00:00:30 Dnešní koncert v tomto nádherném
prostoru, který dýchá
00:00:36 nádhernou atmosférou,
představí Mozartův Requiem.
00:00:43 Představí jej fantastický soubor
Solamente Naturali.
00:00:50 Podle mě by se Requiem W.A.Mozarta
nemělo dělat až tak vážně.
00:01:03 Do programu je třeba
přidat něco dalšího.
00:01:07 Vybrali jsme od tohoto
skladatele 2 chrámové sonáty
00:01:13 pro smyčcový orchestr.
00:01:17 Je to něco, co ladí s prostorem,
kde se Requiem hrálo.
00:01:23 A samozřejmě skladbu
Ave verum corpus.
00:04:13 Zajímavostí je, že Mozartovo
Requiem bude provedeno
00:04:17 v autentické interpretaci
na dobové nástroje.
00:04:22 Naplňuje myšlenku festivalu
uvádět dané skladby
00:04:27 v původním provedení,
v původním znění.
00:04:34 Hrajeme na barokní nástroje.
00:04:38 Jsou specifické tím,
že se hraje na struny,
00:04:43 které se vyrábí z ovcí.
00:04:50 Nemají příliš silný zvuk,
ale o to barevnější.
00:07:56 Toto je roh
z konce 18. století.
00:08:01 Tento nástroj si W.A.Mozart
mimořádně oblíbil.
00:08:05 Je schopen obsáhnout všechny
tři polohy, sopránovou,
00:08:10 střední i basovou.
00:08:12 Má unikátní tvar.
00:08:14 Kdyby byl ten tubus rovný,
dosahoval by při hře
00:08:19 příliš daleko.
00:08:23 Dobové nástroje mají mnoho barev,
které běžné nástroje nemají.
00:08:30 Týká se to např. strun
u smyčcových nástrojů.
00:08:35 Kovové struny jsou silnější,
ostřejší.
00:08:39 Postrádají jistou barevnost.
00:08:43 Je tam určitá choulostivost,
která se týká intonace.
00:08:51 Pokud se trochu změní
pokojová teplota,
00:08:55 struny se mohou rozladit.
00:08:58 Jde o citlivost muzikantů,
kteří jsou na to zvyklí.
00:09:04 Kovové struny se nepohnou,
z tohoto hlediska je ladění lehčí.
00:14:23 V posledních 50. letech
se Requiemu W.A.Mozarta
00:14:28 dostalo neobyčejné slávy.
00:14:32 Vzniklo i mnoho
interpretačních mýtů.
00:14:38 Punc této skladby byl chápán
spíše jako vážný.
00:14:43 Text naopak dává
velkou naději a radost.
00:14:49 Interpretace nemusí
být vždy jen vážná.
00:59:22 Skryté titulky: Tereza Nováková
Česká televize, 2006