančura.
00:17:27 Kolik má vagónů dneska?
00:17:29 -Porušuje normy? Jedna, dvě, tři...
-Sedm.
00:17:35 -No, tak dneska má štěstí.
-Dneska neporušil normy.
00:17:40 To je jako hezký, ale já chci Pendolino - krále český železnice.
00:17:44 Rychle!
00:17:48 Já hlavně fotím na odhad.
00:17:50 Takže já zhruba něco vidím, to mám jako odhad,
00:17:53 a když to trefím, tak jsem rád.
00:17:57 Dneska, když já mám nějaký problém, tak to řeším s Mikulášem
00:18:00 a Miki mně velice rychle prostě jednak zásobuje těma informacema,
00:18:04 ke kterým já vůbec nemám přístup, protože na to nemám čas,
00:18:08 a na druhou stranu dovede prostě
00:18:13 obrovsky jako projevovat lásku a tak, jak se říká,
00:18:17 že prostě oni jsou omezený v tom sociálním kontaktu,
00:18:20 tak Miki je vždycky první,
00:18:21 který vycítí prostě nějaký smutek třeba.
00:18:28 Každý vlak, každá mašina, jak tramvaj, metro, vlak,
00:18:32 má svůj typický zvuk.
00:18:34 To znamená, že já, který mám vytrénovaný,
00:18:36 a který každý ráno si pouštím videa, abych se potěšil,
00:18:41 tak si cítím všecky ty zvuky.
00:18:44 Takže prostě já, kdybych třeba pracoval a už bych byl slepej
00:18:47 a přešel bych ty koleje,
00:18:49 tak já vím, kdy stát a kdy jít, protože já je poznám.
00:18:53 Když by tady byl Taurus, kterej bzučí, to bzučí jak čmelák,
00:18:57 prostě přijede a bzučí.
00:18:59 Lepší byly ty deset šestnáctky, který uměly zpívat.
00:19:03 Ty dělaly (předvádí).
00:19:25 Na těch pódiích se objevuju vlastně už 11 let,
00:19:30 protože začal jsem hrát v necelých pěti.
00:19:35 A vlastně už hnedka první koncert jsem měl v těch šesti.
00:19:54 Samozřejmě, že ten hudební svět je náročný.
00:19:57 Je to silně konkurenční prostředí
00:20:01 a těch faktorů, které jsou ve hře, je strašně moc.
00:20:06 Když bereme v úvahu, že uvažujete o tom,
00:20:08 že by se vám podařilo prosadit se,
00:20:10 musíte to brát tak, že jak to dopadne, to nikdo neví.
00:20:14 Nesmíte od toho mít nějaká přehnaná očekávání.
00:20:17 Kdykoliv jedete na soutěž, musíte si říkat:
00:20:20 "Může vyhrát, může být poslední."
00:20:27 Miki, stěhujem se do Turecka?
00:20:33 Já nevím, jak vy, ale já moc ne.
00:20:36 Chceš kafe ještě?
00:20:39 Já moc ne. Já zůstanu tady.
00:20:47 Já bych tam neměl co dělat. Tam už se všechno řídí samo.
00:20:58 Bohužel.
00:21:02 Buď samo, anebo pod dohledem pána Erdogana
00:21:05 a s tím já bych se neshod na ničem.
00:21:10 To je stejný paličatý šílenec, jako já, takže to by nesedělo.
00:21:16 To by nesedělo, kdybych řídil nějakou jeho státní firmu.
00:21:19 To já dopravní, takže to bysme se, my dva bysme se neshodli.
00:21:25 Teďka letím do Istanbulu.
00:21:26 Já jsem tam dostala pracovní nabídku.
00:21:28 Možná to dokonce vypadá, že tam na nějakou dobu přesídlím,
00:21:32 tak jakoby téměř napůl,
00:21:34 že by se mi podařilo asi i s dětma fungovat částečně takhle na dálku.
00:21:42 Tak, nezlobí tě moc Jonášek, Miki?
00:21:44 Někdy ano a někdy ne.
00:21:49 Někdy ano, někdy ne. Dá se to.
00:21:54 Tak už to je, no. Co já s tím mám vyvádět?
00:21:58 Můžeš být chvilku zticha?
00:22:01 (imituje Zemana) Pokud mě chcete štvát,
00:22:04 budete muset platit do mého hezkého fondu.
00:22:08 To je vopruz!
00:22:12 No, a takhle se štveme.
00:22:16 Tak dávej pozor na všechno. Nechlastej!
00:22:19 To budem dělat stejně.
00:22:21 -Žádný Tři sestry, žádný festivaly
-To budem dělat stejně.
00:22:24 -v mojí nepřítomnosti.
-Budou.
00:22:27 Žádný do noci chatování s blondýnama!
00:22:30 To už provádíme teď.
00:22:33 -Tak čau, Miki! Čau!
-Nazdar.
00:22:41 Tak pojď, brašule!
00:22:43 Johnny!
00:22:47 Kde je ten holomek?
00:22:53 Johnny, k noze!
00:22:59 Mám opravený test Janičky Hochmanové.
00:23:02 Je to holka velmi šikovná,
00:23:03 víme o ní, že je velmi talentovaná na jazyky,
00:23:06 a vypadá to, že i v logice to bude velmi dobré,
00:23:08 ale na výsledek budete muset počkat,
00:23:11 až co vám sdělí rodiče na základě toho, co jim zašleme.
00:23:17 Přišly ty výsledky.
00:23:20 Počkej.
00:23:23 Ukaž! Ukaž! Dej mi to! Dej mi to!
00:23:25 -Počkej!
-Pomalu!
00:23:28 Dej si banán.
00:23:32 Percentil 99, vynikající intelekt.
00:23:37 -Kde to máš?
-Tady. Podívej se!
00:23:40 A co je to percentil? Jsem druhá, já jsem druhá!
00:23:44 -Je to pravda, tati?
-No, co by to nebyla pravda?
00:23:46 Vy si tady hrajete na nějakou pohádku o vynikajícím intelektu,
00:23:49 tak jsem myslela, že to pravda nebude, ale asi to...
00:23:52 Hele, a poslali i tu přihlášku!
00:23:54 No, to je přihláška do Mensy.
00:23:56 Ježíši, vynikající intelekt! No teda!
00:24:02 Naše šikulka.
00:24:08 Já bych se asi chtěl stát hudebníkem,
00:24:11 i když vím, jak je to strašně těžké povolání.
00:24:15 Chtěl bych být dirigentem, klavíristou a asi i skladatelem.
00:24:21 Už od 5 let mám takový sen dirigovat Vídeňskou filharmonii,
00:24:26 takže uvidíme, jestli se to někdy splní.
00:24:30 Víš, ideolog je strašně hnusný slovo.
00:24:32 Vizionář. Musí člověk vědět, kdy má svou míru, kdy má dost.
00:24:39 To já mám třeba s tím jídlem.
00:24:40 To taky, člověk musí vědět, kdy s tím skončit, kdy má dost,
00:24:44 kdy ten žaludek je plnej,
00:24:47 a když je úplně přeplněnej, tak je to špatný.
00:24:50 Tak je to i s tím vizionářstvím v tom diktátorství.
00:24:55 Člověk musí vědět, kdy už to je dost, kdy už to stačí.
00:25:00 Tam jde o to, že člověk nesmí na ty lidi dělat nátlak,
00:25:04 musí se je snažit přesvědčovat.
00:25:08 Já vím, že v demokracii je to strašně těžký, ale je to tak
00:25:13 a musíme v tom jakoby pokračovat.
00:25:21 Děti s IQ vyšším, než 130, sdružuje dětská Mensa.
00:25:25 Mohlo by jich být ale daleko víc.
00:25:27 "Je nutné takové děti vyhledávat", říkají odborníci,
00:25:31 protože jinak mohou o svoje výjimečné schopnosti
00:25:33 velice lehce přijít,
00:25:35 a my všichni můžeme přijít o nového profesora Wichterleho,
00:25:37 profesora Holého, nebo třeba o novodobé bratrance Veverkovy.
00:25:45 Skryté titulky: Vlasta Malíková Česká televize 2014
Malý Mozart skládal v pěti letech klavírní sonáty, v šesti koncertoval před císařovnou Marií Terezií a v jedenácti složil první symfonii. Jakou daň ale někdy platí rodiče za genialitu svých dětí? Mimořádně nadaní jedinci vždycky posouvali lidstvo dopředu a tak je jistě dobré, věnovat těmto dětem pozornost a jejich schopnosti rozvíjet co to jde. Děti s IQ vyšším než 130 sdružuje Dětská Mensa České republiky. Jejich počet by ale mohl být mnohem vyšší, říkají odborníci. Důležité je takové děti najít a podchytit včas, protože o svůj nevyužitý talent a schopnosti mohou jinak snadno přijít a my všichni můžeme přijít o nového profesora Wichterleho, prof. Holého nebo o novodobé bratrance Veverkovy.
- dramaturg: Jana Škopková
- scénář: Martin Langer
- produkce: Jan Makalouš
- kamera: Patrik Balonek, Miroslav Šnábl
- režie: Martin Langer, Jana Škopková
- moderátor: Martin Langer, Jana Škopková