Auguste Clésinger a Gustave Courbet. Žena uštknutá hadem a Skutečná alegorie: Interiér mého ateliéru. Francouzský cyklus objevných dokumentů

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Litujeme, ale video není dostupné

Auguste Clésinger

Klikněte pro větší obrázek Míříme do pařížského Muzea d'Orsay, kde jsou vystaveny plastiky. Okamžitě nás upoutá mramorová socha „Žena uštknutá hadem“, pro Salon v roce 1847 ji vytvořil sochař Auguste Clésinger. Představuje svlečenou ženu kyprých tvarů, ležící na loži z květin, jako by umírala svíjí se prý po uštknutí hadem – odtud také název díla. Ale spíše se svíjí rozkoší, jak si neopomněli povšimnout současníci v době vystavení tohoto mramorového díla. Má bujné tělo, rozpuštěné vlasy, jednou rukou si svírá kštici, vidíme všechny výrazy rozkoše, což samozřejmě v roce 1847 vyvolalo v Salonu ohromný poprask.

Gustave Courbet

Klikněte pro větší obrázek Mezi díly Gustava Courbeta vidíme portréty, akty, obrazy velkých rozměrů. Například „Pohřeb v Ornans“, jedno z prvních magicky realistických pláten. A naproti visí „Skutečná alegorie: Interiér mého ateliéru“, který namaloval v roce 1855. Toto zásadní, výjimečné dílo vedlo k jednomu z největších skandálů výtvarného umění století.