Zábavná věda pro děti v podání zvídavé světlušky odpovídá na otázky proč a jak
00:01:00 Česká televize uvádí PÁTRÁNÍ SVĚTLUŠKY LUCIE
00:01:06 POHYB
00:01:12 Jistě víte, že všechno kolem je v pohybu.
00:01:15 Oblaka na nebi, listy na stromech, všechno!
00:01:20 Dokonce i Země se otáčí kolem Slunce, tedy se umí hýbat!
00:01:25 Ale život, to je ještě něco víc. Život je akce.
00:01:29 Koukněte se třeba na mě, jak létám! A to je akce.
00:01:34 A kdybych zastavila pohyb křidélek, tak spadnu.
00:01:38 Podívejte se na tohle zvíře!
00:01:41 Na první pohled se to nezdá,
00:01:43 ale patří mezi nejrychlejší na světě.
00:01:46 A je jasné, že musí být svalnaté! To je téměř dokonalý pohyb, co?
00:01:51 Uf, tedy, skoro dokonalý...
00:01:54 Ale zdá se, že se nic nestalo, žádná kost se nezlomila.
00:01:57 Svaly, kosti, víte, co to je a jak to všechno funguje?
00:02:01 A jak to, že se člověk udrží vzpřímeně?
00:02:05 Vydáme se za odbornicí na lidský pohyb a zeptáme se,
00:02:09 odkdy se tělo hýbe.
00:02:19 Dá se říci, že dítě se hýbe, už když je u maminky v břiše.
00:02:22 Plave tam v plodové vodě a pohybuje se.
00:02:24 Ale pohybovat se ve vodě je jiné než na suchu.
00:02:27 Když je dítěti pět měsíců, je mu v matčině bříšku dost těsno,
00:02:31 takže se pohybuje jen omezeně, ale i tak to stačí.
00:02:36 Dítě se hýbe, protože má kostru složenou z dlouhých kostí,
00:02:40 ale i z kostí krátkých, jako ty obratle, které tady vidíme.
00:02:44 Ale pohybuje se také díky svalům.
00:02:47 A ten nejznámější a k životu nejpotřebnější, je tenhle:
00:02:50 srdce, které stále pracuje.
00:02:53 Jak se dítě narodí, začne objevovat svět plný barev,
00:02:56 různých tvarů a také lidí, kteří mu jsou podobní.
00:02:59 Pomalinku se naučí pohybovat se v okolním prostoru
00:03:02 a v jednom roce si už troufne i na kaskadérské kousky.
00:03:07 A kdy a jak se naučí držet rovnováhu?
00:03:11 Držet rovnováhu, to se dítě učí pomalu a postupně.
00:03:16 Nejdřív se vyrovnává s podlahou,
00:03:19 pak drží hlavičku v rovnováze k tělu, pak zvedá horní končetiny -
00:03:22 tedy ruce - a potom i dolní, tedy nohy.
00:03:30 Tělo, čtyři končetiny a hlava. To jsou hlavní součásti těla.
00:03:37 Ale jak se malé dítě naučí chodit?
00:03:41 Učí se zvedat se nad zem.
00:03:43 Nejdřív se opíralo celým tělem, když se plazilo,
00:03:47 pak začalo lézt po čtyřech, a teď se začíná všeho chytat
00:03:51 a hledat si oporu.
00:03:56 A během té doby se naučí ovládat různé části těla.
00:04:02 No a jak čas běží a dítě roste,
00:04:05 naučí se koordinovat pohyby v prostoru.
00:04:08 Páni!
00:04:10 V tomhle věku je i žebřík položený na zemi
00:04:12 velmi obtížným tělocvičným nářadím.
00:04:16 Krůček za krůčkem je nutno se přizpůsobit překážce.
00:04:20 No, trochu to bolí, ale to k učení patří.
00:04:24 A při každém kroku přenáší váhu celého těla
00:04:27 na malinkou plošku jedné nohy!
00:04:31 Chůze je vlastně střídání rovnováhy a nerovnováhy.
00:04:36 Proto je třeba vždycky pořádně koukat, kam se šlape!
00:04:40 Podívej na toho kloučka!
00:04:42 Levou nohou stojí na příčce žebříku,
00:04:44 ale kouká se kdovíkam, jakpak to asi dopadne?
00:04:48 Ajajaj! Že by oči měly takový vliv na rovnováhu a pohyb?
00:04:53 Zrak je velmi důležitý.
00:04:56 Je to první část těla, která funguje.
00:04:58 A potřebujeme součinnost obou očí, abychom měli představu
00:05:02 o okolním prostoru, abychom se mohli dobře pohybovat
00:05:06 a udržovat rovnováhu.
00:05:11 Ale pro udržení rovnováhy nestačí mít oči. Uši také hodně pomáhají!
00:05:17 Uvnitř ucha je totiž velice dokonalé a zajímavé zařízení,
00:05:21 které se jmenuje hlemýžď.
00:05:23 A když se pohybuješ,
00:05:26 hlemýžď o tom informuje nervovou soustavu.
00:05:29 A nervová soustava, to je řídicí systém celého těla.
00:05:33 Zjednodušeně by se to dalo říct takto: mozek, mícha a nervy,
00:05:40 které jsou ve stálém kontaktu s celým tělem.
00:05:45 Vysvětlíme si to.
00:05:46 Hlava vše řídí, sídlí v ní mozek, který je plný neuronů a nervů,
00:05:51 které fungují tak trochu jako elektrické dráty,
00:05:55 dá-li se to tak říct, a přenášejí, každý na své úrovni,
00:05:58 potřebné informace na správné místo.
00:06:02 Ale tělo samo je také velmi aktivní
00:06:05 a posílá zase nazpět informace do mozku.
00:06:08 To je velmi zajímavé, že mozek nefunguje jenom jednosměrně,
00:06:12 ale že i opačně přijímá informace od těla.
00:06:14 Je to jakási smyčka.
00:06:17 Hned jak se dítě narodí,
00:06:19 dokáže jeho nervový systém komunikovat s celým tělem.
00:06:22 Proto když tě popadne už v tomhle věku chuť vylézt do umyvadla,
00:06:26 dokážeš z něj pak zase bez problémů slézt!
00:06:30 Při pohybu z místa na místo se celá ta dráha objeví i v hlavě,
00:06:35 mozek tedy ví, co tělo dělá.
00:06:38 Pak už stačí si říct, musím zajít do kuchyně,
00:06:40 a už tam trefím bez potíží, mám to už nacvičené,
00:06:44 tělo to už dělalo.
00:06:47 Jak přibývají zkušenosti, dokáže člověk s tělem úžasné věci.
00:06:52 Například dělat kotrmelce, plavat za pomoci rukou i nohou,
00:06:59 překonávat zemskou přitažlivost a koordinovat své pohyby.
00:07:07 Ale co je uvnitř těla? Jak to vlastně vypadá pod kůží?
00:07:12 Máte představu?
00:07:14 Já se od vás dost podstatně liším, to asi víte.
00:07:18 Vy máte kostru, kterou tvoří přes 200 kostí.
00:07:24 Jsou to kosti ploché, například na lebce, kosti krátké,
00:07:28 jako třeba obratle - a kosti dlouhé,
00:07:31 jako třeba kost stehenní nebo pažní.
00:07:35 Ale k čemu jsou?
00:07:42 Všechny ty kostí tvoří nosnou konstrukci, tedy kostru, těla.
00:07:44 Je to pevná složka lidského těla,
00:07:47 kdy jednotlivé kosti jsou mezi sebou propojeny klouby,
00:07:50 a s pomocí svalů se to všechno může dát do pohybu.
00:07:54 Klouby najdete prakticky všude:
00:07:56 v prstech, v zápěstích, loktech, kolenou,
00:08:00 kotnících, kyčlích i v ramenou.
00:08:04 A to je velké štěstí! Jinak byste se nemohli hýbat!
00:08:08 Kosti se mohou pohybovat jen díky práci svalů.
00:08:11 V lidském těle jich je přes 600. A jak vypadají?
00:08:14 Abyste to lépe pochopili, ukážeme si to na figuríně.
00:08:18 A uvidíte, jak je to pod kůži úžasně organizované!
00:08:25 Svaly, to jsou ty červené snopce, co tady vidíte. A také tady.
00:08:29 A některé svaly jsou známější než jiné.
00:08:33 Tady to je například sval ramenní, říká se mu deltový nebo deltoid.
00:08:36 A předvedeme ten deltoid v akci. Ten ale táhne!
00:08:40 Tento složený sval zase tvoří stehno, říká se mu čtyřhlavý.
00:08:46 A tady jsou dva páry čtyřhlavých svalů v akci!
00:08:50 No a je také biceps, ten je tady!
00:08:54 Pozor na to, biceps bývá silnější, než se zdá.
00:08:59 Svaly se skládají ze svalových hlav a bříšek,
00:09:03 to je ta nejmohutnější část svalu, která je schopna se stahovat,
00:09:07 tedy vlastně zkracovat.
00:09:09 A právě tyto stahy dovolují pohyb. Ale svaly pracují provázaně.
00:09:13 Takže když chce tělo udělat nějaký pohyb,
00:09:17 musí svaly své stahy sladit,
00:09:20 a vlastně tak tělo rozpohybovat v kloubech.
00:09:24 Jen tak lze dosáhnout plynulého pružného pohybu.
00:09:29 A co ty bílé části, co to je?
00:09:33 To jsou šlachy, takové vláknité vazy,
00:09:36 které připojují svaly ke kostem, jako třeba tady.
00:09:43 Tak, a deltový sval je na místě! A nemohli bychom si to předvést?
00:09:48 Tak si to třeba ukážeme na paži.
00:09:51 Tady je biceps, a ten má dvě šlachy,
00:09:54 jednu nahoře, které ho napojuje u ramene, a pak dole,
00:09:57 kde se sval napojuje u lokte.
00:09:59 Vlastně pod loktem.
00:10:01 Takže když se stáhne biceps,
00:10:04 oba konce se přiblíží a loket se může ohnout.
00:10:07 A obě kosti se mohou pohybovat.
00:10:11 Viděli jsme tedy, co dokáže kost pažní,
00:10:13 loket a biceps, ale podívejme se ještě na páteř.
00:10:17 Páteř, to je velice důležitá část těla. Skládá se z obratlů.
00:10:23 Vidíme je tady, tady a tam vzadu.
00:10:27 Obratle krční, hrudní a bederní jdou jeden za druhým
00:10:31 až na konec zad.
00:10:34 Obratle leží jeden na druhém a vytvářejí páteřní kanál.
00:10:40 Uvnitř tohoto kanálu je ukryta mícha.
00:10:47 Ale také tudy vedou nervy,
00:10:50 které pak předávají informace jednotlivým svalům.
00:10:58 Nervy vedou po celé délce páteře a potom k jednotlivým svalům.
00:11:04 No a ty nervy neustále pracují, a nejen ony, i mícha a mozek!
00:11:08 Předávají svalům pokyny, že se mají stáhnout.
00:11:13 Ale kde ty svaly berou energii na to neustále stahování
00:11:16 a natahování, na tu celodenní práci?
00:11:21 Svaly jsou schopny pracovat, protože jsou živeny.
00:11:24 A jak tady vidíte, výživu jim dodávají krevní cévy.
00:11:28 V cévách proudí krev.
00:11:30 A cévy ji vedou, to jsou tady ta červená vedení,
00:11:34 vedou krev přímo ze srdce.
00:11:37 Ta krev je plná kyslíku a cukru, tedy glukózy.
00:11:40 To jsou dvě hlavní složky, které svalům umožňují pohyb.
00:11:43 To jsou pohonné látky pro svalstvo.
00:11:47 Chcete-li mít zdravé tělo, musíte se správně živit
00:11:50 a dobře okysličovat, to znamená správně dýchat.
00:11:55 Ale také je potřeba cvičit. Já jsem toho nejlepší důkaz!
00:12:00 Člověk není jediný živý tvor, který se hýbe.
00:12:03 Na zemi, ve vzduchu i ve vodě jsou zvířata,
00:12:06 která se pohybují nejrůznějšími způsoby.
00:12:10 Mohli jsme třeba mluvit o žížale, jak se plazí, o želvě,
00:12:14 jak se loudá, o žralokovi, nebo o vodních ptácích.
00:12:21 S těmi je zábava!
00:12:26 Ale my jsme dnes hovořili o lidském těle,
00:12:29 abyste si uvědomili, jak je dokonalé.
00:12:32 Je vzácné, jedinečné a má nevyčíslitelnou cenu,
00:12:36 proto se o ně dobře starejte!
00:12:41 A využívejte všech příležitostí k pohybu!
00:13:16 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:13:17 Česká televize 2011
Všechno kolem nás je v pohybu, oblaka na nebi, listy na stromech. Dokonce i Země se otáčí kolem Slunce, tedy se umí hýbat. I světlušky se hýbají, kdyby přestaly mávat křidélky, tak spadnou. Proto si dnes světluška Lucie posvítí právě na pohyb a vy s ní hned budete chytřejší.