Claude Monet, Auguste Renoir, Eduard Manet, Edgar Degas, Georges Seurat byli původně vysmíváni kolegy i kritikou jako mazalové a nemorální infekce. Francouzský dokument
00:00:08 Giverny 1913.
00:00:12 Claudea Moneta, otce impresionismu, natáčel jeho přítel Sacha Guitry.
00:00:19 Velký malíř žil v Normandii už 30 roků.
00:00:22 Konečně po letech odmítání uznali jeho umění.
00:00:26 Tehdy maloval už jen svoje lekníny.
00:00:29 Byl prvním představitelem umělecké revolty, a posledním,
00:00:32 který ještě zůstal naživu.
00:00:36 "Vždycky jsem nenáviděl teorie.
00:00:40 Mám jedinou zásluhu, maloval jsem živou přírodu,
00:00:44 snažil jsem se zachytit své imprese a pomíjivé okamžiky.
00:00:48 Stále lituji, že podle mě pojmenovali celou skupinu.
00:00:52 Přitom většina z nich neměla s impresionismem nic společného."
00:00:57 Všechno to začalo před padesáti lety.
00:01:09 ČESKÁ TELEVIZE UVÁDÍ FRANCOUZSKÝ DOKUMENT
00:01:13 SKANDÁLNÍ IMPRESIONISTÉ
00:01:31 Skandál! Obraz, který provokoval.
00:01:35 Nahá žena mezi dvěma oblečenými muži.
00:01:39 Jsme v Paříži roku 1863.
00:01:53 K této provokaci došlo přímo uvnitř Průmyslového paláce,
00:01:57 monumentální stavby ze skla a železa, kde se konaly
00:02:00 všechny oficiální Salony.
00:02:05 Manetovo dílo tu nikdy nemělo být vystaveno,
00:02:08 patřilo mezi 4.000 obrazů, které tento rok komise odmítla.
00:02:14 Císař Napoleon III. však chtěl umělce trochu uklidnit
00:02:17 a rovněž zvýšit svou popularitu, a tak nařídil,
00:02:20 aby se konal Salon odmítnutých.
00:02:24 Nahotu tehdy ospravedlňovala pouze historická a mytologická témata.
00:02:29 A pan Manet to dobře věděl.
00:02:32 Jeho "Snídaně v trávě" se vysmívala morálním i malířským konvencím.
00:02:40 Akademie, oficiální garant ideální krásy a správného vkusu,
00:02:44 stanovila pevná pravidla:
00:02:47 malujte podle starých mistrů, malujte obrazy přehledné a jasné.
00:02:52 A především, dávejte přednost práci v ateliéru před prací v plenéru.
00:03:07 Rok 1857, o 6 let dříve, Le Havre.
00:03:22 Karikatury vystavené v jedné výloze přitáhly pohled malíře
00:03:26 Eugena Boudina. Tento specialista na mariny
00:03:30 nabídl mladému Claudeu Monetovi, aby s ním pracoval.
00:03:35 "Naučte se dívat, kreslit, kreslete krajinu.
00:03:39 Všechno, co namalujete přímo na místě, má sílu, náboj,
00:03:44 ten v ateliéru nenajdete!"
00:04:00 "Bylo to, jako bych strhnul závoj.
00:04:04 Pochopil jsem, co může znamenat malba."
00:04:09 Monet již v sedmnácti letech věděl, že po otci nepřevezme obchod.
00:04:14 Boudin nebyl jediný, kdo byl přesvědčený o nutnosti
00:04:16 malovat mimo ateliér.
00:04:20 Do plenéru se před ním odvážili například Jean-Baptiste Corot
00:04:24 Gustave Courbet, a mnozí další.
00:04:27 Vynález přenosného malířského stojanu a barev v tubách
00:04:30 umožnil malířům opustit ateliér.
00:04:34 Zavál vítr svobody. A čerstvý vzdušný vír přinese mnoho krásného.
00:04:52 Claude Monet odešel do Paříže a zapsal se do Švýcarské akademie.
00:04:58 Spřátelil se s o 10 roků starším malířem, Camillem Pissarrem,
00:05:02 ale také s Paulem Cézannem, mladíkem s prudkou povahou.
00:05:08 Monet krátce nato začal navštěvovat malý ateliér Charlese Gleyra.
00:05:13 Všichni tu hledali slávu. Platili pouze za modely a za materiál.
00:05:19 Byl tu Frédéric Bazille.
00:05:22 Ten přijel z jihu Francie, aby studoval medicínu.
00:05:24 Také Alfred Sisley, Angličan, který se s ostatními spřátelil.
00:05:29 Objevil se tu i čtvrtý, Auguste Renoir.
00:05:34 Když se jednou pan Gleyr pohrdavě zeptal
00:05:36 tohoto nově příchozího, jestli maluje pro zábavu,
00:05:40 Renoir mu do očí odpověděl: "Ano."
00:05:43 Celý příběh začal právě v tomto ateliéru.
00:05:56 Pro mladé malíře to byl rok plný objevů.
00:06:00 Paříž, to je především Louvre.
00:06:05 Procházet sály, obdivovat Rembrandta a jeho hru se světlem,
00:06:09 Vermeerovo světlo.
00:06:12 Přeskočit Ingrese a zastavit se u Delacroixe.
00:06:19 A pak jsou tu Italové, Tizian, Tintoretto, Veronese.
00:06:30 O několik sálů dál vedle sebe pracovali dva malíři.
00:06:36 Ti dva muži se neznali.
00:06:40 Edouard Manet se nechal unést, když Edgar Degas pronesl:
00:06:44 "Opusťte velká historická témata, začněte malovat život!"
00:06:49 Degase, který rád maloval "jen to, co zachytí paměť",
00:06:56 Manetovy progresivní myšlenky zaujaly.
00:07:05 Oba muži patřili k vysoké buržoazii.
00:07:08 Byli ze stejného světa, padli si do oka, uznávali se.
00:07:17 Frederick Bazille se právě přestěhoval do ateliéru
00:07:21 na náměstí Fürstenberg.
00:07:24 "Před několika dny jsem dokončil svou první mazanici.
00:07:27 Je to kopie jednoho Rubensova obrazu v Louvru.
00:07:31 Je to hrozné, ale nenechám se odradit.
00:07:34 Je spousta stejně mizerných kopistů, jako jsem já."
00:07:37 Bazille byl z celé skupiny nejbohatší, a tak poskytl příbytek
00:07:41 svému příteli Monetovi, který byl tehdy bez peněz.
00:07:45 O několik měsíců později se k nim připojil Renoir.
00:07:48 Malovali se navzájem, dělili se o modely.
00:07:51 Když Bazille maloval volavku, Renoir ho zvěčnil,
00:07:54 a na zeď přimaloval i jedno Monetovo plátno:
00:07:56 "Zasněžená cesta do Honfleur".
00:08:00 Ateliér byl umístěný nad ateliérem Delacroixe.
00:08:04 Stačilo se podívat dolů, a mohli celý den sledovat
00:08:07 při práci mistra romantismu.
00:08:10 Delacroix ale v roce 1863 umřel a romantismus s ním.
00:08:24 Nedlouho poté se jejich přítel Fantin-Latour pustil
00:08:28 do ambiciózního obrazu: "Pocta Delacroixovi".
00:08:33 Kolem portrétu muže, kterého mnozí považovali za svého předchůdce,
00:08:37 vidíme umělce v bílé košili, amerického malíře Whistlera,
00:08:41 který drží v ruce kytici, Eduarda Maneta s rukama v kapsách,
00:08:45 a také básníka Charlese Baudlaira velkého zastánce Mistrova díla.
00:08:58 Běžte do Fontainebleau.
00:09:02 Po stopách barbizonské školy, po stopách Corota.
00:09:05 Postavte si stojan do lesa.
00:09:09 Monet, Renoir, Pissarro, Sisley, Bazille.
00:09:13 Celá skupina opustila ateliér a šla se popasovat s krajinou.
00:09:18 Zachytit světlo, zachytit okamžik. Jak to dokáže nejlepší fotografie.
00:09:28 Akademie cítila hrozbu a odpověděla Ingresovým hlasem:
00:09:32 "Fotografie není žádné umění!"
00:09:37 Tváří v tvář tomuto převratnému dění se otevřela vášnivá debata
00:09:41 o tom, jak zobrazovat svět kolem sebe.
00:09:45 Najít nový způsob malby. Ukázat to, co není napoprvé patrné.
00:09:56 Odejít, vnést více světla. Le Havre, Honfleur.
00:10:05 Monet objevil krásu oblohy s měnícím se světlem,
00:10:09 křídově bílé útesy.
00:10:13 Připojil se k Boudinovi, seznámil se s Holanďanem Jongkindem.
00:10:17 Jejich rozhovory se točily kolem kompozice, vizí, moderny.
00:10:22 "Proč zobrazovat přírodu jako stejnorodou, uhlazenou, vyváženou?
00:10:27 Jestli se svět skládá z pocitů, musí je umění zobrazovat věrně."
00:10:32 Mluvili možná o moři, které Delacroix namaloval
00:10:36 před deseti lety, o té skvrně, která z autora udělala
00:10:40 jejich předchůdce.
00:10:42 O "Útesech", které otevřely cestu současnému pojetí rovnováhy
00:10:46 nedokončeného.
00:10:54 "Jongkind mě přizval ke spolupráci. Vysvětlil mi svoje pojetí
00:10:59 a dokončil tak vzdělání, kterého se mi dostalo od Boudina.
00:11:04 Od té chvíle se stal mým skutečným mistrem.
00:11:09 Právě jemu vděčím za dokončení výcviku mého oka."
00:11:18 Tři muži vytvořili nerozlučnou trojici a své malířské stojany
00:11:21 čas od času postavili do starého přístavu v Honfleur.
00:11:27 Nahoře nad městem se zatím na statku Saint Simon
00:11:31 scházeli umělci nad krevetami a sklenkou cidreu.
00:11:37 Kolem Boudina se shromáždilo množství malířů:
00:11:40 Monet, Corot, Courbet, Dubourg, Daubigny, Troyon, Isabey.
00:11:46 Bazille a Renoir se k Monetovi občas v Honfleur připojili.
00:11:51 Normandie byla pro všechny požitkem.
00:11:54 Ani zdaleka se sobě navzájem nepodobali, ale v jednom bodě
00:11:57 si byli blízcí: ve snaze malovat, co vidí, být věrní svým pocitům.
00:12:05 Nesnažit se zobrazit to, co o námětu vědí, ale to,
00:12:09 co instinktivně vnímají v jeho světle.
00:12:17 Na jaře 1859, v rok procesu s Květy zla, přijel Baudelaire
00:12:24 do Honfleur k matce, načerpat síly.
00:12:27 S Boudinem sdílel stejné estetické hodnoty:
00:12:30 poetický realismus vycházející z přírody.
00:12:34 "Co pozoruhodného máš tedy rád?
00:12:37 Miluji pohled vzhůru, mračna, která plují, nádherná oblaka."
00:13:05 Paříž 1865, Průmyslový palác.
00:13:10 Konečně velký den, otevření Salonu!
00:13:13 3.000 malířů, sochařů, rytců, všichni čekali beze spánku
00:13:18 a v obavách, kam umístili jejich díla.
00:13:23 A s nedočkavostí, až si poslechnou, co o nich řeknou lidé.
00:13:27 Dveře ještě nejsou ani pořádně otevřeny, a návštěvníci se blíží.
00:13:30 Výtvarníci ve skupině, s rodinou, se svými nejbližšími.
00:13:34 I muži velkého světa, kteří chtějí být ve středu dění.
00:13:37 Ženy z vyšší společnosti, které se v životě samy nesměle
00:13:40 pokoušely o pastel či akvarel.
00:13:43 Měšťané, kteří se přišli podívat na svůj portrét.
00:13:46 Starší pánové, zkoumající nahotu kukátkem.
00:13:49 Naježení odmítnutí malíři, uraženě všechno šmahem odsuzující.
00:13:54 Nakonec i modelky, které, když objeví své tělo,
00:13:57 hlasitě vykřiknou: "Podívej, tady jsem!"
00:13:59 -tak aby to neslyšela jenom kamarádka, ale všichni kolem.
00:14:04 Moneta poprvé přijali do Salonu.
00:14:07 Byli tu i Pissarro, Bazille a Renoir.
00:14:10 Všichni ale mluví o nové provokaci Eduarda Maneta.
00:14:18 "Odstín malby je špinavý, model špatný.
00:14:21 Možná bychom odpustili ošklivost, ale skutečnou, propracovanou,
00:14:24 vylepšenou párem dokonalých barevných efektů.
00:14:28 Tady ale kde nic tu nic, jen snaha připoutat pozornost
00:14:32 za každou cenu."
00:14:34 Tak se rozčiloval Théophile Gautier.
00:14:37 Napůl pozemská Venuše "Olympia" byla označena za chvalořeč
00:14:40 zvrácenosti a Manet za morální infekci.
00:14:45 Akademie mu vyčítala neumělost malby.
00:14:48 Skutečně to byl ten pravý důvod? Neznámý mladík tomu odporoval.
00:14:55 "Vím, že se vám podařilo vytvořit obdivuhodnou malířskou práci,
00:14:59 velké malířské dílo.
00:15:01 Dokázal jste realitu věcí a lidí energicky převést
00:15:04 do pozoruhodného jazyka."
00:15:07 Manetův portrét Emila Zoly odhalil publiku
00:15:10 tvář tohoto mladého spisovatele, Cézannova přítele z dětství,
00:15:14 který byl připraven vzbouřit se proti zavedeným pořádkům.
00:15:27 Monet se rozhodl namalovat to, co ještě nikdy namalováno nebylo.
00:15:31 Postavy v přírodě, v prosvětlené atmosféře lesíka.
00:15:37 Jeho "Snídaně v trávě" měla ambici vzdorovat té od Maneta.
00:15:42 6 metrů na šířku. A bez jakékoliv nahé ženy.
00:15:47 Courbeta zaujal mladík, "malující jiné věci, než anděly",
00:15:50 a navštívil ho.
00:15:53 Pohlédl si přípravnou studii k obrazu.
00:15:56 12 postav v životní velikosti.
00:16:00 Z obrazu se zachovaly jen dvě jeho části.
00:16:07 Na rozdíl od Maneta, se Monet soustředil na světelné efekty.
00:16:11 Zachytil harmonické, tlumené světlo.
00:16:16 Přelévalo se z jedné postavy na druhou.
00:16:19 Jemná hra kontrastů ukazovala nadvládu světla v exteriéru,
00:16:23 nad umělým světlem v ateliéru.
00:16:26 "Soustředím se na svůj obraz.
00:16:28 Kdyby se mi nepovedl, asi bych se zbláznil."
00:16:37 Zastíněná terasa v poledním žáru.
00:16:41 I Bazille namaloval postavy v plenéru. "Rodinná sešlost":
00:16:46 Jakoby všichni v napětí očekávali neznámého návštěvníka.
00:16:52 Jsou zachyceni v jednom okamžiku, ve chvíli očekávání.
00:16:57 "Moje Rodinná sešlost bude na výstavě.
00:17:00 Skoro všechny mé přátele odmítli. Doufám, že můj obraz všichni uvidí,
00:17:04 a potom ho ztrhají." Jeho přání bylo vyslyšeno.
00:17:11 "Dělá mi radost, že se proti nám zvedla protivná nevraživost.
00:17:15 Považují nás za bandu bláznů.
00:17:18 Ztropili všechno, aby zabránili vystavení našich obrazů."
00:17:22 Spolu s Renoirem, Pissarrem a Sisleym podepsal Bazille petici
00:17:27 požadující nové otevření Salonu odmítnutých. Bez úspěchu.
00:17:34 Vystavovat v Salonu bylo naprosto zásadní,
00:17:37 aby se mohli malováním uživit. Manet zůstal těsně před branami.
00:17:42 Přesto byl přítomen, díky portrétu, který namaloval jeho přítel
00:17:46 Fantin -Latour.
00:17:49 "Přiznáváte, že jste namaloval tento obraz? Máte nějaké komplice?
00:17:54 Nepatříte do bandy pana Maneta?"
00:17:58 "Bavil jsem se malováním interiéru svého ateliéru
00:18:01 se všemi mými přáteli.
00:18:04 Manet má na hlavě klobouk, posuzuje můj obraz. Namaloval mě.
00:18:10 Za ním stojí Monet, naslouchá mu.
00:18:12 Zola se naklání nad zábradlím a promlouvá s Renoirem,
00:18:16 který sedí na kraji stolu."
00:18:18 Vyměňovat si názory, kritizovat, reagovat na práci druhých.
00:18:25 Na stěnách se jeho vlastní obrazy mísí s obrazy jeho přátel,
00:18:28 které Bazille kupoval vždy, když mohl.
00:18:32 Všechny obrazy Salon odmítl.
00:18:35 Nedaleko odsud, v kavárně Guerbois, se každý večer všichni scházeli.
00:18:41 Byl tu i nováček Degas, kterého přivedl Manet.
00:18:45 Byli tu i Cézanne a jeho přítel Zola.
00:18:48 Popíjeli, debatovali.
00:18:52 Mluvili o malování, vymýšleli teorie.
00:18:55 Jak se postavit strnulému akademismu.
00:18:58 Kolem Maneta se shromáždili všichni nesmiřitelní:
00:19:01 vznikla skupina z Batignolles.
00:19:07 Léto 1869. Monet napsal Bazillovi:
00:19:11 "I když jsme silní, moc nás ovlivňuje to, co vidíme
00:19:15 a slyšíme v Paříži.
00:19:18 To, co udělám tady, bude mít cenu alespoň v tom,
00:19:21 že se to nebude ničemu podobat.
00:19:23 Bude to jenom pocit, imprese toho, co prožívám hluboko uvnitř."
00:19:28 Právě tady, v Grenouillere, u malého ramena Seiny
00:19:32 nedaleko města Bougival, tady, kde se mísili koupající se lidé
00:19:36 a výletníci na loďkách, vynalezl Monet impresionismus.
00:19:42 Připojil se k němu Renoir.
00:19:45 Oba přátelé společně malovali a soupeřili, kdo zachytí lépe
00:19:48 duhové zbarvení řeky, odstíny světla, věrně zobrazí
00:19:53 stále se měnící hladinu vody.
00:19:57 Monet maloval pevnými tahy štětcem, dával svému obrazu řád.
00:20:01 Naproti tomu Renoir se lehkými doteky štětcem
00:20:04 bavil spíš zachycováním detailů postav, opálovou hrou barev.
00:20:10 Oba malíři vyměnili tahy štětcem za jasné linie.
00:20:15 Konec srpna.
00:20:16 Monet už neměl za co koupit jedinou tubu s barvami.
00:20:19 Renoir měl spoustu dluhů. Už nemohli dál pracovat.
00:20:25 "Už 8 dní bez chleba, bez vína, bez ohně v kuchyni, bez světla.
00:20:29 Je to hrůza!" To napsal Monet Bazilleovi, který jim poslal
00:20:33 50 franků a obrovský hrozen vína ze svého statku.
00:20:41 Rok 1870.
00:20:44 Komise Salonu milostivě přijala jedno Renoirovo dílo.
00:20:47 "Alžířanka", obraz inspirovaný Orientem, po vzoru Delacroixe.
00:20:53 Degas tu vystavil "Rodinný portrét".
00:20:57 "Žádné umění není tak málo spontánní, jako to moje.
00:21:02 Tato práce je výsledkem dlouhých úvah a studia velkých mistrů."
00:21:07 Degas se nevydal stejnou cestou, jako jeho přátelé.
00:21:10 Nesdílel s nimi jejich touhu po přírodě a přirozeném světle.
00:21:14 I když také občas vyšel ven, aby maloval koňské dostihy.
00:21:20 Degas byl skupině blízký hlavně pro jejího svobodného ducha.
00:21:38 Maneta na pohovce rozčílil Degasův portrét jeho ženy u klavíru
00:21:44 a tak část obrazu odříznul.
00:21:49 Přátelství mezi malíři má svá tajná úskalí.
00:22:04 V červenci 1870 překvapila malíře v plné práci válka s Pruskem.
00:22:10 Umělecký život byl narušený. Manet byl povolán do národní gardy,
00:22:14 Degas k dělostřelectvu, Renoir k jezdectvu, Bazille k zuávům.
00:22:21 Monet odešel do Londýna, kde se náhodně setkal s Pissarrem.
00:22:26 Stejně jako tomu bylo v La Grenouillere s Renoirem,
00:22:30 oba malíři pracovali s bratrskou řevnivostí.
00:22:35 Paul Durand-Ruel, francouzský obchodník s uměním,
00:22:38 také utekl do Londýna. Koupil jeden Monetův obraz.
00:22:43 Byl to začátek dlouhého spojení.
00:22:46 Pissarro napsal: "Jsem v Londýně s Monetem.
00:22:49 Jsme nadšení z krajiny ve městě.
00:22:52 Pracujeme v parcích, sám studuji zdejší mlhy.
00:22:56 Malujeme v přírodě, ale navštěvujeme i muzea."
00:23:02 Turner.
00:23:05 Tady je předchůdce vizuální imprese, poetické intuice,
00:23:09 jasné abstrakce.
00:23:12 První lokomotiva v dějinách malby.
00:23:24 Válka trvala jen pár měsíců. Napoleon III. byl poražen.
00:23:30 Po Komuně, krvavě potlačené, byla vyhlášena Republika.
00:23:37 Bazille zemřel v boji, bylo mu 29 let.
00:23:42 Dostal dvě kulky do břicha. Jejich nejvěrnější přítel odešel.
00:23:48 Jeho obraz "Letní scéna" byl Salonem roku 1870 vlídně přijat.
00:23:53 Obraz slibné budoucnosti. Jeho dílo bylo přerušeno.
00:24:11 Monet tehdy pracoval v Argenteuil, kde se k němu přidával Renoir.
00:24:16 Snad aby mohli pokračovat v hledání, které začali
00:24:20 v Bougivalu, často malovali bok po boku.
00:24:24 Pissarro se usadil v Auvers-sur-Oise
00:24:27 a maloval tu zahrady a ovocné sady.
00:24:30 Pobyt v Anglii jeho pohled změnil.
00:24:32 Okrová a hnědá barva z jeho palety zmizely, černou úplně vyškrtl.
00:24:39 Opětovným vytvořením komplementárních barev,
00:24:42 pečlivě rozvrstvených na obraze, se mu konečně podařilo najít
00:24:46 tolik vytoužený světle žlutavý odstín.
00:24:50 Cézanne přicházel malovat po jeho boku,
00:24:52 přidal se k malbě v plenéru.
00:24:56 "Dům oběšence". Pissarro napsal:
00:25:00 "Náš Cézanne ve mně probouzí naděje.
00:25:03 Mám u sebe obraz pozoruhodné síly.
00:25:06 Pokud zůstane, jak doufám, nějakou dobu v Auvers,
00:25:09 překvapí všechny kritiky, kteří si tak pospíšili
00:25:13 s jeho odsudkem."
00:25:14 Sisley se z mladého měšťana změnil v umělce s nejistou budoucností.
00:25:19 Válka jeho rodinu zruinovala, teď se musel malováním živit.
00:25:26 Spolu s Pissarrem občas jezdil za Monetem a Renoirem
00:25:29 do Argenteuil.
00:25:45 Voda, ideální živel, v nikdy nekončící metamorfóze,
00:25:50 se mění v závislosti na barvě světla.
00:26:00 Aby mohl její odlesky sledovat z co největší blízkosti,
00:26:04 nechal si Monet postavit loďku s kajutou z prken.
00:26:08 Plovoucí ateliér.
00:26:12 Zvláštnost, Manet ji později zachytil charakteristickými
00:26:16 tahy štětcem.
00:26:20 Období v Argenteuil bylo nejplodnější období
00:26:23 v historii celého hnutí.
00:26:26 Tady se zakotvily základní principy toho,
00:26:28 z čeho se zrodil impresionismus.
00:26:44 Salon roku 1873 otevřel své brány. A zase bez nich.
00:26:52 Spousta mladých malířů nemyslí než na to,
00:26:55 vydat se tímhle hanebným směrem.
00:26:58 Je nejvyšší čas je ochránit a zachránit umění!"
00:27:03 To prohlásil jeden ze členů komise.
00:27:05 Monet si vzpomněl na Bazilleovu ideu.
00:27:08 Založit Sdružení malířů, sochařů a rytců, jehož účelem by bylo
00:27:11 svobodně organizovat výstavy.
00:27:16 15. dubna 1874 vystavilo na bulváru Kapucínů číslo 35,
00:27:22 v bývalém ateliéru slavného fotografa Nadara, 30 malířů,
00:27:26 mezi nimi Cézanne, Degas, Monet, Pissarro, Renoir, Sisley a Boudin
00:27:32 celkem 165 obrazů, které nezcenzurovala žádná komise.
00:27:40 Cézanne předvedl "Moderní Olympii".
00:27:42 Odkaz na Maneta, který prohlásil, "že se kontaktem s panem Cézannem
00:27:47 nikdy nenechá zkompromitovat".
00:27:50 "Proč bych šel s vámi, mladými, když mě přijali
00:27:52 do oficiálního Salonu? To je nejlepší bitevní pole."
00:27:56 Výstava se otevřela, ale zklamání bylo hořké. Nic se neprodalo.
00:28:25 Mezi vystavovanými díly byl i pohled na Le Havre od Moneta.
00:28:30 Obraz beze jména, který nakonec nazval "Imprese".
00:28:35 "Co ten obraz představuje? Dojem.
00:28:37 Byl jsem si tím jistý. Zrovna jsem si říkal,
00:28:39 poněvadž jsem pod jeho dojmem, že tam uvnitř někde musí být
00:28:43 nějaký dojem."
00:28:45 Tak ironicky se vyjádřil Louis Leroy v časopise Charivari.
00:28:49 Imprese, impresionismus. A slovo bylo na světě.
00:28:54 Do skupiny vstoupila i jedna žena.
00:28:58 Odmítla vystavovat v Salonu a připojila se k nim.
00:29:01 Berthe Morisotová. Byla Corotovou, později Manetovou žačkou.
00:29:07 Často mu stála i modelem.
00:29:13 Je známá zobrazením scén ze soukromého života,
00:29:16 ale také byla talentovaná na krajinomalbu.
00:29:20 Malovala lehce, měla volný, plynulý tah štětcem,
00:29:23 v jejích malbách bylo hodně světla.
00:29:32 Léto 1874:
00:29:35 pobyt v městečku Fecamp s Manetovými.
00:29:39 Pole, vosy, slaný vzduch.
00:29:43 Setkala se tu s Eugenem, malířovým bratrem.
00:29:46 Ještě téhož roku se vzali.
00:29:50 Od té doby už pro Eduarda modelem nestála.
00:30:05 Únor 1875 přinesl Corotovu smrt. Byl pro ně symbolem.
00:30:13 Degas prohlásil: "Byl největší, všechno předjímal."
00:30:18 Monet řekl:"Jediný Mistr byl Corot. V porovnání s ním jsme nuly!"
00:30:28 Ani ne o měsíc později se poprvé konala dražba
00:30:31 impresionistických obrazů v Paláci Drouot.
00:30:35 Zorganizoval ji obchodník, Paul Durand Ruel,
00:30:38 a byla to divočina.
00:30:42 Jakmile se zvedla nějaká ruka, její majitel byl zasypán nadávkami.
00:30:50 Malíři si museli svoje obrazy vykoupit sami.
00:30:55 "Sedící ženy" od Renoira odešly za směšnou částku 60 franků.
00:31:00 To byla skoro cena rámu.
00:31:02 Ponížený umělec svůj vztek obrátil proti patriotické strojenosti
00:31:06 malíře Messonniera, za kterého se platilo až 15.000 franků.
00:31:10 Druhého dne při schůzce v kavárně Guerbois všichni objevili
00:31:15 na první stránce Figara jedovatý článek:
00:31:18 "Dojem, který vyvolávají impresionisté, připomíná kočku
00:31:24 procházející se po klávesnici pianina, nebo opici,
00:31:28 která ukořistila krabici barev."
00:31:40 V roce 1876 se otevřela druhá výstava impresionistů.
00:31:45 U pana Duranda Ruela právě otevřeli výstavu, prý obrazů.
00:31:51 Neškodný kolemjdoucí vejde a jeho vyděšený pohled spočine
00:31:54 na kruté podívané.
00:31:57 5 či 6 bláznů, z nich jedna žena, zachvácených šílenstvím ctižádosti,
00:32:01 se tu sešlo, aby vystavili svá díla.
00:32:04 Vezmou plátno, barvu a štětce, náhodně na plátno umístí pár barev
00:32:08 a to všechno podepíší.
00:32:10 Hrozivá přehlídka lidské marnosti, přecházející až do slabomyslnosti!"
00:32:16 Ke skupině se připojil další malíř.
00:32:18 Gustave Caillebotte byl odmítnut komisí Salonu se svým obrazem
00:32:22 "Brusiči parket", prý příliš všední námět!
00:32:26 "Vysvětlete panu Pissarrovi, že stromy nejsou fialové,
00:32:29 že nebe nemá odstín čerstvého másla.
00:32:33 Pokuste se vysvětlit panu Renoirovi, že torzo ženy
00:32:36 není jen hromada rozkládajícího se masa
00:32:39 s fialovo-zelenými skvrnami, které svědčí o stavu
00:32:42 totálního rozkladu tělesné schránky.
00:32:47 Tyto odpudivé věci předkládají veřejnosti,
00:32:50 aniž by přemýšleli o fatálních následcích,
00:32:53 které tím mohou způsobit.
00:32:55 Včera byl v ulici Peletier zatčen jeden občan,
00:32:57 který při odchodu z této výstavy kousal kolemjdoucí!"
00:33:12 Daleko od toho všeho humbuku, lákají břehy Seiny a jejich světlo.
00:33:38 Dál se snažit zachytit to, co se chvěje, co se třpytí,
00:33:42 hraje barvami. Zachytit prchavý okamžik věcí
00:33:46 v ideálním zobrazení čistého chvění.
00:33:50 Caillebotte byl zámožný mladý muž, milující řeku a vodní sporty.
00:33:54 Sám byl sportovec a sportovní dění rád maloval.
00:33:58 Renoir stále zobrazoval život na čerstvém vzduchu,
00:34:02 radost ze společnosti, ze zábavy, z tance, pití.
00:34:07 "Pro mě musí být obraz něco příjemného, veselého, pěkného.
00:34:12 Přímo radostného.
00:34:14 V životě je dost nepříjemných věcí, k čemu vytvářet další."
00:34:19 "Zábava v Moulin de la Galette na Montmartru,
00:34:22 kde se scházela lidová Paříž, souzní s touto touhou
00:34:26 po bezstarostnosti.
00:34:29 Mohli jste tu potkat umělce, zlodějíčky, lehké dívky.
00:34:32 Hrál se valčík, polka, mazurka.
00:34:35 Renoir nepoužíval černou, ale místo ní celou řadu
00:34:38 modrých barev, velkou škálu, od indigově modré
00:34:42 až po modrofialovou.
00:34:45 Lehkými tahy, ředěnými v terpentýnu,
00:34:47 vytvářel propletence tančících postav.
00:34:50 Tu a tam lehký akcent oranžové, komplementární barvy,
00:34:54 dokonale příhodné právě k modré.
00:34:57 Podle Renoira se barvy musely měnit, jako pocity.
00:35:01 O 5 let později se jeho styl posunul ještě dál.
00:35:04 Na obraze "Snídaně veslařů" měl přesnější tahy štětcem,
00:35:08 jasnější tóny barev.
00:35:11 V prvním plánu sedí na židli obkročmo přítel Caillebotte,
00:35:14 přímo naproti Aline, budoucí Renoirově ženě.
00:35:20 V roce 1877 se konala třetí výstava impresionistů.
00:35:24 Nejkrásnější, největší a také poslední,
00:35:27 na které se sešli všichni. Tehdy se prosadil Cézanne.
00:35:35 Město se měnilo. Vznikaly nové ulice, velké bulváry.
00:35:39 Bylo znát téměř posedlost rovnou linií, kult pravého úhlu.
00:35:45 Paříž pod prefektem Haussmannem byla přísně uspořádanou
00:35:49 a rovnou krajinou, umožňující průchod vojska
00:35:52 a naopak znemožňující postavení barikád.
00:35:56 Byl to stále více městský pohled.
00:35:59 Tak ho ze svých oken vnímali i impresionisté.
00:36:02 Moderní myšlenky o poetickém pohledu na město
00:36:05 přišly od básníka Baudelaira:
00:36:08 "Pařížský život je bohatý na poetické náměty a okouzlení.
00:36:11 Krása nás obklopuje a zahlcuje jako vzduch kolem nás,
00:36:15 ale my ji nepostřehneme."
00:36:33 Na mezinárodní výstavě roku 1878 triumfovalo železo.
00:36:38 Kovové masy, geometrické linie a perspektiva odnynějška
00:36:44 protínaly mlhy a přírodní scenérie.
00:36:49 Pro Théophila Gautiera je nádraží "katedrálou nového lidství".
00:36:55 Vytvořit krásu z každodennosti, to je revoluční myšlenka!
00:37:17 Obrazy od Caillebotta se nepodobají žádným jiným.
00:37:21 Jeho technika byla něco mezi impresionismem a realismem.
00:37:26 Jím zachycené neobyčejné okamžiky skoro připomínají fotografie.
00:37:33 Caillebotte ukazoval okolní svět z perspektivy svého balkonu,
00:37:37 z pohledu seshora. Jako by se pohled zastavil.
00:37:41 V renovované Paříži působila tato perspektiva mocným dojmem.
00:37:45 Měšťané jsou k sobě navzájem lhostejní.
00:37:54 A pak svět práce, "Vykladači uhlí" od Moneta,
00:37:59 "Žehlířky" od Degase.
00:38:02 Zolův blízký pohled, kterým uznává svůj dluh vůči malbě.
00:38:06 "Jednoduše jsem na několika místech svého textu popsal
00:38:09 některé z vašich obrazů."
00:38:15 Jako přesvědčení republikáni se všichni radovali
00:38:18 z příchodu Republiky, zvolené v roce 1875 o jediný hlas.
00:38:47 Edgar Degas je malířem pohybu a ladnosti.
00:38:50 Jeho zázračná vizuální paměť, vycvičená z Opery a jejích kulis,
00:38:55 mu umožňovala v ateliéru vytvářet obrazy toho, co viděl a pozoroval.
00:39:01 Baletky, jeho oblíbené téma.
00:39:05 Nevyčerpatelný námět, který neúnavně zkoumal.
00:39:12 Měl cit pro zachycení póz jednotlivých postav,
00:39:16 nepochybně se přitom inspiroval dílem malíře Hokusaie,
00:39:20 skicářem Hokusai manga.
00:39:27 Přesto, že japonské umění do Evropy dorazilo poměrně nedávno,
00:39:31 celá tato generace umělců se velmi zásadně nechala inspirovat
00:39:35 japonským stylem, jeho nečekanými kompozicemi a estetickou tradicí,
00:39:40 tolik vzdálenou západním akademickým pravidlům.
00:39:43 Byla to móda.
00:39:57 V roce 1882 se konala další výstava impresionistů, tentokráte už sedmá.
00:40:04 Paul Durand Ruel se ocitl na pokraji bankrotu
00:40:07 a jen stěží dával dohromady všechny umělce.
00:40:11 Tři poslední instalace výstavy daly vzniknout různým neshodám.
00:40:15 Degas, kterému vyčítali, že do skupiny přivedl
00:40:18 realistické malíře, se jí odmítl zúčastnit.
00:40:22 Pissarro, jediný, který chtěl zachovat jednotu,
00:40:25 se pohádal s Renoirem, jenž si stěžoval Durand Ruelovi
00:40:29 na jeho anarchistické názory.
00:40:31 I přes tyto vnitřní hádky se Durand Ruelovi podařilo
00:40:35 výstavu připravit. Stal se zázrak.
00:40:37 Část kritiky se poprvé k těmto moderním uměleckým dílům
00:40:40 vyjádřila shovívavě. Několik malířů opustilo Paříž.
00:40:44 Cézanne se usadil v Provence, kde hledal to pravé světlo,
00:40:47 které by mu umožnilo položit základy moderní malby.
00:40:51 Renoir, poté, co při své cestě po Itálii znovu objevil
00:40:54 staré mistry, zrelativizoval svou vlastní práci.
00:41:00 "Jakoby v mém díle byla trhlina. Došel jsem až na konec
00:41:03 impresionismu, a dospěl jsem k závěru, že neumím ani malovat,
00:41:07 ani kreslit. Stručně řečeno: jsem ve slepé uličce."
00:41:13 Pomalu se odchýlil od svého malířského stylu.
00:41:27 Manetova smrt v roce 1883 znamenala konec tohoto společenství.
00:41:37 15. května 1886, osmá a poslední výstava impresionistů.
00:41:44 Přidali s Paul Signac a hlavně Georges Seurat,
00:41:48 mladý, 26-letý malíř, který tu představil obraz
00:41:51 "Nedělení odpoledne na ostrově la Grande Jatte",
00:41:56 obrovské plátno, na kterém pracoval 2 roky.
00:41:59 Namísto rozmáchlých tahů však použil miniaturní barevné tečky.
00:42:03 Byla to praktická aplikace optických teorií Eugena Chevreula,
00:42:07 pro něhož je vnímání barev lidským okem
00:42:10 pouhým výsledkem vizuální syntézy.
00:42:13 Pissarro byl Seuratovým obrazem doslova uchvácen a sám se vrhnul
00:42:17 na tuto novou techniku: pointilismus.
00:42:22 Renoir a Monet se k neo-impresionismu
00:42:24 otočili zády, nevěřili mu. Znovu vystavovali v Salonu.
00:42:29 Bývalý zastánce hnutí, Zola, zcela zjevně změnil tábor.
00:42:33 Hlavní postavou jeho nového románu "Dílo" byl neúspěšný malíř,
00:42:37 který se nakonec oběsí.
00:42:40 Cézanne, který se v této postavě poznal, ukončil 40-leté přátelství.
00:42:46 Monet napsal Zolovi:
00:42:48 "Na každé straně nacházím vzpomínky. Ale bojím se,
00:42:52 že naši nepřátelé použijí vaši knihu, aby nás skolili."
00:42:58 Čas už společné práci nepřál, ani debatám v kavárně.
00:43:04 Od té chvíle se každý vydal vlastní cestou,
00:43:07 hledat svou osobní pravdu.
00:43:21 Monet se rozhodl hlouběji zpracovat svá oblíbená témata
00:43:25 a pustil se do několika cyklů obrazů.
00:43:28 Maloval mlýny, v různých denních hodinách.
00:43:32 Osm kompozic za sezonu a snaha lépe pochopit hru světla.
00:43:41 "Tvrdě pracuji, umínil jsem si, že vytvořím cyklus
00:43:44 s různými efekty.
00:43:46 Touhle dobou ale slunce zapadá tak rychle,že ho nestačím sledovat.
00:43:50 Víc než kdy jindy mě rozčilují věci, které musejí vznikat naráz."
00:44:13 Pissarro se v Pontoise vrátil k impresionističtějšímu způsobu
00:44:17 práce. Pointilistickou zkušenost už uzavřel.
00:44:24 "Musel jsem konstatovat, že nedokážu vyjádřit své pocity,
00:44:27 dát obrazu život, pohyb, věřit, že jsem nebyl stvořený
00:44:31 pro tento druh umění, který na mě působí
00:44:34 dojmem přibližování smrti."
00:44:38 Společně s ním často pracovali i Gaugin a Cézanne.
00:44:41 Oba přitom patřili do okruhu jeho žáků.
00:44:44 Cézanne prohlásil: "Pro mě byl jako otec.
00:44:46 Vždy jsem se ho ptal na radu, byl pro mě dobrým Bohem."
00:44:50 Cézanne byl ve své době nejméně pochopeným
00:44:53 impresionistickým malířem.
00:44:55 Přesto právě on otevřel dveře novému uměleckému směru.
00:44:59 Z očistce ho osvobodila právě tvorba.
00:45:03 Berth Morisottová, temperamentní a elegantní žena,
00:45:07 se uvnitř skupiny těšila velké úctě.
00:45:11 Trvalo léta, než její talent došel stejného uznání
00:45:14 jako u jejích mužských kolegů.
00:45:21 Alfred Sisley vyhledal odlehlé útočiště v Moret-sur-Loing.
00:45:26 Na jeho poslední výstavě se neprodal jediný obraz.
00:45:30 Zůstal věrný principům impresionismu až do konce.
00:45:34 Byl však jediným, kdo za svého života nedosáhl uznání.
00:45:48 "Mám noci plné nočních můr:
00:45:51 katedrála mi padala na hlavu, vypadala buď modře
00:45:54 nebo růžově nebo žlutě."
00:45:59 "To, do čeho jsem se tu pustil, je nesmírně obtížné. Jsem unavený."
00:46:08 60 let po Turnerovi se Monet usadil naproti katedrále v Rouenu
00:46:13 a pustil se do pokusu, který měl ukázat možnosti
00:46:16 impresionismu, zachytit světlo ve všech jeho podobách.
00:46:24 Za měsíce práce vytvořil 14 obrazů z předního pohledu.
00:46:29 30 různých pláten.
00:46:32 Když je Monet poprvé přestavil veřejnosti u Duranda Ruela
00:46:36 v roce 1895, byl to triumf! Vysoké ceny, američtí kupci.
00:46:46 Pissaro označil toto chování za "průmyslové" a na adresu
00:46:50 malíře z Giverny se vyjádřil kriticky k jeho měšťáctví.
00:46:54 Podezíral ho ze spekulací.
00:46:56 "Nechápu, jak to, že to panu Monetovi nevadí, přinutit se
00:47:00 k takovému opakování. To jsou fatální dopady úspěchu."
00:47:05 Pustil se do cyklu obrazů s námětem mostu Boieldieu v Rouenu.
00:47:10 Caillebotte získal nejkrásnější plátna svých přátel.
00:47:14 V roce své smrti v roce 1894 po sobě zanechal rozsáhlou sbírku.
00:47:19 "Odkazuji státu obrazy, které vlastním.
00:47:23 Chci, aby byl tento odkaz přijat muzeem v Louvru.
00:47:26 Je proto nezbytné, aby uplynula ještě určitá doba,
00:47:29 než veřejnost pochopí a přijme tento styl malby.
00:47:33 Možná 20 roků, nebo i více.
00:47:35 Do té doby žádám Renoira, aby se stal vykonavatelem
00:47:38 mé poslední vůle."
00:47:40 O 3 roky později se ze 67 obrazů odkázaných Caillebotteem
00:47:45 40 stalo součástí státních sbírek.
00:47:49 Většinu zbylých obrazů získal jistý doktor Burnes,
00:47:52 který je odvezl do Ameriky.
00:47:54 Akademie nedokázala zabránit tomu, aby se tato dobově rozporuplná díla
00:47:58 stala součástí kulturního dědictví.
00:48:01 Stejně jako nedokázala zabránit Manetově "Olympii" vstoupit
00:48:05 do Musée du Luxemburg.
00:48:09 Při příležitosti oficiální návštěvy Velkého Paláce
00:48:12 prý doživotní sekretář Akademie krásných umění v sále
00:48:16 věnovaném impresionistům vykřikl:
00:48:18 "Nevstupujte sem, pane prezidente, tady začíná potupa Francie!"
00:48:24 Přes všechnu zdrženlivost se však vizuální revoluce,
00:48:27 kterou impresionisté začali, pomalu prosazovala
00:48:30 do současného vkusu.
00:48:33 Skutečným vítězstvím hnutí bylo to, že se odvážili představit
00:48:36 si systém, v němž mohou umělci vzít svůj osud do vlastních rukou.
00:48:42 Co se kritiky týče, ztratila v tomto boji
00:48:44 značnou část své věrohodnosti.
00:48:47 Degas se vnějšímu světu vyhýbal. Nadchla ho fotografie.
00:48:51 Večer pracoval.
00:48:52 Snažil se zachytit čarovnou přítomnost malých tanečnic.
00:48:56 Od té doby vytvářel autoportréty velice propracovaným způsobem.
00:49:05 Ztrácel zrak.
00:49:06 Proto opustil olej a nahradil ho pastelem, který zvládal lehčeji.
00:49:25 Nadále potvrzoval převahu kresby nad barvou,
00:49:28 ateliéru nad exteriérem.
00:49:36 "Ty, kteří se věnují malbě v plenéru, by četníci měli
00:49:40 bez varování postřílet!"
00:49:45 Po Degasově smrti v roce 1917 se našlo několik marin,
00:49:50 které sám vytvořil na pláži v Bologni, Trouville a Houlgate.
00:50:00 Přišlo 20. století.
00:50:02 Na impresionisty navázali fauvisté, kubisté.
00:50:07 Dva z nich se však dožili doby, která už ale nebyla jejich.
00:50:16 V roce 1918 dokončil svůj poslední obraz, "Koupající se",
00:50:21 téměř nepohyblivý Renoir. Monet ho přežil o 7 let.
00:50:29 Nepracoval již na ničem jiném, než na svém mistrovském díle:
00:50:33 "Lekníny".
00:50:36 Byl to monumentální kruhový obraz složený z 23 desek.
00:50:40 Vyvrcholení, akvatický a zároveň kosmický testament.
00:50:58 Opustil jasné kontury a vnímal už jenom hmotu.
00:51:03 Jeho svět byl uzavřený, abstraktní, nekonečně se měnící.
00:51:09 Prýštící vize, abstraktní impresionismus.
00:51:14 "Když jdete malovat ven, zkuste zapomenout,
00:51:17 jaké předměty máte před sebou. Myslete pouze na toto:
00:51:21 tady je menší modrý čtverec, růžový čtverec, zelený ovál,
00:51:25 žlutá čára.
00:51:27 A malujte je přesně tak, jak je vnímáte."
00:51:34 Skryté titulky: Jana Hrušková Česká televize 2012
V Giverny 1913, Clauda Moneta, otce impresionismu, natáčel jeho přítel Sacha Guitry. V Normandii žil tento velký malíř už třicet roků. Konečně po letech odmítání uznali jeho umění. Tehdy maloval už jen svoje lekníny. Byl prvním představitelem umělecké revolty, a posledním, který ještě zůstal naživu. Claude Monet, Auguste Renoir, Eduard Manet, Edgar Degas, Georges Seurat byli původně vysmíváni kolegy i kritikou jako mazalové a nemorální infekce umění. Monet se svěřil: „Vždycky jsem nenáviděl teorie. Mám jedinou zásluhu, maloval jsem živou přírodu, snažil jsem se zachytit své imprese a pomíjivé okamžiky. Stále lituji, že podle mě pojmenovali celou skupinu, přitom většina z nich neměla s impresionismem nic společného…“.