Poprask v české kotlině. Významnou návštěvu papeže v roce 2009 přijímali Češi svérázně. Dokument Petra Šafaříka
00:00:06 Česko se už chystá na sobotní návštěvu papeže Benedikta.
00:00:10 K této události se ozývají i polemické a kritické hlasy.
00:00:14 Mnohé bude slyšet i na dnešní veřejné debatě s názvem
00:00:18 "Benedikt XVI. a společenská role současného papežského úřadu",
00:00:21 která se koná u příležitosti vydání
00:00:24 českého překladu polemické knihy "AntiRatzinger".
00:00:28 (skandování) Benedikto! Benedikto!
00:00:38 (HUDBA)
00:00:53 Vítejte na diskuzi
00:00:56 u příležitosti vydání překladu knihy AntiRatzinger.
00:01:00 Já bych poprosil každého z panelistů, aby zkusil říci,
00:01:05 jaké téma, související s osobou Benedikta XVI. a dnešního Vatikánu,
00:01:10 jemu připadá jako důležité. Je možné, aby to každý učinil
00:01:15 třeba na základě nějaké pasáže z této knihy.
00:01:19 Kniha vlastně vznikla
00:01:22 zcela na začátku pontifikátu Benedikta XVI.
00:01:26 A já bych řekl, že na to, že je to pamflet,
00:01:29 až příliš projevuje obavy. Tady ocituji třeba ze strany 192.
00:01:33 Rostoucí účinnost jeho projevů,
00:01:36 politická úspěšnost Josepha Ratzingera je důkazem,
00:01:39 že dlouhé období humanismu se chýlí ke konci.
00:01:43 Tento strach z mocenského katolicismu se domnívám,
00:01:46 že je neoprávněný,
00:01:48 že naopak v Evropě postupuje takzvaná sekularizace.
00:01:52 V západní Evropě je teď naopak
00:01:55 vlna úbytku návštěvníků katolických kostelů.
00:02:24 (HUDBA)
00:02:48 Hradní stráž, k poctě zbraň!
00:02:56 Když jsem přijel do Itálie jako emigrant v roce 1969,
00:03:00 úžasnej počet křesťanských komunit, který byly obrovsky živý.
00:03:04 A to vše byl duch Druhého vatikánského koncilu.
00:03:07 To, co představuje papež Ratzinger,
00:03:10 je odvrat od Druhého vatikánského koncilu.
00:03:13 Papež říká ne dějinám,
00:03:15 říká ne tomu, co s sebou moderní svět nese.
00:03:19 (Václav Klaus) Vaše Svatosti, dovolte mi,
00:03:22 abych vás co nejsrdečněji přivítal zde v Praze a celé České republice
00:03:27 jménem svým, jménem své manželky, jménem celé české veřejnosti.
00:03:34 Vaše Svatosti,
00:03:36 obracíme se na vás u příležitosti vaší návštěvy České republiky,
00:03:39 která má motto "Láska, víra, naděje".
00:03:42 Vaše volání po civilizaci lásky a otázky po vlastní identitě
00:03:46 nás inspirovaly k tomuto psaní. Ve svých rozhovorech zmiňujete,
00:03:50 že křesťanská společenství se budou muset více otevírat
00:03:53 a zároveň někdy musí čelit netoleranci okolí.
00:03:57 My slova o otevřenosti církve vítáme a doufáme,
00:03:59 že tato otevřenost se projeví
00:04:02 i přijímáním lidí jiné sexuální orientace,
00:04:04 stejně jako přijímání všeho ostatního,
00:04:07 co si lidé sami nevybrali.
00:04:09 Pusa pro papeže.
00:04:11 Právě takový polibek lásky chceme poslat všem.
00:04:15 -Takže nejdřív všichni.
-Pusu.
00:04:22 Pošli dál.
00:04:32 (muž) Come, come!
00:04:36 Photo. Very nice.
00:04:46 One minute, požalsta.
00:04:51 Super, very nice.
00:04:54 To, co představuje papež Ratzinger...
00:04:57 Já vám nabízím silnou identitu. Neptejte se!
00:05:00 Neptejte se, nerelativizujte silnou identitu.
00:05:04 Papež zredukoval identitu Evropy na křesťanství.
00:05:10 Křesťanství na dějiny církve. A identitu na naši tradici.
00:05:15 Takže on vlastně řekl, kořeny Evropy jsou křesťanství.
00:05:19 A všechny tyto redukce jsou historické falzum.
00:05:23 Dějiny křesťanství se neidentifikují s dějinami církve,
00:05:27 Evropa není jenom křesťanství
00:05:30 a identita není minulost a věrnost minulosti, ale je volba.
00:05:35 Tadeusz, foto!
00:06:39 Co si myslíte, že ta návštěva České republice přinese?
00:06:43 V lepším případě aspoň krátkodobý zájem médií
00:06:48 a podaří-li se to církvi dobře zpracovat mediálně,
00:06:52 tak také dokáže nějaké duchovní slovo říci národu.
00:07:02 Já myslím, že se nic zvláštního nestane,
00:07:05 ale mohl by nastolit některá témata,
00:07:08 která by ještě chvilku potom ve společnosti mohl cirkulovat.
00:07:12 Čeho se bojím a v co doufám. Bojím se toho,
00:07:16 že se ho zmocní ta obrovská poptávka po falešném vědomí,
00:07:20 která je u nás mediální, takže to bude, jak říkal Jandourek,
00:07:23 Svatý Otec sem, Svatý Otec tam. A doufám v to,
00:07:27 že se mu podaří legitimovat téma sociální solidarity,
00:07:30 které je v této zemi dost proskribované.
00:07:34 (HUDBA)
00:07:40 Asi se můžeme obávat toho, že spíše povede k takové...
00:07:45 ...exotizaci netolerance.
00:07:48 Že by to mohlo být setkání s určitým typem netolerance,
00:07:52 které by nás mohlo vést i k sebereflexi,
00:07:55 v čem mu jsme podobní.
00:07:57 Ale že to bude spíše vypadat opačně.
00:08:01 Že se setkáme s netolerancí v té podobě,
00:08:03 která nám umožní říct,
00:08:06 netolerance, to jsou ti druzí, to je ten papež,
00:08:09 to je někdo, kdo patří do úplně jiného světa,
00:08:13 někdo, kdo by se taky měl už zmodernizovat nebo odejít
00:08:17 a uvolnit místo někomu, kdo to zmodernizuje.
00:08:20 A že tedy nebudeme schopni vidět to,
00:08:23 v čem mu jsme, bohužel, podobní.
00:08:27 (HUDBA, SBOROVÝ ZPĚV)
00:08:43 (HUDBA)
00:09:10 (muž) Pane, ja ťa chválim za týchto ľudí,
00:09:12 chválim ťa za toto zhromaždenie.
00:09:15 Ďakujem ti za týchto ľudí, že si ich stvoril.
00:09:18 A že môžeme byť na tomto svete.
00:09:19 Ja ťa chválim, Pane,
00:09:20 že si Boh dobrý, Boh láskavý, Boh milujúci.
00:09:23 Že si Boh starostlivý,
00:09:25 ktorý sa chceš dotýkať každého jedného z nás.
00:09:28 Potrebujeme zakúsiť tvoju dobrotu, Pane.
00:09:31 Prosím, Pane, abysme volali k tebe aj cez túto pieseň,
00:09:34 že si pramenom, zdrojom, že si láskou.
00:09:37 Že môžeme predstúpiť pred tvoju tvár a vedeť,
00:09:41 že u teba je prameň života, že u teba je zdroj.
00:09:44 Že u teba je všetka potrebná sila pre život.
00:09:47 Pretože si urobiť všecno potrebné pre našu spásu,
00:09:50 aby sme sa radovali na tejto zemi, Pane,
00:09:53 práve preto, že patríme tebe
00:09:56 a že svoj život môžeme naplno odovzdať tebe.
00:10:00 Lebo si Boh starostlivý, Pane. Amen.
00:10:02 (HUDBA)
00:10:56 Ta otázka, která mě zajímá, je, jestli to umíme skutečně tak.
00:11:01 Jestli je papežství poslední skutečně významná západní monarchie
00:11:06 v tom tradičním slova smyslu, anebo jestli je to naopak
00:11:10 jedna z prvních významných nadnárodních korporací.
00:11:15 Jestli ten typ racionality a disciplinování svých příslušníků
00:11:20 není něčím, co předznamenává způsob,
00:11:26 jakým bude společnost disciplinována stále šířeji.
00:11:34 Já myslím, že máme-li lidem sáhnout na daně,
00:11:38 tak musíme napřed ukázat...
00:11:42 (HUDBA)
00:12:00 Ten je pro nás!
00:12:02 My máme vlastní autobus! No, není to úžasný?
00:12:06 -Tak kam? Tak asi dovnitř.
-Ale může tady s náma být.
00:12:09 Podívejte, my máme tady tento sektor.
00:12:12 Aktivisti tady přišli a my s nima mluvíme, je to tak?
00:12:15 A vyvádíte nás.
00:12:17 Jo, protože nemůžeme mít transparenty
00:12:20 a nemůžeme nic rozdávat.
-A nemůžeme nic v podstatě říct.
00:12:23 Tady je vlastně zákaz rozdávání veškerých předmětů.
00:12:26 Ať prodeje, tak rozdávání, ať jsou to letáčky,
00:12:29 nebo jakékoliv peněžní sbírky na jakékoliv dobročinné účely.
00:12:33 Nabídli jste pánům to, co nabízíte, aby viděli, co máte za věci?
00:12:37 Já myslím, že oni si ani nenechají. Chcete? Vezmete si?
00:12:40 -Nepotřebujete.
-Děkujeme, nepotřebujem.
00:12:43 -A řekněte nám, co to je vlastně?
-Jsou to kondomy Primeros.
00:12:46 To je akce na podporu chráněného sexu
00:12:48 a hlavně proti šíření viru HIV.
00:12:51 Jedním ze způsobů vlastně je chránit se pomocí kondomů.
00:12:55 Nebo prezervativů, lépe řečeno.
00:12:59 A jaké byly reakce těch, kterým jste to stačily nabídnout?
00:13:03 V pohodě. Vzali si to a šli.
00:13:05 Holky, a kde máte k sobě kluky, aby to bylo do páru?
00:13:09 Kluci, pojďte za náma!
00:13:16 Hoši, pojďte tady do prvních řad, jak ty holky tady!
00:13:22 Víte co? My jsme si uvědomily jednu věc.
00:13:25 Já jsem si vzala na příkladu opravdu nějakého černocha,
00:13:29 který prostě slyší takovou osobnost mluvit o tom,
00:13:34 že kondomy jsou špatné, nepoužívejte je.
00:13:38 Tak jak si to ten černoch prostě přebere?
00:13:41 Dejme tomu v Africe, jak jste naznačovaly ty poměry,
00:13:45 v takovém prostředí bych se pohyboval, tak bych o tom uvažoval.
00:13:49 Když tady tato skupina bude chodit a bude vzbuzovat tady...
00:13:53 ...tyto představy a nálady, tak si myslím,
00:13:56 že snáze spíš zavede do společnosti, tady té naší,
00:14:00 ještě větší tu sebedůvěru, že kondom všechno řeší
00:14:03 a že není potřeba se zamýšlet někde výš.
00:14:07 Tak se mějte hezky.
00:14:12 My vám ho zastavíme, abyste ho stihly, jo?
00:14:16 (SMÍCH)
00:14:38 (HUDBA)
00:14:55 To, co vlastně možná pokládám na knížce AntiRatzinger
00:15:00 za jednu z nejzajímavějších pasáží je to svědectví o tom,
00:15:06 jakým způsobem nakládal s odlišnými názory ve své církvi.
00:15:11 Ta geniální několikastránková chronologie
00:15:16 vylučování, zákazů a potlačování. To není úplně ten typ vztahu,
00:15:22 který máme spojený se společností demokratickou.
00:15:26 Že tady je nějaká autorita,
00:15:30 která někomu může zakázat vyjádřit svůj názor.
00:15:34 (HRA NA VARHANY)
00:15:41 (PAPEŽ SLOUŽÍ MŠI)
00:17:50 (ZPĚV)
00:18:22 Já nejsem lesba, já jsem Bianca Braselli.
00:18:26 A proto můžu říct, že existujou bytosti,
00:18:30 a tyto bytosti mají taky právo na svoji existenci
00:18:34 a nedají se nikam uzavřít a nijak bagatelizovat.
00:18:37 A právě si myslím, že by se katolická církev
00:18:40 měla nějakým způsobem propojit s touhle dobou,
00:18:43 a ne se vzdalovat.
00:18:45 Vlastně jsem se chtěla zeptat všech diskutujících,
00:18:49 jak by se to dalo udělat.
-To je tak široká otázka,
00:18:53 že já na ni nejsem schopen odpovědět stručně.
00:19:59 (POTLESK)
00:20:06 (skandování) Benedikto! Benedikto!
00:20:11 Řekl bych jenom na závěr toto.
00:20:14 To, co já vytýkám nejvíc tomuto papeži, je,
00:20:17 jakoby ty problémy ekologické, problémy ekonomické,
00:20:21 se daly všechny převést na etiku, na více svědomí, na více morálky.
00:20:24 A není to pravda. Všechny problémy nejsou morální.
00:20:28 Jsou taky problémy strategie institucí, struktury institucí.
00:20:31 Je to, jako když vrchní kurát Lacina ve Švejkovi
00:20:35 volá ze sna "více omáčky". Je to více etiky,
00:20:38 ale ve skutečnosti jsme ve snu jakémsi.
00:20:41 Ale ty tragédie, které jsou kolem nás, se nedají řešit eticky.
00:20:46 Nejsou to etické problémy, nejsou to problémy svědomí.
00:20:58 Nikdo tady v republice to neprodává, jenom my.
00:21:04 -A tohle je, prosím vás, kdo?
-Tohle je Jan Pavel II.
00:21:08 Takže vlastně veškeré zboží je tady za polovinu.
00:21:13 (ČARODĚJNICE SE SMĚJE)
00:21:43 Áno, na to vam poviem.
00:21:45 Špina sa vždy vymetá ľahšie z cudzieho oka, ako zo svojho.
00:21:50 A vy jste to normálně přečetl a ztotožnil jste se s tím, jo?
00:21:54 Tak je to analýza názorů současnýho papeže.
00:21:57 Ty názory si leckdy odporujou
00:22:01 a leckdy nejsou úplně v souladu s tím, co já si myslím.
00:22:05 Takže úplně se s tím neztotožňujete?
00:22:08 Úplně samozřejmě ne, ale většinou ano.
00:22:12 Takže jako k papežské návštěvě jste víceméně spíš kritickej, jo?
00:22:16 Tak to ano.
00:22:18 Je to určitě součást nějakýho tažení katolický církve, že jo.
00:22:23 A katolická církev a Vatikán má nějaký politický ambice.
00:22:28 A všechno to nejsou jenom nějaký čistý ideály a...
00:22:32 Ale ty máš ambici tady prodat hodně tý knihy.
00:22:37 Oni maj třeba možná dobrou myšlenku jako.
00:22:41 Když mám ambici prodat hodně tý knihy,
00:22:44 tak už to asi dneska tady zabalím.
-No jasně.
00:22:47 Ale každý máme nějakým způsobem asi svoje ambice jako.
00:22:51 Já se teda úplně nemůžu počítat
00:22:54 za nějakýho stoprocentně oddanýho křesťana,
00:22:57 jako že spíš člověk hledá trošku cestu.
00:23:01 Tady mám kamarádku z Polska.
00:23:04 Ale vůbec se mě to nějak nedotklo, že by na mě někdo tlačil.
00:23:05 Jsem tady zcela dobrovolně. A atmosféra mě příjemně překvapila.
00:23:10 V tý knize jde taky o to, že se kritizuje Ratzinger za to,
00:23:14 že je vlastně mnohem konzervativnější,
00:23:17 než byl Jan Pavel II.
-Což, to samozřejmě.
00:23:20 Ale jako cítím, že i to k životu potřebuju.
00:23:23 Každej člověk,
00:23:25 a to jsem trošku chtěl vyložit na příkladu Ratzingera,
00:23:28 že prostě mně se třeba líp jakoby přežívá v nějakým světě bohémství,
00:23:31 a z druhý strany vidím, že abych fungoval,
00:23:34 že do určitý míry potřebuju kolem sebe nějaký zodpovědný lidi.
00:23:37 A myslím si, že to katolictví v současný době...
00:23:40 ...že to splňuje.
-Ale to vidíš spíš mediální obraz.
00:23:44 Nicméně v pohodě, ať se daří.
00:23:50 Nejzajímavější návštěva byla hned ta první.
00:23:53 To byli dva pánové z kriminální policie, z kriminální služby,
00:23:57 který mě legitimovali.
-Neptal ses jich, z jakého důvodu?
00:24:01 Ptal, ale oni mi odpověděli, že na to mají právo.
00:24:04 A kolik výtisků té knihy AntiRatzinger jsi prodal?
00:24:09 Tak tady jsem prodal jednoho AntiRatzingera.
00:24:15 Ještě jsem zapomněl na jednu pozitivní reakci.
00:24:19 Tohle byl dárek od polské věřící.
00:24:22 Se slovy "prosze" mi předala tenhle obrázek.
00:24:32 (HUDBA)
00:24:51 (zpěv muž) Jen pro tebe žít,
00:24:57 s každým nadechnutím jen tvou cestou jít.
00:25:11 Jen pro tebe žít,
00:25:18 s každým nadechnutím jen tvou cestou jít.
00:25:30 -(muž) Jen pro tebe žít.
-(sbor) Jen pro tebe žít.
00:25:38 S každým nadechnutím jen tvou cestou jít.
00:25:47 (muž) Jen tvou, jen tvou cestou jít.
00:25:53 Skryté titulky: Matěj Hodr Česká televize 2014
Joseph Ratzinger alias Benedikt XVI. navštívil v září 2009 Českou republiku a jeho přítomnost vyvolala spolu s veškerým společenským i mediálním humbukem řadu nejrůznějších otázek. Film přináší pohled nejen na oficiální program jeho návštěvy, ale také dosud neznámé záběry ze situací odehrávajících se v zákulisí, stejně tak i různé pohledy a názory na význam a poslání římskokatolické církve v současné Evropě. Film Petra Šafaříka z producentské dílny Filipa Remundy a Víta Klusáka Hypermarket Film.