Světoznámý francouzský designér Philip Starck a show s britskými adepty studia. Cyklus BBC
00:00:08 Haló!
00:00:11 Ťuk ťuk ťuk!
00:00:15 Je někdo v Británii doma? Jste vzhůru? Fajn, díky!
00:00:22 Jmenuju se Phillipe Starck.
00:00:25 Jsem něco jako nový otvírák láhví, a trochu jako dveře.
00:00:30 Ty otevřou váš mozek kreativitě, vizím i budoucnosti.
00:00:36 Společně poznáme, zda jsou v Británii nové talenty. Určitě jo.
00:00:47 Filip Starck se pyšní autorstvím mnoha
00:00:50 nejnápaditějších designů současnosti.
00:00:54 Teď se rozhodl vypátrat nejtalentovanější
00:00:56 britské designéry.
00:00:58 Dobrý design nikdy nevytvoříte, pokud přitom myslíte na design.
00:01:02 Stvoříte ho tehdy, vezmete-li v potaz život, sex, tělo, pot.
00:01:10 Pozvánky zamířily do všech koutů Británie.
00:01:13 Přihlásit se mohl kdokoli.
00:01:15 Učinily tak stovky studentů, a zaslali návrhy svých prací.
00:01:19 Starck je se svým týmem všechny vyhodnotil
00:01:21 a zvolil 12 nejlepších.
00:01:24 Tohle je parádní produkt.
00:01:26 Pozval je do Paříže.
00:01:28 Během nadcházejících týdnů
00:01:30 začnou tito studenti spolupracovat se Starckovým týmem.
00:01:36 Začneme s prvním projektem.
00:01:40 Bude na ně ostrý.
00:01:42 Jsi trochu lenoch.
00:01:46 Hodnotit je.
00:01:48 Tenhle typ myšlení se mi zamlouvá.
00:01:51 Pak rozhodne, kdo odjede domů.
00:01:53 Příště je všechny zabiju.
00:01:56 Pouze jediný z nich dosáhne mety nejvyšší:
00:01:59 půlroční stáže ve Starckově agentuře v Paříži
00:02:07 a zasvěcení do jeho "kmene".
00:02:10 Všichni tihle lidi jsou naši přátelé a spolupracovníci.
00:02:14 Bez energie našeho "kmene" bychom neznamenali nic, ani já sám ne.
00:02:22 Na téhle zdi bude už brzy zarámovaný další člen kmene.
00:02:36 Česká televize uvádí 1. část cyklu BBC
00:02:39 DESIGN PRO ŽIVOT
00:02:47 Filipa Starcka mnozí považují za černou ovci světa designu.
00:02:54 Je mi šumafuk, kdo je momentálně nejslavnější designér světa.
00:02:59 Mám zpoždění.
00:03:01 Starckovo působení v nestálém světě designu má co dočinění
00:03:05 s jeho talentem upoutávat na sebe pozornost.
00:03:08 Buďte rychlí! Nevyznávám filozofii designu. To nestačí.
00:03:15 Snažím se věřit životní filozofii.
00:03:19 Starck navrhl stovky designových skvostů,
00:03:22 od průsvitného křesla "Ludvíkův duch"
00:03:24 přes vymačkávač citronů ve tvaru rakety až po jachty,
00:03:27 motocykly a hotelové interiéry.
00:03:32 Podle Starcka je v moci designu změnit společnost.
00:03:37 Zpěvák může změnit svět písničkou, politik zákonem.
00:03:41 My to dokážeme pomocí židle, stolu a záchodové štětky.
00:03:48 Starck sice může spasit svět kartáčem na WC,
00:03:51 ovšem ne za každou cenu.
00:03:54 Nyní však dozajista změní život 12 Britům.
00:03:57 Jeden z nich navíc získá příležitost strávit šest měsíců
00:04:00 v Paříži a pracovat pro jeho agenturu.
00:04:03 Těch 12 šťastlivců si Starck vybral osobně ze stovek uchazečů.
00:04:08 Zvolil si je pouze na základě jejich výkresů,
00:04:12 aniž by se s nimi kdy setkal.
00:04:19 Jeho pozornost upoutal výtvor Any Stuartové v podobě
00:04:22 závěsného světla ve tvaru oprátky.
00:04:25 Pro Anu šlo o dokonalé načasování.
00:04:29 Pracovala jsem pro jednu značkovou firmu,
00:04:31 odešla jsem asi před 3 týdny, protože mi nedopřáli tvůrčí
00:04:34 svobodu a nesvěřili mi vlastní projekt.
00:04:38 Nesplnili moje očekávání, a teď jsem volná jako pták.
00:04:42 Přišlo to v naprosto ideálním okamžiku, takže se tetelím blahem.
00:04:49 Nejmladším členem skupiny je 19letý Lachlan Robertson.
00:04:57 Každý designér zná legendu jménem Starck. Je pro mě čest ho poznat.
00:05:05 Věří si natolik, že odložil studium II. ročníku designu
00:05:08 na univerzitě v Dundee.
00:05:11 Vím, že vyhraju. Nemusíte tu větu vystřihávat, dopadne to výborně.
00:05:19 Další uchazečkou je Polly Firthová z Chesshiru.
00:05:23 Hledá si první zaměstnání v oboru poté, co získala bakalářský titul.
00:05:28 A Trevor Brickman.
00:05:30 Je mu 27 a právě studuje design.
00:05:34 Ilsa Peryová, rovněž 27letá, je odborná asistentka
00:05:38 na univerzitě v Liverpoolu.
00:05:41 Starcka zaujala svou šroubovací rakví
00:05:43 sloužící k ušetření místa na hřbitovech.
00:05:46 Když mi bylo 15, vzpomínám, jak jsem seděla nad domácím úkolem,
00:05:49 máma mě pozorovala a lamentovala: "Proč chceš být umělkyně?
00:05:53 Skončíš chudá jako kostelní myš. Žádnou díru do světa neuděláš."
00:05:58 Opáčila jsem: "Mami, všechny předměty
00:06:01 v téhle místnosti někdo navrhnul." Tehdy jí to konečně trklo.
00:06:10 Mám šanci vyhrát, jsem nebojácná, motivovaná a chci to dokázat.
00:06:19 Pokud mají studenti uspět, nutně musí proniknout
00:06:22 do Starckova stylu uvažování a jeho přístupu k designu.
00:06:26 Doufám, že se jim bude dařit.
00:06:29 V tom případě jim to určitě změní život!
00:06:33 S výběrem Starckovi pomůže Jasmína, ředitelka tiskového oddělení.
00:06:40 Snaží se přivést někoho, kdo ho něčím obohatí,
00:06:44 tedy člověka s vizí, který ovšem nepostrádá velkorysost -
00:06:48 v designu jde o to podělit se s ostatními,
00:06:52 ať už jde o náš "kmen", přátele nebo rodinu.
00:06:57 Jasmína by se ve Starckově uvažování měla vyznat -
00:07:00 čirou náhodou je to totiž jeho žena.
00:07:05 Na St. Pancras přibývají studenti.
00:07:15 Dalším členem skupiny je 22letý Nebil Avas.
00:07:19 Už nyní vlastní designérskou firmu.
00:07:22 Na univerzitě jsem založil nezávislou designérskou společnost.
00:07:26 Rozvětvila do několika směrů. Při práci si nekladu žádná omezení.
00:07:33 Dost si věřím, možná někdy až moc.
00:07:36 Hodně lidem lezu na nervy, jsem divnej pavouk a dříč,
00:07:40 jenže ta práce mě strašně baví.
00:07:45 Nejstarší je 32letý Rob Richardson.
00:07:54 Jessica Vianová pracuje od chvíle,
00:07:56 kdy před třemi lety vystudovala, v obchodě.
00:08:00 Upoutala pozornost návrhem obuvi, měnící barvu podle nálady majitele.
00:08:06 29letý Robert Meredith
00:08:09 je samostatný designér obalové techniky.
00:08:12 Mike Cloak z hrabství Kent vystudoval trojrozměrný design.
00:08:17 Starcka zaujalo jeho uskladňování nádobí pomocí elastického lana.
00:08:21 21letá Helen Bickfordová už se nemůže dočkat setkání s návrhářem,
00:08:25 který ji kdysi inspiroval.
00:08:28 Ráda bych pracovala pro Phillipa Starcka, považuju ho za génia.
00:08:31 Patřil k prvním designérům, kteří mě zaujali,
00:08:35 když jsem se jako 14letá začala o tenhle obor zajímat.
00:08:39 Je to skvělá, úžasná, životní příležitost.
00:08:42 Nikdy by mě nenapadlo, že se sem dostanu.
00:08:45 A James Malcolm Green z Londýna
00:08:49 nedávno vystudoval produktový design.
00:09:09 Starckova škola designu se nachází v Paříži výhradně proto,
00:09:12 že tu sídlí jeho centrála.
00:09:15 Zároveň Phillipe věří,
00:09:17 že vysoce kritický ráz francouzského kulturního prostředí
00:09:20 vytvoří nápaditosti studentů ideální podmínky.
00:09:27 Ve Francii nás považují za osinu v zadku.
00:09:32 Ostatně jsme osina v zadku. Pořád se do nás navážejí.
00:09:38 Když uděláme něco špatně, lidi skuhrají: "Ó, to je hrůza!"
00:09:41 Když se nám něco povede, všichni na to: "Ó, to je hrůza!"
00:09:47 Mou povinností je vždycky usilovat o nejvyšší kvalitu.
00:09:54 Podle Starcka to znamená,
00:09:56 že designér o sobě musí neustále pochybovat,
00:09:59 má-li vytvářet něco zbrusu nového.
00:10:02 Věří, že Paříž je zrovna tak náročné kolbiště
00:10:05 jako kterékoli jiné město.
00:10:08 Svou první noc studenti stráví v hotelu navrženém Starckem
00:10:11 v jihovýchodní části města.
00:10:14 Dostanou první možnost proniknout do jeho způsobu uvažování.
00:10:30 Právě tady Starck studenty buď zdokonalí, nebo zlomí.
00:10:34 Sto čtyřka.
00:10:41 Tyto nedávno renovované budovy sloužívaly jako městská márnice.
00:10:46 Nyní mají nové životaplné nájemníky
00:10:50 a slouží jako Centrum tvůrčího umění.
00:10:54 Studenti tu následujících deset týdnů najdou pracovní základnu.
00:11:12 Nikdy jsem se nepovažovala za soutěživou osobu,
00:11:15 ovšem pokud se na nějakou věc dokážu zaměřit,
00:11:18 chci sama sobě něco dokázat.
00:11:22 Rozhodně splňuju předpoklady.
00:11:25 Jsem mladý, připravený učit se od Philippa Starcka!
00:11:30 Jsem jako hrouda jílu, může si mě vysochat podle libosti.
00:11:34 Pro vítězství udělám maximum.
00:12:13 Nepřehánějte!
00:12:23 Tak vás tu tedy vítám!
00:12:26 Bojíte se? Já teda jo!
00:12:31 Škola designu. Její skutečné pojmenování je škola kreativity.
00:12:39 Pokusíme se debatovat mnohem míň o samotném designu,
00:12:44 a co možná nejvíc o všem, co je mnohem důležitější.
00:12:53 Pokud to jaksepatří zvládnete,
00:12:57 pak možná získáte fantastickou vstupenku k budoucí kariéře.
00:13:01 A když to netrefíte, o nic nepřijdete.
00:13:05 Osobně můžu přijít o hodně - každý totiž zhodnotí Starcka:
00:13:10 "Proč dělá tohle, proč tamto? Chce něco dokázat svému egu?
00:13:13 Jde mu o prachy?" Jenže tohle dobrodružství je vaše.
00:13:18 Tak jdeme na věc?
00:13:22 S tím, jak začíná jejich výprava do srdce Starckova tvůrčího světa,
00:13:26 je zřejmé, že od nynějška také vypuká zápas o to,
00:13:29 kdo zanechá větší dojem.
00:13:33 Starck začíná s představováním. Jasmína.
00:13:37 To je moje žena.
00:13:41 Evžen.
00:13:43 Tenhle chlápek je nejlepší designér na světě!
00:13:46 Mnohem lepší než já sám!
00:13:49 Právě oni společně rozhodnou, kdo zůstane a kdo odejde.
00:13:55 Aby studenti vůbec získali šanci vyhrát půlroční stáž,
00:13:58 musí porozumět Starckově filozofii, a to nejen co se týče designu,
00:14:02 ale i té životní.
00:14:04 Proč jsem tu? Rozhodně ne pro zábavu!
00:14:08 Nejsme tady, abychom probírali trendy,
00:14:12 styl, módu, a bůhvíco dalšího.
00:14:16 Pokusíme se pomoci vaší skupině
00:14:20 i celé společnosti a civilizaci kvalitněji žít.
00:14:25 Tohle téma vám třeba zní směšně, ale na to kašlu!
00:14:29 Nesnáším cynismus a nejsem herec, ani učitel.
00:14:33 Jsem profesionální snílek. Teď zahájíme projekt číslo jedna.
00:14:44 První projekt znamená něco zvláštního.
00:14:49 Nebudete při něm nic vynalézat,
00:14:53 chci jen pochopit, jak vy sami věci chápete.
00:15:00 Navštívíte obří supermarket. Každý z vás dostane 100 euro.
00:15:08 Za tuhle částku mi přinesete dva předměty - každý na jiné téma.
00:15:15 Studenti dostanou 100 euro a hodinu na nákup dvou produktů.
00:15:20 Jejich volba musí vyhovět jednomu ze tří témat:
00:15:23 funkčnosti, ekologii nebo pohlaví.
00:15:27 "Funkčnost" znamená najít jeden praktický výrobek,
00:15:31 druhý naprosto zbytečný.
00:15:33 "Ekologie" značí vyhledat produkt šetrný k životnímu prostředí,
00:15:37 a pak další škodlivý.
00:15:39 V tématu "Pohlaví" jde o to
00:15:42 najít výrobek s mužskými a druhý s ženskými vlastnostmi.
00:15:45 Aby měli z čeho vybírat,
00:15:48 posílá je Starck do jednoho z největších supermarketů v Paříži.
00:15:52 Na prodej tu je půl milionu výrobků.
00:15:55 Každý z nich vytvořil nějaký produktový designer.
00:15:58 Tak se do toho pusťte.
00:16:02 Zítra mi vysvětlíte, proč je jeden produkt dobrý a druhý špatný.
00:16:07 Lásku a mír! Zítra na shledanou.
00:16:13 Starck zatím po studentech nechce, aby něco navrhovali.
00:16:16 Prostě jim chce proniknout do hlavy a postihnout jejich motivaci.
00:16:22 Aby studentů naopak pomohl pochopit, co motivuje jeho,
00:16:25 posílá je do supermarketu ve vojenském náklaďáku.
00:16:29 Ten je pro něj příkladem jednoduchosti,
00:16:32 dokonale reprezentující filozofii jeho designu.
00:16:35 Je to jediné ladné a inteligentní vozidlo.
00:16:41 Nepodléhá marketingu, jde u něj pouze o funkčnost.
00:16:46 Právě proto jsou vojenská vozidla bezmála inteligentní.
00:16:51 Studenti jsou si vědomi, že mají-li na Starcka zapůsobit,
00:16:54 musí být stejně novátorští.
00:17:02 Na výběr předmětů, jež rozhodnou o jejich budoucnosti,
00:17:05 dostali pouhou hodinu.
00:17:08 Zítra je budou prezentovat Starckovi
00:17:10 a vysvětlovat své pohnutky.
00:17:12 Starck instinktivně tuší,
00:17:14 že mnohamilionový designový průmysl je produkty zaplavený.
00:17:17 Každý budoucí designér musí dbát na to,
00:17:19 aby jeho výtvory byly praktické a trvanlivé.
00:17:24 Studenti vyrážejí vstříc úkolu, a už jen samotný rozsah
00:17:27 potenciálních položek je jim spíše na obtíž než k užitku.
00:17:39 Trochu se mě zmocňuje nervozita,
00:17:42 v téhle části jsem nebyl schopný najít nic.
00:17:49 Rozdíl mezi mnou a jimi spočívá v tom, že sem přišli pro něco,
00:17:52 o čem dopředu věděli, že to chtějí.
00:17:55 Naopak já jsem vstoupil s hlavou otevřenou.
00:17:58 Uvažuju značně spontánně. Hlavou se mi rojí spousta nápadů.
00:18:03 Neustále mi to v ní šrotuje, tiká mi tam hodinový strojek.
00:18:06 Jenže stejně budeme muset počkat do zítřka.
00:18:09 Jsem zvědav, s čím vyrukují ostatní.
00:18:12 Ať se jim to líbí nebo ne, musí se rozhodnout.
00:18:15 Mám šílenou radost,
00:18:18 přesně tenhle výrobek jsem hledal - bicykl.
00:18:20 Rob konečně nalezl vytoužený předmět.
00:18:23 Ale namísto toho, co by kolo koupil,
00:18:25 rozhodl se Starckovi předložit pouze fotografii.
00:18:27 -Není nutné to kolo kupovat.
-Když ho potřebuješ, tak ho kup.
00:18:31 Nechci, kráčím totiž po dlouhodobě udržitelné zelené trase.
00:18:35 Starck nás o tohle požádal, a jestli chce mít čisté svědomí,
00:18:38 vrátí to do obchodu.
00:18:41 Tím obrátíte pozornost lidí k ekologické tematice.
00:18:44 Když to uvidí v televizi, můžou se nad tím zamyslet.
00:18:48 Takže když začne 10 lidí uvažovat o využití materiálů
00:18:51 kvůli jedinému bicyklu, pak to za to stálo.
00:18:55 Navzdory předchozímu úsudku Rob bicykl kupuje.
00:18:58 Jde o ekologický dopravní prostředek, a je mu jasné,
00:19:01 že se jedná o vhodný symbol.
00:19:03 I tak je nervózní při pomyšlení, jak na produkt Starck zareaguje.
00:19:09 -Co stojí?
-90 euro.
00:19:11 Slušná cena.
00:19:14 -Dobrá volba.
-Nádhera, co?
00:19:18 Nákupní horečka končí.
00:19:20 Zakrátko se studenti dozvědí,
00:19:22 zda se jim podařilo "vykoupit" cestu k filozofii Phillipa Starcka.
00:19:42 Nastal druhý den a 12 studentů nervózně míří za Starckem.
00:19:46 Dva z nich budou dnes vyřazeni a odjedou domů.
00:19:50 Jasně že jsem neskutečně nervní, budu se muset pokusit všechno
00:19:54 náležitě obhájit a prodat svoje schopnosti během pouhých tří minut.
00:20:00 Ta tříminutová prezentace bude fakt pekelná jízda.
00:20:06 Na to, aby se připravili na předložení prvních návrhů
00:20:10 Starckovi, Jasmíně a Evženovi, mají pouhou chviličku.
00:20:20 Jsem šíleně nervózní.
00:20:22 Dva lidi dnes končí, a doufám, že se mě to nebude týkat,
00:20:26 jenže nepřeju to ani nikomu dalšímu...
00:20:29 prostě mě trochu jímá hrůza.
00:20:38 Spousta lidí si zapisuje obrovské množství poznámek.
00:20:41 Napsal jsem si tak čtyři slova.
00:20:47 Nemusí to být nutně projekt,
00:20:49 kdy si musíte lámat hlavu s tím, co je co... takže mě asi vyhodí.
00:20:58 Studenti chápou,
00:21:00 že jejich sen pracovat pro Starcka závisí na příští hodině.
00:21:22 Dobrý den, dětičky moje!
00:21:26 Tak se vrhneme do práce a mrkneme se na vaše nákupy.
00:21:32 Začneme třeba odleva.
00:21:41 Ze třech daných témat si Robert zvolil funkčnost
00:21:45 a jeho ukázkou zbytečného produktu je dětská vodní láhev.
00:21:51 Nebylo mi úplně jasné, k čemu tenhle výrobek slouží,
00:21:55 a to platí i pro rozměry.
00:21:57 Když jsem tam nalil vodu,
00:22:00 přišlo mi to těžkopádné pro malou dětskou ruku.
00:22:03 Takže je to pro tebe zbytečnost. A užitečné? Co je užitečné?
00:22:14 Tohle je praktické. Jde vlastně taky o výrobek určený dětem.
00:22:19 Vysoce výživné organické jídlo do mikrovlnné trouby.
00:22:23 Napadlo mě zaměřit se na děti jako na cílovou skupinu...
00:22:32 Musím tě přerušit.
00:22:37 Líbí se mi tvoje představa zajímavých produktů pro děti,
00:22:41 vážně dobrý nápad.
00:22:43 Ale tady, kde tvrdíš, že je to praktické,
00:22:46 je vlastně naprostá hračka připravit si jídlo sám.
00:22:49 Proč to kupovat hotové? Proto tohle nepotřebuješ.
00:22:55 Tak trochu od každého něco, ale obě věci jsou zbytečné.
00:23:03 Ilsa se snaží zapůsobit jinak. Vybrala si téma funkčnost.
00:23:08 To je velice dobrá volba.
00:23:10 Design je kompletně nadčasový a navíc je to nerozbitné.
00:23:20 Ana si jako první zvolila téma pohlaví.
00:23:23 Jako příklad výrobků
00:23:26 s mužskými a ženskými atributy zvolila kondomy a tampóny.
00:23:29 Měl byste je použít.
00:23:32 Není mi jasné, zda skutečný význam tohohle není spíš mužský,
00:23:37 jde totiž o předmět, který míří dovnitř ženy.
00:23:45 A naopak, jestli zase tohle není ženštější kvůli hebkosti,
00:23:49 ohebnosti a podobným věcem.
00:23:52 Velice zajímavé.
00:23:55 Lachlan si vybral předmět blízký Starckovu srdci - ekologii.
00:24:00 Zahradní rukavice je podle něj ekologicky šetrným produktem,
00:24:03 zatímco baterie považuje za škodlivé.
00:24:06 Baterky na jedno použití, co vydrží tak asi měsíc
00:24:10 a pak se musí vyhodit někam na skládku.
00:24:13 Všechny obsahují rtuť, a ta je jedovatá.
00:24:16 Chápu. Je to neekologické. A ekologické je co?
00:24:22 Ekologické jsou tyhle zahradní rukavice.
00:24:25 Rád jím čerstvé ovoce a zeleninu
00:24:28 a každý by měl doma mít malou zahrádku.
00:24:31 Takže netvrdíš, že tohle je ekologický předmět,
00:24:35 ale jedná se o ekologický způsob uvažování.
00:24:40 Jo.
00:24:42 Tím, že si pěstuješ vlastní zeleninu, nemusíš používat dopravu,
00:24:45 spotřebovávat palivo a podobné věci.
00:24:48 To je chytré. I když trochu jednoduché.
00:24:55 Nezaměstnaná Jess se také rozhodla pro ekologii.
00:24:58 Její ukázkou špatného designu je obal paměťové karty.
00:25:02 První mě praštilo do očí mrhání materiálem.
00:25:06 Zajímavé.
00:25:08 Taky je to zvláštní tím, že máš 60% šanci
00:25:11 se při otevírání pořezat - připomíná to nedobytnou pevnost.
00:25:20 S tím bych si ufikla hlavu!
00:25:23 Tohle jsem vzala jako skvělou ukázku na téma ekologie.
00:25:26 Je to výrobek srovnatelné velikosti,
00:25:28 a nějak takhle by to mělo vypadat.
00:25:31 Je tam míň mezer, kolem rohů není zbytečně moc materiálu.
00:25:34 Jsou to pouzdra.
00:25:36 Pouzdro pro "Nano iPod". Absolutně nesouhlasím.
00:25:39 Nač kupovat ochranu pro iPod, když ten je sám o sobě značně bytelný?
00:25:45 Tohle je typická ukázka produktu, který nemá právo na existenci.
00:25:54 Jess mimoděk zakopla o jednu ze Starckových alergií.
00:25:58 S ohledem na narůstající světovou populaci a nutnost šetřit
00:26:01 zdroji je totiž přesvědčen, že se vyrábí spousta zbytečností
00:26:05 a že většina z nich nemá právo existovat.
00:26:08 Zaměřila jsem se na obal, nikoli nezbytně na výrobek.
00:26:15 Moc nám to se Starckem neklapalo, víceméně změnil téma
00:26:17 a už jsem nedovedla naskočit zpátky.
00:26:21 Tohle pouzdro se líp otevírá a není tolik nehospodárné.
00:26:26 To je sice pravda, ale jinak s tebou nesouhlasím.
00:26:31 Jako by mě někdo praštil pytlem.
00:26:34 Je to dost frustrující, když nedokážete obhájit
00:26:37 svoje stanovisko a snažíte se prosadit vlastní názor
00:26:40 před osobností, jako je Starck.
00:26:44 Připadáte si jako dítě,
00:26:46 co nedokáže vysvětlit své mínění rodičům.
00:26:48 Od té chvíle jsem věděla, že jsem v maléru.
00:26:52 Také absolvent v oboru James se rozhodl pro ekologii.
00:26:55 Bio prací kulička jako dobrý příklad, a plenky jako špatný.
00:27:00 Tohle je ohromný balík.
00:27:04 Dítě v během období, kdy je potřebuje,
00:27:07 spotřebuje asi 6000 plenek, a to je obrovské mrhání zdroji.
00:27:12 Známá věc. Všem nám je to zhola jasné.
00:27:16 Nevnesl jsi do toho žádnou novou myšlenku. Další.
00:27:21 Moje ekologické řešení pro umývání vypadá takhle -
00:27:26 říkají tomu bio prací kulička.
00:27:32 S tímhle nepotřebuješ vůbec žádný...
00:27:36 Žádný prášek na praní.
00:27:39 Ani trochu? Naprosto k nepotřebě.
00:27:42 Souhlasím s analýzou, ale tebe je mi trochu líto. Moc jednoduché.
00:27:45 I když máš pravdu.
00:27:53 Jamesova prezentace nedopadla dobře.
00:27:55 Navzdory správnému zjištění, že plenky nejsou recyklovatelné
00:27:58 ani biologicky rozložitelné a že prací prášek znečišťuje
00:28:02 životní prostředí, nedokázal Starckovi nabídnout žádný
00:28:05 nový pohled na známý problém.
00:28:09 Když se dostanete takhle daleko a pak vás na první schůzce
00:28:12 vrátí dost rázně zpátky na zem, je to dost složité.
00:28:20 A přitom jste se ještě ani neměli čas dostat k samotnému designu.
00:28:26 Jedinou osobou, přesvědčenou, že nepojede domů, je Nebil.
00:28:30 Zvolil si téma pohlaví.
00:28:32 Spousta designérů vnímá,
00:28:34 že některé předměty obsahují mužské či ženské vlastnosti,
00:28:37 jež ovlivňují to, jak na ně pohlížíme a využíváme je.
00:28:40 Nebil vybral joystick jako příklad
00:28:43 mužských a elektrický rozbočovač jako ukázku ženských vlastností.
00:28:47 Mluvíme o mužské a ženské formě.
00:28:50 Zaujalo mě těch pět pramenů, ty nástavce,
00:28:53 takže jsem se následně zaměřil na pět typických ženských atributů:
00:28:57 lásku, zájmy, inteligenci, vášeň a filozofii.
00:29:04 Potom mě napadlo, že muž je mnohem přímočařejší.
00:29:08 Kromě toho, že jde o falický symbol, obsahuje zároveň další
00:29:11 mužské atributy v podobě knoflíků, např. záliby, koníčky, filozofie.
00:29:21 Patrně je vůbec první, kdo opravdu mluví o samotném předmětu.
00:29:25 Nerozebírá jeho funkčnost, hovoří o symbolice, duchu,
00:29:31 sexuální podstatě předmětu.
00:29:38 Musíte totiž pochopit, že nesmíte přemýšlet,
00:29:43 je nutné přijímat, cítit.
00:29:45 Tohle je zjevně mužský předmět, tohle může zase být ženský předmět.
00:29:51 Nebil přistoupil k úkolu zcela originálně a Starcka tím zaujal.
00:29:54 Doposud jako jediný porozuměl nutnosti novátorství,
00:29:58 po němž Starck tak zoufale lační.
00:30:02 Překonat ho bude složité. Další je na řadě Rob.
00:30:06 Tohle by mělo lidi přesvědčit, aby nepoužívali automobil.
00:30:09 Když musíte ujet stovky kilometrů, asi budete chtít využít
00:30:13 jiný dopravní prostředek, třeba vlak nebo autobus.
00:30:17 Ale pro kratší cesty je tohle ideální.
00:30:21 To je moje užitečná položka.
00:30:24 Jasně. Odpovím ti okamžitě.
00:30:29 Máš naprostou pravdu,
00:30:32 ale je to jako s těmi plenkami a tou zelenou koulí.
00:30:35 Všichni to vědí, je to nad slunce jasné.
00:30:37 Jenže mě by spíš zaujalo, kdybys mi vysvětlil,
00:30:40 proč to kolo stojí právě tolik.
00:30:43 Není totiž možné ho vyrobit bez otrocké práce.
00:30:50 Tím naznačuju, že nějací dělníci dostanou dolar na den,
00:30:53 aby se mohla spustit průmyslová výroba,
00:30:56 a když si koupíš dobré kolo za tuhle cenu, znamená to,
00:30:59 že jsi využil otročiny.
00:31:04 Jsem totálně v háji, protože podle mě Starck tak úplně nepochopil,
00:31:07 odkud vítr vane.
00:31:09 Měl jsem obrovskou příležitost zapůsobit, překonat první překážku,
00:31:13 jenomže on můj produkt totálně zvalchoval, takže jsem v pytli.
00:31:20 Jsi partnerem otrokářů.
00:31:25 Tohle kolo je dobré jen proto,
00:31:28 že je to kolo, ale samo o sobě stojí za hovno.
00:31:33 Starck odmítl bicykl jako příliš zjevný příklad.
00:31:36 A co je ještě horší, domnívá se,
00:31:39 že podobné produkty se mohou prodávat lacino jen v důsledku
00:31:42 zneužívání pracovní síly v rozvojovém světě.
00:31:45 Jedná se příklad jeho požadavků,
00:31:48 aby studenti chápali pozadí vzniku toho kterého produktu.
00:31:51 Prezentace skončila.
00:31:54 Nyní se rozhodne, kdo zůstane v Paříži a kdo odjede domů.
00:32:02 Vraťte se do ložnic! Máme tu práci.
00:32:08 Starck musí poslat dva studenty domů. Na rozhodování nezůstal sám.
00:32:12 Jeho žena Jasmína, ředitelka tiskového oddělení,
00:32:15 a špičkový designér Evžen k tomu mají rovněž připomínky.
00:32:24 Nelze to považovat za praktickou věc, naopak. Zcela nedostatečné.
00:32:30 Tenhle nápad ušel... Prezentace mi sedla.
00:32:35 Tohle je v pořádku, evidentně dobrý symbol,
00:32:40 ale je v tom něco zřetelnějšího... Obraznějšího?
00:32:44 Přesně, souhlasíš se mnou? Rozhodně.
00:32:50 Nevím sice, co se stane, ale bude zajímavé to zjistit.
00:32:53 V určitých momentech se zaměřil na věci, které jsme neregistrovali.
00:32:57 Tady to nebylo patrné, neprovedla žádnou hlubší analýzu. Co ty na to?
00:33:05 Přišla s dobrým nápadem nalézt něco nového, s řešením jak ušetřit.
00:33:11 Taky to chytře prezentovala.
00:33:14 Z mého pohledu byly oba produkty příliš evidentní.
00:33:18 Příliš snadná volba.
00:33:20 Co s tím provedeme? Nemám tuchy.
00:33:23 Někteří studenti na Starcka zapůsobili,
00:33:27 jiní odešli s nepořízenou.
00:33:29 Vyřadit dva z nich je značně ošemetné.
00:33:33 Potěšilo je Nebilovo vysvětlení mužnosti joysticku
00:33:36 a ženských vlastností zásuvek.
00:33:39 Jamesovy plenky, Lachlanovy baterie a Robův bicykl považují
00:33:41 za do očí bijící příklady.
00:33:45 Ovšem s rukavicemi si vedl dobře
00:33:47 z hlediska ekologicky přínosného produktu.
00:33:55 Všechny předměty pocházejí z běžného supermarketu,
00:33:58 jaký většina z nás pravidelně navštěvuje.
00:34:01 Nicméně se sem dostaly na základě
00:34:03 rozhodování o vlastnostech designu, někdy dobrého,
00:34:06 jindy špatného i příšerného.
00:34:09 Pokud souhlasíte, musí to přepracovat.
00:34:14 U tohohle si pořád nejsem jistý. Taky to musí předělat.
00:34:19 Vycházím z tvého názoru.
00:34:22 Ten to musí předělat, tenhle taky. Nemám páru, co s tímhle.
00:34:27 Ocitli jsme se v intenzivní situaci
00:34:29 a všichni jsme se vzájemně poznali,
00:34:32 a teď vás můžou poslat domů... byl to vůbec sen?
00:34:35 Nejsem sice designérka... To doufám!
00:34:38 Jenže když tvrdíš, že tohle je moc jednoduché,
00:34:41 pak o nutně platí i o tomhle.
00:34:44 Tenhle to musí přepracovat?
00:34:48 Musíš jim dát další úkol.
00:34:51 Jo, ale nemůžeme se už vrátit do supermarketu.
00:34:55 Použijeme supermarket Svět. Tedy internet.
00:35:03 Současnost probíhá ve znamení rychlosti.
00:35:06 Když uděláš chybu, máš jen 10 minut na to,
00:35:09 abys ji napravila.
00:35:16 Starck se rozhodl, že pět studentů dostane
00:35:18 další příležitost přesvědčit ho o svých kvalitách dřív,
00:35:22 než se rozhodne, kdo dnes Paříž opustí.
00:35:39 Jen buďte nervózní!
00:35:41 Nejsem spokojený, ke spokojenosti mám hodně daleko.
00:35:47 Zpočátku jsem byl jako mílius, ale s tím je teď utrum.
00:35:53 Někteří mě pochopili,
00:35:56 pár dalších si zvolilo snadnou cestu, jako by si snad zalenošili.
00:36:03 Proto požádám pět z vás, aby se mě během 10 minut pokusili
00:36:09 u počítače přesvědčit, že mají pravdu.
00:36:16 Najděte prosté, elegantní řešení.
00:36:23 Můj milý Roberte, musíš k počítači.
00:36:28 Nepřesvědčily mě ty baterky - lenost.
00:36:35 Obaly nejednoznačné, žádná tutovka.
00:36:44 Plenky a kulička - moc snadné, lenošení. Lenochy tu nechceme.
00:36:52 Nesnášíme líné lidi. Pro tebe s tím bicyklem to platí taky.
00:37:02 Pět lidí směr počítač!
00:37:11 Pět studentů dostává 10 minut, aby na internetu objevili obrázky,
00:37:14 jež pomohou Starcka přesvědčit,
00:37:17 že dokážou uvažovat podobně jako on.
00:37:20 Když jsem se poprvé posadil k počítači,
00:37:23 zmocnila se mě šílená nervozita.
00:37:25 Rozhlédl jsem se napravo a nalevo, viděl lidi za mnou, viděl jsem,
00:37:28 jak klofají do klávesnice, a ihned mě napadlo:
00:37:31 "Teď, nebo nikdy."
00:37:36 10 minut na to obhajobu vlastního stanoviska,
00:37:39 větší tlak si nedovedu představit.
00:37:42 Musíte sebou hodit a uvažovat rychle.
00:37:46 V podstatě jsem se oprostil od celé situace. Napadlo mě:
00:37:48 "Sedím u stolu, mám před sebou výzvu.
00:37:51 Musím se totálně soustředit a zvládnout to."
00:37:54 Dostat druhou šanci a mít na to 10 minut,
00:37:57 to byla vážně síla.
00:37:59 Dost nečekané a poměrně děsivé.
00:38:01 Vůbec jsem nechápala, co se to se mnou děje.
00:38:04 Musíte s něčím vyrukovat, a mně běhalo hlavou,
00:38:06 že vůbec nepřichází v úvahu, že bych zklamala.
00:38:10 Musela jsem zjistit,
00:38:13 co se bude Starckovi zamlouvat a co si dokážu obhájit.
00:38:26 10 minut právě uběhlo.
00:38:30 Za 30 vteřin vaše notebooky explodují!
00:38:35 Teď mě přesvědčte,
00:38:37 jak jste chytří a jak jste se s tím vyrovnali online.
00:38:43 Jako první je opět na řadě Robert Meredith.
00:38:46 Namísto toho, co by se věnoval novému nápadu, využil čas k tomu,
00:38:49 aby našel obrázky ospravedlňující jednu z položek,
00:38:53 jež zakoupil v supermarketu - jídlo do mikrovlnné trouby.
00:38:57 S tímhle potravinovým produktem
00:38:59 se snažím vžít do pocitů novopečené matky.
00:39:02 Představil jsem si, jak je nevyspalá,
00:39:05 neustále se musí starat o dítě.
00:39:08 Snažil jsem se uvažovat mimo zajeté koleje.
00:39:11 Což znamená, že jsi neobjevil nic nového,
00:39:14 jenom jsi doplnil předchozí vysvětlení.
00:39:16 Dobře. To je tvoje idea? Jo.
00:39:19 Fajn. Přistoupíme k další osobě, příjemnému člověku. Jsi sympaťák.
00:39:28 Posaď se. Pokračuj.
00:39:33 Lachlanova výzva spočívá v nalezení produktu
00:39:36 s důrazem na upotřebitelnost.
00:39:40 Jeho původní volba baterií Starckovi připadla neoriginální.
00:39:42 Teď změnil přístup a hodlá agitovat ve prospěch
00:39:45 tradičních vinných špuntů zhotovených z korku.
00:39:49 Snažím se poukázat na plýtvání při výrobě pěny.
00:39:51 Nevím, kolik surovin se musí použít na výrobu plastu
00:39:55 a kolik kovu se vyplýtvá na zhotovení kovového uzávěru.
00:39:58 Chci naznačit, že uzávěr a pěnový špunt škodí životnímu prostředí.
00:40:05 Dobrý nápad, ale nepříliš originální, poměrně slabota.
00:40:09 Díky mnohokrát. Za málo.
00:40:13 Jess zůstala u ekologie, ovšem rozhodla se zaměřit
00:40:16 na koncepční přístup ke kultu osobnosti.
00:40:19 Každoročně se v Británii prodají miliony časopisů o životě celebrit
00:40:24 a hvězdy stále více propůjčují svá jména do oblasti designu,
00:40:28 počínaje oblečením a obuví, až po parfémy a holicí prostředky.
00:40:33 Zvolila jsem celebritu jako produkt.
00:40:36 Můžete to brát z obou stran, celebritu jako produkt,
00:40:38 nebo produkt, který celebrity propagují.
00:40:41 Mají neskutečný vliv na mladé dívky a je to totální zmar.
00:40:45 Všechny celebrity by měli za propagaci svých produktů zastřelit.
00:40:50 Všechno? Chytré! Ten nápad se mi moc líbí! Skvělá práce!
00:40:56 Naprosto perfektní nápad. Teď ty.
00:41:02 Jamesova první prezentace
00:41:04 si vysloužila nálepku neoriginality a lenosti.
00:41:08 Doufá, že si Starcka získá ekologickými přednostmi
00:41:10 skleněných láhví na mléko.
00:41:14 Nevím, jak ve Francii, ale v Anglii jsme kdysi používali
00:41:17 ekologicky šetrné vozíky, kdy vám mlékař ráno dovezl
00:41:20 skleněnou láhev čerstvého mléka a potom vyzvedl ty prázdné.
00:41:25 Takže asi rozumíte, kam tím mířím.
00:41:33 A znovu.
00:41:35 Mám dojem, že jsi takový náš malý specialista
00:41:38 na otevírání otevřených dveří.
00:41:42 Proto mě tvůj návrh nepřekvapuje. Dobře.
00:41:48 Děkuju, neudělalo to na mě dojem, ale přesto díky.
00:41:56 Stejně jako Jess se také Rob rozhodl,
00:42:00 že jeho největší šance na přežití spočívá
00:42:02 v ne zcela doslovné propagaci.
00:42:06 Používám jednoduché náčrty. Zvolil jsem časopis o celebritách.
00:42:11 Má to dvojí význam.
00:42:13 To, že se něco dozvíte o celebritách,
00:42:16 vám nic kloudného nepřinese.
00:42:23 Druhý význam je samotný produkt, tedy časopis.
00:42:28 Má velice krátkou životnost, koupíte si ho, přečtete,
00:42:33 pak ho třeba předáte někomu dalšímu,
00:42:36 jenže v té době už je neaktuální.
00:42:39 Teď se někam dostáváme, to je ono.
00:42:42 Znamená to, že nemluvíme o produktu, ale o tom,
00:42:46 co je v pozadí, o jeho zákulisí, o interakcích onoho výrobku.
00:42:52 Proto s tím souhlasím a s radostí oznamuji,
00:42:57 že dnešek byl mimořádně úspěšný.
00:43:03 Dobře. Teď ta horší zpráva.
00:43:13 Dobře víte, že tu není místo pro všechny.
00:43:20 To znamená, že jsme nuceni vybrat dvě osoby, jež odjedou domů,
00:43:25 a nemáme z toho radost.
00:43:34 Je to velice složité, mám totiž stále určité pochybnosti.
00:43:44 Jednak jsi to byl ty s tím svým korkem.
00:43:50 Pak ty s Paris Hilton, další bylo mléko a knížky.
00:44:07 Nepřesvědčila mě tvoje historka o plastových lahvích.
00:44:15 To je přece známá věc!
00:44:17 Nejdřív jsi mi ukázal nějaké plenky - to jsme věděli.
00:44:22 Je mi líto, ale potřebujeme něco aktuálnějšího.
00:44:26 Nešlo ani tak o produkt, jako o podstatu.
00:44:29 Jasně, ale to všichni víme!
00:44:32 Prostě známá věc, není na tom nic nového!
00:44:36 Očekávám mnohem výraznější téma. Drahoušku.
00:44:41 Děkuju mnohokrát.
00:44:44 James nedokázal Starcka zaujmout
00:44:47 a má tedy "čest" stát se prvním vyřazeným studentem.
00:44:54 Rozhodilo mě to.
00:44:57 Než jsem odjížděl, povídal jsem kamarádům,
00:44:59 že budu doma po víkendu, a oni mě povzbuzovali,
00:45:02 abych nebyl hlupák a trochu víc si věřil,
00:45:05 ale připadal jsem si jako ve větrné smršti.
00:45:08 Jo, jsem zklamaný.
00:45:16 Teď ty s tou knihou. Bylo to dobré.
00:45:22 Přišla jsi s Paris Hilton, dobrý nápad.
00:45:28 Takže nám zbývá korek a potraviny.
00:45:34 Upřímně řečeno jste mě nepřesvědčil ani jeden.
00:45:38 Proto netuším, co vámi.
00:45:44 Nejdřív jsi přišel s bateriemi, což byla vážně mizerná volba,
00:45:49 a s tím korkem ses taky nijak nepřevedl.
00:45:52 Nejsi v moc silné pozici. Je mi líto, ale nezaujalo mě to.
00:45:57 Ani ty jsi mě nepřesvědčil tím, co jsi mi předložil,
00:46:00 vlastně jsi nepřišel vůbec s ničím.
00:46:05 Takže nevím, co teď.
00:46:09 Starcka čeká těžké rozhodování.
00:46:13 Upoutalo ho Lachlanovo zaměření na ekologii,
00:46:16 ale nezaujala ho jeho argumentace.
00:46:19 Robertova prezentace dopadla prachbídně,
00:46:22 ovšem Starck ocenil skutečnost, že zaměřil filozofii designu
00:46:25 na pomáhání lidem.
00:46:30 Nesouhlasíme s výsledkem,
00:46:33 ale zamlouvá se nám způsob uvažování.
00:46:37 Což znamená, že jako další pojede domů Lachlan.
00:46:47 Pro Lachlana jeho pařížské dobrodružství končí.
00:46:50 Míří zpět, aby pokračoval ve studiu na univerzitě.
00:46:55 Šílené zklamání.
00:46:57 Jeho rozhodnutí nesu dost těžce,
00:47:00 i když zase tolik mě to nemusí znepokojovat.
00:47:05 Je mi 19, ostatní už mají titul, já jsem teprve ve II. ročníku,
00:47:09 takže si z toho nedělám hlavu.
00:47:12 Prostě život.
00:47:20 Ovšem s tím, jak se zbývajících 10 studentů
00:47:24 stěhuje do nového domova, někteří už správně pochopili,
00:47:26 jak moc měli namále.
00:47:29 Navzdory dočasné úlevě je jim nad slunce jasné,
00:47:32 co všechno bylo v sázce.
00:47:37 Je mi jich hrozně líto, ale ulevilo se mi.
00:47:41 Jsem rád, že jsem to zvládnul.
00:47:45 Z toho, že jsem postoupila mezi posledních 10, mám ohromnou radost.
00:47:50 Nebyla jsem daleko, aby mě vykopl, a to by bylo obrovské zklamání.
00:47:54 Vůbec bych nedostala příležitost pustit se do designu.
00:47:58 Uprostřed nadšení z nového prostředí i přátelství
00:48:01 je rovněž nesporné, že spolu soupeří.
00:48:03 Udržet vše v rovnováze v boji o přízeň při snaze
00:48:07 o splnění vysokých očekávání Starcka bude náročné.
00:48:12 Výsledek je zásadní - musíte odevzdat naprosté maximum.
00:48:18 Ve správný čas a úspěšně.
00:48:27 Příště se 10 studentů popere s novým zadáním.
00:48:31 Nebilova sebedůvěra dosáhne závratných výšin.
00:48:34 V celé soutěži nemám konkurenci.
00:48:38 Mezitím budou ostatní zápolit se Starckovým zadáním.
00:48:41 Tohle vůbec není můj styl.
00:48:43 Nebil zcela odmítá podléhat stresu.
00:48:47 Vzbudil jsem se v jednu, poté jsem sednul na metro,
00:48:49 přijel sem, posadil jsem se a trochu si vybarvoval,
00:48:53 pak jsem mrknul na Facebook, to je zhruba všechno.
00:48:57 Snědl jsem čokoládovou tyčinku.
00:49:01 Ovšem až se bude Starck rozhodovat, koho propustí, vypukne revoluce.
00:49:04 To jste ještě neviděl nic!
00:49:06 Jeho duševní pochody jsou naprosto úžasné.
00:49:09 -Nenechte ho odejít.
-Máme tu vzpouru!
00:49:41 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:49:42 Česká televize 2011
„Dobrý design nikdy nevytvoříte, pokud budete myslet jen na design; ale výhradně tehdy, vezmete-li v potaz život, sex, tělo, pot,“ říká slavný francouzský designér Philip Starck. Cyklus dokumentů začal poštou pozvánek; zamířily do všech koutů Británie. Přihlásit se mohl kdokoli. Učinily tak stovky studentů, a zaslali návrhy svých prací. Stark je se svým týmem všechny vyhodnotil a zvolil dvanáct nejlepších. Během nadcházejících týdnů začnou tito studenti spolupracovat se Starckovým týmem.