Arne Jacobsen a Hotel Royal SAS v Kodani
00:00:02 ČESKÁ TELEVIZE UVÁDÍ FRANCOUZSKÝ DOKUMENTÁRNÍ CYKLUS
00:00:06 ARCHITEKTURA
00:00:43 Hotel Royal SAS postavil v letech 1956-1960 v Kodani
00:00:50 dánský architekt Arne Jacobsen.
00:01:15 Koncem války založila 3 skandinávská království
00:01:18 leteckou společnost Scandinavian Airlines Systém - SAS.
00:01:24 Aby přilákala novou mezinárodní klientelu, rozhodla se firma
00:01:29 v roce 1956 postavit v centru Kodaně terminál
00:01:33 spojený s velkým moderním a luxusním hotelem.
00:01:37 Jako architekt byl společností vybrán Arne Jacobsen.
00:01:42 Počínaje domem budoucnosti, který navrhl v roce 1930,
00:01:46 až po radnici ve městě Rodovre, jejíž stavba byla dokončena
00:01:51 v roce 1956, Arne Jacobsen vždy ztělesňoval
00:01:55 moderní dánskou architekturu.
00:01:58 Patřil k nejvýznačnějším skandinávským designerům.
00:02:02 Nikdy ale nebyl teoretik.
00:02:05 Nemám vůbec ucelenou filozofickou vizi. Jsem přesvědčený,
00:02:09 že je to nebezpečná věc: totiž způsob, jak se vzdálit realitě.
00:02:14 Při vší skromnosti je však schopen přednášet o architektuře
00:02:18 s pomocí obyčejné krabičky sirek:
00:02:21 Stavím - školu.
00:02:25 Stavím - radnici.
00:02:29 Stavím - výškovou budovu pro hotel.
00:02:42 Právě výškové budovy ve všech formách a velikostech
00:02:46 silně poznamenaly dějiny 20. století.
00:02:49 Chicago 1894: Reliance Building, 61 metrů.
00:02:55 New York, 1902: Flatiron Building, Žehlička,
00:02:59 87 metrů.
00:03:01 New York, 1931: Empire State Building, 381 metrů.
00:03:07 New York, 1958: Seagram Building, 157 metrů.
00:03:14 Miláno, 1959: Mrakodrap Pirelli, 127 metrů.
00:03:21 Hotel Royal je vysoký pouhých 70 metrů.
00:03:25 Je to ale jediný mrakodrap v Kodani, symbol modernosti.
00:03:35 Budova, vévodící středu města, se nachází před zábavním parkem
00:03:38 Tivoli, mezi radnicí a hlavním nádražím.
00:03:50 Je postavena na pozemku ve tvaru trojúhelníku,
00:03:53 v jehož těsné blízkosti vede železniční trať.
00:03:56 Město Kodaň chce stavbu využít, vybudovat v centru města
00:04:00 velké parkoviště.
00:04:03 Za každé další parkovací místo může hotel zastavět
00:04:06 200 metrů čtverečních navíc.
00:04:09 Jacobsen volí řešení zakrývající železniční koleje.
00:04:13 Díky získaným parkovacím místům může mít hotel 22 pater
00:04:17 a 275 pokojů.
00:04:20 V podzemí budovy lze ještě dnes kulatým okénkem sledovat
00:04:24 projíždějící vlaky.
00:04:34 Parkoviště usnadní pohyb autobusů společnosti SAS,
00:04:38 které pravidelně jezdí mezi letištěm a terminálem,
00:04:42 umístěném v centru města, kde si mohou cestující zakoupit
00:04:46 letenku, zaregistrovat se na příslušný let
00:04:49 a odložit zavazadla.
00:04:53 Letiště bez letadel.
00:04:57 Terminál zaujímá polovinu soklu, horizontálního rovnoběžnostěnu.
00:05:03 V druhé polovině a ve věži, která se nad ní vypíná -
00:05:06 tentokrát jde o vertikální rovnoběžnostěn - je umístěn hotel.
00:05:12 Dvojím stavebním programem zakomponovaným v jediné budově
00:05:16 se SAS hlásí ke komerční logice hotelů, které se v 19. století
00:05:21 stavěly vedle velkých nádraží. Zdálky je vidět pouze věž.
00:05:28 Díky svým rozměrům je viditelná ze všech koutů města.
00:05:37 Sokl respektuje trasu ulic a výšku budov, které ho obklopují.
00:05:42 Svými proporcemi je koncipován pro bezprostřední sousedství.
00:05:46 Jeho měřítko odpovídá dané čtvrti.
00:05:50 Co tady rozhoduje?
00:05:52 Právě proporce činí řecké chrámy klasickými v celé jejich kráse,
00:05:56 jako velké masy, do nichž se mezerami mezi sloupy
00:06:00 dere vzduch.
00:06:02 Zde bylo důležité pokusit se budovu maximálně odlehčit.
00:06:06 Velká výška a masa tohoto objemu mohly snadno sousední stavby
00:06:10 zcela potlačit.
00:06:14 Aby dodal budově toto zdání lehkosti, umístil architekt
00:06:18 všechny nosné struktury, řady pilířů a betonové nosníky,
00:06:23 dovnitř stavby.
00:06:28 Fasády nenesou nic.
00:06:31 To mu umožnilo ponechat přízemí celé ze skla.
00:06:49 Restaurace se výhledem otevírá do ulice.
00:06:53 Vstupní hala hotelu, chráněná před bezprostřední blízkostí ulice
00:06:57 stěnami sahajícími do poloviční výšky
00:07:00 a skleněnými panely a osvětlovaná nepřímo zvenčí,
00:07:05 násobí lesk a odraz.
00:07:12 Na straně ulice vytvářejí dlouhé skleněné fasády zeď obrazů,
00:07:16 jakýsi nehmotný objem.
00:07:24 První poschodí soklu vypadá, jakoby se vznášelo nad chodníkem.
00:07:29 Je předsunuté do prostoru.
00:07:34 Dlouhá fasáda nenabízí nic, co by umožňovalo odlišit
00:07:37 terminál od hotelu.
00:07:39 Jednotný plášť z hliníkových tabulí zelené barvy, jediné protáhlé okno.
00:07:47 Vše vzbuzuje dojem lehkosti. Jako kdyby to nebyl velký objem.
00:07:57 Stejný postup použil architekt i u věže, rovněž předsunuté
00:08:01 nad druhou skleněnou krychlí vychází z objemu soklu.
00:08:15 Veškerá váha věže spočívá na 6 širokých betonových pilířích.
00:08:20 Navenek se objevují ve skleněné krychli,
00:08:23 kolem vchodu nebo výtahových šachet.
00:08:29 Jsou obloženy černým mramorem a násobí odraz opticky zmenšující
00:08:33 jejich masu.
00:08:40 Procházejí soklem budovy v celé jeho výšce.
00:08:45 Poslední etapu odhmotnění objemu věže představují betonové zdi,
00:08:49 oddělující jednotlivé pokoje, které nesou vyšší patra.
00:08:59 Každou plošinu lemují po obvodu do poloviční výšky sahající okraje
00:09:04 a pak už jen prázdno.
00:09:07 Je na architektovi, jaký plášť budovy zvolí.
00:09:10 Plášť o rozměrech 7.000 metrů čtverečních.
00:09:15 Jacobsen bude neúnavně zkoušet různé kombinace vzorů a barev.
00:09:26 Dokonce bude uvažovat o žardiniérách, zavěšených
00:09:30 na okraje každého poschodí.
00:09:36 Nakonec se rozhodne pro fasádu, na níž se střídá průhledné sklo
00:09:39 oken s barevným sklem parapetů, které zakrývají betonové plné díly.
00:09:53 Na budovu zavěšuje jakousi mříž. Je z poskládaných hliníkových rámů.
00:09:59 Desku po desce pak už jen zbývá vyplnit moduly naznačené mříží
00:10:04 a zakrýt plné části kostry stavby.
00:10:10 Všechny desky jsou stejně široké, 60 centimetrů.
00:10:14 Jsou ale různě vysoké: 120 cm v případě oken,
00:10:18 168 cm u prvků z barevného skla.
00:10:31 Zezadu jsou desky pokryté tenkou vrstvou šedozelené barvy.
00:10:36 Ta pohlcuje část světla a mění barvu odlesku.
00:10:58 Celoskleněná fasáda předjímá zrcadlové fasády kancelářských
00:11:02 věžáků ze 70. let. Avšak efekt je subtilnější:
00:11:08 ani neprůhledný blok, ani velké zrcadlo obrácené k městu.
00:11:13 Všechny čtyři fasády rozkládají odraz nebe
00:11:17 jako velkoplošná projekce, která nabízí donekonečna
00:11:20 nové obrazy.
00:11:50 Jako barvu skla jsem zvolil šedozelenou.
00:11:53 Odkazuje na oblohu a odraz plujících oblaků.
00:11:57 Výrazně barevnější sklo by se nepochybně mohlo zdát
00:11:59 veselejší a živější, ale v jisté chvíli by efekt
00:12:02 byl příliš silný, příliš mnohomluvný.
00:12:06 Odraz měnícího se počasí dodává budově proměnlivý ráz.
00:12:09 Je pro mě důležitější než jediný příliš mocný efekt.
00:12:16 Dovnitř otevíraná okna, na velké stěně vytvářející
00:12:19 černé nebo zářivé obdélníky, působí dojmem nahodilosti.
00:12:30 Obyvatelé Kodaně si je spojili s jiným velkým symbolem
00:12:34 modernosti 50. let s počítačem.
00:12:37 Pro hotel vymysleli přezdívku "děrný štítek".
00:12:48 Jacobsen se původně chtěl vrátit k nápadu, který právě realizoval
00:12:52 na budově radnice v Rodovre a použít neprůhledné lomenice
00:12:56 z tmavé žuly.
00:12:59 Budoucí ředitel hotelu však trval na tom,
00:13:01 aby všechny čtyři fasády byly prosklené.
00:13:04 Vedl ho k tomu čistě obchodní zájem.
00:13:07 Z rohových pokojů se otevírá panoramatický výhled
00:13:11 a umožňuje pronajímat je za vyšší cenu.
00:13:27 Efekt prosklené fasády je nejmarkantnější
00:13:30 v gastronomické restauraci v posledním patře:
00:13:34 116 oken otevřených do tří stran nabízí jedinečný výhled
00:13:39 na panorama města. To je ale výjimka.
00:13:44 Ve zbytku věže určuje kategorii každého jednotlivého pokoje
00:13:49 počet okenních rámů. 5 oken u nejmenšího pokoje.
00:13:57 16 oken v případě rohového pokoje.
00:14:03 Když se setmí, je možné počítat osvětlená okna.
00:14:07 Fasáda získává nepravidelný, asymetrický vzhled.
00:14:12 V té chvíli odhalí hotel svou pravou tvář.
00:15:05 Za dne je zcela nemožné odhalit hierarchii pokojů,
00:15:09 které v roce 1990 všechny prošly rozsáhlými změnami.
00:15:15 Všechny, kromě pokoje číslo 606, z něhož se stalo muzeum
00:15:20 a který si jako jediný z celého hotelu zachoval
00:15:23 nábytek a dekorace tak, jak je navrhl osobně Arne Jacobsen.
00:15:42 Teplé tóny dřeva kontrastují s paletou barevných odstínů
00:15:47 sjednocujících křesla, tkaniny, barvu zdí a koberce.
00:15:55 Podobně jako u skleněných desek fasády podřizuje architekt
00:15:59 i dekorace sériovému principu, opakování stejného,
00:16:04 50 centimetrů širokého modulu definujícího proporce
00:16:08 dřevěných panelů, jenž sahá do poloviční výšky zdí,
00:16:12 čela postele, toaletního stolku či desek.
00:16:23 Pravoúhlá mříž kontrastuje s plynulými křivkami křesel.
00:16:37 Inspirován přírodou vytváří Jacobsen organické tvary,
00:16:41 pohodlné objemy měkce přiléhající k tělu osoby,
00:16:45 která do nich usedne.
00:17:18 Pro jejich identifikaci používá prostý slovník:
00:17:22 Kapka, Labuť, Vejce.
00:17:32 Architekt, vynalézající kompaktní a elegantní řešení,
00:17:36 dovádí racionální uspořádání prostoru až do krajnosti.
00:17:42 Vše je podřízeno maximálnímu pohodlí hosta:
00:17:45 lampa klouzající podél zdi,
00:17:48 popelník s poklopem,
00:17:50 deska, z níž se stává osvětlený toaletní stolek.
00:17:58 Textilní závěs s rustikální vazbou.
00:18:01 Je možné ho zatáhnout, a oddělit tak lůžko, když přijde noc.
00:18:14 Personál čítající 350 lidí pro 700 hostů.
00:18:19 Taková je odvrácená tvář luxusního hotelu.
00:18:23 Služby prádlo, zavazadla, pošta, jídlo, to vše spoluvytváří
00:18:28 permanentní proudění procházející budovou zdola nahoru.
00:18:33 Jacobsen přejímá klasické uspořádání služebních prostor
00:18:38 a seskupuje v každém patře cirkulace, únikové schodiště,
00:18:42 výtahy na jídlo, služební výtahy a prostory na skladování,
00:18:46 které jako jediné disponují díky speciální mříži
00:18:50 permanentním přímým odvětráváním.
00:18:58 Černá čára větrací mříže je funkční.
00:19:01 Současně představuje výrazný grafický prvek.
00:19:05 Oživuje monotónnost architektonického návrhu.
00:19:09 Ozvláštňuje severní fasádu.
00:19:13 Aby přivedl do více než 30 metrů širokého soklu světlo,
00:19:17 nakreslil Jacobsen ve svých prvních skicách
00:19:20 3 dvory - patia, vytvářející světelné studny.
00:19:26 Patia v Kodani - podivný nápad!
00:19:29 Jako ochranu před nepohodou je zakryl.
00:19:32 Přitom bedlivě dbal, aby neporušil charakter vnitřního dvora.
00:19:37 Terminál představovala rozlehlá hala, pronikalo sem denní světlo
00:19:42 a kolem vedly spojovací chodby.
00:19:45 Ale chodit na letadlo do centra města se brzy zdálo absurdní.
00:19:50 Po necelých dvaceti letech fungování byl terminál zrušen.
00:19:58 Na bývalých spojovacích chodbách, mezi pilíři a podélným oknem,
00:20:03 podupávají noví cestující.
00:20:09 Velká fitness hala, která vznikla vybudováním podlahy,
00:20:13 a díky níž se užitná plocha prvního patra zdvojnásobila,
00:20:17 také přijímá denní světlo.
00:20:37 Nad bývalou restaurací vykreslují lucerny
00:20:40 z průhledného skla prazvláštní krajinu.
00:20:48 Dnes přivádějí světlo do konferenčního sálu pro 220 lidí.
00:20:55 Mezi terminál a restauraci, do samého středu budovy,
00:20:59 umístil Jacobsen svůj mistrovský kousek,
00:21:02 v němž propojil své architektonické ambice s láskou k přírodě:
00:21:07 zimní zahradu.
00:21:10 Skleník, přiléhající ke vstupní hale hotelu
00:21:13 a ohraničený dvojitou skleněnou stěnou, plný exotických rostlin
00:21:17 a orchidejí, rozlehlý světlý prostor, místo ticha a klidu.
00:21:23 Zde vládla pouze příroda.
00:21:27 Příroda. Pro architekta něco víc než jen pouhý zdroj inspirace.
00:21:32 Skutečná vášeň. Často říkával:
00:21:36 Kdybych se znovu narodil, chtěl bych být zahradníkem.
00:21:43 Zimní zahrada zmizela. Už do ní neproniká sluneční světlo.
00:21:48 Zůstal pouze otisk skleněné krychle, v níž dnes objevíme
00:21:52 konferenční sál.
00:21:58 V roce 1990 přikročil hotel k novému uspořádání
00:22:03 všech veřejných prostor v soklu budovy.
00:22:06 Vzniklo tak 10 konferenčních sálů s kapacitou až 800 míst
00:22:11 pro nejrůznější obchodní setkání a sjezdy.
00:22:15 Byl to přímý důsledek uzavření terminálu, způsob, jak nahradit
00:22:19 klientelu společnosti SAS klientelou kongresovou.
00:22:24 Osiřelé schodiště, už bez skleněné krychle,
00:22:28 tu zůstalo, aby umožnilo přístup ke konferenčním sálům v 1. patře.
00:22:40 Zavěšené na 14 ocelových lanech, jako by se ani nedotýkalo země.
00:22:50 Jemná kovová struktura, elegantní a minimalistická,
00:22:55 jediná připomínka zašlých časů.
00:23:24 Co je opravdu důležité, je vidět projekt růst,
00:23:28 začít s malým, nahrubo načrtnutým schématem, pak postupně získat
00:23:32 představu o díle jako celku a sledovat, jak se detaily
00:23:36 stávají skutečností.
00:23:38 Vypadá to trochu domýšlivě, ale to je pravá realita
00:23:40 tvůrčí činnosti. A je stejně vzrušující,
00:23:43 ať jde o lžíci nebo o budovu státní banky.
00:23:46 Vždy přijde chvíle, kdy si uvědomíte
00:23:47 vlastní neschopnost a dostaví se pochybnosti.
00:23:50 Dotvořit objekt, dovést ho do konce až do chvíle, kdy někdo řekne:
00:23:53 Á, to je pěkné!
-je víc než náročné.
00:23:56 Navrhl všechno:
00:23:58 západku zámku,
00:24:01 vidličku,
00:24:04 pokoj ideálního hosta.
00:24:15 S největší skromností vytvořil kompletní dílo:
00:24:19 počínaje klikou u dveří,
00:24:22 přes lem lehké namodralé záclony
00:24:29 až ke kuličce z umělé hmoty o průměru jednoho centimetru,
00:24:35 sloužící k zatažení závěsu -
00:24:40 a velké partituře věže, na níž si k potěše kolemjdoucích
00:24:44 pohrávají odlesky nebe nad hlavou.
00:25:15 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2012
Koncem války založila tři skandinávská království leteckou společnost SAS. Aby přilákala novou mezinárodní klientelu, rozhodla se firma v roce 1956 postavit v centru Kodaně terminál spojený s velkým moderním a luxusním hotelem. Jako architekt byl společností vybrán Arne Jacobsen. Počínaje domem budoucnosti, který navrhl v roce 1930, až po radnici ve městě Rodovre, jejíž stavba byla dokončena v roce 1956. A. Jacobsen vždy ztělesňoval moderní dánskou architekturu. Patřil k nejvýznačnějším skandinávským designérům. Nikdy ale nebyl teoretik.