Ne všechno, co je rezavé, patří do šrotu (2011). Dozvuky zašlé slávy podnikavých jesenických sourozenců pohledem režiséra J. Bařinky
Dozvuky zašlé slávy podnikavých jesenických sourozenců
00:00:03 Pro nás to určitě není kupa šrotu, protože je to dílo komplet snýtované,
00:00:08 je vidět, že i kvalita železa byla vysoká,
00:00:12 protože na to, kolik je jí roků, je stále v dobré kondici.
00:00:18 A navíc i proto, že to stavěli bratři Kleinové.
00:00:48 Příběh rodiny Kleinů je téměř fantastickým příběhem
00:00:51 neobyčejného vzestupu lidí z velmi prostých poměrů během jedné generace.
00:00:56 Nejslavnější z nich byl Franz, kterému se později říkalo I.,
00:01:01 protože i ti další byli Františkové.
00:01:04 Franz I. Klein se narodil v malé osadě v srdci Jeseníků v Kociánově.
00:01:13 Dostalo se mu základního vzdělání,
00:01:16 tzn. pravděpodobně jen 5 tříd obecné školy.
00:01:32 Bratři Kleinové na jižní Moravu přišli někdy kolem r. 1815.
00:01:35 Jako první přišel nejstarší Josef,
00:01:38 který přišel na lednické panství knížete Lichtenštejna,
00:01:43 kde se dal do služeb tzv. rybnikářů, což byli řemeslníci,
00:01:48 kteří uměli upravovat rybníky a provádět zemní práce.
00:01:55 Když zjistil, že ta obživa je slušná, lepší než v podhorském kraji,
00:02:01 kde bylo obtížné si vydělávat na živobytí,
00:02:05 vzápětí za ním přišel druhorozený bratr Engelbert
00:02:10 a po velice krátkém čase i třetí Franz.
00:02:18 Poté, co se v r. 1836 začíná rozbíhat stavba železnice
00:02:24 v habsburské monarchii,
00:02:28 Franz Klein se začíná výrazně podílet v tomto podnikatelském oboru
00:02:34 a buduje slavný viadukt.
00:02:41 Na mostě, který je za námi, vidíme pozůstatek oblouků z viaduktu
00:02:47 a část železničního mostu, který postavila firma bratří Kleinů
00:02:53 v r. 1837 jako součást stavby železnice z Vídně do Brna,
00:03:00 což byla první parostrojní železnice u nás.
00:03:06 Celkem měl viadukt 72 cihelných oblouků,
00:03:09 z nichž dnes už jsou vidět jen tyto 3,
00:03:13 protože zbytek byl zasypán při rozšiřování nádraží
00:03:16 na konci 19. stol.
00:03:27 Za 40 let existence jejich podnikání jako stavební firmy, 1837 - 1877,
00:03:35 postavilo podnikatelství bratří Kleinů asi 3700 km železničních tratí
00:03:42 na území bývalého Rakouska-Uherska.
00:03:47 Všechny dnešní hlavní železniční koridory na našem území ČR
00:03:53 jsou dílem podnikatelství bratří Kleinů.
00:04:03 Za mnou jsou 2 mosty, které vyrobila firma bratří Kleinů.
00:04:10 Menší most byl v Rudě nad Moravou.
00:04:14 Nevyhovoval prostorově ani tonáží, takže se vybudoval nový most
00:04:19 a tento byl přepraven sem do muzea v r. 2007.
00:04:25 Druhý most, který je o poznání větší a je i lepší v tom,
00:04:31 že je mnohem starší, byl vybudován v r. 1888
00:04:37 a byl sestrojen v mostárnách v Sobotíně.
00:04:58 Jsme v prostoru, kde v minulosti stávaly železárny.
00:05:01 Tady byl tzv. náhon, voda byla přivedena z řeky Merty
00:05:06 a tady se to všechno náhonem dohánělo.
00:05:16 V těchto prostorách byly veškeré budovy, které v železárnách stály.
00:05:22 Do dnešní doby tady zůstala jen jedna budova.
00:05:26 Od cesty uvidíte různá okénka i sloupy, které se dodnes používají.
00:05:39 Je to ukázka, co do dnešní doby z železáren zůstalo.
00:05:47 Původně tady bylo smetiště, pak se to tu zavezlo a dnes je tady kopec.
00:05:55 Snad se to bude do budoucna dále upravovat
00:05:58 a snad tu budou chtít hřiště nebo něco podobného.
00:06:15 V mostárně v Sobotíně se vyráběly jednotlivé díly,
00:06:19 v tomto případě to byly sólo hlavní nosníky, které mají parabolický tvar,
00:06:24 a samostatně mostovka.
00:06:28 Tak se to dovezlo na místo stavby a tam se to ručně nýtovalo.
00:06:36 Úplně popsat technologii nedokážu,
00:06:41 protože dnes už není moc vidět někoho, kdo by nýtoval.
00:06:48 Nýty jsou velmi masivní, ale dnes se to určitě ještě umí.
00:06:52 V tom není problém.
00:06:55 Ale každopádně se to přepravovalo ve 3 dílech:
00:06:58 samostatně nosníky a mostovka.
00:07:12 Franz a jeho 5 bratří,
00:07:14 protože spolupracovali a tvořili rodinný klan,
00:07:18 se především orientovali na nové záležitosti.
00:07:22 Tzn. stavby, kterým se dosud nikdo příliš intenzivně
00:07:26 neměl možnost věnovat.
00:07:30 A tyto zakázky jim vynášely obrovské prostředky.
00:07:33 Skupovali také uhelné doly na Ostravsku.
00:07:49 Když se to počítalo, odhaduje se, že Kleini vybudovali celkem 2000 mostů,
00:07:53 což je neskutečně velké číslo, když uvážíme, že jsou to i viadukty,
00:08:02 jsou tam i velké kamenné mosty, např. Palackého most,
00:08:10 Negrelliho viadukt v Praze, brněnský viadukt.
00:08:16 Takže to číslo je velmi vysoké a před tímto výkonem musím smekat.
00:08:36 Tady vidíme model mostu, který firma vybudovala v Děčíně.
00:08:42 Model je zjednodušený.
00:08:47 Tento most byl v době svého vybudování uznáván
00:08:51 jako jeden z nejkrásnějších mostů Evropy.
00:08:55 Když se v r. 1933 demontoval, dokonce si čeští vlastenci
00:09:04 části mostu brali jako památky na tento krásný most.
00:09:13 Jeden z prvních mostů, který Kleini vybudovali,
00:09:16 byl právě v Ostravě přes řeku Ostravici.
00:09:32 Kromě silničních a železničních mostů a viaduktů
00:09:35 se Kleinové zabývali i jinou činností,
00:09:38 která souvisela s výrobky z litiny,
00:09:40 a jsou to drobné předměty, např. kamna.
00:10:12 Jednou z nejpozoruhodnějších součástí Kleinova paláce je jeho průčelí.
00:10:18 Z jeho kamenné plochy totiž vystupují podivné litinové arkýře,
00:10:25 což pánové architekti provedli přímo na žádost Franze Kleina,
00:10:33 protože se měly stát reklamou na podnikání bratří Kleinů
00:10:38 a jejich firmy.
00:10:42 Litina souvisela se slévárenstvím a železárnami
00:10:47 a 4 roky před dokončením paláce Kleinové kupují
00:10:51 panství Loučná nad Desnou s jeho železárnami v Sobotíně
00:10:56 a v tomtéž r. 1844 zakládají vlastní slévárny,
00:11:01 kde mj. odlévají i tzv. uměleckou litinu.
00:11:14 Jedním z nejkrásnějších a nejpůsobivějších interiérů
00:11:17 Kleinova paláce je toto schodiště,
00:11:20 jeho nádherný oválný tvar a materiálová skladba.
00:11:30 Štukolustro na zdech a opět užití litiny v architektuře,
00:11:34 krásně odlité zábradlí.
00:11:44 Tento dům měl na první pohled podle vlastních slov Franze Kleina
00:11:49 ukazovat na to, jak je možné použít železo v architektuře,
00:11:54 což byla v té době v r. 1848 naprosto přelomová záležitost.
00:12:07 Železářská výroba ve strojírnách v Sobotíně, v Petrově a dalších
00:12:12 neznamenala jenom výrobu pro železnici,
00:12:15 ale znamenala i zakázky pro jiné účely.
00:12:20 Pěkným příkladem, co dovedli, je skleník v Lednici,
00:12:25 který udělali na zakázku knížete Lichtenštejna.
00:12:30 Vrátili se tam, kde začínali.
00:12:39 Palmový skleník je unikátní stavba z hlediska historického
00:12:43 a architektonického, ale především je to významná technická památka.
00:12:46 Právě proto je návštěvníky velice obdivován
00:12:49 a patří k těm největším atrakcím v Lednicko-valtickém areálu.
00:12:54 Jedním z mála dokladů je dopis,
00:12:57 který psala správa lednického panství správě železáren v Sobotíně,
00:13:01 že se opozdili s dodávkami části konstrukce,
00:13:06 a urgovala urychlené dodání s tím,
00:13:10 že jinak by řemeslníci pozvaní z Vídně na montáž konstrukce
00:13:14 museli být posláni zpět do Vídně na náklady sobotínského závodu.
00:13:19 Zrovna v tu dobu Franz Klein projížděl Břeclaví,
00:13:22 tak to projednali na místě s ním a on slíbil urychlené dodání
00:13:26 celé zakázky do Lednice.
00:13:30 Průběh stavby musel být z technického hlediska pro všechny zajímavý
00:13:35 a stavebníci procházeli určitě odborným školením,
00:13:40 i když to byli lidé, kteří se původně zabývali obyčejným černým řemeslem.
00:13:59 Je fantastické, že Kleini vyhrávali velké množství výběrových řízení
00:14:04 v době, kdy téměř nefungovala pošta, nebyla elektronická pošta
00:14:10 a kdy vyhrávali stavby v Rakousku, ve Lvově, v Jugoslávii atd.
00:14:25 Byl to obrovský vzestup, a když Franz Klein v r. 1855 zemřel,
00:14:30 uvádí se, že rodinné jmění činilo 40 milionů zlatých.
00:14:36 Tzn. částka dnes stěží představitelná.
00:14:49 Tato budova byla postavena jako hotel Kleinů,
00:14:53 kde měli ubytování nejlepší hosté, kteří zde bydleli a jezdili sem.
00:15:01 A dost možná podepisovali i různé kontrakty, které tu Kleinové měli.
00:15:06 Spodní část byla zábavní část.
00:15:16 V této oblasti byly kočáry, měli tu i koně.
00:15:25 Bývalý hotel není opuštěný, i když tak může vypadat.
00:15:29 Využívá se v jarním období, kdy se probouzí netopýři,
00:15:33 kteří kde zimují, a velký život je tu i na podzim,
00:15:38 kdy se netopýři ukládají k zimnímu spánku.
00:15:43 Lidé sem chodili v neděli na čaje a zábavy a nahoře byl velký sál
00:15:50 a tam se hrávalo i velké divadlo a hovoří se o tom,
00:15:56 že Kleinové sem pozvali někdy i vídeňské císařské divadlo.
00:16:06 Zde každou zimu bývá 60 - 80 zvířat a hlavně jsou zde vrápenci malí,
00:16:11 to je kriticky ohrožený druh,
00:16:15 takže z toho hlediska je to taky významné zimoviště.
00:16:19 Na tu dobu to byl úžasně vybavený hotel a lidé sem jezdili.
00:16:29 A dole byla vinárna, víno apod.
00:16:32 Pak tady JZD mělo jablka a brambory.
00:16:37 Tato budova opravdu už něco pamatuje.
00:16:46 Nedá se říct, že bych uvítal skutečnost, že hotel je zpustlý,
00:16:49 ale netopýrům vyhovuje, že sklep není používaný a mají ho plně k dispozici.
00:17:01 Most je zajímavý tím, že byl vybudován během 6 týdnů.
00:17:09 A než byl most vybudován, jezdilo se po brodě a pro pěší tam byla lávka.
00:17:16 Toto je celý most. Chybí tomu mostovka, kterou jsme odstranili.
00:17:22 Byla to železobetonová deska, která zvyšovala pevnost
00:17:25 a tuhost mostu a která by ještě zvýšila váhu mostu.
00:17:31 Most jsme přepravovali v r. 2009 a byla to akce velmi náročná.
00:17:40 Je to vidět na rozpětí 31 m i na šířkových parametrech a výšce.
00:17:46 Byl problém najít vhodnou trasu.
00:17:50 A navíc jediná šance přepravy mostu byla pomocí řiditelného oplenu,
00:17:58 který řídil šofér přímo z kabiny vozidla.
00:18:25 Více zkorodovaná místa byla dlouhodobě ve vlhku,
00:18:30 takže most pochopitelně nemohl vlhku odolat.
00:18:38 Ale tam, kde je to mimo trvalý kontakt s okolím nebo další ocelí,
00:18:44 je vidět krásně základní nátěr.
00:18:54 My jsme to přepravili, protože jsme jej chtěli zachránit.
00:18:57 Buď zůstane v areálu jako trvalá památka na podnikání bratří Kleinů,
00:19:01 ale pochopitelně je tu i šance, že se most využije
00:19:06 na méně frekventovaných cestách pro osobní auta nebo cyklotrasu.
00:19:16 Ale je to věcí vlastníka mostu, a to je Olomoucký kraj.
00:19:27 Uvedu vás do areálu parku, kde se nachází krásná památka,
00:19:33 mauzoleum hrobka Kleinů. Je to památka asi 200 let stará.
00:19:44 Vidíte sami, že zarezlá krása tady opravdu funguje, všecko je původní.
00:19:54 Pozvu vás dále.
00:20:00 Všechno je to otázka financí a ty bohužel dnes obec Sobotín nemá,
00:20:04 protože má priority, jako jsou kanalizace
00:20:07 a věci, které tíží občany v každodenním životě.
00:20:36 Je to mauzoleum a Kleinové to začali stavět v době své největší slávy
00:20:40 a na vrcholu svého bohatství.
00:20:42 Je to stavba postavená ve stylu klasické italské novorenesance.
00:20:49 Z vnitřní výzdoby se do dnešní doby nic nedochovalo.
00:21:05 Já jsem tady chodívala ještě jako školačka
00:21:09 a nebylo to tady určitě tak pomalované jako dnes.
00:21:20 V poválečných letech po odsunu německého obyvatelstva,
00:21:24 než se situace tady stabilizovala, byl objekt několikrát poškozen.
00:21:30 Byl vykraden a zřejmě už v té době sochařská výzdoba,
00:21:33 která měla být kovová, zmizela.
00:21:50 Franz Klein a jeho synové byli velmi pracovití,
00:21:54 oni skutečně na stavbách osobně byli a pracovali,
00:21:59 vymýšleli spoustu zlepšení.
00:22:05 Málo se ví, že Trhani od Jana Nerudy, což byla kdysi naše povinná četba,
00:22:08 byl právě spor a problém trhanů s firmou bratří Kleinů.
00:22:24 Dovětky byly pochopitelně ideologicky zabarvené,
00:22:27 takže jsme to tenkrát vnímali tak, že Kleinové, ti kapitalisté,
00:22:31 se k dělníkům chovali velmi tvrdě.
00:22:36 Ale málo se mluví o tom, že většina dělníků se chovala velmi nezodpovědně
00:22:43 a že se hodně pilo.
00:22:51 Všem ajznboňákům se dává tímto na vědomí,
00:22:54 že hostinec U slunce je jim k službám tady vedle,
00:22:58 je to sotva 20 kroků vodsáď.
00:23:03 Část těchto lidí mohla mít pocit, že dostávají málo,
00:23:06 protože žili na sekyru.
00:23:14 Lejte, lejte.
00:23:17 Vždyť propijete poslední košili.
00:23:20 A co, měli jsme kalhoty, čert je vzal.
00:23:23 -Teď propijem co?
-Boty.
00:23:27 Firma bratří Kleinů vypadla z paměti lidí určitě tím,
00:23:32 že to byla německá rodina a firma.
00:23:37 Po válce byla ke všemu německému averze,
00:23:41 a možná proto se všechny archivní materiály likvidovaly.
00:23:47 Je to velká škoda, protože mohly být uchovány do dnešních dnů.
00:23:52 Myslím, že to je naopak.
00:23:55 Tady v okolí je jméno Klein v povědomí pořád.
00:23:58 Protože Kleinové byli synonymem úspěchu.
00:24:01 Jediné, co jim zazlívám, je,
00:24:04 že nestihli postavit železnici ze Sobotína na Rýmařov.
00:24:07 V Sobotíně nám železnice končí.
00:24:14 Tam, kde stavěli nebo působili, přispívali do fondů chudých,
00:24:17 stavěli sirotčince, budovali veřejná prostranství, parky atd.
00:24:26 Jejich stopa, která po nich zůstala, je velmi silná.
00:24:30 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2011